Onko Massikkani 178 vai 185?

Evl

Onko 178/185:ssa aikanaan ollut päällekkäistä informaatiota, koska traktorini papereiden mukaan on 178, mutta ulkokuori 185:n ja tietyt ominaisuudet 185:n kuten paino 2730 kg, nestejarrut ja palmuhytti n:o 5? Siis kone on 4,07 cm3 ja multipower.

20

7138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esaase

      168-188 mallin ferkuissa on siinä vaihteiston ja kytkinkopan välissä sellanen jatkopala,noin 10-15 cm.siitä parhaiten tunnistaa,moottorityyppi muistaakseni A236.http://www.konedata.net/Traktorit/MF175.htmtuolta löytyy tietoo ja vähä kuviakin.

      • jatkosta tunnistaa sen onko 5 vai 8 sarjaa
        lisäksi 8 sarjassa on hydraulipakalla voimanulosoton kytkentä.
        Jos en aivan väärin muista.


      • MB-320s

        Taisi tuo 188 olla mallisarjansa ainoa neliveto ?


      • juuso_12
        MB-320s kirjoitti:

        Taisi tuo 188 olla mallisarjansa ainoa neliveto ?

        On tuotu Suomeen 168-4 ja 188-4
        168 236 kuutiotuumankoneella ja 188 248 kuutiotuumankoneella. Etuvedon kytkentä hyrdaulisella levykytkimellä v.o.a. samoin hydr.levykytkin. Etuakselissa ei tasauspyörästön lukkoa. Molemmat mallit ranskalaista valmistetta. Sen näkee väristä. Alkuperäinen on ruskeanharmaa verattuna engelsmanniin. Rqnskalaisessa on myös Jaegerin mittarit ja "peugeot" sulakkeet. Sellainen mutterilla kiinnitettävä pakeliittputken pätkä, jossa sulakelanka kulkee sivussa. Putken päädyissä on metalliprikat, joiden välissä sulakelanka on. Aikas vinha tekele.
        Sitten näissä etuveodn kytki on kojelaudassa. Hydr. putket tulee siihen luistiventtiiliin. Ne putket estävät hytin nostamisen. Joka onnistuu takatuupparissa. Kun hyttiä ei voi nostaa ei Suomessa asennettua hyttiä saa ylös, että saisi pa. säiliön pois, jos tarvisi moottorin venttiilit vaikka säätää. Pa. säiliö menee tuulilasin kehyksen alle, eikä säiliötä saa eteenpäinkään.
        Näissä 4-vetomalleissa on aivan onneton maavara. Etuakselin tasauspyörästön tyhjennyspropusta 33cm! Etuvedon kardaani on vedetty myös moottorin alle. Sen ulosotto vaihteistosta on tr. keskellä ja n. 35cm maasta. 4-vetojen kääntösäde on myös sen ajan tapaan suuri, n. 10,5m. Konedata ei tunne 188-4 eturengaskokoa. Se on sama kuin 168-4, eli 11,2-24. 168-4 takarenkaat 16,9-30 ja 188-4 16,9-34.
        Näissä ranskalaisissa 4-vetomalleissa on myös ohjausöljyn jäähdytin.


      • Evl

        En löydä ns. jatkopalaa. Onko se helposti tunnistettavissa? Tavallaan traktori on kolmessa palassa. Pitäisikö näiden pääpalojen välissä olla se jatkopala?


      • juuso_12
        Evl kirjoitti:

        En löydä ns. jatkopalaa. Onko se helposti tunnistettavissa? Tavallaan traktori on kolmessa palassa. Pitäisikö näiden pääpalojen välissä olla se jatkopala?

        Jatkopala on vaihteiston kokoista putkea. Jos sitä ei ole niin ei ole. Pultattu siihen väliin laipoistaa. Ihan kuin Vaihteisto ja peräkotelokin.

        Asiaa:
        http://www.netikka.net/massey/


      • MFV8
        kawasaki250 kirjoitti:

        jatkosta tunnistaa sen onko 5 vai 8 sarjaa
        lisäksi 8 sarjassa on hydraulipakalla voimanulosoton kytkentä.
        Jos en aivan väärin muista.

        MF 178 ei ole ns. 8-sarjaa vaan kuuluu 135/165/175-ryhmään. 8-sarjaan kuuluu vain 168 ja 188.

        178:ssa ei ole ns. jatkopalaa vaihteiston ja perän välissä sekä jarrut on kuivat levyjarrut.


    • Greg

      Käsittääkseni 178...koska jarrut ovat öljykylpyiset. Taka-akselikin on varmaan neliömäinen...?

      5- sarjassa taitaa olla kuivat jarrut, ja pyöreät akselikotelot taka-akselilla.

