KERTOKAA MEILLE

Uteliaisuuttani...

Paljon on puhuttu maatalouden päästöistä, ja siitä että ne ovat iso syy merien rehevöitymiseen. Tahtoisin tietää, että mitkä olisivat ne keinot, joilla näitä päästöjä vähennettäisiin, mutta kuitenkin turvattaisiin maatalouden olemassaolo? Onko sellaisia keinoja? Vai onko kaikki jälleen kiinni rahasta? Kertokaa kun minä en tiedä!

11

1347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mv.

      Miksi typpilannotteet keksittiin? Siksi, koska maatalous ei olisi enää pystynyt ruokkimaan lisääntyvää väestöä . Siitä oli kerran lehtijuttu, mutta en muista sitä enää tarkkaan. Se oli siis 1900-luvun alkupuolella.

      Loppujen lopuksi ainoa ratkaisu on saattaa väestömäärä 1800-luvun tasolle ja käyttää silloisia maanviljelyskeinoja lannoituksen osalta.

      Jos öljy loppuu, niin puolet mapallon väestöstä ei saa enää ravintoa. Silloin vedet puhdistuvat.
      Tässä asia pelkistetysti maatalouden osalta. Kun maahan ei mitään kaada, ei se valu vesiinkään.

    • mt lukija

      Tilasto tieto.
      Itämeren suurin saastuttaja on Puola.
      Suomi tulee jossakin 4.-5. sijalla.

      Miten maatalous saastuttaa?
      Kalliita apulantoja ei parane levittää liikaa, eikä huonoissa/väärissä olosuhteissa, jooloin ne huuhtoutuisi pois ja pelto jäisi ravinteetta.

      Pelloilla on suoja vyöhykkeet, jolloin valumia ei juurikaan pääse tapahtumaa.

      Epäilen vahvasti, että teollisuus on kuitenkin suurin saastuttaja, josta hienotunteisesti vaijetaan, koska sieltä löytyy suuret rahat.

      • Arvelija

        Luin että jossain päin Suomea oli Golf-kenttä aiheuttanut aikamoisia päästöjä järveen. Onko mitään järkeä? Laiskat isomahaiset miehet yrittävät saada palloa osumaan reikään ja maksavat siitä. Turhaa luonnon saastuttamista, koska nurmikot tarvitsevat paljon ravinteita. Äly hoi, ja metsään liikkumaan, niin kilotkin tippuu, kun joutuu nostelemaan jalkojaan.


    • Eko-Bio

      Meidän pitää olla huolissamme myös Suomen tehomaatalouden aiheuttamansta Marsin ilmakehän lämpenemisestä.

    • rehupuntti

      Uskon, että maatalouden paskavedet ovat tehneet osansa ja rehevöitymiset yms. alkaneet.

      Tämmän päivän paskavesiä ei valu meriin eikä järviin, korkeintaan viereiseen ojaan ja sitä kautta imeytyy maahan.

      Kukaan ei tarkoituksella laske lannoite vesiä järviin.

      Keinot ovat jo käytössä. Jokiin rakennetaan pohjapatoja sekä muita humuksen keräys rakenteita.

      • välinpitämättömyys

        Maataloudessa iät ja ja ajat on totuttu tekemään asioita jollakin tavalla. Se asenteellisuus, välinpitämättömyys, uhmakkuus ja vääränlainen "vaikutusvallan" ilmentäminen loukkaa meitä muita.
        Valistunut viljelijä ottaa huomioon ympäristönsuojelun velvoitteet kun häntä vielä siinä tuetaan.
        Työajat, paskaa ajetaan pyhänäkin, viljelijöille kuuluneet henkiset arvot on poljettu lokaan ja käytös joka on uhmamielistä valottomat työkoneet liikentessä, kuormat valuvat tielle, työkoneita ei puhdisteta ennen tielle tulemista. Viimeksi mainittu seikka aiheuttaa mm pölyhaittoja, tienvarren asukkaille, astmaoireita ja lissäntynyttä ulko-ja sisäsiivousta. Lisäksi savi tunkeutuu autojen rakenteisiin ja ruostuttaa ne.
        Liukas savi voi aiheuttaa liikenneonnettomuuksia. Esimerkkinä täydessä lastissa ollut tukkiauto suistui ojaan saven liukastuttamalla tiellä, linja-auto kaatoi pysäkkikatoksen liukastellessaan nelipyöräluisussa savisella asfalttitiellä. Isännät ovat omasta itsellisiä ja omasta mielestään muista riippumattomia. Meidän muiden on ollut jo aikaa sitten totuttauduttava ulkopuolisten tekemiin työmme arviointiin. Ehkä näissä mielipiteissä on joskus otattelun makua, yksinpuhelu ja hyväksyvä nyökyttely ei kehitä sosiaalisia taitoja. Me kaikki tarvitsemme toisiamme, ainakin viime sodat sen osoittivat.


      • hydrologi

        Fosforia ja typpeä ei poista pohjapato ja säkissä ei voi kantaa valoa.


      • tomminpoeka
        hydrologi kirjoitti:

        Fosforia ja typpeä ei poista pohjapato ja säkissä ei voi kantaa valoa.

        Joo niin se on näkyy,että viljelijät eivät unne asioita. Eipä niillä useimmilla ole koulutustakaan.


      • välinpitämättömyys kirjoitti:

        Maataloudessa iät ja ja ajat on totuttu tekemään asioita jollakin tavalla. Se asenteellisuus, välinpitämättömyys, uhmakkuus ja vääränlainen "vaikutusvallan" ilmentäminen loukkaa meitä muita.
        Valistunut viljelijä ottaa huomioon ympäristönsuojelun velvoitteet kun häntä vielä siinä tuetaan.
        Työajat, paskaa ajetaan pyhänäkin, viljelijöille kuuluneet henkiset arvot on poljettu lokaan ja käytös joka on uhmamielistä valottomat työkoneet liikentessä, kuormat valuvat tielle, työkoneita ei puhdisteta ennen tielle tulemista. Viimeksi mainittu seikka aiheuttaa mm pölyhaittoja, tienvarren asukkaille, astmaoireita ja lissäntynyttä ulko-ja sisäsiivousta. Lisäksi savi tunkeutuu autojen rakenteisiin ja ruostuttaa ne.
        Liukas savi voi aiheuttaa liikenneonnettomuuksia. Esimerkkinä täydessä lastissa ollut tukkiauto suistui ojaan saven liukastuttamalla tiellä, linja-auto kaatoi pysäkkikatoksen liukastellessaan nelipyöräluisussa savisella asfalttitiellä. Isännät ovat omasta itsellisiä ja omasta mielestään muista riippumattomia. Meidän muiden on ollut jo aikaa sitten totuttauduttava ulkopuolisten tekemiin työmme arviointiin. Ehkä näissä mielipiteissä on joskus otattelun makua, yksinpuhelu ja hyväksyvä nyökyttely ei kehitä sosiaalisia taitoja. Me kaikki tarvitsemme toisiamme, ainakin viime sodat sen osoittivat.

        ja asenteissakin olisi varmasti korjaamisen varaa.
        Sillä pienillä teoilla korjaantuisi moni asia.


    • Tommi tietäjä

      No luehan asijoo.

    • antti

      Kyllähän maataloudessa on käytössä jo suojakaistat ja vyöhykkeet vesistöjen varsilla. nämä varmasti vähentää päästöjä, mutta noinkin laajojen vahinkojen korjautuminen vie vuosikymmeniä jos ei satojakin. Aikoinaan on metsäojista ja turvesoilta päässyt valtavia määriä humusta vesistöihin. Ja nämäkin on osansa tuonut vesistöjen huonontumiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe