Promillerajan lasku

24

1545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Auto--Antero

      Rajaa täytyisi nostaa takaisin 0.8 ! Samalla rattijuopumukseta annettuja rangaistuksia tulisi lieventää.

      Täällöin ratista tuomittujen määrä ei kasvaisi, mutta pikku maistissa olevat voisivat odotella hieman pidempään, ennenkuin selviämisen toivosta luovuttuaan, lähtevät kaatokännissä ajelemaan..

      • rattijuopon

        raja 1.0promillea ja törkeän ratin raja 2,5promillea. Sitten olis jotain mahiksia itelläkin päästä joskus töihin,kun sais pikku tuubassa ajella rekkaa. Nykyään maistuu senverran,ettei juurikaan selvää päivää näe.


    • vaikuttas

      Törkeisiin rattijuopumuksiin sillä ei varmaan oo merkittävää vaikutusta.

      Harva taitaa kuitenkaan alottaa "uraansa" törkeällä rattijuoppoudella. Uskon että se ikäänkuin promillemäärä kasvaa ajan kanssa.

      Kuinkahan paljon on kaikista rattijuopumuksista näiden arpojien aikaansaannoksia. Eli mietitään voiko yhden tai kahden kaljan jälkeen ajaa vai ei, tai onko aamulla ajokunnossa. Tähän vois nollaraja vaikuttaakkin.

      Se nautittu määrä ennen ajoa tahtoo kuitenkin lisääntyä kerta kerralta kun ei jää kiinni.

      Ensimmäisestä kärystä pitäisi tulla kunnon rangaistus. Siinä vois sitten miettiä että onko riskin otto sen arvoista.

      Kaljan tai kahden ottaneena ajamisen hyväksyminen kertoo yleisistä asenteista aika paljon.

      Valistuskampanjana vois toimia valkoinen puuristi tienposkessa kaikissa niissä kohdissa joissa rattijuoppo on tappanut jonkun. Joku toinen merkki vammautuneille. Luulis sen pistävän pikkasen miettimään ku tajuais kuinka helvetin paljon niitä ristejä tien poskessa olis.

      Pohjosen turistirysissä noi turistien toilailut on varmaan melkonen ongelma, niinkun edellä olleet uutisetkin sen kertoo.

      Tämä on henkilökohtaista mutua. ei perustu tilastoihin eikä faktaan.

      • vanha doku

        Tupakka tappaa suomessa kymmenen kertaa enemmän ihmisiä vuodessa, kun rattijuopot kymmenessä vuodessa.Naurettavia nämä selitykset,että yhden kahden ottaneet ei lähtis jos 0 raja.Mitä väliä sillä on .Kaikki vakavat rattijuoppojen aiheuttamat onnettomuudet ovat olleet sellaisia,joissa promillet ovat vähintään 1.5 siis vähintään suurimmassa osassa ne ovat huomattavasti enemmän.Näihin tyyppeihin ei vaikuta yhtään mitään se onko raja 0 vai 10 Promillea.Tämä on vaan sievistelijöiden itsensä korostamista nämä puheet jostain rajojen laskusta.Yhtään onnettomuutta joissa alkoholi on ollut pää aiheuttaja ei ole kirjattu ,jossa promillet olisivat alle yhden.Elikkä se niistä rajoista.


      • Irtoperiä
        vanha doku kirjoitti:

        Tupakka tappaa suomessa kymmenen kertaa enemmän ihmisiä vuodessa, kun rattijuopot kymmenessä vuodessa.Naurettavia nämä selitykset,että yhden kahden ottaneet ei lähtis jos 0 raja.Mitä väliä sillä on .Kaikki vakavat rattijuoppojen aiheuttamat onnettomuudet ovat olleet sellaisia,joissa promillet ovat vähintään 1.5 siis vähintään suurimmassa osassa ne ovat huomattavasti enemmän.Näihin tyyppeihin ei vaikuta yhtään mitään se onko raja 0 vai 10 Promillea.Tämä on vaan sievistelijöiden itsensä korostamista nämä puheet jostain rajojen laskusta.Yhtään onnettomuutta joissa alkoholi on ollut pää aiheuttaja ei ole kirjattu ,jossa promillet olisivat alle yhden.Elikkä se niistä rajoista.

        ""Yhtään onnettomuutta joissa alkoholi on ollut pää aiheuttaja ei ole kirjattu ,jossa promillet olisivat alle yhden.Elikkä se niistä rajoista.""

        Saiskos tästä jotain faktatietoa?


        ""Tupakka tappaa suomessa kymmenen kertaa enemmän ihmisiä vuodessa, kun rattijuopot kymmenessä vuodessa""

        Montakos sivullista tupakka vammauttaa vuodessa?


      • Irtoperiä kirjoitti:

        ""Yhtään onnettomuutta joissa alkoholi on ollut pää aiheuttaja ei ole kirjattu ,jossa promillet olisivat alle yhden.Elikkä se niistä rajoista.""

        Saiskos tästä jotain faktatietoa?


        ""Tupakka tappaa suomessa kymmenen kertaa enemmän ihmisiä vuodessa, kun rattijuopot kymmenessä vuodessa""

        Montakos sivullista tupakka vammauttaa vuodessa?

        "Montakos sivullista tupakka vammauttaa vuodessa?"

        Oletko koskaan kuullut passiivisesta tupakoinnista?

        http://www.yle.fi/genreportaalit/portaali.php?genre=terveys&osannimi=ajassa_paihteet&jutunid=2048


      • luettua

      • Tanevaan
        Irtoperiä kirjoitti:

        ""Yhtään onnettomuutta joissa alkoholi on ollut pää aiheuttaja ei ole kirjattu ,jossa promillet olisivat alle yhden.Elikkä se niistä rajoista.""

        Saiskos tästä jotain faktatietoa?


        ""Tupakka tappaa suomessa kymmenen kertaa enemmän ihmisiä vuodessa, kun rattijuopot kymmenessä vuodessa""

        Montakos sivullista tupakka vammauttaa vuodessa?

        Passiivinen tupakointi on jopa vaarallisempaa kuin itse polttaminen.


      • Irtoperiä
        Tanevaan kirjoitti:

        Passiivinen tupakointi on jopa vaarallisempaa kuin itse polttaminen.

        No en kyllä pidä passiivisen tupakoinnin aiheuttamia haittoja ja terveysriskejä vammautumisina, ne on jotain muuta.

        Kuinkahan monta passiivisen tupakoinnin seurauksena istuu vaikkapa pyörätuolissa?

        Rattijuopon jäljiltä aika monta.

        Edelleen kaipaan sitä faktatietoa missä kerrotaan ettei alle 1 promillen humalat ole aiheuttanu kolareita.


      • J_A_K_A_J_A
        Irtoperiä kirjoitti:

        No en kyllä pidä passiivisen tupakoinnin aiheuttamia haittoja ja terveysriskejä vammautumisina, ne on jotain muuta.

        Kuinkahan monta passiivisen tupakoinnin seurauksena istuu vaikkapa pyörätuolissa?

        Rattijuopon jäljiltä aika monta.

        Edelleen kaipaan sitä faktatietoa missä kerrotaan ettei alle 1 promillen humalat ole aiheuttanu kolareita.

        tai mistä hyvänsä,kyllä se niin vaan on.Edelleenkin jos puhutaan rajoista niin, jos löydät yhdenkin jossa 0.5promillea on aiheuttannut jonkun joutumisen pyörätuoliin niin olen valmis pyytämään julkisesti anteeksi sinulta.


    • 0,3 promillea

      En edes ota kantaa siihen laskisiko rajan laskeminen rj:een syyllistyvien määrää mutta olisihan se voimakas merkki siitä, että alkoholi ja liikenne ei sovi yhteen. Kovemmat sakkotuomiot nykyisten ajokieltojen päälle.

      Ne jotka ajaa maistissa ajavat jatkossakin mutta kiinnijäämisriski ja tuomiot tippuu helpommin. Raja vaan lähemmäs nollatoleranssia. Puhdas nolla kai on liikaa vaadittu?

      • In Vino Veritas

        On täysin älytöntä keskustella siitä pitääkö *rangaistavuuden* raja olla 0,2 vai 0,5 promillea. Oikeasti se raja pitää vetää siihen kohtaan, missä varmuudella jo kyky kuljettaa moottoriajoneuvoa *oikeasti* heikentyy.

        Ei jukoliste parin kaljan jälkeen kenenkään ajotaidot tai havaintokyky romahda niin paljon, että siitä pitää tehdä rangaistavaa. Todellinen ongelma ovat ne, jotka eivät kunnon kännissä pysty hillitsemään ajohalujaan. Ja tämä porukka ei niitä promillerajojaan pohdiskele kuitenkaan.

        Rattijuopumuksesta on Suomessa tehty elämää isompi ja erityisesti moraalisesti arveluttava rikos, vaikka oikeasti tuollaiset puolen promillen pikkusievässä autoilevat eivät ketään vaaranna. Esim. Saksassa on tuiki tavallista lähteä olutpubista autolla kotiin. Siellä em. tilanteessa tärkeintä on pysyä pois moottoritieltä, minkä jokainen yleensä tajuaa itsekin.

        Sinänsä mielenkiintoista havainnoida, kuinka perusteellisesti meitä onkaan valtiovallan taholta aivopesty pitämään RATTIJUOPPOUTTA kaikkein halveksittavimpana rikoksen muotona, hyi-hyi-hyi !!! Jo 0,5 promillen lukemat puhaltanut perheeniskä menettää ihmisarvonsa, työpaikkansa ja tulevaisuutensa, vaikka ei oikeasti tien päällä olisikaan vaarantanut ketään.

        Voidaan tietysti jeesustella sillä, että tottahan alkoholi heikentää havaintokykyä ja refleksejä, ym. Mutta sitten pitäisi muistaa, että tien päällä liikkuu porukkaa, jonka fyysiset ja henkiset ominaisuudet vaihtelevat selvin päinkin todella suuresti. Laillisesti saa siis autoakin ajaa sellaiset, jotka vaarantavat joka kerta liikennettä huomattavasti enemmän, kuin joku puolen promillen sievässä autoileva, josta ei välttämättä edes päälle päin näe, että maistettu on.

        Mutta vain nämä jonkun mielivaltaisesti asettaman promillerajan ylittäneet ovat tuomittavia hylkiöitä. Eikä siinä auta mikään, vaikka kuinka paikan päällä todettaisiin, että kaveri on täysin ajokunnossa, kun kerran mittarin neula värähtää...

        Pohtikaapa tätä ihan kiihkottomasti ja peilatkaa sitten perusteluja vaatia 0,2 promillen rajaa. Täysin idealistista hölmöilyä, sanon minä.


      • silleen
        In Vino Veritas kirjoitti:

        On täysin älytöntä keskustella siitä pitääkö *rangaistavuuden* raja olla 0,2 vai 0,5 promillea. Oikeasti se raja pitää vetää siihen kohtaan, missä varmuudella jo kyky kuljettaa moottoriajoneuvoa *oikeasti* heikentyy.

        Ei jukoliste parin kaljan jälkeen kenenkään ajotaidot tai havaintokyky romahda niin paljon, että siitä pitää tehdä rangaistavaa. Todellinen ongelma ovat ne, jotka eivät kunnon kännissä pysty hillitsemään ajohalujaan. Ja tämä porukka ei niitä promillerajojaan pohdiskele kuitenkaan.

        Rattijuopumuksesta on Suomessa tehty elämää isompi ja erityisesti moraalisesti arveluttava rikos, vaikka oikeasti tuollaiset puolen promillen pikkusievässä autoilevat eivät ketään vaaranna. Esim. Saksassa on tuiki tavallista lähteä olutpubista autolla kotiin. Siellä em. tilanteessa tärkeintä on pysyä pois moottoritieltä, minkä jokainen yleensä tajuaa itsekin.

        Sinänsä mielenkiintoista havainnoida, kuinka perusteellisesti meitä onkaan valtiovallan taholta aivopesty pitämään RATTIJUOPPOUTTA kaikkein halveksittavimpana rikoksen muotona, hyi-hyi-hyi !!! Jo 0,5 promillen lukemat puhaltanut perheeniskä menettää ihmisarvonsa, työpaikkansa ja tulevaisuutensa, vaikka ei oikeasti tien päällä olisikaan vaarantanut ketään.

        Voidaan tietysti jeesustella sillä, että tottahan alkoholi heikentää havaintokykyä ja refleksejä, ym. Mutta sitten pitäisi muistaa, että tien päällä liikkuu porukkaa, jonka fyysiset ja henkiset ominaisuudet vaihtelevat selvin päinkin todella suuresti. Laillisesti saa siis autoakin ajaa sellaiset, jotka vaarantavat joka kerta liikennettä huomattavasti enemmän, kuin joku puolen promillen sievässä autoileva, josta ei välttämättä edes päälle päin näe, että maistettu on.

        Mutta vain nämä jonkun mielivaltaisesti asettaman promillerajan ylittäneet ovat tuomittavia hylkiöitä. Eikä siinä auta mikään, vaikka kuinka paikan päällä todettaisiin, että kaveri on täysin ajokunnossa, kun kerran mittarin neula värähtää...

        Pohtikaapa tätä ihan kiihkottomasti ja peilatkaa sitten perusteluja vaatia 0,2 promillen rajaa. Täysin idealistista hölmöilyä, sanon minä.

        Jos halutaan asiaa hyvin tarkasti selvittää, niin löytyy tutkimuksia, joiden mukaan paras ajosuoritus saadaan, kun promillet ovat siinä 0,3-0,4. Molempiin suuntiin siirryttäessä virheiden määrä kasvaa. Tietysti tässäkin annostelun tarkkuus on avainasemassa, sillä promillet läikähtävät herkästi yli tuon 0,4:n.

        Mutta olen samaa mieltä siitä, että vaikka promilleraja muutettaisiin negatiiviseksi, niin se ei vaikuta yhtään mitään näihin hemmoihin, jotka ajavat vähintään 1,5 promillen maistissa. Heillä on usein unohtunut hankkia ajokorttikin, ja ajoneuvo on "lainattu" tai ainakin rekisteröimätön ja katsastamaton. Lisäksi vielä ajokerta sattuu olemaan kymmenes vuoden sisällä.


      • niko
        In Vino Veritas kirjoitti:

        On täysin älytöntä keskustella siitä pitääkö *rangaistavuuden* raja olla 0,2 vai 0,5 promillea. Oikeasti se raja pitää vetää siihen kohtaan, missä varmuudella jo kyky kuljettaa moottoriajoneuvoa *oikeasti* heikentyy.

        Ei jukoliste parin kaljan jälkeen kenenkään ajotaidot tai havaintokyky romahda niin paljon, että siitä pitää tehdä rangaistavaa. Todellinen ongelma ovat ne, jotka eivät kunnon kännissä pysty hillitsemään ajohalujaan. Ja tämä porukka ei niitä promillerajojaan pohdiskele kuitenkaan.

        Rattijuopumuksesta on Suomessa tehty elämää isompi ja erityisesti moraalisesti arveluttava rikos, vaikka oikeasti tuollaiset puolen promillen pikkusievässä autoilevat eivät ketään vaaranna. Esim. Saksassa on tuiki tavallista lähteä olutpubista autolla kotiin. Siellä em. tilanteessa tärkeintä on pysyä pois moottoritieltä, minkä jokainen yleensä tajuaa itsekin.

        Sinänsä mielenkiintoista havainnoida, kuinka perusteellisesti meitä onkaan valtiovallan taholta aivopesty pitämään RATTIJUOPPOUTTA kaikkein halveksittavimpana rikoksen muotona, hyi-hyi-hyi !!! Jo 0,5 promillen lukemat puhaltanut perheeniskä menettää ihmisarvonsa, työpaikkansa ja tulevaisuutensa, vaikka ei oikeasti tien päällä olisikaan vaarantanut ketään.

        Voidaan tietysti jeesustella sillä, että tottahan alkoholi heikentää havaintokykyä ja refleksejä, ym. Mutta sitten pitäisi muistaa, että tien päällä liikkuu porukkaa, jonka fyysiset ja henkiset ominaisuudet vaihtelevat selvin päinkin todella suuresti. Laillisesti saa siis autoakin ajaa sellaiset, jotka vaarantavat joka kerta liikennettä huomattavasti enemmän, kuin joku puolen promillen sievässä autoileva, josta ei välttämättä edes päälle päin näe, että maistettu on.

        Mutta vain nämä jonkun mielivaltaisesti asettaman promillerajan ylittäneet ovat tuomittavia hylkiöitä. Eikä siinä auta mikään, vaikka kuinka paikan päällä todettaisiin, että kaveri on täysin ajokunnossa, kun kerran mittarin neula värähtää...

        Pohtikaapa tätä ihan kiihkottomasti ja peilatkaa sitten perusteluja vaatia 0,2 promillen rajaa. Täysin idealistista hölmöilyä, sanon minä.

        Tulee mieleen yksi kokemus Italiasta. Olimme ravintolassa, ja oli tullut otettua suomalaisittain hiukan reilummin viiniä. Auton sinne jättäminen olisi tuonut huomattavat ongelmat. Sitten asia ratkesi laakista.
        Baariin asteli pari paikallista moottoripyöräpolliisia. Saapas baaritiskin astintangolla he kumosivat kumpikin, ilmeisesti talon tarjoamana yhden grappan. Ja takaisin baanalle. Sen jälkeen uskalsin hyvin mielin lähteä serpentiinejä kiipeämään Alpeille.
        Tuo promilekeskustelu on kohonnut meillä ihmistä suuremmaksi asiaksi, ja aivan turhaan.
        Eli vastustan jyrkästi promillerajan alentamista. Haluaisin nähdä sen tilaston, jossa on osoitettu alkoholijuomia asiallisesti neuttineiden ajajien onnettomuudet ja kyseisen seikan mytövaikutuksen merkitys kyseiseen onnettomuuteen. En usko että sellaista tilastoa löytyy.


      • J_A_K_A_J_A

        Aivan idioottimaisia perusteluja.Voimakas merkki, paskat juopot ei sinun merkkejäsi kattele ja toiset ei niitä tarvitse.Nämä ovat juuri niitä idiootti sääntöjä joilla pyritään holhoamaan normaaleja aikuisia ihmisiä,ja saamaan joillekkin tekopyhille hurskastelijoille hyvä mieli siitä,että pääsevät säätämään muiden elämää.


    • nilkkaan

      Nytkin jää niin paljon kyttiä ja tuomareita kiinni, taatusti suhteessa enemmän kuin muita;-)
      Luin juuri lehdestä, että 70-luvulla lain tullessa voimaan, promilleraja oli 1,0.
      Jossain USA:n osavaltiossa tiettävästi vieläkin 1,2 ja monissa maissa 0,8., mutta Suomessahan matkitaan aina Ruotsia.

    • Redness

      JOS rattijuopumuksia halutaan vähentää oleellisesti, niin silloin tulisi raja nostaa 6.0 promilleen eikä laskea sitä.
      Ainakin tilastollisesti se olisi ihanteellista.
      Vai mitä?

      • Elmeri

        6 promillea on ihan hyvä raja. Meilläkin kavereiden kesken kisaillaan saunan jälkeen mehumaistissa takavetoisella. Voittaja saa t-paidan.


      • Redness
        Elmeri kirjoitti:

        6 promillea on ihan hyvä raja. Meilläkin kavereiden kesken kisaillaan saunan jälkeen mehumaistissa takavetoisella. Voittaja saa t-paidan.

        Meillä palkintona on yleensä ollut NIKEn lenkkarit ja vetoisuus on ollut vapaa.


      • mollaaja

        Tai sitten perseet, rednessit ja muut vastaavat mielenvikaiset pitäisi siirtää maan rajojen ulkopuolelle.


      • Redness
        mollaaja kirjoitti:

        Tai sitten perseet, rednessit ja muut vastaavat mielenvikaiset pitäisi siirtää maan rajojen ulkopuolelle.

        Harvoin pääsee lukemaan tuollaista, noin älykästä vuodatusta.


    • KAISAKERTTU

      melkonen kingi!! Mikset alkanu pressaehdokkaaksi,kun olet noin fiksu?

      • Ei kukaan pyytänyt ja eikös sen presidentin palkka ole aika vaatimaton ja sitten pitää olla kaikenlaisissa "kissanristiäisissä", sekä vuosittain linnanjuhlissa pitää seisoskella tuntikaudet paikoillaan ja vatkata kätensä kipeäksi. Pääseekö itse edes ajamaan omalla autollaan ylinopeutta tutkanpaljastin "nuuhkimassa"?


    • niko

      Poliisin suorittamissa ratsioissa on alkoholia nauttineiden määrä selvässä kasvussa, mutta ei siis rattijuoppojen määrä. Tässä tilasto

      http://www.liikenneturva.fi/fi/tutkimus/liitetiedostot/2005liikennekayttaytyminen_alkoholi.pdf

      ja sen vuoksi tietysti palkkansa ansaitsevat poliitikot ja virkamiehet kiiruhtavat ennakoimaan tilannetta ja tekemään viinilasin nauttimisesta ruoan yhteydessä pahemman rikoksen kuin pahoipitelystä. Näin kai asia on ymmärrettävä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1329
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1324
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1193
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1023
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      887
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      328
      820
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      629
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe