Hei kaikki koiraihmiset!
Olen mieetinyt toisen koiran ottoa, mutta en oikein tiedä mikä olisi se rotu kun nyt minulla on sammari uros. Ideoita joka sopisi sosiaalisen sammarin leikkiseuraksi. Koirani ei ole pihakoira. Toista sammaria olen myös miettinyt mutta kuljetuksessa voisi tulla välillä ongelmia kun ovat kuitenkin sen verran isoja.
Mikä rotu?
9
951
Vastaukset
- juddha
on vaikea ehdottaa heti näin suoraan mitään rotua kun sehän riippuu ihan mitä itse kaipaat rodulta,
eli sen varmasti pitää ainakin olla koira joka hyväksyy laumaan muitakin koiria,
ja kannattaa miettiä kaipaatko saman tyyppistä rotua edelleen kuin nykyinen koirasi vai eri kokoisempaa, eri luonteista/ "vietttiä" (siis haluatko edelleen koiraa jonka alku perä on vetokoira vai vaihtaa sitä koiraan jolla paimennus- tai metsästysvietti.
kannattaa näitä asioita ensiksi vähän kertoa niin vähän tietää enemmän mitä etsit :)- nelli.a
Ajattelin vähän pienempää, joka olisi seurallinen ja jolla ei niin olisi riistaviettiä.(jota voi pitää aina välillä vapaana) En myöskään haluisi koiran olevan kovin hierarkia tietoinen. Tarkoitan tuossa sitä, että esim. samojedi ei niin katso koirien kesken kuka on lauman johtaja..vaan seuraksi käy kuka ja minkälainen tahansa kunhan se toinen hyväksyy sen. Koiran tulisi ola seurallinen ja perheeseensä kiintyvä. Vahtivietti on niin ja näin, saa olla mutta ei välttämättä.. samojedillä ei (ainakaan minun) ole minkäänlaista vahtiviettiä. Pienemmän haluaisin siksi, että tuolla tuntuu olevan tarpeen tullen vetohalua, vaikka pääsääntöisesti osaa kävellä nätisti. Kaksi vetoista olisi aika rankkaa lenkillä. Tietysti en ole täysin pois sulkenut tuota koiran koko juttua, ja tuo vetohalu ja sen sellainen on myös jonkinverran rotukohtaista joten sen suhteen voi ehdottaa muutakin. Koiran kanssa tulee harrastettua ainakin tokoilua jonkin verran ja varmaan kesäisin näyttelyäkin. Haukkumisen suhteen mieluiten ei kovin paljoa räksyttävä..vaikka opetus asiahan se on.
Siinä näitä kriteerejä, mahtaakohan mikään sopia? =) Aika vaativaa.. mutta ajattelin vähän kysäistä mielipiteitä, kun rotujahan on niin paljon, että aina oppii uutta! - juddha
nelli.a kirjoitti:
Ajattelin vähän pienempää, joka olisi seurallinen ja jolla ei niin olisi riistaviettiä.(jota voi pitää aina välillä vapaana) En myöskään haluisi koiran olevan kovin hierarkia tietoinen. Tarkoitan tuossa sitä, että esim. samojedi ei niin katso koirien kesken kuka on lauman johtaja..vaan seuraksi käy kuka ja minkälainen tahansa kunhan se toinen hyväksyy sen. Koiran tulisi ola seurallinen ja perheeseensä kiintyvä. Vahtivietti on niin ja näin, saa olla mutta ei välttämättä.. samojedillä ei (ainakaan minun) ole minkäänlaista vahtiviettiä. Pienemmän haluaisin siksi, että tuolla tuntuu olevan tarpeen tullen vetohalua, vaikka pääsääntöisesti osaa kävellä nätisti. Kaksi vetoista olisi aika rankkaa lenkillä. Tietysti en ole täysin pois sulkenut tuota koiran koko juttua, ja tuo vetohalu ja sen sellainen on myös jonkinverran rotukohtaista joten sen suhteen voi ehdottaa muutakin. Koiran kanssa tulee harrastettua ainakin tokoilua jonkin verran ja varmaan kesäisin näyttelyäkin. Haukkumisen suhteen mieluiten ei kovin paljoa räksyttävä..vaikka opetus asiahan se on.
Siinä näitä kriteerejä, mahtaakohan mikään sopia? =) Aika vaativaa.. mutta ajattelin vähän kysäistä mielipiteitä, kun rotujahan on niin paljon, että aina oppii uutta!niin no ainahan on riski , minkä tahansa rodun valitseekin, ettei toinen (yleensä vanhempi koira) hyväksy toista laumaan mutta kyllä useimmiten tältä vältytään kunhan ei van vanha koira jä uuden varjoon :)
no itse tietnekin olisin muuten suosittanut omaa rotuani (islanninlammaskoiraa) , mutta koska se on aikaisemmin ollut haukkuen paimentava koira niin haukkuminen voi olla esteenä siinä ja siinä
(siis riippuu ihan mistä pentueesta ottaa,
kannattaa tällöin aina kysyä kasvattajalta että onko vanhemmat olleet miten haukku herkkiä,
koska omani on erittäin hiljainen, vastaavasti kun tutun koira haukkuu enemmän)
-> itse myös pentuna yritin estää koiraa liika haukkumsta ja en muutenkaan innostanut haukkumaan
toinen saman tyyppinen rotu nyt on buhund http://buhund.vauhti.net/ ,mutta sen haukku herkkyydestä en nyt muista..
no tässä ainakin oli siis pari ehdotusta...
oletko muutes mieltynyt pystykorviin vai onko sillä mitään merkitystä? - nelli.a
juddha kirjoitti:
niin no ainahan on riski , minkä tahansa rodun valitseekin, ettei toinen (yleensä vanhempi koira) hyväksy toista laumaan mutta kyllä useimmiten tältä vältytään kunhan ei van vanha koira jä uuden varjoon :)
no itse tietnekin olisin muuten suosittanut omaa rotuani (islanninlammaskoiraa) , mutta koska se on aikaisemmin ollut haukkuen paimentava koira niin haukkuminen voi olla esteenä siinä ja siinä
(siis riippuu ihan mistä pentueesta ottaa,
kannattaa tällöin aina kysyä kasvattajalta että onko vanhemmat olleet miten haukku herkkiä,
koska omani on erittäin hiljainen, vastaavasti kun tutun koira haukkuu enemmän)
-> itse myös pentuna yritin estää koiraa liika haukkumsta ja en muutenkaan innostanut haukkumaan
toinen saman tyyppinen rotu nyt on buhund http://buhund.vauhti.net/ ,mutta sen haukku herkkyydestä en nyt muista..
no tässä ainakin oli siis pari ehdotusta...
oletko muutes mieltynyt pystykorviin vai onko sillä mitään merkitystä?Kiitos vihistä. Tiedän, että tuo haukkuminen kulkee geenien mukana. Ja siksi milellään haluankin tietää tämän asian koirien vanhemmista. Myös opetuksella saadaan tietäkseni hyviä tuloksi. Onhan tuo sammarikin ulkosalla aika äänekäs kaveri, mutta sisällä pidän tiukkaa linjaa ettei haukuta!
Useammat pystykorvat tietääkseni helposti haukkuvat.
Ei, en ole ihastunut pelkästään pystykorviin kyllä kaikki hännäkkäät tassuttelijat ovat lähellä sydäntäni! Jos niikseen tulisi niin kai minulla olisi jo joka rotua yksi..kaikki on niin ihania!
Vuoden sisällä yritän päätökseni tehdä ja tosiaan otan ideoita vastaan. En halua mitään hetken mielijohteista koiraa, vaan todellakin otan ideat vastaan sen jälkeen otan selvää kaikkea mahdollista tästä rodusta ja jos vielä nappaa niin alan ottaa yhteyttä kasvattajiin. Niin tehtiin tämän nykyisenkin kanssa..ja sit käytiin vierailulla jne..
Kiitos sulle.. olisin milellään kuullut muidenkin mielipiteitä, mutta tästä on jo hyvä alkaa! Kiitos - ex sammari nykyinen japsi
nelli.a kirjoitti:
Kiitos vihistä. Tiedän, että tuo haukkuminen kulkee geenien mukana. Ja siksi milellään haluankin tietää tämän asian koirien vanhemmista. Myös opetuksella saadaan tietäkseni hyviä tuloksi. Onhan tuo sammarikin ulkosalla aika äänekäs kaveri, mutta sisällä pidän tiukkaa linjaa ettei haukuta!
Useammat pystykorvat tietääkseni helposti haukkuvat.
Ei, en ole ihastunut pelkästään pystykorviin kyllä kaikki hännäkkäät tassuttelijat ovat lähellä sydäntäni! Jos niikseen tulisi niin kai minulla olisi jo joka rotua yksi..kaikki on niin ihania!
Vuoden sisällä yritän päätökseni tehdä ja tosiaan otan ideoita vastaan. En halua mitään hetken mielijohteista koiraa, vaan todellakin otan ideat vastaan sen jälkeen otan selvää kaikkea mahdollista tästä rodusta ja jos vielä nappaa niin alan ottaa yhteyttä kasvattajiin. Niin tehtiin tämän nykyisenkin kanssa..ja sit käytiin vierailulla jne..
Kiitos sulle.. olisin milellään kuullut muidenkin mielipiteitä, mutta tästä on jo hyvä alkaa! KiitosEhdottomasti Japanin pystykorva, ulkonäkö lähes sama, koko vaan pienempi ja todella perhekoira!
Ehkä vähän vaikeampi kouluttaa, kuin sammari,(ylisuuri ego tulee joskus vastaan) mutta on se sen arvoista... - nelli.a
ex sammari nykyinen japsi kirjoitti:
Ehdottomasti Japanin pystykorva, ulkonäkö lähes sama, koko vaan pienempi ja todella perhekoira!
Ehkä vähän vaikeampi kouluttaa, kuin sammari,(ylisuuri ego tulee joskus vastaan) mutta on se sen arvoista...japseja! Ovat tosi kauniita.. tähän menessä kaikki japsit joita olen tavannut ovat olleet vähän itsenäisempää sorttia. Omistajat ovat sanoneet että ovat tosi kiintyneitä omistajaan ja perheeseen, mutta eivät tykkää muista koirista. Eivätkä ole liioin välittäneet muista ihmisistäkään.. siitä päätellen olen vähän miettinyt miten se mahtaa tulla juttuu erittäin sosiaalisen, hiukan hössöttäjän sammarin kanssa?? Lopettaako se leikkimisen pentu ajan jälkeen? Jos se ei lopulta piittaakaan niin perheen muista eläimistä?? Olen saanut vähän tämän kuvan, mutta oikaise ihmeessä jos olen väärässä...
- juuli
nelli.a kirjoitti:
japseja! Ovat tosi kauniita.. tähän menessä kaikki japsit joita olen tavannut ovat olleet vähän itsenäisempää sorttia. Omistajat ovat sanoneet että ovat tosi kiintyneitä omistajaan ja perheeseen, mutta eivät tykkää muista koirista. Eivätkä ole liioin välittäneet muista ihmisistäkään.. siitä päätellen olen vähän miettinyt miten se mahtaa tulla juttuu erittäin sosiaalisen, hiukan hössöttäjän sammarin kanssa?? Lopettaako se leikkimisen pentu ajan jälkeen? Jos se ei lopulta piittaakaan niin perheen muista eläimistä?? Olen saanut vähän tämän kuvan, mutta oikaise ihmeessä jos olen väärässä...
Suosittelen eurasieria! luonne vastaa juuri sinun toiveitasi. Koko ei kyllä ole niin pieni mutta pienempi kuitenkin kuin sammari. Meillä on 10-kuinen eurasier neitokainen ja ei kyllä ihanampaa koiraa olisi voitu valita.
nelli.a kirjoitti:
Siinä näitä kriteerejä, mahtaakohan mikään sopia? =) Aika vaativaa.. mutta ajattelin vähän kysäistä mielipiteitä, kun rotujahan on niin paljon, että aina oppii uutta!joku spitzi hyvä? siis klein- mittel- tai grosspitz? Itelläni ei oo kyseisistä roduista mitään kokemusta, tuli vain mieleen, kun tutulla on kleini, joka on ihan seurakoira, tosin se tykkää räksyttää.
- japski
nelli.a kirjoitti:
japseja! Ovat tosi kauniita.. tähän menessä kaikki japsit joita olen tavannut ovat olleet vähän itsenäisempää sorttia. Omistajat ovat sanoneet että ovat tosi kiintyneitä omistajaan ja perheeseen, mutta eivät tykkää muista koirista. Eivätkä ole liioin välittäneet muista ihmisistäkään.. siitä päätellen olen vähän miettinyt miten se mahtaa tulla juttuu erittäin sosiaalisen, hiukan hössöttäjän sammarin kanssa?? Lopettaako se leikkimisen pentu ajan jälkeen? Jos se ei lopulta piittaakaan niin perheen muista eläimistä?? Olen saanut vähän tämän kuvan, mutta oikaise ihmeessä jos olen väärässä...
on japaninpystykorva ja samojedin olen aikeissa ottaa tulevaisuudessa. Oma japsini on erittäin itsepäinen ja omapäinen. Tutut ihmiset ovat maailman ihanin juttu, vieraista ei piittaa pätkääkään, paitsi jos niiltä on mahdollisuus saada rapsutuksia tai ruokaa ;) Koirapuistoissa ollan käyty, eikä niissä ole tullut ongelmia (uros) paitsi jos toinen koira alkaa rähisemään, niin sitä ei katso hyvällä... Koira on nyt 9vuotias ja innostuu vieläkin leikkimään sakemannini kanssa, kun tämä vaan tarpeeksi kauan härnää :) Osa japseista on käsittääkseni tälläisiä ns.oman tien kulkijoita, kovempipäisiä otuksia, osa taas herkempiä ja sitä kautta myös ehkä vähän helpompia kouluttaa..
Tottista ja agilityä ollaan harrastettu ja siinä huomaa että vähänkin kovempi käsky(äänensävy riittää) niin japsi on "tee-itte-sitte" ;) Siis tekee hyvin kun huvittaa, mutta huonolla tuulella ollessaan lähes mahdoton motivoida... Ja juuri sen vuoksi niin mukavan haastava =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k395238- 853742
- 483145
- 623035
- 113025
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562383- 411868
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1451838Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….101815- 181741