Tyttäreni 14v jouduttiin nyt lopulta karkureissun jälkeen sijoittamaan perhekotiin.
tuntuu että on ihan epäonnistunut äitinä.
Onko kokemuksia lapsen sijoituksesta ja miten on auttanut ja miltä teistä vanhemmista on tuntunut?
Miten on saanut solmittua suhteen uudelleen, kun kipeitä asiota on välissä?
On ollut nyt 3 päivää en ole vielä ollut yhteydessä häneen ajattelin että on parempi antaa vähän tunteiden tasoittua ennekuin ottaa yhteyttä ja antaa hänelle myös aikaa ajatella ja rauhoittua.
Perhekoti
14
3969
Vastaukset
- Pikku-Myy
En ole äiti, eikä minulla ole lasta joka olisi sijoitettu perhekotiin, mutta olen itse ollut lapsi tai itse asiassa nuori, joka sijoitettiin pois kotoa.
minulla oli silloin umpitulehtuneet välit vanhempiini, oli aikansa, mutta tasottui sittemmin. Etäisyys oli meidän kohdalla lopulta hyvä asia. Alkuun äiti ja isä itkeskelivät aina kun näkivät minut. Molemmat syyttivät itseään, vaikka ei se oikeastaan kenenkään vika ollut. En usko että teilläkään kyse on sinun epäonnistumisestasi. Tämä maailma ei aina vain ole niin kovin hyvä kasvualusta ihmisen lapselle, jos niin voi sanoa.
Rehellisyys ei ole koskaan ylimainostettua. Eikä se, että sanoo rakastavansa ja välittävänsä. Kun isä joskus ilmaisi huoltaan ja välittämistään, hän sai osakseen todella jäisen vastaanoton. Silti arvostin sitä mitä hän sanoi.
äidin kanssa välit alkoivat parantua siitä lähtien kun hän uskalsi kertoa omasta pahasta olostaan. Se mahdollisti vuorovaikutuksellisen keskustelemisen. Aikaisemmin olin pitänyt yllä periaatetta "mitään ei kerrota ikinä..," en tahtonut vain kertoa, vaan myös jakaa asioita ja ajatuksia äidin kanssa.
On hyvä, että olet antanut tyttärellesi aikaa rauhoittua. Aikaa voi mennä paljon, mutta jossain vaiheessa alkaa varmasti selkenemään. Kun olin juuri lähtenyt kotoa (itse asiassa olin silloin aluksi suljetulla psykiatrisella osastolla, vasta myöhemmin siirryin nuorisokotiin)...ajattelin, että kolme avainsanaa silloin olivat AIKA, RAUHA ja TURVA. Oli hyvä saada puhua ja huutaa vieraille aikuisille ja saada väliaikaisesti erityisen tiukat rajat. Juuri silloin en tosin osannut niitä rajoja arvostaa, vaan heittäydyin entistä hankalammaksi. Vasta myöhemmin olen osannut nähdä, millaista jälkeä olisi syntynyt ilman säntillisiä rajoja. Mutta mielestäni jokaisen nuoren täytyy joskus saada lupa olla hankala. Usein käy niin, että kun nuori lähtee perhekotiin, nuorisokotiin, sairaalaan tai jonnekin, hän laittaa alkuun tilanteet vielä enemmän sekaisin ja vasta sen jälkeen alkaa selvittelemään asioita. Älä siis pelästy, jos aluksi asiat tuntuvat ottavan takapakkia. Tai enhän minä tiedä... Omia havaintoja vain itsestäni ja monista muista kohtalotovereistani.
Huh, tulipa taas epämääräistä tekstiä.. Enkä tiedä auttoiko yhtään, mutta silti. Kyllä te selviätte varmasti. Sanotaanhan, että "nuoruus on toinen mahdollisuus," nuoruuden ongelmista on suhteessa helpompi selviytyä kuin aikuisiässä. Nuorena kun kaikki on vielä niin kesken..... mutta joo, nyt minä lopetan..:) Valtavasti voimia ja jaksamista, toivoisin....!- sijoitus
Minulla on ollut liiankin läheiset välit lapseeni, vaikeaa on ollut 4 vuotta ja en millään ole onnistunut pitämään rajoja olen yh ja isä sitten antoi kaiken tytölle minkä minä olin kieltänyt niin se tuli ihan kestämättömäksi.
sitten tyttö kokeili asumista isänsä luona ja siellä meni alle 2 viikossa kaikki päin helvettiä. Ja nyt ollaa tässä.
Sinun kirjoituksesi ei ollut sekava vaan hyvin valaiseva siltä toiselta puolen katsottuna.
Kiitos sinulle ja Hyvää jatkoa! - meidänkin tilanteessa
sijoitus kirjoitti:
Minulla on ollut liiankin läheiset välit lapseeni, vaikeaa on ollut 4 vuotta ja en millään ole onnistunut pitämään rajoja olen yh ja isä sitten antoi kaiken tytölle minkä minä olin kieltänyt niin se tuli ihan kestämättömäksi.
sitten tyttö kokeili asumista isänsä luona ja siellä meni alle 2 viikossa kaikki päin helvettiä. Ja nyt ollaa tässä.
Sinun kirjoituksesi ei ollut sekava vaan hyvin valaiseva siltä toiselta puolen katsottuna.
Kiitos sinulle ja Hyvää jatkoa!Sijoitus meidän nuorella on niin tuore, että siitä en vielä osaa sanoa, oliko hyvä ratkaisu, toivon niin.
Meidän tilanteessa kokeiltiin samaa, että nuori muutti isänsä luo, mutta tulos oli huono, eli raju alamäki.
Välit ovat kyllä parantuneet, siihen on auttanut aika ja välimatka. Uskon, että teillä auttaa myös, kun maltat olla kärsivällinen. En minäkään uskonut, että joskus voidaan vielä halata ja jutella, kun jossain vaiheessa silmät leiskuivat silkkaa vihaa.
Nyt täytyy vaan toivoa, että ammattilaiset saavat rajat asetettua ja lapseni alkaisi taas sopeutua ns. normaaliin elämään kaiken ajelehtimisen jälkeen.
Voimia ja jaksamista! - sijoitus
meidänkin tilanteessa kirjoitti:
Sijoitus meidän nuorella on niin tuore, että siitä en vielä osaa sanoa, oliko hyvä ratkaisu, toivon niin.
Meidän tilanteessa kokeiltiin samaa, että nuori muutti isänsä luo, mutta tulos oli huono, eli raju alamäki.
Välit ovat kyllä parantuneet, siihen on auttanut aika ja välimatka. Uskon, että teillä auttaa myös, kun maltat olla kärsivällinen. En minäkään uskonut, että joskus voidaan vielä halata ja jutella, kun jossain vaiheessa silmät leiskuivat silkkaa vihaa.
Nyt täytyy vaan toivoa, että ammattilaiset saavat rajat asetettua ja lapseni alkaisi taas sopeutua ns. normaaliin elämään kaiken ajelehtimisen jälkeen.
Voimia ja jaksamista!Eilen soitin ensimmäisen kerran sijoituksen jälkeen 5vrk juteltiin ihan normaalisti, ja sanoi lopuksi, että äiti mä rakastan sinua!!!Perhekodin isä kertoi myöhemmin ettei ole koko 7 vuoden aikana kuullut kenenkään sanovan niin. Vaikka on surullinen mieli niin silti toivo elää ja usko että selvitään.
Minäkin Rakastan Häntä niin paljon... - sivusta
sijoitus kirjoitti:
Eilen soitin ensimmäisen kerran sijoituksen jälkeen 5vrk juteltiin ihan normaalisti, ja sanoi lopuksi, että äiti mä rakastan sinua!!!Perhekodin isä kertoi myöhemmin ettei ole koko 7 vuoden aikana kuullut kenenkään sanovan niin. Vaikka on surullinen mieli niin silti toivo elää ja usko että selvitään.
Minäkin Rakastan Häntä niin paljon...Otsikko on kyllä vähän huono, teidän matkaan tarvitaan toki muutakin kuin onnea. Mutta kirjoitan siksi, että on mukava(?) lukea fiksun äidin kirjoitusta. Uskon että tunteesi ja mielesi myllertää laidasta laitaan. itse en ole sijoitusten kanssa tekemisissä, mutta yhtä perhettä olen läheltä seurannut. Tavallien työssä käyvä yh-äiti ja ammattikoululainen tytär. Tyttären aikuiseksi kasvaminen vaan ottaa tavalsita lujemmalle. Välillä hän on hakenut etäisyyttä turvatalolta Kyseessä ei ole väkivalta, vaan nuorten turvatalo on hyvä paikka tilapäiseen vapaaehtoiseen etäisyyden ottoon ja puolueettomaan keskusteluaouun. Nyt äiti ja tytär taas on saman katon alla.. Miten homma etenee, saa nähdä.
- Pirjo Pietilä
Vastasin sinulle tuolla sijaisperheiden puolella, mutta nyt vastaan täällä näihin kysymyksiin, mitä esitit.
Kun tyttöni otettiin juuri joululoman aikaan huostaan ja laitetiin täällä Espoossa paikkaan odottamaan sijoituspaikkaa. Hän ei halunnut olla tekemisissä kanssani. Huusi vain, että "VIHAAN SINUA". Vein hänelle kuitenkin kuvia lapsuudesta, kun hän oli vauva. Paqlavereissa hän huusi sosiaalityöntekijöille, että tuo ei ole enää minun äiti. Äitiys pitää ottaa pois.
Hänet sijoitettin nykyiseen paikkaansa tammikuun lopulla. Sieltä hän karkaili alussa ja tuli kotiimme oltuaan aikansa karussa.
Viime jouluna hän sanoi minulle, että olen hänen onnensa tiellä. Silloin ilmoitin sekä sijoituspaikkaan että sosiaalitoimistoon, että en ota vastaan tyttöäni. Koska tiesin, että tytöni poikakaverilla on tosi hienot ja hyvät vanhemmat, pyysin, että tyttöni saa olla lomat heillä. Ja vanhemmille sekä sosiaalitoimistolle että sijoituspaikalle tämä sopi. Tyttöni oli kihloissa poikakaverinsa kanssa. Viime toukokuussa tyttöni soitti eräänä iltana, että saako hän tulla minun luo. Heillä oli ollut poikakaverin kanssa paha riita. Tottakai tyttöni sai tulla. Ja siitä alkoi uudelleen minun ja tyttöni hyvien välien kehittyminen sekä samalla tytölleni valkeni, ettei hänen ja poikakaverin suhde enää voi jatkua.
Kesällä tyttöni otti netin kautta sekarotuisen koiran, joka on viikot minun hoteisani ja viikonlppuisin tyttöni hoitaa sitä. Tarkoitus on, että ensi keväänä hän tulee tänne Espooseen asumaan ehkä tukiasuntoon.- sijoitus
Vastasin tuolla toisella palstalla sulle aloitin keskustelun ensin täällä, mutta tuntui ettei saa vastauksia niin siirryin sitten tuonne "hyvien kasvattajien" palstalle.
Eilen tosiaa n tyttöni sanoi että Rakastaa minua, voi kun se tuntui hyvälle, miksi kukaan ei voi uskoa että toinen vanhempi oikeasti voi pilata paljon jos haluaa lahjomalla ja antamalla periksi niinkuin meillä on käynyt, heti aletaan huutamaan etä syytät toista vaikka itse et osaa lastas kasvattaa.
Ihan pelottaa jo kirjoittaa mitään.
Onneksi on sinun kaltaisia ihmisiä olemassa. - Pirjo Pietilä
sijoitus kirjoitti:
Vastasin tuolla toisella palstalla sulle aloitin keskustelun ensin täällä, mutta tuntui ettei saa vastauksia niin siirryin sitten tuonne "hyvien kasvattajien" palstalle.
Eilen tosiaa n tyttöni sanoi että Rakastaa minua, voi kun se tuntui hyvälle, miksi kukaan ei voi uskoa että toinen vanhempi oikeasti voi pilata paljon jos haluaa lahjomalla ja antamalla periksi niinkuin meillä on käynyt, heti aletaan huutamaan etä syytät toista vaikka itse et osaa lastas kasvattaa.
Ihan pelottaa jo kirjoittaa mitään.
Onneksi on sinun kaltaisia ihmisiä olemassa.Ei voi paremmalta tuntua kuin oman lapsen positiivinen tunteen ilmaus tai vastaavasti pahemmalta kuin oman lapsen negatiivinen tunteen ilmaus.
"Rakastan sinua" on vahva ilmaisu murrosikäiseltä lapselta ja vielä tuossa teidän tilanteessa. Hän kokee varmasti olevansa turvassa. Ja tuntee, että äiti välittää ja rakastaa.
Kiitos muuten läpimistä sanoistasi, jotka kohdistit minulle.
Mene myös tuonne biovanhempien puolelle. Sieltä voisit lukea Kuttula-Jukola palstaa ja paljon muuta. Ja kirjoittaa omia kokemuksia, sillä sinulla kuitenkin on positiivinen huostaan otto kokemus. Se kannattaa jakaa muiden kanssa.
- 14 v:n äiti myös
Minun piti vastata sinulle jo ajat sitten, mutta vasta nyt sain aikaa.
Meillä tytär kävi myös karkureisulla, ikää oli vajaa 14. Ensimmäiseltä löydettiin ajoissa, noin viikossa, kotiin ihan oman salapoliisityön tuloksena, oli n. 600 kilometrin päässä kotoansa. Oli aika outoon seuraan joutunut. Kaveri hänellä jäi aikaisemmin reissusta pois, mutta tämä meidän neiti sen sijaan jatkoi matkaa.
Puoli vuotta tämän ensimmäisen reissun jälkeen tyttö lähti toiselle reissulle, mutta pysyikin kotikaupungissa koko ajan. Kaupunki on kuitenkin aika suuri ja täynnä lähiöitä mihin piiloutua. Viikon reissun jälkeen saimme kiinni ja toimme kotiin, mutta lähti samantien uudestaan. Sitten tehtiinkin jo kiireellinen huostaanottopäätös. Ajatuksena oli, että se tehostaisi poliisin toimintaa, mutta todellisuudessa sillä ei ollut poliisin toimintaan mitään tehoa. Itse sitten saimme taas viikon päästä tytön kiinni. Toimitimme päivystäville sosiaaliviranomaisille poliisilaitokselle. Kävin hakemassa tytölle vaattteita ja koulukirjat kotoa mukaan ja tyttö haettiin nk. perhekotiin. Meni varmaan pari viikkoa ennen kuin näimme tytön taas. Puheluitakaan ei soitettu kuin kaksi tuona aikana. Perhekodissa oli aika tiukat säännöt. Kiireellistä jatkettiin muutamalla viikolla ja tyttö viettikin aikaa perhekodissa noin kuukauden ajan.
Heti perhekodista tultuaan olisi ollut taas lähdössä karkureissulle uudestaan, mutta oman tyhmyytensä takia jäi jostakin kiinni ja toimitettiin kotiin, poliisin toimesta. Seurana taas sellaisia nuoria, jotka olin jo aiemmin luokitellut epäluotettavaksi. Sen jälkeen laitoimme nuoren junalla sukulaisille, missä hän olikin sitten noin kuukauden ajan. Paria viikkoa ennen koulun alkua, hoksasi sitten, ettei ole koko kesänä ollut kotona juuri lainkaan ja alkoikin jo pyytämäään josko voisi kotiin tulla. Vielä sattui niin, että tyttö pieksettin ja ilmeisesti häpesi kasvojansa niin pahasti, että meni taas karkuun. Kohtalo puuttui peliin ja poliisit toivat kotiin puoli tuntia sen jälkeen, kun itse olin etsinnät lopettanut. Laitoimme pahoinpitelyn poliisille ja tytön taas maaseudulle vähäksi aikaa. Keskusteltiin, siitä ettei voi koko elämäänsä juosta karkuun ikäviä asioita. Niitä tulee aina eteen ja ne on pakko vain oppia kohtaamaan, olivat sitten kuinka ikäviä. Tuon jälkeen onkin ollut aika rauhallista, muutaman kerran on jäänyt kiinni alkoholista, pari kertaa ollut luvalla yötä pois kotoa ja koulussakäyntikin sujuu tai siis ainakin on koulussa läsnä. Numerot ei vielä päätä huimaa, mutta mennään askel kerrallaan eteenpäin.
Minä uskon, että sijoitus auttaa kunhan vain tyttöä ei pidetä laitoksessa liian kauan aikaa. Kotona on kuitenkin loppujen lopuksi aika kiva olla verrattuna laitoksiin.
Totuus tuollaisissa on se, että kauheallehan se tuntuu, mutta jos et kerran muuta pysty enää tekemään, niin se on se viimeinen oljenkorsi mihin tarttua.
Voimia sinulle tyttösi kanssa. Vuoden päästä neiti on varmasti jo ihan toinen ihminen.- Pirjo Pietilä
että kertoisit tarinasi myös tuolla sijaisvanhempien ja biovanhempien puolella. Olisi tervetullut siihen väittelyyn, mitä siellä käydään.
Kiitos, että sain lukea teidän kokemuksenne! - sijoitus
Pirjo Pietilä kirjoitti:
että kertoisit tarinasi myös tuolla sijaisvanhempien ja biovanhempien puolella. Olisi tervetullut siihen väittelyyn, mitä siellä käydään.
Kiitos, että sain lukea teidän kokemuksenne!Hei, Pirjo ja 14v. äiti. Kirjoitin tuolla biovanhempien palstalla koko storin ja en nyt enää lähde sitä muille palstoille viemään.
Ikävää on se että kun täällä keskustelee niin aina on niitä jotka tietää paremmin ja ovat valmiita arvostelemaan. Ihan kuin se toisi jotain tyydytystä ja minä en ala olemaan puolustuskannalla, koska ei ole mitään puolusteltavaa.
Osallistun kyllä näillä palstoilla keskusteluun, koska nyt tajuan että meitä samassa asemassa olevia on paljon ja tuomitsijoita myös.
Nyt yritän saada ajatukset jonoon ja riviin että kun tapaan sen juristin tänään nin osaisin ilmaista asiani oikein ja skarppina että vielä ymmärtäisin vastaukset oikein!!
Palataan, hyvää keskiviikkoa teille ja sulle kans MÄÄ!!! - Pirjo Pietilä
sijoitus kirjoitti:
Hei, Pirjo ja 14v. äiti. Kirjoitin tuolla biovanhempien palstalla koko storin ja en nyt enää lähde sitä muille palstoille viemään.
Ikävää on se että kun täällä keskustelee niin aina on niitä jotka tietää paremmin ja ovat valmiita arvostelemaan. Ihan kuin se toisi jotain tyydytystä ja minä en ala olemaan puolustuskannalla, koska ei ole mitään puolusteltavaa.
Osallistun kyllä näillä palstoilla keskusteluun, koska nyt tajuan että meitä samassa asemassa olevia on paljon ja tuomitsijoita myös.
Nyt yritän saada ajatukset jonoon ja riviin että kun tapaan sen juristin tänään nin osaisin ilmaista asiani oikein ja skarppina että vielä ymmärtäisin vastaukset oikein!!
Palataan, hyvää keskiviikkoa teille ja sulle kans MÄÄ!!!Parhaasi varmasti olet tehnyt! Muista, sinun tyttösi rakastaa sinua, ja se on hyvä pohja rakentaa uutta.
Käy aina vilaisemassa noita palstoja, sillä sieltä kyllä tietoakin tihkuu.
- mää,
itselläni ei tuollaisia kokemuksia (ainakaan vielä) ole,mut halusin vaan sanoa et en usko et olet äitinä epäonnistunut..
mielestäni silloin kun joku on niin viisas et tekee tuollaisen ratkaisun vaikka se satuttaa ja on rankkaa,on hyvä äiti koska hakee apua sieltä mistä sitä saa..
jos olisit lyönyt hanskat tiskiin ja antanut tyttösi jatkaa "itsetuhoista" käytöstään,olisit ehkä se epäonnistunut,mutta nyt et missään tapauksessa.
toivottavasti teillä asiat korjaantuvat,ja muista et nyt ainakin olet tehnyt kaikkesi.. = ) jaksamista.. - Anonyymi
Loimaalla on perhekoti Satulinna. Kokemuksia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.172324Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä
Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain2331972Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0162071782Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt1021451Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno481346Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu551217Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas1791153- 941100
Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.149970Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks14911