Perintö

Jussi

Onko olemassa valmista kaavaketta perinnöstä luopumiseen,vai käykö siihen ihan vapaamuotoinenkin tekele.

10

5011

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minna

asianajaja tekee paperit valmiiksi ja sinä allekirjotat..niin meillä ainakin meni tämä asia..

• Voit itse tehdä luopumisesta paperin.Kirjoita: Luovun perinnöstäni isäni Matti Meikäläisen jälkeen. paikka päiväys allekirjoitus nimenselvennys henkilötunnus osoite. Lisäksi tarvitaan sukuselvitys (jos on kysymys rintaperillisestä,eli siinä käy ilmi perilliset)

• Unohdin mainita että luopuminen on tehtävä ennen perunkirjoitusta.Eli perunkirjoituksessa mainitaan että olet toimittanut perunkirjoittajalle luopumisilmoituksen. Tällä tavalla et ole "ryhtynyt" perintöön etkä voi määrätä kenelle se seuraaksi menee,eikä sinua siis esim veroteta siitä.

• jollain haulla

myös täältä, eli netistä

• Pasi

Perinnöstä luopuminen tarkoittaa sitä että saanto siirtyy sinua periville, eli mahdollisesti jopa vaimollesi jos ei perittävillä ole ollut testamenttia jossa perillisten aviopuolisot rajataan pois. Jos tarkoituksesi on siirtää tällä keinolla omaisuutta suoraan lapsillesi niin sinun tulee tehdä avioehto myös vaimosi kanssa jossa sanotaan että teillä ei ole oikeutta toistenne omaisuuteen jonka olette perintönä saaneet tai jonka tulette perintönä saamaan tai perintönä saisitte. Jos perintö on suhteellisen pieni, verottomana saa antaa lapsilleen 3400 € joka kolmas vuosi jne niin ei kannata tehdä asioista monimutkaisia samoin tavanomainen irtaimisto voi jakaa veroseuraamuksitta.

• verottaja ja juristi

Perinnöstäluopumistilanteessa omaisuus siirtyy normaalia perintökaaren mukaista perimysjärjestystä noudattaen, aivan kuin tilanteessa, jossa luopuja olisi kuollut ennen perinnönjättäjää. Siis vaimosi ei tule perimään omia sukulaisiasi ilman perinnönjättäjän laatimaa testamenttia, jossa niin määrättäisiin, oli avioehto tai ei.

Luopumisesi johdosta lapsesi perivät omaisuuden, tai jos sinulla ei ole lapsia, omaisuus siirtyy muille pesän osakkaille, esim. sisaruksillesi.

Nimenomaan siinä tapauksessa, että ET LUOPUISI perinnöstä, olisi avioehdon laatiminen suositeltavaa. Vain jos otat perinnön vastaan, siitä tulee avio-oikeuden alaista omaisuutta ja se voi siirtyä vaimollesi osituksessa.

Perinnöstä luopuminen lastensa hyväksi on järkevä siirto ajatellen veronsäästöä, jos et itse välttämättä ole perinnön tarpeessa. Lapsillesihan omaisuus loppujen lopuksi siirtyykin ja välistä jää pois yhden sukupolven maksama perintövero.

Perinnöstä luopumiseen riittää kirjallinen allekirjoitettu ilmoitus, jossa kerrot luopuvasi perinnöstäsi N.N.:n jälkeen. Ilmoitus tulee tehdä ennenkuin sinun voidaan katsoa ryhtyneen perintöön, siis yleensä viimeistään perunkirjoitustilaisuudessa.

• hsgdlf
        verottaja ja juristi kirjoitti:

Perinnöstäluopumistilanteessa omaisuus siirtyy normaalia perintökaaren mukaista perimysjärjestystä noudattaen, aivan kuin tilanteessa, jossa luopuja olisi kuollut ennen perinnönjättäjää. Siis vaimosi ei tule perimään omia sukulaisiasi ilman perinnönjättäjän laatimaa testamenttia, jossa niin määrättäisiin, oli avioehto tai ei.

Luopumisesi johdosta lapsesi perivät omaisuuden, tai jos sinulla ei ole lapsia, omaisuus siirtyy muille pesän osakkaille, esim. sisaruksillesi.

Nimenomaan siinä tapauksessa, että ET LUOPUISI perinnöstä, olisi avioehdon laatiminen suositeltavaa. Vain jos otat perinnön vastaan, siitä tulee avio-oikeuden alaista omaisuutta ja se voi siirtyä vaimollesi osituksessa.

Perinnöstä luopuminen lastensa hyväksi on järkevä siirto ajatellen veronsäästöä, jos et itse välttämättä ole perinnön tarpeessa. Lapsillesihan omaisuus loppujen lopuksi siirtyykin ja välistä jää pois yhden sukupolven maksama perintövero.

Perinnöstä luopumiseen riittää kirjallinen allekirjoitettu ilmoitus, jossa kerrot luopuvasi perinnöstäsi N.N.:n jälkeen. Ilmoitus tulee tehdä ennenkuin sinun voidaan katsoa ryhtyneen perintöön, siis yleensä viimeistään perunkirjoitustilaisuudessa.

Tuossa sukupolven yli perinnön siirtämisessä kannattaa huomoida mahdollinen alaikäiselle lapselle lankeava holhouskuvio. Seurauksena on perheelle oma byrokratiakuvio, joka ainakin joskus aiheuttaa ikäviä kiemuroita asioitten hoitamiseen.

• Spede

Lue yllä ups:in vastaus, niin se menee. Isäni luopui setäni perinnöstä niin se tuli minulle samalla verolla kun isä olisi siitä maksanut. Fiksu tapa säästää perintöverossa ....

• Faxe

Perunkirjoitustilaisuudessa ilmaistaan asia selkeästi kirjallisena (hyvä toimittaa perunkirjoittajalle etukäteen), on hyvä muistaa, että tämä koskee sitten kaikkea kuolinpesän omaisuutta.

• Jussi

Moro,jäi selvittämättä mistä on kysymys.Isä kuoli ja haudattiin,äiti kuollut vuosia aiemmin.Perunkirjoitukset pitämättä,nyt haluaisin että isän maallinen mammona jäisi systerille(kesämökki)näin meistä tulisi mökkinaapureita enkä minä omistaisi osuutta hänen mökistään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1682
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1498
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      37
      953
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      889
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      831
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      796
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      758
    8. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      748
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      740
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      720
    Aihe