Akateeminen syvällisyys

jehada

Törmäsin väitteeseen ensi kertaa deitti.netin seuranhakuilmoituksessa, mutta sillä on relevanssia seuranhakua pidemmälle, ehkä skeptisyyden ytimeen.

Joku väitti pitkällisen kokemuksen osoittaneen, että ei-akateemiset ihmiset eivät osaa ajatella syvällisesti. Mitä hyvänsä se "syvällisyys" tässä tarkoittikaan. Nimitetään sitä syvällisyyden lajia a-syvällisyydeksi. Toinen tapa muotoilla väite olisi ilmeisesti se, että monien ei-akateemisten joukosta ei ole löytynyt yhtään a-syvällisesti ajattelevaa. Väite on siis induktiivinen eikä deduktiivinen, vai mitä?

Tässä on jotain outoa ja olisi hyvä päästä tämän pohjalle.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia jonkun syvällisyyden tason ja akateemisuuden yhteydestä?

Onko joku tieto tavoitettavissa vain a-syvällisellä tietojenkäsittelyllä, vai onko a-syvällinen tietojenkäsittely esim. eksponentiaalisesti nopeampaa?

Ehkä joku osaa määritellä sen a-syvällisyyden? Tai edes osan siitä?

Voiko antaa esimerkin yksittäisestä a-syvällisestä ajatuksesta?

Onko a-syvällisyys skepsis-skeptisyyden edellytys? Toivottavasti ei.
Onko skepsis-skeptisyys osa a-syvällisyyttä?

Skepsis paitsi vastustaa tiettyjä yksittäisiä väitteitä, myös puhuu tietynlaisen tietojenkäsittelyn puolesta.

4

868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • johanna

      Haa... infantiilin kommentin kirjoittaja lienee opiskelija. Ylypeä akateemisuudestaan. Mutta mutta. Todellisen akateemisen syvällisyyden hän kokekoon palkkakuopassa mollottaessaan.

      Olisinpa kärpäsenä katossa tuon deittaajan seurueen keskustelujen syvällisyyttä luotaamassa. Lienee tarpeetonta olla psykologian Nobelisti että ymmärtää että tässä deittiseuraa kaipaa akateeminen rupattelija.

      Minä määrittelen a-syvällisyyden - kunnon akateemisella paskanluontiotteella: Tyhjänpäiväistä hienostelevaa paskaa akateemisen opinahjon suoltamalla termistöllä maustaen.

    • James22

      Syvällisyys akateemisten ihmisten joukossa? Tuskin osaavat puhua asioista sen syvällisemmin kuin muutkaan. Toiset osaavat kyseenalaistaa ihan perusasioitakin, akateemiset ja ei-akateemiset. En näe yhteyttä akateemisuuden ja syvällisyyden välillä.

      Syvälliset ihmiset osaavat mielestäni siis kyseenalaistaa asiat, löytää ihan perusjutuistakin niitä syvällisempiä piirteitä.

      Syvällisiä ajatuksia koen löytäväni suurten runoilijoiden, kirjailijoiden kirjoituksista. Nähdään asiat alkuperäisinä, ei valheen peittäminä.

      Syvälliset ajatukset vaativat myös mielikuvitusta, ajattelutapaa jossa leikitellään käsitteillä. Ei liene syvällistä ajattelua seurata tiukasti ohjeita, ohjeita joita ei ole kyseenalaistettu. Ei siis saa ottaa mitään itsestäänselvyytenä totuutena, jollei sitä ole ensin henkilökohtaisesti pohdittu.

      Oliko mielestäsi Einsteinin ajattelu syvällistä? Mitä ukko teki, kyseenalaisti tieteen käsityksen ajasta. Loi teorian, jota muut eivät osanneet aavistaakaan. Hänen ajattelunsa lienee ollut vahvasti divergenttiä, on tieteellisesti todistettu divergentin ajattelun ja älykkyysosamäärän yhteys. Ajattelen siis Einsteinin olleen myös varsin älykäs, syvällisesti ajatteleva itsenäinen nero.

      James22

      • Pohdiskelija.

        James22:n lopputekstistä aloinkin pohtia, tosin hieman aiheeseen liittyenkin että kenestä voidaan ajatella olevan syvällinen? Onko oikeastaan suurikaan virhe keskustelutilanteissa kysyä toisen mielipidettä. Itse olen päälle parikymppinen ja lähipiirin mukaan olen liiaksi keskittynyt ajattelemaan toisia. Toisin sanoen, oma ajattelu on unohtunut ja olen kysellyt toisilta. Onko se nyt suurikaan virhe? Toki liika on liikaa, mutta ei se kai nyt rikoskaan ole kysyä toisen mielipidettä aiheeseen. Oman ajattelun kehitys onkin sitten hauska juttu, sitä pyörittelee abstrakteja käsitteitä ja kuten yllä mainittiin, leikittelee näillä käsitteillä.
        Mutta mutta, jos oma ajattelu on unohtunut, leimaako se suoraan syvällisyyden mitättömyydeksi, sitä ei ollutkaan?

        Aikoinaan kun kuulin kehuja älykkäästä keskustelutaidoistani kun olin ollut syvällinen ja hyvä keskusteluja, mutta sitten kun jouduin kohtamaan tämän kritiikin, sitä alkoi miettiä, että jos pohjana on tämä oma ajattelu ja siitä seuraavat skaalassa keskustelu taidot ja syvällisyys, niin onko se kuin WTC tornit, kun kone törmää, hajoaa myös huippu. Eli toisin sanoen, jos on unohtanut ajatella itse, siinä menettää myös sen syvällisyyden, mihin asti se on jo kehittynyt, samoin keskustelutaidot?

        Saataisiinko tästä aiheesta uusi keskustelu vaikkapa? :)


      • Pohdiskelija.
        Pohdiskelija. kirjoitti:

        James22:n lopputekstistä aloinkin pohtia, tosin hieman aiheeseen liittyenkin että kenestä voidaan ajatella olevan syvällinen? Onko oikeastaan suurikaan virhe keskustelutilanteissa kysyä toisen mielipidettä. Itse olen päälle parikymppinen ja lähipiirin mukaan olen liiaksi keskittynyt ajattelemaan toisia. Toisin sanoen, oma ajattelu on unohtunut ja olen kysellyt toisilta. Onko se nyt suurikaan virhe? Toki liika on liikaa, mutta ei se kai nyt rikoskaan ole kysyä toisen mielipidettä aiheeseen. Oman ajattelun kehitys onkin sitten hauska juttu, sitä pyörittelee abstrakteja käsitteitä ja kuten yllä mainittiin, leikittelee näillä käsitteillä.
        Mutta mutta, jos oma ajattelu on unohtunut, leimaako se suoraan syvällisyyden mitättömyydeksi, sitä ei ollutkaan?

        Aikoinaan kun kuulin kehuja älykkäästä keskustelutaidoistani kun olin ollut syvällinen ja hyvä keskusteluja, mutta sitten kun jouduin kohtamaan tämän kritiikin, sitä alkoi miettiä, että jos pohjana on tämä oma ajattelu ja siitä seuraavat skaalassa keskustelu taidot ja syvällisyys, niin onko se kuin WTC tornit, kun kone törmää, hajoaa myös huippu. Eli toisin sanoen, jos on unohtanut ajatella itse, siinä menettää myös sen syvällisyyden, mihin asti se on jo kehittynyt, samoin keskustelutaidot?

        Saataisiinko tästä aiheesta uusi keskustelu vaikkapa? :)

        Lisään vielä täsmennystä, että kun seuraavan kerran keskustelee, sitä tuntuu että näkeekö toiset minussa enää mitään syvällisyyttä kun kävi ilmi että olen liian vähän miettinyt itse ja nyt he keskittyvät siihen osaanko olla kyselemättä liikaa toisilta. Sitten sitä itse miettii että ajatteleeko nyt toiset että ei tuolla syvällisyyttä enää ole, kun ei itse ole ajatellut asioita. Eli, ei omia ajatuksia= ei enää syvällisyyttä. Olisiko tuo nyt niin suhteellista. Sanoisin kyllä että ei, sitä voi syventyä pohtimaan asioita syvällisesti, mutta ei välttämättä tuo niitä keskustelutilanteissa esiin. Esimerkiksi jos luonne on enemmän pohdiskelija kuin niiden pohdintojensa esille tuoja, niin sitä voi sisimmässään olla syvällinen, mutta tämän pohdiskelija-luonteen takia ei sitten keskusteluissa osaakaan tuoda esille sitä syvällisyyttään, kun on "pitänyt sen itsellään" eli, pohtiessaan päässyt kiinni syvällisyyteen, mutta keskustellessa ei pääsekään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20v on otettu kiinni

      Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.
      Savonlinna
      129
      8835
    2. Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa

      Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d2
      Maailman menoa
      673
      5214
    3. Kuka on menehtynyt?

      https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras
      Kankaanpää
      26
      3516
    4. Mitä meidän välillä

      Tapahtuu lopulta?
      Ikävä
      36
      2414
    5. Savonlinan perhesurma, epäilty mies romani, äiti kantaväestöä

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011676508.html Savonlinnan seudun romaniyhdistyksestä kerrottiin lauantaina IS:lle, e
      Maailman menoa
      128
      1734
    6. 62
      1667
    7. Savonlinnan murhapolttaja romani

      Ainakin IS kertoo. Arvasin heti ettei ole normi valkolainen suomalainen.
      Maailman menoa
      210
      1501
    8. Nainen, ota nyt rauhallisesti

      Älä ota kaiken maailman murheita päällesi. Sulla on tapana ottaa elämä liian vakavasti. Ei aina, mutta joskus menee vähä
      Ikävä
      138
      1387
    9. Ajattelen sinua kiitollisuudella

      Olet minulle jotain kaunista, jotain, joka tapahtui elämässäni. Et ole minulle pakkomielle enkä vaadi sinulta yhtään mi
      Ikävä
      60
      1139
    10. Ei me taideta

      Pystyä kokonaan olemaan erossa.
      Ikävä
      23
      1111
    Aihe