Kysyttävää juontokourista

Juontokoura

Olen hankkimassa vinssiillä varustettua juontokouraa polttopuu ja vähäisiin tukkihommiin. Onko kokemuksia Tem-tuotteen Esme juontokourista? Onko hyvin tehty laite? toinen vaihtoehto
on Fransgård, jota myy Y-maatalous. Viimemainittu aika paljon
kalliimpi.

12

14086

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se hinta kertoo jotakin myös laadusta,
      tahtovat halvat tulla ajanmyötä ainakin yhtä kalliiksi. Mutta käyttäjästähän ja määrästä se riippuu,
      itse ottaisin kalliimman.

    • suomalaista

      Esmethän on venäläistä tekoo, en oo kyllä nähnyt sellaista missään. halpoja ne ainakin on ja painavia. Kaippa ne on tehty vahvemmasta aineesta, kuten itäkoneet yleensä.
      Itselleni on tilauksessa KIPA, siinä on vahvat leuvat, ja hommaan myöhemmin jos tuntuu tarpeelliselta.
      Suosi suomalaista!
      Eikä tämä ole mikään mainosteksti sitten, sillä käyttökokemusta ei vielä ole.

      • s-s

        ESMET tais olla virosta, ja TE-KO:t venäjältä


    • Atoyot

      Voin suositella ESME, on ollut talossa yli 2 vuotta ja toiminut hyvin(ei korjaukset). On myös ollu käytössä, noin 100m3 puuta on viety tielle. Osta pois :)

      • Reetu

        Kiitos vastauksista. Mitä tarkoittaa Atoyotin suluissa (ei korjaukset) siis eikö korjattu vaiko eikö korjaukset ole toimineet.
        Onko Atoyotin kone varustettu vinssillä ja hydraulisella sivukäännöllä?. Kannattaako vinssilliseen sijoittaa, aattelin, että olisi kätevä kun olis aina mukana.
        Jos jollain on vielä kokemukseen perustuvaa
        tietoa eri merkeistä, kiitollisena otetaan vastaan.


      • Reetu kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Mitä tarkoittaa Atoyotin suluissa (ei korjaukset) siis eikö korjattu vaiko eikö korjaukset ole toimineet.
        Onko Atoyotin kone varustettu vinssillä ja hydraulisella sivukäännöllä?. Kannattaako vinssilliseen sijoittaa, aattelin, että olisi kätevä kun olis aina mukana.
        Jos jollain on vielä kokemukseen perustuvaa
        tietoa eri merkeistä, kiitollisena otetaan vastaan.

        siihen kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan (tai itse rakentaa), koska sille löytyy kyllä käyttöä
        yllättävän paljon kun se on aina mukana,(hankalien puiden kaato ja taittopyörää apuna käyttäen kaato onnistuu joka suuntaan)vaikka ei traktoria saakkaan oikealle puolelle puuta.
        Lisäksi siinä pitäisi olla kunnolliset hahlot juontoketjuille jos tarvii juontaa joskus (melko varmasti) puita,ja vänkärille teline, samoin koukku jossa voi hinata rekeä taikka kärryä mukana kannattaa hitsata, koska valmiina ei taida vielä tehdaspeleissä olla, tässä muutamia ehdotuksia valintaan.


      • teesseitse
        kawasaki250 kirjoitti:

        siihen kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan (tai itse rakentaa), koska sille löytyy kyllä käyttöä
        yllättävän paljon kun se on aina mukana,(hankalien puiden kaato ja taittopyörää apuna käyttäen kaato onnistuu joka suuntaan)vaikka ei traktoria saakkaan oikealle puolelle puuta.
        Lisäksi siinä pitäisi olla kunnolliset hahlot juontoketjuille jos tarvii juontaa joskus (melko varmasti) puita,ja vänkärille teline, samoin koukku jossa voi hinata rekeä taikka kärryä mukana kannattaa hitsata, koska valmiina ei taida vielä tehdaspeleissä olla, tässä muutamia ehdotuksia valintaan.

        Kipaan maksaa lovipankko noin 100 euroa. Katselin sitä koneliikkeessä ja näytti aika ahtaalta se mihin ketjujen yläpäät saa mahtumaan.

        Onkohan lovipankko tarpeellinen... kulmaraudasta kun rälläköi ja hitsailee niin saa ainakin mieleisensä. Viehän se hiukan tilaa puukuormalta


      • Juontokoura (Reetu)
        kawasaki250 kirjoitti:

        siihen kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan (tai itse rakentaa), koska sille löytyy kyllä käyttöä
        yllättävän paljon kun se on aina mukana,(hankalien puiden kaato ja taittopyörää apuna käyttäen kaato onnistuu joka suuntaan)vaikka ei traktoria saakkaan oikealle puolelle puuta.
        Lisäksi siinä pitäisi olla kunnolliset hahlot juontoketjuille jos tarvii juontaa joskus (melko varmasti) puita,ja vänkärille teline, samoin koukku jossa voi hinata rekeä taikka kärryä mukana kannattaa hitsata, koska valmiina ei taida vielä tehdaspeleissä olla, tässä muutamia ehdotuksia valintaan.

        Kiitti vinkeistä. Mitä tarkoitat taittopyöröllä? Onko se kaadettavan puun taakse sidottavava väkipyörä, jota kautta vinssin vaijeri vedetään ?


      • Juontokoura (Reetu) kirjoitti:

        Kiitti vinkeistä. Mitä tarkoitat taittopyöröllä? Onko se kaadettavan puun taakse sidottavava väkipyörä, jota kautta vinssin vaijeri vedetään ?

        kiinnitetään vaikka juontoketjulla "oikeassa" suunnassa olevaan puuhun tai muuhun sopivaan ja riittävän tukevaan paikkaan ja vedetään se vaijeri sen kautta, niin puun saa kaatumaan vaikka traktorista poispäin.(samoin esim konkelot)
        Kannattaa tehdä se taittopyörä avattavaa mallia, että saa vaijerin helposti siihen kun tarvitsee
        käyttää sitä, tuolla joku tiedusteli mihin sitä lovipankkoa tarvitsee, no jos on pitempää tai koko runkoja ja suurempaa puuta ja matkaakin, niin niitä kulkee huomattavasti enemmän ketjuissa kerralla kuin pelkässä kourassa, jossa voi tuoda samalla vaikka ne pienemmät puut.


    • Kokemusta

      Itellä on myös Kipan juontokoura ja voin itsekkin todeta että on vahvat leuat.
      Neljään vuoteen ei ole tarvinnut hitsailla mistään.
      On ollut monenlaisissa töissä mukana,kaikessa nostelussa.
      Itse en ottanut sivuttaiskääntöä,mutta senhän saa helposti jälkikäteenkin,paikat on valmiina.

      En oikein tajunnut aikaisemmista kommenteista miksi tarvitaan lovipankkoa?
      Vinssi on varmasti hyvä,mutta taitaa hinta nousta kahen tonnin luokkaan euroissa koko paketti.

      Selvetäkää tuota lovipankko töuhua,miksi "kuitenkin" sitä tarviit!!!!!

      • edellinen

        itselläni ei ole vielä kouraa, mutta silti luulen seuraavaa.
        Kun tukit, vaikka 6-10 laittaa lovipankoon niin painopiste on lähempänä traktoria, jolloin pienempikin kone jaksaa vetää eikä nokka oo pystyssä. eikä siihen kouraan kauheeta tukkinippua saa mahtuunkaan.


    • Sputnikin kuljettaja

      Täällä muutamat isännät ovat ratustaneet juontokouransa etukuormaimeen,jää takapää muuhun käyttöön.Sekin kannattaa ottaa huomioon,että saako juontokouraan hitsattua ek:n soviteosat tarvittaessa.Nämä samaiset isännät käyttävät tätä ek:n kouraa pyöröpaalien hakuun jopa rehupaalin on kuulemma hyvä hairaista pellonkulmalta.Siitä vinssistä,teetätin itselle sellaisen eikä tullut kalliiksi.Ammattioppilaitoksessa oppilastyönä tehtiin kela,ura-ja kelanakseli messinki puslineen ja trissapyörä. Alapään ratas,laippalaakerit, painelaakeri sekä rullaketjut ostettiin alan liikkeestä.Se iso ratas
      kelan kylkeen otettiin ja sepitettiin purettavasta Sampo 30/360:n takapäästä.Meinasin koota sen itse,mutta kun en ehtinyt niin kyläseppä sen teki
      valmiiksi luppoaikoina.Vinssissä on tietysti säädettävät tukijalat irrotettava lovipankka jonka saa pelkästäänkin vetovarsiin kiinni.Sitten siinä on valmius kuormauspuomiin,3-haaraiset juontosakset ostin tarjouksesta(Fiskars).Perävaununkin saa traktoriin kytkettyä.Niin ja vaijeriksi tietysti käytettyä hissivaijeria jota saa melkein ilman.Niin, se vinssi on pelannut kuin junan vessa,mutta paras apu siitä on ollut kun puimuria on pitänyt vinssata ylös pellosta,siihen touhuun se on hellavaraisin.Toinen,missä se on korvaamaton, kun navetasta pitää saada kuolleen naudan ruho ulos,niin vinssi on aivan pistämätön siihenkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      72
      2104
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1416
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1403
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1092
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      967
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      364
      893
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      704
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe