Hei!
Laitanpa tänne nämä tunteeni, komentoikoon joku jos viitsii. Asiallisesti kuitenkin, ei tämä olotila enää mitään lynkkaamista kestä.
Mua ahdistaa tosi paljon lähestyvä synnytykseni (olen lukemattomia kertoja tämän 9kk aikana katunut sitä että olen itseni tähän tilaan/vaaraan saattanut). Olen synnyttänyt yhden kerran aiemmin, kiireellisellä sektiolla jonka jälkeen sain pahan infektion mutta selvisin. Nyt pelkään ihan ÄLYTTÖMÄSTI tuota tulevaa synnytystä ja nimenomaan sitä että kuolen siihen.
Kuullostaa varmaan naurettavalta mutta en voi tälle tunteelle mitään!
Ja siinä kuolemassa pelkään nimenomaan sitä että esikoiseni 5v jää ilman äitiä. Elämme siis uusioperheessä johon meille tulossa ensimmäinen yhteinen lapsi. Mihin lapseni (siis tämä esikoinen ) joutuisikaan jos minä kuolisin ja jättäisin hänet (esikoiseni on myös tätä huolta minulle itse ilmaissut nyt raskauteni aikana useasti ja pyytänyt että en menisi taivaaseen, en tiedä mistä hän on tälläista saanut päähänsä. Ilmeisesti seurakunnan kerhossa puhuttu kuolemasta)!? Hänen oikea isäsnä ei hänestä pysty huolehtimaan eikä "isäpuolikaan" häntä varmasti loppujen lopuksi huolisi. Ja eihän omaa äitiä kukaan voi korvata! Tämä on ihan kamalaa!!!
Tämä on ensimmäinen kerta kun jollain tavalla "sanon ääneen" pelkoni. Jotenkin minusta tuntuu että jos jollekkin (edes mihelleni) tästä sanon, niin kuolen varmasti! Sitten minusta tulee kaikkien puheissa "se nainen joka aavisti"!
Onko kenelläkään mitään lohdutuksen sanoja minulle? Kuinka tod.näk. on tänä päivänä että synnytykseen kuolee? Minulle luvattiin että synnytys käynnistetään ensi viikolla, mutta on hyvin tod.näk. että joudun leikkaukseen. Se olisi pahinta, kaikki ne veritulppa riskit yms... nytkin jo kuvittelen että minulla on pohje kipeä ja siinä varmasti muhii joku veritulppa!
Kuulostan varmaan täydeltä hullulta, itsekin huomaan sen kun luen tätä mitä nyt kirjoitan. Olen vain niin huolissani kuinka 5v voi pärjätä jos minulle sattuu jotain!? Mä en kestä! Miten ihmeessä selviän ensi viikkoon järjissäni? Onko tämä nyt vain hormooneista johtuvaa hysterisointia vai mitä?
rv38 2
Pelkään
7
1007
Vastaukset
- jestiina
Synnytys on todella yleinen tapahtuma, ei mikään kummallisuus. Et sinä synnytykseen kuole.
On ihan luonnollista että podet tuollaisia ajatuksia. Tunnet ehkä jossain alitajunnassa syyllisyyttä siitä että olet tekemässä toista lasta, jossain sisälläsi kytee epäilys siitä miten rakkautesi riittää molemmille lapsillesi. Sinä onnistut hienosti, sekä synnytyksessä, että sen jälkeisessä lastesi kasvatuksessa. Tuollainen alitajunnan lukeminen on harvinaista ja arvokasta, vaikka se sinua tällä hetkellä väärään suuntaan ajatuksissasi viekin. Olet herkkä ihminen, ja vaikka se tällä hetkellä vaikeuttaakin oloasi, tulee se kahden lapsen kasvatuksessa olemaan valtavan suuri voimavara.
Lisävoimia sinulle! - harmi
Kuulostaa kyllä aivan hirveältä. Itselläni on ollut paniikkihäiriö joskus ja siihen liittyy juuri tuo kyseinen kuoleman pelko. Olen lukenut myös fobioista ja jos sitä kautta ajattelisi, niin sinulle on jäänyt kammo viimeisestä synnytyksestäsi ja nyt sinullan synnytyskammo. Olen pohjakoulutukseltani terveydenhoitaja ja tiedän aivan varmasti, että Suomessa synnytykseen kuolevien äitien määrä on hyvin hyvin pieni, eli se on todella harvinaista (1-2 äitiä vuodessa). Ja ylensä näillä äideillä on jokin perussairaus, esim. veri ei hyydy kunnolla tai sydänvika.
Sen verran olen elämäni aikana sairauksien kanssa työskennellyt, että tiedän sairaalan olevan turvallinen paikka. Vaikka ihmiselle tulisi verenmyrkytys tai veritulppa, se saadaan varmasti parannettua kun hoito aloitetaan heti. Ja sairaalassa on hyvä seuranta.
Sinä olet herkässä mielentilassa. Suosittelen juttelemaan miehesi kanssa, se helpottaa vaikka hän ei ymmärtäisikään sinua, varmasti ajattelee asiaa omalta kohdaltaan.
Myös itselläni oli viisivuotiaana vaihe, jolloin pelkäsin äitini kuolevan. Se kuuluu siihen ikään ja on normaalia.
Älä huoli, kaikki käy hyvin. Ja voithan kirjoittaa kirjeen, jossa vaadit mihin lapsesi menee jos sinulle käy jotain.. se helpottaa.
Sinulle ei käy kuinkaan, kuukauden päästä sinulla on sylissäsi ihana vauva, ja elämä hymyilee. Onnea matkaan. - Minna
puhunut pelostasi neuvolassa?
Musta tuntuu että pelkopolista voisi olla sinulle apua.
Ainakin olisi sairaalassa tietoa pelostasi,ja osaisivat suhtautua siihen,ja puhua siitä mitä synnytyksen hetkellä tapahtuu. - nyt tuntuu
Miltä sinusta nyt tuntuu kun olet lukenut vastauksiamme? Onko pelko yhä voimassa? Oletko puhunut miehellesi tai neuvolassa? Kerro jotakin lisää itsestäsi. Oliko vastauksista yhtään apua?
- pelkääjä
Kiitos paljon rohkaisevista vastauksista!! Olen todella kiitollinen.
En ole puhunut kenellekkään, enkä varmasti pysty. Mutta se oli hyvä se kirje idea ja sen aion tehdä. Eli kirjoitan kaiken varmuuden vuoksi miehelleni kirjeen (eli mies saa kirjeen mikäli minulle jotain tapahtuu) jossa kerron omat näkemykseni mitä esikoisen suhteen tulee tehdä ja kerron hänelle muitakin käytännön asioita.
Varmaan todella vainoharhaista mutta tuntuisi että tuo kirje helpottaisi oloani.
Kiitos vielä kerran asiallisista kannustuksista, oli apua. - aion kirjoittaa
pelkääjä kirjoitti:
Kiitos paljon rohkaisevista vastauksista!! Olen todella kiitollinen.
En ole puhunut kenellekkään, enkä varmasti pysty. Mutta se oli hyvä se kirje idea ja sen aion tehdä. Eli kirjoitan kaiken varmuuden vuoksi miehelleni kirjeen (eli mies saa kirjeen mikäli minulle jotain tapahtuu) jossa kerron omat näkemykseni mitä esikoisen suhteen tulee tehdä ja kerron hänelle muitakin käytännön asioita.
Varmaan todella vainoharhaista mutta tuntuisi että tuo kirje helpottaisi oloani.
Kiitos vielä kerran asiallisista kannustuksista, oli apua.Minä olen myös raskaana ja vaikka en toistaiseksi pelkää kuolevani, niin koskaan ei tiedä mitä minulle tai miehelleni tapahtuu. Minä olen myös ajatellut kirjoittavani kirjeen vahvistaen sen omalla allekirjoituksellani. Kirjeessä kirjoitan, kuka saa lapseni, jos minulle tapahtuu jotain. Kirjoitan siihen myös käytännön asioita. Uskon että jos lapset yleensäkin jää miehelle, apua saa myös yhteiskunnalta, siis ihan sellaista apua, että kodinhoitaja tulee joka päivä kotiin hoitamaan lapsia ja tekemään taloustöitä.
Kauheeta puhua tällaisia, mutta Suomessa on todella hyviä adoptioperheitä. Onneksi asumme Suomessa. Minun eräs ystäväni oli viisivuotias kun hänet adoptoitiin äidin alkoholismin vuoksi muuhun perheeseen. Adoption yhteydessä ystäväni mummu oli vaatinut, että lapsi on adoptoitava perheeseen, missä ei ole eikä tule olemaan muita lapsia. Adoptiotilanteessa kun adoptiolapsi jää helposti omien lasten varjoon. Ystäväni sai maailman parhaat adoptiovanhemmat eikä ole ollenkaan traumaattinen näin aikuisena vaikka adoptioikä oli myöhäinen.
Kannattaa kirjoittaa kirjeeseen kaikki pienetkin asiat, siis B, C ja D vaihtoehdotkin. Niin minä aion tehdä, ja minä arkistoin sen myöhemmälle elämälle.
Mutta kuule, kun sinä olet synnyttänyt, haluan kuulla sinusta. Lupaa että tulet tälle palstalle kertomaan kumpi tuli, joohan?
- kanssa.........
Mä näin joku kuukausi sitten unta, että esikoinen oli jo syntynyt ja olin tappaa sen, kun en ollut unessa MUISTANUT pariin päivään antaa ruokaa ja kun menin herättelemään vaavia, sain ravistella tosi pitkään ja vauva oli melkeen tukehtunut omaan oksennukseensa....
Kaveri sanoi, että normaalia alitajunnan panikointia. Itse se heräili aina vauvan saatuaan siihen, että on maannut vauvan kuoliaaksi ja herätteli ukkoaan paniikissa, että missä se vauva on, vaikka vauva nukkui onnellisesti omassa sängyssään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 684537
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h704292Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112947Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv692854Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p222156Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.582008Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151689- 321513
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1111383- 1851298