kontakti - katsekontakti?

noviisi

Mieltäni askarruttaa tämä kontaktiasia niin koulutuskentällä kuin koiran koti-elämässäkin.
Esimerkki: Opetan koiraani seuraamaan, koira ottaa katsekontaktin minuun.
Tai: Koira istuu ja odottaa ruokaansa, katsoo minuun ja annan kupin.
Onko tämä katsekontakti nyt sitten hyvä vai huono juttu? Jotkut sanovat sen olevan uhkausele, toiset sanovat että koira hyväksyttää sillä toimintansa.
Onko ohjaajan oikeasti hyvä katsoa koiraa silmiin vai ehkä mielummin johonkin otsalohkon tienoolle?
Mihin tämä kontaktijuttu perustuu, miten sitä vahvistetaan ja mitä eri muotoja sillä on? Kuinka iso juttu tämä katsekontakti on?
Voi olla monille itsestään selvää, mutta auttakaa nyt tietämätöntä... =)
Niin, minulla on pentu vasta harkinnassa ja kentälle aion mennä. Mutta olisi hyvä saada vinkkejä ja ajatuksia vastaan kokeneemmilta... =)

3

489

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • E.A

Tulet huomaamaan, että mielipiteitä ja niiden neuvojen antajia on yhtä paljon kuin kouluttajiakin sitäpaitsi joku on aika viisaasti joskus sanonutkin et se mielipide onkuin se peräreikä jokaisella omansa.

Mitä noihin arkitottelevaisuusjuttuihin tulee niin en paljon panisi painoa niille silloin kun ollaan sakua kouluttamassa joskus ehkä kokeeseen asti.

Siitä "uhkalauseesta" mitä tuo koirankouluttajana koulutuspalstalla esiintyvä tyttönen puhuu, olen kyllä sitä mieltä että jätä omaan arvoonsa.

Onhan se silmiin tuijottaminen koiran kielellä uhkaele, mutta ei se sitä tarkoita etteikö koira pysty seuraamisessa kasvoihisi tillittämään ja olemaan silti avoin, iloinen ja vastaanottavainen.

Johtajuusjutut tulevat aivan varmasti kaupanpäälle koiralle selviksi kun alat jo nyt etsiä hyvää koulutuspaikkaa itsellesi ja koirallesi ja mikäänhän ei estä lukemasta.
      Liitolta saa hyviä oppaita kuten myös palveluskoiraliitoltakin eipä mene pennunodotusaika ihan hukkaan.

• Noo, en nyt tiedä sit tarkkaan, mutta seuraamisessa ja muissa liikkeissä ohjaajaa silmiin katsova koira on todella upea näky. Siis liike saa näyttävyyttä kun koiralla ja ohjaajalla on katsekontakti.

Uskoisin, että, kun tuo silmiin katsominen on opetettu liike ja koira luottaa ohjaajaan, koira ei koe sitä uhaksi. Muutenhan se ei todellakaan suoriutuisi liikkeestä. Ja ohjaaja tietää, että koira on keskittynyt tehtäväänsä.

Perheeni belggarit sallivat minun katsoa itseään silmiin, koska tuntevat minut. Mutta muukalainen, joka tähän erehtyy, saa epäluulon varjon ylleen.

• Rita

Yhtälailla kun meillä ihmisillä yksi sana voi tarkoittaa useaa eri asiaa eri äänenpainoilla tai eri tilanteissa, niin koirienkin elekielessä on vivahteita. Kun tarpeeksi touhuat oman koirasi kanssa, niin opit kyllä lukemaan sen katseitakin.

Hännän heiluttamisestakin olen huomannut, että sitä heilutellaan ystävällisyyden eleenä, mutta myös silloin kun ollaan kiihdyksissä. Tahti on vaan vähän eri.

Meillä koira ottaa välittömästi katsekontaktin, jos jotain epätavallista tapahtuu (pamaus, epätavallinen ääni, ihmisten huuto jne.). Se kysyy multa toimintaohjeita. Vastaan sille aina: ei mitään hätää, tai rauhassa vaan ja välittömästi se rentoutuu.

Kerran koirani on tehnyt uhkauseleen vuoden ikäisenä (murrosikä). Ero muihin katseisiin oli kuin yöllä ja päivällä. Näytin sille kerralla närhen munat, eikä se toista kertaa sitten kokeillutkaan. Opit kyllä tuntemaan oman koirasi ilmeet ja tavat, eikä niitä etukäteen kannata jännittää. Katsekontakti on käyttökelpoinen monessa käytännönkin tilanteessa. Se on osa kommunikointia ja tietysti sillä saat koirasi myös keskittymään siihen, mihin olet sitä ohjaamassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      35
      4403
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      55
      3035
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      46
      2928
    4. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2723
    5. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      340
      2661
    6. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2625
    7. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      2299
    8. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      54
      2055
    9. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      4
      1764
    10. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1693
    Aihe