MF 390-4 vm. -95 turbon asennus

Hantis

Morot!
Olisi otsikon mukainen kone ja tarkoitus olisi hiukan ottaa lisää tehoa ja vääntöä. Maahantuoja on turbottanut noita aikoinaan ja kyselisin, että tietääkö raati turbon merkkiä ja mallia ko. traktoriin?
Onkohan turbomallin kytkin myös vankempaa tekoa kuin vaparimallin?

17

19959

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ex-valametti

      Täs viikolla tuli postissa Keskon varaosa-tarjous/mainos jossa oli Ferkkujen turbosarjoja. Kannattais kattella semmonen läpyskä, niin siitä selviäis. Siis kysy Keskolta.

      Sarjat oli ilmeisesti täydellisiä ja oli 2000-2900 euron välillä. Halavemmalla varmahan pääsöö ostamalla pelekän turbon ja kotkaamalla sen itte siihen kiinni.

      Mulloli aikoonansa 705-valumöltti josta turbo hajos. Ostin siihen Fortin turbon joka sopi melekeen heittämällä paikallensa, vain pakoputki meni uusiksa ja öljyputken kiinnitysreikiä piti suurentaa.

    • 375

      ferkun, siinä oli mulla 4.236 kone ja 390 on muistaakseni 4.248,alkuperäinen turbo on muistaakseen joku scandig tai jotain sinnepäin löytyy kyl tuolta papereista,itse ostin valmet 411 turbon swisherin ja laittelin itse , tein kaikki tarvittavat muutos työt pakosarjaan sovitukset,öljykierrot,syötönlisäykset ym.muutokset ja hyvin kesti ja voimaa tuli,kytkin on 390 vielä vahvempi kuin375,säästää paljon jos itse pystyy rakentamaan,jälkiasennus turbot on yleensä vesijäähdytteisiä.

    • (pätevältä-MF) huoltomieheltä lisäohjeita koska joudut myös syöttöpumpun käyttämään penkissä, jos kunnollista meinaat.Kytkimestä en osaa varmasti sanoa, tuskin eroa on. Jos kone on reilusti ajettu niin kannattaa tehdä remontti samalla,
      voi olla muuten edessä pian.

      • Hantis

        Kone on 3000 tuntia ajettu.
        Kytkimestä on olemassa ainakin eri kokoja, kun selasin varaosaluetteloita (www.vapormatic.com). Ajattelin toki kysyä MF-huollosta asiaa, mutta tämä olikin alustava tiedustelu täällä forumilla. Itse meinasin turbon asentaa, säätö onkin sitten toinen juttu. Syöttöjen ja ahtojen ruuvaaminen onkin syytä jättää ammattilaisille.
        Vielä kysyisin, että tulikos turbotuksen myötä merkittävä tehonlisä noin perstuntumalla?


      • 375
        Hantis kirjoitti:

        Kone on 3000 tuntia ajettu.
        Kytkimestä on olemassa ainakin eri kokoja, kun selasin varaosaluetteloita (www.vapormatic.com). Ajattelin toki kysyä MF-huollosta asiaa, mutta tämä olikin alustava tiedustelu täällä forumilla. Itse meinasin turbon asentaa, säätö onkin sitten toinen juttu. Syöttöjen ja ahtojen ruuvaaminen onkin syytä jättää ammattilaisille.
        Vielä kysyisin, että tulikos turbotuksen myötä merkittävä tehonlisä noin perstuntumalla?

        toinen traktori on valmet 6400 turbo tosin painavampi mut testattiin hiekka kuorman 6 kuution ja samalla kärrillä kilometrin matka joka sisälsi sadan metrin ylämäen ni ferkku päihitti vallun tosin vallu painavampana traktorina on parempi vetää raskaampaa kuormaa siis ajo ominaisuuksiltaan ,ferkku oli vm.90 ja vallu vm.99 molemmat omia et ei ollu naapurin vallu joka hävisi.ps.syöttöä kun suurentaa ni ahtopaine kasvaa ku turbo saa enempi pakokaasua ja lähtee enempi ahtamaan.


      • Hantis
        375 kirjoitti:

        toinen traktori on valmet 6400 turbo tosin painavampi mut testattiin hiekka kuorman 6 kuution ja samalla kärrillä kilometrin matka joka sisälsi sadan metrin ylämäen ni ferkku päihitti vallun tosin vallu painavampana traktorina on parempi vetää raskaampaa kuormaa siis ajo ominaisuuksiltaan ,ferkku oli vm.90 ja vallu vm.99 molemmat omia et ei ollu naapurin vallu joka hävisi.ps.syöttöä kun suurentaa ni ahtopaine kasvaa ku turbo saa enempi pakokaasua ja lähtee enempi ahtamaan.

        Juu, ahdot kasvaa kuormituksen kasvaessa. Tosin tuon takia juuri turbon oikea mitoitus on tärkeää. Kai noissa on turboissa hukkaportti, jottei ahdot pääse liian suuriksi? Kokemusta ei ole dieselin turbottamisesta, mutta bensavehkeissä laiha seos (liian suuret ahdot) = moottorivaurio. Vissiin sama sääntö dieseleissä.
        No, pitää tukeutua MF-huollon asiantuntemukseen, ennenkuin hajottaa moottorin.


      • siltä....
        Hantis kirjoitti:

        Juu, ahdot kasvaa kuormituksen kasvaessa. Tosin tuon takia juuri turbon oikea mitoitus on tärkeää. Kai noissa on turboissa hukkaportti, jottei ahdot pääse liian suuriksi? Kokemusta ei ole dieselin turbottamisesta, mutta bensavehkeissä laiha seos (liian suuret ahdot) = moottorivaurio. Vissiin sama sääntö dieseleissä.
        No, pitää tukeutua MF-huollon asiantuntemukseen, ennenkuin hajottaa moottorin.

        MF-huoltajalta männistä, kestävätkö, vai onko oltava kuten 1000-sarjan Perkinseissä (turboissa siis vain) jäähdytetyt männät, ettei massikka sula äkeen eteen keväällä.


    • 3060T

      Laitatin 3060 massikkaan(sama kone) tämän Keskon sarjan ja kyllä tuli voimaa! Syöttöä laitettiin vähä enempi mitä oli papereissa.Hukkaportin ansiosta vääntöä löytyy jo alakierroksilta.Vesi kiertää turbon läpi jäähdyttäen paluuöljyä joten männät ei sula! Tyyrishän tämä sarja tosin on.Kytkin on 390:ssä aika kovilla,3060:ssa isompi 13"kytkin kuten 398.

      • Nimetön

        Täh!
        Vaikuttaako tuo vesikierto turbon lävitse tuohon ahtoilman lämpötilaan. Sehän se on syyllinen siihen, jos männät alkavat sulaa.
        Selitätkö tietämättömälle, miten hukkaportti liittyy siihen, että vääntö löytyy jo alakierroksilta?
        Eikös turbon hukkaportti ole se, joka päästää liian suuret ahdot (suurilla kierroksilla) pihalle?


      • 3060T
        Nimetön kirjoitti:

        Täh!
        Vaikuttaako tuo vesikierto turbon lävitse tuohon ahtoilman lämpötilaan. Sehän se on syyllinen siihen, jos männät alkavat sulaa.
        Selitätkö tietämättömälle, miten hukkaportti liittyy siihen, että vääntö löytyy jo alakierroksilta?
        Eikös turbon hukkaportti ole se, joka päästää liian suuret ahdot (suurilla kierroksilla) pihalle?

        ahtoilman lämpöön vaikuta vaan moottoriöljyn.Tehtaan turbomalleissa erillinen öljynjäähdytin öljynsuodattimen jalassa.Eiköhän ne ole jotain pullinki vehkeitä joista männät sulaa.Kun turbossa on hukkaportti,niin ahdin voi olla "ylisuuri"jolloin se antaa ahtoja jo pienillä kierroksilla


      • mörkö
        3060T kirjoitti:

        ahtoilman lämpöön vaikuta vaan moottoriöljyn.Tehtaan turbomalleissa erillinen öljynjäähdytin öljynsuodattimen jalassa.Eiköhän ne ole jotain pullinki vehkeitä joista männät sulaa.Kun turbossa on hukkaportti,niin ahdin voi olla "ylisuuri"jolloin se antaa ahtoja jo pienillä kierroksilla

        Kyllähän se on niin päin, että fyysisesti pieni turbo ahtaa alakierroksilla paremmin kuin suuri, mutta yläkierroksilla kapasiteeti loppuu. Säätyvillä johdesiivillä saadaan isokin turbo pyörimään tuottavasti jo pienilläkin kierroksilla.
        Männät sulaa, koska niissä ei ole öljysuihkua jäähdyttämässä alapuolelta ja välijäähdytintä alentamassa ilman lämpötilaa. Alunperin ahdetuissa koneissa on myös usein erilainen kansi, jossa on suurempi vesitila kuin vapaasti hengittävissä. Öljyä jäähdytetään, jotta viskositeetti ei karkaa liian matalaksi ja paine lopu...


      • 3060T
        mörkö kirjoitti:

        Kyllähän se on niin päin, että fyysisesti pieni turbo ahtaa alakierroksilla paremmin kuin suuri, mutta yläkierroksilla kapasiteeti loppuu. Säätyvillä johdesiivillä saadaan isokin turbo pyörimään tuottavasti jo pienilläkin kierroksilla.
        Männät sulaa, koska niissä ei ole öljysuihkua jäähdyttämässä alapuolelta ja välijäähdytintä alentamassa ilman lämpötilaa. Alunperin ahdetuissa koneissa on myös usein erilainen kansi, jossa on suurempi vesitila kuin vapaasti hengittävissä. Öljyä jäähdytetään, jotta viskositeetti ei karkaa liian matalaksi ja paine lopu...

        mutta mihin sitten hukkaporttia tarvittaisiin jos turbon kapasiteetti loppuu?


      • mörkö
        3060T kirjoitti:

        mutta mihin sitten hukkaporttia tarvittaisiin jos turbon kapasiteetti loppuu?

        Hukkaportti aukee kun paine nousee trapeeksi korkealle. Painetta saadaan kaikenkokoisista ahtimista, mutta pienestä ahtimesta tulee vähemmän tilavuusvirtaa eli tuottoa kuin isosta, tätä tarkoitin kapasiteetilla. Turboahtimen valinta jälkiasennuksena on pääosin kokemukseen ja tuottokäyriin perustuvaa iterontia, ei sitä yleensä kerrasta löydy sopivaa.
        Fyysinen koko ei pelkästään kerro turbon ominaisuuksia, vaan siihen vaikuttaa sekä turbiinin että ahtimen geometria, tulo- ja lähtöaukot, siipien muoto ja lukumäärä jne.
        Säätyvillä johdesiivillä saadaan ahtimen ilmavirtaa ohjattua siten, että pienilläkin kierroksilla saadaan tuotettua ylipainetta, mutta isoilla kierroksilla ei paine karkaa ihan hulvattomaksi. Yleisesti hukkaportti täytyy olla moottorissa, jossa turbo on suurituottoinen... siis hyvin yleisesti ottaen.


      • 3060T
        mörkö kirjoitti:

        Hukkaportti aukee kun paine nousee trapeeksi korkealle. Painetta saadaan kaikenkokoisista ahtimista, mutta pienestä ahtimesta tulee vähemmän tilavuusvirtaa eli tuottoa kuin isosta, tätä tarkoitin kapasiteetilla. Turboahtimen valinta jälkiasennuksena on pääosin kokemukseen ja tuottokäyriin perustuvaa iterontia, ei sitä yleensä kerrasta löydy sopivaa.
        Fyysinen koko ei pelkästään kerro turbon ominaisuuksia, vaan siihen vaikuttaa sekä turbiinin että ahtimen geometria, tulo- ja lähtöaukot, siipien muoto ja lukumäärä jne.
        Säätyvillä johdesiivillä saadaan ahtimen ilmavirtaa ohjattua siten, että pienilläkin kierroksilla saadaan tuotettua ylipainetta, mutta isoilla kierroksilla ei paine karkaa ihan hulvattomaksi. Yleisesti hukkaportti täytyy olla moottorissa, jossa turbo on suurituottoinen... siis hyvin yleisesti ottaen.

        juuri tarkoitin että suurituottoinen turbo antaa painetta jo alakierroksilla tarvii hukkaportin. Sellainen on useimmissa MF:n 4-syl. malleissa esim.698,398,3070,3075,4255...


      • Massey Powe

        ...Massikan originellit turbot ole Garretin valmistamia, joko hukkaportillisia(3070) tai ilman(jälkiasennus 3080).


    • Karapedn

      Garretin turbo vesijäähdytyksellä ja hukkaportilla 390:een. 135 hp . Ensimmäiset ajotunnit pikavaihdet (18 Speedshiftt laatikko) antoi periksi mutta kun vaihdoin ölyä
      Nesten Universlilta Valtra 60 aan ongelmat hävisivät. 1500 tuntia ajettu ilman ongelmia. Vääntöä ja voimaa kun pienessä kylässä!!

      • Valkeati1

        Moro

        Minkä Garretin ahtimen asensit? Saako pakosarjan/imuputket jostain vai pitääkö ne tehdä? Mistä jäähdytysvesi ja voiteluöljy tulee/kannattaa ottaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      75
      4331
    2. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      110
      4079
    3. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

      Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      161
      2741
    4. Surullista

      Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa
      Ikävä
      58
      2527
    5. Muuttunut käytös

      Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?
      Ikävä
      67
      2387
    6. 135
      2142
    7. Väkeä oli liikkeellä

      Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik
      Ähtäri
      42
      2087
    8. Oliko kiihkeä

      ensimmäinen yö?
      Ikävä
      50
      1993
    9. Miltä meidän

      Riidat näyttäisi ja mistä niitä voisi tulla?
      Ikävä
      63
      1740
    10. Kummallista

      Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?
      Sinkut
      55
      1740
    Aihe