MF 390-4 vm. -95 turbon asennus

Hantis

Morot!
Olisi otsikon mukainen kone ja tarkoitus olisi hiukan ottaa lisää tehoa ja vääntöä. Maahantuoja on turbottanut noita aikoinaan ja kyselisin, että tietääkö raati turbon merkkiä ja mallia ko. traktoriin?
Onkohan turbomallin kytkin myös vankempaa tekoa kuin vaparimallin?

17

20168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ex-valametti

      Täs viikolla tuli postissa Keskon varaosa-tarjous/mainos jossa oli Ferkkujen turbosarjoja. Kannattais kattella semmonen läpyskä, niin siitä selviäis. Siis kysy Keskolta.

      Sarjat oli ilmeisesti täydellisiä ja oli 2000-2900 euron välillä. Halavemmalla varmahan pääsöö ostamalla pelekän turbon ja kotkaamalla sen itte siihen kiinni.

      Mulloli aikoonansa 705-valumöltti josta turbo hajos. Ostin siihen Fortin turbon joka sopi melekeen heittämällä paikallensa, vain pakoputki meni uusiksa ja öljyputken kiinnitysreikiä piti suurentaa.

    • 375

      ferkun, siinä oli mulla 4.236 kone ja 390 on muistaakseni 4.248,alkuperäinen turbo on muistaakseen joku scandig tai jotain sinnepäin löytyy kyl tuolta papereista,itse ostin valmet 411 turbon swisherin ja laittelin itse , tein kaikki tarvittavat muutos työt pakosarjaan sovitukset,öljykierrot,syötönlisäykset ym.muutokset ja hyvin kesti ja voimaa tuli,kytkin on 390 vielä vahvempi kuin375,säästää paljon jos itse pystyy rakentamaan,jälkiasennus turbot on yleensä vesijäähdytteisiä.

    • (pätevältä-MF) huoltomieheltä lisäohjeita koska joudut myös syöttöpumpun käyttämään penkissä, jos kunnollista meinaat.Kytkimestä en osaa varmasti sanoa, tuskin eroa on. Jos kone on reilusti ajettu niin kannattaa tehdä remontti samalla,
      voi olla muuten edessä pian.

      • Hantis

        Kone on 3000 tuntia ajettu.
        Kytkimestä on olemassa ainakin eri kokoja, kun selasin varaosaluetteloita (www.vapormatic.com). Ajattelin toki kysyä MF-huollosta asiaa, mutta tämä olikin alustava tiedustelu täällä forumilla. Itse meinasin turbon asentaa, säätö onkin sitten toinen juttu. Syöttöjen ja ahtojen ruuvaaminen onkin syytä jättää ammattilaisille.
        Vielä kysyisin, että tulikos turbotuksen myötä merkittävä tehonlisä noin perstuntumalla?


      • 375
        Hantis kirjoitti:

        Kone on 3000 tuntia ajettu.
        Kytkimestä on olemassa ainakin eri kokoja, kun selasin varaosaluetteloita (www.vapormatic.com). Ajattelin toki kysyä MF-huollosta asiaa, mutta tämä olikin alustava tiedustelu täällä forumilla. Itse meinasin turbon asentaa, säätö onkin sitten toinen juttu. Syöttöjen ja ahtojen ruuvaaminen onkin syytä jättää ammattilaisille.
        Vielä kysyisin, että tulikos turbotuksen myötä merkittävä tehonlisä noin perstuntumalla?

        toinen traktori on valmet 6400 turbo tosin painavampi mut testattiin hiekka kuorman 6 kuution ja samalla kärrillä kilometrin matka joka sisälsi sadan metrin ylämäen ni ferkku päihitti vallun tosin vallu painavampana traktorina on parempi vetää raskaampaa kuormaa siis ajo ominaisuuksiltaan ,ferkku oli vm.90 ja vallu vm.99 molemmat omia et ei ollu naapurin vallu joka hävisi.ps.syöttöä kun suurentaa ni ahtopaine kasvaa ku turbo saa enempi pakokaasua ja lähtee enempi ahtamaan.


      • Hantis
        375 kirjoitti:

        toinen traktori on valmet 6400 turbo tosin painavampi mut testattiin hiekka kuorman 6 kuution ja samalla kärrillä kilometrin matka joka sisälsi sadan metrin ylämäen ni ferkku päihitti vallun tosin vallu painavampana traktorina on parempi vetää raskaampaa kuormaa siis ajo ominaisuuksiltaan ,ferkku oli vm.90 ja vallu vm.99 molemmat omia et ei ollu naapurin vallu joka hävisi.ps.syöttöä kun suurentaa ni ahtopaine kasvaa ku turbo saa enempi pakokaasua ja lähtee enempi ahtamaan.

        Juu, ahdot kasvaa kuormituksen kasvaessa. Tosin tuon takia juuri turbon oikea mitoitus on tärkeää. Kai noissa on turboissa hukkaportti, jottei ahdot pääse liian suuriksi? Kokemusta ei ole dieselin turbottamisesta, mutta bensavehkeissä laiha seos (liian suuret ahdot) = moottorivaurio. Vissiin sama sääntö dieseleissä.
        No, pitää tukeutua MF-huollon asiantuntemukseen, ennenkuin hajottaa moottorin.


      • siltä....
        Hantis kirjoitti:

        Juu, ahdot kasvaa kuormituksen kasvaessa. Tosin tuon takia juuri turbon oikea mitoitus on tärkeää. Kai noissa on turboissa hukkaportti, jottei ahdot pääse liian suuriksi? Kokemusta ei ole dieselin turbottamisesta, mutta bensavehkeissä laiha seos (liian suuret ahdot) = moottorivaurio. Vissiin sama sääntö dieseleissä.
        No, pitää tukeutua MF-huollon asiantuntemukseen, ennenkuin hajottaa moottorin.

        MF-huoltajalta männistä, kestävätkö, vai onko oltava kuten 1000-sarjan Perkinseissä (turboissa siis vain) jäähdytetyt männät, ettei massikka sula äkeen eteen keväällä.


    • 3060T

      Laitatin 3060 massikkaan(sama kone) tämän Keskon sarjan ja kyllä tuli voimaa! Syöttöä laitettiin vähä enempi mitä oli papereissa.Hukkaportin ansiosta vääntöä löytyy jo alakierroksilta.Vesi kiertää turbon läpi jäähdyttäen paluuöljyä joten männät ei sula! Tyyrishän tämä sarja tosin on.Kytkin on 390:ssä aika kovilla,3060:ssa isompi 13"kytkin kuten 398.

      • Nimetön

        Täh!
        Vaikuttaako tuo vesikierto turbon lävitse tuohon ahtoilman lämpötilaan. Sehän se on syyllinen siihen, jos männät alkavat sulaa.
        Selitätkö tietämättömälle, miten hukkaportti liittyy siihen, että vääntö löytyy jo alakierroksilta?
        Eikös turbon hukkaportti ole se, joka päästää liian suuret ahdot (suurilla kierroksilla) pihalle?


      • 3060T
        Nimetön kirjoitti:

        Täh!
        Vaikuttaako tuo vesikierto turbon lävitse tuohon ahtoilman lämpötilaan. Sehän se on syyllinen siihen, jos männät alkavat sulaa.
        Selitätkö tietämättömälle, miten hukkaportti liittyy siihen, että vääntö löytyy jo alakierroksilta?
        Eikös turbon hukkaportti ole se, joka päästää liian suuret ahdot (suurilla kierroksilla) pihalle?

        ahtoilman lämpöön vaikuta vaan moottoriöljyn.Tehtaan turbomalleissa erillinen öljynjäähdytin öljynsuodattimen jalassa.Eiköhän ne ole jotain pullinki vehkeitä joista männät sulaa.Kun turbossa on hukkaportti,niin ahdin voi olla "ylisuuri"jolloin se antaa ahtoja jo pienillä kierroksilla


      • mörkö
        3060T kirjoitti:

        ahtoilman lämpöön vaikuta vaan moottoriöljyn.Tehtaan turbomalleissa erillinen öljynjäähdytin öljynsuodattimen jalassa.Eiköhän ne ole jotain pullinki vehkeitä joista männät sulaa.Kun turbossa on hukkaportti,niin ahdin voi olla "ylisuuri"jolloin se antaa ahtoja jo pienillä kierroksilla

        Kyllähän se on niin päin, että fyysisesti pieni turbo ahtaa alakierroksilla paremmin kuin suuri, mutta yläkierroksilla kapasiteeti loppuu. Säätyvillä johdesiivillä saadaan isokin turbo pyörimään tuottavasti jo pienilläkin kierroksilla.
        Männät sulaa, koska niissä ei ole öljysuihkua jäähdyttämässä alapuolelta ja välijäähdytintä alentamassa ilman lämpötilaa. Alunperin ahdetuissa koneissa on myös usein erilainen kansi, jossa on suurempi vesitila kuin vapaasti hengittävissä. Öljyä jäähdytetään, jotta viskositeetti ei karkaa liian matalaksi ja paine lopu...


      • 3060T
        mörkö kirjoitti:

        Kyllähän se on niin päin, että fyysisesti pieni turbo ahtaa alakierroksilla paremmin kuin suuri, mutta yläkierroksilla kapasiteeti loppuu. Säätyvillä johdesiivillä saadaan isokin turbo pyörimään tuottavasti jo pienilläkin kierroksilla.
        Männät sulaa, koska niissä ei ole öljysuihkua jäähdyttämässä alapuolelta ja välijäähdytintä alentamassa ilman lämpötilaa. Alunperin ahdetuissa koneissa on myös usein erilainen kansi, jossa on suurempi vesitila kuin vapaasti hengittävissä. Öljyä jäähdytetään, jotta viskositeetti ei karkaa liian matalaksi ja paine lopu...

        mutta mihin sitten hukkaporttia tarvittaisiin jos turbon kapasiteetti loppuu?


      • mörkö
        3060T kirjoitti:

        mutta mihin sitten hukkaporttia tarvittaisiin jos turbon kapasiteetti loppuu?

        Hukkaportti aukee kun paine nousee trapeeksi korkealle. Painetta saadaan kaikenkokoisista ahtimista, mutta pienestä ahtimesta tulee vähemmän tilavuusvirtaa eli tuottoa kuin isosta, tätä tarkoitin kapasiteetilla. Turboahtimen valinta jälkiasennuksena on pääosin kokemukseen ja tuottokäyriin perustuvaa iterontia, ei sitä yleensä kerrasta löydy sopivaa.
        Fyysinen koko ei pelkästään kerro turbon ominaisuuksia, vaan siihen vaikuttaa sekä turbiinin että ahtimen geometria, tulo- ja lähtöaukot, siipien muoto ja lukumäärä jne.
        Säätyvillä johdesiivillä saadaan ahtimen ilmavirtaa ohjattua siten, että pienilläkin kierroksilla saadaan tuotettua ylipainetta, mutta isoilla kierroksilla ei paine karkaa ihan hulvattomaksi. Yleisesti hukkaportti täytyy olla moottorissa, jossa turbo on suurituottoinen... siis hyvin yleisesti ottaen.


      • 3060T
        mörkö kirjoitti:

        Hukkaportti aukee kun paine nousee trapeeksi korkealle. Painetta saadaan kaikenkokoisista ahtimista, mutta pienestä ahtimesta tulee vähemmän tilavuusvirtaa eli tuottoa kuin isosta, tätä tarkoitin kapasiteetilla. Turboahtimen valinta jälkiasennuksena on pääosin kokemukseen ja tuottokäyriin perustuvaa iterontia, ei sitä yleensä kerrasta löydy sopivaa.
        Fyysinen koko ei pelkästään kerro turbon ominaisuuksia, vaan siihen vaikuttaa sekä turbiinin että ahtimen geometria, tulo- ja lähtöaukot, siipien muoto ja lukumäärä jne.
        Säätyvillä johdesiivillä saadaan ahtimen ilmavirtaa ohjattua siten, että pienilläkin kierroksilla saadaan tuotettua ylipainetta, mutta isoilla kierroksilla ei paine karkaa ihan hulvattomaksi. Yleisesti hukkaportti täytyy olla moottorissa, jossa turbo on suurituottoinen... siis hyvin yleisesti ottaen.

        juuri tarkoitin että suurituottoinen turbo antaa painetta jo alakierroksilla tarvii hukkaportin. Sellainen on useimmissa MF:n 4-syl. malleissa esim.698,398,3070,3075,4255...


      • Massey Powe

        ...Massikan originellit turbot ole Garretin valmistamia, joko hukkaportillisia(3070) tai ilman(jälkiasennus 3080).


    • Karapedn

      Garretin turbo vesijäähdytyksellä ja hukkaportilla 390:een. 135 hp . Ensimmäiset ajotunnit pikavaihdet (18 Speedshiftt laatikko) antoi periksi mutta kun vaihdoin ölyä
      Nesten Universlilta Valtra 60 aan ongelmat hävisivät. 1500 tuntia ajettu ilman ongelmia. Vääntöä ja voimaa kun pienessä kylässä!!

      • Valkeati1

        Moro

        Minkä Garretin ahtimen asensit? Saako pakosarjan/imuputket jostain vai pitääkö ne tehdä? Mistä jäähdytysvesi ja voiteluöljy tulee/kannattaa ottaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      580
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      482
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe