Hei!
Eläkeikä häämöttää. Pitäisi kirjoittaa juttu, miltä tuntuu. Haluaisin tukea muiltakin.
Oletko päässyt vai joutunut eläkeelle? Eli onko se mieluisaa vai kamalaa?
Molemmilta ajatussuunnilta haluaisin nyt mielipiteitä...
Jos pääsit/pääset, mitä teet kun saat lisäaikaa? Rupeatko harrastamaan enemmän, etsitkö uutta?
Jos joudut, masennutko? Tunnetko itsesi tarpeettomaksi? Miksi on niin? Millä ajattelit piristää itseäsi, mitä tehdä että joutuminen muuttuu pääsemiseksi?
Mies: Jos vaimosi jää vielä työelämään, miten teillä jatkossa hoidetaan kotityöt? Alatko valmista vaimollesi ruoan valmiiksi kun hän tulee kotiin? siivoatko huushollin, jotta emäntä asa levätä työpäivän jälkeen?
miten jaatte arkipäivät jatkossa?
Miten elämänne järjestyy? Kertokaa!
pääsetkö vai joudutko eläkkeelle?
30
9871
Vastaukset
- Laiskis1
Toteutin 7:n vuoden suunnitelman:
Vakituisesta työstä pois 1998. Sen jälkeen, alkuun pitemmillä, sittemmin lyhyemmillä pätkillä 500:n päivän jatkamista. Välillä jätin korvauksia nostamatta em. syystä.
Työttömyyseläkkeelle 2004 alusta. Vaimo jäi töistä pois 2003 loppupuolella.
Tästä voit päätellä pääsi vai joutuiko!
Muutimme omakotitalosta kerrostaloon 2003 kesällä.
Käyn Suomessa ollessani kuntosalilla n. 5krt/vko. Edullista verenpaineelleni.
Matkustelemme yhdessä 14 - 16 vkoa/vuosi.
Vaimo harrastaa teatteria. Nyt hän on tyttäremme kanssa Berliinissä musikaali- teatteri- ostos- ja joulumarkkinamatkalla. Moiseen minua ei saa mukaan kirveelläkään.
Kotityöt. Minä olen aina, paikkakunnalla ollessani, hoitanut kaiken ruokahuoltoon liittyvän. Paitsi pöydän siivouksen!
Muista töistä minä olen aina tehnyt raskaammat kuten esim. hunekalujen ja mattojen käsittely jne.
muut on tehty yhdessä.
Minusta olisi hävytöntä jos toinen painaa hommaa toisen maatessa sohvalla tai liuetessapois!
Ei ole tarvinnut etsiä uutta. En tunne itseäni tarpeettomaksi. Päin vastoin. Olen ehkä leuhkinut liikaa. Ajattele nyt! 5 vuotta pääsin hehkuttamaan pitkäaikaistyöttömyydelläni. Nyt brijeeraan työttömyyseläkkeellä. 3:n vuoden kuluttua olen pelkkä rivieläkeläinen. Urani on laskusuunnassa!
Tulotaso putosi tietenkin. Työttömyyskorvaukseni oli n. 35% työnaikaisista tuloistani NETTO.
Työttömyyseläkkeeni on homattavasti suurempi mutta ratkaisuistani johtuen kertymä % on 40 .
Tämänhän minä laskin.
Vapautta päättää omasta ajankäytöstään ei korvaa mikään.
Ps. Espanjasta tulomme jälkeen vaimo ehti olemaan kotona viikon ennen Berliiniin lähtöä.
Oli hän tytön kanssa siitä puhunut mutta nyt tyttö varari lennot, hotellin ja liput 3:en musketöörin musikaaliin ja suunnitteli ja valmisteli muutakin ohjelmaa.
B:n keskustassa saa kuulemma hyvät aamukahvit hintaan 1,95E
Alkoholin käytön kanssa minun on täytynyt päästä kauhun tasapainoon. Kotona en enää voi pitää sitä. Matkoilla tissuttelu ( siis ei ryyppääminen ) täyttää vuosikiintiön. - Iili
Kohta minä pääsen eläkkeelle.
Pitäisi vain keksiä, mitä sitten tekee. Ensimmäinen asia on remontti. Siihen menee jokin aika. Mitä sitten? Voisinkohan ruveta opiskelemaan? Olen kyllä jo nyt käynyt joitakin kursseja vapaassa korkeakoulussa. - Nyt vanhalla iällä olen huomannut, että opiskelu voi olla hauskaa eikä pelkkää tervan juontia.
Minua vähän harmittaa se, että kun viimeinkin olen oppinut työni, niin se loppuu. Toisaalta taas ajattelen, että vihdoinkin pääsen alinomaisesta stressistä eroon. Ei tarvitse miettiä budjettia ja laskutusta, ei tarvitse lukea satoja sähköposteja eikä vastata päivittäin kymmeniin puheluihin. - Minulla on tällä hetkellä menossa töissä iloinen vaihe: olen siirtämässä asiakkaitani toisille. Yritän perehdyttää heitä asiakkaan asioihin. - Yksi moka on jo tapahtunut. Esittelin asiakkaalle "työni jatkajan", mutta olin valinnut johtajani painostuksen vuoksi sellaisen henkilön, jota asiakas inhosi. Minun olisi vain pitänyt valita se, jota olin alunperin ajatellutkin. Minä tunnen työtoverini ja asiakkaani.
Tämä asiakkaiden siirtäminen muille ei ole helppoa. Muuankin asiakas sanoi, että seuraajani pitää olla sellainen, joka "sopii meille". Haluan tietenkin, että hyvät asiakassuhteet jatkuvat lähdettyäni. Minulla on eräs asiakas, jonka kanssa olen työskennellyt nyt 29 vuotta. Ensi vuonna tulee 30 vuotta täyteen, ja yritän kuumeisesti miettiä, miten asiakasta muistetaan, kun en itse ole enää paikalla. - Suvi2
en joutunut taikka päässyt, aivan sovussa siirryin täydet työvuodet tehtyäni nauttimaan eläkepäivistä.
Ihmettelen, miten voikin olla mielusia nämä eläkepäivät. Saan nukkua aamulla niin kauan kuin huvittaa, voin mennä sinne tai tänne jos huvittaa, eikä kelloja tarvitse vilkuilla saatikka polttaa enää kansankynttilääni molemmista päistä.
Tuskinpa aika pitkäksi käy. Eläkkeellä kun vasta voin tehdä lähes mitä olin aina ajatellut tekeväni.
Joten eläköityminen ei suinkaan ole kaiken loppu, vaan uusi vaihe. Ja vaikka tulot vähenivätkin entisestään, menotkin ovat pienemmät kuin töissä käydessä. Ainakin minä olen tyytyväinen eläkeläinen. - Vähän on liikaa
Kysymyksesi viestii siitä että, olet ollut liian kauan samassa työssä ja liian kauan ylipäätään työelämässä.
Reipas vaihtelu ja sopiva epävarmuus olisi tehnyt sinulle tilanteen selväksi jo aikoja sitten. - 40 vuoden työpätkä
Ikävää jättää hyvät työkaverit, mutta varsinkin aamut kotona ovat ihania. Tosin eläke on niin kovin pieni vuosikymmenienkin työvuosien jälkeet, että ei sillä rahalla matkustella tai tehdä kodin ulkopuolella juuri mitään vaikka nyt olisi paremmin aikaa.
- ensi vuoden
lopulla samassa tilanteessa ja tyytyväinen, ettei enää tarvitse hakea joka vuosi uutta työtä. Eläkkeen määrään ei enää paljoakaan vaikuta vaikka olisinkin työssä ja nyt puhutaan paljon palkkojen alentamisesta. Nykyinen työkyky on vähä sitä ja tätä, joskus jaksaa hyvin ja toisinaan sitten ei jaksaisi. Sitä nämä pätkätyöt teettää. Työssäolo vuosia on kyllä kertynyt 36, eiköhän riitä sitten minulle.
- Reino
Omasta mielestäni pääsin eläkkeelle. En kuitenkaan tykännyt kun lomakkeen otsikkona oli VANHUUSELÄKEHAKEMUS.
- Abuela
Pari vuotta sitten työkyvyttömyyseläkkeelle. Sain heittää pahimman viholliseni, herätyskellon, roskiin. Selkävaivat ja hengenahdistus, jotka olivat syynä eläköitymiseeni ovat myös lieventyneet ja harrastuksia kyllä riittää, elämä on ihanaa.
Mieheni kanssa teemme tasapuolisesti ne vähät kotityöt, mitä nyt kahden hengen taloudessa täytyy tehdä.- Iili
Se on totinen tosi! Herätyskello on sellainen kapine, jonka minäkin haluaisin heittää roskikseen. En vain vielä voi. - Huomenna kalenterissa on ensimmäinen merkintä vasta klo 15. Kerran näinkin. En aio panna sitä rakkinetta ollenkaan soimaan, vaan nukun niin kauan kuin nukuttaa.
Olen aina ollut mahdottoman tunnollinen, mutta en ole enää! Jos työnantaja reagoi suunnattomaan laiskuuteni, ja heittää minut pellolle, niin edullistahan se minulle vain on. Luotan kuitenkin siihen, etten saa kenkää muutamaa kuukautta ennen eläkeikää.
- eamus44
Jäin varhennetulle vanhuuseläkkeelle tasaan vuosi sitten, hoitamaan sairasta miestäni. Se oli valinta, sen hetken tilanteen sanelema, en tiedä pääsinkö vai jouduinko. Mieheni kuoli heinäkuussa, eli elämä kuljettaa ja suunnitelmat muuttuvat. Hämmästyttävää kylläkin, en kaipaa työtäni, vaikka olin varsinainen työnarkomaani. Viimeiset vuodet olivat tosi raskaita, taiteilemista miehen hoidon, vaativan työn, työmatkojen ja pitkien työpäivien loputtomassa suossa. Nyt saan nukkua yöt, nukkua jopa aamuisin jos nukuttaa, toipua tästä omaan tahtiin. Eläke on kyllä pieni, ei sillä paljon harrastella ja matkustella, mutta tulen toimeen, elämä jatkuu.
30 virkavuoden jälkeen oli tilaisuus päästä 60 vuotiaana eläkkeelle. Joku moitti "vanhuuseläkelomaketta" - vanhempiahan me ollaan kuin työputkea aloitettaessa.
Harrastukset oli aloitettu jo vuosia sitten jopa niin, että työ tuppasi haittaamaan harrastuksia. Koska työni oli lähinnä puhumista ja ajattelua, olen nauttinut käsillä tekemisestä - toiset tekevät mitä osaavat, minä mitä haluan!
Rahavirta tietysti kutistui, mutta mikäpä ollessa, kun koti on kalustettu ja vaatteita kaappi täynnä. Jokapäiväinen leipä lähtee niin vähällä, että matkustamiseenkin riittää rahaa, varsinkin kun sitä sai sukanvarteen asuntoa pienentämällä.
Alkoholi ei ole sen suurempi murhe kuin työaikanakaan - sitä ei muilta kiireiltä paljon ehdi lipittämään. Tietysti se lääkärin määräämä punaviinilasi illalla televisiouutisia katsellessa.
Vaimo pääsi samoihin aikoihin eläkkeelle ja koska on minun paras kaverini, ei tarvitse edes illalla mennä baariin tuttuja tapaamaan.
Elämä hymyilee näin eläkkeellä - mitä nyt vähän kolottaa, mutta ;-)- eläkkeelle
joka kylläkin tullenee olemaan pienehkö, mutta sittenkin sanon, että PÄÄSEN.
Millaista eläkettä saatte? Täällähän ei kukaan toistaan sen tarkemmin tunne, niin ei haitanne jos kyselen. Askarruttaa pärjääminen. En ole tuhlaavaa sorttia ja palkkakaan ei ole ollut päätä huimaava (n 2000 euroa bruttona). Sairastaminenhan se maksaa, mutta jos tervennä kutakuinkin pysyisi.- melkein 40 vuotta
työelämässä,
pitkä koulutus, ylempi korkeakoulututkinto,
lasten kanssa lyhyet äitiyslomat, rankka työ Helsingissä.
Ei kunnon ihminen saa mitään työnsä vastineeksi. - ;;;;;;;;;
melkein 40 vuotta kirjoitti:
työelämässä,
pitkä koulutus, ylempi korkeakoulututkinto,
lasten kanssa lyhyet äitiyslomat, rankka työ Helsingissä.
Ei kunnon ihminen saa mitään työnsä vastineeksi.;;;;;;;;;;;;
- Sairaseläke
Otsikon mukaisella eläkkeellä selviydyn erinomaisesti.
Tosin asun ukkoni kanssa omistuskolmiossa jonka hoitovastike autotallin kanssa on 216 E/kk.
Matkustelen 14 - 16 viikkoa/vuosi.
Viimeeksi kävin viime viikolla Berliinissä musikaali-/joulumarkkinamatkalla.
Pienestä eläkkeestä johtuen ostelut jäivät vähiin.
Ukko on pienellä työttömyyseläkkeellä mutta on hän aikoinaan ollut töissäkin. Sanoi eläkekertymänsä olevan noin 40%.
Osallistuu kuitenkin kustannuksiin.
Erinomaista aikaa. Voi päättää ajankäytöstään ja resurssien puitteissa toteuttaa itseään.
Meillä molemmilla on reseptilääkitys. Säästämme KELAN omavastuuosuuden hakemalla Espanjasta ilmaiset lääkkeet neljästi vuodessa.
4 x 3 x 1kk. = yhdellä matkalla kolme käyntiä, 1kk / käynti. - unetar
Sairaseläke kirjoitti:
Tosin asun ukkoni kanssa omistuskolmiossa jonka hoitovastike autotallin kanssa on 216 E/kk.
Ukko on pienellä työttömyyseläkkeellä mutta on hän aikoinaan ollut töissäkin. Sanoi eläkekertymänsä olevan noin 40%.
Erinomaista aikaa. Voi päättää ajankäytöstään ja resurssien puitteissa toteuttaa itseään.
Meillä molemmilla on reseptilääkitys. Säästämme KELAN omavastuuosuuden hakemalla Espanjasta ilmaiset lääkkeet neljästi vuodessa.
4 x 3 x 1kk. = yhdellä matkalla kolme käyntiä, 1kk / käynti.Hyvin pärjää ja säästöönkin jää. Veroprosentti on 25 ja se on taitetun indeksin lisäksi ainoa, mikä harmittaa.
- unetar
unetar kirjoitti:
Hyvin pärjää ja säästöönkin jää. Veroprosentti on 25 ja se on taitetun indeksin lisäksi ainoa, mikä harmittaa.
Taisin kirjoittaa liian nopeasti?!
- jonka saan
;;;;;;;;; kirjoitti:
;;;;;;;;;;;;
hänen kuoltuaan.
- Siis
Sairaseläke kirjoitti:
4 x 3 x 1kk. = yhdellä matkalla kolme käyntiä, 1kk / käynti.ei muita apteekista ostettavia?
Mutta silti ihmettelen: miten niin ilmaiseksi? - Sairaseläke
Siis kirjoitti:
ei muita apteekista ostettavia?
Mutta silti ihmettelen: miten niin ilmaiseksi?EU-kansalaisiin sovelletaan kunkin maan omaa lainsäädäntöä.
Espanjassa kaikki eläkeläiset, ml. suomalaiset työttömyyseläkeläiset, saavat kaikki reseptilääkkeet missään vaiheessa rahaa käyttämättä.
Olemme mieheni kanssa (työttömyyseläkeläinen) hyödyntäneet muutaman vuoden.
Aiemmin piti olla E-lomake, nykyään riittää KELAn E-kortti.
Paikalla on omat rutiininsa.
Ihmetellä sopii ainoastaan meikäläistä hehkutusta suomen hyvistä eduista kovien verojen vastikkeena! - niin ~~
Sairaseläke kirjoitti:
EU-kansalaisiin sovelletaan kunkin maan omaa lainsäädäntöä.
Espanjassa kaikki eläkeläiset, ml. suomalaiset työttömyyseläkeläiset, saavat kaikki reseptilääkkeet missään vaiheessa rahaa käyttämättä.
Olemme mieheni kanssa (työttömyyseläkeläinen) hyödyntäneet muutaman vuoden.
Aiemmin piti olla E-lomake, nykyään riittää KELAn E-kortti.
Paikalla on omat rutiininsa.
Ihmetellä sopii ainoastaan meikäläistä hehkutusta suomen hyvistä eduista kovien verojen vastikkeena!silloin otan mallia teistä.
Nykyisin vain käytän kyllä paljon vitamiineja yms. apteekista ostettavaa, mutta reseptilääkkeitä vähän, sillä verenpaineeni on aina ollut alhaalla enkä ole juuri muitakaan lääkkeitä vielä tarvinnut. - Sairaseläke
niin ~~ kirjoitti:
silloin otan mallia teistä.
Nykyisin vain käytän kyllä paljon vitamiineja yms. apteekista ostettavaa, mutta reseptilääkkeitä vähän, sillä verenpaineeni on aina ollut alhaalla enkä ole juuri muitakaan lääkkeitä vielä tarvinnut.Ole hyvilläsi!
Minulla verenpaine-, kolestroli- ja eturauhaslääkitys. Olen töttömyyseläkkeellä.
Vaimolla verisyövän vaatima vatsansuoja. On sairaseläkkeellä.
Maksaisivat rahaa! - vaari
Siis kirjoitti:
Mutta silti ihmettelen: miten niin ilmaiseksi?Espanja kustantaa lääkkeet omilleen. Suomalaisten lääkkeet velotaan KELAlta. Lääkkeitä saa kerrallaan 1 kk käyttöä vastaavan määrän paikallisen lääkärin uusimalla reseptillä. Jos suomalaisen lääkärin kanssa pääsee neuvottelemaan, voi häneltä pyytää kaksinkertaista annostusta, niin on tuliaisiakin.
Tietyt kalliimmat lääkkeet pitää käyttää terveyskeskuspiirin pääkonttorissa vahvistettavana suomalaisen reseptin (ja sen käännöksen) kera - esim prostatalääkkeet, jotka kaikki ovat merkkilääkkeitä eikä yleislääkkeitä. - sairaseläke
vaari kirjoitti:
Espanja kustantaa lääkkeet omilleen. Suomalaisten lääkkeet velotaan KELAlta. Lääkkeitä saa kerrallaan 1 kk käyttöä vastaavan määrän paikallisen lääkärin uusimalla reseptillä. Jos suomalaisen lääkärin kanssa pääsee neuvottelemaan, voi häneltä pyytää kaksinkertaista annostusta, niin on tuliaisiakin.
Tietyt kalliimmat lääkkeet pitää käyttää terveyskeskuspiirin pääkonttorissa vahvistettavana suomalaisen reseptin (ja sen käännöksen) kera - esim prostatalääkkeet, jotka kaikki ovat merkkilääkkeitä eikä yleislääkkeitä.Olemme kyllä vaimon kanssa hakeneet muutaman vuoden ajan lääkkeet Espanjasta.
Varmasti joku ne maksaa.
Emme ole tarvinneet mitään käännöksiä!
Emmekä ole käyneet missään terveyskeskuspiirin pääkonttorissa.
Espanjalaisten tuntema kauppanimi täytyy jäljittää lääkkeen koostumuksen ja pitoisuuden perusteella mutta siinä se sitten onkin.
Ei ole ollut mitään vaikeuksia prostatalääkkeittenkään kanssa!
Seuraava haku huhtikuussa. - Iili
Siis kirjoitti:
Mutta silti ihmettelen: miten niin ilmaiseksi?Joudun syömään kalliita lääkeitä. Omavastuu tulee täyteen jo heinä-elokuussa. Sen jälkeen lääkket ovat sitten ilmaisia. Olen apteekin "kattoasiakas".
Minulle on lapsena opetettu, että lääkkeissä ei saa pihistellä. Ne pitää ottaa ja ostaa niin kuin lääkäri on määrännyt.
En koe itseäni sairaaksi, mutta ilmeisesti olen, koska muut täällä eivät näytä joutuvan sille "kattoasiakas"-asteelle.
Kolesteroli- ja verenpainelääkkeet ovat erittäin kallita. Se on selväkin, koska niitä käytetään kaikista lääkkeistä eniten, eikä potilas tule toimeen ilman niitä. - Kyllä lääketehtaat bisneksensä osaavat. Iili kirjoitti:
Joudun syömään kalliita lääkeitä. Omavastuu tulee täyteen jo heinä-elokuussa. Sen jälkeen lääkket ovat sitten ilmaisia. Olen apteekin "kattoasiakas".
Minulle on lapsena opetettu, että lääkkeissä ei saa pihistellä. Ne pitää ottaa ja ostaa niin kuin lääkäri on määrännyt.
En koe itseäni sairaaksi, mutta ilmeisesti olen, koska muut täällä eivät näytä joutuvan sille "kattoasiakas"-asteelle.
Kolesteroli- ja verenpainelääkkeet ovat erittäin kallita. Se on selväkin, koska niitä käytetään kaikista lääkkeistä eniten, eikä potilas tule toimeen ilman niitä. - Kyllä lääketehtaat bisneksensä osaavat.Sisareni miehen oireyhtymä (metabolinen) helpottui, kun hän sai sen tupakanpolton viimeinkin lopetettua. Hän poltti omakotitalonsa pannuhuoneessa, koska ei halunnut lapsen eikä vaimonsa hengitysilmaa pilata.
Perheensä ainoana poikana hän oli aina tottunut noudattamaan mielihalujaan, johon rasvainen ruoka ja makeat myös oleellisena osana kuuluivat. ~~ Minkä kasvatustyön sisareni onkaan joutunut hänen kanssaan tekemään! Ilman vaimoaan hän ei olisi enää hengissäkään, vaan olisi mennyt tulppiin kuten isänsä ja äitinsä.~~
Kun mies sai tulpan, oli onneksi tämä juuri lääkäriksi valmistunut lapsi käymässä. Hänen samoinkuin sisareni neuvokkuus, ambulanssi ja sairaala, siinä pelastus miehelle!
Vaimonsa on onnistunut kasvattamaan tyttären terveellisille ruokailutottumuksille, olihan äitimmekin jo hyvin niistä selvillä. Ja mekin olemme talouskoulun muiden opintojemme lisäksi käyneet, kuten äitimmekin. Ravintoasiat ovat oikeasti tärkeitä!
Sorry, Iili, minun ei pitäisi päästää tätä lähtemään. Painan KESKEYTÄ painiketta, ellen sitten vahingossa jotain toista. Murtta huomaa: ei millään pahalla! Tämähän on kohta muutenkin jo nurkan takana! Hyvät voinnit! toivoo yllekirjoittanut- sepelvaltimo
satu kirjoitti:
Sisareni miehen oireyhtymä (metabolinen) helpottui, kun hän sai sen tupakanpolton viimeinkin lopetettua. Hän poltti omakotitalonsa pannuhuoneessa, koska ei halunnut lapsen eikä vaimonsa hengitysilmaa pilata.
Perheensä ainoana poikana hän oli aina tottunut noudattamaan mielihalujaan, johon rasvainen ruoka ja makeat myös oleellisena osana kuuluivat. ~~ Minkä kasvatustyön sisareni onkaan joutunut hänen kanssaan tekemään! Ilman vaimoaan hän ei olisi enää hengissäkään, vaan olisi mennyt tulppiin kuten isänsä ja äitinsä.~~
Kun mies sai tulpan, oli onneksi tämä juuri lääkäriksi valmistunut lapsi käymässä. Hänen samoinkuin sisareni neuvokkuus, ambulanssi ja sairaala, siinä pelastus miehelle!
Vaimonsa on onnistunut kasvattamaan tyttären terveellisille ruokailutottumuksille, olihan äitimmekin jo hyvin niistä selvillä. Ja mekin olemme talouskoulun muiden opintojemme lisäksi käyneet, kuten äitimmekin. Ravintoasiat ovat oikeasti tärkeitä!
Sorry, Iili, minun ei pitäisi päästää tätä lähtemään. Painan KESKEYTÄ painiketta, ellen sitten vahingossa jotain toista. Murtta huomaa: ei millään pahalla! Tämähän on kohta muutenkin jo nurkan takana! Hyvät voinnit! toivoo yllekirjoittanut...vaan; korkee kolesteroli ei välttämättä aina liity tupakanpolttoon tai rasvaisten ruokien syöntiin....itselläni arvot korkeet, enkä polta tupakkaa enkä syö eläinrasvoja!
sepelvaltimo kirjoitti:
...vaan; korkee kolesteroli ei välttämättä aina liity tupakanpolttoon tai rasvaisten ruokien syöntiin....itselläni arvot korkeet, enkä polta tupakkaa enkä syö eläinrasvoja!
suvun ominaisuus, siitähän on tutkimuskin tehty,
Alpo Vuorion väitöskirja.
Mutta on myös elämäntapoihin liittyvää korkeaa kolesterolia, johon usein liittyy korkea verenpaine, diabetes ym. metabolisen oireyhtymän taudit.
Tulin illalla kirjoittaneeksi tuon viestin, vaikka ymmärrän, ettei yksikään ihminen lopeta tupakanpolttoaan, ellei itse tahdo. Siksihän sisarenikaan ei ikinä siitä mitään miehelleen sanonut, vaikka tietenkin toivoi lopettamista.- tupakanpolttajan ongelma
satu kirjoitti:
suvun ominaisuus, siitähän on tutkimuskin tehty,
Alpo Vuorion väitöskirja.
Mutta on myös elämäntapoihin liittyvää korkeaa kolesterolia, johon usein liittyy korkea verenpaine, diabetes ym. metabolisen oireyhtymän taudit.
Tulin illalla kirjoittaneeksi tuon viestin, vaikka ymmärrän, ettei yksikään ihminen lopeta tupakanpolttoaan, ellei itse tahdo. Siksihän sisarenikaan ei ikinä siitä mitään miehelleen sanonut, vaikka tietenkin toivoi lopettamista.on usein oikeassaolemisen asia, hän kun ei halua olla muiden määräiltävissä,
ja kuitenkin, kysymys on hänen hengestään, hänen omasta edustaan!
Hän haluu olla isäntä talossaan ja tehdä just niinku itse haluaa, vaikka henki menisi.
Taustalla voi olla ihmisviha, monethan rakastavat toista lajia, eläimiä, ja vihaavat ihmisiä ehkä itse tiedostamattaan.
Hiljattain oli lehdessä murha, jnka yksinasuva mies oli tehnyt. Hän oli murhannut naapurissa asuvan naisen, koska tämä ei rakastanut miehen eläimiä. - Leskeneläke
jonka saan kirjoitti:
hänen kuoltuaan.
Eller hur?
Du ska flytta tillsammans med mej!
Jag sku älska dej så mycket.
Vi sku beställä allting tillsammans osv
Hälsningar , din H
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun694919KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1923850- 1893643
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?783289Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo502979- 252004
- 241971
- 1871857
- 301706
- 431405