Maailmalla keksitään uudissanoja "poliittisen korrektiuden" nimissä, kertoi pikku uutinen lehdessä tänään. Terroristi on "harhautunut rikollinen" (BBC:n mukaan). Uusimpia tulokkaita sanastossa on "menestysviive", joka tekee epäonnistumisen siedettävämmäksi tapahtumaksi! Älä siis välitä, jos aamupuurosi paloi pohjaan. Kokkaustaidoissasi on vain menestysviive!
Media ja julkisuuden henkilöt ovat aina keksineet kiertoilmaisuja. Avioero on "erilleen kasvamista" jne. Pannaanpa se harmaa massa liikkeelle ja aletaan keksiä hyviä uudissanoja! Esim: laiskottelu = ahkeroinnin siirto.
Vaivaako menestysviive?
29
3023
Vastaukset
On totta että kielitaiturit istuttavat uusia sanoja tietoisuuteemme ja jotkut uudet sanankäytöt hyväksytään, toiset nauretaan pellolle.
En tiedä miten on Suomessa, mutta täällä Ruotsissa ollaan ihmetelty jo pitemmän aikaa sitä että on ruvettu käyttämään niin paljon sanoja ekonomian alueelta eri yhteyksissä.
Esim. vanhusten- ja sairaanhoidon alalla kaikki inhimilliset ja ihmiseen viittaavat sanat ovat muuttuneet ekonomisiksi käsitteiksi.
Puhutaan "markkinavoimista" kun puhutaan vanhusten- tai sairaanhoidosta.
Puhutaan "tilaajista", "hankkijoista", "kilpailualttiudesta", "laatu- ja hintatarkkailusta", "valinnanvapaudesta" ja "tuotannosta"...
Ihmisestä on tullut esine tai lihamöykky.- F.riikka
ahkeroinnin siirto (=laiskottelu) on mielen terapiaa. Sen avulla voi piilotaiturikin (=uusavuton) ehkäistä menestysviiveitä(=epäonnistumisia)...:)
Kertokaahan, mikä on epäsana "wanhalla suomella"? - pusikko
Kun lainaat toisen tekstiä niin siihen,- keneltä lainattu!
Tuo aiheteksti oli; Reuters-HS.- Hintriika
En lainannut tekstiä suoraan, kerroin lehtiuutisesta. Eikä tämä ei ole tieteellinen tutkielma, jossa tarvitsee olla lähdeaineistoluettelo. En maininnut myöskään Global Language Monitor-järjestöä, joka listaa sanoista tekee. Sattuneesta syystä tunnen tekijänoikeusjutut. Mutta nytpähän on kaikki julki tuotu!
- Hintriika
Aplikointi on kyllä päälleompelua. Aplikaattorit näyttävät olevan myös jotakin meikkivälineitä (en ymmärrä käyttötarkoitusta). Mutta jos sadussa olikin aprikaattori, niin sehän olisi kiva uudissana! Minun päässäni rupesi heti surraamaan sellainen!
- F.riikka
Hintriika kirjoitti:
En lainannut tekstiä suoraan, kerroin lehtiuutisesta. Eikä tämä ei ole tieteellinen tutkielma, jossa tarvitsee olla lähdeaineistoluettelo. En maininnut myöskään Global Language Monitor-järjestöä, joka listaa sanoista tekee. Sattuneesta syystä tunnen tekijänoikeusjutut. Mutta nytpähän on kaikki julki tuotu!
saan usein aiheen keskusteluihin. Lähdettä en ole ilmoittanut, koska Tuppukylä on pieni paikkakunta. Lähteen ilmoittamalla, toisin julki myös asuinpaikkani.
En lainaa tekstiä suoraan, mutta referoin asiaa. Siinä kyllä sekoittuu toimittajan sanat omiini pakostakin. Eikä tyylivaikutteiltakaan voi välttyä.
Saanko jatkaa entiseen tapaan, vai...?
Kiitos, Hintriika! Noin minäkin olen asiasta ajatellut. Lähdeaineistoluetteloita olen joutunut työelämässä laatimaan ihan tarpeeksi. Nyt olen eläkkeellä eikä minua kiinnosta tippaakaan, mistä "Tuppukylän" sanomasta kukin keskusteluaiheensa näille sivuille ideoi.
Aiheista ei ainakaan ole ylitarjontaa. Mistähän viiveestä mahtaa olla kysymys?
Aloitus on minua kiinnostava. Toivottavasti löydämme uuden vastineen myös sanalle tekijänoikeuslaki ja sen johdannaisille.
Alan nimittäin saada niistä pahoja allergiaoireita. - mieltä
F.riikka kirjoitti:
saan usein aiheen keskusteluihin. Lähdettä en ole ilmoittanut, koska Tuppukylä on pieni paikkakunta. Lähteen ilmoittamalla, toisin julki myös asuinpaikkani.
En lainaa tekstiä suoraan, mutta referoin asiaa. Siinä kyllä sekoittuu toimittajan sanat omiini pakostakin. Eikä tyylivaikutteiltakaan voi välttyä.
Kiitos, Hintriika! Noin minäkin olen asiasta ajatellut. Lähdeaineistoluetteloita olen joutunut työelämässä laatimaan ihan tarpeeksi. Nyt olen eläkkeellä eikä minua kiinnosta tippaakaan, mistä "Tuppukylän" sanomasta kukin keskusteluaiheensa näille sivuille ideoi.
Aloitus on minua kiinnostava. Toivottavasti löydämme uuden vastineen myös sanalle tekijänoikeuslaki ja sen johdannaisille.
Alan nimittäin saada niistä pahoja allergiaoireita.Puhut asiaa. Mikä näitä palstoja enää pelastaakaan, jos
- Hintriika
F.riikka kirjoitti:
Alan nimittäin saada niistä pahoja allergiaoireita.Lehtiuutisen tai vastaavan kommentoiminen omin sanoin on samaa luokkaa kuin sanoisi: "Muistaakseni luin kerran jostakin lehdestä, että..."
Koska puhumme kaikki samaa kieltä, ei samojen sanojen käyttämistä voi välttää! Jos lainaa kokonaisia virkkeitä tai kopioi tekstiä pitkät pätkät, niin lähde on ilmoitettava ja lainaus laitettava sitaatteihin.
Luulisi meillä jokaisella järki sanovan, mikä on toisen tekstiä ja mikä omin sanoin kerrottua. Keskustelu on ikävää ja pitkäveteistä, jos se alkaa näyttää viralliselta asiakirjalta monine nimineen ja lähdetietoineen! Hintriika kirjoitti:
Luen useimmat kirjoittamasi viestit, eivät ole tusinatavaraa!
Pian nämä nettiveijarit oppii tuntemaan.
Ikääntyneet eivät yksinomaan voi olla leppoisia hupattelijoita.
Kriittisyyttä tarvitaan. Jos olet juristi, aina perempi!- Hintriika
capt.cöpenick kirjoitti:
Luen useimmat kirjoittamasi viestit, eivät ole tusinatavaraa!
Pian nämä nettiveijarit oppii tuntemaan.
Ikääntyneet eivät yksinomaan voi olla leppoisia hupattelijoita.
Kriittisyyttä tarvitaan. Jos olet juristi, aina perempi!En minä sentään juristi ole. Mutta en ihan turistikaan, kyllä minä ammattini(kin) takia olen joutunut perehtymään tekijänoikeuslakiin.
Hintriika kirjoitti:
Lehtiuutisen tai vastaavan kommentoiminen omin sanoin on samaa luokkaa kuin sanoisi: "Muistaakseni luin kerran jostakin lehdestä, että..."
Koska puhumme kaikki samaa kieltä, ei samojen sanojen käyttämistä voi välttää! Jos lainaa kokonaisia virkkeitä tai kopioi tekstiä pitkät pätkät, niin lähde on ilmoitettava ja lainaus laitettava sitaatteihin.
Luulisi meillä jokaisella järki sanovan, mikä on toisen tekstiä ja mikä omin sanoin kerrottua. Keskustelu on ikävää ja pitkäveteistä, jos se alkaa näyttää viralliselta asiakirjalta monine nimineen ja lähdetietoineen!Eikö tekstin lainaaminen tällaiseen arkiseen keskusteluunkaan ole sallittua kun sitä ei käytetä kaupalliseen tarkoitukseen?
En siis tunne tekijänoikeuslakia.- Hintriika
Ruuneperi kirjoitti:
Eikö tekstin lainaaminen tällaiseen arkiseen keskusteluunkaan ole sallittua kun sitä ei käytetä kaupalliseen tarkoitukseen?
En siis tunne tekijänoikeuslakia.Ei mitään tekstiä saa lainata suoraan pitkiä pätkiä (mikä on "pitkä pätkä", on tulkinnallinen asia) ilmoittamatta lähdettä. Ihan kuin musiikissakin, saa aineistoa käyttää yksityisesti, mutta tämä on jo julkinen foorumi. Voit lapsenlapsellesi lukea sadun kirjasta, mutta et voi sitä samaa satua "kertoa" täällä loukkaamatta tekijänoikeuksia.
- Kaino Untamoinen
Tiedän kyllä, että humalatila on maatila, jossa viljellään humaloita olutteollisuuden tarpeisiin, mutta mikä on tahtotila?
- Hintriika
Olisiko sillä jotakin tekemistä naimisiinmenon kanssa, kun pitää sanoa "tahdon"? Jollakin koiranleualla saattaa tulla kiusaus vastata kieltävästi. Siksi hänen pitää suggeroida itsensä tahtotilaan katastrofin välttämiseksi.
- Suvi2
Yritin kirjoittaa viestiä, mutta koska olin tehnyt siinä muutamia pahoja kirjoitusvirheitä, poistin sen ja kirjoitin uudelleen. Kone vastasi, että stop tykkänään. Olet jo lähettänyt tämän viestin...
Kerroin kuinka sadussa käytettiin "uudissanaa" Aprikaattori.
Lasten kanssa pohdimme aprikaattorit höyryten mikähän se olisi.
Tulimme siihen tulokseen, että koska aprikoimme ja tuumimme päällämme, sen aprikaattorin on oltava pää.
Olimmeko oikeassa?- Hintriika
Ja minä olin vastaamassa viestiisi, kun se hävisi, ennen kuin ehdin lähettää omani. Vain punainen lätkä "Viesti on poistettu" levittäytyi silmieni eteeni.
"Aprikaattori" on erinomainen uudissana. Minulla rupesi heti hyrräämään päässä sellainen! Tuollaisia minä rakastan, niissä on sitä jotakin! Tämä suomen kieli on siitä ihanaa, että mielikuvista voi kehitellä vaikka mitä ja kuulija ymmärtää vaikeuksitta uudenkin sanan. Noita teennäisiä sanoja tuskin kukaan rakastaa. Hintriika kirjoitti:
Ja minä olin vastaamassa viestiisi, kun se hävisi, ennen kuin ehdin lähettää omani. Vain punainen lätkä "Viesti on poistettu" levittäytyi silmieni eteeni.
"Aprikaattori" on erinomainen uudissana. Minulla rupesi heti hyrräämään päässä sellainen! Tuollaisia minä rakastan, niissä on sitä jotakin! Tämä suomen kieli on siitä ihanaa, että mielikuvista voi kehitellä vaikka mitä ja kuulija ymmärtää vaikeuksitta uudenkin sanan. Noita teennäisiä sanoja tuskin kukaan rakastaa.Oliskos kännykkä vaikka kuulolaattori.DDDD
- Hintriika
Muistatteko "Tuntemattoman sotilaan" loppukohtauksen Edvin Laineen ohjaamassa elokuvaversiossa? Tykit ja ammunta vaikenevat, Finlandia soi jossakin... Arvatkaa vain, mistä moinen nyt tuli mieleen. Voisiko sotajalan korvata pehmoilmaisulla "rauhaton tassu"?
- Hintriika
Olisinpa todella toivonut, että tämä ketju olisi jäänyt koskematta... Torsona kukaan ei enää ymmärrä, mistä oli kysymys. Kun yhdessä saamme huumorilla torjuntavoiton häiriköstä, niin miksi sitä ei saa näyttää muillekin?
Että antaako menestys odottaa itseään vielä saattohoitokodin kynnykselläkin.
Oikein hyvä kysymys! Vaikka vaikutusvalta ja ISO mammona lymyävät jossain paikassa x,
on kai asennoiduttava oleelliseen:
Kuolema tasii! On tehtävä kysymys venäläisten klassikkojen tapaan;
Paljonko ihminen tarvitsee maata?- uzma-m
nykyaan polltohautauskin on yleista.
uzma-m kirjoitti:
nykyaan polltohautauskin on yleista.
Ne laitetahan rumihit pystöasentohon. Säästyy hautakiveltäkin!
- hunsvotti
capt.cöpenick kirjoitti:
Ne laitetahan rumihit pystöasentohon. Säästyy hautakiveltäkin!
polvet koukkuun ja näkyviin.
Saadaan näet pyöräteline samalla.
joo.
- Hintriika
Kielteisiä tuntemuksia ja turhaa osoittelua aiheuttaa varmasti myös sana "tuhopolttaja". Rikollisesta, joka saattaa olla henkisesti sairas, olisi ehkä miellyttävämpää olla "liehuva liekintekijä". Palomies olisi "liehuva liekinsammuttaja" ja palotarkastaja "liehuvan liekin vartija" (erotuksena muotoon "liehuva liekinvartija", joka on... no, kaikki sen tietävät).
- F.riikka
Tiedämmehän toki, että "liehuvaa liekinvartta" tarkoitit:))
Hauskoja, osuvia, ilmeikkäitä uusiosanoja! Aika pitkiä kyllä ovat. - Pääsky64
paikkakunnalta on löytymyt liehuvat liekin vartijat.Onko sielu tottunut uuteen paikkaan ,minulla on parikymmentä muutoa ollut samoilla seudulla.Pahinta oli kun piti oulussa tottua omakotitalon jälkeen osakkeeseen.Kannettiin kaisloja seinille nuottaan pujotettiin ettei olisi seinät olleet niin kalsean valkoiset ja kaikuvat. Itkien kuljin kun muualla ei voinut,ettei kukaan näe.
Ihmeen hyvin sitten kotiuduin,myöhemmissä muutoissa ei ole ollut mitään ikävää. - Hintriika
Pääsky64 kirjoitti:
paikkakunnalta on löytymyt liehuvat liekin vartijat.Onko sielu tottunut uuteen paikkaan ,minulla on parikymmentä muutoa ollut samoilla seudulla.Pahinta oli kun piti oulussa tottua omakotitalon jälkeen osakkeeseen.Kannettiin kaisloja seinille nuottaan pujotettiin ettei olisi seinät olleet niin kalsean valkoiset ja kaikuvat. Itkien kuljin kun muualla ei voinut,ettei kukaan näe.
Ihmeen hyvin sitten kotiuduin,myöhemmissä muutoissa ei ole ollut mitään ikävää.Enhän minä vielä ole päässyt täältä mihinkään. Samassa kaupungissa tunnutaan olevan! Mutta viimeinen piinaviikko alkoi justiinsa! Pari pakkaamatonta lautasta ja lasia vielä kaapissa jne. Kyllä tämä tästä! Minä meinaan aloittaa uudiselämän. Sanat eivät riitä kertomaan...
- ihmetyttää
Puolueellisuus. matteuksen vastaava kirjoutus poistetiin samoin kuin koko matteus palstalta.
Kirjoitus oli täyttä asiaa. Ei niinkään sanaleikkiä. Tekijänoikeus korvauksista samoin, kuin mahdollisista teosto maksuista vastaa viimekädessä kirjoittaja ei siis palvelun tarjoaja.- Hintriika
sinulla mahtaa olla?
Ketjusta on poistettu 43 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?
Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko991536Kerran oltiin mekin kahdestaan
Saanko sanoa, että minua kyllä vähän huvitti jälkeenpäin? Olit kuin vapiseva jänis ketun vieressä valmis loikkimaan paik131206- 2271189
Persut yritti estää somalinaista väittelemästä lääketieteen tohtoriksi
Yrittivät saada hänet lähihoitajakouluun, vaikka pärjäsi hyvin koulussa. Nyt hän on yliopistossa väitellyt lääketieteen2671058Oikeasti, voitais mennä kahville
ja jutella niin kuin normi-ihmiset. Kyllä toivon sitä. En pelkää kohdata enkä istua sun kanssa samassa pöydässä. Miten o81989- 141960
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi179953Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos15929Yritin keväällä unohtaa sinut nainen
mutta siinä kävi niin, että ikävä tuli korkoineen takaisin. Niin että mikä taikavoima sinulla on minuun, sitä joutuu mie33802- 71797