mitä luulette kannattaako ottaa pitkä matikka, kun koko yläasteen ajan numero on ollut 8 ja yhdessä jaksossa 7? pärjäisinkö? luen kyllä aina kokeisiin ja teen läksyt, mutta jotkut asiat ei vaan mene päähän.:/
pitkä vai lyhyt matikka?
16
2078
Vastaukset
- abi
Ehdottomasti kannattaa ottaa. Mulla oli yläasteella matikka 8-9 ( viimesistä kokeista tuli tosin jotain 7 :)). Pitkän matikan osaaminen antaa sulle hyvät mahollisuudet jatko-opiskeluun. Ja jos pitkä matikka tuntuu liian ylivoimaselta, voit vaihtaa sen sit lyhyeen matikkaan.
Sanotaan et pitkän matikan 7 numero vastaa lyhyen matikan 10.- Mari K.
Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa, eli kannattaa valita pitkä matematiikka. Jos pitkä matikka alkaa tuntua liian ylivoimaiselta, niin ainahan sen voi vaihtaa lyhyeen. Lyhyestä matikasta pitkään vaihtaminen on varmastikin vaikeampaa.
Mari K. kirjoitti:
Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa, eli kannattaa valita pitkä matematiikka. Jos pitkä matikka alkaa tuntua liian ylivoimaiselta, niin ainahan sen voi vaihtaa lyhyeen. Lyhyestä matikasta pitkään vaihtaminen on varmastikin vaikeampaa.
Lyhyestä pitkään vaihtaminen on huomattavasti vaikempaa... kun joutuu käymään joka kurssin...
Omalta osaltani joudun käymään 4 vuotta lukiota et kerkiää kaikki pitkän matiikan kurssit käydä...
- lukion jälkeen?
Jos nyt tiedät, mihin haet lukion jälkeen, ota selvää, saatko lisää pisteitä pitkästä matikasta. Jos et saa, niin sitten sinulla oikeasti on valinnan mahdollisuus, jos taas pitkä matikka vaaditaan haluamallesi alalle, sinulla ei oikein ole mahdollisuutta valita.
- kuu
itse olen abi ja kirjoitin matikan jo syksyllä koska luin lyhyttä. ylä-asteella sain 7-9 numeroita, luin yhden kurssin pitkää ja vaihdoin lyhyeen.
kirjoitin lyhyestä E:n ja se vastaa monissa jatko-opiskelupaikkojen lähtöpisteissä pitkän M:ää. ero siis ei niin kovin suuri ole. päädyin lyhyeen koska pitkästä on melko vaikeaa M:ää kirjoittaa.monet roikkuvat siellä pitkässä nelosen ja vitosen arvosanoilla,jolloin siitä tuskin mitään hyötyä tulee olemaan. toki jos siellä pärjää niin sitten!
tämä on vain oma mielipiteeni, en tarvitse mitään kommentteja siitä olenko väärässä tai muuta. minulla on omat kokemukseni ja koen päätökseni lyhyestä matikasta hyväksi. esim. amk:hon tulen saamaan matematiikan osalta täydet lähtöpisteet koska siellä on ihan samaa saiko E:n vai L:än.
kannattaa ehkä kokeilla sitä pitkää, sitten ei ainakaa harmita ettei kokeillut. harvoin voi lyhyestä vaihtaa pitkään, mutta pitkästä pääsee aina pois.
- 321
Lue molemmat, mutta saat numeron todistukseen vain toisesta.
- -85
Ite oon lukiosta selvinny jo pari vuotta sitte. Ja lukiossa oli pitkä matikka, ja a tuli kirjotuksissa. Ja yläasteella matikka tais olla ysi.
Sanotaan, että töitä se pitkä matikka teettää kaikille aika paljo. Multa kyllä loppu siihen hommaan into kokonaan, mikä selittää menestyksen...
Vielä vuos sitte pidin pitkän matikan ottamista totaalisena virheenä, mut nyt AMK:ssa huomaa, että oli siitä silti jotain hyötyä.
Että kyllä sielä pärjää, mut töitä pitää tehä.- juzzi
Pitkä matikka ilman muuta. Esim. lääkkiksessä saa 2 alkupistettä vain sillä periaatteella, että on suorittanut pitkän matikan hyväksytysti. Mielestäni jokainen pystyy suorittamaan mitä haluaa, kun intoa vaan riittää.
- jösbän
Jos tekniikan ala kiinnostaa niin lyhyttä ei kannata ainakaan valita. Saattaa sitten vaatia liialti töitä lukea pääsykokeisiin ja tietenkin itse kouluun pääsy on vaikeampaa.
- fasdfa
muista aineista myös, mutta jos oot valmis siihen, niin antaa mennä.
Ei se lyhyt matikka mitään naurettavan helppoa ole.- ..............................
Kyllä sanoisin, ettet menetä siiä mitään jos otat pitkän matematiikan ainakin alkuun. Suurin osa asioista on lukemisella ja ahkeruudella helposti opittavissa. Laskurutiinia kun hankkii ja jaksaa vain lukea, niin ei se ylitsepääsemätöntä ole.
Jos matikka ei oikein kiinnosta, tai tulee ongelmia, niin muutaman kurssin jälkeen voi helposti vaihtaa lyhyeen. Kursseista saa vieläpä hyvityksen lyhyen kursseihin, joten ota aluksi pitkä, ja katso miten se lähtee sujumaan. - lyhyt
Aivan samaa mieltä,muihinkin läksyihin tulee menemään paljon aikaa.Joten jos haluat ähertää läksyjen parissa monia tunteja niin antaa mennä.
- lyhyt
Jos haluat päästä hieman helpommalla kannattaa ottaa lyhyt.Pitkän matikan kursseja on tosi paljon ja sun pitää olla kyllä matemaattisesti lahjakas jos sinne meet.
Itteläni on lyhyt,siinäkin on mulle riittävästi haasteita..Oon erittäin iloinen etten ottanut pitkää,se olis ollu todellinen virhe.
Mutta jos sä haluut eka koittaa pitkää niin voithan sä sittenkin vielä koitettuas vaihtaa lyhyeen.Numero nousee kai yhellä kun vaihtaa lyhyeen.
Mulla oli samanlaisia numeroita ylä-asteella 6 ja ysin välillä.Eniten oli seiskaa ja kasia.Mutta noi numerot tulee sullakin aika varmasti tippumaan. - *_*
Kanttii tosiaan miettiä että miten sulla enkun kans menee tai jos luet pitkää saksaa, koska pitää kirjottaa pitkänä joku kieli, yleensä englanti tai matikka. mutta toki jos luulet pystyväsi niin kannattaa kirjottaa pitkä englanti sekä matikka.
- elpp.
Kokeile. Olen abi ja minulla on pitkä matikka. Ja onhan se vaikeaa aluksi, mutta kun laskurutiini kehittyy ja oppii etsimään ratkaisuja monella tapaa, voi kotitehtävistä selvitä jopa yhdessä tunnissa. Tai nopeamminkin, mutta jos on yhtä palikka kuin minä niin voi mennä pahimmillaan se 3 tuntia matikan läksyihin. Toivottavasti innostunut matikasta ja koet samanlaisia flow-tuntemuksia kuin minä ja unohdat ajan ja paikan matikan maailmassa. Haha, hei mut viesti oli että matikka on ihqu aine. Eikä tarvitse olla se kympin oppilas.
- Ansku
Itellä oli kasi matikka yläasteella, joka ei ollu kurssimuotoinen, mut siis kasi kuitenkin. Luulen, että olisin pärjännyt ihan ok pitkässäkin, jos vain olisi ollut aikaa syventyä huolellisesti läksyihin. Mulla kuitenkin on niin paljon harrastuksia, muita menoja ja muitakin läksyjä, paljon lukuaineita ja kieliä, ja sillai, että ei riittänyt aika ihan niin hyvin sit matikkaan. Vaihdoin lyhyeen. Mut kokeile ihmeessä pitkää ensin, pitkästä on helpompi vaihtaa lyhyeen kuin lyhyestä pitkään ;) Tsemppiä valinnoillesi :D
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol5011887Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3791576Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641378Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H181367- 113972
- 51929
JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran19916Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti15771Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka11764Miten kesäsi meni?
Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?66763