pistää vihaksi

heiidiih

eivätkö ihmiset voisi ajatella yhtään omaa nenäänsä pidemmälle...
vastaan aamulenkillä tuli yksinään jölköttelevä koira, joka tuli häntä heiluen (onneksi) moikkaamaan koiriani. Koiran omistaja löytyi jonkun 100 metrin päästä ruokkimasta lintuja ja oravia. Sanoin että voisi pitää koiransa kiinni, johon hän vastasi että pitäähän koirien saada olla kontaktissa keskenään. Sanoin että en halua vieraita koiria moikkaamaan omiani, ja koirien kiinnipidosta on laki ja kaikki koirat eivät suhtuadu välttämästi ystävällisesti, vaan hänen koiransa voi päästä jopa hengestään. Mies käveli vain pois, koira monen kymmenen metrin päässä isännästään...

Tuntuu, että ihmiset eivät oikeasti välitä koiristaan todella, kun antavat niiden jölkötellä tien vieressä vapaana tai vapaana oleva koira saa mennä tervehtimään kiinni olevaa koiraa vapaasti. Eilen lenkillä laskin, että vastaani tuli 7 koiraa, joista 5 oli vapaana. Kaikki lenkkipolulla... Luulevatko ihmiset, että kiinnipito laki ei koske heitä ja heidän koiriaan???

Taidan seuraavaksi hankkia pari vihaista koiraa, jotka tappavat kaikki vapaana tervehtimään tulevat koirat. Pitäväthän ehkä seuraavan koiran kiinni...

Toinen on lapset, jotka juoksevat käsi ojossa koirien luokse, monesti vielä aivan ilman luvan kysymistä. Se on kiva sitten, kun koirani puraisee. Eikä olisi mikään ihmekään, eikä eka kerta, koska koirani ei pidä lapsista yhtään. Vaikka koira on kuinka söpö, se ei tarkoita sitä, että sitä voi tulla paijailemaan ja se on kiltti. Monella lapsella on kotona koira, jonka takia he luulevat, että kaikkia koiria voi silitellä. Vanhemmat voisivat opettaa lapsiaan sen verran, että vieraita koiria ei mennä silittelemään ainakaan ilman lupaa.

Kolmanneksi näiden lintujen ja oravien syöttä. Jos on pakko heitellä maahan siemeniä ja pähkinöitä, niin tehkää se jossain muualla kuin tien vieressä. Esim minun koirani on allerginen pähkinöille ja on meinannut kerran jo kuolla, kun söi niitä tien vierestä. En voi vahtia aivan joka sekuntti mitä koirani suuhun pistävät...

8

678

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllähän sitä törmää aika usein vapaana kirmaileviin elikoihin, joita ei omistaja /ulkoiluttaja saa ojennukseen. Itsekään en tykkää yhtään siitä, että kun oma koira on kiinni, niin jonkun elikko juoksee täyttä laukkaa "moikkaamaan".

Toisaalta: kyllä koiralle pitää suoda joka päivä mahdollisuus vapaana ulkoiluun. Syytä vain on miettiä, missä sen tekee, jos koiraa ei ole koulutettu siten, että se kulkee vierellä käskystä häiriötekijöistä (muista koirista jne) riippumatta. Toisin sanoen, metsään vain. Monesti huomannut, että vapaana taajamassa pitävät koiraansa ne, jotka eivät ole saaneet sille hihnassa kävelyä opetettua.

Mitä lakiin tulee, niin koiraahan ei saisi pitää irti edes siellä metsässä. Joku tolkkuhan se on kuitenkin oltava. Rohkenen väittää, että paras konsti saada kuriton ja karkaileva koira on pitää se aina hihnassa.

Ja mitä lapsiin tulee, en pidä myöskään siitä, että tullaan vauhdilla tyyliin "kiltti hauva". Vaikka koira onkin kiltti, se ei ole tottunut pieniin lapsiin ja on vielä itsekin lapsi. On ihan asiallista kysyä lupaa ja tulla silittämään koiraa, mutta kyllä vanhempien pitäisi kotona kertoa muksuilleen, että vierasta koiraa ei lähestytä lupaa kysymättä.

Oikeassapa olet. Onneksi nyt on kuitenkin jo Joulu ja ihmisillä hyvä tahto..

• dogillinen

Valivalivali.. Ihan hyviä pointteja, mutta hirveää määkimistä. Eniten silmille pomppasi "Taidan seuraavaksi hankkia pari vihaista koiraa, jotka tappavat kaikki vapaana tervehtimään tulevat koirat.." Siinäpä hyvä ratkaisu.

Ps. En pidä koiraani vapaana kuin omassa kotipihassa, enkä muutenkaan anna sen mennä haistelemaan toista koiraa ellei omistaja itse niin halua. Enkä syötä lintuja tai oravia, eikä minulla ole lapsia jotka tulevat koiraasi kiusaamaan.

• ota löysin rantein

tuntuu olevan. Ikäväähän tuollainen on ja monille koiranomistajille tuttua. Lapset varsinkin, mutta heidät saa kyllä itse pysäytettyä tiukalla kiellolla.

Siinä olen sitten jo erilinjoilla kanssasi, oravien ja lintujen ruokinnasta. Jos oma koirasi on allerginen pähkinöille se on taas sitten sinun ongelmasi. Pitää vain pystyä opettamaan koira olemaan noukkimatta mitään suuhunsa maasta. Tuskin kukaan sentään sinua kiusatakseen niitä ruokintapaikkoja tielle pystyttää.
      Aivan sama juttu tuoksuallergisten ihmisten kanssa. Eiväthän he voi vaatia ettei kukaan laita deodoranttia, tuoksua, tai pese hiuksiaan tuoksuttomilla tuotteilla.
      Maailmassa on hyvä neuvo sopu sijaa antaa, ja suvaitsevaisuus kunniaan.

• minna

vaikka ne lintujen syöttämiset eivät omia koiria haittaakaan, niin rottia ne ainakin täällä päin on houkutellut. Minusta ei ainakaan ole kivaa, kun pimeällä tiellä rotta vipeltää vastaan ja juuri näillä paikoilla, missä mummot ja papat tykkäävät syötellä lintusia heittelemällä maahan siemeniä ym. Jos on pakko ruokkia metsän eläimiä, tekisi sen sitten vaikka siellä metsässä, eikä kävely tiellä.

Ja se lapsien kieltely jatkuvana on aika turhauttavaalastentarhan ja koulun lähellä asuvana. Välillä ei edes itse huomaa, kun lapsi juoksee takaata paijaamaan koiraa.

• ota löysin rantein
        minna kirjoitti:

vaikka ne lintujen syöttämiset eivät omia koiria haittaakaan, niin rottia ne ainakin täällä päin on houkutellut. Minusta ei ainakaan ole kivaa, kun pimeällä tiellä rotta vipeltää vastaan ja juuri näillä paikoilla, missä mummot ja papat tykkäävät syötellä lintusia heittelemällä maahan siemeniä ym. Jos on pakko ruokkia metsän eläimiä, tekisi sen sitten vaikka siellä metsässä, eikä kävely tiellä.

Ja se lapsien kieltely jatkuvana on aika turhauttavaalastentarhan ja koulun lähellä asuvana. Välillä ei edes itse huomaa, kun lapsi juoksee takaata paijaamaan koiraa.

Rottia on joka ikisessä paikassa Suomenmaassa. Jos joku haluaa ruokkia metsäneläimiä niin siitä vain. Ei ne ruokkijat aina mitään mummoja ja vaareja ole.
        Antakaa luojan tähden joulumieli näille ihmisille ja älkää aina urputtako vaikka miten mieli tekisi.
        Ongelmia saa jos haluaa. Omasta asenteesta on myös paljon kiinni. Se joka näkee negatiivistä joka paikassa olisi asennemuutoksen aika. Koiran omistajilla on aina jotain ongelmia minkä kaikki tiedämme. Kuka valittaa haukkumisesta, kuka likaamisesta, kuka pelkää, kuka mitäkin. Mahtaako ongelmatonta ulkoilureissua olla montakaan vuodessa, varsinkin suurissa taajamissa. Liian herkästi myös hankitaan se koira. Nyky koiranomistajat ovat antaneet huumorin lentää ikkunasta ulos aikoja päiviä sitten.
        Aina on ja tulee olemaan niitä idiootteja jotka eivät osaa pitää koiriansa kiinni.

• ota löysin rantein kirjoitti:

Rottia on joka ikisessä paikassa Suomenmaassa. Jos joku haluaa ruokkia metsäneläimiä niin siitä vain. Ei ne ruokkijat aina mitään mummoja ja vaareja ole.
        Antakaa luojan tähden joulumieli näille ihmisille ja älkää aina urputtako vaikka miten mieli tekisi.
        Ongelmia saa jos haluaa. Omasta asenteesta on myös paljon kiinni. Se joka näkee negatiivistä joka paikassa olisi asennemuutoksen aika. Koiran omistajilla on aina jotain ongelmia minkä kaikki tiedämme. Kuka valittaa haukkumisesta, kuka likaamisesta, kuka pelkää, kuka mitäkin. Mahtaako ongelmatonta ulkoilureissua olla montakaan vuodessa, varsinkin suurissa taajamissa. Liian herkästi myös hankitaan se koira. Nyky koiranomistajat ovat antaneet huumorin lentää ikkunasta ulos aikoja päiviä sitten.
        Aina on ja tulee olemaan niitä idiootteja jotka eivät osaa pitää koiriansa kiinni.

Samaa mieltä, että aloittajalla on nyt pipo aivan liian kireällä.. joulumieltä aloittajalle....ja
        muillekkin tietysti ;))

• Mun koira juoksee vapaana lenkillä, mutta ei ihmisten ilmoilla. Ja jos joku tulee vastaan, otan koiran sivulle ja joskus odotan sen kanssa tien sivussa, koira paikallaaanmakuussa. Jos tulijalla on lapsi tai koira saatan napata koiran kiinnikin. Koirallani ei ole lupaa mennä tervehtimään toisia koiria noin vain, odotan, mitä vastaantulija tekee. Ei koirani tiedä, ettei se saisi mennä vieraitten luo, mutta osaa tosi hyvin luoksetulo- ja paikkakäskyn, niin ei sitten pääse tervehtimään, kun tietää, että käskyä pitää totella. Sitten se kyllä menee, jos unohdan käskeä tai annan sille luvan mennä.

• juddha

no itse kyllä pidän myös koiraani vapaana lenkkipoluula, mutta en kyllä ikinä anna sen mennä kauemmaksi itsestäni kuin 5m enkä kyllä muiden luoksekkaan (ihmisten enkä koirien)

minusta niiden pitäisi pitää koiriaan kiinni jotka eivät ole omistajansa hallinnassa, mutta itse en kyllä mieluusti pidä koko lenkin aikaa koiraa kiinni koska se osaa pysähtyä kun vastaan tulee ihminen(hiihtäjä, juoksija, yms. ) tai koira joten en halua koirani koko ajan olevan hihnassa.

( mutta en tietenkään mene sellaisille paikoille missä saa esim. vain hiihtää yms.)

mutta minusta itseänikin häiritsee jos jotkut tunkevat oman koiransa luokse ilman lupaa, mutta joskus se ei kyllä pahemmin häiritse kunhan eivät tee omalle koiralleni mitään!!!

mutta itse en kyllä ajattele itseäni kun pidän koiraani vapaana, jos minusta olisi kiinni tyytyisin kyllä lenkittämään koiraa hihnassa, mutta mitäs koiran elämää se on jos ei saa ikinä juosta edes vähän matkaa.

kyllä koirani takia kävelen 8km lenkkejä että päästään kunnon metsään mutta ei aina koulun jälkeen kerkeä kuin vain pitää vapaana lenkkipolulla!!!

itekkin olen kohdannut lapsia jotka vain tulevat silittämnään koiria ilman lupaa, kerran kun tulivat vaihdoin vain koiran toiselle puolelle eikä sen jälkeen samat lapset ainakaan silitelleet koiraani,

mutta olen kuitenkin opettanut ja totuttanut koirani lapsiin koska minusta se kyllä kuuluu koirien perus koulutukseen, eli että se on totutettu kaikenlaisiin ihmisiin.

ja normaaliti terve koira (joka ei ole kohdannut mitään traumoja lapsiin liittyen ->ja jos sellainen olisi tapahtunut tulisi kyllä omistajan korjata tilanne) ei kyllä hyökkää lasten kimppuun. koska eihän terve uros koirakaan rähise pikku pennulle vaikka pentukin olisi uros koska se vaistoaa sen olevan lapsi, joten sama koskee myös ihmis lapsia. oma koirani rupee haukkumaan (ei kyllä ole agressiivinen, haukkuu vain) kun aikuiset huutaa/tappelee tai juoksee uhkaavasti kohti mutta kun taas lapset tekevät tätä se vain katsoo

ja jos lapset ryntäävät silittämään opetin että koiran pitää mennä maahan, tälläiset asiat minusta kuuluvat koiran koulutukseen koska koiran kanssa muuten voi olla vaikea elää erityisesti kaupungissa missä tulee paljon erilaisia ihmisiä vastaan,

joten vaikka miten lapset ärsyttävät kannattaa itse torua lapsia vaikka sanomalla sanomalla että "tiesittekö että toiseten koiria ei saa silitää ilman lupaa" ->tämä on ainakin täälläpäin saanut lapset ihan hiljaiseksi ja miettimään nolona mitä tekivät, eikä jättää koiraa totuttamasta lapsiin koska silloin kaikki vain kääntyvät itseäsi vastaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4906
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3486
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2943
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2915
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2727
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2270
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      38
      1763
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1690
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1681
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16