Vanhat parrat estävät edistyksen

Kakeilija

Olen vuoden verran harrastanut karatea ja huomannut että karatessa on selvästi 2 tyylisuuntaa. Toinen on modernimpi potkunyrkkeilymäinen liikkuva ja pystymmästä oteltava(ja harjoiteltava) ja toinen on se perinteinen, jossa hiihdetään matalissa asennoissa munat lattiassa ja harjoitellaan ilmaan hakkaamista. Selvästi on nähtävissä että modernimpi versio on se mitä itsepuolustuksessa käyttäisin. Kädet ylhäällä valmiina torjumaan ja paketti hyvin kasassa. Jostain syystä vanhat parrat kuitenkin painostavat siihen vanhaan metodiin. Se on kuulemma pitkä mutta tehokas tie. Vaikea uskoa kun leirillä näin erään seuran jonka harrastajat eivät olleet koskaan sparranneet. Mustavöiset eivät osanneet torjua suoraa (hidasta) päähän kohdisttuvaa lyöntiä. NÄytti kyllä suorastaan naurettavalta ja juuri tuollaisten ihmisten takia karatella on joskus se "tehottomien tekniikoiden" leima.

Miksi karate ei voi muuttua ja kehittyä. Miksi pitää keskittyä noihin vanhoihin asentoihin ja niiden mataluuteen? Aina selitellään että vaikka nyt ollaan matalassa asennossa pallit lattiassa ja kädet alhaalla niin näin ei tietysti voi tehdä kadulla. Miksi sitä sitten treenataan. Matalasta asennosta on toivottoman hidasta liikkua mihinkään eikä missään kamppailussa ole mitään järkeä pitää käsiä alhaalla. TOdennäköisesti moiset tekniikat eivät edes ole karatea vaan ovat peräisin vain huonojen opettajien omista keksinnöistä kun he eivät osanneet itsekään paljon mitään. Alkuperäinen okinavan karate lähtee korkeammista ja luonnollisemmista asennoista ja onhan karaten historiassa jopa nyrkkeilyssä kunnostautunut mies Motobu. TOdennäköisesti nämä 70-luvun kasvatit eivät vain halua omaksua uudempaa tekniikkaa ja he toivovat että kaikki treenaisivat vielä heidän oppimaansa (ikävä kyllä) tehotonta klassista tekniikkaa. Onhan se niin että nämä alkuperäiset karaten japanilaiset lähettiläät saivat oppilaansa istumaan vaikka tuntikausia alkuistunnassa. Nykyään budolajilta vaaditaan jo jotain muutakin. Eikö tuo vanha tekniikka voitaisi jo unohtaa hauskana osana karaten historiaa?

29

7130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wanha laahaaja

      Okei.

    • Ikänsä kilpaillut

      Moro vaan vuoden harjoitellut!
      Olet aivan oikeassa että harjoittelun pitäisi olla realistisempaa ja mahd.itsepuolustus tilannetta huomioiden, mutta kun karate on monelle myös pelkkä "harrastus" eikä ajatus itsepuolustustilanteesta ole päällimmäisenä mielessä. Niinkuin muissakin lajeissa perustekniikka on kaiken ao. Toki henkilö omaksuu parhaiten kyseisen tekniikan jos tekniikkaa harjoitellaan alusta asti niinkuin se käytännössä toimii, mutta kun liikenteessäkin ajetaan toisella tavalla kuin autokoulussa opetetaan.Itse vuonna -78 karaten aloittanut ja maajoukkueessakin esiintynyt matsaaja olen sitä mieltä että perustekniikka vaikkakin se paljolti on kädet ei realistisessa asennossa liikkumista, parantaa tasapainoa ja tekniikkaa. Matsitekniikka ja kihon kaksi eri asiaa, voihan se olla missä sinä harjoittelet niin siellä tyylisuunta/asenne matsitekniikkaa ja itsepuolustusta kohtaan on toinen. Helsingistä löytyy seura nimeltään Renshin-kan jonka valmentajilla on eniten MM ja EM kisojen mitaleita kuin missään muussa seurassa. Jos haluat kehittyä matsaajana taikka haluat oppia tehokasta itsepuolustusta niin suuntaapa Renshin-kaniin.

      • Moby

        Se jäi vielä epäselväksi, miten se hippaaminen liittyi tehokkaaseen itsepuolustukseen.


      • enemmän kuin vuoden treenannut
        Moby kirjoitti:

        Se jäi vielä epäselväksi, miten se hippaaminen liittyi tehokkaaseen itsepuolustukseen.

        Käyppä vaikka kokeilemassa edellisen henkilön kanssa, niin huomaat. Siksi hänen ei sitä edes tarvinnut vakuutella.

        Karatetyyleja on lukemattomia, enkä nyt tarkoita pelkästään tyylisuuntia. Useassa seurassa on nykyään päätyylisuunnan yhteydessä otettu harjoituksiin mukaan myös mm. koryu-karatea, jossa periaatteet voidaan soveltaa itsepuolustukseksi.

        Toki jos hakisin harrastukselta PELKÄSTÄÄN itsepuolustuksen oppimista, en harjoittelisi karatea. Mutta kun minä saan ja haen harrastukselta paljon muutakin.

        Ja ennenkuin hyökkäät, olen varmasti koettanut sitä sinunkin lajiasi, olkoon se mikä hyvänsä.


      • Moby
        enemmän kuin vuoden treenannut kirjoitti:

        Käyppä vaikka kokeilemassa edellisen henkilön kanssa, niin huomaat. Siksi hänen ei sitä edes tarvinnut vakuutella.

        Karatetyyleja on lukemattomia, enkä nyt tarkoita pelkästään tyylisuuntia. Useassa seurassa on nykyään päätyylisuunnan yhteydessä otettu harjoituksiin mukaan myös mm. koryu-karatea, jossa periaatteet voidaan soveltaa itsepuolustukseksi.

        Toki jos hakisin harrastukselta PELKÄSTÄÄN itsepuolustuksen oppimista, en harjoittelisi karatea. Mutta kun minä saan ja haen harrastukselta paljon muutakin.

        Ja ennenkuin hyökkäät, olen varmasti koettanut sitä sinunkin lajiasi, olkoon se mikä hyvänsä.

        Vapaaottelua ja thainyrkkeilyä? Okei sitten.


      • maithai
        Moby kirjoitti:

        Vapaaottelua ja thainyrkkeilyä? Okei sitten.

        Miksi ihmeessä vapaaottelua JA thainyrkkeilyä? Samaan aikaanko? Mitä hyötyä on käydä vapaaotteluharjoitusten pystytreeneissä ja lisäksi thainyrkkeilyssä?

        Kyselee thaikkua ja lukkopainia harrastava punnertaja.


      • Renshinkanforever

        Onko Renshinkanin nykyiset jätkät jääneet hieman junasta? Kova porukka on ollut ainakin ennen kyseessä. Vanhat ketut kyllä oli kovia, mutta miten on uusi sukupolvi? Nynnyjä vai? Paskalle maistuva muna maistuu suussa oikein hyvälle vai?
        Wiineri kävi miehekkäästi joskus 90-luvulla, masterturnauksissa näyttämässä, missä se kaapin paikka on ja se ei jäänyt tyhmemmällekkään epäselväksi. Pirttiojat, Jokiset... olisi sen tehnyt samalla tavalla. Mutta ikähän se alkaa painaa itse kutakin. Eikö nuorista perkele enää löydy tasoa kokeilemaan vaparijätkien kanssa? Olen itse vanha Renshinkan-mies vuosien takaa ja asun aivan eri ulottuvuudessa nykyisin. Heitinkö nuoruusvuodet saatana hukkaan. Olen sitä mieltä että en, mutta ihmettelen tason laskemista. Ennen oltiin kovia jätkiä ja vastaan sai tulla kuka ja mikä olento vaan. Miten on nyt? Nuoret kehiin sieltä, häpäisette vanhojen kovien miesten maineen. Kuka saatanan perkele siellä valmentaa? Takakäden lyötiin sama teho, mikä oli Renshinkanin tavaramerkki ennen ja menoksi. Tätä perkeleellistä häpeää ei jaksa kauan katsoa sivusta. Pitääkö mun kepin kanssa perkele raahautua pieksämään teidät?


      • AndyS
        maithai kirjoitti:

        Miksi ihmeessä vapaaottelua JA thainyrkkeilyä? Samaan aikaanko? Mitä hyötyä on käydä vapaaotteluharjoitusten pystytreeneissä ja lisäksi thainyrkkeilyssä?

        Kyselee thaikkua ja lukkopainia harrastava punnertaja.

        Tämähän riippuu täysin siitä, millaista treeniä paikallisessa MMA-seurassa on tarjolla. Meillä päin monet vapaaottelijat käyvät potkunyrkkeilytreeneissä. Syynä on ymmärtääkseni se, että paikallisen vapaaotteluseuran valmennusosaaminen on painottunut mattoon ja kaverit hakevat pystyoppia alan erikoisosaajalta.

        Voi myös olla, että kaikilla vapaaotteluseuroilla ei ole rajattoasti treenivuoroja ja on järkevää ottaa kaikkien saatavilla olevien vaparitreenien lisäksi treeni tai pari pystylajia viikkoon.


      • ei kiinnosta
        Renshinkanforever kirjoitti:

        Onko Renshinkanin nykyiset jätkät jääneet hieman junasta? Kova porukka on ollut ainakin ennen kyseessä. Vanhat ketut kyllä oli kovia, mutta miten on uusi sukupolvi? Nynnyjä vai? Paskalle maistuva muna maistuu suussa oikein hyvälle vai?
        Wiineri kävi miehekkäästi joskus 90-luvulla, masterturnauksissa näyttämässä, missä se kaapin paikka on ja se ei jäänyt tyhmemmällekkään epäselväksi. Pirttiojat, Jokiset... olisi sen tehnyt samalla tavalla. Mutta ikähän se alkaa painaa itse kutakin. Eikö nuorista perkele enää löydy tasoa kokeilemaan vaparijätkien kanssa? Olen itse vanha Renshinkan-mies vuosien takaa ja asun aivan eri ulottuvuudessa nykyisin. Heitinkö nuoruusvuodet saatana hukkaan. Olen sitä mieltä että en, mutta ihmettelen tason laskemista. Ennen oltiin kovia jätkiä ja vastaan sai tulla kuka ja mikä olento vaan. Miten on nyt? Nuoret kehiin sieltä, häpäisette vanhojen kovien miesten maineen. Kuka saatanan perkele siellä valmentaa? Takakäden lyötiin sama teho, mikä oli Renshinkanin tavaramerkki ennen ja menoksi. Tätä perkeleellistä häpeää ei jaksa kauan katsoa sivusta. Pitääkö mun kepin kanssa perkele raahautua pieksämään teidät?

        no tämä kirjoitus suunnilleen osoittelematta kertoo mikä on/oli renshikanin keskeinen sisältö "karate"- harjoittelussa.

        tietysti sinua suunnattomasti harmittaa jos nykyään harjoittelijoista löytyy myös omalla järjellään ajattelevia ihmisiä joita kiinnostaa muukin kuin turpaan lyönti. Mutta luultavasti pärjäisit nykyiselle nynnysukupolvelle vielä keppiesikin kanssa niinkuin uhoisit ja maailma pelastuisi. Hyppää kehiin vaan ja näytä meille !!!


    • kenttis

      Matsata paljon ja kovaan, niin sitten Shiai Kyokushin kurssille. Ilmeisesti homma painottuu pystymatsaaminen, jossa on täysi kontakti, ja lyönnit sallittu päähän. Ei ole perinteistä karatea, mutta varmasti ihan tehokasta pyjamahippaa.

      • Uikkareilla uidaan

        Uikkarihemmot on niin pirun ylpeitä kun ollaan kireen palliuikkarit päällä. Ei olla mitään pyjamahemmoja vaan hinkataan paljaasta ihoa ihoa vasten niin kyllä siinä homoerotiikka kukkii. Kivempi se on kunnon puku päällä vääntää eikä se mitenkään voi ainakaan heikentää harjoittelun tulosta.


      • diablo
        Uikkareilla uidaan kirjoitti:

        Uikkarihemmot on niin pirun ylpeitä kun ollaan kireen palliuikkarit päällä. Ei olla mitään pyjamahemmoja vaan hinkataan paljaasta ihoa ihoa vasten niin kyllä siinä homoerotiikka kukkii. Kivempi se on kunnon puku päällä vääntää eikä se mitenkään voi ainakaan heikentää harjoittelun tulosta.

        ^^Uikkarihemmot on niin pirun ylpeitä kun ollaan kireen palliuikkarit päällä. Ei olla mitään pyjamahemmoja vaan hinkataan paljaasta ihoa ihoa vasten niin kyllä siinä homoerotiikka kukkii.^^

        Huomaa, että oot päässyt jyvälle kamppailulajeista. Tärkeintä ei ole se mitä treenaat vaan missä asussa treenaat!

        Keep on going!

        P.S: Homoilu. Se on miesten hommaa.


    • VanhaStarba

      oikein on? Rivien välissä itse vastasit jo itsellesi. Etsi itsellesi sopiva seura.
      Olet valinnut sattumalta lajin, minkä nimellä on monenlaista tyyliä liikenteessä. Ääripäät eroaa kuin yö ja päivä toisistaan vaikka on muka samasta lajista kysymys. Vain kokeilemalla ja kyselemällä löytyy se sinulle oikea seura ja tyyli. Tuskin opettajissa välttämättä mitään vikaa on. He uskovat vain omaan asiaansa ja tyyliinsä. Periaatteessa karateen kuuluu hieman uskoa omaan tyyliin, ainakin jonkin verran. Mitä järkeä on vuosikausia treenata, jos asia ei kiinnosta ollenkaan?

      • muutkin

        Tuskin monikaan pelkän itsepuolustuksen takia kamppailulajeja harrastavat. Niissä on paljon muutakin elementtejä. Hyvä tietysti olisi jos harjoittelu antaisi valmiuksia itsepuolustukseen, ja niin uskon myös suurimmassa osassa lajeja tapahtuvankinkin. Eri asia on sitten se, onko järkeä treenata pelkästään sitä ihteään, mutta se lienee filosofinen kysymys, ja onneksi jokaiselle varmasti löytyy oma tapansa harrastaa.

        Se ei liene kuitenkaan ollenkaan lajisidonnainen asia, vaan seura-ja henkilökohtainen, eli MITEN haluaa harjoitella, eikä niinkään riippuvainen siitä MITÄ harjoittelee.

        Se lakana nyt vain sattuu kuulumaan osaan lajeista, mutta jos se aiheuttaa jollekin kovasti henkistä allergiaa, niin saahan sitä treenata ilmankin. En vain usko tekniikan siitä kovinkaan paljon paranevan.

        Se tyyli on se perusta jolle kukin laji ja tyylisuunta opetuksensa rakentaa, variaatioita on sitten monenlaisia. Enkä oikein usko, että eka kirjoittaja vuoden harjoittelulla on ihan kaikkea lajiin liittyvää sisäistänyt, ei millään pahalla, mutta jos ei homma kiinnosta niin lajejahan riittää.


      • Kakeilija
        muutkin kirjoitti:

        Tuskin monikaan pelkän itsepuolustuksen takia kamppailulajeja harrastavat. Niissä on paljon muutakin elementtejä. Hyvä tietysti olisi jos harjoittelu antaisi valmiuksia itsepuolustukseen, ja niin uskon myös suurimmassa osassa lajeja tapahtuvankinkin. Eri asia on sitten se, onko järkeä treenata pelkästään sitä ihteään, mutta se lienee filosofinen kysymys, ja onneksi jokaiselle varmasti löytyy oma tapansa harrastaa.

        Se ei liene kuitenkaan ollenkaan lajisidonnainen asia, vaan seura-ja henkilökohtainen, eli MITEN haluaa harjoitella, eikä niinkään riippuvainen siitä MITÄ harjoittelee.

        Se lakana nyt vain sattuu kuulumaan osaan lajeista, mutta jos se aiheuttaa jollekin kovasti henkistä allergiaa, niin saahan sitä treenata ilmankin. En vain usko tekniikan siitä kovinkaan paljon paranevan.

        Se tyyli on se perusta jolle kukin laji ja tyylisuunta opetuksensa rakentaa, variaatioita on sitten monenlaisia. Enkä oikein usko, että eka kirjoittaja vuoden harjoittelulla on ihan kaikkea lajiin liittyvää sisäistänyt, ei millään pahalla, mutta jos ei homma kiinnosta niin lajejahan riittää.

        En periaatteessa treenaa pelkän itsepuolutuksen takia mutta kieltämättä lajin vaihtaminen on alkanut käydä mielessä yhä useammin. Lakana ja vyöt eivät aiheuta minulle mitään ongelmia vaan lähinnä karaten perinteiset harjoitukset. Osa treeneistä on erittäin mielenkiintoisia ja lähellä käytännön puolustustilannetta. Ainakin pariharjoittelu (useimmiten) ja sparraus. Edes katat eivät kohtuullisena annoksena aiheuta allergiaa mutta sitten nuo voimantuottoharjoitukset. Minusta nyt on vaan täyttä harjoitusajan haaskaamista hiihtää pitkin salia matalissa asennoissa harjoitellen iskuja askeleella. Iskuja jotka lähtevät kädet alhaalla täysin epärealistisesta asennosta. Puhumattakaan kiertopotkuista jotka lähtevät idioottimaisesta kibadazi seisonnasta. Alussa olinkin erittäin motivoitunut kaikkiin harjoituksiin mutta pikku hiljaa on alkanut tuntua että jos vähän käyttää omaa järkeään niin huomaa miten turhia ja tylsiä harjoitusmetodeja ne ovat. Lajin vaihtaminen alkaa todellakin olla ajankohtaista. Harmittaa vaan että tulin valinneeksi ko. lajin ja nyt joudun aloittamaan kaiken alusta jossain muualla. Sekin harmittaa että karatessa on periaatteessa avaimet täysin tehokkaaseen itsepuolustukseen. Se kun ottaa huomioon kaikki itsepuolustuksen osa-alueet painista potkuihin. Unohtamatta hyviä lukko- ja sidontatekniikoita. Olen kyllä huomannut että muut lajit ovat vieneet karatelta yhä enemmän ja enemmän harrastajia. Se ei vain enää pysty vastaamaan haasteeseen jonka monet suoraviivaisemmat lajit pystyvät heittämään. Lyhyesti kiteytettynä: tennistä ei opi pelaamaan harjoittelemalla pelkästään pallon lyömistä tai jääkiekkoa ei opi pelkästään luisteluharjoituksilla ja kamppailua (tei itsepuolustusta) ei opi ilmaan hakkaamalla.


      • itsekin miettinyt
        Kakeilija kirjoitti:

        En periaatteessa treenaa pelkän itsepuolutuksen takia mutta kieltämättä lajin vaihtaminen on alkanut käydä mielessä yhä useammin. Lakana ja vyöt eivät aiheuta minulle mitään ongelmia vaan lähinnä karaten perinteiset harjoitukset. Osa treeneistä on erittäin mielenkiintoisia ja lähellä käytännön puolustustilannetta. Ainakin pariharjoittelu (useimmiten) ja sparraus. Edes katat eivät kohtuullisena annoksena aiheuta allergiaa mutta sitten nuo voimantuottoharjoitukset. Minusta nyt on vaan täyttä harjoitusajan haaskaamista hiihtää pitkin salia matalissa asennoissa harjoitellen iskuja askeleella. Iskuja jotka lähtevät kädet alhaalla täysin epärealistisesta asennosta. Puhumattakaan kiertopotkuista jotka lähtevät idioottimaisesta kibadazi seisonnasta. Alussa olinkin erittäin motivoitunut kaikkiin harjoituksiin mutta pikku hiljaa on alkanut tuntua että jos vähän käyttää omaa järkeään niin huomaa miten turhia ja tylsiä harjoitusmetodeja ne ovat. Lajin vaihtaminen alkaa todellakin olla ajankohtaista. Harmittaa vaan että tulin valinneeksi ko. lajin ja nyt joudun aloittamaan kaiken alusta jossain muualla. Sekin harmittaa että karatessa on periaatteessa avaimet täysin tehokkaaseen itsepuolustukseen. Se kun ottaa huomioon kaikki itsepuolustuksen osa-alueet painista potkuihin. Unohtamatta hyviä lukko- ja sidontatekniikoita. Olen kyllä huomannut että muut lajit ovat vieneet karatelta yhä enemmän ja enemmän harrastajia. Se ei vain enää pysty vastaamaan haasteeseen jonka monet suoraviivaisemmat lajit pystyvät heittämään. Lyhyesti kiteytettynä: tennistä ei opi pelaamaan harjoittelemalla pelkästään pallon lyömistä tai jääkiekkoa ei opi pelkästään luisteluharjoituksilla ja kamppailua (tei itsepuolustusta) ei opi ilmaan hakkaamalla.

        Ymmärrän kyllä asian. En itsekään täysin allekirjoita kaikkia varsinkaan shotokanin harjoitusmenetelmiä, varsinkaan noita liioiteltuja asentoja. Osaltaanhan ne ovat vain tapoja harjoitella tiettyjä periaatteita, kuten nimenomaan sitä voimantuottoa, tasapainoa, lantion ja vartalon käyttöä. Itse päätarkoitus ne eivät saisi tietenkään olla, vaan kaikki harjoitteet tulisi voida selkeästi linkittää käytäntöön.

        Mutta, mutta; siinä tuleekin sitten joskus vastaan se opettajan/ohjaajan henkilökohtainen taitotaso ja kyky soveltaa perusharjoitteet kumiteen ja IP-tilanteisiin. Linkithän ovat selkeät jos asiaan perehtyy. Koryu-karate on siitä hyvä esimerkki.

        Tärkeintä on ymmärtää, että kihonissahan liioitellaan, kun harjoitellaan tiettyjä perusperiaatteita, jotka sinänsä ovat järkeviä ja perusteltuja. Esim. tuo parjaamasi hikite toteutetaan kyllä kumitessakin, muttei tietenkään samalla tavalla kuin kihonissa, eli vetämällä se käsi sinne kainaloon saakka. Liioitellut haut ja tietty staattisuus auttavat oppimaan periaatteet ja kimeä. Kaikkia voi soveltaa myös käytännössä. Asennothan ovat jo useimassa shotokan-seurassakin järkevöityneet korkeammiksi ja käytännönläheisimmiksi. Katsoppa esim. vanhoja kirjoja joissa vaikkapa Funagoshi tekee kataa, niin ei siellä mitään munat maassa- asntoja näy.


      • U-ZI
        Kakeilija kirjoitti:

        En periaatteessa treenaa pelkän itsepuolutuksen takia mutta kieltämättä lajin vaihtaminen on alkanut käydä mielessä yhä useammin. Lakana ja vyöt eivät aiheuta minulle mitään ongelmia vaan lähinnä karaten perinteiset harjoitukset. Osa treeneistä on erittäin mielenkiintoisia ja lähellä käytännön puolustustilannetta. Ainakin pariharjoittelu (useimmiten) ja sparraus. Edes katat eivät kohtuullisena annoksena aiheuta allergiaa mutta sitten nuo voimantuottoharjoitukset. Minusta nyt on vaan täyttä harjoitusajan haaskaamista hiihtää pitkin salia matalissa asennoissa harjoitellen iskuja askeleella. Iskuja jotka lähtevät kädet alhaalla täysin epärealistisesta asennosta. Puhumattakaan kiertopotkuista jotka lähtevät idioottimaisesta kibadazi seisonnasta. Alussa olinkin erittäin motivoitunut kaikkiin harjoituksiin mutta pikku hiljaa on alkanut tuntua että jos vähän käyttää omaa järkeään niin huomaa miten turhia ja tylsiä harjoitusmetodeja ne ovat. Lajin vaihtaminen alkaa todellakin olla ajankohtaista. Harmittaa vaan että tulin valinneeksi ko. lajin ja nyt joudun aloittamaan kaiken alusta jossain muualla. Sekin harmittaa että karatessa on periaatteessa avaimet täysin tehokkaaseen itsepuolustukseen. Se kun ottaa huomioon kaikki itsepuolustuksen osa-alueet painista potkuihin. Unohtamatta hyviä lukko- ja sidontatekniikoita. Olen kyllä huomannut että muut lajit ovat vieneet karatelta yhä enemmän ja enemmän harrastajia. Se ei vain enää pysty vastaamaan haasteeseen jonka monet suoraviivaisemmat lajit pystyvät heittämään. Lyhyesti kiteytettynä: tennistä ei opi pelaamaan harjoittelemalla pelkästään pallon lyömistä tai jääkiekkoa ei opi pelkästään luisteluharjoituksilla ja kamppailua (tei itsepuolustusta) ei opi ilmaan hakkaamalla.

        jees, kaikki mulle heti ja nyt.perinteisiin aasialaisiin kamppailulajeihin on kuulunut edes jonkinsortin pitkäjänteisyys,mutta nykyajan eurooppalaiselle harrastajalle on yksinkertaisesti liikaa jauhaa jotain lajin selkeisiin perusteisiin kuuluvaa osiota edes kahden vuoden ajan...ei nääs ole käytännön laheistä.täytyy ottaa huomioon että useissa perinteisissä lajeissa lajia on jopa mukautettu eurooppalaiseen pitkäjänteisyystasoon.kuitenkin on tosiasia että ilman näitä perintetä ylläpitäviä opettajia perinteinen alkuperäinen laji kuolee ajan kanssa sukupuuttoon.onhan se evoluutiota mutta henkilökohtaisesti en usko nykyajan viisaiden kaikkihetimullenyt-profeettojen olevan päteviä päättämään vanhojen mestarien opin kumoamisesta,tosin harrastaja päättäköön lajivalinnallaan kamppailulaji-evoluutioon...


      • AndyS
        U-ZI kirjoitti:

        jees, kaikki mulle heti ja nyt.perinteisiin aasialaisiin kamppailulajeihin on kuulunut edes jonkinsortin pitkäjänteisyys,mutta nykyajan eurooppalaiselle harrastajalle on yksinkertaisesti liikaa jauhaa jotain lajin selkeisiin perusteisiin kuuluvaa osiota edes kahden vuoden ajan...ei nääs ole käytännön laheistä.täytyy ottaa huomioon että useissa perinteisissä lajeissa lajia on jopa mukautettu eurooppalaiseen pitkäjänteisyystasoon.kuitenkin on tosiasia että ilman näitä perintetä ylläpitäviä opettajia perinteinen alkuperäinen laji kuolee ajan kanssa sukupuuttoon.onhan se evoluutiota mutta henkilökohtaisesti en usko nykyajan viisaiden kaikkihetimullenyt-profeettojen olevan päteviä päättämään vanhojen mestarien opin kumoamisesta,tosin harrastaja päättäköön lajivalinnallaan kamppailulaji-evoluutioon...

        Järkevillä harjoitusmenetelmillä oppii nopeamin kuin salissa hiihtämällä. Minusta tämä on vain positiivinen asia. Kun saa samat asiat nopeammin, voi oppia enemmän.

        Tarkoitus kai on se taitojen oppiminen eikä pelkkä ajan kuluttaminen.


      • Kakeilija
        U-ZI kirjoitti:

        jees, kaikki mulle heti ja nyt.perinteisiin aasialaisiin kamppailulajeihin on kuulunut edes jonkinsortin pitkäjänteisyys,mutta nykyajan eurooppalaiselle harrastajalle on yksinkertaisesti liikaa jauhaa jotain lajin selkeisiin perusteisiin kuuluvaa osiota edes kahden vuoden ajan...ei nääs ole käytännön laheistä.täytyy ottaa huomioon että useissa perinteisissä lajeissa lajia on jopa mukautettu eurooppalaiseen pitkäjänteisyystasoon.kuitenkin on tosiasia että ilman näitä perintetä ylläpitäviä opettajia perinteinen alkuperäinen laji kuolee ajan kanssa sukupuuttoon.onhan se evoluutiota mutta henkilökohtaisesti en usko nykyajan viisaiden kaikkihetimullenyt-profeettojen olevan päteviä päättämään vanhojen mestarien opin kumoamisesta,tosin harrastaja päättäköön lajivalinnallaan kamppailulaji-evoluutioon...

        "eurooppalaiselle harrastajalle on yksinkertaisesti liikaa jauhaa jotain lajin selkeisiin perusteisiin kuuluvaa osiota edes kahden vuoden ajan"

        Kun olisikin kahden vuoden ajan mutta on seurassamme 10 vuotta treenanneita ja eniten huolestuttaa se että he ovat ottaneet tuon matalien asentojen kihonin kakistelematta vastaan ja hinkkaavat sitä nyt meillä. Perusteita ei siis treenata 2 vuotta vaan niin kauan kun yleensä seurassamme haluat olla. Seurassamme on yksi ruskeavöinen joka ei tiennyt että mihin suora lyönti kohdistetaan vaikka varmasti osasi sen voimantuoton kannalta ideaalisesti.

        Tuolla pitkällä tiellä usein perustellaan typeriä harjoituksia. Yhtä hyvinhän voitaisiin istuskella alkuistunnassa pelkästään ja sanoa että "tämä on se pitkä tie oppia itsepuolustus". Älykäs ihminen kyseenalaistaa.

        "ilman näitä perintetä ylläpitäviä opettajia perinteinen alkuperäinen laji kuolee ajan kanssa sukupuuttoon."

        Ja millä ihmeen tietämyksellä väität että alkuperäinen karate on matalissa asennoissa tehtyä kihonia ja kataa. Olen lukenut paljon karaten historiaa (vaikka olenkin vain vähäinen vuoden harjoitellut aloittelija) ja esim. vanhoissa karateasennoissa ja katoissa on ollut paljon korkeammat asennot.


      • NuijaNinja
        Kakeilija kirjoitti:

        "eurooppalaiselle harrastajalle on yksinkertaisesti liikaa jauhaa jotain lajin selkeisiin perusteisiin kuuluvaa osiota edes kahden vuoden ajan"

        Kun olisikin kahden vuoden ajan mutta on seurassamme 10 vuotta treenanneita ja eniten huolestuttaa se että he ovat ottaneet tuon matalien asentojen kihonin kakistelematta vastaan ja hinkkaavat sitä nyt meillä. Perusteita ei siis treenata 2 vuotta vaan niin kauan kun yleensä seurassamme haluat olla. Seurassamme on yksi ruskeavöinen joka ei tiennyt että mihin suora lyönti kohdistetaan vaikka varmasti osasi sen voimantuoton kannalta ideaalisesti.

        Tuolla pitkällä tiellä usein perustellaan typeriä harjoituksia. Yhtä hyvinhän voitaisiin istuskella alkuistunnassa pelkästään ja sanoa että "tämä on se pitkä tie oppia itsepuolustus". Älykäs ihminen kyseenalaistaa.

        "ilman näitä perintetä ylläpitäviä opettajia perinteinen alkuperäinen laji kuolee ajan kanssa sukupuuttoon."

        Ja millä ihmeen tietämyksellä väität että alkuperäinen karate on matalissa asennoissa tehtyä kihonia ja kataa. Olen lukenut paljon karaten historiaa (vaikka olenkin vain vähäinen vuoden harjoitellut aloittelija) ja esim. vanhoissa karateasennoissa ja katoissa on ollut paljon korkeammat asennot.

        yhdistyksien luvattu maa. Useimmat karateseuroista on alkujaan lähtenyt yhden tai kahden kaverin kiinnostuksesta lajiin. He ovat halunneet perustaa seuran. Oppi on alun perin usein haettu ulkomailta tai ulkomaalainen opettaja on vieraillut Suomessa jne. Osa haluaa vetää samaa linjaa, kuin alun perin ovat vetäneet. Sehän on ihan selvää. Osa taas ei. Sehän on jonkinlainen elämäntyö ollut joillekkin. Mutta onhan vaihtoehtoja. Kerää seurassasi pieni sakki ja menkää yhdistyksen kokoukseen. Valitkaa omat edustajat hallituksiin. Linjauksia voi muuttaa silleen ja ainakin ääni tulee kuuluviin. Toinen yleinen tapa on erota seurasta ja perustaa oma seura. Tyyli on siten vapaasti valittavissa. Eihän näitä seuroja ja tyylejä olisi niin paljon kuin on, jos kukaan ei olisi koskaan ollut tyytymätön tarjontaan.
        Osassa tyyleissä noiden asentojen mataluus, joita pilkkaat, on nimenomaan ollut silloisten mestareiden kehitystyötä. Heidän mielestä se on ollut hyväkin edistysaskel kyseiseen lajiin. Joku toinen esim. sinä voit perustaa seuran ja kehität lajia toiseen suuntaan. Otat tyylin nimeksi vaikka "Pystyshotokanintieilmanturhiakumarteluja"
        Tyyliin voit lisätä nyrkkeilyn, painin ja vapaaottelun tekniikoita. Kova kontakti on lisäksi pakollinen. Otat pari kaveria messiin ja oma tyyli ja seura on siinä. Ette liity karateliittoon. Perustatte oman liiton ja oman dan-kolleegion. Esimerkiksi näin. Missään ei ole kielletty tekemästä näin. Näinhän ne on muutkin seurat ja tyylit alunperin lähteneet käyntiin.


      • Peppu
        Kakeilija kirjoitti:

        "eurooppalaiselle harrastajalle on yksinkertaisesti liikaa jauhaa jotain lajin selkeisiin perusteisiin kuuluvaa osiota edes kahden vuoden ajan"

        Kun olisikin kahden vuoden ajan mutta on seurassamme 10 vuotta treenanneita ja eniten huolestuttaa se että he ovat ottaneet tuon matalien asentojen kihonin kakistelematta vastaan ja hinkkaavat sitä nyt meillä. Perusteita ei siis treenata 2 vuotta vaan niin kauan kun yleensä seurassamme haluat olla. Seurassamme on yksi ruskeavöinen joka ei tiennyt että mihin suora lyönti kohdistetaan vaikka varmasti osasi sen voimantuoton kannalta ideaalisesti.

        Tuolla pitkällä tiellä usein perustellaan typeriä harjoituksia. Yhtä hyvinhän voitaisiin istuskella alkuistunnassa pelkästään ja sanoa että "tämä on se pitkä tie oppia itsepuolustus". Älykäs ihminen kyseenalaistaa.

        "ilman näitä perintetä ylläpitäviä opettajia perinteinen alkuperäinen laji kuolee ajan kanssa sukupuuttoon."

        Ja millä ihmeen tietämyksellä väität että alkuperäinen karate on matalissa asennoissa tehtyä kihonia ja kataa. Olen lukenut paljon karaten historiaa (vaikka olenkin vain vähäinen vuoden harjoitellut aloittelija) ja esim. vanhoissa karateasennoissa ja katoissa on ollut paljon korkeammat asennot.

        Itse olen aikoinani karateillut ja monesti kävi mielessä,että onko ihan järkevää puuhaa sahata salia päästä päähän.Thainyrkkeilyä ja nyrkkeilyä kokeiltuani aukesi aivan uusi treenimaailma.Jo ekoissa reeneissa unohtui karatetouhut ja koukkuun jäin:)jokunen vuosi tullu reenailtua ja voin suosittella kokeilemaan.


    • NuijaNinja

      että "vanhat parrat" estää kehityksen?
      Otetaan pieni katsaus alan pioneereihin Suomessa, muutama porukka malliksi:

      Renshinkanin sakki on aina vetänyt oma linjaa, jonka kaikki karatekat varmaan tuntee. Linja ei ole perinnekaratea.

      Kokondo-seuroissa on käsittääkseni jujutsua ja karatea sekaisin ja alkuperäiset opit tulee muistaakseni Amerikasta.

      Vaasassa on tai oli monenlaisia kommandokarate hemmoja, jotka on nykyisin menee enemmän vapaaottelun nimellä eteenpäin.

      Yuji Matsuoilla on jujutsua ja karatea sekoitettuna.

      Sankukai tyylissä mennään jujutsun ja karaten tahtiin ja se on käsittääkseni erittäin vapaatyyli. Vetäjänä alan konkari Koivumäki, jonka aika moni karateka tuntee.

      Turussa Ilpo Jalamolla on käsittääkseni monenlaista kehitelmää tai ainakin heidän seurassa on. Uutta ja vanhaa luulisin.

      Em. tapauksissa kaikissa on vetäjinä korkea-arvoisia daneja. Pientä uudistusta perinnekarate-linjaan on kuitenkin tehty. Toisissa enemmän toisissa vähemmän.
      Karatedojo muistuttaa muutamassa paikassa enemmän nyrkkeilysalia, kuin koulun liikuntasalia ja välineet on sen mukaan.


      En tunne ihan tarkkaan kaikkia noita mainitsemiani tapauksia, mutta tämän kuvan olen saanut leireiltä, jne. Tarkoitus on esimerkin valossa kertoa, että kaikissa seuroissa ei enää vedetä salin päästä päähän kokoajan pelkkää perustekniikkaa ja lopuksi kataa.
      Olen sitä mieltä, että monet kokeneet alan pioneerit osaavat uudistaa lajia paremmin kuin nuoret ja he ovat sitä myös tehneet.

      Käsitykseni on että isot tyylit kuten wadoryu ja shotokan sekä heidän vetäjät junnaa vanhaa linjaa. Se on ihan ok. Ei kaikkien tarvitse ns. uudistua. Kyllä tänne mahtuu. No anteeksi ei kai noitakaan tyylejä voi ihan yleistää, mutta sen käsityksen olen saanut niistä.

      • kerrottu

        Eli eiköhän se ole nimenomaan se "väliporras", eli seurojen lasikat "senseit", tai senpait jotka tekee mieluummin sitä mitä turvallisesti osataan opettaa, oli siitä hyötyä tai ei.

        Käytännönläheisiä harjoitusmenetelmiä kyllä löytyy tyylistä kuin tyylistä jos niitä vain haluaa/jaksaa opetella ja imeä tietoa näiltä "vanhoilta parroilta", joilla sen pintatiedon lisäksi on aina myös käytännönläheista opetettavaa. Mutta sitä saa mitä tilaa. Jos ei itse opettele uusia ( siis itseasiassa niitä vanhoja) niksejä ei niitä voi opettaakaan ja se vuoden harrastanut on ihmeissään.

        Vinkiksi sinulle, harrasta vielä toinen vuosi ja käy leireillä monipuolisesti tyylisuunnasta riippumatta. Hyviä opettajia ovat esim nuo Jalamo, Bränbacka, McCarthy tai muut vanhat parrat, joiden opetuksesta ei pahalla tahdollakaan voi sanoa, että se olisi epäkäytännöllistä.


      • kenttis

        "Yuji Matsuoilla on jujutsua ja karatea sekoitettuna."

        Mielestäni ei sekoita karatea ja jujutsua(tauramusoryu), mutta opettaa kyllä molempia. Nykymenosta en kyllä sitten mitään tiedä, ainakin sanoo opettavansa Soke Tamotsu Isamun karatea samalla tavalla kuin Ikubo sensei hänelle aikanaan opetti.

        "Turussa Ilpo Jalamolla on käsittääkseni monenlaista kehitelmää tai ainakin heidän seurassa on. Uutta ja vanhaa luulisin"

        Joo, Jalamon leireillä ei ainakaan muotoon kiinnitetty mitään huomiota, tosin Jalamo kyllä kritisoi sitä(muodollisuutta siis). Fiksuja juttuja, mielelläni käyn hänen leireillään aina kun mahdollista.


    • MiracleMike

      Perinteet on perinteitä. On olemassa monenlaisia tyylejä joissa on pääasia osata pieksää kadulla. Siihenhän riittää rautaiset buutsit ja pää puuta. Vähän painonnostoa sekä runsaasti paskaa safkaa.

      Perinteisen Karaten harjoittelusta on aivan hyvin hyötyä samoin kuin latinan tai vanhan kreikan kielen opiskelusta taikka musiikin teoriasta. Nimenomaan perinteisellä Karatella pääsee varsin kattavasti sisälle taistelulajikulttuuriin, joka saa nyt luvan olla jotakin enemmän kuin pelkkää sitä, että tarvitsisi kadulla todistaa... Siitähän kaikki väkivalta alkaa alun perinkin kun pitää todistaa jotakin.

      Karatessa on ainakin - siis vähintään - 10 eri tyylisuuntaa? Kyllä niistä monet näyttävät aika hyviltä täysikontaktissa tai itsepuolustustilanteissa vaikka miehestähän se on kiinni.

      • kenttis

        Virallisia tyylisuuntia on kait 30, epävirallisia on sitten ihan jumalattomasti. 100 tyylisuuntaa voisi olla vähättelyä.


      • NuijaNinja
        kenttis kirjoitti:

        Virallisia tyylisuuntia on kait 30, epävirallisia on sitten ihan jumalattomasti. 100 tyylisuuntaa voisi olla vähättelyä.

        Luulen, että 100 ei riitä alkuunkaan. 1000 alkaa olla oikeampi suunta.


      • Wado-mies.....¤¤

        se pointti mikä edellisellä kirjoittajalla oli..
        miehestä se on kiinni.

        Totta. On mustavöisiä jotka eivät osaa matsata kunnolla, mutta tekniikat osaavat loistavasti.
        Ja päinvastoin pienempivöisiä jotka osaavat matsata loistavasti mutteivat ole mitään mestareita teknisesti.

        Miehestä se on kiinni. Itse treenaan wadoa tosissani, en kilpaile mutta tekniikkatreenien lisäksi harjoittelen vapaissa harjoituksissa kunnon kontaktia ja painia

        Mielestäni karate antaa valmiudet vaikka mihin mutta järkeä saa käyttää. Jos haluat olla hyvä kaikessa on sinun harjoitettava kaikkea.


    • karate

      Eli mielestäni karaten ja karatedo on kaksi eri tyylisuuntaa. karatedo on ja pysyy sitä ei pidä lähteä muuttamaan kovinkaan heppoisin perustein. Jos tyylisuunnan perustaja on tarkoittanut että mennään munat tatamissa niin silloin mennään. Hyväksy ja koita oppia mitä chihanilla oli mielessä, ideaa näissäkin on.

      Karate on sitten eri asia ja tätä voidaankin muuttaa melko vapaasti ajan hermoille ottelu sääntöjen mukaisiksi. Karate ja Karatedo seurat pysyköön omissaan kaikkea ei voi saada.

      Sääli että nykyään useat karateseurat on nössööntynyt kyllä niitä kovia jätkiä löytyy vielläkin mutta ei taida karatessa enää löytyä.
      Katotaan jos tuo kiukku nyt rantautuis ja sinne muutama ottelia ilmestyis?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      181
      10677
    2. Valkeakosken sekopää murhaaja.

      Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
      Valkeakoski
      139
      1887
    3. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      237
      1305
    4. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      61
      930
    5. Kiitos kun annoit värejä elämääni

      Edes pienen hetken. Sellasiakin mitä en muuten näe ;) ❤️
      Ikävä
      53
      870
    6. Hiljaista on

      Ei kuulu viestiä 😘 pallo on sinulla Mies, odotan!
      Ikävä
      60
      818
    7. Nainen, se kun olit joskus niin vakavana

      ja naama peruslukemilla, toisinaan silloinkin kun kuuntelit juttujani. Se ilme on jäänyt lähtemättömästi mieleeni. Mitäh
      Ikävä
      42
      717
    8. Kysymys iltaan

      Kuinka kuuma kaivattusi on celsius-asteikolla?
      Ikävä
      42
      669
    9. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      52
      669
    10. Olen ylpeä sinusta

      nainen. Vaikutat "vanhalta" tekijältä. Olet aarre tälle touhulle ja uskon että pääset vielä pitkälle jos haluat. Ehkä sa
      Tunteet
      25
      645
    Aihe