Sydänleikkaus!

peloissaan

Puolisollani (alle 40v) todettiin läppävika sydämmessä ja joutuu leikkaukseen.. Kauan leikkaus kestää? Kauan ollaan sairaalassa? Entä toipuminen, miten/kauan/mitä ei saa tehdä?
Yksilöllistä varmaan kaikki. Haluaisin asiallisia vastauksia ja KOKEMUKSIA vastaavan kokeneilta, olen todella huolissani, ei ole ennstää kokemusta tälläisistä jutuista... Linkkivinkkejä?

14

23703

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ringblomma

      Minä olin sydänleikkauksessa runsaat puoli vuotta sitten. Aorttaläpässä todettiin kalkkeutumia ja leikkaus oli, lääkärin mukaan, välttämätön. Leikkaus kesti noin 4 tuntia (minulle kerrottiin!). Nukutettuna olin noin 15 tuntia.
      Kaikki meni hyvin, olin runsaan viikon sairaalassa ja sitten 3,5 kuukautta sairaslomalla 100%, ja sen jälkeen kuukauden 50%.
      Nyt olen ollut töissä kokoaikaa jo kohta kolme kuukautta.

      • Edelleen peloissaan

        Viikko sairaalassa...? O-ou. Mitä tarkoitat noilla % luvuilla...? Saitko nostella mitään, tehdä mitään jne? Tietääkö kukaan onko kyseessä ns avosydänleikkaus vai jokin mu "pienempi" operaatio. En ole saanut oikein puolisoltakaan vastauksia kysymyksiin, asia on meille vaikea... :(


      • Anonyymi
        Edelleen peloissaan kirjoitti:

        Viikko sairaalassa...? O-ou. Mitä tarkoitat noilla % luvuilla...? Saitko nostella mitään, tehdä mitään jne? Tietääkö kukaan onko kyseessä ns avosydänleikkaus vai jokin mu "pienempi" operaatio. En ole saanut oikein puolisoltakaan vastauksia kysymyksiin, asia on meille vaikea... :(

        Sydän pysähtyi ja kuolema oli lähellä.


    • Maru

      Lisätietoja www.sydänliitto.fi ja jotain löytyy myös sivuilta Tohtori.fi.
      Leikkauksista toipuminen on aina yksilöllistä,
      hoitamaton sairaus on aina suurempi riski.
      Onnea operaatioon!

    • Ehkä joskus..

      Tervehdys.

      Minullakin todettu jotakin vikaa aortta läpässä ja saa nähdä operoidaanko, joskus.. Millaisia oireita kyseinen vaiva on aiheutta´nut miehellesi?

    • Olen käynyt läpi 2 läppäleikkausta (2 keinoläppää)ja luottamus lääketieteeseen on kasvanut.Verenohennuslääkitys on näitten seuraus.Eläminen on kuitenkin kivutonta

      • pohdin

        Kiitos tiedoista.. Vielä kuitenkin haluaisin näin perheellisenä tietää että millainen se toipumisaika sitten on, onko se käytännössä lepoa sängyssä, saako nostella mitään ym ym? Miksi kases kävit kaksi leikkausta? Kauan sinä siellä sairaalassa olit?


      • oireita?
        pohdin kirjoitti:

        Kiitos tiedoista.. Vielä kuitenkin haluaisin näin perheellisenä tietää että millainen se toipumisaika sitten on, onko se käytännössä lepoa sängyssä, saako nostella mitään ym ym? Miksi kases kävit kaksi leikkausta? Kauan sinä siellä sairaalassa olit?

        Millaisia oireita on ollut mihelläsi olisi kiva kuulla, koska itselläni toodennäköisesti sama edessäpäin.


      • pohdin kirjoitti:

        Kiitos tiedoista.. Vielä kuitenkin haluaisin näin perheellisenä tietää että millainen se toipumisaika sitten on, onko se käytännössä lepoa sängyssä, saako nostella mitään ym ym? Miksi kases kävit kaksi leikkausta? Kauan sinä siellä sairaalassa olit?

        Bakteeri aiheutti hiippaläpän vaihdon ja aortan laajentuma korvattiin läpällä varustetulla putkella
        Tulehduksen jälkeinen toipuminen oli tietysti pitkä 5 kk pois työstä.Aortan korjaus kolmisen viikkoa sairaalassa ja 4 kk pois työstä. Toipuminen yksilöllistä rintalastan luutuminen estää nostelua ja työssä rehkimistä.Läppäongelmista voi lukea netistä myös www.marfan.fi


      • oireita
        oireita? kirjoitti:

        Millaisia oireita on ollut mihelläsi olisi kiva kuulla, koska itselläni toodennäköisesti sama edessäpäin.

        No hänellä on ajoittain ollut tykytys "kohtauksia" ja sitten hän hengästyy nopeasti esim kävellessä rappusia.. Kunto ollut aina ok, eikä olla osattu kuvitella että ois jotain vikaa kunnes muun tutkimuksen yhteydessä todettiin sivuääni jne. Verenpaineet vissiin kanssa välillä ala- välillä yläkanttiin. Pulssi kanssa huitelee aina korkealla, vaikka lepopulssi.


      • kuulostaa melko samoilta..
        oireita kirjoitti:

        No hänellä on ajoittain ollut tykytys "kohtauksia" ja sitten hän hengästyy nopeasti esim kävellessä rappusia.. Kunto ollut aina ok, eikä olla osattu kuvitella että ois jotain vikaa kunnes muun tutkimuksen yhteydessä todettiin sivuääni jne. Verenpaineet vissiin kanssa välillä ala- välillä yläkanttiin. Pulssi kanssa huitelee aina korkealla, vaikka lepopulssi.

        Kiitoksia kokemuksista. Itselläni on myös verenpaineen heittelyitä. välissä parhaillaan 180/125 ja alimmallaan ollut 89/59 ja sykkeen vaihelut myös aika suuria. Lepopulssi välillä ollut turhankin rento. Ja rasituksessa saattaa tulla sellainen puristava rintakipu, joka leviää vasempaan käteen ja myös vasemmalle puolelle kaulavaltimo sekä lievää puutumista välillä päässä.(Lääkäreiden mielestä omituinen piirre on se, että vasen jalkakin oireilee samassa yhteydessä eli vasempaan jalkaan tulee myös puristava / rasittunutr tunne ja pohkeeseen ja nilkkaa saattaa särkä välissä melkoisesti. Todettiin ultraäänessä Pientä Aortta läpän vuotoa sekä lievää aortta vuotoa keskeisellä paikalla. Ja Aortta laajentunut normaalin ylärajoihin.


    • Sairaanhoitaja vastaa

      Moi,
      Työskentelen sydänleikkauksissa nukutushoitajana. Riippuu läpästä ja kirurgista, kauanko leikkaus kestää, yleensä 2-4 tuntia. Kokemukseni perusteella sanoisin, että miehesi toipuu hyvin, jos hänellä ei ole mitään vakavampia perussairauksia. Leikkauksen jälkeen potilas viettää seuraavan yön tehohoidossa/postoperatiivisessa yksikössä ja palaa vuodeosastolle leikkauksen jälkeisenä päivänä, jos on hyvin toipunut leikkauksesta. Siitä sit alkaa yksilöllinen kuntoutus. Jokainen kroppa on erilainen toipumaan.

    • ASD leikkaus takana

      itellä leikattu sydän kun olin 4-vuotias mulla oli ASD eli sydämmen eteisen väliseinän aukko, olin n. vuorokauden teho-osastolla ja yhteensä olin sairaalassa n. viikon. Sairaalasta päästyäni aloin elämään elämää samalla tavalla kuin ennen leikkausta. Leikkauksen jälkeen käytössä oli n. kuukauden ajan verenohennus lääke. Nykyisin ei ole sydämmen takia mitään lääkitystä rajoitusta tällä hetkellä olen 14-vuotias suunnistusta harrastava suhteellisen normaali nuori kyllähän toi arpi vähän häiritsee jos on esim. uimassa ja bikinit päällä nii kaikki on sillee "et mikä toi on hyi kamala!" varsinki jos oon ruskettunu (arvethan ei rusketu).

    • marskutin

      Katoppa toi aorttaläpän vaihtoleikkausketju, siellä on monenmoista tarinaa läppäleikkauksista ja toipumisista.Itselleni se ketju antoi paljon lohtua ja luottoa ennen leikkausta.Ja vielä pitkälti elikkauksen jälkeenkin.Tsemppiä ja kesän odotusta....

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1853
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1416
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1317
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe