Lentokoneasentaja

utelias

Mikä mahtaa olla lentokoneasentajan palkkaus ja työtilanne? Onko ulkomailla kysyntää? Onko suurtakaan eroa avioniikka ja moottoripuolen välillä.

31

37036

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2Gigaa

      Valmistuin 2001 lentokoneasentajaksi mekaaniselta puolelta Vantaalta. Avioniikkapuolihan on Tampereella ja hommat on kyllä sähköhommia, mekaanisella puolella sitten kaikkea muuta. Omasta kiinnostuksesta siis paljolti kiinni. Palkkaus riippuu paljolti työstä (kolmivuoro, kaksivuoro vai päivävuoro esim. Finnairilla). 2001 muistaakseni alkupalkka ilman lisiä oli noin 9 000 mk päivävuorossa, mutta se on varmasti noussut (en ole ollut asentajan hommissa kuin kesätöissä). Ulkomaillekin pääsee, mutta se on paljolti kiinni omasta halukkuudesta, eli koulusta oli käynyt muutamia ihmisiä harjottelussa ulkomailla. Sitä kautta saattaisi päästä ulkomaille töihinkin. Työtilanne on ollut kohtalainen ja ainakin halukkaat ovat päässeet ennemmin tai myöhemmin alan hommiin (harjoittelupaikkoja kannattaa miettiä tulevaisuuden kannalta ja niissä on syytä tietysti jättää hyvä kuva).

      • utelias

        Peruspalkka (2001) ei näköjään ollut suuren suuri. Ainakaan vastuuhun verrattuna. Tiedätkö palkkatasosta ja työtilanteesta muualla Euroopassa? Kelpaako alan tutkinnot sellaisenaan kaikissa EU-maissa? Saako harjoitteluajalta yleensä palkkaa vai ovatko harjoittelijat ilmaista työvoimaa, kuten monilla muilla aloilla nykyään?

        Ilmeisesti ultria eivät yleensä huolla koulutetut lentokoneasentajat. Tiedätkö kenties, millaisia vaatimuksia viranomaiset ultrien huoltajille ovat asettaneet?


      • 2Gigaa
        utelias kirjoitti:

        Peruspalkka (2001) ei näköjään ollut suuren suuri. Ainakaan vastuuhun verrattuna. Tiedätkö palkkatasosta ja työtilanteesta muualla Euroopassa? Kelpaako alan tutkinnot sellaisenaan kaikissa EU-maissa? Saako harjoitteluajalta yleensä palkkaa vai ovatko harjoittelijat ilmaista työvoimaa, kuten monilla muilla aloilla nykyään?

        Ilmeisesti ultria eivät yleensä huolla koulutetut lentokoneasentajat. Tiedätkö kenties, millaisia vaatimuksia viranomaiset ultrien huoltajille ovat asettaneet?

        Palkkahan on aina liian pieni =). Muiden maiden palkkatasosta en osaa sanoa. Tutkinto kelpaa, jos se on yleiseurooppalainen tutkinto (JAR). Osalla kouluista se taitaa olla, mutta ei ollut Vantaalla vielä silloin, kun itse valmistuin. Kouluilta kannattaa kysyä tilannetta nyt. Harjoitteluhan oli palkatonta (ruokapalkka), mikä tietysti söi hieman, kun tehtiin samoja hommia kuin norm. asentajat. Työt oli kyllä mielenkiintoisia ja monipuolisia ainakin Finnairilla, jonka eri osastoilla vietin suurimman osan harjoitteluista. Löysin tossa muuten ihan hyvän linkin yleisistä asioista:
        http://www.edu.fi/txtpageLast.asp?path=498,529,886,960,11288

        Käy katsomassa.

        Ultrillahan ei ole niin tarkkoja määräyksiä, kuin muilla pienkoneilla, eli käyttäjä, omistaja tai haltija saa tehdä aika paljon eri huoltoja. Moottorin perushuollot ja isommat huollot tehdään kyllä virallisissa huolto-organisaatioissa. Ilmailulaitoksen sivuilta löytyy lisätietoja ja paljon kuivaa lakitekstiä nimim. Been there done that! Esimerkiksi AIR M5-10 kohdasta löytyy ultrien huollosta juttua.


