Toinen koira?

harkitsen

Omistan nuoren Sekarotuisen ongelmakoiran.
Olen ajatellut hankkia koiralle toisen koiran kaveriksi sitten, kun koiralla on ikää noin.1,5-2vuotta.

Mitä tulisi ottaa huomioon ennenkö ottaa toista koiraa?
Koiramme on hyvin sosiaalinen ja pitää muista koirista, mutta vielä emme sille kaveria ole valmiita ottamaan, koska koiramme on sen verran nuori ja opittavaakin olisi vielä.

Entä kuinka lenkkeily sujuu kahden koiran kanssa?

Kyselen teiltä, koska haluan olla varma, että päätökseni on sitten oikea.

Koiramme ei ole nuoren ikänsä takia pahaongelmakoira vaan enemmänkin on kiikastanu siitä, että koiraa ei oltu edellisessä kodissa koulutettu.

10

7765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämä koira

      Uutta koiraa ei saisi koskaan hankkia ennen kuin talossa jo oleva koira on koulutettu sellaiseksi kun sen haluaa olevan. Eli siis teille en suosittelisi vielä hankkia toista koiraa, se oppisi vain samat huonot tavat kuin vanhempi. Kouluta siis nykyinen koirasi ensin. Ja toinen juttu, uutta koiraa ei koskaan saa ottaa "toiselle kaveriksi". KOira pärjää perheessä yksinkin ilman koirakaveria jos sille annetaan tapeeksi aikaa ja jos ei ole aikaa edes yhdelle koiralle ja sen takia otetaan sille kaveri niin pahassa pulassa on. Sillon on nimittäin kaksi koiraa vaatimassa omistajan aikaa (jota ei riitä edes yhdelle). Ja opetat vanhan koiran kulkemaan nätisti hihnassa, uuden koiran viet ensin yksin lenkille niin saat opetettua sen kulkemaan nätisti. Sitten ei tarvi kuin totuttaa(ei tarvi enää opettaa) ne kulkemaan kahdestaan nätisti ja ulkoilu ei ole taistelua kahden vetävän koiran kanssa..

      • harkitsen

        Kyllä on mielessä ollutkin, että varmaan kaikkein paras hetki ottaa toinen koira on silloin, kun nykyinenkoira on tottelevainen ja aikuinen.

        Tämä nykyinen koira on naaras ja me leikkuutetaan se heti, kun on ekat juoksut ollu.
        Niin onko tässä tapauksessa sille paras kaveriksi uros? Millaisia kokemuksia kahdesta naaraasta?

        Toinenkoira tulisi kyllä myös minun kaverikseni(ei pelkästään koiran) tietenkin perheeni.
        Tähän mennessä oikeastaan kaikki mikä on vapaa-aikaani olen käyttänyt koiraan(siis kaiken mahdollisen, joka vaan on minulta mahdollista)ja niin tietysti tulevaisuudessakin on, että koira on minun harrastukseni. Ennen olin, niin laiska liikkumaan, mutta koirani sai minut innostumaan ja nyt en osaisi olla ilman liikkumista.

        Moni on sanonut, jolta olen tästä asiasta kysellyt(olen kysynyt niiltä, joilla tiedän olevan kaksi koiraa), että kyllä, se toinenkin siinä menee ja, että ruokamenot on vaan suuremmat.
        Totta on, että, jos päätämme hankkia perheeseemme toisen koiran, niin sitä on koulutettava ensin ennenkö voin alkaa lenkittämään niitä yhdessä.

        Tätä täytyy miettiä tarkkaan, kun sitten, jos on kaksi koiraa, niin eipä siitä sitten niin vaan mihinkään pääse.


      • karita.immonen
        harkitsen kirjoitti:

        Kyllä on mielessä ollutkin, että varmaan kaikkein paras hetki ottaa toinen koira on silloin, kun nykyinenkoira on tottelevainen ja aikuinen.

        Tämä nykyinen koira on naaras ja me leikkuutetaan se heti, kun on ekat juoksut ollu.
        Niin onko tässä tapauksessa sille paras kaveriksi uros? Millaisia kokemuksia kahdesta naaraasta?

        Toinenkoira tulisi kyllä myös minun kaverikseni(ei pelkästään koiran) tietenkin perheeni.
        Tähän mennessä oikeastaan kaikki mikä on vapaa-aikaani olen käyttänyt koiraan(siis kaiken mahdollisen, joka vaan on minulta mahdollista)ja niin tietysti tulevaisuudessakin on, että koira on minun harrastukseni. Ennen olin, niin laiska liikkumaan, mutta koirani sai minut innostumaan ja nyt en osaisi olla ilman liikkumista.

        Moni on sanonut, jolta olen tästä asiasta kysellyt(olen kysynyt niiltä, joilla tiedän olevan kaksi koiraa), että kyllä, se toinenkin siinä menee ja, että ruokamenot on vaan suuremmat.
        Totta on, että, jos päätämme hankkia perheeseemme toisen koiran, niin sitä on koulutettava ensin ennenkö voin alkaa lenkittämään niitä yhdessä.

        Tätä täytyy miettiä tarkkaan, kun sitten, jos on kaksi koiraa, niin eipä siitä sitten niin vaan mihinkään pääse.

        kaksi sekarotuista narttua ja niillä on ikäeroa 1 v 5kk. Emma on nyt 2 v ja Elli 7 kk. Emma taas tuli minulle, kun vanha koirani oli melkein 11 v. Elli otettiin, kun vanhukseni jouduttiin nukuttamaan ikiuneen tämän vuoden toukokuussa :(

        Tiedän parikin jotka ovat ottaneet kaksi pentua samaan aikaan samasta pentueesta ja eipä ole mitään ongelmia ollut.


      • pentueesta
        karita.immonen kirjoitti:

        kaksi sekarotuista narttua ja niillä on ikäeroa 1 v 5kk. Emma on nyt 2 v ja Elli 7 kk. Emma taas tuli minulle, kun vanha koirani oli melkein 11 v. Elli otettiin, kun vanhukseni jouduttiin nukuttamaan ikiuneen tämän vuoden toukokuussa :(

        Tiedän parikin jotka ovat ottaneet kaksi pentua samaan aikaan samasta pentueesta ja eipä ole mitään ongelmia ollut.

        Minäkin tiedän että toimeen ovat veljekset tulleet hyvin mutta samasta pentueesta otettaessa on paljon mahdollisia ongelmia edessä. Koirat helposti kiintyvät toisiinsa välittämättä niin paljoa omistajasta. Ja koulutus on muutenkin hankalampaa kahden kuin yhden riiviön kanssa :) Ja tuosta ku ketjun aloittaja sano että kahden koiran kanssa ei niin vaan pääse niin totta se on. Melkeen sais olla aina molemmille karvakuonoille omat hihnassa pitäjät että esim. kyläilystä/näyttelyreissuista mitään tulee. Yhden kans oli niin helppo mennä. Mutta vaikka kahdesta koirasta enemmän vaivaa on kuin yhdestä niin kyllä silti kahden kaveruksen yhteiselämää on mukava sivusta seurailla :)


      • karita.immonen
        pentueesta kirjoitti:

        Minäkin tiedän että toimeen ovat veljekset tulleet hyvin mutta samasta pentueesta otettaessa on paljon mahdollisia ongelmia edessä. Koirat helposti kiintyvät toisiinsa välittämättä niin paljoa omistajasta. Ja koulutus on muutenkin hankalampaa kahden kuin yhden riiviön kanssa :) Ja tuosta ku ketjun aloittaja sano että kahden koiran kanssa ei niin vaan pääse niin totta se on. Melkeen sais olla aina molemmille karvakuonoille omat hihnassa pitäjät että esim. kyläilystä/näyttelyreissuista mitään tulee. Yhden kans oli niin helppo mennä. Mutta vaikka kahdesta koirasta enemmän vaivaa on kuin yhdestä niin kyllä silti kahden kaveruksen yhteiselämää on mukava sivusta seurailla :)

        totta, että yhden kanssa on helpompi mennä. Itse lenkitän koirat samaan aikaan, mutta harrastamassa käydään tietysti erikseen.


    • "kaksoset"

      meillä on kotona kaksi koiraa, 1v 7kk sekarotuinen uros ja 2v 1kk oleva karjis-narttu. narttu tuli meille kaksi kuukautta sitten. tosin koirat tunsivat toisensa pennusta lähtien, ovat tulleet aina toimeen keskenään. molemmat ovat perus-tottelevaisia ja uutta opitaan kokoajan. kumpaakin lenkitän kahdesti päivässä samaan aikaan ja tyttö lenkittää kerran päivässä molemman koiran erikseen. en koe että kahdesta koirasta olisi hirveästi enemmän vaivaa ja työtä. toki ruoka kulut on isommat. koirille on seuraa toisistaan, kun olemme pois ja nuorina koirina ovat vielä leikkisiä, joten ulkonakin on mukavampaa telmuta kahdestaan. uroksen leikkuutan ensi vuonna, jottei tule ei-toivottuja ylläreitä.

      • 2 koiraa?

        Mekin olemme harkinneet toisen koiran hankkimista. Meillä on nyt 2-vuotias seropinarttu. Peruskoulutettu ja tottelevainen koira ja tulee hyvin toimeen muiden koirien kanssa. Ihan unelma koira :)

        Vielä viime keväänä olin varma, että otan toisen koiran kunhan nykyinen narttu on 2 vuoden vanha. Halusin koiralle seuraa, koska ajattelin että ihminen ei voi koskaan tarjota samanlaista seuraa kuin toinen lajikumppani. Ja tulevaisuudessa jos lapsia siunaantuu ja vauvan ollessa pieni, koiraan käytetty aika saattaa pienentyä, jolloin koirista olisi toisilleen tukea. Kuitenkin Minua ahdistaa kahdessa koirassa ajatus kyläilystä (esim. vanhempien luo viikonlopuksi) ja kahden koiran hötkyäminen ja tietenkin mihin saamme koirat tarvittaessa hoitoon, jos lähdemme reissuun? Kahta koiraan on vaikeampi saada hoitoon...

        Koirani on mielestäni tyytyväinen nykyiseenkin tilanteeseen. Se saa paljon liikuntaa ja pääsee pari kertaa viikossa telmimään anoppilan koiran kanssa. Toisiko toinen koira vielä enemmän mielekkyytä sen elämään?


    • Koira on laumaeläin

      "Toisiko toinen koira vielä enemmän mielekkyytä sen elämään?"

      Minun vankkumaton mielipide on että toisi. Koira on laumaeläin eikä ihminen voi korvata toisen koiran seuraa. Sen tajuaa vasta kun seuraa omaa pikku laumaa 3-4 koiraa.

      "Minäkin tiedän että toimeen ovat veljekset tulleet hyvin mutta samasta pentueesta otettaessa on paljon mahdollisia ongelmia edessä. Koirat helposti kiintyvät toisiinsa välittämättä niin paljoa omistajasta."

      Meillä on 4,5kk koiraveljekset :)

      Se on totta, he kiintyivät hitaammin meihin ihmisiin kuin aiemmat koirat, jotka tulivat "yksin". Mutta tähän ikään mennessä he ovat kuin muutkin koirat, seuraavat omistajaa ja hakeutuvat seuraan.

      Nuo meidän naperot ovat vielä sen verran pieniä, ettei koulutuksen kanssa ole toistaiseksi tullut ongelmia. Koulutan heitä yhtä aikaa. Veljekset opettelevat vierellä kävelyä rinnakkan (ei ongelmia), samoin luoksetuloa, istumista ja maahan menoa. Kun he ovat aina yhdessä, heistä tuntuu olevan aivan normaalia tehdä kuten kaverikin tekee.

      Ei minustakaan 2 tai 3 koirassa ole yhtään sen enempää "työtä" kuin yhdessäkään. Kun pentuajasta päästtän ohi, kaikki koirat lenkkeilevät samaan aikaan. Kun katselee ja oppii tuntemaan koiransa, 3 koiraa ei edes sotkeennut toistensa flex-hihnoihin kun laittaa koirat kävelemään siinä järjestyksessä kuin missä he luonnollisesti mieluiten kulkevat.

    • ................

      Kaksi koiraa on meillä ihan toimiva homma ollut, ja itseasiassa kun viimeksi jäi hetkeksi vanha koira ilman kaveria, niin ei se oikein pysynyt iloisena itsenään, ja vaikka kaikkeni yritin, ei tilanne parantunut. Eli kuukauden jälkeen aloimme etsimään kuumeisesti pentua, ja löysimmekin sellaisen, joka oli lähes luovutuiässä jo silloin. Ja kun pentu tuli taloon, virskistyi myös vanhempi koira lähes välittömästi ennalleen. Ja samalla alkoi helpottaa lastemme suru, joka oli todella valtaisa, koska kuollut koira oli ollut aina osa heidän elämäänsä, ja sen lähtö oli todella nopea ja yllättävä. Nyt meillä on siis koirilla ikäeroa yli kymmenen vuotta. Ei ole haitannut, koska vanhempi on vielä niin nuorekas, ettei pennun häsellyskään ole haitannut yhtään. Useimmiten noin suurikaan ikäero ei ole ideaalinen, mutta nyt ei ollut paljon vaihtoehtoja. Ja tosiaan koiramme ovat eläneet hyvin vanhoiksi ilman isoja vaivoja, sekin auttaa. Jos vanha koira olisi ollut jo jotenkin "vanhus", olisi pennun tulo todellakin voinut olla hankalampaa.

      Mutta kyllä se toinen koira todella lisää alkuvaiheessa paljonkin ajan tarvetta. Tosin meillä on oltu sillain, että alussa ne isoimmat lenkit sun muut on tehty erikseen, ja sille vanhemmalle vielä se ekstra-aika. Tämä kaikkein kiireisin aika helpotti siinä yhden vuoden iässä, jolloin moni asia onnistui jo hiukan vähemmällä suunnittelulla sekä lomittain. Nyt toista treenatessa toin pyörii sen ajan lähistöllä, ja sitten vaihdetaan, jälkiä tehdään suoraan kaksi, taikka molemmat ajavat saman jäljen, eli nuorempi ensin, ja vanhempi sitten jäljen purkamisen yhteydessä, mielenvirkeysjäljestykseen kun riittää se kertalleen käytettykin. Pitkillä hihnalenkeillä emme juuri käy teiden varsilla, vaan toiminta on muunlaista, oikeastaan vain teitä käytetään fillarilenkkeihin sekä siirtymiin. Mutta pelkästää nuo pyörälenkit vievät aikaa, kun kahdesti käy sellaisen 15 kilometrisen heittämässä. Molemmat kuitenkin niitä tarvitsevat, ja niistäkin nauttivat. Ohjatuissa ryhmissä emme käy lainkaan. Mikään säännöllinen ei onnistu käytännössä aikatauluongelmien vuoksi. Tilannetta helpottaa myös se, että meillä on kaksi aikuista liikuttajaa koirilla, eli toinen ottaa juoksulenkille toisen, ja toinen toisen. Mutta suurin merkitys on meillä maastossa liikkumisella, siellä me vietämme aikaa paljon, ja useimmiten siis nykyään molemmat ovat mukana samoilla ulkoiluilla.

      Itse en kuitenkaan ole havainnut parhaaksi sitä, että aina on kaikki koirat yhdessä. Ne tarvitsevat sitä erityisaikaansa, ja tavallaan olen pyrkinyt pennun kanssa siihen, että se leimaantuu tavallaan ihmiseen voimakkaammin kuin siihen toiseen koiraan. En lähtisi suosittelemaan tapaa, jossa opetetaan ihan rinnakkain ja samalla kaikki. Enkä myöskään tukemaan sitä, että sen koiran esimerkkiä toinen koira katselisi. Tiukassa paikassa kun on ehdotonta, että ne tottelevat ohjaajan pyyntöä, ja usein aina yhdessä olleet tahtovat tehdä sellaisia koirien kesken päätöksiä. Eli tavallaan se toisen koiran "käsky" on sitten voimakkaampi kuin se ihmisen. Nämä tilanteet korostuvat suurten ärsykkeiden alla, joissa on jo muutoinkin ehkä hankalampaa saada koirat keskeyttämään toimintansa ja tulemaan luokse. Esimerkiksi riistalla, toisten koirien lähestyessä, ym. Ja tavallaan jo sekin, että ei ole olemassa yhteiskäskyjä, vaan koirien pitää ymmärtää, milloin annetaan käsky vain toiselle, ja toisen tulee osata jättää se huomioimatta. Näitä on joutunut todellakin treenaamaan. ja niitä kannattaakin treenata.

      Itse en siis suosittele ottamaan uuttaa, jos entinen on vielä keskeneräinen. Olen vaan nähnyt niin usein, että siinä käy kurjasti. Kohta on kaksi kuritonta koiraa, jotka kahdestaan keksivät kaikenlaisia koiruuksia. Tavallaan toinen toistaan yllyttäen. Jos koirat ovat samaa sukupuolta suosittelen pitämään myös kunnon raon, valtataisteluita voi tulla, jos koirat ovat suht saman ikäisiä. Yleensä selkeä ikäero ehkäisee näitä, eli paljon nuorempi ei edes yritä uhmata vanhemman asemaa.

      Ja yksi pointti on sekin, että kun en ole aikaisemmin tajunnut tällaista tehdä, ne ovatkin sitteen olleet jonkinverran orpoja, kun sitä toista ei yhtäkkiä olekaan siinä.

    • liia__

      Kannattaa ensin esittää itselleen kysymys, että miksi haluat toisenkin koiran. Vastata tosi rehellisesti. Totuus on, että halu saada toinenkin koira on ihan eri juttu kuin sitten todellisuus. Meillä on ollut kaksi koiraa. Toinen koirista sairastui ja kuoli (suuri suru). Emme aio hankkia toista koiraa tämän toisen seuraksi, koska on ihan tarpeeksi rakastamista, hoitamista ja tekemistä tämän ensimmäisen kanssa.

      Mielipiteeni on, että keskityt tekemään parhaasi tämän pikku lapsosesi kanssa ilman että fantasioit toisesta koirasta. Toiminta ja tekeminen saavat sinut unohtamaan haaveilut toisesta koirasta, ja sitten aikanaan asiat tapahtuvat omalla painollaan. Sinulla on paljon tekemistä tämän kouirasi kanssa, se on 100 prosenttisen huomiosi arvoinen. Oma koiramme on kohta 11-vuotias. Jokainen päivä tuo jotain uutta ja rakkaus syvenee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8036
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      39
      2905
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2213
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1866
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      13
      1624
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1479
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1425
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    Aihe