Mikä mättää?

anoppilassa

Meillä näin: mennnään anoppilaan, ehkä jopa mieheni aloitteesta, perillä mies vajoaa sohvaan katsomaan telkkaria, ei puhu äidilleen tai meille juuri mitään. Nukkuu kenties, kun minun pitäisi sitten jutustella anopin kanssa. Vaan kun en tiedä mitä meidän välillä on, kun se on niin vaikeeta ja teennäistä. Ihan kuin kaiken yllä olisi näkymättömin kirjaimin etten ole mistään kotoisin ja tosi huono ihminen. Vaisto...plääh!

5

1388

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mätkähdä sinäkin

Älä seurustele. Ole kuin miehesi. Sohvalle ja kaukosäädin käteen.
      Talossa on sellainen tapa.

• mukaan

kamera ja tallenna nuo vierailut muistoksi jälkipolville.

Miehesi on kieltämättä yksinkertainen.
      Kerro toopelillesi, että joka kerta kun hän asettuu sinne anoppilan sohvalle, sinä kävelet ovesta mitään selittelemättä ulos.
      Eiköhän ne sanaiset arkut siellä aukea ja jäljelle jäävillekin jää yhteinen puheenaihe.

Tai sitten teet niin kuin jo joku ehti neuvoa, asetut itse sohvalle ja parkkeeraat niin, että näet television ruudun hyvin. Muista pitää kiirettä, että ehdit ennen talonväkeä, joksi miehesikin kai katsoo itsensä kuuluvaksi.

• Hunajameloni74

Aikaisemmin, kun vielä oli ilo ja kunnia (tulevassa ex-) anoppiappelassa vierailla, käyttäytyi mieheni samoin: heti vain sohvalle löhöttämään. Ikäänkuin hän olisi aina vaipunut jonkinlaiseen koomaan kotona käydessään (ainakin aina, kun minä olin mukana). Hän ei osallistunut keskusteluun millään tavoin, myhäili vain uneliaan näköisenä.

Hän itse monesti ehdotti, että lähdetään käymään. En ymmärrä, miksi hänellä aina oli niin hinku sinne lähteä, kun ei kuitenkaan puhunut äidilleen ja isälleen yhtään mitään. Sitten tuli niitä kiusallisia hiljaisuuksia... Ilmeisesti minun olisi täytynyt siellä paapattaa kaikki asiamme ja pitää keskustelua yllä, mutta ei kamalasti innostanut.

Jotenkin aina tuntui, että poika vain noudatti perheensä "käskyä" käydä kotonaan. Luulisi, että hänkin sitten olisi jutellut ja kertonut kuulumisiaan vanhemmilleen, mutta ei niin ei. Sanoin joskus miehelleni, etten viitsisi edes lähteä mukaan, kun ei siellä kukaan puhu mitään ja olo on koko ajan tosi vaivautunut. Eipä mieheni sitten monesti yksin kehdannut kotiinsa mennä käymään. Sehän olikin sitten taas minun vikani, "yritin erottaa poikansa vanhemmistaan ja kieltää häneltä yhteydenpidon" (anopin ja appiukon mukaan). Että silleen.

Mietin laillasi asiaa, että mikä tässä mättää? Huomasin joskus, että anoppini ei itse oikein osaa avata keskustelua. Hän odottaa, mitä muut sanovat ja sitten myöntelee mukana. Aina vierailumme aluksi anoppi lateli omat asiansa, näytteli uudet ostoksensa ja sitten häipyi keittiöön keittämään kahvia. Istua torotimme olohuoneessa hiljaa ja mieheni ja isänsä vahtasivat televisiota. Joskus kokeilin mennä anopin seuraksi keittiöön, mutta hänen olonsa oli jotenkin vaivautunut, joten ajattelin hänen tahtovan laittaa kahvit ja pullat itse pöytään. Niinpä sitten tökötin mieheni koomaa ja kelloa katsellen ukkojen kanssa olohuoneessa. Lapsen tultua tahti hieman muuttui, lapsi tavallaan toi keskustelunaiheita ja tekemistä meille kaikille vierailujen ajalle.

(Huomasin muuten toisen miniän joskus ollessaan yhtä aikaa käymässä istuvan sohvalla ja lukevan lehtiä apaattisena. Ehkä hänkin vain odotti vierailun olevan ohi, en tiedä, koska emme ole asiasta koskaan keskustelleet.

Onkohan toisissa kodeissa vain tunnelma sellainen, ettei siellä viitsi hirveästi avautua? Joskus tuntuu, että ilmaa olisi voinut veitsellä leikata: niin ahdistavaa siellä oli. Olipa anoppila tai mikä kyläpaikka tahansa, en mielelläni vieraile senoloisissa paikoissa.

Koita kestää!

• Laura*K

Ihan nauratti lukiessani, niin samaa maata on anoppilamme. Sillä eroituksella vain, että minun anoppilassamme ei katsota televisiota vaan kukin (pappa, mummu, kaksi vanhapoikaveljeä ) istuu kirjan tai lehden takana, eikä keskeytä lukemistaan vieraiden tullen, muuta kuin mummu kahvinkeittoon ryhtyessään.
        Lehden tai kirjan otti miehenikin aina käteensä, kun sinne menimme minun otsanrypistyksistäni välittämättä.
        Poikammekin oppivat kouluikään tullessaan menemään ensitöikseen kirjahyllylle ja kaivamaan sielta "Viisi sodan vuotta"; tms. ja heitäytyivät lattialle pitkäkseen sitä tavailemaan.
        Yritti siinä miniä pitää keskustelua yllä kirjankansien kanssa.
        Itse kuulun oikein tosi puheliaaseen sukuun ja siksi vastakohta oli tyrmistyttävä ja mietin pitkään, mistä minulle vihoitellaan, kunnes ymmärsin, että maassa maan tavalla tai maasta pois

• Säde

Eräs nuoripari kertoi: alkoivat käydä tytön vanhemmilla, olivat yön tai pari välimatkan takia. Tytön kotona kukaan ei jutellut kenellekään, ei edes tyttö vanhemmilleen. Istuttiin vaan hiljaa päivät päästään. Poika luuli tietenkin sen johtuvan hänestä. Mitään riitaakaan ei kuitenkaan ollut.

Samoihin aikoihin pariskunta alkoi vierailla myös pojan kotona. Siellä puhua pulputettiin ja naurettiin koko ajan. Tyttö oli aivan hämillään. Sanoi pojalle, että ompa sun porukat kovia puhumaan. Puhuivat hänellekin.
      Pikkuhiljaa palat loksahtelivat kohdilleen. Tytön vanhemmat olivat aina olleet ujoja ja hiljaisia, eivät juuri keskenäänkään jutelleet. Se oli heidän tyylinsä, eikä poika siitä enää mitään tuumaillut. Tulee hyvin toimeen appivanhempiensa kanssa.
      Tyttö taas on alkanut puhua pälpättämään ja avautumaan omilla appivanhemmillaan, tykkää kun on hälinää ja naurua.
      Kaikki on siis kunnossa, alkuhämmennyksien jälkeen.
      Ollaan sovussa, hiljaa tai vähemmän hiljaa.
      Vaihtelu virkistää ;D

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      65
      4242
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      67
      4241
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      109
      2905
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      58
      2796
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      2029
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      55
      1992
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1679
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1503
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      109
      1353
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1281
    Aihe