Kumpaa kannatatte ? oletteko käyneet/kävisittekö intin uskovaisina ihmisinä ? Raamattuhan kyllä sanoo selvästi älä tapa, mutta myös, että ole kuuliainen esivallalle...
Miten toimisitte oikeassa sotatilanteessa ? puolustaisitteko maata ja perheitänne ? Antaako Jumala anteeksi tappamisen pakon edessä ?
Armeija vai siviilipalvelus ?
28
1098
Vastaukset
- tilanteen mukaan
Raamatun mukaista olisi toimia kuten jehovat. Mutta kristityt tulkitsevat raamattua miten kulloinkin sopii tiettyjä asioita korostaen ja toisia poissulkien omat tarkoitusperät etusijalla pitäen.
- birdy
niinhän se menee..tehään omia tulkintoja niinku ite parhaaks näkee ja lahkot haukkuu toinen toisiaan
- UskonMies
sitä miettimään ja tekemään päätöksen armeijaan lähdöstä..
Koska armeijassa voi palvella maataan muullakin tavoin, kuin ampumalla vihollisia. Esim.lääkintäjoukoissa ja keittiössä jne jne. Päätin lähteä armeijaan. Tosi tilanteessa todennäköisesti puolustaisin perhettäni ja maatani kaikin tavoin. Ampuahan voi niin, että ei tapa, mutta haavoittaa esim jalkaan tai käteen vihollista. Mutta hartaasti rukoilen ja pyydän Jumalalta, että tälläistä tilannetta ei tulisi koskaan. Uskon, että jos olisi sotatila maassamme, niin Jumala kyllä johdattaa silloinkin omiaan.
Oma ukkini oli sodassa mukana uskovaisena miehenä ja hänellä oli pelkästään puukko mukana rintamalla ainoana aseena. ja hän selvisi hengissä eikä hänen tarvinnut ketään tappaakaan..- Idea
korvataan tuliaseet ja kaikki räjähtävät esineet puukoilla niin tapettujen määrä vähenee rajusti tulevissa sodissa.
- Kopuli
Idea kirjoitti:
korvataan tuliaseet ja kaikki räjähtävät esineet puukoilla niin tapettujen määrä vähenee rajusti tulevissa sodissa.
Ja maat varmaan miettisivät aika monta kertaa, ennen kuin alottaisivat sodan.
- ON AINA
VÄÄRIN ! Oltiin sodassa tai ei ?
- BoisenMarja
et puolustaisi omaa maatasi ja perhettäsi vaan luovuttaisit sen mukisematta vaikka islamilaisten käsiin ? Itse en niin tekisi !
- Islamilaisille
BoisenMarja kirjoitti:
et puolustaisi omaa maatasi ja perhettäsi vaan luovuttaisit sen mukisematta vaikka islamilaisten käsiin ? Itse en niin tekisi !
ja sitten viisi muhamettilasvaimoa ottaisin tilalle.
- lannenhunttari
tietaakseni koskaan suositellut 'ammatinvaihtoa'.
ja kenellekkas uskottiin Hanen kuolemansa jalkeen olla ensimmainen 'todistaja',taisi olla sadanpaamies
totisesti Han oli Jumalan Poika..sanoi sotilas.. Olin itse juuri aloittelemassa keskustelua samasta aiheesta :)
Olin juuri kutsunnoissa, ja olen joutunut miettimään näitä asioita. En kuitenkaan missään vaiheessa ole tosissani miettinyt sivariin menoa. Koen, että velvollisuuteni isänmaata kohtaan on puolustaa sitä, ehkä jopa asein. Olen pyytänyt Jumalan johdatusta, enkä ole mitään selkeää vastausta saanut. Jotenkin kuitenkin tuntuu siltä, että on Jumalan mielen mukaista puolustaa rauhaa, vapautta, omaa perhettä sekä isänmaata.
Mietin asiaa siltä kantilta, miltä nyt tuntuisi, jos sodan käynyt sukupolvi olisi kieltäytynyt aseiden käytöstä. Meillä ei todennäköisesti olisi vapaata Suomen valtiota tänä päivänä. Siksi kunnioitankin heitä, ja arvostan sitä että he laittoivat oman henkensä alttiiksi perheensä, maansa ja jälkisukupolvien (MEIDÄN) vuoksi.
Tällä hetkellä olen menossa armeijaan, ja suoritan ihan tavallisen aseellisen palveluksen. Rukoilen edelleen johdatusta, ja jos olen menossa väärään suuntaan, tiedän, että Jumalani johdattaa minua oikeaan suuntaan.
Vielä näin teologiselta kannalta; alkukielessä "älä tapa" on muodossa "älä murhaa". Siksi maansa ja kansansa puolustaminen asein oli sallittua israelilaisillekin. Sodan keskellä toisen ihmisen tappaminen ei ole murhaamista, vaan se on tappo. En kuitenkaan pidä tällaisesta sanoilla leikittelystä... mutta onpahan selitys tuokin.
Siunausta kaikille- kokemus
Itse olen uskova ja kävin armeejan uskoen että kyse on isänmaan puolustamisesta pakon edessä. Myöhemmin asia tuli vuosien päästä uudelleen ajankohtaiseksi kun tuli kertausharjoituskutsu silloin aloin pohtimaan asioita uudelleen jolloin päädyin anoa itseni sivilipalvelusmieheksi. Nykyään olen sivari! Sanon vain että ei ole helppoa tehdä valintaa jos alkaa pohtimaan syvällisemmin näitä kysymyksiä. Loppu tulos nyt minun osalta kuitenkin tässä vaiheessa, nyt kun yli 10 vuotta mennyt, olen päätynnyt siihen että isänmaan puolustaminen ei ole murhaamista. Vaan PAKON edessä toimimista Isänmaan PUOLUSTAMISEKSI. Joten mitään Jumalan vastaista ei voida siihen liittää. ( noloa olisi nyt uudelleen hakea itseäni sotilaaksi). Mikäli ihminen kokee että ei pysty tosi tilanteessa sotimaan(ampua vihollista) tulisi olla oikeus vapautua siitä.
- Kopuli
Veljeni on samassa tilanteessa, kuin sinä nyt. Joten olen pyöritellyt näitä ajatuksia päässäni.
Minusta on hienoa, että lähdet armeijaan. Vaikka monet sitä arvostelevat. Siellä oppii myös muitakin taitoja kuin vain tappamaan. Ja niistä taidoista voi olla hyvinkin paljon hyötyä sitten tulevaisuudessa. Ja esim. aika monessa työhaastattelussa ksytään onko asepalvelus suoritettu.
Ehkä tämäkin asia on sellainen, että Jumala johdattaa joko armeijaan tai sivariin. Kukin omalle paikalleen siinäkin asiassa :-)
- Pasifisti
>Kumpaa kannatatte?
Sitä kumpi itselle sopii. Jokaisen tulisi pystyä tekemään oma valinta OMAN omantunnon ja ajatuksen mukaan, eikä uskonnollisen yhteisön tai muiden ihmisten mielipiteiden mukaisia valintoja. Ja seisomaan valintojensa takana. Sitä kutsutaan rehellisyydeksi ja suoraselkäisyydeksi.
>Oletteko käyneet/kävisittekö intin uskovaisina ihmisinä ?
Palvelin Suomen armeijassa 11 kuukautta ja olen alikersantti.
>Miten toimisitte oikeassa sotatilanteessa ?
>Puolustaisitteko maata ja perheitänne ?
Kyllä puolustaisin molempia päättäväisesti, mutta vilpittömästi. Tarvittaessa asein ja väkivaltaa käyttäen käskyn käydessä. Toivon, että tälläinen tilanne ei toteudu elinaikanani.
> Antaako Jumala anteeksi tappamisen pakon edessä ?
Itse uskon niin, mutta se mitä tänne kukakin vastailee on yhdentekevää, asian tietää loppupelissä yksin Jumala. Omalta osaltani jättäisin tälläisessä tilanteessa asian hänen päätettäväkseen. pidetään yleensä ankarina, mutta hänen kautta annetut "sotalait" ovat hyvin inhimillisiä ja perusteltuja sotimaan lähteviä kohtaan,
5. Ms.20 luku:
5. "Ja päällysmiehet puhukoot kansalle ja sanokoot: 'Joka on rakentanut uuden talon, mutta ei vielä ole sitä vihkinyt, menköön ja palatkoon kotiinsa, ettei hän kaatuisi taistelussa ja joku toinen vihkisi sitä.
6. Joka on istuttanut viinitarhan, mutta ei vielä ole korjannut sen ensi hedelmää, menköön ja palatkoon kotiinsa, ettei hän kaatuisi taistelussa ja joku toinen korjaisi sen ensi hedelmää.
7. Joka on kihlannut naisen, mutta ei vielä ole ottanut häntä vaimoksensa, menköön ja palatkoon kotiinsa, ettei hän kaatuisi taistelussa ja joku toinen ottaisi hänen morsiantaan vaimoksensa.'
8. Vielä puhukoot päällysmiehet kansalle ja sanokoot: 'Joka pelkää ja arkailee, menköön ja palatkoon kotiinsa, etteivät hänen veljensäkin menettäisi rohkeuttaan niinkuin hän'."
Tai voitte lukea Raamatustanne koko luvun!- ARMEIJASSA ?
mitäs mieltä olette siitä ? entäs sinä kopuli ?
- Kopuli
itse olen miettinyt sitä kanssa jopa niin tosissaan, että jos en olisi ruvennut odottamaan ensimmäistä lastani, niin olisin lähtenyt inttiin. Mutta koska tulin raskaaksi, niin menemättä jäi... Varmaan oli ihan Jumalan tahto, että en mene.. Mutta nyt jos tulisi sellainen tilanne, että myös naisten pitäisi pakosta lähteä rintamalle, niin lähtisin. Nimenomaan lasteni takia.. Mutta vain pakolla, koska he ovat kumminkin niin pieniä..
- tode'
on menossa armeijaan, vaikka olenkin kovasti yrittänyt agiteerata häntä olla menemättä. vaan minkäpä tuolle mahtaa..
jos olisin mies ja tässä järjenjuoksussani valinnan paikalla, en missään tapauksessa lähtisi. voisin alkaa vaikka totaalikieltäytyjäksi.
Jeesuksen näkökulma oli ehdottoman pasifistinen ja jos kansakunnat (myös kristityt) noudattaisivat hänen oppejaan, sodan mahdollisuus olisi tyystin poissuljettu. tälläkin palstalla olisi rauha. kukaan ei nimittelisi toista sekasikiöksi tai lahkolaiseksi tai tai kyykäärmeensikiöksi tai tuomionpasuunaksi...- engelmama
Moikka Tode!
Ihan vaan tiedonhalusta (en uteliasuudesta) kyselen, että häh, onko sulla jo intti-ikäinen poika? Nooh, olisimpa sinut arvioinut nuoremmaksi, minua ehkä vajaat 10 vuotta vanhemmaksi. :D
Anne - tode'
engelmama kirjoitti:
Moikka Tode!
Ihan vaan tiedonhalusta (en uteliasuudesta) kyselen, että häh, onko sulla jo intti-ikäinen poika? Nooh, olisimpa sinut arvioinut nuoremmaksi, minua ehkä vajaat 10 vuotta vanhemmaksi. :D
Anneniin ja enkä saanut poikaa suinkaan kaksikymppisenä, vaan "kypsässä" iässä. niin että sottaa siitä.
en kyllä vieläkään ole kovin kypsä, vaikka iän puolesta pitäisi olla. seurakunnassakin nuoret ovat enemmän tuttuja, kuin niiden vanhemmat.
jonkin vuoden päästä siirryn varmasti suorinta tietä eläkeläispiirin jäseneksi. jäävät ne keski-ikäiskerhot välistä. :-)) - engelmama
tode' kirjoitti:
niin ja enkä saanut poikaa suinkaan kaksikymppisenä, vaan "kypsässä" iässä. niin että sottaa siitä.
en kyllä vieläkään ole kovin kypsä, vaikka iän puolesta pitäisi olla. seurakunnassakin nuoret ovat enemmän tuttuja, kuin niiden vanhemmat.
jonkin vuoden päästä siirryn varmasti suorinta tietä eläkeläispiirin jäseneksi. jäävät ne keski-ikäiskerhot välistä. :-))Hei Tode!
Hih, tulipa sitten meitsille kunnon virhearvio sinun ikäsi suhteen. Mutta ei kai haittaa? :D
Anne - tode'
engelmama kirjoitti:
Hei Tode!
Hih, tulipa sitten meitsille kunnon virhearvio sinun ikäsi suhteen. Mutta ei kai haittaa? :D
Annekyllä minulla itsellänikin on usein sellainen fiilis, että passissani on jotakin isompaa virhettä syntymäajankohdan kohdalla. :-)
- merim.raimo
Luuk.7:9 Jeesus sanoo en ole Israelilaisessakaan löytänyt näin suurta uskoa.
- engelmama
Hei Kopuli!
Mieheni oli sivarina 11 kk kotimaamme käytännön mukaan. Jos nyt sota tulisi, niin tottahan hänkin sitten palvelukseen lähtisi, vaikka armeijassa ei ollutkaan. Tosin saattaisi hoitsuna joutua (tai päästä, ihan miten vaan) alansa hommiin.
Minä ehkä olen hieman jäävi mitään sanomaan, koska asun maassa, jonka kansalainen en ole, mutta jos sota syttyisi, niin tekisin oman osani. Siis todennäköisesti myös alani hommissa.
Anne- Kopuli
Minun mieheni kävi kyllä intin, mutta oli siellä sekä kuljettajana, että palokuntahommissa Vekaralla. ..
:-) Niinhän se taitaisi olla, että hoitsut joutuisivat kenttäsairaalaan hommiin tms...
- Kopuli
:-D
- hellari3
Suoritan tällä hetkellä siviilipalvelusta.
Aika monet hellarit suomessa tuntuvat valitsemaan siviilipalveluksen. Lapinjärven siviilipalveluskeskuksessa jopa mainittiin, että historian saatossa jehovan todistajat ja helluntailaiset ovat aikoinaan olleetu suurimmat ryhmät sivareina. Seurakunnassani on myös kourallinen armeijaintoilijoita ja toiset käyvät armeijan.
"Älä tapa" käsky kymmenessä käskyssä on kuulemma alkuperäiskielessä muotoa "Älä tee henkirikosta", jolla tarkoitetaan jotain muuta tappamista kuin sodassa tapahtuvaa.VT:n mukaanhan Jumala kehoitti kansaansa surmaamaan usein sodassa.
Uskon, että kysymys on pohjimmiltaan uskon määrästä tämän asian suhteen. Jos pahat pojat kiduttaisivat poikasi kuoliaaksi, mitä tekisit? Jumala ei tehnyt mitään. Hän ei halunnut sotia pahiksia vastaan, jotta poikansa kuolemalla voisi johdattaa heidät kääntymykseen ja pyhitykseen. Jeesus myös sanoo vuorisaarnassaan, että "olkaa täydellisiä niinkuin taivaallinen Isännekin on täydellinen". Hänen esimerkkinsä mukaan minunkin tulee elää.
Jeesus ei kuitenkaan puhu väkivallasta mitään. (Poskelle lyöminen merkitsee juutalaisessa kulttuurissa kuulemma loukkausta, eikä niinkään fyysistä vahingoittamiseen pyrkivää lyöntiä.) Näin uskon, että Jumala teoillaan on asettanut meille standardin, mutta koska hän on armahtava ja me vähäuskoisia, hän ei sitä suoraan vaadi.
Siis jos henkilö X haluaa suojella maataan menemällä armeijaan, hän voi hyvin toimia Pyhän Hengen innoittamana, koska haluaa suojella muita. Suurempi usko eli luottamus Jumalaan näyttäisi asiat väkivallattomammassa valossa.- Kopuli
>> Suurempi usko eli luottamus Jumalaan näyttäisi asiat väkivallattomammassa valossa.>>
Sitä minäkin olen myös miettinyt, että pitäisikö sodan syttyessä vain heittäytyä Jumalan armoon ja luottaa Jumalaan. Siis tarkoitan, että ei lähtisi rintamalle sotimaan vaan luottaisi siihen, että Jumala kyllä hoitaa asiat parhain päin uskovien elämässä siinäkin tilanteessa.
Mutta kun on puhe noin "isoista" ja vakavista asioista, niin silloin on todella vaikea vain jäädä odottamaan sitä Jumalan tahdon toteutumista ja Jumalan toimimista. Mikä sinällänsä on ristiriitaista, koska silloinhan meidän pitäisikin juuri tukeutua Jumalaan. Mutta olen myös sitä mieltä, että myös uskovaisille on oma paikkansa tässäkin asiassa. Ja toisille se on armeija ja toisille sivari. - Pasifisti
Kopuli kirjoitti:
>> Suurempi usko eli luottamus Jumalaan näyttäisi asiat väkivallattomammassa valossa.>>
Sitä minäkin olen myös miettinyt, että pitäisikö sodan syttyessä vain heittäytyä Jumalan armoon ja luottaa Jumalaan. Siis tarkoitan, että ei lähtisi rintamalle sotimaan vaan luottaisi siihen, että Jumala kyllä hoitaa asiat parhain päin uskovien elämässä siinäkin tilanteessa.
Mutta kun on puhe noin "isoista" ja vakavista asioista, niin silloin on todella vaikea vain jäädä odottamaan sitä Jumalan tahdon toteutumista ja Jumalan toimimista. Mikä sinällänsä on ristiriitaista, koska silloinhan meidän pitäisikin juuri tukeutua Jumalaan. Mutta olen myös sitä mieltä, että myös uskovaisille on oma paikkansa tässäkin asiassa. Ja toisille se on armeija ja toisille sivari.>> Suurempi usko eli luottamus Jumalaan näyttäisi asiat väkivallattomammassa valossa.>>
>>Sitä minäkin olen myös miettinyt, että pitäisikö sodan syttyessä vain heittäytyä Jumalan armoon ja luottaa Jumalaan. Siis tarkoitan, että ei lähtisi rintamalle sotimaan vaan luottaisi siihen, että Jumala kyllä hoitaa asiat parhain päin uskovien elämässä siinäkin tilanteessa.
Öh, jotenkin veikeä ajatuskulku tai sitten ymmärrän sinut väärin. Tulkitsen tuon viimosen lauseen kovin itsekkääksi. Uskovaisuus on mielestäsi oikeus olla vapaakelluja tässä maailmassa ja antaa 'muiden' hoidella vastuun ja velvollisuuden. Pääasia, että Jumala hoitelee omat (=uskovien) asiat parrain päin? Tell me more, tää ei ole provo...
Maanpuolustamisessa, samoin kuin pienessä mittakaavassa oman perheen puolustamisessa on itselläni kyse
a. Puolustaa maani (perheen) koskemattomuutta, itsenäisyyttä ja vapautta väkivaltaista hyökkääjää vastaan
b. Suojata sorrolta ja väkivallalta niitä, jotka eivät siihen itse kykene. (Tai eivät halua.)
Joten kyllä, mahdollisen sodan syttyessä (hyökkäys maahamme), tulen puolustamaan aseellisesti myös kaikkia niitä, jotka eivät näin halua eri syistä tehdä. Uskovia tai ateisteja, sillä ei ole merkitystä. ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723043
- 552685
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322295- 792178
- 951976
- 361803
- 121566
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171527Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301360Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329