voisinkohan ottaa..

miettijä

olisin kysyny tätä kautta teidän mielipidettä,että voinko ottaa sakemannin.meitä asuu perheessä minun lisäkseni avomieheni,9kk vanha poika ja kaksi pientä hännän heiluttajaa.meinaan että riittääköhän mulla aikaa kouluttaa tuota sakua.minun pitäisi palata töihin täs pian ja minulla on pääsääntösesti 5päivää viikossa töitä ja nekin on iltoja..näiden kahden koiran kanssa käyn pitkiä lenkkejä ja toisen kanssa käyn naapurikaupungissa agilityharjotuksissa (toinen on jo vanha rouva).nämä koirat ovat olleet ns.hylättyjä koiria ja ovat tulleet minulle siksi,itellä ollut aina haavena sakemanni..ja kumpikohan kävisi paremmin narttu vai uros?itellä olisi mielessä narttu..jos jollakin muulla ois samankaltainen tilanne nii olisi kiva tietää että kuinka te ehitte..?vai pitäisikö minun oottaa että lapsi kasvaisi isommaksi..?koirakokemusta löytyy,että kyllä pitäisi pärjätä koiran kanssa ja ite osata kouluttaa ja aamupäiväthän siihe jäis aikaa..mut kertokaahan mielipiteenne..=)

6

785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No minusta tuo sakemanni ei sen kummempi koira oo kun muutkaa tai ehkä paljon vastaanottavaisempi ja minusta ollu helppo opettaa. Ja kyl se varmaan vauvaan oppis piankii. No ehkä narttu vois olla helpompi käsitellä, mut sil on tietty sit ne juoksut sillon tällön. Itellä ei oo lapsia, mut kyl toi meidän koira lasten kaa leikkii ja tottelee niitäkii ja se pikkasen yli vuoden. Pentu koira tietty alkuun vaatii aika paljon perään katsomista. Ja pentu koiraahan ei sais kauheesti lenkittää ennen vuoden ikää. Omatoimista liikkumista vaan.

    • Hessa

      Itse varmasti tiedät parhaiten riittääkö aikasi vai ei. Ja aikaa koiran kouluttaminen tunnetusti vie. Lapsesi on vielä pieni, joten hänkin vaatii paljon aikaasi. Jos epäilet, ettei aika riitä, kannattaisiko odottaa vielä? =)

    • vanamo23

      oman kokemukseni perusteella en voi todellakaan suositella koiran ottamista tuossa elämänvaiheessa. Meillä oli ensin koira, sitten tuli vauva, ja kyllähän se lapsi on aina sitä eläintä tärkeämpi. Koira jäi väkisinkin vähemmälle huomiolle, josta sitten kyllä kaikki kärsittiin. Onneksi koira oli jo "aikuinen", peruskoulutettu kun lapsi tuli taloon, ei pentukoiran kanssa olisi selvitty mitenkään.
      Nyt kun lapsi on jo 3- vuotias, on elämä jo ihan helppoa. Lapsen voi ottaa mukaan metsälenkeille, ja voi jättää jopa pikaisen aamupissin ajaksi yksin kotiin.
      Mutta me ihmisethän olemme erilaisia, ja niin koiratkin ;) Itse toki päätöksesi teet, tiedät mihin pystyt, mutta suosittelen miettimään sitä tarkkaan. Koira, oli se sitten sakemanni tai joku muu, tarvitsee aikaa ja huomiota, varsinkin pentuaikana.

    • Suosittelen miettimään tarkasti, riittääkö sinulla tuossa elämäntilanteessa aikaa _millekään koiralle_. Ei se saksanpaimenkoira ole sen kummoisempi kuin muutkaan, vaatii tietysti aikaa ja kouluttamista, mutta niin ne kaikki koirat. Loppujen lopuksi koiran kouluttamiseen ja aktivoimiseen menee paljon enemmän aikaa kuin sen ulkoiluttamiseen, vaikka kyllä puolivuotiaalla sakulla on jo virtaa niin paljon, että kaipaa varmasti vapaata liikkumista.

      Narttukoirat on yleensä rotuun katsomatta pehmeäämpiä ja helpompia kuin urokset, joten siinä mielessä suosittelen narttua. Ne juoksut on aika pieni vaiva kuitenkin ja ainahan sen nartun voi leikkauttaa.
      Uskon kyllä, että spk pentu tottuisi tosi nopeasti pieneen lapseen ja muihn koiriin. Paljon vaikeampi on totuttaa aikuista koiraa lapsiin ja toisiin koiriin, kuin pentua!

      Jos susta tuntuu, että sulla riittää aika ja ennen kaikkea innostus harrastaa sen uuden koirasi kanssa jotain, niin siitä vain. Toivottavasti sun paikkakunnalla on aktiivinen spk-alajaosto, joka järjestää erilaisia koulutuksia. Meillä ainakin on mahdollisuus niin tokoon, agilityyn, hakuun kuin suojeluunkin täällä.

      Tsemppiä ja mukavaa joulun odotusta!

    • miettijä

      lisään tähän vielä kun jokku ei ymmärtäny..minulla on jo kaksi koiraa ja toisen koiran kanssa treenaan agilityy ja toinen on näyttelykoira/eläkkeellä..ja onneksi tässä meidän kaupungissaon oma saksanpaimenkoiraliiton kenttä.eli ei minulla ole ongelmaa koiran ulkoiluttamisessa ja luulen että oma koirakokemustakin on sen verran että osaa kouluttaa iteksenikin..olisin halunnut tietää jos jollakin on sama tilanne..että onko se aika sit liian tiukoilla.vaikka onhan mulla nyttekin aikaa istua täs koneella=)

      • vanamo23

        itsestähän se on kiinni, kyllä sä itse tiedät mihin pystyt. Kyllä sitä aikaa aina löytyy jos itse haluaa :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Savonlinnassa machete hyökkäys!

      Myös kirvestä käytetty lyömäaseena......näin se Savonlinnakin rikastui...
      Maailman menoa
      191
      4025
    2. Mikä siinä sun kaivatussasi on niin

      erityistä muihin verrattuna? 🙋‍♂️
      Ikävä
      194
      2871
    3. Suoraan Sinulle

      En usko välttämättä mihinkään sielunkumppanuuteen tai muuhun maagiseen voimaan, mutta sinussa olen silti nähnyt jotain,
      Ikävä
      58
      1746
    4. Kuvaile omaa ulkonäköäsi

      Niin kaivattusi voi bongata sinut täältä.
      Ikävä
      118
      1710
    5. Pakettiauton kuljettaja tappoi

      Kuljettajan nimi joka tappoi 2 ihmistä.
      Leppävirta
      13
      1528
    6. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      69
      1404
    7. Apokryfikirjat: mitä "kielletyt kirjat" kätkevät sisäänsä?

      Itämaiset palstat eivät ole Raamatun tai kristinuskon asialla, mutta koska meitä häiritään täällä, meidän on puhuttava a
      Hindulaisuus
      423
      1357
    8. Mikä on sinun ja rakkaasi ikäero?

      Kirjoita, jos rakkaasi on nuorempi/vanhempi 🥰
      Ikävä
      94
      1309
    9. Niin siinä kävi

      Mä ihastuin suhun. Kukapa ei? Olisi pitänyt kuunnella sisäistä naisen vaistoa, etten takuulla ollut ainut. Kuulin sattum
      Ikävä
      62
      1291
    10. Mies minkälaisista naisista yleensä

      Tykkäät? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
      Ikävä
      76
      1229
    Aihe