Vanhan ihmisen masennuksesta kiinnostaisi keskustella. Onko tuttua? Onko lääkkeistä ollut apua? Muita kokemuksia? Voitaisiin jutella vaikka nimettöminä. Saattaisi helpottaa. Kiinnostaako?
Kun mieli on maassa...
35
1005
Vastaukset
- Nimetön 2
Kärsin asiasta tavattomasti. Masennus aiheuttaa muistinmenetystä, ikäänkuin halvaannuttaa toiminnallisesti, väsyttää, on aina paha olla. Olen joskus kokeillut mielialalääkkeitä, huonolla tuloksella. Tätä nettailua jaksaa harrastaa - onneksi.
Luin hiljattain tutkimuksesta, jossa rypsiöljy todettiin hyväksi masennuslääkkeeksi, se on vain jäänyt ostamatta. Tällainen puhdas luonnontuote olisi turvallinen, edullinen ja helppo. Eiköhän kokeilla!- nimetön 3
...tappavan vaarallinen.
Minä olen melkein sokea kun olen masentunut, kävelen punaisia päin ja muutenkin kohellan, rahojen kanssa kassalla, kun sattuu väärä henkilö paikalle niin voi siepata minun huomaamattani rahat käsistäni. - Nimetön4
Toivottavasti ei kuitenkaan risiiniöljyä! Onkohan rypsiöljyssä sitä serotiinia,olikohan se nimi näin? Sen puute vaikuttaa kuulema mielialaan. Rypsiöljyn nimi olisi kyllä helpompi muistaakin. Mutta entäs ne kolesteroliarvot...
- Nimetön 2
nimetön 3 kirjoitti:
...tappavan vaarallinen.
Minä olen melkein sokea kun olen masentunut, kävelen punaisia päin ja muutenkin kohellan, rahojen kanssa kassalla, kun sattuu väärä henkilö paikalle niin voi siepata minun huomaamattani rahat käsistäni.Ei ole mitään syytä lähteä kertomaan ja ikäänkuin kilpailemaan höppänyydessä. Ulkopuoliset saavat väärän kuvan meistä. Keinoista selvitä, hoitaa ja parantua masennuksesta, niistä pitäisi keskustella. Nimetön 3:n antamaa kuvaa ei tämän palstan kirjoittajista saa antaa!!! Tuliko selväksi??
- Nimetön 2
Nimetön4 kirjoitti:
Toivottavasti ei kuitenkaan risiiniöljyä! Onkohan rypsiöljyssä sitä serotiinia,olikohan se nimi näin? Sen puute vaikuttaa kuulema mielialaan. Rypsiöljyn nimi olisi kyllä helpompi muistaakin. Mutta entäs ne kolesteroliarvot...
asia ilmeisesti on kuin kirjoitit. Pelko kolesterolista on täysin aiheeton, onhan rypsiöljy kasvisöljy. B-vitamiinikin lienee hyväksi samoin liikunnan avulla saatu parempi fyysinen kunto. Ylös, ulos ja muiden ihmisten pariin vaikkapa harrastamaan on myös "lääkettä".
- Nimetön
Nimetön 2 kirjoitti:
Ei ole mitään syytä lähteä kertomaan ja ikäänkuin kilpailemaan höppänyydessä. Ulkopuoliset saavat väärän kuvan meistä. Keinoista selvitä, hoitaa ja parantua masennuksesta, niistä pitäisi keskustella. Nimetön 3:n antamaa kuvaa ei tämän palstan kirjoittajista saa antaa!!! Tuliko selväksi??
Tuntuu hyvältä keskustella arasta asiasta. Ei tarvitse olla sen kanssa yksin. Toivon keskustelun jatkuvan asiallisena. Pieni huumori ei kyllä olisi pahitteeksi. Hymyilee se masentunutkin aina välillä.
- nimetön 3
Nimetön 2 kirjoitti:
Ei ole mitään syytä lähteä kertomaan ja ikäänkuin kilpailemaan höppänyydessä. Ulkopuoliset saavat väärän kuvan meistä. Keinoista selvitä, hoitaa ja parantua masennuksesta, niistä pitäisi keskustella. Nimetön 3:n antamaa kuvaa ei tämän palstan kirjoittajista saa antaa!!! Tuliko selväksi??
...nyt kerron kuinka paransin höppänyyteni.
Ensimmäinen tekoni oli menin apteekista ostamaan Q10,ppiä Olin viikon syönyt niitä niin unohdin koska olin parantunut sen viikon aikana. Yhtäkkiä minulla oli vaikka minkälaista menoa mielessä. Suurimman osan niistä olen koko ajan toteuttanut.
Eli minua ei juurikaan kotoa löydä." Minua ei kaupassa hööpötetä eikä muuallakaan. Olen saanut nuoruuteni takaisin. Otan myös joka kolmas kuu neljä rautapilleriä yhden viikossa. Voin erittäin hyvin. Uloste on tuona aikana mustaa kuin terva, mutta sillä ei ole väljä kun tietää mistä tulee mustaksi. Synti vain että Sygiatrit eivät rikastu eikä abteekit saa hermolääkkeitään myydyksi jos kaikki mummelit ja paaparaiset parantavat itse itsensä... - Nimetön 2
nimetön 3 kirjoitti:
...nyt kerron kuinka paransin höppänyyteni.
Ensimmäinen tekoni oli menin apteekista ostamaan Q10,ppiä Olin viikon syönyt niitä niin unohdin koska olin parantunut sen viikon aikana. Yhtäkkiä minulla oli vaikka minkälaista menoa mielessä. Suurimman osan niistä olen koko ajan toteuttanut.
Eli minua ei juurikaan kotoa löydä." Minua ei kaupassa hööpötetä eikä muuallakaan. Olen saanut nuoruuteni takaisin. Otan myös joka kolmas kuu neljä rautapilleriä yhden viikossa. Voin erittäin hyvin. Uloste on tuona aikana mustaa kuin terva, mutta sillä ei ole väljä kun tietää mistä tulee mustaksi. Synti vain että Sygiatrit eivät rikastu eikä abteekit saa hermolääkkeitään myydyksi jos kaikki mummelit ja paaparaiset parantavat itse itsensä...Nyt tuli hyvää, tosi arvokasta tekstiä. Pelkäsin, että palstalla ruvetaan keskustelemaan siitä miten itse kukin on törmäillyt päin seiniä t.m.s. Kirjoituksiamme seurataan ja meidän pitää antaa mahdollisimman hyvä kuva itsestämme. Masentuneisuuden tunnustamista ei tarvitse minusta hävetä, sitä esiintyy kaikissa ikä-ja yhteiskuntaluokissa. Ongelman olemassaolon tunnustaminen on jo askel eteenpäin. Me "aikuiset" uskallamme senkin tehdä.
- Nelikymppinen
Nimetön 2 kirjoitti:
Ei pitäisi antaa määräyksiä toisten kirjoittelusta. Jokaisella on oikeus kirjoittaa töppäilyistään, ja hyvä niin, että osaa nauraa itselleen. Sitten myöhemmin ei töppäilyistään pysty enää ehkä kertomaan, kun dementia valtaa.
Miksi palstalla pitäisi olla joku "kuva" eikö ihmiset saa olla mitä ovat, siinähän kirjoittelun idis onkin, tänne voit nimettömänä kertoa haluamaasi.
Mielestäni ei olisi tarvittu nimettömänä, viellä nimetöntä esiintymistä.
Jotenkin katosi aitous ja leppoisuus joka täällä henki,mutta ehkä kaikkea ei sittenkään,ei edes nimimerkillä. - Nimetön 2
Nelikymppinen kirjoitti:
Ei pitäisi antaa määräyksiä toisten kirjoittelusta. Jokaisella on oikeus kirjoittaa töppäilyistään, ja hyvä niin, että osaa nauraa itselleen. Sitten myöhemmin ei töppäilyistään pysty enää ehkä kertomaan, kun dementia valtaa.
Miksi palstalla pitäisi olla joku "kuva" eikö ihmiset saa olla mitä ovat, siinähän kirjoittelun idis onkin, tänne voit nimettömänä kertoa haluamaasi.
Jotenkin katosi aitous ja leppoisuus joka täällä henki,mutta ehkä kaikkea ei sittenkään,ei edes nimimerkillä.Palstan kaikkitietävä nelikymppinen astui areenalle. Saammeko me muut täällä edes kirjoittaa.
Pieni huomautus: Keskustelu koskee masennusta. Onko sinulla siihen jotakin sanottavaa?? - kapula
Nimetön 2 kirjoitti:
asia ilmeisesti on kuin kirjoitit. Pelko kolesterolista on täysin aiheeton, onhan rypsiöljy kasvisöljy. B-vitamiinikin lienee hyväksi samoin liikunnan avulla saatu parempi fyysinen kunto. Ylös, ulos ja muiden ihmisten pariin vaikkapa harrastamaan on myös "lääkettä".
Myös rypsiöljyn kanssa täytyy olla varovainen, onhan se 100%:sta rasvaa! Se on parempi kohonneen kolesterolin kannalta kuin voi, mutta sekin tukkii suonet, jos paljon käyttää. Pelko kolesterolista ei siis ole aiheeton, vaikka käyttäisi rypsiöljyä!! Niukasti ruoanlaittoon,ei "lääkkeeksi", sen neuvon sain lääkäriltä!!
- Nimetön 2
Nelikymppinen kirjoitti:
Jotenkin katosi aitous ja leppoisuus joka täällä henki,mutta ehkä kaikkea ei sittenkään,ei edes nimimerkillä.Eipähän ihminen voi muuksi muuttua mitä on. Jos tällaisesta aiheesta kirjoittaisi omalla nimimerkillä se muuttaisi ehkä henkilöstä saatua kuvaa. "Jaaha se höppänä" olisi reaktio muidenkin viestien kohdalla.
- nimetön
Itse en ole koskaan kokenut syvää masennusta, sellaista vain arkielämään kyllästymistä. Mutta masennus on melko yleistä, myös vaikeat sellaiset. Jos minä olisin todella masentunut niin menisin lääkäriin, hyvä sellainen jos olisi niin hän osaisi neuvoa keinoja, joilla toiset ovat siitä parantuneet. Tiedän, että B-vitamiinia voisi syödä (annostuksen mukaan), se rauhoittaa hermoja ja liikunta kokonaisuudessaan auttaa masennukseen.
- nimetön 3
Liikunta on niistä parhain. B-vitamiiniä saa kaikista viljatuotteista kun käyt kävelemässä ulkona niin maistuu hyvä kokojyväleipä ihanalta.
Samoin B vitamiinejä saa vihanneksistakin. Mutta B12 Saa kananmunan keltuaisesta ja punaisesta lihasta. Ei ollenkaan kasviksista. Minä söin paljon B-vitamiinejä alle viisikymppisenä. - Nimetön
että masennus on nykyisin suurin työkyvyttömyyden/sairaslomien syy. Viitattiin Kelan tilastoihin. Yleistä siis on tänä päivänä Suomessa nuoremmillakin. Olisikohan kuitenkin niin, että vanhemman ihmisen masennus jää useammin ilman hoitoa. Pannaan vaan "vanhuuden" nimikkeen alle. Taidetaan tehdä helposti näin itsekin.
- Nimetön
nimetön 3 kirjoitti:
Liikunta on niistä parhain. B-vitamiiniä saa kaikista viljatuotteista kun käyt kävelemässä ulkona niin maistuu hyvä kokojyväleipä ihanalta.
Samoin B vitamiinejä saa vihanneksistakin. Mutta B12 Saa kananmunan keltuaisesta ja punaisesta lihasta. Ei ollenkaan kasviksista. Minä söin paljon B-vitamiinejä alle viisikymppisenä.Farmaseutti tuttavani suositteli munulle B-vitamiinivalmistetta nimeltä BEREX (laktoositon). Huomasin piristyväni. Myös hiusteni kunto mielestäni parani. Talvella olen käyttänyt myös BEROCCA nimistä vesiliukoista vitamiini/poretablettia. Flunssaltakin säästyin.
- Nelikymppinen
Aihe koskettaa minua päivittäin. Äitini 82v asuu kanssamme ja on ollut masentunut jo kolmisen vuotta. Nyt kaksi vuotta meillä on mennyt paremmin, kun hän on saanut lääkityksen ja vitamiineja on lisätty pillereinä. Yksi tärkeä vitamiini vanhuksilla on B12.
Yritämme olla seurana mahdollisimman paljon ja antaa monenlaisia virikkeitä, mutta ei hän mielellään minnekkään lähde.
Ensimmäinen vuosi oli aivan kauhea, hän kieltäytyi lääkäristä ja kaikesta avusta makasi vain päivät pitkät puhumatta ja oli hyvin itkuherkkä.
Nykyään hän saattaa joskus jutellakkin pitkään. Mielialalääke ja vitamiinit ovat hänellä ehdottomat.
Kehoittaisinkin masentuneita rohkeasti keskustelemaan lääkärin kanssa ,eikä jäädä sen syövereihin,masennus on vakava asia, mutta siihen löytyy apua.- Nimetön
on masennus silloin, kun ei ole voimia edes hoitoon hakeutua. Ystävän apu on silloin kultaakin kalliimpaa. Äidilläsi on asiat hyvin, kun on sinut. Toivon voimia!
- Nimetön
puhutaan masennuslääkkeiden yhteydessä. En oikein pidä nimityksestä, kun se vaikuttaa jotenkin vähättelevältä. Miten teistä toisista? Onko omia kokemuksia masennuslääkkeistä? Minua ne pelottavat.
- Nimetön
Omat ja tuttavieni kokemukset hormoonien vaikutuksesta mielialaan ovat myönteisiä. Olen nainen. Miesten kokemuksista en tiedä. Oma lääkärini suosittaa Estrogelin käytön jatkamista. Se on sellainen geeli, jota sivellään iholle niin kuin mitä tahansa voidetta. Vaikuttaa kuulema myös osteoporoosin ( luukato ) ehkäisyyn. Samoin sepelvaltimotaudin. Yksi tuttavistani oli jatkuvasti alavireinen, mutta hormoonilääkityksen aloitettuaan piristyi kerta heitolla. Omat kokemukseni ovat samansuuntaisia. Niin, että tällainenkin puoli masennuskeskusteluun...
- msentaa ?????
Elokuu on mätäkuu, vanha sanonta, oletteko huomannet mätäkuun juttua lehdessä, jos niin minkälainen juttu oli ?
- ei kiinnosta--------
Huonosti on sinulla asiat jos joudut lukemaan 2002 vuoden juttuja? Niitä nosteluja ei täälä suvaita. Liekö vastaajat enää elossakaan, ja te typerät ette kykene edes sitä ajattelemaan.
Masennu ihan vapaasti, siirry 70 vuotiaitten sivuille.
- lejanna
Melatoniini auttoi erästä läheistäni.
Toivottavasti masennus on helpottanut, lähes 10 vuodessa, kun kirjoitit?
En asettaudu yläpuolellesi, en käske ottamaan itseäsi niskasta, saati ostamaan luontaistuotekaupasta auringonhattu-uutetta.
Masennus on paha tauti, jos sen oikein oivaltaa.
. - vanha lääkekasvi
Apteekissa myydään mäkikuismapuristeita nimellä Hyper Force tai jotain sinnepäin. Mäkikuismalla on todettu lääkinnällisiä vaikutuksia, ja siksi sitä ei enää saa myydä luontaistuotekaupassa edes teenä. Vaikuttava aine on hypersiini. Sillä on mielialaa kohottavaa vaikutusta, ja se auttaa lievään alakuloisuuteen, mutta se ei ehkä tehoa heti ekasta napisista. Kannattaa kokeilla. Ainakaan se ei sekoita pääkoppaa, kuten olen kuullut oikeiden masennuslääkkeiden joskus tekevän. Mäkikuismaa voi kerätä luonnostakin. Paras keruuaika taitaa olla kukinnan aikaan tai vähän ennen, eli juhannuksen seudussa. En ole varma.
- Anonyymi
Nyt myydään Mäkikuismaa myös esim Ruohonjuuri
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt myydään Mäkikuismaa myös esim Ruohonjuuri
Miksi sinä nostelet näin vanhoja aloituksia ,etkö osaa tai voi tehdä uutta.
- yxkirsi
Aina on hyvä jos omilla konsteilla pääsee masennuksen herraksi. Jos ei - niin lääkkeitä ei kannata pelätä. Kaikille löytyy sopiva lääke ja annostus joka ei tee "tokkuraiseksi" Tuo mäkikuismajuttu varmaan kannattaisi kokeilla =)
- mäkikuisman naapuri
Naapurissa asuu Mäkikuisma, kannattaisiko kokeilla?
- kerro sitte kuinka
kävi
kokeile ihmeessä, ei yhtää tiijä kuin kevyesti se kenkä nouseen vierailun jälkeen, älä kuitenkaa loukkaanu jos saatki korvapuustin, seki on syötävää En lukenut koko ketjua. Ketju on vanha mutta on ajankohtainen.
Olin todella masentunut lapseni kuoleman jälkeen, se musta möykky kulkee koko ajan mukanani. Se on hyväksyttävä kun ei ole vaihtoehtoa. En usko että nuoren tai vanhan masennuksella on kovin suurta eroa.
Mutta se sai myös olemaan kiitollinen jokaisesta hyvästä päivästä minkä saa elää.
Nyt istun netissä ja katselen ikkunasta kun kuu siiryy hitaasti eteenpäin. Olin yhteydessä kaukana asuviin läheisiini.
Välillä tulen mökkiini olemaan hiljaisuudessa, tunnen olevani ainoa ihminen maailmassa, on niin hiljaista. Mutta onneksi voin vaihtaa paikkaa kun haluan nähdä ihmisiä, tiedän että en jaksisi olla aina näin.- Anonyymi
Joku huomasi että vanha aihe mutta onko.
Nappailen alkoholia, mitä huomenna, tiedän että on pakko lähteä lenkille, siitä se olo paranee. Paljon kaikenlaista hääräämistä, ettei masentuisi. Olisiko kuitenkin helpompi kuin oli ennen, kuoltiin 50-60sinä. Mitä tässä elämään, turhan panttina.
Tässä hääräilen kaikenlaista. Tyttäreni kävi tänään ja katsoi kaappejani. Etkö voisi jotain siivousta tehdä. Ymmärrän häntä, isänsä paikan raivasi, oli sitä roinaa. Tyttärellä niin hätä isän hoidosta ja asioiden hoitamisesta että puoli tukkaa irtosi päästä hius kerrallaan. Voi että, tänään tämä koettua. - Anonyymi
Alkoholi minulle ei sovi jos enempi tai usein juon. Mieliala tulee masentuneeksi, väsyttää ja tulen katkeraksi. Joten olen vähentänyt minimiin, sen käytön.
- Anonyymi
Kun minä jouduin elämäni syvimpiin syöväreihin pidin kiinni Jumalan lupauksesta; Minä olen hänen tykönänsä kun hänellä on ahdistus. Se antoi toivoa ja lohtua.
- Anonyymi
https://www.youtube.com/watch?v=DnKopYbCIPQ
Liian kylmät tuulet. - Anonyymi
Kuinkahan yleistä masennus on ikääntyessä ?
Moni ei ehkä tunnista tai tiedosta sitä eikä halua tunnustaakaan.
Ainakin itselläni se on jollakin tavalla lisääntynyt tai tahtoo ottaa vallan välillä.
Ennen oli alakuloisia päiviä mutta sain karkotettua sen alakuloisuuden.
Nykyään sen karkotus ei ole niin helppoa.
Yksinolo, jota ihminen tarvitsee joskus ja joka ennen oli mukavaakin,
alkaa välillä ahdistaa.
Kavereita on jo lähtenyt "tuonpuoleiseen" eli on oikeasti yksinäisempää.
Kaikenlaisia levottomia ja raskaita ajatuksia seilaa päässä tämän tästä.
Teoriassa oli tiedossa mitä kaikkea mahdollista vanhuus tuo tullessaan,
mutta ei siitä tietenkään huolestunut nuorempana.
"Se on sen ajan murhe", ajatteli.
Nyt kun elää sitä todellisuutta, ei ole aina ihan helppoa.
Vaihtoehdot alkaa olla konkreettisesti vähissä
Kun oli vielä terve, asia oli ihan toinen.
Fyysisen terveyden säilymisellä on ratkaiseva merkitys
miten ikääntyessä henkisesti jakselee.
Kun terveys asettaa rajoituksia elämälle,
se merkitsee aina luopumista jostain.
Vähä vähältä.
Ketuttaa kun viineistäkin olen joutunut luopumaan,
ne ei käy huimauksille sun muulle.
Olen viinien ja pikku herkkujen ystävä,
eikä aina tarvinnut olla herkkujakaan...
2-3 lasillista laukaisi mukavasti ahdistusta hetkeksi aikaa
ja voi niitä aikoja kun saattoi lipittää pullonkin illan mittaan
ja kellahtaa sitten punkkaan ja nukkua hyvin :))
En kuitenkaan vielä aio antaa periksi,
eikä minun mielialoihini vaikuta säät tai vuodenajat, ei edes tämä pimenevä syystalvi. Se pikemminkin rauhoittaa, saa untakin paremmin.
Miten te muut pärjäilette ?
Mikä on teidän masennuksenne taso ja esiintyvyysitiheys ja
masennuksentorjuntakeinonne ?
Nm. 6 vuotta eläkkeellä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k2113900Vassarit kummittelee pääni sisällä joulunakin
Hetki sitten alkoi punakapina. Joulupäivään mennessä ollaan jo Lindtmanin nuoruusvuosien näytelmäkerhossa. Tapaninpäivän302354Oho, köyhyys väheni Marinin hallituskaudella
👋💥🤕 Tuonkin Marinin hallitus sössi --- Vuosien 2019–2023 sosiaaliturva- ja verotusperusteiden muutokset suhteessa h191884Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn431750Onko 65-vuotias liian vanha lähtemään rintamalle?
Suomessa reserviläisikä nousee ensi vuoden alusta 65 ikävuoteen. Jatkossa asevelvollinen kuuluu reserviin sen vuoden lop4481733Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa
Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.841582Kohuotsikoihin nousseet Aku Hirviniemi ja Mikko Leppilampi jouluna tv:ssä!
Täydellinen joulu -leffassa on iso kaarti suomalaisia näyttelijöitä. Mukana mm. Elena Leeve, Antti Luusuaniemi sekä koh201189Ex-Puoli seitsemän juontaja Anniina Valtonen yllättää - Uudessa roolissa tv:ssä!
Monen suosikki Anniina Valtonen tv:ssä! Valtonen on tuttu Ylen meteorologina, mutta hän juonsi myös Puoli seiskaa. Nyt A31985Mitä metsaman tuottaa
Törkypuhetta, ahdistusta, pahaa mieltä, riitaa, eripuraa, köyhien menestymättömien ja maattomien kurjien vähättelyä. Sit112942Korvasiko kaupunki Morkon talon?
Tän missä oli joku vesivuoto talon ulkopuolella? Vai miten saaga päättyi?7887