      • Leko-opiskelija
        2Gigaa kirjoitti:

        Palkkahan on aina liian pieni =). Muiden maiden palkkatasosta en osaa sanoa. Tutkinto kelpaa, jos se on yleiseurooppalainen tutkinto (JAR). Osalla kouluista se taitaa olla, mutta ei ollut Vantaalla vielä silloin, kun itse valmistuin. Kouluilta kannattaa kysyä tilannetta nyt. Harjoitteluhan oli palkatonta (ruokapalkka), mikä tietysti söi hieman, kun tehtiin samoja hommia kuin norm. asentajat. Työt oli kyllä mielenkiintoisia ja monipuolisia ainakin Finnairilla, jonka eri osastoilla vietin suurimman osan harjoitteluista. Löysin tossa muuten ihan hyvän linkin yleisistä asioista:
        http://www.edu.fi/txtpageLast.asp?path=498,529,886,960,11288

        Käy katsomassa.

        Ultrillahan ei ole niin tarkkoja määräyksiä, kuin muilla pienkoneilla, eli käyttäjä, omistaja tai haltija saa tehdä aika paljon eri huoltoja. Moottorin perushuollot ja isommat huollot tehdään kyllä virallisissa huolto-organisaatioissa. Ilmailulaitoksen sivuilta löytyy lisätietoja ja paljon kuivaa lakitekstiä nimim. Been there done that! Esimerkiksi AIR M5-10 kohdasta löytyy ultrien huollosta juttua.

        On muuten vanhoja tietoja noi mitkä tossa edu:n tekstissä oli, enää ei ole JAR - tutkintoa vaan on PART-tutkinto, eli siis on lentokoneasentaja ja lentokonemekaanikko, mekaanikko on suorittanut lupakirjan(PART) ja hän vetää nimen papereihin, mutta asnetajalla on vain koulutus ja se tekee sitä likast hommaa.


      • M. Asentaja
        Leko-opiskelija kirjoitti:

        On muuten vanhoja tietoja noi mitkä tossa edu:n tekstissä oli, enää ei ole JAR - tutkintoa vaan on PART-tutkinto, eli siis on lentokoneasentaja ja lentokonemekaanikko, mekaanikko on suorittanut lupakirjan(PART) ja hän vetää nimen papereihin, mutta asnetajalla on vain koulutus ja se tekee sitä likast hommaa.

        Asentajat ja mekaanikot tekee ihan samat hommat. Kädet on päivän päätteeksi yhtä paljon rasvassa asentajilla kuin mekatsuillakin. Mekaanikoilla on tietysti enemmän koulutusta ja joissain hommissa ne pääsee vähän eri laitteisiin "kiinni".


    • Megatsu

      Palkkaus on suunnilleen teollisuuden keskiarvojen mukainen. Vaikka Finnair vähentää työpaikkoja, on tilanne muutaman vuoden sisällä varsin hyvä. Blue1 laajentaa ja Finski tarvitsee jatkossa paljon uusia työntekijöitä. Ulkomaille on mahdollista päästä, mutta silloin on mekaanikon lupakirja välttämätön. Lupakirjaan tarvitaan taas muutaman vuoden työkokemus ja hyväksytyt EASA:n lupakirjatentit. Toistaiseksi (virallisia) lupakirjatenttejä ei voi suorittaa missään amiksessa. Avioniikka ja moottorit ovat kaksi eri maailmaa. Sähkön & elektroniikan osuus eivät ainakaan vähene koneista, joten joten avioniikka voi olla hyvä valinta. Tampere on painottunut avioniikkaan, muut amikset ovat ilmailun "yleistekniikkaa", siis avioniikka, moottori, järjestelmät jne. Rissalassa on ehkä kovatasoisinta opetusta kaikissa. Myöhässä tuli vastaus, toivottavasti on hyötyä.

      • Nimetön

        Hei, Opiskelen ammattikoulussa lentokoneasentajaksi ja haluankin tietää, onko mahdollista saada töitä Amerikasta JAR-koulutuksella(asentajankoulutuksella) vai pitääkö olla jokin Amerikan "oma" koulutus, jotta voi työskennellä lentoyhtiössä lentokoneasentajana/mekaanikkona?


      • toiv. tulossa

    • ssa?

      Missä voisin opiskella lentokonekorjaajaksi tuusulassa tai helsingissä?

      • VIPAIR

        Esimerkiksi Vantaan Varialla, Rälssitien toimipisteessä .. Kouvolasta löytyy myös koulutusta. Nämä vain jos olet peruskoulun jälkeen hakemassa, aikuiskoulutusta patrialta tms.


    • ninni.....

      olen 20 vuotias tyttö, kirjoittanut ylioppilaaksi keväällä 2006. nyt olen pitänyt kaksi välivuotta töitä tehden. olen kiinnostunut lentokoneasentajan tutkinnosta. minulla ei ole minkäänlaista kokemusta edes autonasennushommista, en siis tiedä moottoreista ja sen sellaisista yhtikäs mitään. ovatko kaikki koulutukseen hakevat jo valmiiksi asiantuntijoita? olisiko tyhmää hakea koulutukseen näin surkeilla pohjatiedoilla? onko opiskelijoissa kuinka suuri osa naisia?

      • ohje

        Kyseessä ei ole mikään kummajainen opiskelun suhteen. Koulutukseen voi hakea rehti Suomalainen kansalainen jolla on nuhteeton tausta. Aikuiskoulutuksena ammattiin voit opiskella esim. Mäntän seudun kouluskeskuksessa www.mskk.fi/leko.


      • opastaj

        Kyseessä ei ole mikään kummajainen opiskelun suhteen. Koulutukseen voi hakea rehti Suomalainen kansalainen jolla on nuhteeton tausta. Aikuiskoulutuksena ammattiin voit opiskella esim. Mäntän seudun kouluskeskuksessa www.mskk.fi/leko.


      • "vanhus"

        Jos haluaa opiskelemaan leko alaa, ei tarvitse olla kokemusta moottoreista sun muista. itse hain opiskelemaan ja pääsin läpi pääsykokeista melko helposti, vaikkei minullakaan ollut minkäänlaista kokemusta entuudestaan autojen tai edes mopojen moottoreista... kyllähän se toki hiukan auttaa jos jotain moottoreista entuudestaan tiettää, muttei se mikään välttämättömyys ole, siellä kyllä opitaan sit ne moottori jutut ja muut! autot ja lentokoneet on kuitenkin kaksi aivan eri asiaa! eikun vaan
        hakemaan, ala on todella mielenkiintoinen!
        tyttöjäkin on tällä hetkellä opiskelijoiden joukossa, ja he pärjäävät ihan yhtä hyvin kuin pojatkin, jopa paremminkin.


      • vaetti
        "vanhus" kirjoitti:

        Jos haluaa opiskelemaan leko alaa, ei tarvitse olla kokemusta moottoreista sun muista. itse hain opiskelemaan ja pääsin läpi pääsykokeista melko helposti, vaikkei minullakaan ollut minkäänlaista kokemusta entuudestaan autojen tai edes mopojen moottoreista... kyllähän se toki hiukan auttaa jos jotain moottoreista entuudestaan tiettää, muttei se mikään välttämättömyys ole, siellä kyllä opitaan sit ne moottori jutut ja muut! autot ja lentokoneet on kuitenkin kaksi aivan eri asiaa! eikun vaan
        hakemaan, ala on todella mielenkiintoinen!
        tyttöjäkin on tällä hetkellä opiskelijoiden joukossa, ja he pärjäävät ihan yhtä hyvin kuin pojatkin, jopa paremminkin.

        olikos se pääsykoe kuin vaikee ja kuinka hyvät pisteet ite sait? oon nyt hakemassa hervantaan lentokone-asentajaksi


      • leko opiskelija

        Eiköhän ne kerro kaiken tarpeellisen siellä koulussa. olen itse nyt melkeen käynyt ensimmäisen luokan hervannan ammattioppillaitoksessa lentokoneasentaja linjalla ja meidän luokalla on puolet tyttöjä ja veikkaan että kellään meistä ei ollut kovin suuria pohjatietoja koska 14 meistä oli vain peruskoulun käyneitä ja luokalla oli siis 17 oppilasta joten ei ole tyhmää hakea vaikka et tiedä autoista tai lentokoneista mitään.


      • menossa
        vaetti kirjoitti:

        olikos se pääsykoe kuin vaikee ja kuinka hyvät pisteet ite sait? oon nyt hakemassa hervantaan lentokone-asentajaksi

        Minäkin odottelen Rissalaan kutsua pääsykokeisiin. Toiset sanovat että pääsykokeet olis ihan perus settiä, testataan niillä vaan että onko sulla yhtään älliä päässä. Kokeiden sisältö vaihtelee vuosittain. Itse odotan sitä englannin osuutta puolikauhulla, en nimittäin muista siitä enää mitään jos oon koskaan mitään osannukkaan... :D yläasteen jälkeen ei oo tullu hirveesti ko. ainetta opiskeltua, amiskassa sitä oli ihan tajuttoman vähän.


      • le
        vaetti kirjoitti:

        olikos se pääsykoe kuin vaikee ja kuinka hyvät pisteet ite sait? oon nyt hakemassa hervantaan lentokone-asentajaksi

        Milloin Hervannassa on alettu kouluttamaan lentokoneasentajiksi? kiinostaa vain kun en ole kuulut mistään Hervannan oppilaitoksesta....


      • ExLeKoAsOpiskelija
        le kirjoitti:

        Milloin Hervannassa on alettu kouluttamaan lentokoneasentajiksi? kiinostaa vain kun en ole kuulut mistään Hervannan oppilaitoksesta....

        Koulutus järjestetään Pyynikillä, mutta tutkinto on Hervannan ammattioppilaitoksen alla.


    • koululainen

      Onkohan mahollista päästä niinkin paskalla keskiarvolla ku 6,9 vai onko ne pääsykokeet miten vaikeita? Ja joku lentokoneasentaja/mekaanikko tai joku semmonen vois sanoo ihan suoraan oman kuukausipalkan. Kiitoshh!

      • Piippondalen

        Aina voi yrittää ja välillä tuntuu että ihan idiootteja pääsi tähän kouluun vahingossa. Esim Heikki. On kouluun pääsyt 6.5 keskiarvollakin joku.

        Mutta kannattaa yrittää sillä lentokone asentajan koulutus on mielenkiintoinen.


      • Valmistunut
        Piippondalen kirjoitti:

        Aina voi yrittää ja välillä tuntuu että ihan idiootteja pääsi tähän kouluun vahingossa. Esim Heikki. On kouluun pääsyt 6.5 keskiarvollakin joku.

        Mutta kannattaa yrittää sillä lentokone asentajan koulutus on mielenkiintoinen.

        Kyllähän noista pääsykokeista läpi pääsee jos vaan haluaa. Mutta jotta tällä alalla pärjää, on oltava motivaatiota ja kiinnostusta.


      • avioniikka asentaja
        Valmistunut kirjoitti:

        Kyllähän noista pääsykokeista läpi pääsee jos vaan haluaa. Mutta jotta tällä alalla pärjää, on oltava motivaatiota ja kiinnostusta.

        Pääsykokeet ei oo hirveen vaikeet ainakaan treelle. Mulla oli itellä keskiarvo varmaan 7,0 ja koulukin kiinnosti aika vähän eli en hirveesti töitä tehny. Rimaa hipoen aina läpi vaikka aika pienellä työllä olis saanu paljon parempiakin arvosanoja. Mut kuiteski mulla on varmaan paras työ valmistuneista...eli ei ne arvosanat hirveesti merkkaa jos suorittaa työharjottelut hyvin ja on muuten hyvä äijä niin sillä pääsee pitkälle. Tarkkaa palkkaa en sano mut mun palkka liikkuu 2500-4000/kk .


      • A-lupakirjalainen

        Palkka riippuu onko ja jos on niin mikä lupakirja ja mitä kelpuutuksia sulla on, A-luokan mosalupakirja, B1(mekaaniset hommat) tai B2(avioniikka). Millekään alalle ei kannata lähteä pelkän rahan takia. Mutta jos haluat rikastua kokeile lentäjäksi tai eduskuntaan, jälkimmäisessä ei tarvitse tehdä välttämättä töitä ollenkaan.


      • ff
        A-lupakirjalainen kirjoitti:

        Palkka riippuu onko ja jos on niin mikä lupakirja ja mitä kelpuutuksia sulla on, A-luokan mosalupakirja, B1(mekaaniset hommat) tai B2(avioniikka). Millekään alalle ei kannata lähteä pelkän rahan takia. Mutta jos haluat rikastua kokeile lentäjäksi tai eduskuntaan, jälkimmäisessä ei tarvitse tehdä välttämättä töitä ollenkaan.

        No mutta ei sillä kyllä rikastukkaan :D


      • värisokea
        ff kirjoitti:

        No mutta ei sillä kyllä rikastukkaan :D

        Vaatiiko tämä ala täydellistä värinäköä?


      • Leko op.
        värisokea kirjoitti:

        Vaatiiko tämä ala täydellistä värinäköä?

        Värinäössä ei saa olla minkäänlaista vikaa tai menee koulutus perseelle.
        Elikkä lääkärin lausunnossa pitää olla värinäkö testattu ja jos siinä ilmenee että on värisokea, edes lievästi, niin eivät ota kouluun sisälle... Värinäön täytyy olla virheetön turvallisuus syistä.


      • Rektum!
        Leko op. kirjoitti:

        Värinäössä ei saa olla minkäänlaista vikaa tai menee koulutus perseelle.
        Elikkä lääkärin lausunnossa pitää olla värinäkö testattu ja jos siinä ilmenee että on värisokea, edes lievästi, niin eivät ota kouluun sisälle... Värinäön täytyy olla virheetön turvallisuus syistä.

        Vitun sosdemi koko hakupaska saatana. Kaikenmaailman nuoret mopon räveltäjät ottaavat sisälle, eivätkä montaa vuotta vanhempia/ paljon pätevämpiä.


      • asyncrco
        Rektum! kirjoitti:

        Vitun sosdemi koko hakupaska saatana. Kaikenmaailman nuoret mopon räveltäjät ottaavat sisälle, eivätkä montaa vuotta vanhempia/ paljon pätevämpiä.

        kokeiden ja haastattelun perusteella ne ottaa ainakin rovaniemellä


      • Janey
        Leko op. kirjoitti:

        Värinäössä ei saa olla minkäänlaista vikaa tai menee koulutus perseelle.
        Elikkä lääkärin lausunnossa pitää olla värinäkö testattu ja jos siinä ilmenee että on värisokea, edes lievästi, niin eivät ota kouluun sisälle... Värinäön täytyy olla virheetön turvallisuus syistä.

        Vain ilmavoimat vaativat täydellistä värinäköä = kouluun kyllä otetaan sisälle (ei edes lääkärinpapereita kyselty) ja liikenneilmailun puolella ei olla niinkään tarkkoja värinäön suhteen.


      • Janey
        Leko op. kirjoitti:

        Värinäössä ei saa olla minkäänlaista vikaa tai menee koulutus perseelle.
        Elikkä lääkärin lausunnossa pitää olla värinäkö testattu ja jos siinä ilmenee että on värisokea, edes lievästi, niin eivät ota kouluun sisälle... Värinäön täytyy olla virheetön turvallisuus syistä.

        ..Eli riippuu paljolti koulusta.
        Mutta työllistymisen kannalta tilanne on tämä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6798
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1011
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe