Sijaissynnyttäjistä

kohtuuton kohduton

Menetin kohtuni synnytyksen yhteydessä. Olen nuori vielä, ja olisimme halunneet enemmän lapsia, mutta nyt se ei ole mahdollista "normaalikeinoin". Toisaalta, täällä on paljon ihmisiä, joilla ei ole lapsia ollenkaan, ja olen toki siunattu uskomattomalla lahjalla!

Lueskelin noita sijaissynnyttäjäjuttuja täältä, koska meilläkin periaatteessa olisi mahdollisuuställä tavalla saada biologinen lapsi.
En mitenkään väheksy adoptiota, mutta halusin tässä selventää muutamia asioita, jotka asiasta kiinnostuneille saattavat olla epäselviä.

Tässä lyhyesti prosessin tapahtumakulku:
(tällähetkellä lakialoite on eduskunnan käsiteltävänä, ollut jo 4 vuotta, ilman ratkaisua, joten suomalaiset lapsettomuusklinikat eivät anna hoitoa sijaissynnyttäjille ja pareille.)

- Adoptioneuvonta aloitetaan, tarkistetaan soveltuvuus adoptiovanhemmiksi ym.

- Hoidot aloitetaan vasta adoptioluvan saavuttua

- Äidin (tai lahjoitetttu) munasolu hedelmöitetään isän (tai luovutetuilla) sukusoluilla

- edetään parhaaksi katsotulla tavalla, ja hedelmöitetyt munasolut tai solu siirretään sijaissynnyttäjän kohtuun

- Jos kaikki menee hyvin, suntyy lapsi joka juridisesti on SYNNYTTÄVÄN naisen lapsi. Tämä siis vaikka olisi mitä allekirjoitettuja sopimuksia tehty!!!

- Adoptioprosessi käynnistetään, ja aikaisintaan 6 viikoinan vauva voidaan juridisesti antaa adoptoitavaksi.

(menikö oikein? onko jollain uudempaa tietoa?)

Meistäkin on älytöntä, etti lääketieteellisissä erityistapauksissakaan, ja kun voidaan näyttää toteen, ettei synnyttäjä tee "rahaa" toiminnallaan, sijaissynnyttämistä sallita. Kieltävä aloite on näillänäkymin menossa läpi, siihen vedoten, että muissakin pohjoismaissa se on kiellettyä. Toisaalta ulkomaillehan voi aina lähteä teettämään tarvittavat toimenpiteet, jos uskaltaa.

ON SE NIIN VÄÄRIN!!!

14

3019

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minna

      Hei!

      Toivottavasti tämä lakiesitys ei mene läpi! On väärin mielestäni kieltää tällainen asia ja antaa homoille ja lesboille lupa adoptoida lapsi! Siaissynnyttäjän avulla lapsella tulee olemaan oma biologinen isä ja äiti ja sitähän kirkkokin evää perään!

      Pelottaa ajatus, että homot ja lesbot saavat kasvattaa lapsia, onko tämä oikea kasvuympäristö lapselle? Nykypäivänä lapsen elämä on mennyt muutenkin vaikeammaksi ja vaarallisemmaksi.

      • kohtuuton kohduton

        Henkilökohtaisesti olen kyllä homojen ja lesbojen lapsettomuushoitojen kannattaja, mainittakoon tässä nyt... Minusta on tärkeintä rakastava ja turvallinen KOTI oli se sitten kahden naisen, miehen, miehen ja naisen tai yksinhuoltajan... tai vaikkapa isovanhempien. Mutta ketjun aloitus ei koskenut tätä aihetta.


      • kommentti

        En ole kuullutkaan, että homo- tai lesbopareille olisi tulossa adoptio-oikeus. Tiedän kyllä, että sitä on ajettu, mutta tuloksetta.

        Mielestäni homo- ja lesboparit soveltuvat lasten kasvattajiksi siinä kuin muutkin. Lapselle pitää taata turvallinen ja hyvä kiintymyssuhde vanhempaan riippumatta sukupuolesta. Todennäköisesti samaa sukupuolta olevat joutuvat huomattavan tarkasti miettimään motiiveitaan ja kykyään lapsen kasvattamiseen, koska lapsen hankkiminen ei ole yhtä suoraviivaista kuin heteropareilla.

        Toivottavasti adoptio-oikeuskin laajenee koskemaan myös samaa sukupuolta olevia pareja.

        t. heteroseksuaali


    • Tuula

      saako kysyä mitä sinun synnytyksessäsi tapahtui? itse menetin myös kohtuni synnytyksen lopuksi siksi kiinnostaa,myös meidän lapsiluku jäi näin yhteen.

      • kohtuuton kohduton

        Massiivinen tulehduksesta ja kohdun supistumattomuudesta johtuva post partum vuoto.


    • nyt en muista tarkkaan

      että suomessa olisi äiti odottanut omalle tyttärellen lapsen kun tytär oli kohtunsa menettänyt. kuin olisin ko. haastattelun lukenut jossain kaks plus tai vauva-lehden kaltaisessa lehdessä. siitä kyl voi olla aikaa. onkohan tuo mahdollista ollut???

      • Liisa-Maria

        juttu äidistä, joka synnytti tyttärensä lapsen. Kaikkea se äidinrakkaus teettääkin! Tässä tapauksessa tytär oli syntynyt kohduttomana eikä esim ollut mennettänyt sitä synnytyksessä.

        Minusta sijaissynnyttäjän käyttö on toisen ihmisen hyväksikäyttöä, enkä koskaan olisi voinut ottaa keneltäkään tuollaista uhrausta vastaan. Todennäköisesti lapsi tulee myöhemmin kovasti arvostamaan synnyttäjäänsä, isoäitiään, mutta suhteet vanhempiin voivat olla vaikeat.


    • minde

      Moi
      Itselläni on viisi lasta ja olen luovuttanut munasoluja kahdesti. Mielessä on ollut myös se että voisin vuorata kohtuni sellaiselle perheelle kellä on ollut vastaavanlainen asia. Minut tyrmättiin tällä kyseisellä palstalla välittömästi tuossa jokunen kk sitten, ihmettelen asiaa suuresti miksi näin??

      • ymmärrä

        Minä en ymmärrä, sillä olet hyväntekijä.


      • Liisa-Maria

        synnyttämästäsi lapsesta, tai jos tilaajavanhemmat eivät sitten huolisikaan sitä? Lapsihan voisi olla vaikka vaikeasti vammainen. Entä jos itsellesi kävisi jotenkin huonosti, voisit vammautua taikka jopa kuolla synnytykseen? Silloinhan omat lapsesi jäisivät orvoiksi. Nämä ovat vakavia asioita, ei niillä pidä leikkiä.


      • Liisa-Maria kirjoitti:

        synnyttämästäsi lapsesta, tai jos tilaajavanhemmat eivät sitten huolisikaan sitä? Lapsihan voisi olla vaikka vaikeasti vammainen. Entä jos itsellesi kävisi jotenkin huonosti, voisit vammautua taikka jopa kuolla synnytykseen? Silloinhan omat lapsesi jäisivät orvoiksi. Nämä ovat vakavia asioita, ei niillä pidä leikkiä.

        VAKAVIA asioita...itse en enää voi biologista lasta saada joten näitä on tullu mietittyä ja paljon...en kuitenkaan voisi äitinä...synnyttäneenä sellaisena, koskaan vaatia ketään toista synnyttämään "omaa" lastani..ehei.


      • hei
        ninni_hoo kirjoitti:

        VAKAVIA asioita...itse en enää voi biologista lasta saada joten näitä on tullu mietittyä ja paljon...en kuitenkaan voisi äitinä...synnyttäneenä sellaisena, koskaan vaatia ketään toista synnyttämään "omaa" lastani..ehei.

        Hurjaa tekstiä ihmisiltä varsinkin sinulle, joka ilmaisit kiinnostuksesi sijaissynnyttäjäksi. Tiedän perheenäidistä, joka ryhtyi sijaissynnyttäjäksi ja hyvin meni. Älkää tuomitko tällaisia suurisydämisiä naisia! Tiedän varmuudella, että on mahdollista synnyttää lapsi toiselle ja selvitä ilman traumoja kenellekään osapuolelle. Se vaatii tasapainoisen ihmisen, sen että oma lapsiluku on täynnä ja luonnollisesti vankan asennoitumisen "sijais"raskauteen alusta lähtien. Kauheaa olla kielteinen tällaista vaihtoehtoa kohtaan (vaikka kuinka vaikeasta asiasta onkin kyse!), joka on suurin mahdollinen lahja toiselle ihmiselle. Sinä, joka harkitset sijaissynnytystä, olet hieno ihminen.


      • mekin

        Hei, Minde!

        Kaikilla on oma mielipide asioihin, eikä niitä kannate ottaa kamalan vakavasti kun itse tietää mitä haluaa ja mitä mieltä on asiasta.

        Minä menetin kohtuni vastikään ja olen lapseton, ja me haemme sijaiskohtua. Sukulaisista ei ole apua, kummankin äidillä ei ole kohtua eikä kummallakaan ole siskoja. Kun oli aikaisemmin ketjussa puhetta, että pitäisi käyttää sukulaisia, ei se ole kaikilla mitenkään mahdollista.

        Toivoisin että ottasit yhteyttä jos et ole vielä löytänyt ketään

        [email protected]


      • tädit, setien vaimot?
        mekin kirjoitti:

        Hei, Minde!

        Kaikilla on oma mielipide asioihin, eikä niitä kannate ottaa kamalan vakavasti kun itse tietää mitä haluaa ja mitä mieltä on asiasta.

        Minä menetin kohtuni vastikään ja olen lapseton, ja me haemme sijaiskohtua. Sukulaisista ei ole apua, kummankin äidillä ei ole kohtua eikä kummallakaan ole siskoja. Kun oli aikaisemmin ketjussa puhetta, että pitäisi käyttää sukulaisia, ei se ole kaikilla mitenkään mahdollista.

        Toivoisin että ottasit yhteyttä jos et ole vielä löytänyt ketään

        [email protected]

        sanoit ei omaavasi sijaisynnyttäjäksi sopivaa sisarta äitiä isoäitiä. Olenn sitä mieltä että vain sukulainen käy.

        Synnyttäjänä oli Kk-lehdessä 60vee äiti (isänä oli tulevan lapsen isä)

        Kartoitapa vaikka sukujuhlissä tilanne:
        - miehen siskot, äiti, mummo?
        - omat tai miehet tädit, setien vaimot (nehän on vain äitisi ikäisiä?
        - serkut. pikkuserkut

        Olisi kiva´lukea lehdistä tällaista rohkeista tempuista!!!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe