Tänään taas kerran tuli mieleen, että miksi ihmeessä eräät tietyntyyppiset ihmiset tulevatkin ottaneeksi koiran...
Tapaus: nainen toi koiransa kynsienleikkuulle tutulle eläinkaupan pitäjälle, kun olin siellä juuri asioimassa. Syy: ei uskalla itse leikata koiran kynsiä, kun KOIRA EI ANNA LEIKATA. Puree...
Voisin vielä jotenkin ymmärtää, että joku leikkauttaa koiransa kynnet muilla, kun aa: epäilee ettei itse osaa tehdä sitä oikein (outoa minusta tosin) tai bee: on niin "hienot rouvat", että ei halua tehdä fyysistä toimintaa vaativaa työtä, vaan mieluummin maksaa sen tekemisestä jollekin muulle (outoa tosin tämäkin minusta).
Mutta miksi ihmeessä ottaa kotiinsa eläimen, jota pelkää? Miksi ei pysty olemaan sen vertaa isäntä talossa, että sanelisi edes alkeellisimmat säännöt käyttäytymiselle? Miksi harrastaa jotakin, johon ei ole edellytyksiä? Miksi meillä on niin paljon ongelmakoiria korjaan koiraongelmia? Juuri tämän takia vissiin...
Hyvä koiranomistaja?
53
4048
Vastaukset
- koirankynnen leikkaajat
itse en leikkaa koiran kynsiä kun pelkään että osuu siihen kohtaan josta tulee verta, ja kumppaninikin on aika huono leikkaamaan juuri tämän takia. aina jää kynnet ylipitkiksi kun ei tiedä mihin asti saa leikata.
kerrallaan... Joka viikko kärki pois, pysyvät kunnossa. Ja siinä leikatessasi opit koko ajan! Ja sitäpaitsi, jos vahinko sattuu, niin eipä tuo verenvuoto (kaksi tippaa...) kauan kestä, ja kivustakin jää vähemmän traumoja kuin siitä, että koiralla olisi koko ikänsä johtamiskyvytön isäntä/emäntä...
- Joodå
Omalla koiralla on mustat kynnet, ja tosi vaikea nähdä, missä se suoni on. Muutaman kerran leikattuani liikaa, teen nykyään niin, että leikkaan vain vähän ja sitten jalkaviilalla viilaan sopivaksi. Apteekista saa sellaisia varrellisia hiekkapaperiviiloja, joihin voi vaihtaa paperit tarpeen mukaan. Meillä toimii hyvin tämä konsti, viila syö kynttä aika tehokkaasti. Eikä tosiaan tarvitse pelätä, että leikkaisi suoneen.
- Nimetön
tiinamuori kirjoitti:
kerrallaan... Joka viikko kärki pois, pysyvät kunnossa. Ja siinä leikatessasi opit koko ajan! Ja sitäpaitsi, jos vahinko sattuu, niin eipä tuo verenvuoto (kaksi tippaa...) kauan kestä, ja kivustakin jää vähemmän traumoja kuin siitä, että koiralla olisi koko ikänsä johtamiskyvytön isäntä/emäntä...
kun leikkaa vähän kerrallaan, verisuonisto ei pääse kasvamaan. Ainakin näin minulle on kerrottu: että jos koiran kynsiä leikkaa harvoin ja ne pääsevät pitkiksi, myös kynnen elävä osa pääsee pitenemään.
- on..
Joodå kirjoitti:
Omalla koiralla on mustat kynnet, ja tosi vaikea nähdä, missä se suoni on. Muutaman kerran leikattuani liikaa, teen nykyään niin, että leikkaan vain vähän ja sitten jalkaviilalla viilaan sopivaksi. Apteekista saa sellaisia varrellisia hiekkapaperiviiloja, joihin voi vaihtaa paperit tarpeen mukaan. Meillä toimii hyvin tämä konsti, viila syö kynttä aika tehokkaasti. Eikä tosiaan tarvitse pelätä, että leikkaisi suoneen.
tosi hyväx havaittu keino kandee kokeilla. eipä ainakaan tuu ikäviä kokemuksia kun leikkaa hermoon
on.. kirjoitti:
tosi hyväx havaittu keino kandee kokeilla. eipä ainakaan tuu ikäviä kokemuksia kun leikkaa hermoon
tällaset lapselliset kinat leikkaa mua hermoon! :D
- missrottweiler
Hieman huvittuneena luin viestejä.. Luulisi koiran omistajan tietävän miksi sitä kohtaa sanotaan josta "tulee verta".. Sen hermon kyllä erottaa aivan selvästi kun on tarpeeksi paljon kynttä leikannut. Ja vaikka vähän hermoon osuisikin, siitä ei kovin isoja traumoja koirille jää. Muistaa vaan palkita koiran jälkeenpäin. Kerta kerran jälkeen meillä ainakin helpottunut, ei pane enää niin paljoa hanttiin.
- issu56
kultaisesta: olin kuullut sanottavan, että kultaista pitää käsitellä suurinpiirtein silkkihanskoin, eli ei mitään kovin rajuja otteita. No siitä kynsienleikkuusta ei yksinkertaisesti tullut tuon taivaallistakaan kun koira oli kuin ankerias. Rokotuksen yhteydessä pyysin sit ell. leikkaamaan sen kynnet, mutta eipäs suostunutkaan hän siihen vaan näytti sopivan asennon, miten pystyy leikata niin, että molemmat kädet on vapaina. Heh, likallahan pääsi siihen pöydälle sit molemmat tarpeet, vaikkei kynsiä oltu edes alettu vielä leikkaamaankaan. Siitä näytetystä tein sit oman versioni, joka edelleenkin on käytössä. No joo, kun sit tuolloin kotiin mentiin, niin eikun kynsiä leikkaamaan ;=)).
Treeneissä sit ohjaaja mulle, että kuules nyt; kultainen on koira siinä missä joku muukin rotu ja kyllä sitä voi kovistella, jos ei tajuntaan muuten meinaa mitään mennä.
Niin alkoi meillä toiset otteet ja olenkin aina sanonut uusille pennunostajille, että muistakaa että se ei ole lasikoira ja että älkää antako sen pomottaa.
Vaikka kultainen onkin varsin helppo koulutettava, niin kyllä niissäkin niitä luupäitä on, joille samaa asiaa saa hokea mennentullen ja aivan yhtä helposti saa kultaisesta lepsulla opetuksella tehtyä huushollin pomon kuin jostain muustakin rodusta!Juuri tämän halusinkin kuulla ammatti-koiraihmisen suusta: koira on koira ja sellaisena sitä tulee käsitellä. Koira tarvitsee kunnollisen johtajan, jotta sen ei "tarvitse" alkaa pomoksi.
Isäntä taas on isäntä; toivottavasti aina koiralleen hyvä ja määrätietoinen. Jos asiat menevät toisinpäin, on meillä taas uusi "ongelmakoira".
Toinen tarina: ystäväni meni katsomaan pitovaikeuksien vuoksi myytävää rotikkaa. Kaksivuotias, ihan kiva, komea koira. Kävivät sitten kahvipöytään: rotikka kiipesi puoliksi pöydälle seisomaan. Ystäväni kysyi, että eikö koiraa pitäisi kieltää seisomasta muffinsien päällä? Omistajapariskunta totesi yhdestä suusta: "Ei sitä oikein voi kieltää, kun se niin kovasti siitä hermostuu..."- Riva
tiinamuori kirjoitti:
Juuri tämän halusinkin kuulla ammatti-koiraihmisen suusta: koira on koira ja sellaisena sitä tulee käsitellä. Koira tarvitsee kunnollisen johtajan, jotta sen ei "tarvitse" alkaa pomoksi.
Isäntä taas on isäntä; toivottavasti aina koiralleen hyvä ja määrätietoinen. Jos asiat menevät toisinpäin, on meillä taas uusi "ongelmakoira".
Toinen tarina: ystäväni meni katsomaan pitovaikeuksien vuoksi myytävää rotikkaa. Kaksivuotias, ihan kiva, komea koira. Kävivät sitten kahvipöytään: rotikka kiipesi puoliksi pöydälle seisomaan. Ystäväni kysyi, että eikö koiraa pitäisi kieltää seisomasta muffinsien päällä? Omistajapariskunta totesi yhdestä suusta: "Ei sitä oikein voi kieltää, kun se niin kovasti siitä hermostuu..."aika moni koira on tämän teorian mukaan ongelmakoira.Entä jos on MVA TVA JA vielä KVA eikä anna leikata kynsiä,onko se ongelmakoira?
- issu56
tiinamuori kirjoitti:
Juuri tämän halusinkin kuulla ammatti-koiraihmisen suusta: koira on koira ja sellaisena sitä tulee käsitellä. Koira tarvitsee kunnollisen johtajan, jotta sen ei "tarvitse" alkaa pomoksi.
Toinen tarina: ystäväni meni katsomaan pitovaikeuksien vuoksi myytävää rotikkaa. Kaksivuotias, ihan kiva, komea koira. Kävivät sitten kahvipöytään: rotikka kiipesi puoliksi pöydälle seisomaan. Ystäväni kysyi, että eikö koiraa pitäisi kieltää seisomasta muffinsien päällä? Omistajapariskunta totesi yhdestä suusta: "Ei sitä oikein voi kieltää, kun se niin kovasti siitä hermostuu..."ja siinähän sitä sitten ollaankin sormi suussa ja koiruus täytenä pomona. Pieleen on mennyt alusta lähtien, eli jo siitä pienestä suloisesta pennusta alkaen.
Sen kun ihmiset vielä tajuaisivat, että niistä kaikista ah niin suloisista pennuista kasvaa johnain vaihees aikuisia ja roduista riippuen jopa varsin isojakin ja jos siinä pentuvaiheessa lipsuu, niin voi että kun on työlästä saada opetettua koira kunnon tavoille.
Heh, meillä isäntä on se, jota kuunnellaan vain toisella korvalla, jos aina silläkään ;=). Emäntä tehostesanoineen on se juttu meillä ja silloin myös totellaan ;=)). Riva kirjoitti:
aika moni koira on tämän teorian mukaan ongelmakoira.Entä jos on MVA TVA JA vielä KVA eikä anna leikata kynsiä,onko se ongelmakoira?
vaikka mikä kirjainyhdistelmä. Vaan siinä vaiheessa kun koira määrää mitä tehdään, niin se on hyvin lähellä olla "ongelmakoira."
Tahallaanko te vääristelette asiaa, vai ettekö todella ymmärrä lainkaan, mistä puhun?
Ongelmakoiria ovat kaikki ne lukuisat koirat, jotka eivät ole omistajansa hallinnassa, ja jotka vähitellen alkavat terrorisoida paitsi perhettään myös lähiympäristöään.
Rivalle vastaukseksi siis: "ongelmakoiria" syntyy helpoimmin juuri silloin, kun koiran omistaja ei pysty itse suorittamaan omalle koiralleen edes niin yksinkertaista asiaa kuin kynsien leikkuu.
Miten tämä samainen omistaja koirastaan koulutttaa käyttövalion, on minulle kyllä hämärän peitossa. Ja taitaa olla utopiaa... Johan ne leikkaamattomat vähintään kuusitoista senttiä pitkät kynnet estävät käytännössä kaiken fyysisen toiminnan...
Vaan kysehän oli siis alunperin siitä, että miksi ihminen, jolla ei ole edellytyksiä hallita eikä kouluttaa koiraa, ottaa koiran? MIKSI?- Riva
tiinamuori kirjoitti:
vaikka mikä kirjainyhdistelmä. Vaan siinä vaiheessa kun koira määrää mitä tehdään, niin se on hyvin lähellä olla "ongelmakoira."
Tahallaanko te vääristelette asiaa, vai ettekö todella ymmärrä lainkaan, mistä puhun?
Ongelmakoiria ovat kaikki ne lukuisat koirat, jotka eivät ole omistajansa hallinnassa, ja jotka vähitellen alkavat terrorisoida paitsi perhettään myös lähiympäristöään.
Rivalle vastaukseksi siis: "ongelmakoiria" syntyy helpoimmin juuri silloin, kun koiran omistaja ei pysty itse suorittamaan omalle koiralleen edes niin yksinkertaista asiaa kuin kynsien leikkuu.
Miten tämä samainen omistaja koirastaan koulutttaa käyttövalion, on minulle kyllä hämärän peitossa. Ja taitaa olla utopiaa... Johan ne leikkaamattomat vähintään kuusitoista senttiä pitkät kynnet estävät käytännössä kaiken fyysisen toiminnan...
Vaan kysehän oli siis alunperin siitä, että miksi ihminen, jolla ei ole edellytyksiä hallita eikä kouluttaa koiraa, ottaa koiran? MIKSI?puhutaan ihan eri asiasta.Siis koira jolla oli kirjaimia enemmän kun tarpeeksi ei tykännyt kynsien leikkauksesta vaan ne piti leikata väkisin,mut leikattiin silti. Mutta sinä puhut ihmisesta joka ei kykene leikkaamaan niin se on ehkä huono juttu.
Niin totta on,että jos ei mitenkään pysty leikkaamaan kynsiä purevalta huutavalta koiralta,niin ehkä ei tartte koiraa ollenkaan. - Nimetön
issu56 kirjoitti:
ja siinähän sitä sitten ollaankin sormi suussa ja koiruus täytenä pomona. Pieleen on mennyt alusta lähtien, eli jo siitä pienestä suloisesta pennusta alkaen.
Sen kun ihmiset vielä tajuaisivat, että niistä kaikista ah niin suloisista pennuista kasvaa johnain vaihees aikuisia ja roduista riippuen jopa varsin isojakin ja jos siinä pentuvaiheessa lipsuu, niin voi että kun on työlästä saada opetettua koira kunnon tavoille.
Heh, meillä isäntä on se, jota kuunnellaan vain toisella korvalla, jos aina silläkään ;=). Emäntä tehostesanoineen on se juttu meillä ja silloin myös totellaan ;=)).on oikeastaan hyvin yksinkertaista. Ei tarvita mitään muuta kuin määrätietoisuutta. AINA toimitaan samalla tavalla. Käskyt viedään AINA loppuun asti. Koiralle ei synny epäselvyyttä siitä, mikä on sallittua ja mikä ei. Ei synny ongelmakoiria, jotka seisovat muffareiden päällä :)
- Riva
Minä olen aina leikannut koirien kynnet,tykkäs ne tai ei.Jostain syystä ne ei tykkää,vaikka ei koskaan ole verikynteen leikannut. Ja olen leikannut toisten koirien kynsiä juuri sen takia,että omistaja ei saa niitä leikattua,enkä pidä sitä mitenkään ihmeellisenä.Kynsien leikkaus on yksi niitä harvoja asioita jotka voi olla hankalia vaikka muuten asiat on kunnossa koiran kanssa.En ole koskaan syvällisesti tutkinut miksi näin on,mut ehkä tassut on niin herkät,että koira kokee sen ahdistavana vaikka suhde omistajaan on kunnossa.
Mun mielestä koira joka ei anna leikata kynsiä,ei ole ongelmakoira eikä perheessä ole koiraongelmaa.
Mutta muuten olen samaa mieltä ,että kaiken maailman viheltäjillä on koiria.on avauksessani vain esimerkkinä niistä kaikista asioista ja toimenpiteistä, joita koiran omistajan täytyy pystyä koiralleen suorittamaan, jotta olisi oikeasti koiran yläpuolella johtotehtävissä.
Jos oikeasti ihmisellä on jokin vamma tai este, että ei pysty itse koiransa kynsiä leikkaamaan, niin eihän siinä mitään: leikkauttaa ne sitten jollakin muulla. Alusta pitäen, eikä edes yritä itse.
Mutta siitä huolimatta tämän samaisen koiranomistajan täytyy pystyä esim selättämään koira, ja pitämään se siinä selällään makuuasennossa tasan tarkkaan haluamansa ajan. Vaikka minuutti ja kolmekymmentäseitsemän sekuntia, tai sitten kuusi tuntia. Taikka pitämään koiraa istuallaan, ja tassua kädessään äks-ajan. Olennaista on, että pystyy: jos ei pysty, niin kohta taas on "ongelmakoira"...
Ja Rivalle vielä kun sanoit: "koira joka ei anna leikata kynsiä, ei ole ongelmakoira" vastaukseksi: -ei tosiaan välttämättä ikinä, vaan ehkä vaan ei vielä...
koiran kanssa olen ottanut "painimatsit"kerran jos muutamankin esim kynsien leikkuusta,harjauksesta,remmikävelystä.Matsin tulos on aina ollut:lopulta minä sanelen mitä ja milloin tehdään.Ei ole tämän lajin ongelmakoiria ollut meillä :)
- Pikku-Hukka
Haluan sanoa, että ei kyllä minunkaan mielestä voi noin päätellä, että jos ei saa kynsiä leikattua on huono koiran pitäjä.
Itse en ole koskaan törmännyt kyseiseen ongelmaan, mutta olen kuullut lukuisia kertomuksia asiasta.
Onhan tuokin koira, josta tämä keskustelu alkoi, voinut olla ensin muualla, kuin kyseisellä henkilöllä.
Josta johtuen hän ei saa kynsiä leikattua, jos joku on ns. Mokannut sen homman joskus.
Ihmiset yleensäkkin, liian helposti arvostelevat muita, tietämättä asioista kaikkea.on kärkäs arvostelemaan. Vaan ei hän sitä siksi tee, että olisi muusta puuhasta puutetta, tai egossa aukkoja... Vaan esimerkiksi siksi, että koiria aiheetta syytetään ihmisten aiheuttamista ongelmista.
Jos ei pysty itse koiransa kynsiä leikkaamaan koiran isosta egosta ja omasta liian pienestä johtuen, niin kyllä silloin liikutaan juuri niillä rajamailla, jossa on syntymässä "ongemakoiria". Olipa koira sitten kotoisin muualta, tai ikänsä kyseisellä henkilöllä ollut.
Niitä syntyneitä ongelmia sitten joudutaan hoitelemaan monilla muillakin foorumeilla kuin suomi24 -keskusteluissa. Pahimpia oikeudessa. Ja ne mustaavat hyvien koiranomistajien mainetta.
Ja pikku-hukalle retorinen kysymys lopuksi: mitenkä ihmeessä kukaan koskaan milloinkaan voisi "tietää asioista kaiken"?
Kiitos kaikille kantaa ottaneille: omalta osaltani keskustelu on päättynyt.- minulla
oli kerran (muutamia vuosia sitten) toiselta saatu koira, ja hyvänen aika että se rimpuili kun sen kynsiä yritti leikata! = siitä ei tullut mitään. Ei niin millään konstilla ja kaikkea sentään yritettiin.
Nyt minulla on 12 tassun kynnet leikattavana, eikä yksikään rimpuile yhtään ja namupalan saavat per tassu (=4palaa/kerta) kun on leikattu. :) Joskus tosin vain silityksen ja kehun. :)
- nina.
Meillä on reilu 7 kk:n ikänen pikkukoira jolta leikkaamme kynnet joka viikko. Olemme alusta asti leikanneet. Miksi se ei totu siihen? Se huutaa, pitää ihan kummallista kurlutusta ja vinkumista ja pyristelee ja yrittää purra. Aina ollaan saatu leikattua, eikä siihen mene kuin korkeintaan viis minuuttia. Mutta, se tehdään niin, että toinen pitää kiinni ja toinen leikkaa. Pakon kanssa.
Puolen vuoden päästä tulee aikoja jolloin olen pitempään yksin kotona. Mitenhän sillon saan ne kynnet leikattua jollei se opi ja totu siihen. Oon miettiny että onkohan sillä siihen kynsienleikkuuseen joku samanlainen pelko kun jollain ihmisillä on esim. hammaslääkäriin? Että sinänsä ihan vaaraton ja ei-pelottava tapahtuma, mutta jostain syystä sitä vaan pelkää tai siitä ei yhtään tykkää.
Mutta en kyllä siis yhtään ihmettele, vaikka tältä koiralta ei sais kynsiä joku yksinäinen ihminen yksinään leikattua. Ja eipä saanut muuten eläinlääkärikään yksin tältä kynsiä leikattua, toinen piti kiinni ja toinen leikkas, vaikka tosi pätevä ja hyvä lääkäri onkin. En tiiä oisko se sit saanu jos ois oikeen tappeleen alkanu...
Ja me ei olla tosiaan IKINÄ annettu periksi, ja silti haukkumme on yks rasvattu ja raivokas hylje kynsien leikkuussa. Ja ikinä ei olla huudettu sille, eikä satutettu tietenkään, pidetty vaan tiukasti paikoillaan, että pystyy leikkaan. Ja aina kauheesti kehuja ja nameja kun on ohi.jatkamaan,yleensä ajan myötä rauhoittuu ja tosiasia on,että ette satuta koiraa tai tee mitään väärää :)
- issu56
tehdään siitä kynsienleikkuusta monastikin. Eli kun olet päättänyt leikata sen koiruuden kynnet, niin tee kuten minä esim. Eli jopa piskuinen cava on ojennuksessa sen leikkauksen ajan jo varsin kiitettävästi. Uikuttaa ja tassuja kutittaa, mutta en anna sen mitenkään vaikuttaa siihen itse tapahtumaan. En lepertele, en voivottele, vaan vain napakasti annan komennon rauha ja paikka. Ihan samoin noille muillekin!
Määrätietoisuus ja se ihan oma päättäväisyys on kaiken A ja O! - nina.
issu56 kirjoitti:
tehdään siitä kynsienleikkuusta monastikin. Eli kun olet päättänyt leikata sen koiruuden kynnet, niin tee kuten minä esim. Eli jopa piskuinen cava on ojennuksessa sen leikkauksen ajan jo varsin kiitettävästi. Uikuttaa ja tassuja kutittaa, mutta en anna sen mitenkään vaikuttaa siihen itse tapahtumaan. En lepertele, en voivottele, vaan vain napakasti annan komennon rauha ja paikka. Ihan samoin noille muillekin!
Määrätietoisuus ja se ihan oma päättäväisyys on kaiken A ja O!en kyllä minäkään koiralle lepertele sillon kun kynsiä leikataan. Ja todellakin, aina me ne leikataan kun ollaan niin päätetty. En tiedä ollaanko jotenkin muuten sille siitä tehty sitten iso numero. Ei anneta mitenkään mekään vaikuttaa sen pelleilyn siihen leikkaamiseen. Mitä nyt joskus vaan pakostikin alkaa naurattaan kun koira päästää ihan kummallisia ääniä, sellasia kynsienleikkuuääniä, mitä en oo kuullu sen missään muissa tilanteissa päästävän. Se vaan on jotenkin "huvittavaa", kun kaks ihmistä ja pikkunen koira. Kyllä sitten pystysin sen yksin tekeen jos ois neljä kättä. Mielestäni ollaan määrätietoisesti ja päättäväisesti aina toimittu. Ihmettelen vaan kauheesti sitä, että mikä siinä on sille niin kauheeta. Ja kun se kuitenkin joka viikko ollaan samallain tehty niin miksi se ei totu. Enkä kyllä anna sen pomottaa missään muissakaan tilanteissa, vaikka se suuriegoinen "pikkupiru" onkin.
- Shirie
issu56 kirjoitti:
Määrätietoisuus ja se ihan oma päättäväisyys on kaiken A ja O!Meidän neito on nyt murkku ja yrittää usein kääntää mm. kynsien leikkuun leikiksi: ei leikata, leikitään - leikitään jihuu? Puhun sille paljon ja höpötän muutenkin, joten tietää kyllä tarkalleen, milloin tehdään oikeasti jotakin ... sitten kuitenkin ;) ...
- Riva
davalyan kirjoitti:
jatkamaan,yleensä ajan myötä rauhoittuu ja tosiasia on,että ette satuta koiraa tai tee mitään väärää :)
minulla oli aivan ihana saksanpaimenkoira narttu joka oli unelmakoira,se eli täydelliset 13 v ja ikinä se ei tottunut kynsienleikkaukseen.Mun piti käydä sanomassa naapurissa,että nyt leikataan kynsiä,älkää soittako poliisia.Koira piti aivan hirveen metelin,mutta ehkä juuri se ,että se ei ollut ongelmakoira ,se ei koskaan purrut tosissaan. Ja hiki siinä tuli.
- Nimetön
se ongelmakoira. Ei niitä kynsiä pennulta pakolla leikata. Leikataan yksi kynsi päivässä, annetaan namia ja rapsutetaan. Antaa sitten isona leikata ihan nätisti. Ei ainakaan oman rodun kanssa kyllä onnistuisi mikään pakolla leikkaaminen, vaan pitää ihan tosiaan opettaa siihen, että kynsien leikkuu on kivaa. Jos joudut koiralta pentuna leikkaamaan kynnet väkisin, joudun sen tekemään aina.
- koirallinen_
Minä kyllä olen emäntä talossa ja koirankin sen tietää! Mutta itse en voi leikata koiran kynsiä koska koira ei pure mutta niin paljon vaan pistää vastaan. Pienelläkin koiralla on niin kovat voimat ettei uskoisi. Koirani ei siedä tassujen kosketusta vaikka kuinka johtaja talossa olisin niin aina se vastaan pistää niin että kummallakin on kuuma.
- monta on ihmeellistä asiaaa...
juu..väitän kasvaneeni koirien parissa, kotona on kasvatettu koiria niin kauan kuin muistan, itselläni on aina ollut koira,ja silti...koirankynnenleikkaus on edelleen hankalaa, vaikka kaikki edellä luetellut jutut on huomioitu ja kokeiltu. rotuja on ollut monenlaisia , että sekään ei selitä...koirat eivät pidä kynsien leikkuusta ja sillä sipuli! jotkut alistuvat väkipakolla helpommin ja jotkut eivät millään. kukaan ei ole huono koiran omistaja vaikka ei kynsiä suosiolla saakaan leikattua! ja joskus se voi sujua kuin tanssi!....täysin henkimaailman hommaa!!!
Onpas täällä kiivas taistelu menossa. Mm.. Itse sitä mieltä, että jos pennusta asti opettaa koiralle kärsivällisesti, ei pakolla, ja niin, että se mitä tehdään tietää jotain mukavaa hauvalle, antaa koira tehdä itselleen melkeinpä mitä vain. Tämä on nyt kulminoitunut kynsien leikkuuseen, mutta pätee toki muihinkin asioihin.
Ei se silti tee ihmisestä huonoa koiran omistajaa, jos ei saa koiraltaan kynsiä leikattua. On niitä isompiakin ongelmia.- omistan koiran
eihä se ole huono koiran-omistaja joka ei kynsiä uskalla leikata,kyl minun koira antaa leikata,mut kun en ite uskalla,ettei mene liikaa.
toinen on aina hyvä arvostelee toista omistan koiran kirjoitti:
eihä se ole huono koiran-omistaja joka ei kynsiä uskalla leikata,kyl minun koira antaa leikata,mut kun en ite uskalla,ettei mene liikaa.
toinen on aina hyvä arvostelee toistasanoinko, että olisi huono? Olin esittävänäni päinvastaista?
- koirankynnenleikkaja
nyt vaan lukeutua niihin muiden yläpuolella oleviin omaa erinomaisuuttaan korostaviin yksilöihin. Jospa tiinamuorille on vain sattunut sellaiset koirat, joiden kanssa ei ole ongelmia tullut, esim. kynsien leikkuussa.
Jos jollakin muulla tällainen koira on, on koiran omistaja tiinamuorin mielestä kelvoton koiranomistaja. Todellisuudessa muuten tämä koiranomistaja saattaa olla jopa tiinamuoriakin parempi koiranomistaja.- samaa mieltä kanssasi
Hänen erinomaisuutensa näkyy muillakin koira palstoilla, joissa hän kuluttaa aikaansa.
En haluaisi livenä tavata voisi tulla sanasotaa. - tiinamuorin uusin nikki
kun ei shefuksi päässyt,,
Ehkä pääsee sitten, kun on tulossa puiden halaus-yleistä'osaston shefun paikka hakuun.
Tai hän itse perustaa sellaisen.....odotellaan...hih hih - Maalarinteippi
tiinamuorin uusin nikki kirjoitti:
Ehkä pääsee sitten, kun on tulossa puiden halaus-yleistä'osaston shefun paikka hakuun.
Tai hän itse perustaa sellaisen.....odotellaan...hih hihtekonenien keskustelu palsta, hih hih
- kuinka
Maalarinteippi kirjoitti:
tekonenien keskustelu palsta, hih hih
fiksua.varo vaan ettei vie osu omaan nilkkaan toi pilkka!
tiinamuorin uusin nikki kirjoitti:
Tai hän itse perustaa sellaisen.....odotellaan...hih hihHeh.
Lukekaahan nyt kaikki muutkin ahkerasti vanhaa galleriasivuani, ja kommentoikaa erinomaisuuttani ja puuunhalausperversioitani kaikissa mahdollisissa asioissa! Se tekee tosi hyvää Tiinamuorin egolle:-)) Anteeksi tämä aiheen nostatus, vaan kun vuosien jälkeen hoksasin, että minähän voin lukea itse kirjoittamiani viestejä vuosienkin takaa! Ja toisin kuin muut häiriköt, nostatan ainoastaan sellaisia keskusteluketjuja, joihin olen itse osallistunut, ja joihin oikeasti haluan edelleenkin osallistua. Tosin muunlaisia viestejä en ole ikinä kirjoittanutkaan...
Edelleen, edellisestä kommentista viidenkin vuoden kuluttua olen ihan samaa mieltä koirankynsien leikkaamisesta, vaikka kokemukseni onkin sittemmin karttunut vahvasti alkukantaisella rodulla, jota jotkut todella hankalanakin pitävät. Ja nostatin tämän ketjun, vaikka itse sanoinkin vuosia sitten, että keskustelu aiheesta on omalta osaltani päättynyt. Vaan eihän saman huippumuodinkaan uudelleen tulemisella mene kahtakymmentä vuotta kauempaa; toki akuutit keskustelunaiheet ovat uudelleen tuoreita viisivuotiskausinkin:-))
- Gunvor Bergman
Pitäisi vaivautua leikkamaan koiraltaan kynnet. Minulla on sen verran varallisuutta voidakseni palkata siihen parhaan mahdollisen osaajan, kuten koiran pesemiseen ja kouluttamiseen. Itse nautin ajasta koirani kanssa. Näyttelyihin olemme mieheni kanssa palkannet handlerin. Itse käyn kampaajalla, ja kauneussalongeissa. Ammatti ihmiset siellä palvelevat ihmisiä. Sama koirallani. Nykyisistä koiristani toinen on Englannista ja toinen Kanadasta, rotuni huippukasvattajilta. Meillä on viimeiseen asti suunniteltu ruokinta sekä kaikki muu. Koirani ovat aina edustuskelpoisia. Kotipaikkani on Helsinki. Ulkoilemassa käymme yleensä Kaivopuistossa, siellä meidät useimmiten näkee. Kaksi Kiinanpalatsikoiraa ja minut tai palkatun ulkoiluttajan. Rohkeasti vain puhumaan kanssani.
- :o)))
:o))) :o)))
sinun kanssasi. Missä olet piileskellyt, en ainakaan vuoteen ole sinusta kuullut. Vai kaivopuistossa, voi elämän kevät kun vieläkin valuu vesi silmistä, kirjoituksestasi. Tyylistäsi ei yksinkertaisesti voi erehtyä.
Numeroni on sama soita.- vitsi?
Mitä ilmeisimmin tämä oli hauska trolli, mutta jos ei, niin en voi kuin haukkoa henkeäni!
Ketjun aloittajahan puhuu koiraongelmista, vain täysi idiootti vastaa tähän ohittamalla aiheen saadakseen pröystäillä rahoillaan. Miksi edes pitää lemmikkiä jos sen kanssa ei tee muuta kuin esittele sitä egonjatkeena? Emme elä enää 1800 luvulla.
Vain työtä vieroksuva pyrkyri, joka ei joudu toimeentulonsa eteen itse mitään tekemään, voi innostua noin retostelemaan. Säälittävää mikäli oli edes totta. - Gunvor Bergman
vitsi? kirjoitti:
Mitä ilmeisimmin tämä oli hauska trolli, mutta jos ei, niin en voi kuin haukkoa henkeäni!
Ketjun aloittajahan puhuu koiraongelmista, vain täysi idiootti vastaa tähän ohittamalla aiheen saadakseen pröystäillä rahoillaan. Miksi edes pitää lemmikkiä jos sen kanssa ei tee muuta kuin esittele sitä egonjatkeena? Emme elä enää 1800 luvulla.
Vain työtä vieroksuva pyrkyri, joka ei joudu toimeentulonsa eteen itse mitään tekemään, voi innostua noin retostelemaan. Säälittävää mikäli oli edes totta.Vain moukat pröystäilevät rahoillaan. Minun ei ole koskaan tarvinnut elää rahattomana.Työtä ja edustamista on ollut kylliksi. Hyväntekeväisyys on täys työllistävää, kuten päivällisten emännöinti asiakkaille. Tottakai olen tarvinnut apulaisia, enhän hyvänen aika olisi pärjännyt ilman. Mitä outoa on siinä, jos rakastan Pekeitäni ja heillä on palkatut hoitajat. Sain ostaa koirani ainoastaan suhteillani ja kieltämättä maksoin molemmista pojistani melkoisesti. Ei Kiinanpalatsikoira ole minkäänlainen miten sanoitkaan sen hauskasti niin egon jatkeena. En minä sellaista tarvitse. Jopa minäkin tiedän että nyt on 2000 luku, mutta eivät minun velvollisuuteni ja edustamiseni ole loppuneet, vaikka olen jo kauan sitten ylittänyt eläke iän.
Uma soitan sinulle keskiviikkona. Meillä mahtuu hyvin yöpymään jos haluat. - Lukija jaja
Jos luet Kunvori, tuon aloituksen ,niin huomaat, että aloittajalla oli ymmärtämystä sinun syillesi olla itse leikkaamatta kynsiä. Hän vain ihmetteli sitä, kun ihmiset jättävät muille leikkaamisen, koska pelkäävät omaa koiraansa. Ja siitähän ei ole kyse sinun kohdallasi.
- Tuli sellainen
Lukija jaja kirjoitti:
Jos luet Kunvori, tuon aloituksen ,niin huomaat, että aloittajalla oli ymmärtämystä sinun syillesi olla itse leikkaamatta kynsiä. Hän vain ihmetteli sitä, kun ihmiset jättävät muille leikkaamisen, koska pelkäävät omaa koiraansa. Ja siitähän ei ole kyse sinun kohdallasi.
Tuli sellainen outo tunne, että Gunvor Bergman on Uma Lehtisen alter ego. Siis sama henkilö, joka sitten vastailee itselleen ja kutsuu itseään kylään ja soittelee itselleen. Olenko oikeassa, nooo, olenko?
- Gunvor Bergman
Lukija jaja kirjoitti:
vaan Gunvor Astrid Bergman. Kyllä minä olen lukenut aloituksen ja monia vastauksia. Minulla on lukemista varten kyllä lukulasit. Tähän mennessä ei ymmärryksessä ole ollut pahimpia puutteita, ikää kyllä tulee lisää kiitettävästi.
- Gunvor Bergman
Tuli sellainen kirjoitti:
Tuli sellainen outo tunne, että Gunvor Bergman on Uma Lehtisen alter ego. Siis sama henkilö, joka sitten vastailee itselleen ja kutsuu itseään kylään ja soittelee itselleen. Olenko oikeassa, nooo, olenko?
ja minä olen aivan toinen ihminen. Voit hakea osoite tietoni vapaasti, puhelin numeroni on salainen. Löydät kyllä jos tarpeeksi osaat hakea, rotuni kohdalta tietoja jalostusnetistä. Pojistani ja entisistä koiristani kyllä löytyy mainintoja siellä täällä. Edelleen voit nähdä minut kaivopuistossa kävelemässä koirieni kanssa.
- kyllä olet
Tuli sellainen kirjoitti:
Oikeassa olet.
Meillä on siis pahimman laadun ongelmakoira ja toinen potentiaalinen sellainen?
Vanhempi koira ei tosiaankaan anna leikata kynsiä, vaan pyristelee ja reuhtoo niin, että hommasta tulee liian vaarallista. Onneksi sen kynnet ovat hitaasti kasvavaa mallia. Toinen antaa leikata näyttäen selvästi, ettei manikyyri kuulu sen ilonaiheisiin.
Mutta se on kyllä varmaan ainakin joidenkin kohdalla totta, että nykyään ei osata käsitellä koiraa, tai asenne niitä kohtaan on vääristynyt ("koirat ovat likaisia" / luulo, että koira on lasiesine)Ei sitä koiraa aluksi ole varmaan pelätty, mutta kun on huomattu, että se osaa myös sanoa vastaan, sitä on alettu pelkäämään. Tämähän on yleensä omistajan itsensä, tai koiran menneisyyden syyt, kun koiraa ei ole kunnolla totutettu käsittelyyn tai laumasuhteet eivät ole ok.Kanssas olen nyt! Ei aina ole vika koiranomistajassa,jos kynsien leikkuu ei onnistu.
On koiria,jotka ei yksinkertaisesti anna koskea kynsiinsä,vaikka muuten ovatkin viimosen päälle koulutettuja, ja "lauma-asiat" ovat kunnossa.
Itse olen tottunut käsittelemään eläimiä,ja kynsien hoito on onnistunut,yhtä koirua lukuun ottamatta...jouduin makaamaan koiran päällä, että se pysyi edes jonkin verran paikoillaan (sakemanni), kunnes päädyin lievään rauhoittavaan, aina leikkuun ajaksi(ja onneksi hänen kyntensä saivat kulutusta ulkona,että ei tarvinnut kovin usein tätä sessiota kestää kummankaan).- hurtta-83
Meillä äiti ei koiran kynsiin koske, se on kerran leikannut kynnen pahasti ja itselleen (siis äitilleni) jäi siitä kamala kammo...
Itse olen kans leikannut kynnen pahasti ja sen jälkeen olin pitkään hirmuisen (hermostuneen) varovainen kynsiä leikatessa ja koirakin vaistos sen. No mut nyt kun tää uus öhniäinen tuli niin sai kynsiä niin useesti leikata et omatkin pelot karis pois(totutettiin pentu kynsien leikkuuseen).
Mut kyllä minäkin tiedän ihmisiä jotka omaa koiraansa pelkää...en oikein osaa ymmärtää sitä. - leikkasin tänään
12 tassun kynnet, eivätkä ollenkaan laittaneet hanttiin. :))
- tyttö&hava
"Ja sitäpaitsi, jos vahinko sattuu, niin eipä tuo verenvuoto (kaksi tippaa...) kauan kestä, ja kivustakin jää vähemmän traumoja kuin siitä, että koiralla olisi koko ikänsä johtamiskyvytön isäntä/emäntä... "
Hmm... oma kokemukseni on että kynnestä mistä leikkaa ihan vähän liikaa tulee todellakin enemmän verta kuin kaksi tippaa. Meillä tuli ainakin kaksi desiä ja viikon ajan. Ja itselläni on koira jolta ei saa kuin kylpyammeessa leikattua kynnet tai eläinlääkärillä. Juuri sen 'pienen' kivun takia, ei se kipu taida kovin pieni ollakkaan, vai kuinka?
Mutta, mitäpä vanhoja muistelemaan.
Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k354573- 553155
- 302853
- 562758
- 62370
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t542165- 151579
- 171564
- 161494
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….71484