      • evl

        Taka-akseli on perämutikan molemmin puolin ensimmäiset 20 cm pyöreä jonka jälkeen molemmin puolin on noin 15cm pitkä neliömainen osuus ennen jarruja,ja tämä neliömäinen osa akselista on turvahytin sivulinjassa.

        vasemmas akselis nro 899475 M2
        oikia nro 899473M2


      • hidastimet

        kokemuksia MF165MP/68
        on öljykylpyjarrut, ja kantikas taka-akseli. Eiköhän ne oo noissa kaikissa muissakin


      • On pyöreä akseli ja
        hidastimet kirjoitti:

        kokemuksia MF165MP/68
        on öljykylpyjarrut, ja kantikas taka-akseli. Eiköhän ne oo noissa kaikissa muissakin

        Kuivalevyjarrut.


    • Maan ilveilijä

      Kattelet MF:n valmistusnumeron ja meet katsastuskonttorille rekisteriotteen kanssa,niin eiköhän jotain selviä.Jos konetta ei ole astutettu jollain toisella niin pitääs kai sieltä yhdestä tai kahdesta paikasta valmistenumero löytyä.Massikkamiehet tietää,mistä löytyy,elikkäs kertokaahan.

    • MFV8

      MF 178:n ja 185:n erottaa vain jarruista: 178:ssa on kuivat levyjarrut, 185:ssa öljykylpyiset levyjarrut. Eli ulospäin tämä ilmenee taka-akseliputkien muodosta: kuivat jarrut = pyöreät putket, öljykylpy = kantikas putki. Tarkemmin sanottuna pyöreässä akselissa hytin kiinnityskorvat on reiälliset, kaksi samanlaista kiinnityskohtaa vierekkäin. Kanttisessa akselissa ei ole reikiä vaan urat (n.4 kpl) jotka estää pultteja liikkumasta sivuttain.
      Onhan niissä jotain pieniä eroja tämän lisäksi mutta jarruista/akselista on helpoin tunnistaa. Sarjanumero löytyy joistain päin kojelautaa, metallikyltti niitattuna peltiin. Yleensä akkukotelon luukun vieressä. Siinä kyltissä yleensä lukee traktorin malli.

      178:ia valmistettiin 60-luvun lopulla, 185 korvasi sen 60-70 lukujen taitteessa.

      • Maan ilveilijä

        Sen verran muistan minäkin,että 178 oli 135-165-175
        sarjan suurin kone.Änkättiin juuri tuolloin 60-luvun
        lopulla koulussa traktoreista,joten siitä jäi tämä sarja mieleen.Siitä "astottamisesta",tuli mieleen tosijuttu naapurikylästä joka on vieläkin nähtävissä.Nimittäin eräästä 135:sta hajosi perä ja maahantuojalla ei ollutkaan osia kun äkkiä piti saada kuntoon,niinpä tähän Ferkuun laitettiin 165:n perä.Erona alkuperäiseen oli se että tienopeus kasvoi huomattavasti.


      • mörkö
        Maan ilveilijä kirjoitti:

        Sen verran muistan minäkin,että 178 oli 135-165-175
        sarjan suurin kone.Änkättiin juuri tuolloin 60-luvun
        lopulla koulussa traktoreista,joten siitä jäi tämä sarja mieleen.Siitä "astottamisesta",tuli mieleen tosijuttu naapurikylästä joka on vieläkin nähtävissä.Nimittäin eräästä 135:sta hajosi perä ja maahantuojalla ei ollutkaan osia kun äkkiä piti saada kuntoon,niinpä tähän Ferkuun laitettiin 165:n perä.Erona alkuperäiseen oli se että tienopeus kasvoi huomattavasti.

        Mulla on semmonen muistikuva, jotta suameen 185 tuli 1971. Siinä oli öljykylpyiset jarrut alusta asti. 165 muuttui samaan aikaan. Alkuperäisistä takavanteista eri vuosimallit tunnistaa jo matkan päästä, vanhemmissa oli ne smanmoiset "ripapyärrät" kun 65mkII:ssakin.

        175 ja 178 oli varustettu 7.5x16 (7.5x18) eturenkain ja 13.6x36 takarenkain. 185 oli 10x16 eturenkain ja yleensä 16.9x34 takarenkain, valuvanteet olivatten suosittuja... 188:ssa oli 11x16 (11x18) etupyörät ja 18.4x34 takapyörät valuvantein.

        Kuinkahan kovaa tuo "isoperäinen" 135 oikeen kulki, kun naapurin 135 MP meni jo rapiat 60km/h. Siinä lähti lippalakki ja hilseet pääknupista kertalaakista. Ja hyvin viritetyllä mopolla ei pärjännyt alkuunkaan...


      • noin
        mörkö kirjoitti:

        Mulla on semmonen muistikuva, jotta suameen 185 tuli 1971. Siinä oli öljykylpyiset jarrut alusta asti. 165 muuttui samaan aikaan. Alkuperäisistä takavanteista eri vuosimallit tunnistaa jo matkan päästä, vanhemmissa oli ne smanmoiset "ripapyärrät" kun 65mkII:ssakin.

        175 ja 178 oli varustettu 7.5x16 (7.5x18) eturenkain ja 13.6x36 takarenkain. 185 oli 10x16 eturenkain ja yleensä 16.9x34 takarenkain, valuvanteet olivatten suosittuja... 188:ssa oli 11x16 (11x18) etupyörät ja 18.4x34 takapyörät valuvantein.

        Kuinkahan kovaa tuo "isoperäinen" 135 oikeen kulki, kun naapurin 135 MP meni jo rapiat 60km/h. Siinä lähti lippalakki ja hilseet pääknupista kertalaakista. Ja hyvin viritetyllä mopolla ei pärjännyt alkuunkaan...

        188 oli 8,25-16 Nokian express jakeluauton renkaat edessä (2-veto) ainakin alkupään koneissa. Takapyörät aina valuvantein mutta 16.9/14-34.
        185 sitten 38'' tai 34'' mutta ei ole näkynyt 36'' 175/178/185 ferkua.
        Jälkiasennuksena sitten ties mitä!


      • nostalgisointia
        mörkö kirjoitti:

        Mulla on semmonen muistikuva, jotta suameen 185 tuli 1971. Siinä oli öljykylpyiset jarrut alusta asti. 165 muuttui samaan aikaan. Alkuperäisistä takavanteista eri vuosimallit tunnistaa jo matkan päästä, vanhemmissa oli ne smanmoiset "ripapyärrät" kun 65mkII:ssakin.

        175 ja 178 oli varustettu 7.5x16 (7.5x18) eturenkain ja 13.6x36 takarenkain. 185 oli 10x16 eturenkain ja yleensä 16.9x34 takarenkain, valuvanteet olivatten suosittuja... 188:ssa oli 11x16 (11x18) etupyörät ja 18.4x34 takapyörät valuvantein.

        Kuinkahan kovaa tuo "isoperäinen" 135 oikeen kulki, kun naapurin 135 MP meni jo rapiat 60km/h. Siinä lähti lippalakki ja hilseet pääknupista kertalaakista. Ja hyvin viritetyllä mopolla ei pärjännyt alkuunkaan...

        meilläkin oli MF 135MP. Autonmittarinmukaan se kulki noin 50km/h. perässä kun oli vaikka keskipakopöyhin niin nokkahan siinänousi kun heitti multipoveria vauhdissa. Aika hurjaa kyytiä... Ja mukava oli ohitella pappojen vakiomopoja juu.


      • evl

        Traktori on juuri samannäköinen kun konedata.net
        massikat 175-188 otsikon kuvassa eli ja myös 185 lätkät on sivupellissä.
        Kojetaulus peltilaatas oli 178.

        Taka-akselis oli ne 2reiällistä kiinnityskorvaa vierekkäin sisemmässä hytin kiinnitysrauta ja ulommas nostolaitteen sivu rauta. mahdoinko ennemmin sitten luulla jarruja nestejarruiksi koska niissä pyöreissä 7-8 cm paksuissa jarrumötiköissä on kuitenkin neliömalliset proput. No tyyppikilven ja paprujen mukaan 178 olisko joku laittanu joskus sitte ne 185 lätkät jälkikäteen.Ja kiitokset neuvoista


      • evl kirjoitti:

        Traktori on juuri samannäköinen kun konedata.net
        massikat 175-188 otsikon kuvassa eli ja myös 185 lätkät on sivupellissä.
        Kojetaulus peltilaatas oli 178.

        Taka-akselis oli ne 2reiällistä kiinnityskorvaa vierekkäin sisemmässä hytin kiinnitysrauta ja ulommas nostolaitteen sivu rauta. mahdoinko ennemmin sitten luulla jarruja nestejarruiksi koska niissä pyöreissä 7-8 cm paksuissa jarrumötiköissä on kuitenkin neliömalliset proput. No tyyppikilven ja paprujen mukaan 178 olisko joku laittanu joskus sitte ne 185 lätkät jälkikäteen.Ja kiitokset neuvoista

        ovat alennusvaihteet ja niissä on omat öljyt jarrut on siellä perän vieressä, minne ne käyttötangotkin menee.


    • Pikikoura

      MF 178 ja 185 on Englannis valmistettuja kuten 135 - 165 -175 -188
      Ja ovat ilman tätä vaihteston jatko palaa eli ryömintävaihteiston koppaa
      Kysymyksessä on periaatteessa sama traktori
      185 on muistaakseni öljy kylpu jarruilla mikäli siinä on taka aksilan panjot 4 kanttiset (perästä reiret pyörille )vanhemmassa mallissa kuivat jarrut ,panjot pyöreät

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1852
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1354
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1308
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      340
      854
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      744
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      684
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      663
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      644
    Aihe