Debian pakettilistaus

Mika0800

Debian pakettilistaus

Miten saisi listattua kaikki asennetut paketit ja kaikki niiden sisältämät tiedostot ?

Ensimmäisenä etsin aiheesta tietoa googlella ja jotain löysinkin:

Siis komennolla:

dpkg -l | grep ^i >asennetut_paketit2.txt

Saa listan asennetuista paketeista - teoriassa...

Ongelmana tuossa on se, että jos paketin nimi on pitkä, se pätkäistään - eikä komento kerro koko nimeä pätkäistyjen osalta.

Jos saisi koko nimen, niin ideani on seuraava:

em. komennolla otetaan asennettujen pakettien nimet tiedostoon.

Sitten omatekoisella ohjelmalla luodaan eräajoskriptitiedosto, joka sisältää tämäntapaisia komentoja:

(esim: ) löydetty paketti: aalib1

Komento1: echo "paketti: aalib1" >> kaikkitiedot.txt
Komento2: dpkg -L aalib1 >> kaikkitiedot.txt

Tämä toimiikin hyvin, jos paketin nimi on niin lyhyt, että em. dpkg -l | grep ^i
antaa tuloslistaan paketin koko nimen.

Mutta entä jos nimi on liian pitkä?

tässä esimerkki:

dpkg -L libapt-pkg-per
Package `libapt-pkg-per' is not installed.

Use dpkg --info (= dpkg-deb --info) to examine archive files,
and dpkg --contents (= dpkg-deb --contents) to list their contents.
sarge180:/mikax1/Linux_Distro#

sensijaan dpkg -L libapt-pkg-perl
toimii ok.


Mutta kun dpkg -l | grep ^i

antaa tulokseksi libapt-pkg-per

myöskään dpkg -L libapt-pkg-per* ei toimi.

Tuon perl voisi vielä arvata " per" lopusta paketin katkaistussa nimessä, mutta jos paketteja on paljon, niin:

a) iso homma käydä manuaalisesti läpi pitkät nimet

ja

b) kaikissa nimissä ei ole helppo arvata puuttuvaa loppuosaa !

Miten siis saa listan asennetuista paketeista niin, että nimi tulostuu kokonaan, eikä sitä pätkitä, vaikka nimi olisi pitkäkin ?

Olisi kiva ottaa tuollainen lista automatiikalla asennetusta Debian Sargesta 2.6.8 -kernelillä, ennenkuin tyhjennän ko. osion, jolle em. asennus tehtiin, ja asennan siihen saman 2.4 -kernelillä ja ilman automatiikkaa.

Tuossa 2.6 -kernelissä kun ISA -verkkokorttia 3com 3c509 ei ilmeisesti saa toimimaan mitenkään.

muualla esitetyt ohjeet PnP:n poistamisesta DOS -apuohjelmalla ovat virheellisiä: Dos -apuohjelma väittää poistavansa PnP -moodin käytöstä, mutta vaikka katkaisee tämän jälkeen virran ja käynnistää uudelleen, PnP on silti päällä.

Sitäpaitsi: 2.4 -kernelillä sama kortti PnP päällä toimii linuxissa oikein hyvin. Miksi 2.6 -kernelin tekemisessä mokailtiin ?

8

477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öö-olento

      eikös synaptic anna aika hyvin tietoja paketeista ja kaikkee mitä tarvit? ...ainaskin noin suunnilleen?

      • Mika0800

        Tätäkö tarkoitat:

        synaptic - Graphical package manager

        tuo siis "apt-cache search synaptic" tuloksista ?

        Mutta tässä haettiin komentorivityökalua (saa helposti tulokset tiedostoon)


    • taas kerran

      "2.6 -kernelissä kun ISA -verkkokorttia 3com 3c509 ei ilmeisesti saa toimimaan mitenkään."

      Kyllä saa, kunhan tekee kuten jo neuvottu. Vanha ISA-kortti ei sovi kädettömille. Modulitkin löytyy...

    • jepjep

      kirjoittelet moista sotkua. Ota ja konffaa sekä käännä se uusi kerneli koneelle ja sen lisäosille sopivaksi. Siinä koko ongelman ratkaisu.

      • Mika0800

        ... et sitten samantien laittanut ohjetta, miten kernel käännetään, ja miten saa varmistettua, että kaikki omassa koneessa tarpeelliset saa mukaan: omassa tapauksessani siis kaikki se, mikä debianin 2.6.8:ssa tulee vakiona ja lisäksi ainakin 3c509 -verkkokortin (ISA) ajurit sekä sigmatel USB-IrDA -ajurit ja vieläpä niin, että noita USB-IrDA -palikoita voi liittää useita yhtäaikaa.

        Olisi kätevää, jos Linuxin ohjeistus olisi yhtä selkeästi kirjoitettua ja helposti löydettävissä kuin windowsin vastaava osoitteessa http://msdn.microsoft.com/

        Miksiköhän muuten Debianin jakelun kasaajat eivät ole korjanneet tuota verkkokortin toimimattomuutta 20.12.2005 julkaistussa r1 -korjauspäivityksessään Sargeen ?

        Google löytää hakusanoilla "2.6 kernel 3c509" useita kirjoituksia, henkilöiltä joilla on sama ongelma. Mutta selkeää vastausta, kuinka asia korjataan, ei löydy. Joku nettisivu neuvoo editoimaan /etc/modules.conf, mutta debianissa tuo tiedosto varoittaa, että se on automaattisesti tuotettu eikä sitä ole syytä editoida.

        modprobe 3c509 muuten sai kortin näkymään komennolla ifconfig -a
        , mutta kortti ei siltikään toimi.

        Sitäpaitsi: normaalina komentorivikomentona tuo modprobe vaikuttaa vain seuraavaan buuttaukseen asti.

        Joten olisit nyt laittanut samantien ohjeen, kuinka tuo ratkaisusi toteutetaan!

        Muuten: onko kernel pakko kääntää uudelleen, eikös jotenkin pitäisi saada oikea LKM (loadable Kernel module) latautumaan ja mitäs muuta vielä pitää tehdä sen modulin latauksen lisäksi, sillä komento ifup eth0 valittaa, ettei ymmärrä, mikä on eth0 (senkin jälkeen, kun on annettu em. modprobe -komento)


      • saatananperkele
        Mika0800 kirjoitti:

        ... et sitten samantien laittanut ohjetta, miten kernel käännetään, ja miten saa varmistettua, että kaikki omassa koneessa tarpeelliset saa mukaan: omassa tapauksessani siis kaikki se, mikä debianin 2.6.8:ssa tulee vakiona ja lisäksi ainakin 3c509 -verkkokortin (ISA) ajurit sekä sigmatel USB-IrDA -ajurit ja vieläpä niin, että noita USB-IrDA -palikoita voi liittää useita yhtäaikaa.

        Olisi kätevää, jos Linuxin ohjeistus olisi yhtä selkeästi kirjoitettua ja helposti löydettävissä kuin windowsin vastaava osoitteessa http://msdn.microsoft.com/

        Miksiköhän muuten Debianin jakelun kasaajat eivät ole korjanneet tuota verkkokortin toimimattomuutta 20.12.2005 julkaistussa r1 -korjauspäivityksessään Sargeen ?

        Google löytää hakusanoilla "2.6 kernel 3c509" useita kirjoituksia, henkilöiltä joilla on sama ongelma. Mutta selkeää vastausta, kuinka asia korjataan, ei löydy. Joku nettisivu neuvoo editoimaan /etc/modules.conf, mutta debianissa tuo tiedosto varoittaa, että se on automaattisesti tuotettu eikä sitä ole syytä editoida.

        modprobe 3c509 muuten sai kortin näkymään komennolla ifconfig -a
        , mutta kortti ei siltikään toimi.

        Sitäpaitsi: normaalina komentorivikomentona tuo modprobe vaikuttaa vain seuraavaan buuttaukseen asti.

        Joten olisit nyt laittanut samantien ohjeen, kuinka tuo ratkaisusi toteutetaan!

        Muuten: onko kernel pakko kääntää uudelleen, eikös jotenkin pitäisi saada oikea LKM (loadable Kernel module) latautumaan ja mitäs muuta vielä pitää tehdä sen modulin latauksen lisäksi, sillä komento ifup eth0 valittaa, ettei ymmärrä, mikä on eth0 (senkin jälkeen, kun on annettu em. modprobe -komento)

        Luetaanpas ensin ne ohjeet. Debianinkin mukana varmasti tulee Kernel-Howto ja paljon muitakin lukemisen arvoisia dokumentteja. Jos ei niin tuoltakin löytyy aika selkeät ohjeet kernelin kääntöön.
        http://www.digitalhermit.com/linux/Kernel-Build-HOWTO.html

        Ja sama suomeksi:
        http://www.wiki.linux.fi/mediawiki-1.5.2/index.php/Kernelin_kääntäminen

        2.4 sarjan kerneleille:
        http://tapsa.terae.net/linux/kerneli.htm

        Ja windowsin ohjeistus ei todellakaan ole selkeää.


      • Debian
        saatananperkele kirjoitti:

        Luetaanpas ensin ne ohjeet. Debianinkin mukana varmasti tulee Kernel-Howto ja paljon muitakin lukemisen arvoisia dokumentteja. Jos ei niin tuoltakin löytyy aika selkeät ohjeet kernelin kääntöön.
        http://www.digitalhermit.com/linux/Kernel-Build-HOWTO.html

        Ja sama suomeksi:
        http://www.wiki.linux.fi/mediawiki-1.5.2/index.php/Kernelin_kääntäminen

        2.4 sarjan kerneleille:
        http://tapsa.terae.net/linux/kerneli.htm

        Ja windowsin ohjeistus ei todellakaan ole selkeää.

        Myös aptilla kantsii vähän katella niitä paketteja, itsellä nyt vedossa 2.6.14 sarjan kernu ja varsin loistavasti toimii vaikkakin vasta unstable rellu on. Eikös näillä ohjeilla taas eteenpäin :) Kernelin käännöksestä myös www.ratkaisu.net osoitteessa aika kivasti lueteltu juttua, siellä myös paljon muuta katsomisen arvoista. Käykääs tarkastelemassa


    • Kenties terminaalin sarakkeiden määrän muuttaminen dpkg:lle auttanee. man dpkg:n mukaan dpkg muokkaa tulostettaan ympäristömuuttujan COLUMNS mukaan, joten esim.

      COLUMNS=200 dpkg -l | grep ^ ii

      voisi toimia hieman paremmin. Muuta tuota numeroa suuntaan tai toiseen tarpeen mukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2196
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      134
      1434
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      145
      1123
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe