Joko olette

ri-a

veroilmoituksen teon aloittanut? Teettekö itse vai oletteko ulkoistanut?

13

1260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menot

      jo kirjattu yhteenlasku vielä osin kesken,
      tulotositteet muutamaa vaille valmiina ja sitten kunhan vuosiyhteenvedot tulee niin laskukone naputtamaan.
      Olis demokin kirjanpito-ohjelmasta kunhan kerkeäis perehtymään, voi jäädä tältä vuodelta.
      Pidetään vaan sisällä sen teko.

    • korjailija

      Viimeisiä kuitteja naputtelin pyhäpäivän ratoksi.Teen muuten ihan exelin taulukkolaskennalla kirjanpidot jo lähes 10 vuotta.Kun käyttää koodiriviä voi käsitellä taulukoa ja saa haluamansa ryhmät eroteltua.Alv:lle kaava niin laskee verot ja verottoman summan automaattisesti.

    • veroilmoituksen.

      Kaikki on valmiina ohjelmassa, odottelen vain päivitystä (TilitukiPro).

      Entäs sinä?

      • häääär

        itelle ja naapureille..(muuramelaisella)
        Kuukausi-ilmotuksen piiris, niin melkeen
        pikkupakko ......


      • ri-a

        itse teen, tilituki pro:)...mutta en ole edes aloittanut vielä....hyvin olen vain suunnitellut:)


      • Taulukkolaskennalla

        Oma versio kasvitilalle, makrot automatisoivat toimintoja, tilit luetteloruudussa. Eikä päivityksiä ostella.


      • sehän on
        ri-a kirjoitti:

        itse teen, tilituki pro:)...mutta en ole edes aloittanut vielä....hyvin olen vain suunnitellut:)

        melkein puoliksi jo teht........;)


    • EU-avustaja

      Taitapi taas tulla joku 25 ilmoitusta. Tämä uusi systeemi vaan on per...stä, nyt ensin maa. ja metsätalous ja sitten yksityispuolen tarkistukset toukokuun alussa.

      Wakkaa käytän itsellä, TilitukiPro ja Neuvos muutamalla tilalla, jossa käyn enempi tai vähempi "apuna". Aloitettu on... tikkuaa vaan aina alussa!

      • noista käyttämistäsi ohjelmista eniten
        ja mitkä helppoja käyttää,
        pitäis alkaa opettelemaan
        niidenkin käyttöä, kunhan inspis iskis,
        kirjattu kyllä jo kaikki muuten kynällä paitsi
        loppulaskut vielä tekemättä ja hienosäätö.

        Totta muuten tuo uusi systeemi, taitaa herrat luulla että, kyllähän sitä aikaa on täytellä tukilaput (eikä "onneksi mitään uutta" siinäkään)ja veroilmoitus korjaukset samalla, no eihän peltohommatkaan paina vielä pitkään aikaan silloin päälle!
        Taitaa olla kiirettä silloin sielläkin!?


      • EU-avustaja
        kawasaki250 kirjoitti:

        noista käyttämistäsi ohjelmista eniten
        ja mitkä helppoja käyttää,
        pitäis alkaa opettelemaan
        niidenkin käyttöä, kunhan inspis iskis,
        kirjattu kyllä jo kaikki muuten kynällä paitsi
        loppulaskut vielä tekemättä ja hienosäätö.

        Totta muuten tuo uusi systeemi, taitaa herrat luulla että, kyllähän sitä aikaa on täytellä tukilaput (eikä "onneksi mitään uutta" siinäkään)ja veroilmoitus korjaukset samalla, no eihän peltohommatkaan paina vielä pitkään aikaan silloin päälle!
        Taitaa olla kiirettä silloin sielläkin!?

        Wakka on mulle "helpoin", sen osaan melko hyvin.
        Samoin Neuvos käyttää samaa "standarditilikarttaa" eli tilinumerot ovat samat.
        Vientien syöttö ehkä yhtä helppoa. Wakassa on dokumentoimaton toiminto, eli lyötäessä välilyöntinappia heti selitekentän alussa se siirtää tilin nimen kuitin nimeksi ( esim polttoöljy) ja sitä voi hieman muokata, jos haluaa. EI kuulosta isolta edulta, mutta hieman nopeuttaa. Wakassa voi ALV-kantoja muuttaa saman tilin sisällä ( esim 17/22% siemenet tai 8/17/22% eläinlääkkeet) kirjatessa, neuvoksessa tilit ovat "lukittu" ALVin suhteen( en ole ihan varma?)

        Raporteissa eroja, neuvoksesta saa "irti" paremmin joitain tilinpäätösselvityksiä, mutta ALVin käsittely pää- ja päiväkirjassa on jotenkin sekava. Ne eli tärkeimmät "tilikirjat" ovat Wakassa selkemmät. Ja ainakin Wakasta löytyy erittäin selkeä tuloslaskelma / vertailuna edelliseen vuoteen. Neuvoksessa siirtyminen kuittien viennistä tilinpäätökseen on tosi helppoa, Wakka on "kaksineuvoinen" = eli selkeästi kirjauspuoli että tilinpäätöspuoli. Rivakka kone kyllä laskee ne muutokset suht nopeati, mutta vanhalla koneella ison aineiston läpikäynti "jurrasi"... Liekö Neuvoksessa "vakiona" tuo metsäpuoli vai lisäosana?

        Muistan tärkeimpien tilien numerot ulkoa, ainakin sitten kun tässä kunnolla alkuun pääsen.... Niitä tilejä on useita satoja, mutta semmoinen 40-50 riittää hyvin. Hyvin pikkutarkkaan (meno)jakoon tilettäin en yleensä lähde ja pyrin pitämään kohdat samoina eri vuosina eli se tuloslaskelma pysyy vertailukelpoisena. Joillekin naputtelen myös yksityistalouspuolelta, ainakin laitan näkyviin sähkö, puhelin, vakuutus- yms yksiyistalouden puolen. ELI mieluummin teen jaon jo kuitilla yksityis- ja maatalouden suhteen ja kirjaan ne omille tileilleen, kun teen koko vuotta kerrallaan. Selitteeseen %-osuudet. Sen jälkeen ei tarvitse tehdä mitään oikaisuja niistä tilinpäätöksessä tai ALVeissa. Ja pääkirjan yksityistalouden puolelta näkyvät ne summat ja %-osuudet, mitä sinne on ohjattu.

        Tilituki lienee hieman "yksinkertaisempi", mutta kyllä silläkin tekee vaadittavat jutut. Joskus yksinkertainen on kaunista! Se on vähän mitä haluaa, jos tarkat kustannuspaikat ja kaikki muut taloudenseurannnat, niin silloin Wakka tai Neuvos. Kuka äitiä, kuka tytärtä... Kysele eri henkilöiltä mielipiteitä!

        Joo, keväällä jaksaa tehdä illasta paremmin, nyt sekin tikkuaa! Metsänistutushommia on hieman sitten kanssa.


      • EU-avustaja kirjoitti:

        Wakka on mulle "helpoin", sen osaan melko hyvin.
        Samoin Neuvos käyttää samaa "standarditilikarttaa" eli tilinumerot ovat samat.
        Vientien syöttö ehkä yhtä helppoa. Wakassa on dokumentoimaton toiminto, eli lyötäessä välilyöntinappia heti selitekentän alussa se siirtää tilin nimen kuitin nimeksi ( esim polttoöljy) ja sitä voi hieman muokata, jos haluaa. EI kuulosta isolta edulta, mutta hieman nopeuttaa. Wakassa voi ALV-kantoja muuttaa saman tilin sisällä ( esim 17/22% siemenet tai 8/17/22% eläinlääkkeet) kirjatessa, neuvoksessa tilit ovat "lukittu" ALVin suhteen( en ole ihan varma?)

        Raporteissa eroja, neuvoksesta saa "irti" paremmin joitain tilinpäätösselvityksiä, mutta ALVin käsittely pää- ja päiväkirjassa on jotenkin sekava. Ne eli tärkeimmät "tilikirjat" ovat Wakassa selkemmät. Ja ainakin Wakasta löytyy erittäin selkeä tuloslaskelma / vertailuna edelliseen vuoteen. Neuvoksessa siirtyminen kuittien viennistä tilinpäätökseen on tosi helppoa, Wakka on "kaksineuvoinen" = eli selkeästi kirjauspuoli että tilinpäätöspuoli. Rivakka kone kyllä laskee ne muutokset suht nopeati, mutta vanhalla koneella ison aineiston läpikäynti "jurrasi"... Liekö Neuvoksessa "vakiona" tuo metsäpuoli vai lisäosana?

        Muistan tärkeimpien tilien numerot ulkoa, ainakin sitten kun tässä kunnolla alkuun pääsen.... Niitä tilejä on useita satoja, mutta semmoinen 40-50 riittää hyvin. Hyvin pikkutarkkaan (meno)jakoon tilettäin en yleensä lähde ja pyrin pitämään kohdat samoina eri vuosina eli se tuloslaskelma pysyy vertailukelpoisena. Joillekin naputtelen myös yksityistalouspuolelta, ainakin laitan näkyviin sähkö, puhelin, vakuutus- yms yksiyistalouden puolen. ELI mieluummin teen jaon jo kuitilla yksityis- ja maatalouden suhteen ja kirjaan ne omille tileilleen, kun teen koko vuotta kerrallaan. Selitteeseen %-osuudet. Sen jälkeen ei tarvitse tehdä mitään oikaisuja niistä tilinpäätöksessä tai ALVeissa. Ja pääkirjan yksityistalouden puolelta näkyvät ne summat ja %-osuudet, mitä sinne on ohjattu.

        Tilituki lienee hieman "yksinkertaisempi", mutta kyllä silläkin tekee vaadittavat jutut. Joskus yksinkertainen on kaunista! Se on vähän mitä haluaa, jos tarkat kustannuspaikat ja kaikki muut taloudenseurannnat, niin silloin Wakka tai Neuvos. Kuka äitiä, kuka tytärtä... Kysele eri henkilöiltä mielipiteitä!

        Joo, keväällä jaksaa tehdä illasta paremmin, nyt sekin tikkuaa! Metsänistutushommia on hieman sitten kanssa.

        Sinulle alkuun!
        Juuri noista alv eri kannoista ja niiden
        ym poikkeustapauksien kirjauksen helppoudesta kaipaisin lisää kommentteja kenellä kokemuksia,
        niin saa laittaa risuja ja ruusuja tulemaan.

        Ja noista yksityistalouden ym korjauseristä,
        miten helpoin, kynällä jo kuitilla vai lopussa koneella samoin kuin alv korjaukset.

        Metsäpuoli melko vähäistä kuittimäärän suhteen, mutta senkin ja varauksien ym kirjaamisen helppoudesta/vaikeuksien voi kanssa kertoa.

        Tuota demoa suonentieto kun vilkaisin, niin vei vähän aikaa ennenkuin tajusi juuri mitään
        täytyy sitä tutkia lisää kunhan kerkeää.
        Tuntui olevan paljon ylimääräistäkin siinä, joille ei taida olla käyttöä.

        Onneksi kuitit jo kirjattu kynällä,(n.250 kpl) enää osalta yhteenlaskut tekemättä (eipähän häviä ainakaan päivän työ sähkökatkon sattuessa),mutta jäisijän siinä muutama numeronnäpytys vähemmälle nauhalaskimella jos harjottelis kunnolla käyttämään tätä aparaattia siinä.


      • kun tekee
        kawasaki250 kirjoitti:

        Sinulle alkuun!
        Juuri noista alv eri kannoista ja niiden
        ym poikkeustapauksien kirjauksen helppoudesta kaipaisin lisää kommentteja kenellä kokemuksia,
        niin saa laittaa risuja ja ruusuja tulemaan.

        Ja noista yksityistalouden ym korjauseristä,
        miten helpoin, kynällä jo kuitilla vai lopussa koneella samoin kuin alv korjaukset.

        Metsäpuoli melko vähäistä kuittimäärän suhteen, mutta senkin ja varauksien ym kirjaamisen helppoudesta/vaikeuksien voi kanssa kertoa.

        Tuota demoa suonentieto kun vilkaisin, niin vei vähän aikaa ennenkuin tajusi juuri mitään
        täytyy sitä tutkia lisää kunhan kerkeää.
        Tuntui olevan paljon ylimääräistäkin siinä, joille ei taida olla käyttöä.

        Onneksi kuitit jo kirjattu kynällä,(n.250 kpl) enää osalta yhteenlaskut tekemättä (eipähän häviä ainakaan päivän työ sähkökatkon sattuessa),mutta jäisijän siinä muutama numeronnäpytys vähemmälle nauhalaskimella jos harjottelis kunnolla käyttämään tätä aparaattia siinä.

        vuosittain kirjanpidon ,pysyy tuntuma minne ne rahat menee.....ja tekeehän ne kirjanpito-ohjelmat
        kauniita väripylväikköjä kun vertailee eri vuosia keskenään..

        Eiköhän kaikissa ohjelmissa pysty tilikarttaa muokkaamaan mieleisekseen...

        Tilituessa sais olla sellanen toiminto kun kuitteja kirjaa se kysyis tehdäänkö merkintä ajopäiväkirjaan ,samalla tavalla kuin uuden rivin valinta ,jos entterillä hyväksyy sen, siellä aukeis valmiiks päivätty rivi,johon lisäis vaan kilometrit ja paikan missä käyny...se matka kaupoille kuitenkin aina sama..
        tahtoo tuo ajopäiväkirja muuten unohtua aina...

        kavasaki kun kuitit on noin kirjattu homma olis sulla kunnon ohjelmalla veroilmoituksen pikku täydennyksiä vaille jo tehty......;)

        ja eiku tulostus päälle.....


      • kun tekee kirjoitti:

        vuosittain kirjanpidon ,pysyy tuntuma minne ne rahat menee.....ja tekeehän ne kirjanpito-ohjelmat
        kauniita väripylväikköjä kun vertailee eri vuosia keskenään..

        Eiköhän kaikissa ohjelmissa pysty tilikarttaa muokkaamaan mieleisekseen...

        Tilituessa sais olla sellanen toiminto kun kuitteja kirjaa se kysyis tehdäänkö merkintä ajopäiväkirjaan ,samalla tavalla kuin uuden rivin valinta ,jos entterillä hyväksyy sen, siellä aukeis valmiiks päivätty rivi,johon lisäis vaan kilometrit ja paikan missä käyny...se matka kaupoille kuitenkin aina sama..
        tahtoo tuo ajopäiväkirja muuten unohtua aina...

        kavasaki kun kuitit on noin kirjattu homma olis sulla kunnon ohjelmalla veroilmoituksen pikku täydennyksiä vaille jo tehty......;)

        ja eiku tulostus päälle.....

        mutta kun ei vaan ole sitä "kunnon" ohjelmaa
        vielä ollut itsellä käytössä,(kun ne tahtoo joka vuosi kehittyä helpommaksi/valmiimmaksi käyttää,)eikä siinä nyt niin hirveitä "enää" mene tuossa vanhassakaan systeemissä.
        Se ajopäiväkirja tulee siten tehtyä kun JOKA KERTA pihaan palattua ottaa sen hanskalokerosta ja kirjaa siihen heti ne ajot.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      120
      1301
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1163
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      48
      1133
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe