Onko siis collie sama kuin lassie ja belgianpaimenkoira? Haluisimme hankkia lassien ja kaipaisimme tietoa rodusta. Meillä on lapsia ja voiko pitää päivät ulkona.
sama kuin belgianpaimenkoirako
3
535
Vastaukset
- Hömelö
Elokuvista tunnettu lassie on pitkäkarvainen collie, belgianpaimenkoira taas on aivan eri rotua. Kannattaa näin aluksi käydä tutustumassa collieyhdistyksen sivuilla rotuun.
http://www.collieyhdistys.fi/colliet.htm joka kirjoitteli tuolla belgipalstalla.
Collien vanha nimi on skotlanninpaimenkoira, lempinimenä myös elokuvan myötä tullut lassie. Eli collie ei ole sama kuin belgianpaimenkoira. Jos katsot kuvia em. roduista, huomaat kyllä, että ovat ihan eri näköiset. Molemmat kyllä paimenkoiria ja jossain määrin samantyyppisiä keskenään. Belgianpaimenkoira, erityisesti käyttömalinoisilla (yksi belgin neljästä muunnoksesta), on selvä palveluskoiran ja alan harrastajan koiran maine, kun taas collie on seurakoiramaisempi, joskin collieta voi käyttää myös palveluskoirakokeissa.- just me
saa myös hyvän käyttökoiran, yleinen harhaluulo vain tuntuu olevan että collie kelpaa vain näyttelyihin ja seurakoiraksi...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375076- 823606
- 302983
- 612975
- 92886
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562343- 411828
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91770- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1351629