Onko totta, että Tojotassa pitää vielä 2000-luvulla vaihtaa öljyt 15000 kilometrin välein? Miksi? Eikös valtaosa automerkeistä ole siirtynyt käyttämään sellaisia koneita ja öljylaatuja, joissa vaihtoväli on 30-50tkm?
Ja jos vaihtoväli on todellakin noin tiheä, niin onko asiaan odotettavissa parannusta? Ei todellakaan huvittaisi rampata pajalla 15000 kilometrin välein. Nykytekniikalla kun saadaan homma varmasti toimimaan pidemmilläkin vaihtoväleillä.
NykyToyotan öljynvaihtoväli?
49
10102
Vastaukset
- oli siis?
Öljynvaihto kestää 15 min. 15 tkm vaihtovälillä ei tarvitse jännittää vieläkö voitelee. Käy joskus ottamassa kallista 30 tkm ajettua longlifeöljyä sormiesi väliin niin ymmärrät miksi öljyt kannattaa 15tkm välein. Oletko muuten siirtynyt tänne provoilemaan Yleistä-palstalta?
- asiallinen kysymys.
Mitä provoilua tuo nyt mukamas oli? Eikö autojen huolloista saa puhua?
Kyllä se niin on, että jokainen autovalmistaja haluaa tuotteelleen hyvän maineen, eli tuskinpa esim. Volkkari suostuisi 30 tuhannen kilometrin välein tapahtuviin öljynvaihtoihin, ellei se olisi varma, että siitä ei ole koneelle mitään haittaa.
Mutta oli ihan huvittavaa kuulla, että sinä mitä ilmeisimmin olet hiplannut 30 tuhatta kilometriä ajettua longlifeöljyä sormiesi välissä =D Olisi kiva tietää, että miksi... tai no, itse asiassa en haluakaan tietää, osaan kyllä arvata... =D - pena
ei minulla sen syvempiä pointteja ole. Itse kyllä saan kulumaan pajallakäyntiin aikaa huomattavasti enemmän kuin tuon 15min, ja kaikki tämä on yleensä hoidettava silloin, kun itsekin pitäisi töissä olla. Omat harminsa ja kustannuksensa siitäkin, joten en ollenkaan karsasta longlife-vehkeitä. Ihmetyttää vain, miksei Tojota ole satsannut tuohon puoleen.
Lisäisin vielä, että en harrasta provoilua (tai muutakaan kirjoittelua) yleistä-palstalla. Penoja lienee paljonkin. Kattokaas piruttaan haulla, että montako kirjoitusta löytyy nimimerkillä "pena", ja miettikää sitten, olenko juuri minä kaikkien niitten takana. Not. - Kokemusta on
asiallinen kysymys. kirjoitti:
Mitä provoilua tuo nyt mukamas oli? Eikö autojen huolloista saa puhua?
Kyllä se niin on, että jokainen autovalmistaja haluaa tuotteelleen hyvän maineen, eli tuskinpa esim. Volkkari suostuisi 30 tuhannen kilometrin välein tapahtuviin öljynvaihtoihin, ellei se olisi varma, että siitä ei ole koneelle mitään haittaa.
Mutta oli ihan huvittavaa kuulla, että sinä mitä ilmeisimmin olet hiplannut 30 tuhatta kilometriä ajettua longlifeöljyä sormiesi välissä =D Olisi kiva tietää, että miksi... tai no, itse asiassa en haluakaan tietää, osaan kyllä arvata... =DVolkkarissa öljy vaihtuu jo moneen kertaan vaihtovälien aikana, kun kulutus on ohjekirjankin mukaan vielä normaalia 1litra/1000km.
- kokemusta myös
Kokemusta on kirjoitti:
Volkkarissa öljy vaihtuu jo moneen kertaan vaihtovälien aikana, kun kulutus on ohjekirjankin mukaan vielä normaalia 1litra/1000km.
Enpä ole eläissäni kuullut yhdenkään wolkkarin syövän tuota 1 litra/1000km. Öljynkulutus on wolkkaristeilla ylensä luokkaa 0.5l/10-15tkm, eli toisinsanoen pullollinen huoltovälillä.
Kumpi lie sitten pienempi vaiva, lisätä kerran pari 30tkm huoltovälillä koneeseen öljyä auton sitä pyytäessä (ei siis tarvitse mittatikku ojossa öljynpintaa kyttäillä), vaiko varailla huoltoaikoja ja työajallaan käyttää autoa pajalla. Luultavasti se tojotankin tuplasti useammin tapahtuva pajakäynti maksaa enemmän kuin tuo 1 litran pullo longlife-öljyä (15e). Noh, nämä on makuasioita, mistä kukainenkin tykkää. - uudelleen
kokemusta myös kirjoitti:
Enpä ole eläissäni kuullut yhdenkään wolkkarin syövän tuota 1 litra/1000km. Öljynkulutus on wolkkaristeilla ylensä luokkaa 0.5l/10-15tkm, eli toisinsanoen pullollinen huoltovälillä.
Kumpi lie sitten pienempi vaiva, lisätä kerran pari 30tkm huoltovälillä koneeseen öljyä auton sitä pyytäessä (ei siis tarvitse mittatikku ojossa öljynpintaa kyttäillä), vaiko varailla huoltoaikoja ja työajallaan käyttää autoa pajalla. Luultavasti se tojotankin tuplasti useammin tapahtuva pajakäynti maksaa enemmän kuin tuo 1 litran pullo longlife-öljyä (15e). Noh, nämä on makuasioita, mistä kukainenkin tykkää.Siis mitä maksaakaan VW:n huolto LL-öljyillä lisäykset? Kaupan päälle saa jännittää onko öljyssä minkäänlaista voitelukykyä ennen vaihtoa.
- edellinen
uudelleen kirjoitti:
Siis mitä maksaakaan VW:n huolto LL-öljyillä lisäykset? Kaupan päälle saa jännittää onko öljyssä minkäänlaista voitelukykyä ennen vaihtoa.
että paljonko tuo LL-öljynvaihto oli. Kun ei ole wolkkariakaan. Pari vuotta sitten taisi Laakkonen tahtoa LL-öljynvaihdosta 100e, vähemmän nimekkäämpi korjaamo tosin hoiti homman viidelläkympillä. Normaali huoltohinnat (siis koko huolto ilman jakohihnaa) oli kai jotain 300e. Joku volkkarilla ajava vahvistakoot muistikuvani.
Ei kai ne ihan ilmaiseksi sitä Tojotaakaan huolla, joten vahvasti epäilen että tuplaten tiheämmin pajalla juoksutettava halvemmaksi tulisi. Ei tullut ainakaan keväisessä Tuulilasin dieselfarkkuvertailussa, missä rinnakkain oli toinen LL-vehje eli Octavia ja Corolla.
Ja itseäni ei kyllä jännitä pätkän vertaa, voiteleeko öljy vielä vai ei. Maailma muuttu ja kehittyy, ja siinä mukana koneet ja öljyt. Tuskin VAG mainettaan pilaamaan alkaa liian pitkiksi venytetyillä huolloilla. Vielä on huomioitava, että huolto kun on osa liiketoimintaa, joten tämäkö on syynä, että juoksuttavat Tojotamiehiä niin tiheään korjaamolla? Syntyyhän siinä liikevaihtoa. - hinnat
edellinen kirjoitti:
että paljonko tuo LL-öljynvaihto oli. Kun ei ole wolkkariakaan. Pari vuotta sitten taisi Laakkonen tahtoa LL-öljynvaihdosta 100e, vähemmän nimekkäämpi korjaamo tosin hoiti homman viidelläkympillä. Normaali huoltohinnat (siis koko huolto ilman jakohihnaa) oli kai jotain 300e. Joku volkkarilla ajava vahvistakoot muistikuvani.
Ei kai ne ihan ilmaiseksi sitä Tojotaakaan huolla, joten vahvasti epäilen että tuplaten tiheämmin pajalla juoksutettava halvemmaksi tulisi. Ei tullut ainakaan keväisessä Tuulilasin dieselfarkkuvertailussa, missä rinnakkain oli toinen LL-vehje eli Octavia ja Corolla.
Ja itseäni ei kyllä jännitä pätkän vertaa, voiteleeko öljy vielä vai ei. Maailma muuttu ja kehittyy, ja siinä mukana koneet ja öljyt. Tuskin VAG mainettaan pilaamaan alkaa liian pitkiksi venytetyillä huolloilla. Vielä on huomioitava, että huolto kun on osa liiketoimintaa, joten tämäkö on syynä, että juoksuttavat Tojotamiehiä niin tiheään korjaamolla? Syntyyhän siinä liikevaihtoa.Toyotaan maksaa 15tkm öljynvaihto vajaan satasen (80-90€) ja 30tkm varsinainen huolto vajaan parisataa (180-190€) eli ei niissä taida juuri eroja olla ennen kuin VW:hen vaihdetaan jakohihna. Senkin kustannus jakautuu niin pitkälle matkalle ettei siitä per kilometri paljoa jää (vaihto n.350-400€).
Huoltohinnan perusteella ei tämä asia muutu puoleen eikä toiseen. - 3v/60tkm
edellinen kirjoitti:
että paljonko tuo LL-öljynvaihto oli. Kun ei ole wolkkariakaan. Pari vuotta sitten taisi Laakkonen tahtoa LL-öljynvaihdosta 100e, vähemmän nimekkäämpi korjaamo tosin hoiti homman viidelläkympillä. Normaali huoltohinnat (siis koko huolto ilman jakohihnaa) oli kai jotain 300e. Joku volkkarilla ajava vahvistakoot muistikuvani.
Ei kai ne ihan ilmaiseksi sitä Tojotaakaan huolla, joten vahvasti epäilen että tuplaten tiheämmin pajalla juoksutettava halvemmaksi tulisi. Ei tullut ainakaan keväisessä Tuulilasin dieselfarkkuvertailussa, missä rinnakkain oli toinen LL-vehje eli Octavia ja Corolla.
Ja itseäni ei kyllä jännitä pätkän vertaa, voiteleeko öljy vielä vai ei. Maailma muuttu ja kehittyy, ja siinä mukana koneet ja öljyt. Tuskin VAG mainettaan pilaamaan alkaa liian pitkiksi venytetyillä huolloilla. Vielä on huomioitava, että huolto kun on osa liiketoimintaa, joten tämäkö on syynä, että juoksuttavat Tojotamiehiä niin tiheään korjaamolla? Syntyyhän siinä liikevaihtoa.TM 12/05 bensafarkkuvertailussa Toyota oli ylläpitokuluissa edullisin viidestä. Väliöljynvaihdot on niin edullisia Toyotaan ettei niistä paljoa liikevaihtoa synny.
- edell.
hinnat kirjoitti:
Toyotaan maksaa 15tkm öljynvaihto vajaan satasen (80-90€) ja 30tkm varsinainen huolto vajaan parisataa (180-190€) eli ei niissä taida juuri eroja olla ennen kuin VW:hen vaihdetaan jakohihna. Senkin kustannus jakautuu niin pitkälle matkalle ettei siitä per kilometri paljoa jää (vaihto n.350-400€).
Huoltohinnan perusteella ei tämä asia muutu puoleen eikä toiseen.voihan se olla, että huoltokustannuksissa ei merkittäviä eroja synny. Suurimmaksi eroksi jää siten tuo, kuinka usein siellä huollossa on ravattava. Itse arvostan sitä, että harvoin tarvitsee poiketa, mutta toista mieltä on mm. oma isäni, armoton tojotamies. Hän ei voi jostain syystä sulattaa ollenkaan sitä, että öljyä pitää huoltovälillä lurauttaa koneeseen. Ravaa mielummin siellä öljynvaihdossa. Mutta kuten sanottua, mistä kukainenkin tykkää.
- edell.
3v/60tkm kirjoitti:
TM 12/05 bensafarkkuvertailussa Toyota oli ylläpitokuluissa edullisin viidestä. Väliöljynvaihdot on niin edullisia Toyotaan ettei niistä paljoa liikevaihtoa synny.
viisi muuta olivat? Oliko mukana LL-vehkeitä? Entä kuinka suurta osaa ylläpitokustannuksista näytteli tuo huolto? Oliko Avessa halvin? Huoltohan on kuitenkin vain yksi osa ylläpitokustanteita.
Itse en ole kyseistä juttua lukenut. - kaikki
edell. kirjoitti:
viisi muuta olivat? Oliko mukana LL-vehkeitä? Entä kuinka suurta osaa ylläpitokustannuksista näytteli tuo huolto? Oliko Avessa halvin? Huoltohan on kuitenkin vain yksi osa ylläpitokustanteita.
Itse en ole kyseistä juttua lukenut.Focus, Astra, 307, Megane ja Corolla. Ylläpitokulut olivat Corollassa joukon halvimmat sekä 2v/60tkm että 3v/tkm. Huollon osuus oli noin 15% riippuen merkistä ja ajomäärästä. Pelkissä huolloissa Astra oli halvin ja Renault kallein. Muut kolme lähes samoissa hinnoissa (50€ sisällä).
- edell.
kaikki kirjoitti:
Focus, Astra, 307, Megane ja Corolla. Ylläpitokulut olivat Corollassa joukon halvimmat sekä 2v/60tkm että 3v/tkm. Huollon osuus oli noin 15% riippuen merkistä ja ajomäärästä. Pelkissä huolloissa Astra oli halvin ja Renault kallein. Muut kolme lähes samoissa hinnoissa (50€ sisällä).
Eli se LL-vehje oli huolloiltaan halvin (tässä tapauksessa). Astrassa käsittääkseni on kyseinen huolto-ohjelma. Noitten muitten systeemeistä minulla ei ole tietoa.
- vielä
edell. kirjoitti:
Eli se LL-vehje oli huolloiltaan halvin (tässä tapauksessa). Astrassa käsittääkseni on kyseinen huolto-ohjelma. Noitten muitten systeemeistä minulla ei ole tietoa.
Opelin, Peugeotin ja Renaultin huoltoväli oli 30tkm/1 tai 2v. Siis sekä kalleimman että halvimman ja siltä väliltä. Eli silläkään ei ollut vaikutusta.
- pena2
Kumpikos teistä on se aito provo-Pena yleistä autoilusta -osaltolta?
- pena3
ajamasta pidempäänkin, huoltovälihän on se 30 tuhatta. Pitääkin vilkaista huvikseen ohjekirjasta onko takuu sidoksissa öljynvaihtoihin.
Muuten, hontassa vaihdetaan 10tonnin välein. Ne on nämä tarkkuustyönä tehdyt hightech-moottorit, löysät ja väljätoleranssiset eurokoneet nyt roksottelee kunhan jotakin kostuketta muistaa joskus pistää sekaan. Neukkulaiset militäärikuormurit on vieläkin huoltovapaampia, tankkiinkin kelpaa mikä tahansa vähänkin tulenarka aines.
Hintana tietenkin näissä on sitten sangen lyhyeksi suunniteltu käyttöikä. Neukkukuormureissa muistaakseni noin viikon arvioitu käyttöikä, euroautoilla neljä-viisi vuotta.- aina kääntyy:
Toyotan lyhyet huoltovälit ovatkin yllättäen merkin vahvuus! Hienoa =D
Voi, kunpa joku kehittäisi moottorin, jonka huoltoväli olisi vain 5000 kilometriä. Se olisi varmaan huipputuote. - vaihtoväleistä
aina kääntyy: kirjoitti:
Toyotan lyhyet huoltovälit ovatkin yllättäen merkin vahvuus! Hienoa =D
Voi, kunpa joku kehittäisi moottorin, jonka huoltoväli olisi vain 5000 kilometriä. Se olisi varmaan huipputuote.että tällaista edelläkäyvää tekniikkaa oli ainakin Tojotalla jo 60-70-luvuilla? Luultavasti pääsivät vieläkin lyhyempiin vaihtoväleihin jo tuolloin. Nykyään vähän lipsuneet silloisista kireistä hi-tech-vehkeistään, kun huoltovälikin päässyt noin venähtämään.
- Pekka2
"euroautoilla neljä-viisi vuotta." Taidat olla sekaisin kuin seinäkello. Kaverin -96 160 tkm ajettu Corolla kuluttaa öljyä 7 litraa kymmpitonnille. Minun kohta 400 tkm ajettu Pösöni ei yhtään. Kyllä ne on japsimyllyt mitkä ei kestä.
- uudessa
Uudessa bensa astrassani on 30tkm tai 1 vuosi öljyvaihtoväli, ajan vuodessa ehkä vähän yli 20tkm joten tuo aikaraja tulee ennemmin vastaan kuin 30tkm..
- 2.4 STW
Minulle öljyhuoltotarkoittaa öljykorkin avaamista. Nykyään en sitä joudu tekemään milloinkaan. Se tehdään 15tkm välein huollossa. Ei tulisi mieleenkään nykyautossa kuljettaa öljypulloa mukana.
Eipä silti en ymmär miksi edes öljyn pintaa pitäisi tarkastella patisi uutena jolloin pitää varmistua, että kone on ehjä.
Edellisellä autolla ajoin 0->130tkm ja katsoin öljyt 3 kertaa koko aikana.
Jos autoa pitää ihmetellä trasselin ja öljykannun kanssa kuukauden välein se on rikki.
Kannattaa myös huomata, että long life öljyjen käyttäminen (pitää lisäillä silloin tällöin) tulee öljyn hinnan vuoksi yhtä kalliiksi kuin vaihdattaminen vähän useammin normaaleilla synteettisillä.
Kumpi sitten on parempi?
Jos ajaa 100tkm vuodessa, long life on must. Jos ajaa 20tkm, lienee aivan sama kumpaa ohjelmaa noudattaa. - riski!
Hyvät öljyt voitelevat vielä 15 tkm jälkeenkin jonkin aikaa. Mutta miksi kukaan ottaisi sitä riskiä että ajaisi puolikuntoisilla öljyillä uudella autolla. Monet VW:n omistajatkin käyttävät vaihtoehtoista 15 tkm vaihtoväliä. Pitkät vaihtovälit ja kalliit LL-öljyt ovat edes jotenkin perusteltavissa todella paljon lyhyessä ajassa maantieajoa ajaville, muilla ei.
...pidentyneet viimeisen 10v aikana Toisilla enemmän toisilla vähemmän..
Miksi?
Tietenkin siksi, että 20-30v sitten joka pojan kinnerit olivat remonttikunnossa jo 150km jälkeen.
Nykyään kaiken maailman Corollaattorit kestää 300tkm ja uusien kauppa ei käy riitäävästi.
Myöskin autoilijoiden uusavuttomuus tai laiskuus omatoimiseen huoltoon on sitä luokkaa, että tosta huoltovälistä on tullut melkoinen kilpailuvaltti. Tehtaat ottaa riskiä esim. lupailleessaan pitkiä oljynvaihtovälejä Suomen olosuhteisiin.
Onpa käynyt niinkin (esim. Opel) että jakohihnan luvattu vaihtoväli onkin todellisuudessa puolet, mitö ostohetkellä, kun tuli luvattua liikaa.......- Semmosta
Mun silloisessa 1.6 16v opelissa vm1996 oli hihnan vaihtoväli alussa 120tkm mutta se lyhennettiin 60tkm välein vaihdettavaksi, vesipumppuineen kaikkineen maksaa n.275euroo.
Uuden mallisessa twinport 1.6 16v koneessa vaihtoväli on 150tkm ja sitä vaihtoväliä ei ainakaan vielä ole muutettu.. - katkeaa
Semmosta kirjoitti:
Mun silloisessa 1.6 16v opelissa vm1996 oli hihnan vaihtoväli alussa 120tkm mutta se lyhennettiin 60tkm välein vaihdettavaksi, vesipumppuineen kaikkineen maksaa n.275euroo.
Uuden mallisessa twinport 1.6 16v koneessa vaihtoväli on 150tkm ja sitä vaihtoväliä ei ainakaan vielä ole muutettu..niin otetaan varmasti taas puolet pois vaihtovälistä
- tunnille...
katkeaa kirjoitti:
niin otetaan varmasti taas puolet pois vaihtovälistä
siitä roksottavine jakopäänketjuinesi! Kokemuksesta voin sanoa että vvt-i:llä kun tulee 100tkm täyteen niin johan alkaa ketju roksottamaan tyhjäkäynnillä ikävästi, naapurikin kuulee kyllä.
- roksottamaan
tunnille... kirjoitti:
siitä roksottavine jakopäänketjuinesi! Kokemuksesta voin sanoa että vvt-i:llä kun tulee 100tkm täyteen niin johan alkaa ketju roksottamaan tyhjäkäynnillä ikävästi, naapurikin kuulee kyllä.
Ladassasi näin toki käy jo aiemminkin.
- ei 30tkm
roksottamaan kirjoitti:
Ladassasi näin toki käy jo aiemminkin.
LL öljyillä en tiedä kenenkään ajaneen Suomessa 30tkm. Tuo kilometrimäärä lienee miltei täysin ideaalitilanne. Käytännössä näissä VW:n LL-koneissa vaihtoväli on usein päälle kahdessakympissä...
- Pekka
ei 30tkm kirjoitti:
LL öljyillä en tiedä kenenkään ajaneen Suomessa 30tkm. Tuo kilometrimäärä lienee miltei täysin ideaalitilanne. Käytännössä näissä VW:n LL-koneissa vaihtoväli on usein päälle kahdessakympissä...
Jos SINÄ et tiedä kenenkään ajaneen Suomessa 30tkm Longlife-öljyillä, ei se tarkoita etteikö niin tapahtuisi tosielämässä jatkuvasti.
Käytössäni olevilla kahdella Longlife-huollon piiriin kuuluvilla autoilla on ajettu 28600-31200km ja 45900-48700km:n huoltoväleillä jo useita vuosia. Tiedän lukemattomia muita vastaavia tapauksia.
Viisastelijoille tiedoksi, että 1. huollon jälkeen ei kumpaankaan po. autoon ole tarvinnut lisätä öljyä. - 30tkm?
Pekka kirjoitti:
Jos SINÄ et tiedä kenenkään ajaneen Suomessa 30tkm Longlife-öljyillä, ei se tarkoita etteikö niin tapahtuisi tosielämässä jatkuvasti.
Käytössäni olevilla kahdella Longlife-huollon piiriin kuuluvilla autoilla on ajettu 28600-31200km ja 45900-48700km:n huoltoväleillä jo useita vuosia. Tiedän lukemattomia muita vastaavia tapauksia.
Viisastelijoille tiedoksi, että 1. huollon jälkeen ei kumpaankaan po. autoon ole tarvinnut lisätä öljyä.Eikö VW muuttanut 30tkm ehdottomaksi maksimivaihtoväliksi?
- Anonyymi
30tkm? kirjoitti:
Eikö VW muuttanut 30tkm ehdottomaksi maksimivaihtoväliksi?
Ainahan se on ollut maksimi. 30tkm/2 vuotta tai kun ajotietokone ilmoittaa.
Siellä autossa on ns. älykkyyttä joka laskee sopivan huoltovälin joka riippuu olosuhteista, ajotyylistä, käynnistysten määrästä ja muutamasta muusta muuttujasta, nerokasta.
Idioottimaista on luottaa vain yhteen kilometrirajaan tai aikarajaan, mutta Toyota haluaa rahastaa turhasta ja rahoittaa sillä takuukorjauksia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainahan se on ollut maksimi. 30tkm/2 vuotta tai kun ajotietokone ilmoittaa.
Siellä autossa on ns. älykkyyttä joka laskee sopivan huoltovälin joka riippuu olosuhteista, ajotyylistä, käynnistysten määrästä ja muutamasta muusta muuttujasta, nerokasta.
Idioottimaista on luottaa vain yhteen kilometrirajaan tai aikarajaan, mutta Toyota haluaa rahastaa turhasta ja rahoittaa sillä takuukorjauksia."Ainahan se on ollut maksimi. 30tkm/2 vuotta tai kun ajotietokone ilmoittaa."
Tarkkaan ottaen ei ole ollut aina. Vuosituhannen vaihteessa oli joku dieselmalli, jossa huoltoväli oli max. 50000km tai 2 vuotta, ajotietokoneen määrittelemänä. Tuo ei ollut voimassa kovin kauan, koska asiakkaat eivät luottaneet siihen. Saattaa syy paluuseen 30000km:iin olla kaupallinenkin. Jälkimarkkinoiden työt vähenee mitä harvemmin huolletaa.
Öljyjen valmistajat ovat tutkineet paljonkin öljynvaihtovälien pituuksien merkitystä. Joskus osui silmiini ulkomainen artikkeli jossa yksi suurimmista voiteluöljyjen valmistajista oli omissa tutkimuksissaan tullut johtopäätökseen, että 80000km:n öljynvaihtovälit olisivat aivan riittäviä nykymoottoreissa nykyaikaisilla oikein lisäaineistetuilla synteettisillä öljyillä.
- Anonyymi
Mm. 30 tkm. Ja ylikin ÖLJYvaihtoväleillä vaihdetaan MOOTTORI tiettyn kilsojen välein, kumpi on halvempaa ???
Itse ajanut nyt 500 000 km bensakoneel 10tkm vaihtovälein 30 € kerta.... Jos mm. Jenkkiläst kattot AMMATTILAISTEN ohje öljyvaihtoon 6000 mailii..ja sitten löytyy autoja jol menty 2 500 000 km. Pitkäs ajos voisin kuiten "venyttää" öljynvaihtoo...Jätetään sanomatta mitkä koneet kestää, kun täällä on niin paljon pienellä älykkyysosamäärä varustettu kuskeja...joka aiheuttaa höpö-höpö kirjoittelua 🤣🤣🤣- Anonyymi
Kuinka paljon noilla esim. Volkkarin dieseleillä on ajettu LL-ohjelmalla?
No niin pirun paljon ihan ammattiajossa mm. taksissa ja pakettiautoilla. Poliisikin laittoi Vw:n pakut kiertoon 450tkm ajettuina ja hyvin menevät kaupaksi.
Hymiöpoika, et ole kovin vakuuttava satujesi kanssa.
- Anonyymi
Toyota mainostaa hybridien pientä kulutusta ja että ne kulkee puolet sähköllä, kuitenkin niitä pitää huoltaa vuosittain tai 15tkm välein ja kulutus 4,5-7,5 litraa vaikka puolet kulkee sähköllä. Eli kääntäen bensakonetta käytetään 7500km verran ja pitää huoltaa ja jos ei olisi ajoakkua, niin bensaa kuluisi 9-15 litraa.
Miten bensamoottori voi olla noin heikko?- Anonyymi
"Toyota mainostaa hybridien pientä kulutusta ja että ne kulkee puolet sähköllä,"
Ei Toyotan mainos noin lupaa, vaan "puolet ajasta sähköllä". Eli bensamoottori käy puolet ajasta, sähkömoottori toisen puolen!
Mikä tahansa start-stop-automatiikalla varustettu auto kulkee puolet ajasta sillä moottorilla mikä siinä on kun matka-ajasta puolet seisotaan liikennevaloissa moottori sammuksissa ja toinen puoli liikutaan moottorilla! - Anonyymi
Minulla vanha Avensis 1.8 v.06 sillä pääsee matka-ajossa n.6 lit. keskikulutus näytää 6.5 lit. Mistä se mahtaa se säästö tulla hybridillä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla vanha Avensis 1.8 v.06 sillä pääsee matka-ajossa n.6 lit. keskikulutus näytää 6.5 lit. Mistä se mahtaa se säästö tulla hybridillä?
Ei tästä ole puhe.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla vanha Avensis 1.8 v.06 sillä pääsee matka-ajossa n.6 lit. keskikulutus näytää 6.5 lit. Mistä se mahtaa se säästö tulla hybridillä?
Sitä sopiikin ihmetellä. Mainos ja teoreettinen päästölukema valehtelee kovasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Toyota mainostaa hybridien pientä kulutusta ja että ne kulkee puolet sähköllä,"
Ei Toyotan mainos noin lupaa, vaan "puolet ajasta sähköllä". Eli bensamoottori käy puolet ajasta, sähkömoottori toisen puolen!
Mikä tahansa start-stop-automatiikalla varustettu auto kulkee puolet ajasta sillä moottorilla mikä siinä on kun matka-ajasta puolet seisotaan liikennevaloissa moottori sammuksissa ja toinen puoli liikutaan moottorilla!Että puolet ajasta sähköllä ja se toteutuu kun seisoo ruuhkissa ja valoissa paikoillaan. Entä se kulutus ja huoltoväli?
- Anonyymi
Hondalla ajelen 10000km öljyt motti vaihteisto 100000km
kaikki yli tuon on moottorille huono..tosi on
,mutta vaihtelee autoa nopeaan tahtiin samapa tuo.. - Anonyymi
Mikäpä se hybridi volkkarin öljynvaihtoväli olikaan? no se on 15tkm.
Muistetaan myös VAG suosittama erittäin tiehä öljyvaihtoväli DSG askille. Se ei ole huolto-ohjelmassa mutta kuten ei moni muukaan käytännössä välttämätön huoltokohde VAG-autoissa. Tämän sain itsekin kokea. A4 Audin 50tkm huolto maksoi vain vähän päälle tuhat euroa eikä siinä ollut lisätöitä vaan vain suositellut kohteet. - Anonyymi
Toyotan moottori kestää miljoonia km oikealla öljynvaihtovälillä, eli 15 000 km.
Monella automerkillä moottorin kestävyys 100 000 km on unelma ylipitkien (30 000km) öljynvaihtovälien takia.- Anonyymi
Omaan volkkariini vaihdoin 15 tuhanen välein öljyt ja suodattimet ja lisäsin 5 litraa vaihtovälillä. Mittarissa oli 130 tuhatta. Oli kuulemma normaali kulutus. Nykyiseen Toyotaani ei tarvitse mitään lisäillä eikä öljyn pinta laske. Öljyn kulutus kertoo väljästä koneesta, jostain viasta tai suunnitteluvirheestä aivan varmasti. Ei ole ainakaan normaalia vaikka on vw-normin mukaista niinkuin venyvä jakoketjukin.
- Anonyymi
Mistä Toyotaan saa varakoreja ja alustoja, että sen miljoona kilometriä voisi ajella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä Toyotaan saa varakoreja ja alustoja, että sen miljoona kilometriä voisi ajella.
Toyotat kestävät parhaiten kovaa käyttöä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omaan volkkariini vaihdoin 15 tuhanen välein öljyt ja suodattimet ja lisäsin 5 litraa vaihtovälillä. Mittarissa oli 130 tuhatta. Oli kuulemma normaali kulutus. Nykyiseen Toyotaani ei tarvitse mitään lisäillä eikä öljyn pinta laske. Öljyn kulutus kertoo väljästä koneesta, jostain viasta tai suunnitteluvirheestä aivan varmasti. Ei ole ainakaan normaalia vaikka on vw-normin mukaista niinkuin venyvä jakoketjukin.
" Omaan volkkariini vaihdoin 15 tuhanen välein öljyt ja suodattimet ja lisäsin 5 litraa vaihtovälillä. Mittarissa oli 130 tuhatta. Oli kuulemma normaali kulutus. Nykyiseen Toyotaani ei tarvitse mitään lisäillä eikä öljyn pinta laske. Öljyn kulutus kertoo väljästä koneesta, jostain viasta tai suunnitteluvirheestä aivan varmasti. Ei ole ainakaan normaalia vaikka on vw-normin mukaista niinkuin venyvä jakoketjukin."
Eilen juttelin yhden autokorjaamon omistajan kanssa volkkareiden heikoista moottoreista. Tämä kaveri kertoili, että syy Volkkarien moottorien heikkoon kestävyyteen on liian pitkä öljynvaihtoväli. Volkkarin moottori on sellainen rakenteeltaan, että se menee pilalle, jos moottoriöljy on vähänkään liian likaista. Mies sanoi, että hän on kehottanut kaikkia Volkkarin omistajia vaihtamaan öljyt 10000 km välein, jos aikovat ajaa autollaan useita vuosia. Tätä taustaa vasten Tojotan 15000 km öljynvaihtoväli taitaa sittenkin olla autojen hyvän kestävyyden ja toimivuuden salaisuus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä Toyotaan saa varakoreja ja alustoja, että sen miljoona kilometriä voisi ajella.
Ei ole ollut tarvetta saada varakoria Toyotaan kun 300 tuhatta ajettuani meni vielä oman perheen käyttöön 20 vuotiaana ja täysin ruosteettomana. Volkkarin kanssa ei päässyt ihan niin helpolla.
- Anonyymi
Itse vaihdatan merkki huollossa uudessa autossa öljyt heti 1000 km jälkeen samoin suodatin, sisään ajossa irtoaa aina metalli purua. Sen jälkeen aina 5000 km välein. Moni venttiili kone kehrää siksi äänettömästi ja kestää. Samalla kun huoltavat saa juteltua luotto myyjän kanssa ja otettua kahvetta ja tuoretta pehmeää pullaa! Myyjä kierrättää sitten uusien autojen hallin ja mukava istahdella uusissa Toyotissa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643225Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433087- 422447
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa992180- 311903
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271800- 481616
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851405- 391290
- 811132