Nyt on omaiseni saanut sairaalabakteerin nimeltä ESBL, eli MRSA:n kaltainen sairaalabakteeri, vaikka vieläkin vaarallisempi.
Onko jollakin kokemusta tällaisen potilaan hoidosta.
Helsingissä kuulemma on ollut näitä tapauksia eniten.
ESBL - tappajabakteeri iski
65
37859
Vastaukset
- leviää..
Ei tarvitse yhtään ihmetellä.
http://foorumi.hoitajat.net/index.php?topic=4207.msg34625 Tuolla mainittiin omaiset mutta syytä on myös henkilökunnassa, en voi ymmärtää asiaa miksi ollan välittämättömiä tartuntatautien suhteen. Rehellisesti voin sanoa että en ole kuin YHDEN viimesen päälle vakavasti asian ottaneen hoitajan tavannut, yllättäen se oli Espoossa, tosin ei tainnut olla vakinainen.... Repikää siitä huumoria ja miettikää miksi bakteerit leviää.- aikuinen
Miksi näitä MRSA ja ESBL-infektioita saa vain sairaalaloista?
- koska
aikuinen kirjoitti:
siellä on sopivat kasvu alustat kyseisille bakteereille.
- aikuinen
koska kirjoitti:
siellä on sopivat kasvu alustat kyseisille bakteereille.
Tuo vaipatus pitäis saada kuntoon, samoin käsihygienia.
- nuori hoitaja
Heips!
On aivan totta, että hoitajiltakin unohtuu se käsihygienia! Nuo "unohdukset" vain ovat osastokohtaisia. Oikeasti!! Eri osastoilla tehdään asiat usein aivan eri tavoin. On niitä aseptiikan tosissaan ottavia hoitajia helsingissäkin. :) Itse työskentelen laakson sairaalassa, jossa parhaillaan riehuva norovirus-epidemia (ripuli-ja vatsatauti) ei ole saavuttanut meidän osastoa. Viime vuonnakin meidän osasto oli ainoa, jossa ei vatsatautia käväissyt. Ja nyt pitää koputtaa puuta.. :)Hyvää ja kaunista joulun odotusta kaikille! - Kaitsu 44v
aikuinen kirjoitti:
sairaalat käyttävät niin kovia myrkkyjä tänäpäivänä että tuo myrkky on saanut immuniteetin itseensä,eli ei kohta löyty puhdistus ainetta joka sen tuhoaa,sen takia se siellä kasvaa ja voi hyvin.
- Woi pyhä sylvi
aikuinen kirjoitti:
Tuo vaipatus pitäis saada kuntoon, samoin käsihygienia.
Sairaaloissa on resistenttejä bakteerikantoja, jotka syntyvät, kehittyvät, elävät ja voivat hyvin, kun on 'liian puhdasta'. Ts. desinfioidaan desinfioimisesta päästyä eikä sen jälkeen ole enää mitään, millä vahvan pöpön voisi hävittää.
"Kosteasta lämpimästä vaipasta" tässä ko. bakteerit eivät lähde kuin siinä tapauksessa, että potilaalla on esim. esbl virtsassa. - Desinfiointi on syy
aikuinen kirjoitti:
Missään muualla ei pestä, putsata ja puleerata niin vahvoilla aineilla kaikkea mahdollista kuin sairaaloissa. Seurauksena on resistenttejä bakteerikantoja, joille ei ole enää mitään myrkkyä, johon se kuolisi. - Ylläri se on tämäkin, että liiallinen puhtaus ei olekaan aina niin hyvästä.
- Yleispesuaine
Desinfiointi on syy kirjoitti:
Missään muualla ei pestä, putsata ja puleerata niin vahvoilla aineilla kaikkea mahdollista kuin sairaaloissa. Seurauksena on resistenttejä bakteerikantoja, joille ei ole enää mitään myrkkyä, johon se kuolisi. - Ylläri se on tämäkin, että liiallinen puhtaus ei olekaan aina niin hyvästä.
Sairaalasiivous on kyllä ajan tasalla ja tutkimuksiin perustuvaa nykysin sairaaloissa, joten ei se ihan suomi-24:n vanhustyön palstan keskustelijoiden asiantuntemuksen varassa ole :-)).
- Meucci
Mutta omaisesi tulisi eristää muista asukkaista ja hoitajien pitäisi käyttää käsineitä, essua ja suojamaskia ja sen lisäksi omaisenne tulisi hoitaa viimeisenä.
- paha juttu
Melko hyvässä kunnossa oleva isäni kuoli keväällä aika nopeasti MRSA:han Helsingin sairaalassa. Mitään erikoistoimia ei tehty.
Pelottaa joutua mihinkään leikkaukseen.
Muistan lukeneeni satoja kuolevan MRSA:han Suomessa vuosittain. - aikuinen
paha juttu kirjoitti:
Melko hyvässä kunnossa oleva isäni kuoli keväällä aika nopeasti MRSA:han Helsingin sairaalassa. Mitään erikoistoimia ei tehty.
Pelottaa joutua mihinkään leikkaukseen.
Muistan lukeneeni satoja kuolevan MRSA:han Suomessa vuosittain.Millaisia toimenpiteitä teitte?
Saitteko korvauksia potilasvahinkokeskuksesta?
MIllaisen informaation saitte sairaalassa?
Kuka informoi?
Miksei isäänne hoidettu?
MRSA:han on monta purevaa antibioottia.
Saiko hän lääkitystä? - ei edes
aikuinen kirjoitti:
Millaisia toimenpiteitä teitte?
Saitteko korvauksia potilasvahinkokeskuksesta?
MIllaisen informaation saitte sairaalassa?
Kuka informoi?
Miksei isäänne hoidettu?
MRSA:han on monta purevaa antibioottia.
Saiko hän lääkitystä?ehkä aina riittävän hyvin selkokielellä kerrota, mistä kulloinkin on kysymys.
Ihmettelimme mm. mustia pilkkuja, jotka alkoivat kropassa levitä, emme aluksi selkokielistä vastausta saaneet.
Netistä (isän kuoleman jälkeen) löysin tyhjentävät vastaukset ja selitykset niihin termeihin, joita sairaalaassa käytettiin.
Saimme käydä sairaalassa ihan normaalisti katsomassa, ei mitään suojautumista vaadittu tai tarjottu.
Isäni oli kolmen muun potilaan kanssa valvontaosastolla, jossa porukkaa lappasi eestaas kuin normaaliosastolla.
Kaikki meni huonoon suuntaan niin nopeasti siinä hässäkässä, ettei ehtinyt ymmärtää.
Henkinen hätäkin sumensi kai omaa ajattelua.
Olisi auttanut paljon toipumista, jos alunperinkin olisi tilanne selvitetty kunnolla.
Ei kai omainen voi ymmärtää kysyä kaikkea, jos ei ole lääketieteen asiantuntija.
Minusta hoitohenkilökunnan täytyy olla aktiivinen ja pitää omaiset selkeästi ajan tasalla tilanteesta, ettei jää kaivelemaan mieleen "turhia" asioita muutenkin vaikeassa tilanteessa.
Teen surutyötäni ja yritän myös "haudata" sairaala-asian pois mielestäni.
Ketään ei ole koskaan onnistuttu henkiin herättämään, vaikka mitä tekisi. - aikuinen
ei edes kirjoitti:
ehkä aina riittävän hyvin selkokielellä kerrota, mistä kulloinkin on kysymys.
Ihmettelimme mm. mustia pilkkuja, jotka alkoivat kropassa levitä, emme aluksi selkokielistä vastausta saaneet.
Netistä (isän kuoleman jälkeen) löysin tyhjentävät vastaukset ja selitykset niihin termeihin, joita sairaalaassa käytettiin.
Saimme käydä sairaalassa ihan normaalisti katsomassa, ei mitään suojautumista vaadittu tai tarjottu.
Isäni oli kolmen muun potilaan kanssa valvontaosastolla, jossa porukkaa lappasi eestaas kuin normaaliosastolla.
Kaikki meni huonoon suuntaan niin nopeasti siinä hässäkässä, ettei ehtinyt ymmärtää.
Henkinen hätäkin sumensi kai omaa ajattelua.
Olisi auttanut paljon toipumista, jos alunperinkin olisi tilanne selvitetty kunnolla.
Ei kai omainen voi ymmärtää kysyä kaikkea, jos ei ole lääketieteen asiantuntija.
Minusta hoitohenkilökunnan täytyy olla aktiivinen ja pitää omaiset selkeästi ajan tasalla tilanteesta, ettei jää kaivelemaan mieleen "turhia" asioita muutenkin vaikeassa tilanteessa.
Teen surutyötäni ja yritän myös "haudata" sairaala-asian pois mielestäni.
Ketään ei ole koskaan onnistuttu henkiin herättämään, vaikka mitä tekisi.En nyt halua pahentaa surutyötäsi, mutta totuus on että eivät tainneet tosissaan yrittääkään parantaa tuota MRSA:ta, koska siihen on monta antibioottia vielä olemassa jotka purevat.
ESBL:ään on vain yksi ja sitäkään eivät ymmärrä antaa, vaan potilaat menehtyvät.
Hoito pitää olla ajan tasalla, niin myös hoitavat ihmiset pitäisi oleman ajan tasalla näiden uusien vaikeitten sairaalabakteerien hoidossa, mutta ei.
Ne eivät tiedä tarpeeksi eivätkä hoida nopeasti ja uusilla ajantasalla olevilla lääkekuureilla.
Vanhat ihmiset kun eivät ole sen arvoisia yhteiskunnan ja lääkärikunnan mielestä.
Minä tekisin juuri päinvastoin kuin sinä.
Minä kävisin läpi kaiken materiaalin isäsi hoidosta ja sitten ottaisin selvää tehtiinkö hoito asianmukaisesti.
Tätähän omaiset eivät useimmiten tutki, tekevät vain surutyötä ja haluavat unohtaa ikävän tapahtuman.
Senkin ymmärtää.
Minä jatkan peuhaamista.
Se on minun tapani tehdä surutyötä, paneutua asiaan perinpohjin ja kannella kun huomaan virehitä ja epäselvyyksiä tai suoranaisia hoitolaiminlyöntejä. - sekin
aikuinen kirjoitti:
En nyt halua pahentaa surutyötäsi, mutta totuus on että eivät tainneet tosissaan yrittääkään parantaa tuota MRSA:ta, koska siihen on monta antibioottia vielä olemassa jotka purevat.
ESBL:ään on vain yksi ja sitäkään eivät ymmärrä antaa, vaan potilaat menehtyvät.
Hoito pitää olla ajan tasalla, niin myös hoitavat ihmiset pitäisi oleman ajan tasalla näiden uusien vaikeitten sairaalabakteerien hoidossa, mutta ei.
Ne eivät tiedä tarpeeksi eivätkä hoida nopeasti ja uusilla ajantasalla olevilla lääkekuureilla.
Vanhat ihmiset kun eivät ole sen arvoisia yhteiskunnan ja lääkärikunnan mielestä.
Minä kävisin läpi kaiken materiaalin isäsi hoidosta ja sitten ottaisin selvää tehtiinkö hoito asianmukaisesti.
Tätähän omaiset eivät useimmiten tutki, tekevät vain surutyötä ja haluavat unohtaa ikävän tapahtuman.
Senkin ymmärtää.
Minä jatkan peuhaamista.
Se on minun tapani tehdä surutyötä, paneutua asiaan perinpohjin ja kannella kun huomaan virehitä ja epäselvyyksiä tai suoranaisia hoitolaiminlyöntejä.kuuluu sinun surutyöhösi että hyökkäät hoitohenkilökuntaa vastaan, myös lääkäreitä. koskaan ei kiitoksen sanaa tule. tiedoksesi että mrsa bakteeria voivat kuljettaa myös omaiset sairaalaan.
- aikuinen
sekin kirjoitti:
kuuluu sinun surutyöhösi että hyökkäät hoitohenkilökuntaa vastaan, myös lääkäreitä. koskaan ei kiitoksen sanaa tule. tiedoksesi että mrsa bakteeria voivat kuljettaa myös omaiset sairaalaan.
Niin että kovin vaikuttaa molemminpuoliselta tuo syyttely.
- esittää
aikuinen kirjoitti:
Niin että kovin vaikuttaa molemminpuoliselta tuo syyttely.
mielipiteensä ja toinen syytää faktatietoina täysin ufojuttuja ja yleistää ne koskemaan kaikkia laitoksia!
- aikuinen
esittää kirjoitti:
mielipiteensä ja toinen syytää faktatietoina täysin ufojuttuja ja yleistää ne koskemaan kaikkia laitoksia!
Olisi mukavaa nähdä nimet oikein näille hyville laitoksille.
Ei kait siinä olisi mitään pahaa, koska nehän mainittaisiin hyvinä esimerkkeinä.
Koskaan vain kukaan ei nimeä yhtään sellaista.
Miksiköhän? - voi olla
aikuinen kirjoitti:
Olisi mukavaa nähdä nimet oikein näille hyville laitoksille.
Ei kait siinä olisi mitään pahaa, koska nehän mainittaisiin hyvinä esimerkkeinä.
Koskaan vain kukaan ei nimeä yhtään sellaista.
Miksiköhän?se, että yksittäinen hoitaja voi tietysti mainita vain sellaisesta laitoksesta, jossa on ollut työssä. Ja täällähän halutaan keskustella anonyymisti. Omaiset voisivat mainita, mutta mitäs sitä suotta kehumaan kun yleinen käsitys näkyy olevan että joka paikassa on huono hoito.
Yksi negatiivinen maininta vaatii seurakseen ainakin kymmenen positiivista, jotta asianlaita muuttuu. - aikuinen
voi olla kirjoitti:
se, että yksittäinen hoitaja voi tietysti mainita vain sellaisesta laitoksesta, jossa on ollut työssä. Ja täällähän halutaan keskustella anonyymisti. Omaiset voisivat mainita, mutta mitäs sitä suotta kehumaan kun yleinen käsitys näkyy olevan että joka paikassa on huono hoito.
Yksi negatiivinen maininta vaatii seurakseen ainakin kymmenen positiivista, jotta asianlaita muuttuu.Anteeksi nyt mutta en ymmärrä kirjoituksesi pointtia, siis sitä MIKSI TODELLAKAAN EI VOISI HYVIÄ HOITOPAIKKOJA NIMELTÄ MAINITA?
EIhän siellä töissä tarvitse olla, voihan sitä muutenkin saada kokemuksia vanhustenhoitopaikoista.
Minä uskon kylläkin että noista inhimillisistä todella hyvää vanhustenhotoa antavista laitoksista ja hoitokodeista on huutava pula.
Varsinkin yleisellä sairaanhoitopuolella ne ovat niin harvinaisia, ettei siellä juuri ole mitään nimeämistä.
Tarkoitan tietenkin,että olisi hienoa jos asiat olisivat toisin. - nikki
aikuinen kirjoitti:
Anteeksi nyt mutta en ymmärrä kirjoituksesi pointtia, siis sitä MIKSI TODELLAKAAN EI VOISI HYVIÄ HOITOPAIKKOJA NIMELTÄ MAINITA?
EIhän siellä töissä tarvitse olla, voihan sitä muutenkin saada kokemuksia vanhustenhoitopaikoista.
Minä uskon kylläkin että noista inhimillisistä todella hyvää vanhustenhotoa antavista laitoksista ja hoitokodeista on huutava pula.
Varsinkin yleisellä sairaanhoitopuolella ne ovat niin harvinaisia, ettei siellä juuri ole mitään nimeämistä.
Tarkoitan tietenkin,että olisi hienoa jos asiat olisivat toisin.tekstini pointti oli siinä, että jos nyt esim. tällä palstalla joku hoitaja mainitsee hyväksi jonkun hoitolaitoksen, niin luultavimmin lukijat liittävät sen laitoksen ja ko hoitajan eli siis että viestin kirjoittaja on/on ollut siellä töissä. Ja tätä ei tekstin kirjoittaja ehkä halua, koska hänen henkilöllisyytensä on vaarassa paljastua (selviää mm millä paikkakunnalla, ja täällähän saattaa olla muita samalta paikkakunnalta. Siitä ei ole enää pitkä matka siihen, että kirjoittaja tunnistetaan, varsinkin jos kyseessä on pieni paikkakunta.) Oliko nyt ymmärrettävämpi selvitys?
Kun OMAINEN mainitsee hyvän hoitopaikan, ei ehkä tämä ole niin haittaava tekijä?
Tosin oli sitten kyseessä hoitaja tai omainen, joku voi sitä kautta ehkä aavistaa jotakin...
Siis ydinsisältö: ei haluta antaa kenellekään mitään vihjeitä siitä, missä kenties olet töissä, missä kenties asut tai kenen omainen se täällä kirjoittelee.
En tiedä ymmärrätkö vieläkään pointtini...
Tällä perusteella en kerro, vaikka tiedän hyvää hoitoa tarjoavia hoitopaikkoja. Ja tähän on turha heittää, että ei niitä ole koska en niitä nimeä!!! - asioita,
sekin kirjoitti:
kuuluu sinun surutyöhösi että hyökkäät hoitohenkilökuntaa vastaan, myös lääkäreitä. koskaan ei kiitoksen sanaa tule. tiedoksesi että mrsa bakteeria voivat kuljettaa myös omaiset sairaalaan.
ja asettanut mielessäni asioita kyseenalaiskis, en hyökännyt ketään kohtaan.
- aikuinen
nikki kirjoitti:
tekstini pointti oli siinä, että jos nyt esim. tällä palstalla joku hoitaja mainitsee hyväksi jonkun hoitolaitoksen, niin luultavimmin lukijat liittävät sen laitoksen ja ko hoitajan eli siis että viestin kirjoittaja on/on ollut siellä töissä. Ja tätä ei tekstin kirjoittaja ehkä halua, koska hänen henkilöllisyytensä on vaarassa paljastua (selviää mm millä paikkakunnalla, ja täällähän saattaa olla muita samalta paikkakunnalta. Siitä ei ole enää pitkä matka siihen, että kirjoittaja tunnistetaan, varsinkin jos kyseessä on pieni paikkakunta.) Oliko nyt ymmärrettävämpi selvitys?
Kun OMAINEN mainitsee hyvän hoitopaikan, ei ehkä tämä ole niin haittaava tekijä?
Tosin oli sitten kyseessä hoitaja tai omainen, joku voi sitä kautta ehkä aavistaa jotakin...
Siis ydinsisältö: ei haluta antaa kenellekään mitään vihjeitä siitä, missä kenties olet töissä, missä kenties asut tai kenen omainen se täällä kirjoittelee.
En tiedä ymmärrätkö vieläkään pointtini...
Tällä perusteella en kerro, vaikka tiedän hyvää hoitoa tarjoavia hoitopaikkoja. Ja tähän on turha heittää, että ei niitä ole koska en niitä nimeä!!!Voithan muuttaa nikkiäsi kun kerrot HYVÄN hoitopaikan.
Pienillä paikkakunnilla on hyvin harvoin hyviä hoitolaitoksia, koska siellä ei ole kilpailijoita ollenkaan ja laitoshoidon kysyntäe ylittää tarjonnan. - pienillä
aikuinen kirjoitti:
Voithan muuttaa nikkiäsi kun kerrot HYVÄN hoitopaikan.
Pienillä paikkakunnilla on hyvin harvoin hyviä hoitolaitoksia, koska siellä ei ole kilpailijoita ollenkaan ja laitoshoidon kysyntäe ylittää tarjonnan.Juuri pienillä paikkakunnilla on paremmat mahdollisuudet antaa vanhukselle yksilöllisempää ja parempaa hoitoa kuin isoissa laitoksissa johtuen siitä, että oppii asukkaat tuntemaan henkilökohtaisemmin kun niitä ei ole niin montaa..
- nikki
aikuinen kirjoitti:
Voithan muuttaa nikkiäsi kun kerrot HYVÄN hoitopaikan.
Pienillä paikkakunnilla on hyvin harvoin hyviä hoitolaitoksia, koska siellä ei ole kilpailijoita ollenkaan ja laitoshoidon kysyntäe ylittää tarjonnan.tutustunut pienten paikkakuntien laitoksiin?
- pienillä
nikki kirjoitti:
tutustunut pienten paikkakuntien laitoksiin?
Työskentelen kaupungin vanhainkodissa. Paikkakunnalla asuu hiukan yli 6000as. Ja olen muutenkin tietoinen lähikuntien tilanteesta.
En toki tarkoita että isoilla paikkakunnilla hoidettaisiin huonosti, vaan perimmäinen tarkoitukseni oli se, että kun on pieni paikkakunta ja pienemmät laitokset oppii tuntemaan asiakkaansa paremmin ja siten mahdollistaa yksilöllisemmän palvelun!
On tietenkin totta, että jokainen hoitaja kantaa kortensa kekoon opmalla persoonallaan ja kaikki eiväöt ole sopivia vanhustenhuollon työhön, vaikka olisi muuten miten hyvä hoitaja tahansa! - Nimetön
aikuinen kirjoitti:
En nyt halua pahentaa surutyötäsi, mutta totuus on että eivät tainneet tosissaan yrittääkään parantaa tuota MRSA:ta, koska siihen on monta antibioottia vielä olemassa jotka purevat.
Senkin ymmärtää.
Minä jatkan peuhaamista.
Se on minun tapani tehdä surutyötä, paneutua asiaan perinpohjin ja kannella kun huomaan virehitä ja epäselvyyksiä tai suoranaisia hoitolaiminlyöntejä.Hei,
Oma vanha äitin sai ESBL bakteerin lukuisia virtsatieinfektioita sairastettuaan. Hän meni todella huonoon kuntoon ja oma lääkäri soitti minulle kotiin ja kertoi että nyt on käynyt näin ja tähän ei ole mitään lääkettä. Luulimme kaikki että äiti kuolee. Kysyimme kuitenkin toisen sairaalan lääkärilä hoidosta ja hän sanoi että kyllä tähän lääke on. Vastahakoisesti oma lääkäri siitten vaatimuksestamme määräsi lääkityksen sanoen että ei tämä aina kuitenkaan auta. Äiti parani kahden viikon hoidon jälkeen täysin hyvään kuntoon ja elämä jatkuu. On aivan selvää että joillakin lääkäreillä on olevinaan oikeus päättää aika isoista asioista. Omaiset - olkaa valppaita vanhustenne hoidossa. Tarkistakaa lääkityksiä ja kyseenalaistakaa asioita jos jokin vaivaa. Pyytäkää hoitokansio nähtäväksenne ym. Itse olen menettänyt luottamuksen vanhusten hyvään hoitoon itsestäänselvyytenä. Kaikki pitää itse tarkistaa ja vaatia että tutkitaan hoidetaan niin kauan kun on jotain hoidettavaa. Kuolema saa tulla kun sen aika on mutta vanhusten loppuaika pitää hoitaa kuten muillakin ihmisillä. Ikä ei ole syy hoitamatta jättämiseen. - ja en tod kuollut
sekin kirjoitti:
Mulla oli esbl bakteeri mutta se hoidettiin pois jollain vahvalla antibiootilla. Ei mulle tullut kuin kuumetta vähän ja haava eritti yhdestä kohtaa vähän, mutta sekin loppui. Ja pääsin kotiin 4 päivän päästä siitä kun se oli hoidettu. Se pyyhkiytyi potilastiedoistakin jo pois / pyyhkiytyy.
- aimari
aikuinen kirjoitti:
Senkin ymmärtää.
Minä jatkan peuhaamista.
Se on minun tapani tehdä surutyötä, paneutua asiaan perinpohjin ja kannella kun huomaan virehitä ja epäselvyyksiä tai suoranaisia hoitolaiminlyöntejä.Äitini sai ESBl-sairaalabakteerin ollessaan lyhythoitojaksolla Pakila-kodissa. Hänet kiidätettiin sairaalaan reilun viikon päästä Pakila-kodista tultuaan. Sairaalasta ei kerrottu omaisille mistä oli kyse ja hänet kotiutettiin perheeseeni, jossa nuorin, vielä kolmesta kotona asuvista lapsistamme, oli vasta 11 vuotias. Emme tänä päivänäkään tiedä olemmeko mahdollisesti myös me nyt sairastuneet tähän bakteeriin. Luulsi terveydenhuollon piirissä työskentelevien ihmisten velvollisuudesta ainakin, jos ei sitä eettistä asennetta enää kenelläkään ole, tiedostavan, että näinkin vakavan sairauden kyseessä ollen, tulisi omaisia informoida asiasta, ainakin ennenkuin vanhuksia lasten luokse sairaalasta kotiutetaan, omassa kodissaanhan dementoituneet vanhukset eivät luonnollisestikaan enää pärjää.
Rakkaat päättäjät, ministeri Hyssälä ja kumppanit, tiedättekö te mitä te nyt olette tekemässä?
Olette sulkemassa Osmonkallion vanhainkodin, jossa suurimmalla osalla vanhuksista on oma huone ja omat huonekalut = oma tupa, oma lupa, joka siis tarkoittaa ettei vierailuaikoja ole, vaan me omaiset voimme vierailla omaisiemme luona milloin vain. Omaisemme tuntevat olevansa kotonaan, koska heille tutut huonekalut ovat huoneessa. Vaikkeivat he ulkoilekaan päivittäin, eivät sitä edes halua, on heillä riittävästi tilaa kävellä käytävillä osastojen välillä ja saada siten riittävästi liikuntaa.
Nyt te siirrätte nämä dementoituneet vanhukset ns. palvelutaloihin muka parempiin oloihin. Juu, kuulostaa hyvältä, vaan mitä tuo todellisuudessa tarkoittaa: Nyt omissa huoneissa olevat vanhukset siirretään ylipaikoille muihin seniorisäätiön vanhainkoteihin. Kuinka kauan odottava siellä omaa paikkaa, kukaan ei tiedä. Omaa huonetta ei ole kenellekään enää tarjolla, niitä ei kuulema ole yhtään vapaana. Mitenkä siis näiden, nyt tyytyväisten vanhusten tilanne tästä paranee? EI MITENKÄÄN.
Tällä tempulla vain parannellaan tilastoja ja koska kukaan ei käy, eikä ole käynytkään, katsastamassa paikan päällä mitenkä vanhukset laitoksissa yms. oikein asuvat, annetaan nimen olla se ratkaiseva tekijä. Kaikki haluavat eroon nimestä laitos, siitäkin huolimatta, että esim. Osmonkallio on esimerkillisen hyvä koti meidän omaisillemme. Nyt tuo ihme sana Palvelukoti saa päättäjät ja muut tietämättömät kuvittelemaan, että siellä vanhuksilla on asiat paremmin, VAAN KUN EIVÄT OLE,VAIN PÄINVASTOIN.
Säästöjäkö tässä vain ollaan tekemässä. Jonain päivänä se voi olla ministeri Hyssälälläkin vanhuus edessä ja mihinkähän ylipaikalle hänet sitten kyörätään. Sitä saa mitä tilaa, joten nyt olisi korkea aika tilata jotain vähän laadukkaampaa ja käydä itse katsomassa minne näitä 125 vanhusta, puolen vuoden sisällä, oikein viedään, vai halutaanko heistä nyt sitten mahdollisimman nopeasti päästä eroon, ns. luonnollista tietä. Ei kyllä Suomi-kuvaa tämä toimenpide kiillota. - tunnen asian
aikuinen kirjoitti:
Senkin ymmärtää.
Minä jatkan peuhaamista.
Se on minun tapani tehdä surutyötä, paneutua asiaan perinpohjin ja kannella kun huomaan virehitä ja epäselvyyksiä tai suoranaisia hoitolaiminlyöntejä.Älkää nyt hyvät ihmiset uskoko kaikkea mitä täällä kirjoitellaan: sekä mrsa:han että esblään löytyy Suomessa lääke ja varmasti hoidetaan kaikki. kuoleehanihmisiä muihinkin, herkkien bakteereiden aiheuttamiin infektioihin!
- Kyllä se ikä on
Nimetön kirjoitti:
Hei,
Oma vanha äitin sai ESBL bakteerin lukuisia virtsatieinfektioita sairastettuaan. Hän meni todella huonoon kuntoon ja oma lääkäri soitti minulle kotiin ja kertoi että nyt on käynyt näin ja tähän ei ole mitään lääkettä. Luulimme kaikki että äiti kuolee. Kysyimme kuitenkin toisen sairaalan lääkärilä hoidosta ja hän sanoi että kyllä tähän lääke on. Vastahakoisesti oma lääkäri siitten vaatimuksestamme määräsi lääkityksen sanoen että ei tämä aina kuitenkaan auta. Äiti parani kahden viikon hoidon jälkeen täysin hyvään kuntoon ja elämä jatkuu. On aivan selvää että joillakin lääkäreillä on olevinaan oikeus päättää aika isoista asioista. Omaiset - olkaa valppaita vanhustenne hoidossa. Tarkistakaa lääkityksiä ja kyseenalaistakaa asioita jos jokin vaivaa. Pyytäkää hoitokansio nähtäväksenne ym. Itse olen menettänyt luottamuksen vanhusten hyvään hoitoon itsestäänselvyytenä. Kaikki pitää itse tarkistaa ja vaatia että tutkitaan hoidetaan niin kauan kun on jotain hoidettavaa. Kuolema saa tulla kun sen aika on mutta vanhusten loppuaika pitää hoitaa kuten muillakin ihmisillä. Ikä ei ole syy hoitamatta jättämiseen.syy jättää rankimpia hoitoja tekemättä. Lääke voi olla erittäin kallis ja sillä voi olla vakavia sivuvaikutuksia.
- hoitaja2
HOX tappaja bakteeri?
ESBL-sairaalabakteeri kantaa esiintyy kautta maan nykyään. Se on nykypäivää. Kannattaa perehtyä asiaan aivan asiallisten sivujen kautta, esim sairaanhoitopiirien nettisivuilta.
Miettimisen aiheena myös sellainen seikka, että me hoitajat hoidamme ja olemme kontaktissa 8h/pv tällaisten potilaiden kanssa. Meilla on perheet, on vastasyntyneitä lapsia kotona, on huonokuntoisia isovanhempia.
Nykytietämyksellä oikealla suojautumisella ja desinfektioaineen täsmällisellä käytöllä bakteeri ei leviä, eikä siitä ole haittaa ympäristölle.
ystävällisin terveisin Hoitaja- Leviää ja levisikin
Katsopas googlesta tuosta bakteerista, miten vaarallinen se on.
Minun äitinikin kuoli siihen nopeasti.
Alkoi virtsatulehduksena ja keuhoista löytyi pesäkkeinä ruumiinavauksessa.
Tätä bakteeria vähätellään karmeasti Suomessa.
Englannissa se otetaan aivan todesta.
Myös sinuun se voi olla tarttunut ja lapsiisikin kauttasi.
Mitkään luulot eivät tätä seikkaa paljasta, vain laboratoriokokeet.
Kun kunto sitten jonkin muun sairauden ansioista huononee, voit saada yleisen verenmyrkytyksen tästä bakteerista. - Mikrobiologian kirja
Leviää ja levisikin kirjoitti:
Katsopas googlesta tuosta bakteerista, miten vaarallinen se on.
Minun äitinikin kuoli siihen nopeasti.
Alkoi virtsatulehduksena ja keuhoista löytyi pesäkkeinä ruumiinavauksessa.
Tätä bakteeria vähätellään karmeasti Suomessa.
Englannissa se otetaan aivan todesta.
Myös sinuun se voi olla tarttunut ja lapsiisikin kauttasi.
Mitkään luulot eivät tätä seikkaa paljasta, vain laboratoriokokeet.
Kun kunto sitten jonkin muun sairauden ansioista huononee, voit saada yleisen verenmyrkytyksen tästä bakteerista.Suosittelisin lukemaan duodecimin mikrobiologian kirjat ennenkun postaatte tänne ties mitä stetsonista vedettyä kauhujuttua. . .
Ensinnäkin ESBL ja MRSA potilaat tulisi eristää omalle osastolleen jolloin myös omaisten tapaamista tulisi rajoittaa.. Harvat omaiset osaavat arvostaa tai ymmärtää tällaista järjestelyä.
Toiseksi suurin osa bakteereista (niistä vaarallisistakin) elelevät ihon/suoliston/limakalvojen normaalifloorassa ja aiheuttavat infektioita vasta kun yleiskunto laskee tai pääsevät jonnekin minne eivät kuulu.(=opportunisteja)
Siinä vaiheessa kun se sepsis iskee niin hoito on varsin hankalaa.
Turha on hoitohenkilökuntaa syytellä, virheitä sattuu kaikille, samoin huonoa onnea.. ...ja muistakaa että ne lääkäritkin ovat vaan ihmisiä. Jos teiltä on kuollut omainen, niin muistakaa että se lääkäri on vastuussa siitä kuolemasta, ja joutuu elämään sen asian kanssa.. jos joutuisin valitsemaan niin itse olisin mielummin se omainen.
.. ja kyllä, ovat nuo vaarallisia, pääosin johtuen siitä että ruinaatte siellä TK:ssa niitä vitun antibiootteja joka helvetin nuhaan.(--> näin ne syntyvät ne resistentit kannat.)
Ja anteeksi karkea kielenkäyttö. - x esbl
Mikrobiologian kirja kirjoitti:
Suosittelisin lukemaan duodecimin mikrobiologian kirjat ennenkun postaatte tänne ties mitä stetsonista vedettyä kauhujuttua. . .
Ensinnäkin ESBL ja MRSA potilaat tulisi eristää omalle osastolleen jolloin myös omaisten tapaamista tulisi rajoittaa.. Harvat omaiset osaavat arvostaa tai ymmärtää tällaista järjestelyä.
Toiseksi suurin osa bakteereista (niistä vaarallisistakin) elelevät ihon/suoliston/limakalvojen normaalifloorassa ja aiheuttavat infektioita vasta kun yleiskunto laskee tai pääsevät jonnekin minne eivät kuulu.(=opportunisteja)
Siinä vaiheessa kun se sepsis iskee niin hoito on varsin hankalaa.
Turha on hoitohenkilökuntaa syytellä, virheitä sattuu kaikille, samoin huonoa onnea.. ...ja muistakaa että ne lääkäritkin ovat vaan ihmisiä. Jos teiltä on kuollut omainen, niin muistakaa että se lääkäri on vastuussa siitä kuolemasta, ja joutuu elämään sen asian kanssa.. jos joutuisin valitsemaan niin itse olisin mielummin se omainen.
.. ja kyllä, ovat nuo vaarallisia, pääosin johtuen siitä että ruinaatte siellä TK:ssa niitä vitun antibiootteja joka helvetin nuhaan.(--> näin ne syntyvät ne resistentit kannat.)
Ja anteeksi karkea kielenkäyttö.ESBL voi syntyä ihan kotioloissa, esim pitkäkestoisen antibiootti käytön jälkeen. Perus terveellä ihmisellä poistuu usein itsekseen mutta voi kuulemma herkästi palata. Minulla oli, ei ole enään. Todettin sattumalta rutiini kokeessa ja oli täysin oireeton. Lähti ilman lääkitystä, ajan kanssa. Turha liiotella vaaroja, mutta tietenkin esim vanhuksille ihan eri asia. Asiallista tietoa en saannut kuin hygieniahoitajalta, "perus"lääkärit ihan pihalla koko aiheesta.
- Sisar valkoinen
x esbl kirjoitti:
ESBL voi syntyä ihan kotioloissa, esim pitkäkestoisen antibiootti käytön jälkeen. Perus terveellä ihmisellä poistuu usein itsekseen mutta voi kuulemma herkästi palata. Minulla oli, ei ole enään. Todettin sattumalta rutiini kokeessa ja oli täysin oireeton. Lähti ilman lääkitystä, ajan kanssa. Turha liiotella vaaroja, mutta tietenkin esim vanhuksille ihan eri asia. Asiallista tietoa en saannut kuin hygieniahoitajalta, "perus"lääkärit ihan pihalla koko aiheesta.
No tuo sinun paranemisesi ei mitenkään ota pois sitä tosiasiaa, että tämä ESBL-bakteeri voi viedä vanhukselta hengen.Ja viekin.
- Ruotsissa
x esbl kirjoitti:
ESBL voi syntyä ihan kotioloissa, esim pitkäkestoisen antibiootti käytön jälkeen. Perus terveellä ihmisellä poistuu usein itsekseen mutta voi kuulemma herkästi palata. Minulla oli, ei ole enään. Todettin sattumalta rutiini kokeessa ja oli täysin oireeton. Lähti ilman lääkitystä, ajan kanssa. Turha liiotella vaaroja, mutta tietenkin esim vanhuksille ihan eri asia. Asiallista tietoa en saannut kuin hygieniahoitajalta, "perus"lääkärit ihan pihalla koko aiheesta.
Ainakin puolisenkymmentä vauvaa on kuollut Ruotsissa sairaalassa saamaansa ESBL-tappajabakteeriin, niin että lopeta tuo sairaalahenkilökunnan vähättelevä asenne tähän bakteeriin.
Alan kohta uskoa että sairaalatyöntkijät ovat aivan kuolemaan ohjaavia potilaiden suhteen.
Ennenvanhaan sentään tehtiin kaikki elämän puolesta, nyt hällä väliä jos joku kuolee, olipa se sitten vanhus tai vauva.
Nyt on kyllä aika alkaa karsia pois tuolta hoitopuolelta kaikki tappaja-asenteella liikkeellä olevat tyypit.Keskitysleiriainesta siellä sankoin parvin hyörii.
Sydämenpysäyttävää lääkenestettä käyttävät kasvovetenäkin, huhhuhuh... - Tunnen asian
Ruotsissa kirjoitti:
Ainakin puolisenkymmentä vauvaa on kuollut Ruotsissa sairaalassa saamaansa ESBL-tappajabakteeriin, niin että lopeta tuo sairaalahenkilökunnan vähättelevä asenne tähän bakteeriin.
Alan kohta uskoa että sairaalatyöntkijät ovat aivan kuolemaan ohjaavia potilaiden suhteen.
Ennenvanhaan sentään tehtiin kaikki elämän puolesta, nyt hällä väliä jos joku kuolee, olipa se sitten vanhus tai vauva.
Nyt on kyllä aika alkaa karsia pois tuolta hoitopuolelta kaikki tappaja-asenteella liikkeellä olevat tyypit.Keskitysleiriainesta siellä sankoin parvin hyörii.
Sydämenpysäyttävää lääkenestettä käyttävät kasvovetenäkin, huhhuhuh...Esbl-ryhmään kuuluu aivan tavallisia bakteereita ja useimmat löydetyt kantajat ovat aivan oireettomia kuten mrsa-kantajatkin, joten on aiva turha puhua "tappajabakteereista". Kaikenlaisiin bakteereihin kuolee ihmisiä, oli sairaala sitten "hyvä" tai "huono"
- jo riittää
Ruotsissa kirjoitti:
Sydämenpysäyttävää lääkenestettä käyttävät kasvovetenäkin, huhhuhuh...Johan olet todellinen asiantuntija! Lue vaan enemmän tieteellistä faktaa 7-päivää lehdestä. Ja varo sairastumasta, sinun ajatuksenjuoksullasi menisit varmasti psykoosin sairaalassa oloaikana. Hanki rauhoittava lääkitys!
- JA NENASTA!!!
jo riittää kirjoitti:
Johan olet todellinen asiantuntija! Lue vaan enemmän tieteellistä faktaa 7-päivää lehdestä. Ja varo sairastumasta, sinun ajatuksenjuoksullasi menisit varmasti psykoosin sairaalassa oloaikana. Hanki rauhoittava lääkitys!
tarttuu HS:n eraan artikkelin mukaan usein TIETOKONEEN NAPPAIMISTA!!!!!
olen todella ihmetellyt jo vuosikausia, miten tietokoneen nappaimet ovat ilman suojainta!
sellaista ei ole edes viela suunniteltu! joku kelmu siihen pitaisi suunnitella..
tietokoneen nappaimia on nimittain aika hankala puhdistaa..usein siivoojat eivat sellaista edes ajattele (ei ole heidan syynsa)..sitapaitsi tietsikat ovat koko ajan kaytossa..mene nyt siihen sit ratteinesi.. toisessa artikkelissa kerrottiin MRSA:n tarttuvan hoitajien nenasta..
ei muuta kun vappunenat kehiin!!!
- opiskelija(17v)
Olen lähihoitajaopiskelija ja työssäoppimisen paikassa(vanhainkoti, ollut n. vk) on ESBL sairastava potilas/asiakas.
En tajua vielä oikein mitä tämä sairaus tarkoittaa mutta tiedän että se on sairaalabakteeri.
Käytämme häntä hoitaessa hanskoja ja suojaessua (myös suojamaskia halutessa). Hän on 2 hengen huoneessa, mutta hän on vuodepotilas ja ns. kosketuseristyksessä. Tietääkseni häntä hoidetaan ihan samalla tavalla kuin muitakin asiakkaita, mutta ollaan tarkkoina entistä enemmän käsihygieenistä ja essu pitää olla (tietysti myös hanskat mutta niitä käytetään jokaista hoitaessa)! - Hoitsukkainen
Itse sairaalassa työskentelevänä on tullut vastaan useita MRSA:ta tai ESBL:ää sairastavia potilaita. Meillä hoitajat osaavat kyllä aika pitkälti itse suojautua oikein tällaista potilasta hoitaessa ja suurin osa osaa myös potilaan omaisia neuvoa suojautumisessa. Omaisillehan riittää pelkkä hyvä käsihygienia, kun he käyvät potilasta tapaamassa. Usein ohjaamme kuitenkin omaisia käyttämään ainakin suojakäsineitä (ja miksei suojatakkiakin), jos he käyttävät potilasta wc:ssä tai suihkussa. Eristyksen tarkoitushan sairaalassa on suojata toisia potilaita saamasta tätä tartuntaa. Omaisethan hoitavat näitä tartunnan saaneita potilaita kotonakin ilman mitään suojaa.. Eli ihan oikeasti sen ESBL tms. tartunnan voi saada vaikka kaupassa käydessään, jos vastustuskyky on heikko.
Itse sairaalassa työskentelevänä en koe hoitajien huonoa aseptiikkaa ongelmana tällaisia potilaita hoitaessa, vaan suurimmaksi ongelmaksi mielestäni muodostuu se, että potilaat eivät ymmärrä olevansa eristyksissä, vaan kulkevat kehoituksista pysyä huoneessa huolimatta pitkin käytäviä. Samoin omaiset eivät ymmärrä (vaikka heitä on informoitu!), miksi heidän mummunsa pitäisi nyt pysyä vaan siellä huoneessa, vaan kuskaavat p-tuolilla näitä tartunnan saaneita ympäri osastoa. Onhan se nyt niin kamalaa kun mummu joutuu yksin olemaan omassa huoneessaan, eikä saa käydä päiväsalissa lehteä lukemassa. Tokihan se on tympeää, että joutuu olemaan eristyksissä aika pitkät päivät vailla sosiaalisia kontakteja, mutta niin ne tauditkin sitten leviää, kun ei uskota hoitajia....- Hah !
Miten sellainen "uskoo", joka ei muista ohjeita eikä mistään mitään ?
- Tuubaa
Onneksi edellä oli edes yksi oikeanlainen kommentti: mrsa- tai esbl-bakteeria voi kantaa ihan kuka tahansa, koska ne eivät terveellä, vastustuskykyisellä ihmisellä aiheuta minkäänlaisia oireita. Sairas ihminen, jolla on em. bakteerikanta, kuolee kuitenkin luultavammin omiin perussairauksiinsa, kun yleistila alentuu edelleen huonosta olemattomaksi.
Sivullinen turhaa vauhkoamista, ottakaa immeiset selvää asioista - ENSIN. - jk
eimolekokemusta
- ..............
Hmm. Itse hoidan henkilöitä, joilla on joko MRSA tai ESBL, taikka molemmat. Hyvin usein molemmat. Tartunta tulee useimmiten tehohoidossa, taikka pitkän sairaalahoidon aikana. Työskentelen palveluasumisessa palvelutalossa. Nämä henkilöt liikkuvat ihan vapaasti talon yhteisissä tiloissa, Me suojaudumme hoitotilanteissa essuin ja hanskoin, seä tarvittaessa maskeilla. Ja käsidesiä käytetään paljon. Vaatteita ei pestä talon yhteisessä pesutuvassa, eikä samoilla siivousvälineillä siivota näissä asunnoissa. Tässä noin pääpiirteissään ne erikoistoimet. Eikä palvelutalossamme ole mitään tartuntoja ja leviämisiä ollut. Ei uusia tapauksia muissa asukkaissa, eikä myöskään meissä hoitajissa. Ainoa, mistä muistutellaan, että aina, jos asiakas lähtee johonkin muuhun paikkaan, tiedotamme asiasta myös niitä tahoja. Nämä eivät ole mitään mörköjä meille, eikä niihin ole yksikään kuollut. Näiden kantajia kulkee tuolla marketeissa päivittäin, eikä silti kansa niihin kuole.
Me otamme kyllä asian ihan todesta, vaikkakaan itse muuten ei eroa homma siitä, että miten muiden luona toimimme. Muuallakin käytämme (kertakäyttö)suojauksia, jos on tarpeen. Näiden vuosien mittaan olisi varmaankin tullut jo esille jonkilainen epidemia, jos nämä eivät riittäisi. Nämä ohjeistukset on tullut asiantuntijoilta, eli keskussairaalan hygieniahoitajalta.
Ymmärrän, että suojaus on sairaalaoloissa tarkempaa. Mutta kotioloissa se ei kovin kummoista ole. Jokainen elää ihan normaalia elämää, eikä ketään eristetä tarpeettomasti koteihinsa.- -pallokala-
Niinpä.....Monet meistä tavan ihmisistä on oireettomia MRSA tai ESBL kantajia ja levitämme pöpöä eteenpäin....pöpöjä tulee ja menee.
Tosin laitoksissa nämä öpöt onkin vakava juttu!
Mutta pöpökammokin on kamala sairaus.... - ESBL-kantaja
On tullut vaan mieleen miten sairaaloissa kun hoitajat käyttää kertakäyttö suojuksia, eikö ne pitäis jokaiselle potilaalle vaihtaa?
Jos ei tässä olla tarkkoja, pöpöt leviää ja leviää....
Olen vaan omaa kohtaani aprikoinut miten mahdoin saamaan tämän bakteerin? - 14+14
ESBL-kantaja kirjoitti:
On tullut vaan mieleen miten sairaaloissa kun hoitajat käyttää kertakäyttö suojuksia, eikö ne pitäis jokaiselle potilaalle vaihtaa?
Jos ei tässä olla tarkkoja, pöpöt leviää ja leviää....
Olen vaan omaa kohtaani aprikoinut miten mahdoin saamaan tämän bakteerin?Hanskojen vaihtaminen ei riitä. Ihmiset koskevat samoja sängynreunoja, kaiteita, ovenkahvoja ja pyörätuoleja jatkuvasti. Verenpainemittaritkin kiertävät potilailta toisille.
- ESBL-kantaja
Viime kesänä olin tapaturman takia sairaalassa, josta sain ESBL kannan itselleni, muutaman viikon päästä ilmeni virtsakokeesta, oireita ei juurikaan ole, joten asialle ei tehdä mitään.
Lääkäri kertoi että normaaliin elämään tämä ei vaikuta, leviää vain sairaala olosuhteissa, siksihän nimike on sairaalabakteeri, mutta jos esim. pissatulehdus tulee, lääkitys on etsittävä tarkkaan, siihen ei mikätahansaantibiootti käy hoitona.
Ja vielä jos on huonokuntoinen / sairas / heikko / vanhus se on todella vaarallinen bakteeri, jopa kuolemaksi.
Kaiken aikaa pitää pitää käsihygieniasata yms. hyvää huolta!- ESBL-kantaja
niinja vielä, jos joudun sairaalaan, joudun olemaan aina eristyksessä, ainut mitä lääkäri kehoitti myös juomaan paljon esim. puolukka / karpalo mehua päivittäin.
- That's why
ESBL-kantaja kirjoitti:
niinja vielä, jos joudun sairaalaan, joudun olemaan aina eristyksessä, ainut mitä lääkäri kehoitti myös juomaan paljon esim. puolukka / karpalo mehua päivittäin.
Yeap, hapan karpalomehu estää pissiittiä / virtsatieinfektiota (vti).
- ESBL-kantaja ,rouva
ESBL-kantaja kirjoitti:
Tässä myös ESBL-kantaja joulukuulta 2011.. Jouduin tapaturman vuoksi sairaalaan Intiassa ja piikityksiä varten verisuoneeni laittoivat kateetrin. Sairaala oli yksityinen, mutta kyllä henkilökunnan käsihygienia ja piikkien steriilisyys huolettivat koko ajan.
Salmonella tuli myös tuliaisina ja tämä ESBL-todettiin sen salmonellakokeen yhteydessä. Onneksi olen muuten perusterve enkä ole vanhus.
On tosi kurja tunne, kun tietää, että suolistossa on ko.bakteerikanta. Yksi lääkäri tosin sanoi, että se häipyy itsestään. Mittautin 2,5kk:n kuluttua sen toteamisesta ko.arvon ja olen edelleen kantaja. Onkohan kenelläkään tiedossa, että onko kantajuus kuitenkin loppuiän riesa? Olisi syytä tehdä kiireesti tieteellistäkin tutkimusta, että millä keinolla tällaiset kantajuudet voisi parantaa. Käsihygieniaani hoidan todella hyvin, mutta huoli on, jos tartutan kotijoukkoja.
Mitäs sanoisi esim. gynegologi sukupuoliyhteydessä syntyvästä haavasta, jos sellainen tulisi niin onko infektiovaara suurikin??Kysymyksiä riittää. .Haluan TIETOJA. Onhan tätä ESBL:ää ollut jo vuosia Suomessakin.
Karpalomehua juon kyllä joka päivä, mutta ilm.auttaa VAAN virtsatietulehduksiin. - ei enää kantaja
ESBL-kantaja ,rouva kirjoitti:
Tässä myös ESBL-kantaja joulukuulta 2011.. Jouduin tapaturman vuoksi sairaalaan Intiassa ja piikityksiä varten verisuoneeni laittoivat kateetrin. Sairaala oli yksityinen, mutta kyllä henkilökunnan käsihygienia ja piikkien steriilisyys huolettivat koko ajan.
Salmonella tuli myös tuliaisina ja tämä ESBL-todettiin sen salmonellakokeen yhteydessä. Onneksi olen muuten perusterve enkä ole vanhus.
On tosi kurja tunne, kun tietää, että suolistossa on ko.bakteerikanta. Yksi lääkäri tosin sanoi, että se häipyy itsestään. Mittautin 2,5kk:n kuluttua sen toteamisesta ko.arvon ja olen edelleen kantaja. Onkohan kenelläkään tiedossa, että onko kantajuus kuitenkin loppuiän riesa? Olisi syytä tehdä kiireesti tieteellistäkin tutkimusta, että millä keinolla tällaiset kantajuudet voisi parantaa. Käsihygieniaani hoidan todella hyvin, mutta huoli on, jos tartutan kotijoukkoja.
Mitäs sanoisi esim. gynegologi sukupuoliyhteydessä syntyvästä haavasta, jos sellainen tulisi niin onko infektiovaara suurikin??Kysymyksiä riittää. .Haluan TIETOJA. Onhan tätä ESBL:ää ollut jo vuosia Suomessakin.
Karpalomehua juon kyllä joka päivä, mutta ilm.auttaa VAAN virtsatietulehduksiin.Kyllä se voi hävitä itsestään. Itselläni todettiin ESBL tehohoidon yhteydessä.N. 3 vuotta toteamisesta otettiin uudet näytteet 3kertaa kuukauden välein. Kaikki näytteet puhtaita ja todettiin ESBL- kantajuus parantuneeksi.
Nyt ihmettelenkin, miksi uusia näytteitä ei otettu aiemmin, varmaankin turhaa stressiä 3 vuotta!
- Ei niin vaarallinen
Nykyisin ESBL:ä on niin paljon, ettei sitä enää edes tutkita. Eristyksessä ei myöskään tarvitse olla, se ei tartu ilmasta eikä kosketuksesta. Vanhuksilla se on hyvin yleistä, muttei hoitajienkaan tarvitse suojautua sen kummemmin. Hyvä käsihygienia riittää, sillä se tarttuu ainoastaan vaippa-alueen ereitteiden kautta. Ei siis puhtaasta ihosta.
- Olen ollut siellä
Mistä maasta kirjoitat? Kyllä Suomen sairaaloissa vielä hoidetaan ESBL-potilaat kosketuseristyksessä. Suomessa ei ole vielä annettu periksi niin kuin monissa muissa maissa.Sairaanhoitopiirit pitävät rekisteriä ja epidemioihin laitoksissa puututaan.
- Ei niin vaarallinen
Ihan Suomessa, ja vanhainkodissa olen töissä. Sairaalan puolelta meillekin on ohjeet tulleet, ettei niitä enää edes tutkita sen yleisyyden vuoksi. Kantajia meidänkin osastolla on, mutta eivät ole sen sairaampia kuin muutkaan. Huonekaverit on tutkittu ennen kuin näyttteiden otto lopetettiin, eikä heillä sitä ole, joten kovin tappava ja vaarallinen tuo ei siis ole. MRSA oli myös kauhean vaarallinen kunnes tutkimukset ja eristykset lopetettiin...
- Hoitsukki
MRSA potilaat kyllä hoidetaan eristyksessä. Meillä otetaan kaikista altistuneista näytteet ja pidetään tarkkaan kirjauksia suihkukäynneistä minäkin päivänä, että jos positiivisia löytyy niin tietää altistuneetkin. Ja ESBL eristysessä myös hoidetaan. Molemmissa tapauksissa suojavaatetus hoitajilla.
- 8+9
Moni vanhus ei muista pestä käsiään ja vaipan eritteitä voi olla alaselässä, reisissä, vuodevaatteissa ja käsissä. Käsien välityksellä sitten muuallakin ympäristössä.
- Ei niin vaarallinen
Totta, mutta kuinka sitten selitätte sen, että vanhainkodissa vain kahdella se on ja hekin elävät ja voivat hyvin, vaikkeivät missään eristyksessä olekaan? Ja vaikka olisi useammallakin, niin kenenkään vointi ei ainakaan ripuloinnin takia ole niin huonoksi mennyt, jotta siihen kuolisivat...Eikä näillä kahdellakaan koko aikaa ripulia ole.
- Olen ollut siellä
Vanhainkodeissa esbl-asukkaat hoidetaan yleensä omissa huoneissaan ja omat wc:t on suotavia, vaikka ei muutoin eristettäisikään. Sairaaloissa esbl-potilaast eristetään edelleen. Altistuneita ei eristetä vaan tavanomaiset varotoimet riittävät heidän hoidossaan.
- ------
Bakteerin saaneen vointi ei riipu siitä, onko hän eristyksessä vai ei. Eristys suojaa muita ihmisiä.
- hoitsukka
ESBL harvoin aiheuttaa edes ripulia, ko. bakteeri kasvaa virtsassa tai suolistossa. Se vaikeuttaa esim. haavojen paranemista ja huonokuntoisten potilaiden infektioiden paranemista ja tätä kautta vaarallinen.
Ehkä ne teiän muorit/vaarit ei ole niin huonokuntoisia. Joku huonokuntoinen kuitenkin sen voi saada ja sen takia heidät sairaalassa eristetään.
Käsihygienia on ensisijaisen tärkeää. Toiv. Et ole hoitaja, kun tietosi on tuolla pohjalla.
- hoitsu!!!
HALOO NYT, noi bakteerit ei ole vaarallisia ns. terveille ihmisille!! mitä nyt panikoitte
- 12+10
Eiväthän ihmiset ole terveitä koko elämäänsä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006484
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303873törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283260Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3761774- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471023Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11910- 42879