Minkälainen on HYVÄ radiojuontaja?

Tsilla

Olen seurannut useita keskusteluja missä haukutaan ja kehutaan juontajia, mutta kertokaa te millainen on mielestänne hyvä radiojuontaja?
Lukemani perusteella juontaja ei saa olla "liian iloinen" koska hänet haukutaan tekopirteäksi. Jos taas ei ole "liian iloinen" hän on tympeä. Jos et huuda lähetyksessä olet persoonaton ja jos naureskelet hieman omille jutuillesi olet tyhmä. Julkisuuden henkilöitä ja julkista työtä tekeviä on ilmeisesti "kiva" haukkua, mutta mitä nämä parat joita kovasti haukutaan voisivat tehdä miellyttääkseen suurinta osaa kuulijoista? Vai onko asia niin, että suurin osa on hiljaa tyytyväisiä ja vain muutamat haukkuvat?

25

3732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tierän]

      Pirteä yleisfiilis. Saa tulla virheitä, niiden perään ei kannata eikä saa jäädä roikkumaan.

      Tärkeintä positiivinen asenne - kaupallisella puolella tämä ainakin toteutuu.

    • esimerkki

      Niilo Tarvajärvi.

    • tepi88

      milestäni tosi hyvä juontaja oli vanhan kissin ex-aamutiimin vetäjä timpe, kunnes tapahtuma nää kaikkien tietämät jutut...

      • Korppi

        Tapani Ripatti on hyvä TOIMITTAJA.

        Hyvä juontaja on Linnanahteen Aki ja vähän ehkä
        Heikelän Jussiki.

        Tai Jussi Halli on kyllä paras artikuloinniltaan.


    • Esim. radio novan Ile Jokinen ja Kimmo Vehviläinen ovat aikast hyviä juontajia

    • ... kaikki juontajat!

      Parhainon Annika Metsäketo...

    • mutta silti hauska!

      Kuuntelen Radio Novaa, koska siellä juontajat ovat ammattitaitoisia ja tekevät hyvää ja hauskaa ohjelmaa ilman turhia perversioita. Erityisesti tykkään Ile Jokisesta (osaa hauskasti veistää vitsiä itsestäänkin, arvostan sitä ominaisuutta ihmisessä) sekä Sari&Kimmo-duosta (toimii hyvin yhdessä ja erikseen). Myös Maria Leppänen on kivan pirtsakka päiväjuontaja, joka uskaltaa laittaa itsensä likoon.

      Joskus muinoin kuuntelin hetken aikaa "vanhaa" Kissiä ja en tykännyt yhtään sen aamushown tyylistä, kun kaikki aiheet tuntuivat liittyvän aina jotenkin seksiin, pettämiseen yms. Kyllä ohjelmaa voi tehdä fiksumminkin!

      • Maisa

        YleX:n Peltsi
        Monipuolinen, fiksu, hauska ja asiallinen.
        Toisaalta joskus hieman unelias.
        Osaa nauraa itselleen.
        Ei ole rasisti niinkuin valitettavasti monesta muusta juontajasta voi aistia.


    • KMM

      Erittäin hyvä kysymys muuten! Olisi hyvä, jos vastaajat voisivat kertoa yleispiirteitä hyvästä juontajasta, eikä viitata jonkin tietyn aseman juontajiin. Käsitys hyvästä juontajasta on monella aika suppea, sillä jotkut kuuntelevat radiota vain esim. aamulla töihin ajaessa, ja vieläpä 'omaa lempi kanavaansa'. Tässä joitakin piirteitä, joita arvostan juontajassa:
      *Valmistellut ohjelmansa hyvin
      *Puhuu ryhdikkäästi ja luontevasti sekä hallitsee muutenkin äänensä käytön
      *Tuntee tuotteensa hyvin (radio)
      *Nopea reagoimaan
      *Tietää milloin on oikea aika lopettaa juonto, ja myös miten

      ...paljon muitakin piirteitä on, mutta tuossa jotakin mitä tuli päällimmäiseksi mieleen. Oletko muuten Tsilla itse töissä radiossa, koska olet kiinnostunut tietämään, millainen on hyvä juontaja?

      • Tsilla

        KMM: En suinkaan itse ole radiossa töissä, mutta eräs ystäväni on. Hän toisinaan kertoo miten järkyttäviä palautteita heille tulee. Siksi ajattelin täällä kysyä ko. asiaa. Tosin kiinnostusta alalle löytyisi :)

        Enkä minäkään halunnut tänne vain jonkun juontajan nimeä. Pelkkä lause, josta tulee esille juontajan nimi ja kanava ei minua kiinnosta. Kertokaa mikä kyseisestä juontajasta TEKEE HYVÄN?

        Ja jottei oma vastaus jäisi pois, arvostan juontajassa luonnollisuutta, kykyä tarttua hetkeen ja laittaa itsensä peliin. Kuten aiemmin joku totesi, että ei haittaa jos mokailee, ei se haittaa minuakaan. Se tekee lähetyksestä elävämmän. Itse en voi sietää "voicetrackattuja" ohjelmia, koska ne eivät ole koskaan hetkessä. Voisin myös allekirjoittaa KMM:n perustelut...


      • KMM
        Tsilla kirjoitti:

        KMM: En suinkaan itse ole radiossa töissä, mutta eräs ystäväni on. Hän toisinaan kertoo miten järkyttäviä palautteita heille tulee. Siksi ajattelin täällä kysyä ko. asiaa. Tosin kiinnostusta alalle löytyisi :)

        Enkä minäkään halunnut tänne vain jonkun juontajan nimeä. Pelkkä lause, josta tulee esille juontajan nimi ja kanava ei minua kiinnosta. Kertokaa mikä kyseisestä juontajasta TEKEE HYVÄN?

        Ja jottei oma vastaus jäisi pois, arvostan juontajassa luonnollisuutta, kykyä tarttua hetkeen ja laittaa itsensä peliin. Kuten aiemmin joku totesi, että ei haittaa jos mokailee, ei se haittaa minuakaan. Se tekee lähetyksestä elävämmän. Itse en voi sietää "voicetrackattuja" ohjelmia, koska ne eivät ole koskaan hetkessä. Voisin myös allekirjoittaa KMM:n perustelut...

        Totta, mielipiteitä on yhtä paljon kuin ihmisiäkin ;) Jotkut palautteen antajista ovat hyvinkin sekavia ja palaute voi olla erittäin asiatonta, sellaista herjaa josta pitäisi jo saada vastuuseen. Siihen palautteeseen vaan moni tottuu vuosien aikana. Olin töissä maailmalla eräässä radiossa, jossa tuottajat 'filteroivat' kaiken palautteen ennen kuin se esim. pääsi juontajalle asti. Näin säilytettiin ohjelmanteossa hyvä vire ja viihtyvyys työssä muutenkin. (tässä hyvä vinkki!) Tosin ohjelmista keskusteltiin muuten aina rakentavassa mielessä jälkikäteen työporukassa ja muustakin palautteesta. Isommilla asemilla (kuin Suomessa) palautetta tulee valtavia määriä jo tunnissa ja siinä sitä onkin hommaa erotella asiallinen palaute asiattomasta. Keep it up!


    • eivät

      ole mieleeni...tiedän...monet pitävät heistä, sanoinpahan vain oman mielipiteeni.

      Oudoimpia ovat aivan ilmeisesti aikuiset miehet jotka lässyttävät kuin teinit!!!

    • .............

      Yksin vain todella taitava juontaja saa "jutun luistatan"....

      Hyviä juontaja pareja Suomesta sitten löytyy ainakin
      Kissin Tico Anttonen&Annika Metsäketo, sekä NRJ:n Johannes Saukko&Mika Jääskeläinen.

    • Huh huh

      Kyllähän hyvä juontaja tekee edes hieman esitöitä ennenkuin menee julistamaan omia mielipeitään ainoina oikeina, asioista joista ei tiedä mitään. Tai sitten on aidosti tietämätön ja tunnustaa sen omalla mielenkiinnollaan käsiteltävää asiaa kohtaan..Hyvä juontaja ei muutenkaan julista mielipiteitään, vaan kuljettaa asioita eteenpäin.
      Tunnustan että olen useasti miettinyt että missä ihmeessä näitä nykyisiä juontajia koulutetaan? Onko sellaista koulutusta edes missään? Taso on mielestäni todella huono. Paras nappula autoradiossani on se millä saa kuulumaan seuraavan aseman...käytän sitä heti kun ärsyttää lässytys tai radiosta alkaa kuulua kännykän soittoääniä...!!

      • Bob

        Nykyisin suurin osa juontajista julistaa ainakin Novalla.
        NRJ:llä juontajien linkit ovat välillä niin off-target että hirvittää samoin UusiKiss-kanavalla.
        Kysymykseen millainen on hyvä juontaja on yleensä yksi hyvä vastaus ja se on "hyvä juontaja saa sinut tuntemaan että hän on sinun kaverisi, osa elämääsi ja sinusta tuntuu siltä että voisitte keskustella mistä tahansa aiheesta sponttaanisti vaikka kuinka pitkään...".
        Yleensäkin Suomen radioissa on unohdettu että radio on nimenomaan ONE 2 ONE viestintää eikä millään muotoa massaviestiväline.


      • Huh huh
        Bob kirjoitti:

        Nykyisin suurin osa juontajista julistaa ainakin Novalla.
        NRJ:llä juontajien linkit ovat välillä niin off-target että hirvittää samoin UusiKiss-kanavalla.
        Kysymykseen millainen on hyvä juontaja on yleensä yksi hyvä vastaus ja se on "hyvä juontaja saa sinut tuntemaan että hän on sinun kaverisi, osa elämääsi ja sinusta tuntuu siltä että voisitte keskustella mistä tahansa aiheesta sponttaanisti vaikka kuinka pitkään...".
        Yleensäkin Suomen radioissa on unohdettu että radio on nimenomaan ONE 2 ONE viestintää eikä millään muotoa massaviestiväline.

        Joo oot aika lähellä minun ajatustani. Ehkä se juontajien ärsyttävyys lähti siitä kun urheilutoimittajat alkoivat olla niin puolueellisia etteivät huomanneet toisen joukkueen hienoja taktisia tai muuten hyviä suorituksia. Tuomarit on aina väärässä kun viheltävät "omalle" joukueelle rangaistuksia. Yleensäkkin myös vastustajan kykyä tulisi arvostaa ja silloin myös voittokin maistuisi paremmalta.


    • ...

      hyvä juontaja on mun mielestä radio cityn Satu.

      • juu

        Sanoo todennäköisesti Satu itse...


    • joo

      radion mahdollisuuksia käytetään liian vähän hyödyksi.samat hitit tuntuu soivan kaikialla ja varsinkin hyvää aamu ohjelmaa on hankala löytää. juuso ja peltsi oli parhaita.mikä on paras aamu ohjelma?

      • joonas k

        Ylexiä kuuntelen Juuson lähdöstä huolimatta. Toimii ja onhan sielläkin uutta verta se Marja


      • Teini X

        Joo YleX Aamu on paras telkkarista katsottuna. Soittaa myös aamulla parempaa musaa kuin kilpailijat.


    • itse juontajana työskentelevä

      Kun puhutaan nimenomaan näistä erittäin pirteistä juontajista, niin voi sanoa, että draivi vaatii veronsa. Musiikki menee korvissa yhdeksi ja samaksi puuroksi, sanoi hän sen olevan kuinka loistavaa tahansa. Samalla kun hän sanoo "oikein mukavaa iltapäivää sulle" hän todennäköisimmin ajattelee "tässä kohta taas sitä samaa paskaa tuutin täydeltä, kuin eilen ja toissapäivänä - kohta meiksi lähtee vittuun, duuni loppuu"... Mikä on sinänsä ihan tervettä. ;) Sattumoisin tunnen muutaman tällaisen juontajan, osa edelleen samoissa pesteissään. Tollasta ei vain kovin paljon jaksa...ja sittenpä toisaalta kanava potkiikin pois. ¨
      Vaatimustaso yleispirteään lähetykseen ammutaan yli, siitä johtuu tekopirteys. Ei koko päivä voi olla kikatusta. Joskus kannattaa myös miettiä, mahtaako tässä olla mitään hauskaa - oikeesti. Kyllä sen vedätyksen kuulee.

      Se missä itse juonnan, ei ole olennaista. Sanotaanko, että olen ollut "onnekas". Tämä yllä olevakin vain sivustaseuraavan kommenttina...

      • Ninzeli

        Olet YleX:llä tai muulla Ylen kanavalla tai Radio Helsingissä, jos kerran olet niin "onnekas", ettei tarvitse olla tekopirteä. Vai päättelenkö väärin? ;)


      • ...mutta mutta
        Ninzeli kirjoitti:

        Olet YleX:llä tai muulla Ylen kanavalla tai Radio Helsingissä, jos kerran olet niin "onnekas", ettei tarvitse olla tekopirteä. Vai päättelenkö väärin? ;)

        en tarkenna sen kummemmin. Tällaiset paikat ovat niin käteviä kirjoittaa mielipiteitään anonyymisti. Voi avautua ilman, että kukaan tunnistaa. Se on toisaalta ihan hemmetin hyvä juttu... Tosta kuluttavasta työtavasta nimittäin kärsii hemmetin moni, ja siitä kannattais keskustella. Noi paikat ajaa yksinkertaisesti vian tyypit niin koville. Se on se syy, miksi tämän kirjoitin.


      • Kai sa
        ...mutta mutta kirjoitti:

        en tarkenna sen kummemmin. Tällaiset paikat ovat niin käteviä kirjoittaa mielipiteitään anonyymisti. Voi avautua ilman, että kukaan tunnistaa. Se on toisaalta ihan hemmetin hyvä juttu... Tosta kuluttavasta työtavasta nimittäin kärsii hemmetin moni, ja siitä kannattais keskustella. Noi paikat ajaa yksinkertaisesti vian tyypit niin koville. Se on se syy, miksi tämän kirjoitin.

        "Kaksi korvaa,yhden äänen,sulavasti yhdistää"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiiät että oon sulle ainoa sopiva mies

      Jonka oot koskaan nähnyt. Tämä on täysin selvä asia.
      Ikävä
      160
      1826
    2. Sofia B- on jälleen kerran rakastunut ja onnellinen nainen .

      Toivottavasti nyt on onni kestävää ja Sofia voi saada oman perheen lopulta itselleen .
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1635
    3. Puolustusvoimien henkilötiedustelukurssi

      on uusi kurssi poikkeusoloja varten, jonna kuka tahansa voi hakea. Ehkä se korvaa entisajan "kyläpäälliköt"? Vai onko mu
      Maanpuolustus
      22
      1486
    4. Opettajat kertovat miten karuksi koulunkäynti on mennyt Suomessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010672912.html Tämä asia on ollut jo tiedossa monilla tavan ihmisillä pitkään Suomessa
      Maailman menoa
      106
      1440
    5. Kysyisin vain yhden kysymyksen

      Haluatko häntä, kaivattuasi, enää oikeasti elämääsi?
      Ikävä
      78
      1283
    6. Kenen kanssa haluat rakastella??

      Siitä galluppia, vastatkaa vaan rohkeasti! SANNA! 😚😘, on aapeen vastaus. Ja se ei selittelyjä kaipaa! Mieheltä
      Ikävä
      49
      993
    7. Mitä haluaisit sanoa ikäväsi kohteelle

      juuri nyt? Aloittaja: Olisit tarjonnut vaan!! 😛
      Ikävä
      55
      947
    8. Olen koittanut

      Suhtautua sinuun joka päivä kuin keneenkä tahansa muuhun ihmiseen. Mutta kun jostain ihmisestä tulee tärkeä, hänestä väl
      Ikävä
      52
      891
    9. Uskotko että kaivattusi

      tykkäisi ulkonäöstäsi?
      Ikävä
      63
      857
    10. Hiljaisuus särkee sydämeni

      Mutta olen yhä olemassa. Enkö ansaitse totuutta. Emmekö me -sinä ja minä -ansaitse sitä. Emmekö olisi ansainneet yhden
      Ikävä
      61
      848
    Aihe