Akateeminen syvällisyys

jehada

Törmäsin väitteeseen ensi kertaa deitti.netin seuranhakuilmoituksessa, mutta sillä on relevanssia seuranhakua pidemmälle, ehkä skeptisyyden ytimeen.

Joku väitti pitkällisen kokemuksen osoittaneen, että ei-akateemiset ihmiset eivät osaa ajatella syvällisesti. Mitä hyvänsä se "syvällisyys" tässä tarkoittikaan. Nimitetään sitä syvällisyyden lajia a-syvällisyydeksi. Toinen tapa muotoilla väite olisi ilmeisesti se, että monien ei-akateemisten joukosta ei ole löytynyt yhtään a-syvällisesti ajattelevaa. Väite on siis induktiivinen eikä deduktiivinen, vai mitä?

Tässä on jotain outoa ja olisi hyvä päästä tämän pohjalle.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia jonkun syvällisyyden tason ja akateemisuuden yhteydestä?

Onko joku tieto tavoitettavissa vain a-syvällisellä tietojenkäsittelyllä, vai onko a-syvällinen tietojenkäsittely esim. eksponentiaalisesti nopeampaa?

Ehkä joku osaa määritellä sen a-syvällisyyden? Tai edes osan siitä?

Voiko antaa esimerkin yksittäisestä a-syvällisestä ajatuksesta?

Onko a-syvällisyys skepsis-skeptisyyden edellytys? Toivottavasti ei.
Onko skepsis-skeptisyys osa a-syvällisyyttä?

Skepsis paitsi vastustaa tiettyjä yksittäisiä väitteitä, myös puhuu tietynlaisen tietojenkäsittelyn puolesta.

4

789

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • johanna

      Haa... infantiilin kommentin kirjoittaja lienee opiskelija. Ylypeä akateemisuudestaan. Mutta mutta. Todellisen akateemisen syvällisyyden hän kokekoon palkkakuopassa mollottaessaan.

      Olisinpa kärpäsenä katossa tuon deittaajan seurueen keskustelujen syvällisyyttä luotaamassa. Lienee tarpeetonta olla psykologian Nobelisti että ymmärtää että tässä deittiseuraa kaipaa akateeminen rupattelija.

      Minä määrittelen a-syvällisyyden - kunnon akateemisella paskanluontiotteella: Tyhjänpäiväistä hienostelevaa paskaa akateemisen opinahjon suoltamalla termistöllä maustaen.

    • James22

      Syvällisyys akateemisten ihmisten joukossa? Tuskin osaavat puhua asioista sen syvällisemmin kuin muutkaan. Toiset osaavat kyseenalaistaa ihan perusasioitakin, akateemiset ja ei-akateemiset. En näe yhteyttä akateemisuuden ja syvällisyyden välillä.

      Syvälliset ihmiset osaavat mielestäni siis kyseenalaistaa asiat, löytää ihan perusjutuistakin niitä syvällisempiä piirteitä.

      Syvällisiä ajatuksia koen löytäväni suurten runoilijoiden, kirjailijoiden kirjoituksista. Nähdään asiat alkuperäisinä, ei valheen peittäminä.

      Syvälliset ajatukset vaativat myös mielikuvitusta, ajattelutapaa jossa leikitellään käsitteillä. Ei liene syvällistä ajattelua seurata tiukasti ohjeita, ohjeita joita ei ole kyseenalaistettu. Ei siis saa ottaa mitään itsestäänselvyytenä totuutena, jollei sitä ole ensin henkilökohtaisesti pohdittu.

      Oliko mielestäsi Einsteinin ajattelu syvällistä? Mitä ukko teki, kyseenalaisti tieteen käsityksen ajasta. Loi teorian, jota muut eivät osanneet aavistaakaan. Hänen ajattelunsa lienee ollut vahvasti divergenttiä, on tieteellisesti todistettu divergentin ajattelun ja älykkyysosamäärän yhteys. Ajattelen siis Einsteinin olleen myös varsin älykäs, syvällisesti ajatteleva itsenäinen nero.

      James22

      • Pohdiskelija.

        James22:n lopputekstistä aloinkin pohtia, tosin hieman aiheeseen liittyenkin että kenestä voidaan ajatella olevan syvällinen? Onko oikeastaan suurikaan virhe keskustelutilanteissa kysyä toisen mielipidettä. Itse olen päälle parikymppinen ja lähipiirin mukaan olen liiaksi keskittynyt ajattelemaan toisia. Toisin sanoen, oma ajattelu on unohtunut ja olen kysellyt toisilta. Onko se nyt suurikaan virhe? Toki liika on liikaa, mutta ei se kai nyt rikoskaan ole kysyä toisen mielipidettä aiheeseen. Oman ajattelun kehitys onkin sitten hauska juttu, sitä pyörittelee abstrakteja käsitteitä ja kuten yllä mainittiin, leikittelee näillä käsitteillä.
        Mutta mutta, jos oma ajattelu on unohtunut, leimaako se suoraan syvällisyyden mitättömyydeksi, sitä ei ollutkaan?

        Aikoinaan kun kuulin kehuja älykkäästä keskustelutaidoistani kun olin ollut syvällinen ja hyvä keskusteluja, mutta sitten kun jouduin kohtamaan tämän kritiikin, sitä alkoi miettiä, että jos pohjana on tämä oma ajattelu ja siitä seuraavat skaalassa keskustelu taidot ja syvällisyys, niin onko se kuin WTC tornit, kun kone törmää, hajoaa myös huippu. Eli toisin sanoen, jos on unohtanut ajatella itse, siinä menettää myös sen syvällisyyden, mihin asti se on jo kehittynyt, samoin keskustelutaidot?

        Saataisiinko tästä aiheesta uusi keskustelu vaikkapa? :)


      • Pohdiskelija.
        Pohdiskelija. kirjoitti:

        James22:n lopputekstistä aloinkin pohtia, tosin hieman aiheeseen liittyenkin että kenestä voidaan ajatella olevan syvällinen? Onko oikeastaan suurikaan virhe keskustelutilanteissa kysyä toisen mielipidettä. Itse olen päälle parikymppinen ja lähipiirin mukaan olen liiaksi keskittynyt ajattelemaan toisia. Toisin sanoen, oma ajattelu on unohtunut ja olen kysellyt toisilta. Onko se nyt suurikaan virhe? Toki liika on liikaa, mutta ei se kai nyt rikoskaan ole kysyä toisen mielipidettä aiheeseen. Oman ajattelun kehitys onkin sitten hauska juttu, sitä pyörittelee abstrakteja käsitteitä ja kuten yllä mainittiin, leikittelee näillä käsitteillä.
        Mutta mutta, jos oma ajattelu on unohtunut, leimaako se suoraan syvällisyyden mitättömyydeksi, sitä ei ollutkaan?

        Aikoinaan kun kuulin kehuja älykkäästä keskustelutaidoistani kun olin ollut syvällinen ja hyvä keskusteluja, mutta sitten kun jouduin kohtamaan tämän kritiikin, sitä alkoi miettiä, että jos pohjana on tämä oma ajattelu ja siitä seuraavat skaalassa keskustelu taidot ja syvällisyys, niin onko se kuin WTC tornit, kun kone törmää, hajoaa myös huippu. Eli toisin sanoen, jos on unohtanut ajatella itse, siinä menettää myös sen syvällisyyden, mihin asti se on jo kehittynyt, samoin keskustelutaidot?

        Saataisiinko tästä aiheesta uusi keskustelu vaikkapa? :)

        Lisään vielä täsmennystä, että kun seuraavan kerran keskustelee, sitä tuntuu että näkeekö toiset minussa enää mitään syvällisyyttä kun kävi ilmi että olen liian vähän miettinyt itse ja nyt he keskittyvät siihen osaanko olla kyselemättä liikaa toisilta. Sitten sitä itse miettii että ajatteleeko nyt toiset että ei tuolla syvällisyyttä enää ole, kun ei itse ole ajatellut asioita. Eli, ei omia ajatuksia= ei enää syvällisyyttä. Olisiko tuo nyt niin suhteellista. Sanoisin kyllä että ei, sitä voi syventyä pohtimaan asioita syvällisesti, mutta ei välttämättä tuo niitä keskustelutilanteissa esiin. Esimerkiksi jos luonne on enemmän pohdiskelija kuin niiden pohdintojensa esille tuoja, niin sitä voi sisimmässään olla syvällinen, mutta tämän pohdiskelija-luonteen takia ei sitten keskusteluissa osaakaan tuoda esille sitä syvällisyyttään, kun on "pitänyt sen itsellään" eli, pohtiessaan päässyt kiinni syvällisyyteen, mutta keskustellessa ei pääsekään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1719
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe