Lapsi sairas -> töistä pois

ennyn

Pakko kirjoittaa kun ärsyttää!

Lapseni sairastui flunssaan: räkää tulee ja on lämpöä. Soitin työpaikalle jo illalla, etten tule aamulla töihin, lapsi on kipeä.

Tänä sitten lähin esimieheni soittaa kotiin, tiedustelee kautta rantain mieheni tilannetta (olen aiemmin maininnut, että hän on työtön, sai kuitenkin viime viikolla töitä, IHANAA!!!). Toisin sanoen, ovat siellä miettineet, että nytpä se lusmuaa!

Jumankauta että minäkin olen aina työni tehnyt tunnollisesti, ja ollut valmis joustamaan työajoista yms. Ja sen yhden kerran kun joutuu olemaan töistä pois, aletaan prkl epäillä että minä lusmuan! Vielä aamulla mietin, että jos lapsi suinkin paranee, niin menen jo torstaina töihin (sain hoitovapaata torstaihin asti) vaan kylläpä tuntuu että taidan olla kotona, vaikka lapseni ehtisikin parantua! Kyllä teki mieli mennä työmaalle räkää valuvan lapsen kanssa viemään se h-vetin hoitovapaalappu, että kattokaa nyt jumalauta kaikki että mun lapsi on kipeä, niin ei tarvii epäillä!

prkle että ottaa päähän!

129

50484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anna miettiä

      Anna työkavereittesi miettiä mitä haluavat ja hoida lapsesi kuntoon! Tämä on juuri sitä kuuluisaa suomalaisten kateutta ja nenänsä tunkemista joka paikkaan! Älä välitä ja olet tietenkin lapsesi kanssa kotona juuri niin kauan kuin lääkäri on katsonut sen tarpeelliseksi.

      Ota kopio miehesi työsopimuksesta mukaan kun menet takaisin työhön. Vilauta sitä pomolle kun annat hoitovapaatodistuksen. Puheet ja epäilyt hänen osaltaan loppuu siihe.

      • on tärkeämpi

        kuin pomon tai työkavereiden mielipiteet. Hoida pentu kuntoon ja sitten vasta töihin, tsemppiä!


    • Sadboy

      Surupoika on kotoisin bisnesperheestä, jossa varsinkin matroona takoi pikkukelmin päähän takomistaan, että kunnon duunari on sulle parasta
      mahdollista kiinteätä pääomaa - muuntuvista kuluista huolimatta.

      Täkäläiset pikkupomonilkit vituttavat surupoikaa -joka tietää asioista vähintäin yhtä paljon, kuin nämä rotat luulevat tietävänsä - todellakin yhtä paljon kuin edellisen kirjoittajaa.

      Surupoika on sikäli mukavassa asemassa, että näiden usein trendipartaisten, tai sitten liitu bisnesjakkuisten paskiaisten kanssa ei yleensä ole tarvis edes keskustella.

      Ikä on tehnyt hommansa, nämä tyypit haistaa jo kaukaa - nykyään jopa siitä peruskännystä, jota surupoika edelleen tyytyväisenä näppäilee.
      Jos asiaa on, ne hoidetaan näiden jätkien/mimmien ohi, kylmästi ja surutta.

      Härmäläisellä liike-elämällä on vielä paljon opittavaa. Ei tänne mitään Kinuskiluonteisia orjaduunikulttuureita tuoda, mutta pakko on yrittää, kuin kopasta ei parempiakaan ideoita löydy.
      Paitsi nyt se alituinen rahan ruikuttaminen yhteiskunnalta - jonka kustannuksella nämä duunarit ovat ilmestyneet eteen, kuin hopeatarjottimella. Muistuttaa vähän niinkun bisnesväritteistä kerjäläisoopperaa.

      On se yhtä pirua, että muualla Scandinaviassa pyyhkii aina paremmin kuin täällä, jos katsotaan oikeita barometrejä.
      Mutta eiks tää olekin joku Fennoskandiaan kuuluva suomalais-ugrialainen heimo, joka etsii juuriaan mieluimmin Venäjän takapajuloista kuin hirveästä Euroopan Unionista.

      Kaikella kunnioituksella Pietarin ja Moskovan todellisia sivistyneitä aristokraatteja kohtaan.
      Niitäkin löytyy, kun oikein penkoo.

    • työnantaja

      No niinpä ihmettelisin itsekkin työantajana, miksi molempien vanhempien pitää olla kotona lasta hoitamassa.Työnantajasihan ei tiennyt, että miehesi on saanut töitä.Miksi ihmeessä moinen raivo jos kyseessä on ollut väärinkäsitys.Varsinkin meille pienyrittäjille jokainen poissaolapäivä on kallis, mutta toki asialliset poissa olot ymmärretään.Toivottavasti lapsi ei opi kielenkäyttöä äidiltään.

      • ennyn

        että heti epäillään mun asennetta työhöni. Eipä käynyt esimiehellä mielessä että mieheni on voinut saada töitä. Ei, soitetaan kotiin että tiedäthän ja ymmärräthän sinä... Teki mieli sanoa että en minä tyhmä ole. Että minä mielelläni teen töitä ja tulen töihin jos vain voin. En minä ole niin idiootti, etten tiedä oikeuksiani ja velvollisuuksiani. Kiitos vaan esimiehelle epäluottamuksesta!

        Se, mikä minua tässä suututtaa on se ilmeinen epäluottamus. Vien kyllä kopion mieheni työsopimuksesta esimiehelleni.


      • työpaikan
        ennyn kirjoitti:

        että heti epäillään mun asennetta työhöni. Eipä käynyt esimiehellä mielessä että mieheni on voinut saada töitä. Ei, soitetaan kotiin että tiedäthän ja ymmärräthän sinä... Teki mieli sanoa että en minä tyhmä ole. Että minä mielelläni teen töitä ja tulen töihin jos vain voin. En minä ole niin idiootti, etten tiedä oikeuksiani ja velvollisuuksiani. Kiitos vaan esimiehelle epäluottamuksesta!

        Se, mikä minua tässä suututtaa on se ilmeinen epäluottamus. Vien kyllä kopion mieheni työsopimuksesta esimiehelleni.

        jossa on joka kerta vietävä vastaavassa tapauksessa töihin todistus siitä,että puoliso on ollut töissä. Siis että kumpikin vanhempi ei tahoillaan käytä hyväkseen töistä poissaoloon lapsen sairautta.


      • tiedän
        työpaikan kirjoitti:

        jossa on joka kerta vietävä vastaavassa tapauksessa töihin todistus siitä,että puoliso on ollut töissä. Siis että kumpikin vanhempi ei tahoillaan käytä hyväkseen töistä poissaoloon lapsen sairautta.

        sairaspoissaololappuja kirjoitelleena, että jos jonkilaista "sairasloman" hakijaa löytyy.. Ja itse asissa tuo on HYVIN yleistä, että haetaan saikkulappu vaikka toinen vanhempi on kotona. Jopa niin härskejä ollaan, että molemmat työssäkäyvät vanhemmat hakevat loman lapsen samasta sairaudesta, samoille päiville (tai jos tämä onkin sitä uusavuttomuutta kun ei yksin pärjää kipiän lapsen kanssa..?)
        Mutta siinä mielessä ymmärrän alkuperäisen kirjoittajan kuohua, että jos hän tosiaan on pitkään ollut duunissa ja sen hyvin hoitanut ilman poissaoloja, niin eipä silloin ehkä kannata alkaa syylistään.. Jos siis kyse todellakin oli syylistämisestä. Kysyähän epätietoinen voi aina!!


      • ..taas yksi

        haahkalintu pomon pallilta vaikkapa kaupungille haravoimaan. Epäilemättä olet tyypillinen naispuolinen työnantaja, joka kyttää ja kyttää työntekijöiden perään kuvitellen olevasi joku suurikin tekijä. Jos itse tekisit työsi tunnollisesti, et kyttäisi muiden perään.
        Ja mistä lähtien työntekijöiden kotiolot on kuuluneet työnantajalle saatikka niistä olisi oikeutta pitää jotain palaveria??
        Me naiset olemme niin törkeitä ja kieroja toisia kohtaan, että heti kun silmä välttää , puukotetaan selkään..Ja puskaradiot pauhaa.
        Varmasti on myös niitä, jotka huijaa joka asiassa mutta paraneeko se sillä että epäillään kaikkia..Se pistää vi...tamaan.
        Niin ja ihan uteliaisuuttani vielä kysyisisin että mahdatko työskennellä sosiaali-ja terveysalalla, jotenki tämä kuvio sopisi niin hyvin sinne, se ala se taitaa olla suomen mätäpaise!


      • Sadboy

        Tämä pienyrittäjyys se tässä maassa vasta venäläisen ruletin pelaamista onkin.
        Puhuu melkein kaiken nähnyt - tosin, ja onnekseen, myöskin kansainväliset pelikentät kolunnut Surupoika.

        Tämä on kivikovaa duunintekoa. Sanotaan nyt nyrkkisääntönä, että joku asia tai uusi idea on oltava päässä joka hiton hetki, kun hereillä olet.

        Riskejä on pirusti ja hukka vaanii aina nurkan takana. Ja tämä hukka on useimmiten tässä maassa toinen kateellinen yrittäjä - joka sulaa piruuttaan heittelee kapuloita rattaisiisi.
        Onhan niitä fiksuja poikkeuksia, mutta vähemmistöön jäävät - ainakin omalla sektorillasi.

        Jos firman on laajennuttava perheen ulkopuolelle, parasta riskienhallintaa ovat ehdottoman hyvät ja lojaalit duunarit.

        Eikä näiden kanssa kannata pakottavista hätätilanteista/sairaslomista höpötellä...

        Kotioloihin puuttuminen on jo niin härskiä tarinaa, että sitä tapahtuu näköjään vain täällä
        ugrikansojen pyhätössä. Ei ole tullut kuultuakaan moisesta. Jos tämä on nykyajan henki, niin ennenpitkää päin vittua menee koko Finlandialla.

        Siinähän teurasti HK:kin tänään itseään, kun johto ei millään ilveellä tajunnut, että jotkut kaipaavat muutakin pupertamista kuin niiden Sinistä kuorineen - tai nakkeja ja perunasalaattia.

        Tuskinpa mainosmaailmasta härskille liha-alalle siirtyneellä maitonaamalla kauan aikaa uusia reseptejä pystyyn panaan - tämä firma on jo myyty muille maille. Selitykset olivat juuri sitä luokkaa.

        Pikkuvirkamiesmäinen nipotus ei takuulla lisää tippakaan sellaisen jengin motivaatiota tai solidaarisuutta, joiden kanssa on sovittu tavoitteista - ja kilpailijoiden lyömisestä lyttyyn. Bisnes on aina ollut (periaatteessa) väkivallatonta sodakäyntiä.

        Nämä sairasnäpertelyt ovat hienosti sanoen voimavarojen posketonta tuhlausta.

        Ainoa tärkeä asia on yhteinen tavoite.

        Resurssiehallinnan on pysyttävä tumpussa joka käänteessä, ja nämä asiat ovat totta tosiaan yrittäjän ikioma murhe.
        Tässähän koko hauskuus piileekin.


      • Sairaanhoitaja / äiti
        ennyn kirjoitti:

        että heti epäillään mun asennetta työhöni. Eipä käynyt esimiehellä mielessä että mieheni on voinut saada töitä. Ei, soitetaan kotiin että tiedäthän ja ymmärräthän sinä... Teki mieli sanoa että en minä tyhmä ole. Että minä mielelläni teen töitä ja tulen töihin jos vain voin. En minä ole niin idiootti, etten tiedä oikeuksiani ja velvollisuuksiani. Kiitos vaan esimiehelle epäluottamuksesta!

        Se, mikä minua tässä suututtaa on se ilmeinen epäluottamus. Vien kyllä kopion mieheni työsopimuksesta esimiehelleni.

        ...vie yhtäkään työtodistusta työnantajallesi. Ainoastaan sairaslomatodistuksen mikään muu ei kuulu hänelle. Johan se on helvetti jos työnantaja ei tiedä missä kulkee alaisensa yksityisyyden raja!!!


      • asia selvinnyt
        ennyn kirjoitti:

        että heti epäillään mun asennetta työhöni. Eipä käynyt esimiehellä mielessä että mieheni on voinut saada töitä. Ei, soitetaan kotiin että tiedäthän ja ymmärräthän sinä... Teki mieli sanoa että en minä tyhmä ole. Että minä mielelläni teen töitä ja tulen töihin jos vain voin. En minä ole niin idiootti, etten tiedä oikeuksiani ja velvollisuuksiani. Kiitos vaan esimiehelle epäluottamuksesta!

        Se, mikä minua tässä suututtaa on se ilmeinen epäluottamus. Vien kyllä kopion mieheni työsopimuksesta esimiehelleni.

        Eikös ollut parempi, että esimies soitti ja selvitti asian. Ei jäänyt epäilystä enää. Miksi kaikki pitää aina ajatella niin negatiivisesti-työtänsä vaan ne esimiehetkin tekevät!


      • SH/Äiti
        Sairaanhoitaja / äiti kirjoitti:

        ...vie yhtäkään työtodistusta työnantajallesi. Ainoastaan sairaslomatodistuksen mikään muu ei kuulu hänelle. Johan se on helvetti jos työnantaja ei tiedä missä kulkee alaisensa yksityisyyden raja!!!

        Lääkärin kirjoittamaa sairauspoissaoloilmoitusta ei tarvitse viedä lähimmälle esimiehelle, vaan se toimitetaan työterveydenhoitajalle!Näin ainakin julkisella sektorilla, yksityisistä en tiedä.ETTÄ NÄIN KULKEE YSITYISYYDEN RAJA!


      • k-mamma
        SH/Äiti kirjoitti:

        Lääkärin kirjoittamaa sairauspoissaoloilmoitusta ei tarvitse viedä lähimmälle esimiehelle, vaan se toimitetaan työterveydenhoitajalle!Näin ainakin julkisella sektorilla, yksityisistä en tiedä.ETTÄ NÄIN KULKEE YSITYISYYDEN RAJA!

        Oma lääkärintodistus voidaan antaa työterveyshuoltoon, omia diagnooseja ei tarvitse pomolle esitellä.
        mutta lapsen ei,
        lapsen sairauden takia anotaan
        tilapäistä hoitovapaata, johon liitetään todistus lapsen sairaudesta.
        Sen pomo hyväksyy ja lähettää eteenpäin hyväksyttäväksi.
        Siihen lappuun yleensä tulee vielä lapsen toisen huoltajan puhelinnumero töihin, josta voidaan vaikka tarkistaa, ettei toinen osapuoli ole myös ollut saman asian takia poissa.
        Jos kyseessä yksinhuoltaja, siihen kirjoitetaan se.
        Näin toimitaan julkisella sektorilla, sairaalassa.


      • Miisu
        Sairaanhoitaja / äiti kirjoitti:

        ...vie yhtäkään työtodistusta työnantajallesi. Ainoastaan sairaslomatodistuksen mikään muu ei kuulu hänelle. Johan se on helvetti jos työnantaja ei tiedä missä kulkee alaisensa yksityisyyden raja!!!

        Samaa mieltä,ei todellakaan tarvi viedä mitään miehesi työtodistuksia omalle esimiehellesi!!Sun oma yksityisasiasi,ei kuulu hänelle.
        Hoida lapsesi terveeksi,ja murehdi työt sen jälkeen.Aika idiootti pomo sulla,mutta niin on muuten mullakin :)
        Tsemppiä tälle keväälle!


      • duunari

        kylläpä siellä oli taas työnantajalla asenne kohdillaan! Voi pyhä sylvi!!! Olit sitten pienyrittäjä tahi vaikka pirun suuri, ni tiedäthän, että työntekijä voi sairastua, tai jäädä työstä pois vaikka esim jos jää auton alle??!!

        Minäkin olen pienyrittäjä, mut en tasan tarkkaan uikuta täällä kuinka tekijät ovat poissa milloin mitenkin!

        Itseasiassa, minulla on niin pirun hyvä tiimi, etteivät ole poissa, ellei ole ihan pakko! Ja lapsen sairaus on pakko! Ja silloin en tee muuta ku toivon LAPSEN paranemista! Ja jos vaikka mieski tai äiti ois kotona, en silloinkaan siihen puutu! Minun hommani on jotain vallan muuta ku kyttiä ihmisten elämää!

        Oiskohan tässä syytä, miksi on mulla niin hemmetin kova porukka hommissa, että jos joku sairastuu, he itse hankkivat tuuraajan jne.....aikas kätsää? Mitä sanot? Tosin, yleensä joudun ottamaan jonkun muun ihan sen vuoksi että saan henkilön verotulon alaiseksi jne...niiku tiijät;) Mut kaikki yrittää yhdessä! Oletkos koskaan sitä kokenut?:):):)

        Haloo! Herää ÄÄLIÖ! Siis se itseään yrittäjäksi tituleeraava:) Vitsi olet;)

        duunari


      • VM-68

        Niin, näiden lintsareiden takia kärsivät kaikki jotka oikeasti ovat kiepän lapsen takia pois. Seurailen meidän työpaikan poissaoloja. Eräs äiti oli taasen yhden perjantain pois kun lapsi oli kipeä. Kummasti tämä "kipeä" lapsi jaksoi lähteä vanhempineen viikonlopuksi mummolaan monen sadan kilometrin päähän. Ja näitä tarinoita riittää...


      • k-mamma
        VM-68 kirjoitti:

        Niin, näiden lintsareiden takia kärsivät kaikki jotka oikeasti ovat kiepän lapsen takia pois. Seurailen meidän työpaikan poissaoloja. Eräs äiti oli taasen yhden perjantain pois kun lapsi oli kipeä. Kummasti tämä "kipeä" lapsi jaksoi lähteä vanhempineen viikonlopuksi mummolaan monen sadan kilometrin päähän. Ja näitä tarinoita riittää...

        Lapsi voi olla kipeä, mutta ei niin kipeä että pitäisi sänkypotilaana olla.
        Esim kuumeessa ei saa tarhaan viedä, mutta esim kuumelääkkeellä kuume laskee, ja olo voi olla lapsella ihan hyvä.
        Automatka esim mummolaan on rauhallista ja lapsi voi mummolassakin levätä.

        Lapsella voi olla korvatulehdus, joka on kivulias, nostaa kuumeen, ja on tarttuva --> ei tarhaan/soittavat tarhasta.
        kun saa lääkityksen olo paranee hyvinkin nopeasti.

        Päiväkodissa pienikin sairastelu voi muuttua epidemiaksi äkkiä, joten tarhassa reagoidaan nopeasti, eikä sairasta lasta saa viedä.
        Ja tarhassa on sääntönä että yksi kuumeetoon päivä pitäisi olla, ennenkuin lapsi viedään hoitoon.

        Itsellä lapsi kuumeessakin hyvin energinen, toki pitää katsoa ettei lapsi riehu, jotta kuume ei nouse, mutta olen monesti kipeän lapsen kanssa mennyt mummolaan.
        Lapset on yksilöitä siinä missä me aikuisetkin.

        ja lapsen sairaudesta pitää yleensä aina olla todistus. terveydenhoitaja kirjoittaa 1-3 päivää.
        mutta töihin saa mennä vanhempi, jos pystyy.
        Esim silmätulehduksesta saa usein vain sen yhden päivän, koska sitten on lääkitys ja tilanne pää-sääntöisesti hyvä.


      • Olit kertonut
        ennyn kirjoitti:

        että heti epäillään mun asennetta työhöni. Eipä käynyt esimiehellä mielessä että mieheni on voinut saada töitä. Ei, soitetaan kotiin että tiedäthän ja ymmärräthän sinä... Teki mieli sanoa että en minä tyhmä ole. Että minä mielelläni teen töitä ja tulen töihin jos vain voin. En minä ole niin idiootti, etten tiedä oikeuksiani ja velvollisuuksiani. Kiitos vaan esimiehelle epäluottamuksesta!

        Se, mikä minua tässä suututtaa on se ilmeinen epäluottamus. Vien kyllä kopion mieheni työsopimuksesta esimiehelleni.

        työpaikalla, että miehesi on työtön, mutta et ollut kertonut, että hän on saanut työtä. Luonnollinen reaktio työnantajalta tietenkin on ihmetys, ennen kuin asiain nykytila on siellä selvinnyt.

        Hanki itse oma firma, jossa sinulla on toisia ihmisiä työntekijöinäsi, niin pystyt ehkä ymmärtämään sitäkin näkökulmaa. Toivottavasti tosiaan lapsesi ei opi tuota ahdasmielisyyttäsi, asenteellisuuttasi ja kielenkäyttöäsi.


      • Lumpukka

        Kuka nyt oma-aloitteesti olisi kotona miehen kanssa?
        Mieti sitä kans!


      • vedättäjä

        pääsiskö sulle duuniin?itsekkin olen asiallisten poissaolojen kannalla.


      • vedättäjä
        tiedän kirjoitti:

        sairaspoissaololappuja kirjoitelleena, että jos jonkilaista "sairasloman" hakijaa löytyy.. Ja itse asissa tuo on HYVIN yleistä, että haetaan saikkulappu vaikka toinen vanhempi on kotona. Jopa niin härskejä ollaan, että molemmat työssäkäyvät vanhemmat hakevat loman lapsen samasta sairaudesta, samoille päiville (tai jos tämä onkin sitä uusavuttomuutta kun ei yksin pärjää kipiän lapsen kanssa..?)
        Mutta siinä mielessä ymmärrän alkuperäisen kirjoittajan kuohua, että jos hän tosiaan on pitkään ollut duunissa ja sen hyvin hoitanut ilman poissaoloja, niin eipä silloin ehkä kannata alkaa syylistään.. Jos siis kyse todellakin oli syylistämisestä. Kysyähän epätietoinen voi aina!!

        vieläks noita saikkulappuja kirjottelet?noita tulevia Olymppialaaisia vaan silmällä pitäen...;)


      • rehellinen
        ennyn kirjoitti:

        että heti epäillään mun asennetta työhöni. Eipä käynyt esimiehellä mielessä että mieheni on voinut saada töitä. Ei, soitetaan kotiin että tiedäthän ja ymmärräthän sinä... Teki mieli sanoa että en minä tyhmä ole. Että minä mielelläni teen töitä ja tulen töihin jos vain voin. En minä ole niin idiootti, etten tiedä oikeuksiani ja velvollisuuksiani. Kiitos vaan esimiehelle epäluottamuksesta!

        Se, mikä minua tässä suututtaa on se ilmeinen epäluottamus. Vien kyllä kopion mieheni työsopimuksesta esimiehelleni.

        "Vien kyllä kopion mieheni työsopimuksesta esimiehelleni."

        Miksi? Ei sinulla ole siihen mitään velvollisuutta.


      • sellaista se on.
        työpaikan kirjoitti:

        jossa on joka kerta vietävä vastaavassa tapauksessa töihin todistus siitä,että puoliso on ollut töissä. Siis että kumpikin vanhempi ei tahoillaan käytä hyväkseen töistä poissaoloon lapsen sairautta.

        Minulla on sellainen työpaikka, jossa työnantajalle viedään joka kerta puolison esimiehen allekirjoittama todistus siitä, että jos minä olen kotona, puolisoni on ollut töissä.


      • Anonyymi

        Ja jos ei mies olis ollut töissä niin ehkä myös sairaana ja kuumeessa . Oliko sekin pitänyt ilmoittaa pomolle Ihmeellistä kyttäämistä , eikö ole parempi että kytätään niitä jotka ovat yhtämittaa pois töistä milloin milläkin verukkeella . Näitä pomoja on paljon jotka katsovat oikeiudekseen urkkia toisten kotiasioita, eikö ole parempi kun olis soittanut ja toivottanut ainoastaan pikaista paranemista.


      • Anonyymi
        asia selvinnyt kirjoitti:

        Eikös ollut parempi, että esimies soitti ja selvitti asian. Ei jäänyt epäilystä enää. Miksi kaikki pitää aina ajatella niin negatiivisesti-työtänsä vaan ne esimiehetkin tekevät!

        Miksi niin selvitti asian? Hänen ei olisi edes tarvinnut soittaa , ihminen joka on harvoin hoitovapaalle lastensa tähden .
        Kun nainen oli jo edellisiltana ilmoittanut ettei pääse töihin kun kun lapsi on sairas. Se pitäisi riittää,
        Ja jokainen lasten vanhempi tietää ettei silloin voi jäädä kotiin hoitamaan jos siellä on toinen vanhempi jo jolla ei ole työtä.
        Vaihtaisin työpaikkaa niin äkkiä kun vaan voisin , näitä pomoja kun on monenlaista sorttia.


      • Anonyymi
        k-mamma kirjoitti:

        Oma lääkärintodistus voidaan antaa työterveyshuoltoon, omia diagnooseja ei tarvitse pomolle esitellä.
        mutta lapsen ei,
        lapsen sairauden takia anotaan
        tilapäistä hoitovapaata, johon liitetään todistus lapsen sairaudesta.
        Sen pomo hyväksyy ja lähettää eteenpäin hyväksyttäväksi.
        Siihen lappuun yleensä tulee vielä lapsen toisen huoltajan puhelinnumero töihin, josta voidaan vaikka tarkistaa, ettei toinen osapuoli ole myös ollut saman asian takia poissa.
        Jos kyseessä yksinhuoltaja, siihen kirjoitetaan se.
        Näin toimitaan julkisella sektorilla, sairaalassa.

        Jaa että vielä pitää tarkistaa ettei toinen vanhempi ole kotonaan samasta asiasta .siis millä,oikeudella tarkastellaan , eikö pomo voisi vaan luottaa työntekijäänsä . Kyllä tälläiset pomot kuuluu hyvin vanhaan aikaan jolloin työläinen oli orjan asemassa , nyt ei ole ne ajat.


      • Anonyymi
        VM-68 kirjoitti:

        Niin, näiden lintsareiden takia kärsivät kaikki jotka oikeasti ovat kiepän lapsen takia pois. Seurailen meidän työpaikan poissaoloja. Eräs äiti oli taasen yhden perjantain pois kun lapsi oli kipeä. Kummasti tämä "kipeä" lapsi jaksoi lähteä vanhempineen viikonlopuksi mummolaan monen sadan kilometrin päähän. Ja näitä tarinoita riittää...

        Kyllä,asia on niin että jos on kannustava pomo työpaikalla niin ei niitä lintsareiitakaan ole!sillä kun on hyvä fiilinki työmaalla niin siellä viihtyy.
        Sitten ei voi oikeastaan sanoa että joku lintsaa kukaan tiedä toisen ihmisen elämästä mitään
        Mutta leimataan lintsaajaksi koko porukalla heti jos joutuu olemaan poissa töistä


      • Anonyymi
        Olit kertonut kirjoitti:

        työpaikalla, että miehesi on työtön, mutta et ollut kertonut, että hän on saanut työtä. Luonnollinen reaktio työnantajalta tietenkin on ihmetys, ennen kuin asiain nykytila on siellä selvinnyt.

        Hanki itse oma firma, jossa sinulla on toisia ihmisiä työntekijöinäsi, niin pystyt ehkä ymmärtämään sitäkin näkökulmaa. Toivottavasti tosiaan lapsesi ei opi tuota ahdasmielisyyttäsi, asenteellisuuttasi ja kielenkäyttöäsi.

        Eimkellään olemoikeutta kysellä puolison asioista sillä,puoliso ei ole tällä pomolla töissä,, siis menee liiallisuuksiin joskus se pomottaminen.
        Minulla on ollut yksi pomo joka yhtä meidän muitten kanssa, ja siksi kukaan ei, ollut koskaan poissakaan töistä kun me kaikki tykättiin pomosta ihmisenä.
        Joten senkin homman osaa ainoastaan tietynlaiset ihmiset


      • Anonyymi
        Lumpukka kirjoitti:

        Kuka nyt oma-aloitteesti olisi kotona miehen kanssa?
        Mieti sitä kans!

        Ihan niin, pitikö,pomo,naista tyhmänä jotenkin kun selittelee asioita luullen ettei nainen itse niitä käsitä . Kaikki joilla on lapsia tietävät nämä säännöt hoitovapaasta , mutta tämä pomo soittelee perään ja urkkii ihmisten asioita. Mitäs josmhönen miehensä olisi maannut sairaalassa , olisiko sekin pitänyt pomolle kertoa, vaikka sillä,ei ole miehen elämään mitään osaa ei arpaa.se riittää mainiosti kun ilmoittaa että lapsi on sairaana .


      • Anonyymi
        rehellinen kirjoitti:

        "Vien kyllä kopion mieheni työsopimuksesta esimiehelleni."

        Miksi? Ei sinulla ole siihen mitään velvollisuutta.

        Hae uusi työpaikka , jossa on pomo joka osaa sosiaaliset koodit


    • Kaikille sairastaville olisi annettava potkut,jos on niin heikko että sairastaa niin potku persuuksille auttaa paranemaan.Tosi on!

      • lapsellekko

        sä potkut annat? Pässi.


      • Anonyymi

        Jos lapsi sairastavan niin ei ole tarhaa menemistä, silloin on jäätävä hoitovapaalle


    • Nimetön

      Kyllä kirjotuksesta heti voi päätellä että olen naaras puolinen.Ihan niinkuin meilläkin töissä asia kun asia niin aina akat valittaa.

      • on sairaslomalla

        niin ei meinaa kaupassa uskaltaa käydä. Saa pelätä siitä aiheutuvia pahoja puheita. Yksineläjän kun kuitenkin on vähän pakko itse kaupassa käydä.


      • Sairaanhoitaja / äiti

        .. onko sinulla jotain traumoja lapsuudesta äiti lapsi suhteessa? Vaikuttaa pienimunasen miehen puheelta. Ja lapsia sinulla ei tietenkään ole koska et osaa heitä asettaa heille kuuluvaan asemaan,..eli menee työn ja ihmisten katkeruuden edelle


    • Sairaanhoitaja / äiti

      Ei muuten kuulu tippaakaan työnantajallesi mikä miehesi työllisyys tilanne on. Jopa työttömillä on velvollisuuksia, joita heidän tulee hoitaa ja lapsen sairaus tulee aina yllätyksenä.
      Suomalaiseen perusluonteeseen kuuluu, että töitä pitäisi paiskia niin kauan kun kunto kestää.

      Jos minun esimieheni olisi soittanut ja udellut moisia ottaisin huoletta vielä seuraavat kolme pv. saikkua ihan vain kettuillakseni. Sinulla on OIKEUS hoitaa lapsesi terveeksi ja itse näen sen jopa velvollisuutena.

      Parantukaa rauhassa,.. flunssa vaatii usein jopa viikon levon,.. harkitse lisä vapaita. Turha viedä sairasta lasta hoitoon.

      ONNEA miehesi työllistymisestä.

      • k-mamma

        Voihan sitä saikkua ottaa vaikka kuinka, mutta lapsen sairauden ollessa kyseessä, ei palkkaa saa kuin siltä kolmelta päivältä, loppu menee sitten palkattomana..


      • Kun oikeen alkaa,...
        k-mamma kirjoitti:

        Voihan sitä saikkua ottaa vaikka kuinka, mutta lapsen sairauden ollessa kyseessä, ei palkkaa saa kuin siltä kolmelta päivältä, loppu menee sitten palkattomana..

        ketuttamaan sitä saattaa jopa itse sairastua. Mulla menisi vaikka selkä. Ja tosiasia on se, että jos sh. määrää sen kolme pv. ja lääkäri sitten enemmän kyllä siitä korvauksen saa.


      • ja toi
        Kun oikeen alkaa,... kirjoitti:

        ketuttamaan sitä saattaa jopa itse sairastua. Mulla menisi vaikka selkä. Ja tosiasia on se, että jos sh. määrää sen kolme pv. ja lääkäri sitten enemmän kyllä siitä korvauksen saa.

        selkä on yksi varmoista sairasloma huijauksista.ihmettelen aina sitä miksi yleensä äiti on se joka jää kotiin?monen miehen työpaikalla paperit voisi odottaa kun taas naisen työ on sairaala tms.missä ongelmia kun joku pois.siis voi kai isäkin joskus hoitaa sairasta lastaan,vai?ainakin allek.työpaikalla äiti on se joka jää kotiin poikkeuksetta.


      • näin on
        Kun oikeen alkaa,... kirjoitti:

        ketuttamaan sitä saattaa jopa itse sairastua. Mulla menisi vaikka selkä. Ja tosiasia on se, että jos sh. määrää sen kolme pv. ja lääkäri sitten enemmän kyllä siitä korvauksen saa.

        Alle 10v lapsen sairastuessa vanhemmalla on oikeus KOLMEN päivän sairauslomaan LAPSEN HOIDON JÄRJESTÄMISEKSI. Lääkäri voi tarvittaessa toki kirjoittaa enemmän. Ja jos toinen vanhempi on kotona, työttömänä, vapaaviikolla tmv niin eipä silloin olisi oikeus toisella vanhemmalla olla pois töistä. Ja vuorotyöläisillä, ainakin sosiaalialalla, lapsen sairauden takia sairauslomanpalkassa ei oteta huomioon ilta- yö- sunnuntailisiä eli ei makseta palkaan ns olosuhdelisää joka maksetaan jos itse sairaana


      • k-mamma
        Kun oikeen alkaa,... kirjoitti:

        ketuttamaan sitä saattaa jopa itse sairastua. Mulla menisi vaikka selkä. Ja tosiasia on se, että jos sh. määrää sen kolme pv. ja lääkäri sitten enemmän kyllä siitä korvauksen saa.

        En ole kuullut työpaikasta missä maksettaisiin lapsen sairauden takia poissaolosta palkkaa, normaalin 3 pv:n lisäksi.

        3 päivää saa palkkaa, jos on kauemmin poissa, ei rahaa.
        Eli se siitä tosiasiasta.


        Toki helpostihan sitten itse sairastuu..


      • k-mamma
        näin on kirjoitti:

        Alle 10v lapsen sairastuessa vanhemmalla on oikeus KOLMEN päivän sairauslomaan LAPSEN HOIDON JÄRJESTÄMISEKSI. Lääkäri voi tarvittaessa toki kirjoittaa enemmän. Ja jos toinen vanhempi on kotona, työttömänä, vapaaviikolla tmv niin eipä silloin olisi oikeus toisella vanhemmalla olla pois töistä. Ja vuorotyöläisillä, ainakin sosiaalialalla, lapsen sairauden takia sairauslomanpalkassa ei oteta huomioon ilta- yö- sunnuntailisiä eli ei makseta palkaan ns olosuhdelisää joka maksetaan jos itse sairaana

        meillä ei oman sairausloman poissaolosta makseta vuorolisiä, vaan normaali peruspalkka, tai sairaslomahan maksetaan keskituntiansion mukaan.
        Mutta ei missään työpaikassani ole maksettu esim iltalisiä, kun en kerran ole illalla töissäkään.


      • Esimies
        näin on kirjoitti:

        Alle 10v lapsen sairastuessa vanhemmalla on oikeus KOLMEN päivän sairauslomaan LAPSEN HOIDON JÄRJESTÄMISEKSI. Lääkäri voi tarvittaessa toki kirjoittaa enemmän. Ja jos toinen vanhempi on kotona, työttömänä, vapaaviikolla tmv niin eipä silloin olisi oikeus toisella vanhemmalla olla pois töistä. Ja vuorotyöläisillä, ainakin sosiaalialalla, lapsen sairauden takia sairauslomanpalkassa ei oteta huomioon ilta- yö- sunnuntailisiä eli ei makseta palkaan ns olosuhdelisää joka maksetaan jos itse sairaana

        Alle 10-vuotiaan lapsen sairastuessa on oikeus olla poissa "lapsen hoidon järjestämiseksi", max. 4 pv. Eli jos toinenkin vanhemmista on töissä tai muuten estynyt hoitamasta lasta. Mutta tällaistakin sattuu, että alainen vetää porot sieraimiin siitä, että hän ei saisi jäädä hoitamaan lasta kotiin rokkotaudin vuoksi yli viikoksi... Olen itsekin äiti ja ollut pois lapsen sairastaessa, mutta työehtosopimuksen rajoissa pitäisi toimia.


      • makseta
        näin on kirjoitti:

        Alle 10v lapsen sairastuessa vanhemmalla on oikeus KOLMEN päivän sairauslomaan LAPSEN HOIDON JÄRJESTÄMISEKSI. Lääkäri voi tarvittaessa toki kirjoittaa enemmän. Ja jos toinen vanhempi on kotona, työttömänä, vapaaviikolla tmv niin eipä silloin olisi oikeus toisella vanhemmalla olla pois töistä. Ja vuorotyöläisillä, ainakin sosiaalialalla, lapsen sairauden takia sairauslomanpalkassa ei oteta huomioon ilta- yö- sunnuntailisiä eli ei makseta palkaan ns olosuhdelisää joka maksetaan jos itse sairaana

        hölmö! Kuinkakohan paljon hoitajia yms. olisi poissa jatkuvasti ilta- ja yö- ja su- ja pyhätyövuoroista, jos niistä saisi vielä olosuhdelisänkin. Toisissa paikoissa, kun esimiehet myöntävät kevyestikin 3 päivää saikkua, niin kyllä tulisi työnantajalle kalliiksi, hommata sijaisia, jotka tulisivat tekemään näiden "tekokipeiden" työt.

        On kyllä myös työpaikkoja, jossa ei saa esimiehen myöntämää 3 pv:n saikkua, vaikka kuinka OLISIKIN kipeä. Eli itselleni käynyt näin monta kertaa. Olen ollut 8 vuotta saman työnantajan palveluksessa ja sairauspoissaolokerrat voi laskea kahden käden sormilla. Lähes kaikki näistä parin päivän flunssapoissaoloja. Kun soitat, että todella olet kipeä (että kuumetta on 38 ast. ja kurkku umpeen muurautunut), niin sanotaan, että jää kotiin, mutta käythän hakemassa lekurilta sen sairaslomalapun. Samassa yksikössä on henkilöitä, jotka voivat olla kyllä poissa esimiehen luvalla eikä tarvitse aina hakea sitä 10 euron lekurin kirjoittamaa lappua. Nyt nämä menevät pärstäkertoimella. Toiset yksiköt, joista ei esimiehen luvalla ole saanut olla pois, on niin paljon näiden aiemmin mainitsemien"lusmureiden" sairaslomia, että sitten pitää epäillä kaikkia rehellisiäkin, kun joukossa on näitä työtäkarttelevia. Eli se siitä KVTESissä lukevasta oikeudesta olla pois 3 päivää ilman, että tarvitsee bussilla raahautua lääkäriin, mahd. vielä taksilla. Kalliiksi tulevat sairaana olot minulle. Onneksi tarvitsee olla niin vähän pois.


        Ja tuo 3 pv:n hoitovapaa tarkoittaa todella AIKAA ETSIÄ lapselle hoitaja. Meidän työmaalla ei ainakaan kelläkään lapsella ole isää, koska isät eivät ole jääneet lapsia hoitamaan. Siinä kun laskee yhden äidin lapsen ja omat sairaspoissaolot ja äidin vuosilomat ja vapaapäivät yhteen, ei paljoa tarvitse töissä olla. "omat lomat" mukaan lukien.

        Että kyllä tällainen vähän pänniikin. Itse on tullut pari kertaa mitta täyteen ja olen piruuttani hakenut 2 viikon sairasloman, kun nämä helvetin lusmunaiset eivät viitsi olla työmaallaan, kun 10 % vuosittaisesta työajasta.


      • Tättäräräärä
        ja toi kirjoitti:

        selkä on yksi varmoista sairasloma huijauksista.ihmettelen aina sitä miksi yleensä äiti on se joka jää kotiin?monen miehen työpaikalla paperit voisi odottaa kun taas naisen työ on sairaala tms.missä ongelmia kun joku pois.siis voi kai isäkin joskus hoitaa sairasta lastaan,vai?ainakin allek.työpaikalla äiti on se joka jää kotiin poikkeuksetta.

        Jos puoliso tienaa tuplasti enemmän ja myös palkkaan vaikuttaa tehdyt työtunnit, niin että jopa lomat laskee palkkaa niin ei paljon tarvitse miettiä kumpi jää. Tästäkin huolimatta meillä on ollut molemmat kotona ja välillä saatu mummiakin avuksi.


    • KooKoo

      tuntuvat unohtavan, että se 3 päivää palkallista vapaata ei ole aikaa hoitaa sairasta lasta terveeksi, vaan aikaa HANKKIA HOITAJA! Onneksi useimmat taudit tokenevat tuossa 3 päivässä, mutta silti sitä käytetään härskisti väärin. Ensin hakee äiti, sen jälkeen isi. Tosin tässä tapauksessa isi ei luultavasti saa palkallisena sitä 3 päivää, koska työsuhde on kestänyt alle viikon. Eli siksi sitä lomaa tässä tapauksessa hakikin äiti.

      Tuttavani työpaikalla on siirrytty käytäntöön,että sairaalle lapselle tulee hoitaja työpaikan kustannuksella. Ovat laskeneet, että hoitaja on halvempi palkata, kuin kallispalkkaiset työntekijät. Ja tiedättekö mitä? Vähenivät rajusti nämä sairaslapsipoissaolot. Kummasti alkoi löytyä mummaa ja vaaria ja tätiä ja naapuria, joka hoitaa...

      • runawayboy

        itselläsi lapsia? Minä en ainakaan jätä sairasta lastani vieraan hoidettavaksi vaikka kuinka työnantaja maksaisi kustannukset. Isovanhemmat ovat asia erikseen, heidän apuun turvaudutaankin ensisijaisesti. Eläkeläisten "kiiret" on hyvä välillä katkaista hoitopyynnöllä ;)

        Tässäkin on se paskajuttu että järjestelmän hyväksikäyttöön syyllistyvä vähemmistö pilaa systeemin kaikilta muiltakin.


      • KooKoo
        runawayboy kirjoitti:

        itselläsi lapsia? Minä en ainakaan jätä sairasta lastani vieraan hoidettavaksi vaikka kuinka työnantaja maksaisi kustannukset. Isovanhemmat ovat asia erikseen, heidän apuun turvaudutaankin ensisijaisesti. Eläkeläisten "kiiret" on hyvä välillä katkaista hoitopyynnöllä ;)

        Tässäkin on se paskajuttu että järjestelmän hyväksikäyttöön syyllistyvä vähemmistö pilaa systeemin kaikilta muiltakin.

        8 ja 7 vuotiaat. Olen ollut 6 vuotta töissä samalla työnantajalla ja yhden päivän pois töistä (eli en ole itse ollut sairaslomalla - se ei tarkoita, ettenkö olisi ollut sairas) lapsen takia.

        Lapsetkin ovat olleet kohtalaisen terveitä, mutta meillä ensisijainen hoitaja on ollut mummu. Itsellä tuo hoitoonvieminen on ohi, mutta huomasin, että kyllä vanhemmat aika kurjassa kunnossa olevia lapsia hoitopaikkaan raahaavat, eli jos se tauti ei laannukaan 3 päivässä, viedään räkäinen ja mahdollisesti jopa kuumeinen lapsi hoitopaikkaan, koska ei olla itse valmiita kustantamaan hoitajaa. Kaikki pitäisi nyky-yhteiskunnassa saada ilmaiseksi.

        Järjestelmä on sikäli hyvä, kaikilla ei ole mummaa sun muuta vara-apua, mutta kieltämättä otti aivoon, kun työkaveri oli kolmatta kertaa hoitamassa lasta kotona parin kuun sisällä ja minä tein hänen hommansa. Ja silloinkin lapsi oli liian sairas kouluun (tarvi hoitajan) mutta tarpeeksi terve illan harrastuksiin (pelaa samassa joukkueessa omani kanssa. Tosin kun lomautuksia mietittiin, työkaveri lomautettiin, minua ei.

        Eli minun sympatiani ovat täysin työnantajan puolella. Koskaan ei tiedä, onko siellä kotona oikeasti sairas lapsi, vai haluttaako vaan ylimääräistä lomaa.


      • Miksi?
        KooKoo kirjoitti:

        8 ja 7 vuotiaat. Olen ollut 6 vuotta töissä samalla työnantajalla ja yhden päivän pois töistä (eli en ole itse ollut sairaslomalla - se ei tarkoita, ettenkö olisi ollut sairas) lapsen takia.

        Lapsetkin ovat olleet kohtalaisen terveitä, mutta meillä ensisijainen hoitaja on ollut mummu. Itsellä tuo hoitoonvieminen on ohi, mutta huomasin, että kyllä vanhemmat aika kurjassa kunnossa olevia lapsia hoitopaikkaan raahaavat, eli jos se tauti ei laannukaan 3 päivässä, viedään räkäinen ja mahdollisesti jopa kuumeinen lapsi hoitopaikkaan, koska ei olla itse valmiita kustantamaan hoitajaa. Kaikki pitäisi nyky-yhteiskunnassa saada ilmaiseksi.

        Järjestelmä on sikäli hyvä, kaikilla ei ole mummaa sun muuta vara-apua, mutta kieltämättä otti aivoon, kun työkaveri oli kolmatta kertaa hoitamassa lasta kotona parin kuun sisällä ja minä tein hänen hommansa. Ja silloinkin lapsi oli liian sairas kouluun (tarvi hoitajan) mutta tarpeeksi terve illan harrastuksiin (pelaa samassa joukkueessa omani kanssa. Tosin kun lomautuksia mietittiin, työkaveri lomautettiin, minua ei.

        Eli minun sympatiani ovat täysin työnantajan puolella. Koskaan ei tiedä, onko siellä kotona oikeasti sairas lapsi, vai haluttaako vaan ylimääräistä lomaa.

        Miksi menet sairaana työhön? Ymmärrän kyllä ettei joka pienen flunssan takia kannata ottaa saikkua, mut jos on enemmän kipeä niin kyllä kannattas olla kotona parantamassa itseään. Kaikki jälkitautien, ym sairauksien esim sydänsairausien riski kasvaa yli puolella jos työskentelee sairaana, eli ei lepää. Ilmeisesti itse teet sellaista työtä missä et voi tartuttaa muita, itse työskentelen vanhusten hoitokodissa ja jo ihan pomon puolesta on pyyntö ettei sairaana tulla töihin tartuttamaan työkavereita eikä vanhuksia.Sairaille vanhuksille kun flunssat, kuume ym taudit voipi olla paljon vakavanpi juttu kun perusterveelle aikuiselle. Ja toisaalta jos tartuttaa työkaveritkin, niin sehän vain tietää lisää sairaslomia ja enemmän töitä muille kun ei ole montaa sijaista. Eikä meidän työpaikalla tätä pyyntöä/käskyä ettei sairaana työskentele ole käytetty hyväkseen. Se niin riippuu ihmisten motivaatiosta työtä kohtaan, jotkut ei vaan halua tehdä työtä ja pitää turhia saikkuja ja toiset haluaa tehdä, mutta joutuu olemaan poissa kun on kipeä.


      • KooKoo
        Miksi? kirjoitti:

        Miksi menet sairaana työhön? Ymmärrän kyllä ettei joka pienen flunssan takia kannata ottaa saikkua, mut jos on enemmän kipeä niin kyllä kannattas olla kotona parantamassa itseään. Kaikki jälkitautien, ym sairauksien esim sydänsairausien riski kasvaa yli puolella jos työskentelee sairaana, eli ei lepää. Ilmeisesti itse teet sellaista työtä missä et voi tartuttaa muita, itse työskentelen vanhusten hoitokodissa ja jo ihan pomon puolesta on pyyntö ettei sairaana tulla töihin tartuttamaan työkavereita eikä vanhuksia.Sairaille vanhuksille kun flunssat, kuume ym taudit voipi olla paljon vakavanpi juttu kun perusterveelle aikuiselle. Ja toisaalta jos tartuttaa työkaveritkin, niin sehän vain tietää lisää sairaslomia ja enemmän töitä muille kun ei ole montaa sijaista. Eikä meidän työpaikalla tätä pyyntöä/käskyä ettei sairaana työskentele ole käytetty hyväkseen. Se niin riippuu ihmisten motivaatiosta työtä kohtaan, jotkut ei vaan halua tehdä työtä ja pitää turhia saikkuja ja toiset haluaa tehdä, mutta joutuu olemaan poissa kun on kipeä.

        en nyt kuolemansairaana oo ollu töissä, mutta mm koht korkeassa kuumeessa, jalka paketissa ja poskiontelotulheduksessa.

        Teen "yksinäistä" työtä, eli en voi juurikaan muita tartuttaa ja pointti on se, että jos minä oon pois, mun töitä ei tee kukaan (kukaan muu ei osaa - ovat erikoistuneet eri juttuihin) ja sitten sairasloman jälkeen oottaa semmoinen vuori hommia, ettei sitä ihan heti kurotakaan umpeen.


      • itsekukin
        KooKoo kirjoitti:

        en nyt kuolemansairaana oo ollu töissä, mutta mm koht korkeassa kuumeessa, jalka paketissa ja poskiontelotulheduksessa.

        Teen "yksinäistä" työtä, eli en voi juurikaan muita tartuttaa ja pointti on se, että jos minä oon pois, mun töitä ei tee kukaan (kukaan muu ei osaa - ovat erikoistuneet eri juttuihin) ja sitten sairasloman jälkeen oottaa semmoinen vuori hommia, ettei sitä ihan heti kurotakaan umpeen.

        Pakko se on todeta KK :-))))) sun jutuille ei voi ku nauraa. Taidat kuulua siihen ruskeakielisten osastoon tai pelkäät, että ollesasi pois töistä. Sulle palkataan duunikaveri. Työnantja sitten huomaa. Ei helvetti toi KK on surkea duunissan ja sille fudut. Mikäli olet kipeänä ei ole asiaa duuniin piste. Lapsi on kipeenä mites teillä on hoidettu asiat ??? Muijas ollut pois duunista vai peräti työtön pummi? Oikeesti taidat olla vain lietsoja joita netti on täynnä.


      • KooKoo
        itsekukin kirjoitti:

        Pakko se on todeta KK :-))))) sun jutuille ei voi ku nauraa. Taidat kuulua siihen ruskeakielisten osastoon tai pelkäät, että ollesasi pois töistä. Sulle palkataan duunikaveri. Työnantja sitten huomaa. Ei helvetti toi KK on surkea duunissan ja sille fudut. Mikäli olet kipeänä ei ole asiaa duuniin piste. Lapsi on kipeenä mites teillä on hoidettu asiat ??? Muijas ollut pois duunista vai peräti työtön pummi? Oikeesti taidat olla vain lietsoja joita netti on täynnä.

        Kiva, kun sulla on mukavaa.

        Kun (onneksi tosi harvoin; 1 krt/vuosi) muksut on sairaana, hälytetään mumma apuun. Joskus on mies jäänyt, koska hänelle työnantaja löytää helpommin sijaisen.

        Ja se syy, miksi olen mieluummin sairaana töissä kun pois sieltä on tosiaan se, että niitä mun hommia ei tee kukaan. Jos oon pari, kolme päivää pois äkillisesti, siellä on aikamoinen vuori töitä jonossa. Ei huvita paiskia sitten sairasloman päätteeksi ylitöitä, eli mieluummin teen vaikka sairaana sen mitä pystyn.

        Ja ihan oikeasti oon sitä mieltä, että ihmiset hakee sitä lomaa liian herkästi. Ja työntantaja maksaa. Arvatkaas vaan miksi meillä on niin paljon työttömyyttä ja hommat pakenee halpoihin maihin. Meillä on liian hyvät edut, eli työnantajilla liian korkeet sosiaalimaksut.


      • Yrittelijä
        KooKoo kirjoitti:

        Kiva, kun sulla on mukavaa.

        Kun (onneksi tosi harvoin; 1 krt/vuosi) muksut on sairaana, hälytetään mumma apuun. Joskus on mies jäänyt, koska hänelle työnantaja löytää helpommin sijaisen.

        Ja se syy, miksi olen mieluummin sairaana töissä kun pois sieltä on tosiaan se, että niitä mun hommia ei tee kukaan. Jos oon pari, kolme päivää pois äkillisesti, siellä on aikamoinen vuori töitä jonossa. Ei huvita paiskia sitten sairasloman päätteeksi ylitöitä, eli mieluummin teen vaikka sairaana sen mitä pystyn.

        Ja ihan oikeasti oon sitä mieltä, että ihmiset hakee sitä lomaa liian herkästi. Ja työntantaja maksaa. Arvatkaas vaan miksi meillä on niin paljon työttömyyttä ja hommat pakenee halpoihin maihin. Meillä on liian hyvät edut, eli työnantajilla liian korkeet sosiaalimaksut.

        tuollaisella mentaliteetillä varustettu ihminen saa työtä minultakin milloin vain!!
        Ei silti,ilmaiseksi en ole koskaan vaatinut kenenkään töitään minulle tekevän,jokainen ansaitsee palkkansa,joka työnsä hoitaa.
        Eikä sairaus ole varmaan työntekijästäkään mukavaa,oma eikä lapsen.
        Kysymys on todellakin näistä kalliista sossumaksuista.Kun maksetaan eläkkeet,palkat,vakuutukset,lomarahat viimeisen päälle,niin luulisi,että yhteiskunta tulisi vastaan,kun työntekijä/työntekijän lapsi sairastaa.Mutta ei,palkan saa sairaskin.Yhdeksän päivää työnantajan omasta pussista,ennekuin näistä työntekijän sairausmaksuista on jotain hyötyä,ja siitä ylimenevältä ajalta saa kelalta jotain korvausta.
        Se yhdeksän päivää on pitkä aika ja paljon menetettyä rahaa.Ja silloin lintsarit ottavat päähän,uskon sen!!!
        Mutta silti,alkuperäisen viestin kirjoittaja,työnantajasi on mauton.Kyllä työntekijäänsä pitäisi pystyä luottamaan soittelematta ja kyselemättä.
        Minä muistelen kauhulla erästä entistä työnantajaa,joka suuttui minulle,kun sain kesken työpäivän oksennustaudin,ja jouduin lähtemään kotiin.Hän olisi halunnut viettää vapaapäivän..


      • äiti
        Yrittelijä kirjoitti:

        tuollaisella mentaliteetillä varustettu ihminen saa työtä minultakin milloin vain!!
        Ei silti,ilmaiseksi en ole koskaan vaatinut kenenkään töitään minulle tekevän,jokainen ansaitsee palkkansa,joka työnsä hoitaa.
        Eikä sairaus ole varmaan työntekijästäkään mukavaa,oma eikä lapsen.
        Kysymys on todellakin näistä kalliista sossumaksuista.Kun maksetaan eläkkeet,palkat,vakuutukset,lomarahat viimeisen päälle,niin luulisi,että yhteiskunta tulisi vastaan,kun työntekijä/työntekijän lapsi sairastaa.Mutta ei,palkan saa sairaskin.Yhdeksän päivää työnantajan omasta pussista,ennekuin näistä työntekijän sairausmaksuista on jotain hyötyä,ja siitä ylimenevältä ajalta saa kelalta jotain korvausta.
        Se yhdeksän päivää on pitkä aika ja paljon menetettyä rahaa.Ja silloin lintsarit ottavat päähän,uskon sen!!!
        Mutta silti,alkuperäisen viestin kirjoittaja,työnantajasi on mauton.Kyllä työntekijäänsä pitäisi pystyä luottamaan soittelematta ja kyselemättä.
        Minä muistelen kauhulla erästä entistä työnantajaa,joka suuttui minulle,kun sain kesken työpäivän oksennustaudin,ja jouduin lähtemään kotiin.Hän olisi halunnut viettää vapaapäivän..

        totuus on nykyään tämä et uran pitäisi mennä lasten ohi.Ensin työ lapset sen jälkkeen. itselleni lasten hyvinvointi menee edelle ja en pidä itseäni korvaamattomana.Kaikki työntekijät maksavat veroja;joten oikeuskin olla pois.Työkkärin työttömätkö hoitamaan lapsia!?? huh, huh, ja katsokaa nuoria nyt...eiköhän äiti saa hoitaa sairasta lasta,kun mummo tai hoitaja ei ole äiti.Rakastavan äidin paikka on rakastaa lapsi terveeksi!


      • tämä ei
        KooKoo kirjoitti:

        en nyt kuolemansairaana oo ollu töissä, mutta mm koht korkeassa kuumeessa, jalka paketissa ja poskiontelotulheduksessa.

        Teen "yksinäistä" työtä, eli en voi juurikaan muita tartuttaa ja pointti on se, että jos minä oon pois, mun töitä ei tee kukaan (kukaan muu ei osaa - ovat erikoistuneet eri juttuihin) ja sitten sairasloman jälkeen oottaa semmoinen vuori hommia, ettei sitä ihan heti kurotakaan umpeen.

        Toivottavasti tämä ei tule olemaan mikään esimerkki työnantajallesi siitä, miten kaikkien pitäisi tulla kuumeessa työpaikalle.


      • äiti....

        En minä palkkaa ketään lastani hoitamaan jos hän on kipeänä!Kyllä se minun velvollisuus on hoitaa lapsi terveeksi asti vaikka tulis saikkua kuinka paljon hyvänsä.Ja meillä työpaikassa ei saa palkallista sairaslomaa lapsen sairastaessa kuin kolme päivää vaikka olisi kuinka lääkärintodistus.Yksinhuoltajana ei ole sitä "isiä" hoitamassa ja sukulaiset kaukana joten ei voi huutaa "mummaakaan" apuun ku ei muuten pärjää....ja jos olen itse TODELLA sairas niin sairastan kotona,en töissä ja tartuta koko työpaikkaa samaan tautiin.mutta jokainen taaplaa tyylillään.Jos ei malta sairastaa kotona rauhassa, niin saa syyttää vaan itseään jos tulee jokin vakava jälkisairaus!Tervettä ja onnellista vuotta 2006 kaikille!


      • eipä uutta
        KooKoo kirjoitti:

        en nyt kuolemansairaana oo ollu töissä, mutta mm koht korkeassa kuumeessa, jalka paketissa ja poskiontelotulheduksessa.

        Teen "yksinäistä" työtä, eli en voi juurikaan muita tartuttaa ja pointti on se, että jos minä oon pois, mun töitä ei tee kukaan (kukaan muu ei osaa - ovat erikoistuneet eri juttuihin) ja sitten sairasloman jälkeen oottaa semmoinen vuori hommia, ettei sitä ihan heti kurotakaan umpeen.

        niin olin 5v sitten kahteenoteeseen 2.5kk sairas lomalla pallolaajennuksan takia eipä minua töissä tarvittu,kaikki hommat oli ollu tekemättä koko kevät kesän ja kun soitin töihin perjantaina että tulen maanantaina niin tulihan pomolle kiire saaha paikat kuntoon ylitöinä olivat koittaneet tehdä vain tekemättä oli jäänyt kävin maanantaina kääntymässä töissä ja sairikselle. ja nyt eläkeellä, kylläsiinä pomo vinku kun joutu palkaamaan virman hoitaan minun hommia,kun ei ollut osaavaa henkilöä talossa tuli 3 kertaa kallimaks kun minä vaan on kuulema saanut loparit pomo.


      • yrittelijä
        äiti kirjoitti:

        totuus on nykyään tämä et uran pitäisi mennä lasten ohi.Ensin työ lapset sen jälkkeen. itselleni lasten hyvinvointi menee edelle ja en pidä itseäni korvaamattomana.Kaikki työntekijät maksavat veroja;joten oikeuskin olla pois.Työkkärin työttömätkö hoitamaan lapsia!?? huh, huh, ja katsokaa nuoria nyt...eiköhän äiti saa hoitaa sairasta lasta,kun mummo tai hoitaja ei ole äiti.Rakastavan äidin paikka on rakastaa lapsi terveeksi!

        työntekijät maksavat veroja,työnantajat maksavat veroja,työnantajat maksavat ne sossumaksut ja palkan sairausajalta,yksin sen 9 pv,ei siinä verorahoistasi ole mitään apua!!!
        Käsittääkseni en millään muotoa kritisoinut oikeasta syystä tapahtuvaa poissaoloa,olosuhteille ei mahda mitään.
        Vain sitä lintsaamista.Jos kaikki kuvittelee,että on oikeus olla pois,kun yhteiskunta sen kuitenkin maksaa,niin hyvin menee.


      • KooKoo
        Yrittelijä kirjoitti:

        tuollaisella mentaliteetillä varustettu ihminen saa työtä minultakin milloin vain!!
        Ei silti,ilmaiseksi en ole koskaan vaatinut kenenkään töitään minulle tekevän,jokainen ansaitsee palkkansa,joka työnsä hoitaa.
        Eikä sairaus ole varmaan työntekijästäkään mukavaa,oma eikä lapsen.
        Kysymys on todellakin näistä kalliista sossumaksuista.Kun maksetaan eläkkeet,palkat,vakuutukset,lomarahat viimeisen päälle,niin luulisi,että yhteiskunta tulisi vastaan,kun työntekijä/työntekijän lapsi sairastaa.Mutta ei,palkan saa sairaskin.Yhdeksän päivää työnantajan omasta pussista,ennekuin näistä työntekijän sairausmaksuista on jotain hyötyä,ja siitä ylimenevältä ajalta saa kelalta jotain korvausta.
        Se yhdeksän päivää on pitkä aika ja paljon menetettyä rahaa.Ja silloin lintsarit ottavat päähän,uskon sen!!!
        Mutta silti,alkuperäisen viestin kirjoittaja,työnantajasi on mauton.Kyllä työntekijäänsä pitäisi pystyä luottamaan soittelematta ja kyselemättä.
        Minä muistelen kauhulla erästä entistä työnantajaa,joka suuttui minulle,kun sain kesken työpäivän oksennustaudin,ja jouduin lähtemään kotiin.Hän olisi halunnut viettää vapaapäivän..

        Kyllä työntekijänkin tulee olla lojaali työntantajalleen eikä vain miettiä, miten saa kupattua mahdollisimman paljon etuja. Jos työnantajia ei olisi, niin olisi aika heikkoa tulla toimeen jollakin ansiosidonnaisella tai jopa peruspäivärahalla. Minä olen työllistynyt alalla, jolla suuri osa on paikkakunnallani työttömänä ja muistan olla siitä kiitollinen.

        On varmasti myös kusipäisiä työntantajia, jotka kyttäävät joka kahvitaukoa ja muuta, mutta minua ei ole koskaan kytätty. Voin olla vaikka tunnin ns kahvitauolla jos minua huvittaa tai hoitaa omia asioitani työpäivän aikana, mutta työnantajani myös tietää,että hoidan työni sitten vaikka ylitöinä (mistä en peri maksua).

        Eli kun minulla on mahtava työnantaja, joka joustaa, niin silloin minäkin teen parastani.


      • runawayboy
        KooKoo kirjoitti:

        8 ja 7 vuotiaat. Olen ollut 6 vuotta töissä samalla työnantajalla ja yhden päivän pois töistä (eli en ole itse ollut sairaslomalla - se ei tarkoita, ettenkö olisi ollut sairas) lapsen takia.

        Lapsetkin ovat olleet kohtalaisen terveitä, mutta meillä ensisijainen hoitaja on ollut mummu. Itsellä tuo hoitoonvieminen on ohi, mutta huomasin, että kyllä vanhemmat aika kurjassa kunnossa olevia lapsia hoitopaikkaan raahaavat, eli jos se tauti ei laannukaan 3 päivässä, viedään räkäinen ja mahdollisesti jopa kuumeinen lapsi hoitopaikkaan, koska ei olla itse valmiita kustantamaan hoitajaa. Kaikki pitäisi nyky-yhteiskunnassa saada ilmaiseksi.

        Järjestelmä on sikäli hyvä, kaikilla ei ole mummaa sun muuta vara-apua, mutta kieltämättä otti aivoon, kun työkaveri oli kolmatta kertaa hoitamassa lasta kotona parin kuun sisällä ja minä tein hänen hommansa. Ja silloinkin lapsi oli liian sairas kouluun (tarvi hoitajan) mutta tarpeeksi terve illan harrastuksiin (pelaa samassa joukkueessa omani kanssa. Tosin kun lomautuksia mietittiin, työkaveri lomautettiin, minua ei.

        Eli minun sympatiani ovat täysin työnantajan puolella. Koskaan ei tiedä, onko siellä kotona oikeasti sairas lapsi, vai haluttaako vaan ylimääräistä lomaa.

        Kirjoitit näin;
        "Eli minun sympatiani ovat täysin työnantajan puolella. Koskaan ei tiedä, onko siellä kotona oikeasti sairas lapsi, vai haluttaako vaan ylimääräistä lomaa."

        Epäily! Miksi epäillään? Kateutta vai pelkoa?

        Molemminpuolinen etuhan se on että työnantaja ja työntekijä luottavat toisiinsa. Työntekijänä ei kuitenkaan ole syytä täysin sokeutua tosiasioille vaikka työnantaja onkin hyvä. Kun taloudelliset hankaluudet tulevat vastaan ja firman tulevaisuus näyttää huonolta niin siihen loppuu pomon myötämielisyys. Kortisto odottaa duunaria. Ei siinä auta ketään syyttää, näin toimii jokainen joka halua firmansa pysyvän pystyssä.
        Sairaana töissä olleet, ylitöitä korvauksetta tehneet sun muut hyväuskoiset saavat kenkää siinä missä muutkin.

        Jos olisin ilkeä toivottaisin sinulle organisaatiomuutoksia työpaikallesi.

        Muutaman kerran kun istut YT-neuvotteluissa taloudelliseen ahdinkoon joutuneen, entisen hyvän työnantajan kanssa, niin kummasti silmät aukeavat.
        Ei siinä auta itku kummankaan.

        Kaikkea hyvää sinulle!


      • KooKoo
        runawayboy kirjoitti:

        Kirjoitit näin;
        "Eli minun sympatiani ovat täysin työnantajan puolella. Koskaan ei tiedä, onko siellä kotona oikeasti sairas lapsi, vai haluttaako vaan ylimääräistä lomaa."

        Epäily! Miksi epäillään? Kateutta vai pelkoa?

        Molemminpuolinen etuhan se on että työnantaja ja työntekijä luottavat toisiinsa. Työntekijänä ei kuitenkaan ole syytä täysin sokeutua tosiasioille vaikka työnantaja onkin hyvä. Kun taloudelliset hankaluudet tulevat vastaan ja firman tulevaisuus näyttää huonolta niin siihen loppuu pomon myötämielisyys. Kortisto odottaa duunaria. Ei siinä auta ketään syyttää, näin toimii jokainen joka halua firmansa pysyvän pystyssä.
        Sairaana töissä olleet, ylitöitä korvauksetta tehneet sun muut hyväuskoiset saavat kenkää siinä missä muutkin.

        Jos olisin ilkeä toivottaisin sinulle organisaatiomuutoksia työpaikallesi.

        Muutaman kerran kun istut YT-neuvotteluissa taloudelliseen ahdinkoon joutuneen, entisen hyvän työnantajan kanssa, niin kummasti silmät aukeavat.
        Ei siinä auta itku kummankaan.

        Kaikkea hyvää sinulle!

        mieltä, että tulee työntekijänkin joustaa eikä vain odottaa käsi pitkällä palkkapussia.

        Jos tulee taloudellisia vaikeuksia ja niin isoja, että kenkää saa, niin sillehän ei voi kukaan mitään. Ei tuottamatonta työtä kannata teettää edes siksi, että duunari ei saa kenkää.

        Minä satun pitämään työstäni ja hoidan hommani niinkuin kuuluukin. Ja työpaikkani on sen verran pieni, että jos tämä kaatuu, mennään kaikki yhtä aikaa.


      • runawayboy
        KooKoo kirjoitti:

        mieltä, että tulee työntekijänkin joustaa eikä vain odottaa käsi pitkällä palkkapussia.

        Jos tulee taloudellisia vaikeuksia ja niin isoja, että kenkää saa, niin sillehän ei voi kukaan mitään. Ei tuottamatonta työtä kannata teettää edes siksi, että duunari ei saa kenkää.

        Minä satun pitämään työstäni ja hoidan hommani niinkuin kuuluukin. Ja työpaikkani on sen verran pieni, että jos tämä kaatuu, mennään kaikki yhtä aikaa.

        pidät työstäsi, ihan oikeasti. En halua millään tavoin maalailla piruja työhuoneesi seinille, muistuttaisin kuitenkin pään kylmänä pitämisen tärkeydestä joustamisen suhteen.

        Niin kauan kuin puntit pysyvät tasoissa ja molemmat ovat tyytyväisiä asia on kunnossa, mutta vain niin kauan. Kun molemmat ovat maltillisia ja käyttävät järkeä homma toimii. Ei neuvottelematta mitään kannata antaa, se on pelin henki, haluttin tai ei.

        Kaikki siima minkä annat kelataan takuuvarmasti sisään. Rullasi loputtua onkin sitten hankalaa saada palautettua asiat perustasolle koska olet itse vapaaehtoisesti, ehkä hyväuskoisuuttasi, luopunut perusoikeuksistasi.

        Palkkapussin takia me ihan aikuisten oikeasti töissä ollaan vaikka palkka tuleekin jossakin seitsemännellä sijalla tutkimuksissa siitä, mikä on tärkeätä töissä. Ilman rahaa kun ei pärjää.


      • Korvaamaton????????????
        KooKoo kirjoitti:

        en nyt kuolemansairaana oo ollu töissä, mutta mm koht korkeassa kuumeessa, jalka paketissa ja poskiontelotulheduksessa.

        Teen "yksinäistä" työtä, eli en voi juurikaan muita tartuttaa ja pointti on se, että jos minä oon pois, mun töitä ei tee kukaan (kukaan muu ei osaa - ovat erikoistuneet eri juttuihin) ja sitten sairasloman jälkeen oottaa semmoinen vuori hommia, ettei sitä ihan heti kurotakaan umpeen.

        No mites KOOKOO sitten,jos satut joskus kuolemaan?Aika hankalaa, kun sinun töitä ei kukaan osaa tehdä.Varmaan pakko sulkee koko ko.paikka.


      • KooKoo
        Korvaamaton???????????? kirjoitti:

        No mites KOOKOO sitten,jos satut joskus kuolemaan?Aika hankalaa, kun sinun töitä ei kukaan osaa tehdä.Varmaan pakko sulkee koko ko.paikka.

        Jos minä en nyt sitten joku päivä tulisikaan töihin, niin työnantaja varmaan palkkaisi jonkun tilalleni, mutta menisi jokunen viikkó, että tämä oppisi kaiken minun jäljiltäni. Osaava taloushallinnon ihminen toki ottaisi asioista selvää ja pääsisi syvälle, mutta aikaa se vaatisi.

        Jä näinä viikkoina ekaks jäisivät työntekijöiden palkat maksamatta. Sitten jäisivät verot tilittämättä ja kirjanpito tekemättä. Ja laskut maksamatta, eli jonkunlaisia seuraamuksia asiasta olisi; ainakin veronkorotuksia ja maksumuistutuksia. ja kiukkuisia työntekijöitä ilman rahaa.

        Kukaan ei ole korvaamaton. Olen vain työpaikallani ainoa tätä hommaa tekevä, eli minun työkavereistani ei kukaan pystyisi näitä tekemään. En tarkoittanut, ettei Suomessa kukaan.


      • noin

        Useimmissa suomalaisissa työehtosopimuksissa on kolme palkallista päivää lapsen hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi. Työntekijä voi itse päättää kumpaa haluaa.

        Työnantajat monasti yrittävät väittää hoidon järjestämisen olevan ensisijainen vaihtoehto. Näin se ei ole vaan valinta on työntekijällä.

        Palkallisten päivien lisäksi on tapauksesta ja työehtosopimuksesta riippuen lisäoikeus palkattomaan poissaoloon.


      • Miisa

        Miksi jonkun toisen pitäisi sun lasta hoitaa??? Eiköhän se pääsääntöisesti kuulu vanhemmille, joiden lapsi on kyseessä. Itse hoidin aina lapset itse kun sairastuivat pieninä. Oli mummoa, vaaria, tätiä ja serkkua mutta hekin töissä!!! Hekö nyt sitten ottaisivat sairaslomaa ja jäisi hoitamaan minun lapsia. Typerää!


      • vedättäjä

        tuttavas työpaikalla on hyvä systeemi.tuleekos hoitaja siinäkin tapauksessa jos vanhempi sattuukin jostain kumman syystä sairastua samaan aikaan ku muksu?


      • pipo ei kiristä

        Meillä työnantaja voi antaa lähimmän esimiehen luvalla tuon kolme päivää vapaata, mutta esimiehet pyytävät soittamaan joka päivä uudelleen ja ilmoittamaan vieläkö lapsi on kipeä. Ei monikaan viitsi valehdella, jos lapsi paraneekin nopeammin ja luultavasti työnantaja säästää aina 1-2 päivän sairasajan palkan. Terveyskeskushan aina antaa sen kolme päivää saikkua suoraan.


      • joku.
        äiti kirjoitti:

        totuus on nykyään tämä et uran pitäisi mennä lasten ohi.Ensin työ lapset sen jälkkeen. itselleni lasten hyvinvointi menee edelle ja en pidä itseäni korvaamattomana.Kaikki työntekijät maksavat veroja;joten oikeuskin olla pois.Työkkärin työttömätkö hoitamaan lapsia!?? huh, huh, ja katsokaa nuoria nyt...eiköhän äiti saa hoitaa sairasta lasta,kun mummo tai hoitaja ei ole äiti.Rakastavan äidin paikka on rakastaa lapsi terveeksi!

        olet aivan järkyttävän tyhmä.


      • Anonyymi
        KooKoo kirjoitti:

        Kiva, kun sulla on mukavaa.

        Kun (onneksi tosi harvoin; 1 krt/vuosi) muksut on sairaana, hälytetään mumma apuun. Joskus on mies jäänyt, koska hänelle työnantaja löytää helpommin sijaisen.

        Ja se syy, miksi olen mieluummin sairaana töissä kun pois sieltä on tosiaan se, että niitä mun hommia ei tee kukaan. Jos oon pari, kolme päivää pois äkillisesti, siellä on aikamoinen vuori töitä jonossa. Ei huvita paiskia sitten sairasloman päätteeksi ylitöitä, eli mieluummin teen vaikka sairaana sen mitä pystyn.

        Ja ihan oikeasti oon sitä mieltä, että ihmiset hakee sitä lomaa liian herkästi. Ja työntantaja maksaa. Arvatkaas vaan miksi meillä on niin paljon työttömyyttä ja hommat pakenee halpoihin maihin. Meillä on liian hyvät edut, eli työnantajilla liian korkeet sosiaalimaksut.

        Täys pelle olet kirjotuksineen. Sairaana ei mennä töihin eikä liikuta muutenkaan levittelemässä sitä. Tämmöset pellet ajattelee vain itseään. Potkut pitäs antaa niille jotka tulee sairaana työpaikan ovesta sisään tai pyörii kaupoissa tartuttamassa muita.

        Jokainen sairaus tulee hoitaa hyvin pois lepäämällä. Juuri nämä ihmiset jotka sinnittelee ja luulee että he voivat kuormittaa yhteiskuntaa pyörimällä vähän sairaana joka paikassa. Nämä sairaana töissä käyvät on aina "vähän" sairaana eivät koskaan terveitä kuten saoit että pyörit töissä kuumeessa, poskiontelotulehduksessa tms. Sun työn jälki olisi silti parempi ku tervehtyisit kunnolla. Mitä sitte jos pitää kuroa kiinni? Luuletko v... että täällä loppuu työ ikinä? Onhan tälle kaikelle nimi (presenteismi).


      • Anonyymi
        KooKoo kirjoitti:

        8 ja 7 vuotiaat. Olen ollut 6 vuotta töissä samalla työnantajalla ja yhden päivän pois töistä (eli en ole itse ollut sairaslomalla - se ei tarkoita, ettenkö olisi ollut sairas) lapsen takia.

        Lapsetkin ovat olleet kohtalaisen terveitä, mutta meillä ensisijainen hoitaja on ollut mummu. Itsellä tuo hoitoonvieminen on ohi, mutta huomasin, että kyllä vanhemmat aika kurjassa kunnossa olevia lapsia hoitopaikkaan raahaavat, eli jos se tauti ei laannukaan 3 päivässä, viedään räkäinen ja mahdollisesti jopa kuumeinen lapsi hoitopaikkaan, koska ei olla itse valmiita kustantamaan hoitajaa. Kaikki pitäisi nyky-yhteiskunnassa saada ilmaiseksi.

        Järjestelmä on sikäli hyvä, kaikilla ei ole mummaa sun muuta vara-apua, mutta kieltämättä otti aivoon, kun työkaveri oli kolmatta kertaa hoitamassa lasta kotona parin kuun sisällä ja minä tein hänen hommansa. Ja silloinkin lapsi oli liian sairas kouluun (tarvi hoitajan) mutta tarpeeksi terve illan harrastuksiin (pelaa samassa joukkueessa omani kanssa. Tosin kun lomautuksia mietittiin, työkaveri lomautettiin, minua ei.

        Eli minun sympatiani ovat täysin työnantajan puolella. Koskaan ei tiedä, onko siellä kotona oikeasti sairas lapsi, vai haluttaako vaan ylimääräistä lomaa.

        Se joka on sairaana töissä ei ole mikään esikuva muille , lain mukaan ollaan poissa työpaikalta jos ollaan sairaana. Moni muka tulee kuumeisena töihin ja yskii sen verran että toiset näkevät että katsokaa mikä sankarina olen kun olen flunssassa ja silti uskollisesti töissä, mutta ei käsitä että tartuttaa muita siinä kun tulee köhimään ja räkäämään työpaikalle


      • Anonyymi
        KooKoo kirjoitti:

        en nyt kuolemansairaana oo ollu töissä, mutta mm koht korkeassa kuumeessa, jalka paketissa ja poskiontelotulheduksessa.

        Teen "yksinäistä" työtä, eli en voi juurikaan muita tartuttaa ja pointti on se, että jos minä oon pois, mun töitä ei tee kukaan (kukaan muu ei osaa - ovat erikoistuneet eri juttuihin) ja sitten sairasloman jälkeen oottaa semmoinen vuori hommia, ettei sitä ihan heti kurotakaan umpeen.

        Eikös se ole työnantajan vastuulla katso että on tuuraaja joka osaa ,ei töihin sairaana mennä


      • Anonyymi
        KooKoo kirjoitti:

        Kiva, kun sulla on mukavaa.

        Kun (onneksi tosi harvoin; 1 krt/vuosi) muksut on sairaana, hälytetään mumma apuun. Joskus on mies jäänyt, koska hänelle työnantaja löytää helpommin sijaisen.

        Ja se syy, miksi olen mieluummin sairaana töissä kun pois sieltä on tosiaan se, että niitä mun hommia ei tee kukaan. Jos oon pari, kolme päivää pois äkillisesti, siellä on aikamoinen vuori töitä jonossa. Ei huvita paiskia sitten sairasloman päätteeksi ylitöitä, eli mieluummin teen vaikka sairaana sen mitä pystyn.

        Ja ihan oikeasti oon sitä mieltä, että ihmiset hakee sitä lomaa liian herkästi. Ja työntantaja maksaa. Arvatkaas vaan miksi meillä on niin paljon työttömyyttä ja hommat pakenee halpoihin maihin. Meillä on liian hyvät edut, eli työnantajilla liian korkeet sosiaalimaksut.

        Entäs korvaako työnantaja kun sairaana ollaan töissä ja yhtä äkkiä saadaan vaikka keuhkotauti ja joutuu sairaalaan . Se on niinkun vakuutus hommakin , siksimsairaana ei mennä töihin . Minulla,oli myös äiti joka oli tätä tyyppiä ei koskaa kertaakaan poissa töistä vaikka saattoi olla kuumeessa. Joten olen kurkkua myöden täynnä näitä ” sankareita ” jotka ovayåt korvaamattomia . Työnantaja jok Åsa antaa olla töissä sairaan ijåhmisen ei anna arvoa ihmiselle sen vertaa että olis poissa ainakin kuume päivät


      • Anonyymi
        Yrittelijä kirjoitti:

        tuollaisella mentaliteetillä varustettu ihminen saa työtä minultakin milloin vain!!
        Ei silti,ilmaiseksi en ole koskaan vaatinut kenenkään töitään minulle tekevän,jokainen ansaitsee palkkansa,joka työnsä hoitaa.
        Eikä sairaus ole varmaan työntekijästäkään mukavaa,oma eikä lapsen.
        Kysymys on todellakin näistä kalliista sossumaksuista.Kun maksetaan eläkkeet,palkat,vakuutukset,lomarahat viimeisen päälle,niin luulisi,että yhteiskunta tulisi vastaan,kun työntekijä/työntekijän lapsi sairastaa.Mutta ei,palkan saa sairaskin.Yhdeksän päivää työnantajan omasta pussista,ennekuin näistä työntekijän sairausmaksuista on jotain hyötyä,ja siitä ylimenevältä ajalta saa kelalta jotain korvausta.
        Se yhdeksän päivää on pitkä aika ja paljon menetettyä rahaa.Ja silloin lintsarit ottavat päähän,uskon sen!!!
        Mutta silti,alkuperäisen viestin kirjoittaja,työnantajasi on mauton.Kyllä työntekijäänsä pitäisi pystyä luottamaan soittelematta ja kyselemättä.
        Minä muistelen kauhulla erästä entistä työnantajaa,joka suuttui minulle,kun sain kesken työpäivän oksennustaudin,ja jouduin lähtemään kotiin.Hän olisi halunnut viettää vapaapäivän..

        Litsarit onkin eri porukkaa se kun tunnollinen työläinen joka joutuu olemaan kotona sairaan lapsen kanssa.


      • Anonyymi
        äiti.... kirjoitti:

        En minä palkkaa ketään lastani hoitamaan jos hän on kipeänä!Kyllä se minun velvollisuus on hoitaa lapsi terveeksi asti vaikka tulis saikkua kuinka paljon hyvänsä.Ja meillä työpaikassa ei saa palkallista sairaslomaa lapsen sairastaessa kuin kolme päivää vaikka olisi kuinka lääkärintodistus.Yksinhuoltajana ei ole sitä "isiä" hoitamassa ja sukulaiset kaukana joten ei voi huutaa "mummaakaan" apuun ku ei muuten pärjää....ja jos olen itse TODELLA sairas niin sairastan kotona,en töissä ja tartuta koko työpaikkaa samaan tautiin.mutta jokainen taaplaa tyylillään.Jos ei malta sairastaa kotona rauhassa, niin saa syyttää vaan itseään jos tulee jokin vakava jälkisairaus!Tervettä ja onnellista vuotta 2006 kaikille!

        Ja silloin eimpahemmasyåti sairas ole jos jaksaa mennä töihin.
        Jos on sairas niin pysyy kotona, ei pomot sankareita rakasta, ainoastaan että työt tehdään —- sairaanakin .empatiaa kun ei ole


    • ...

      Se on aivan sama oletko itse kipeä vai lapsi, useimmissa työpaikoissa aletaan heti epäilemään että lintsaa. Itselläni oli aika vaikea raskaus ja olin paljon poissa ennenkuin jäin 3kk ennen laskettua aikaa saikulle kokonaan. Ymmärsin kyllä että oli vaikea saada sijaisia ja muut joutuivat tekemään enemmän töitä, mutta se vitutti kun luultiin että olen turhaa poissa. Kerran yövuoroon mennessäni ajoin tosi liukkaalla kelillä ojaan, olin varmaan 4:llä kuulla raskaana...kaiken huippu oli kun pomoni epäili minun ajaneen TAHALLAAN ojaan. Sillon kyllä mietti et ei jumalauta, luotetaan noin paljon et luullaan että ajan ojaan tahalleni ja vielä raskaana ollessani. No, työsopimukseni oli määräaikainen ja se loppui kun äippäloma alkoi, enpä olisi kyllä takaisin mennytkään tuollaiseen paikkaan. Ja siellä epäiltiin lähestulkoon kaikkien sairaslomia, paitsi pomon tyttären ja miniän. Kyseessä sosiaali ja terveysala ja yksityinen työnantaja.
      Jälkikäteen olen miettinyt oisko pitänyt olla kuitenkin kipeänä töissä vaikka oli joka paikka ihan paskana, kuumetta tms, mutta olen ajatellut ettei mikään työ ole sen arvoista että pitää kipeänä olla töissä ja pitkittää paranemista. En viitsi enää rypeä syyllisyyden tunnoissa, kun en mitään väärää tehnyt. Yllätys, en ole ollut missään tekemisissä työkavereideni kanssa, kaikki ovat ilmeiseti niin vihaisia etteivät ole vastanneet viesteihin ja nyt en enää ole aikoihin yrittänyt ottaakaan yheyttä.
      Tyttöni on parasta mitä mulle on koskaan sattunut, aatelkoot ne siellä työpaikalla mun poissa oloista mitä vaan, mutta lapseni terveyttä en halunnut lähteä riskeeraamaan kipeänä vaikeissa raskaissa työoloissa.

      • oli tarinasi

        En yleensäkään tajua, miksi nainen ei voi jäädä pois silloin kun tahtoo töistä, jos on raskaana. Siinähän on paljon pahoinvointia ja hormonit myrskyää.

        Parempi melkeen olis, että nainen vois hoitaa kotia. Eipä tarvis miehen oman työnsä lisäksi kuunnella naisen stressijuttuja ja tehdä kotitöitä.

        Itse en edes uskaltaisi hankkiutua raskaaksi kun pelkään vapauden menetystä ja vastuuta lapsista, enkä koe että lapset olis mun juttu.

        Elämä on aika kinkkistä ilman lapsiakin. Ihmettelen naisia, jotka haluaa tehdä duunia ja hankkia perheen. Minä en ainakaan jaksaisi. Ja minulta silti varmasti riittäisi sympatiaa semmoista kohtaan, joka lasten sairauden tai oman raskauden takia ei pystyisi tekemään töitä.

        Empatiakyvyttömiä tommoset hirviöt jotka luulee, että joku raskaana oleva nainen ajaa tahaallaan ojaan. On pahasti joku asia pielessä.

        Mitä ne työhullut ja työnantajat sitten tekee kun ei olisi enää ketään ketä palkata työhön? Kukaan ei enää lisääntyisi. Siinäpä loppuisi sairaslomat lasten ja raskauksien takia, mutta taitaisi loppua moni muukin asia. Ihmisen pitäisi nähdä metsää puilta. Ihan tosiaan.

        Oma rahapussi ei pitäisi olla lähimmäisten terveyttä tärkeämpi asia.


      • saman kokenut

        Joo,..entisellä työpaikallasi ilmeisen huono ilmapiiri ja se ei liity mitenkään sinun sairasteluihin, se vain oli helpoin tapa kanavoida ahdistusta. Paskalla on taipumus valua alaspäin, joten eiköhän sen työilmapiirinkin aiheuttaja töydy korkeammalta pallilta.
        Työpaikkoja tällä meidän "arvostetulla ja hyvin palkatulla-alalla" kyllä on hoitovapaasi jälkeenkin. Nauti nyt vain äitiydestä.


    • hoitaja 79

      Kyllä näin on, että, kun lapsen sairastamisen vuoksi jäät pois töistä, ongelmia tulee. Itse olen hoitoalalla ja luulisi, että, kun pääasiassa naistyöntekijöitä, niin ymmärrettäisiin tilanne paremmin. VAAN EIPÄ OLE NIIN, kyllä puhutaan seläntakana ja ihmetellään miksei mies hoida!! Eivät ilmeisesti muista aikaa, jolloin heillä oli lapset pieniä ja kun mennään parikymmentä vuotta taaksepäin, tuliko edes kysymykseen, että isä jäisi hoitamaan?! Meilläkin usein mies jäi hoitamaan, mutta joskus, kun lapsi on kovin kipeä, asia tahtoo olla niin, että vain äidin syli auttaa ja eiköhän äidillä ole oikeus ja VELVOLLISUUSKIN jäädä lapsensa tueksi. On se niin kumma ja suututtaa. Minä ainakin säälittä jäin kotio, kun lapsen tarve vaati. ASIAT TÄRKEYSJÄRJESTYKSEEN KIITOS!!!

      • vika isässä on?

        Tyypillistä tekstiä-vain äidin syli auttaa...Eipä sitten ihme, että isät kokevat olevansa ulkona vanhemmuudesta ja tavallaan ns. kakkosäitejä. Asenne on jo kotona sellainen.


    • lissuli

      Ikävää huomata, että mikään ei ole vuosien kuluessa muuttunut. Aikoinani,kun jäin pois hoitamaan flunssaisia lapsiani, sain kuulla, että kenenkään muun lapset ei sairasta yhtä paljon kuin minun. No tottakai jouduin olemaan useammin neljän lapseni takia pois kuin ne joilla oli yksi lapsi. Minäkin joustin työvuoroissa ja työajoissa, mutta ainakaan sillä hetkellä sitä ei kukaan muistanut...Ja sitten myöhemmin, kun työntekijöitä vähennettiin, olin pois potkittujen joukossa...työnantajalla lista neljän vuoden ajalta, paljonko oli sairaspoissa oloja ja paljonko hoitovapaata. Mutta tsemppiä sinulle pikku potilaan äiti lapsesi hoitoon! Sairaan lapsen kotona hoito on oikeus!

    • rehellinen

      lapsen sairastuessa voi toinen vanhempi olla töistä pois 4 päivää, 3:lta saa palkan. Jos sairaus jatkuu, sinä aikana on jo ehtinyt järjestää jatkohoidon tai ottaa esim. palkatonta töistä. Työnantajalla on oikeus selvittää onko puoliso töissä ja millaisessa vuorossa. Jos esim. vaimolla iltavuoro ja mies päivätöissä, ei voi olla töistä pois kuin siihen asti kunnes mies tulee. Molemmille kuuluu perheessä oikeus / velvollisuus hoitaa sairasta lasta!

    • Liina

      Mun työkaveri on lähes joka viikko 3 päivää sairaana joko itse tai sitten lapsi (alle 10v). Viime vuonna sairaspäiviä lähes 60!! Kukaan ei puutu asiaan ja me kolleegat hoidamme hänenkin osansa töistä.
      Ihailen suuresti työnantajaasi, joka huolehtii myös muiden jaksamisesta ja työilmapiiristä.
      Jos asia noin kovasti kismittää niin tule valtiolle töihin!!!

    • blondi-72hki

      mutta kaverini meinasi saada potkut kun sen poika jatkuvasti sairasteli. Vasta kun sen esimies rupesi itse sairastelemaan tajusi hän ettei lasten kanssa kaikki ole niin yksinkertaista.Tällä pomolla ei itsellään ole lapsia.

    • äiti myös

      Ystävä hyvä. Ikävää että ärsyynnyit tapahtuneesta, sinulla on varmasti jo tarpeeksi vaikeaa hoitaessasi sairasta lasta. Tässä ajatuksia joita tilanteesi herätti minussa.
      Työkavereittesi käyttäytymistä ja heidän arveluitaan sinä voit muuttaa. Miten? Esim. kun ilmoitit esimiehellesi olevasi sairas, olisit voinut ensin kertoa hyvät uutiset, eli miehesi on saanut juuri työtä ja sitten vähemmän hyvät uutiset eli että nyt lapsesi on sairas jne. Näin hän olisi ollut heti ajantasalla eikä olisi tullut mitään epäilyjä sinun haluavan lusmuilla. Ikäväkseni voin kertoa että olen itse monta kertaa joutunut ottamaan selvää todellisesta hoitovapaan tarpeesta... eikä aina ole ollut po. perheessä siihen oikeutta puolison työttömyyden takia.
      Onko työpaikallasi yleensäkin sellainen tapa että poissaolevan ihmisen asioita mietitään? Jos on, voit sinä seuraavalla kerralla osallistua tähän keskusteluun ja sanoa että emmehän me tiedä tämän perheen asioita, ehkä on parempi ettemme lietso pahaa mieltä itsellemme emmekä heille.
      Siis, miten asian esittää kussakin tilanteessa, vaikuttaa koko työyhteisöön.
      Voimia Sinulle, toivottavasti lapsesi voi jo paremmin.

    • on vai lapseton

      Sinulla on lain mukaan oikeus hoitaa sairasta lastasi 3pv kotona täydellä palkalla ja 4:s päivä palkattomana. tottakai varsinki ne niuhot yksityisyrittäjät etenki yrittää estellä. sanot vaan että mies ei ole kotona ja se riittää. Työnantajalle ei tartte muuta selittää.

      Nauti lapsesi hoidosta ja hoida kuntoon. Sua ei voi potkaista siitä syystä töistä pois.

      PIDÄ OIKEUTESI!

      • töissä

        Tällä palstalla on kyllä taas tosi tmpeitä kirjoituksia. jo kielenkäyttö on sellaista, että enpä halausii omaan työpaikkaani moisia työkavereita...Unotunut on sekin, että miksi sinne töihin ylipäätään on pakattu. Tekemään TÖITÄ kai, ei olemaan poissa ja nostamaan palkkaa. Kyllä se pistää pienyrittäjän entisen työntekijänkim naaman totiseksi, jos firmaa kaatuu eikä enää olekaan työtä, josta voisi olla pois. Ja niin voi käydä, jos poissaolot ovat yelsiä. Vaikka olisivat ihan laillisia. Se on tämä markkinatalouden laki sellainen, että kannattamaton firma ei työllistä kohta ketään.
        Useimmat asiat selviävät puhumalla-myös esimerkin tapaus olisi selvinnyt jo heti alkuunsa ja ehkä selvisi näin sitten.


      • Riistäjä-lahtari,pikimusta ...

        tuntuu olevan hieno asenne yksityisyrittäjiä kohtaan?
        Toivottavasti olet töissä kunta/valtiosektorilla,jossa ei sitten olla "varsinkin niuhoja"..
        Yksityisyrittäjät tekevät töitä leipänsä eteen siinä kuin muutkin.Jos firmaan pystyy palkkaamaan itsensä lisäksi toisen tai useammankin,luulisi sen olevan hyvä asia työllisyydenkin kannalta.Mutta ei:työnantaja tuntuu palkkaavan ihmisiä töihin vain ilkeyttään,jotta saa revittyä toisen selkänahasta kaiken irti rikastuakseen itse.
        Tulee mieleen 60-luvun taistolaishenki ja kommunismin ihannointi..


    • Jarkka

      Voi h**tti! Ei ihme, että sua ottaa pattiin! Iskänä pistää vihaks! Tää on tätä, nykysuomessa!
      Ei täällä kunnon duunaria nykyään arvosteta. Heti ollaan epäilemässä kaikenlaista. Meitsikin on työterkkarin mielestä juoppo, vaikken oo ikinä duuniin kännissä tullut, enkä juomisen takia ole ollut päivääkään pois! Mutta kytätään ja kytätään! Tsemppiä teille!

      • XXXXX

        Ehkä se terkkari íhan aiheesta epäilee, vai täysraittiiksiko julistaudut? Ei kännissä tarvikaan duuniin painaa, krapula tai vaan väsymyskin voi olla merkki alkoholin käytöstä. Jos vaikka pe-la -illat kännäät, niin unes jää heikommalle, vaikket sunnuntaina ottais yhtään. sitten maanantaina oot mukamas taas kunnon duunari... tsemppiä vaan sullekin,vaikka työnantajas sitä enemmän tarvii.


      • Jarkka
        XXXXX kirjoitti:

        Ehkä se terkkari íhan aiheesta epäilee, vai täysraittiiksiko julistaudut? Ei kännissä tarvikaan duuniin painaa, krapula tai vaan väsymyskin voi olla merkki alkoholin käytöstä. Jos vaikka pe-la -illat kännäät, niin unes jää heikommalle, vaikket sunnuntaina ottais yhtään. sitten maanantaina oot mukamas taas kunnon duunari... tsemppiä vaan sullekin,vaikka työnantajas sitä enemmän tarvii.

        Älä hölötä, jos et tiedä asian todellista laitaa!
        Joskus kerran kuussa otan pe iltana viiniä ruuan kanssa! Tekeekös se musta juopon? Häh? Luultavasti 2-3 lasillisen nautittuani ei ma aamuna veressä ole alkoholia ollenkaan! Taidat olla joku homo-pomo..


      • äiti

        Kyllä näkee että noi sairaat kirjoitukset on itserakkailta lapsettomilta persoonilta jotka on katkeria niille joilla on lapsia ja laki puolellaan.


      • zzzzzzzzz
        äiti kirjoitti:

        Kyllä näkee että noi sairaat kirjoitukset on itserakkailta lapsettomilta persoonilta jotka on katkeria niille joilla on lapsia ja laki puolellaan.

        Kusipäitä lapsettomia vanhoja piikoja...
        Ainahan ne on mollaamassa meitä lapsiperheitä..


    • puolin ja toisin

      Meillä oli yksi lapsi sellainen, joka sairasti jatkuvasti, kuumeessa oli kerran kuussa vähintään. Lasta tutkittiin, mutta mitään syytä ei löytynyt, jouduin siis olemaan paljon pois, koska mieheni työ ei jousta. Puhuin ongelmasta pomon kanssa ihan hyvässä hengessä, ja kysyin, voisinko tehdä muita vuoroja enemmän. Siispä lapsen sairastuessa taas sain vaihtaa omat vuoroni yövuoroihin tai lyhyisiin iltoihin, jolloin oli helpompi järjestää hoito silloinkin kun isänsä ei ollut paikkakunnalla.

      Monesti ratkaisuja löytyy, ja oma joustavuus helpotti muidenkin asioiden järjestymistä. Kun vanhimman lapseni tutkimukset ja terapiat alkoivat, oli paljon helpompi sitten sumplia työvuoroja taas uudestaan. Tosin saattaa olla, että työpaikkani on ehkä keskivertoa joustavampikin.

      • Kaupantäti ;o)

        Taidankin ehdottaa pomolle, että siirryn vallan yövuoroon.
        Eikös palkkanikin nouse?


      • eivät tee

        tuota. he turvaavat lakiin ja oikeuksiinsa viimeiseen asti ja jos heillä kerran "lappu" kolmeksi päiväksi on, hehän ovat sen 3 pv poissa. vaikka se lapsi olisi jo koulussakin.
        ja sitten ihmettelevät, kun saavat kurjimmat työvuorot, toiset saavat palkkalisät ja kukaan ei vaihda vuoroja heidän kanssaan...


    • palkalliseen hoitovapaaseen

      lapsen sairastaessa? Työskentelen videonvuokrausalalla. Meille ei makseta palkkaa, jos hoidamme sairasta lasta kotona yhdeltäkään päivältä. Todistus lapsen sairaudesta pitää kuitenkin esittää.
      Jos itse sairastu, saan palkkaa sairastumispäivältä ja yhdeksältä seuraavalta arkipäivältä lauantai mukaan lukien enkä sen jälkee latin latia, vaan haen loppuajalta sairaspäivärahaa Kelasta. Onko tämä laillinen menettely?

      • lapsi muualle

        Perhepäivähoitajana oman lapsen sairastaessa olen palkatta kotona tai sitten mies jää hoitamaan sairasta lastaan ihan luvan ja palkan kanssa. Meidän hoitajien velvollisuus kun on hoitaa toisten lapset ensisijaisesti, oma pitäisi viedä omasta kotoaan muualle sairastamaan.


      • alasi noudattaa?

        Tutki sieltä, kyllä vastaus löytyy


      • Jaanuska
        lapsi muualle kirjoitti:

        Perhepäivähoitajana oman lapsen sairastaessa olen palkatta kotona tai sitten mies jää hoitamaan sairasta lastaan ihan luvan ja palkan kanssa. Meidän hoitajien velvollisuus kun on hoitaa toisten lapset ensisijaisesti, oma pitäisi viedä omasta kotoaan muualle sairastamaan.

        meillä palkallisesti saa hoitaa 3 päivää sairasta lasta...mutta jos olet poissa pidempään hoidat loput päivät palkatta ja palkastasi vähennetään myöskin viikonlopun osuus, koska en ole "ansainnut" viikonloppu vapaata...Muutenkin alipalkattu homma...aina ei tiedä itkeäkö vai nauraa kun tilipäivä koittaa.


      • ns. keltainen työsopimus
        alasi noudattaa? kirjoitti:

        Tutki sieltä, kyllä vastaus löytyy

        Työnantaja on itse itsensä kanssa sopinut, että lapsen sairastaessa palkkaa ei makseta. Palkatta voi hoitaa. Eli se lainmukainen tulkinta.?


      • vedättäjä
        ns. keltainen työsopimus kirjoitti:

        Työnantaja on itse itsensä kanssa sopinut, että lapsen sairastaessa palkkaa ei makseta. Palkatta voi hoitaa. Eli se lainmukainen tulkinta.?

        jos tollanen soppari on olemassa,nii suosittelisin lapsen sairastuessa hakemaan itellesi sairaslomaa.


      • jususm
        ns. keltainen työsopimus kirjoitti:

        Työnantaja on itse itsensä kanssa sopinut, että lapsen sairastaessa palkkaa ei makseta. Palkatta voi hoitaa. Eli se lainmukainen tulkinta.?

        Todella hienoa jos joku voi sopia itsensä kanssa, niinkuin työnantajasi... miten siinä voisikaan olla sopimatta :-) Valitettavasti laki sanoo oman sanansa asioista ja sen yli ei voi kävellä vaikka kuinka sopisi "itsensä kanssa" toisin, niin ei se lopulta päde. Liity ammattiliittoon, jollet vielä ole jäsen, ja pyydä sieltä apua.


    • metallimies

      Nämä äidit tuppaavat olemaan enemmän pois kuin muut työntekijät. Arvaapa kuka heidän palkkansa maksaa poissaoloajalta? Muut työntekijät. Eli työkaverit repivät sen selkänahastaan. Jos yksi pettää, niin pian koko porukka on sairaana. Ja se onkin jo vakavampi juttu se.

      • vedättäjä

        onneks teillä duunareilla on selkärankaa mistä repiä..:)


    • ennyn

      Huhhuh, tästähän tuli paljon keskustelua..

      Olin siis kotona lasta hoitamassa kaikki 3 päivää, ja lapsi ehtikin suht terveeksi, että hoitoon pystyi viemään saikun jälkeen.

      Hoitajaa en olisi pystynyt lapselleni löytämään, mummot ja papat ovat vielä niin nuoria, että ovat töissä itse, meidän vanhempien isovanhemmat taas ovat jo liian vanhoja.

      Töissä työkaverit olivat vähän ihmetelleet esimiehen soittoa (tiesivät siitä). Osasta työkavereista en tiedä, että tiesivätkö he mieheni työllistymisestä, kun en päivittäin tapaa kaikkia työkavereita. Enkä oikein viitsi "ilmoitusluontoisena asiana" omia henk.koht. juttuja kertoa. Vähän kyllä oli töissä itsellä sitten sellainen fiilis, että "miettiiköhän noi nyt että lusmusin..".
      Pääsin siitä sitten kyllä yli. Ja aivan sama mitä kukakin ajattelee. Töitä jatketaan nyt niinkuin ennenkin!

      Hyvää alkanutta vuotta kaikille vastanneille, ja terveyttä teidän kaikkien perheeseen!!

    • newa

      Minkäs ikäinen on lapsi? Jos nyt ihan vauva on, niin ei kai sitä voi jättää. Ja tietysti taudista riippuen, mutta itse olen ainakin sairastanut ikävuodesta 4 ylöspäin kaikki taudit yksin. En halua tässä ketään ruveta mollaamaan mutta kyllä jos meikäläinenkin pärjäsi aikoinaan yksin himassa periaatteessa täysin kaeskenkasvuisena ja lapsena, niin kyllä nyt pärjää muutkin...

      • ennyn

        parivuotias.


      • Nimetön

        Nyt taitaa se muisti pettää tai äiti on antanut väärää infoa. Ei 4 vuotiasta kertakaikkiaan jätetä työpäivän ajaksi yksin kotiin! sossutädit olisi kyllä pian ovella jos tuo tieto kantautuisi ulkopuolisten korviin. Jos lapsukainen esim. päiväkodissa kertoisi olleensa yksin kotona sairaana (4v!!!), niin haloohan siitä nousisi.
        sinulla ei voi olla lapsia kun tuollaista tulet tänne laukomaan. Neljä vuotias ei esim. osaa laittaa itselleen ruokaa, ei edes yletä jääkaapista ottamaan sitä. Noh, voihan lapsi päivän syömättäkin olla, mutta kun sairaudet tuppaavat kestämään monta päivää.... Toisekseen en kyllä uskaltaisi jättää pientä sairasta lasta yksin kotiin...vai jättäisitkö särky ym. muut lääkkeet lapselle itse otettavaksi ja pyytäisit soittamaan äidille jos kuume nousee 40 asteeseen kuten lapsilla saattaa käydä?
        Juupa juu....mutta nykyaikanahan lellitään lapsia turhaan...Toista se oli ennen. Ja totesit vielä aluksi, että "jos nyt lapsi nyt ihan vauva on, niin ei kai sitä voi jättää"...No ei kai vaikka pärjää kai sekin syömättä sen päivän samoin kun se nelivuotinenkin.


    • täysin.

      Noita lapsen poissaoloja käytetään niin törkeästi hyväksi, että on aivan ymmärrettävää, että työnantaja kysyy. JA hyvä, että kysyy suoraan, eikä sitten muuten vain kohtele viileästi, jos epäilee, muttei kysy. Nyt sulla ainakin on tilaisuus oikaista epäilykset, kun tiedät sellaisia olevan.

      On todella hieno homma, että lapsen sairauden takia saa olla poissa töistä. Mutta on raivostuttavaa, että löytyy sakkia, jotka lomailevat kotona, kun lapsi muka on sairas - niin kuin jo tuossa aiemminkin on todettu - pilaavat loistavan systeemin sellaisilta, jotka toimivat rehellisesti.

      K-mamma kertoi systeemistä, jossa firman puolesta tuodaan hoitaja. LOISTAVA IDEA! Eipä ainakaan kukaan kuseta lapsen sairaudella, mutta hoitaja löytyy kuitenkin, jos sairaus on todellinen eikä keksitty.

      Pienelle työnantajalle jokainen poissaolo on iso juttu. Mutta ei isommasta firmasta perusteetta poissaoleminen ole sen hyväksyttävämpää - kustannukset eivät ole poissaoloa kohti sen vähäisemmät.

      • isän pohdintoja

        Luulen että ei, sillä harva vanhempi pitäisi LOISTAVANA sellaista systeemiä, jossa kenties ventovieras ihminen hoitaisi sairasta lastasi. Mielelläni hoidan asian itse lapsen sairastaessa, sillä ei ne lapset mitään tunteettomia esineitä ole, jotka voi voi ohjata ongelmatilanteen tullen pois jaloista. Sairastaminen on tuollaiselle pienelle ihmiselle muutenkin kurja tilanne, eikä se siinä tilanteessa turvallisuudentunnetta lisää, mikäli oma isä tai äiti korvataan firman hoitajalla.

        On tietysti kurjaa, että työnantaja pannaan vastaamaan noista sairaspoissaoloista. Ehkäpä hommaa voisi kehittää siihen suuntaan, että vastuuta ohjattaisiin työnantajalta pois, yhteisvastuulliseksi (veronmaksajat).


    • Meikä

      Eihän tossa nyt mitään pahaa oo jos nyt soittaa ja kysyy?
      Ei kannata ottaa henkilökohtaisesti.

      Jotkut vaan käyttää systeemejä törkeästi hyväkseen ja siksi aletaan sitten tarkistella asioita.

    • faija

      Tiesittekö, että jos vaikkapa 1-vuotias lapsi makaa sairaalassa rajussa keuhkokuumeessa (RS-viruksen jälkitautina) tajuttomuuden rajamailla, vanhemmilla ei ole oikeutta olla lapsen sairauden takia pois töistä. Lapsi on sairaalassa, eli hoitohan on siis järjestetty.

      Jos vanhemmalle tulisi mieleen olla sairaan lapsen vierellä sairaalassa, tulee vanhemman hakea sairaslomaa itselleen, esim "henkisen jaksamisen" perusteella.

    • äiti myös

      Eli kun lapsi sairas ja itsellä on yövuoro ja miehellä aamuvuoroon meno eli vuorojenvaihto menee päällekkäin sekä itse pitäis saada nukkua yön jälkeen niin voiko olla tilapäisellä hoitovapaalla tämän yön vai pitääkö silmät ristissä hoitaa lapsia ja miehen myöhästyä töistä... Auttakaa jos osaatte, tosi vaikea tilanne!!!! Kiitos!

      • tsemppiä :)

        Kyllä sinne töihin on mentävä... Tai ainakaan lapsen sairauden takia et voi olla poissa, ehkä sitten voit hakea väsymyksen takia itsellesi sen muutaman päivän saikkaria, siitä en tiedä...

        Meillä ainakin lukee tesissä erikseen tosta vuoronvaihdosta, jos molemmat vanhemmat on samassa työpaikassa... Eipä oo tosiaan ihan loppuun asti ajateltu tuota hommaa, mut noooh, ehkä sen muutaman päivän mahataudin tai flunssan just kestää :)


    • -----

      Mutta miettikääs tätä: Äidillä eka työpäivä uudessa työpaikassa, joka on hänen ensimmäinen koulutustaan vastaava duuni. Isällä tärkeä palaveri, jossa ratkeaa, saadaanko se iso tilaus vai meneekö firma kenties nurin. Ja tällaisen päivän aamuna huomataan, että lapsi on yön aikana sairastunut vesirokkoon. HÄ! Kumpi jä kotiin, isä vai äiti? No ei tietenkään kumpikaan, vaan kotiin hommataan hoitaja. Kukaan isovanhemmista ei kerkeisi paikalle ennen puolta päivää, koska asuvat sen verran kaukana. MLL:n hoitaja saatiin parin tunnin varoitusajalla. Äiti pääsi aloittamaan ensimmäisen työpäivänsä ajoissa ja isä kerkesi kuin kerkesikin tärkeään palaveriin, tosin ei niin hyvin valmistautuneena kuin olisi toivonut.

    • come on.

      ... jos esimiehelläsi oli käsitys, että miehesi on kotona, ihan aiheellisestihan hän asiasta kysyi.
      Siinä tapauksessa, että toinen vanhempi on kotona, ei sinulla olisi ollut syytä jäädä lapsen kanssa sairaslomalle.
      Samoin kuin sairasloman kustannuksen pitäisi muutenkin jakaantua vanhempien työnantajien kustannukseksi niin, että molemmat vanhemmat vuorollaan lapsen kanssa kotona sen sijaan että se on on aina esimerkiksi äiti, joka sairasta lasta hoitaa!

      • mk

        Ei kuulu työnjantajlle yhtään se onko puoliso töissä vai ei. Työnantajan ei tarvitse edes tietää onko tekijä puoliso opiskelia vai töissä kun se ei sille kuulu.


      • TES lupaa
        mk kirjoitti:

        Ei kuulu työnjantajlle yhtään se onko puoliso töissä vai ei. Työnantajan ei tarvitse edes tietää onko tekijä puoliso opiskelia vai töissä kun se ei sille kuulu.

        Tämä ei ole ihan totta, ainakin Teknologiateollisuuden TESssä lukee

        "Työntekijällä on oikeus saada palkallista tilapäistä
        vapaata alle 10-vuotiaan oman lapsensa...

        ja muutamaan momenttia edempänä:

        Työnantajalla on oikeus saada selvitys siitä, että lapsen
        huoltajat eivät yhtäaikaisesti käytä edellä mainittua poissaolo-
        oikeuttaan."


    • Sika-Sanna

      Itse olen ollut samanlaisessa tilanteessa kumn mieheni oli opiskelijana, hänen olisi tenttiviikolla pitänyt työnantajani mukaan olla poissa koulusta !!
      http://www.kasvi.org/index.php?133#c4
      Älä anna lapsen olla riski vanhemmille tai työnantajille

    • erilainen kanta.

      Me olemme mieheni kanssa hoitaneet kaikki lapsen sairaudesta johtuvat poissaolot niin, että se jää kotiin, jonka aikataulu sen sallii eli päivän sovitut tapaamiset ja menot määrittävät sen, kuka on kotona. Näin me molemmat saamme tehtyä työmme hyvin, lapsi saa olla kotona ja aina on jompi kumpi vanhemmista hoitamassa. Välillä olemme tehneet niinkin, että vaihdamme kesken päivän - toinen on kotona aamun ja lounasaikaan tehdään vaihto (sairaslomatodistuksen saa, kun ymmärtää pyytää, niin että siinä on molempien vanhempien nimi).
      Minulla on lisäksi työnantaja, joka (käyttää TESn myöntämää oikeutta ja) vaatii todistuksen siitä, että kun minä olen kotona, mieheni esimies kirjoittaa alle todistuksen siitä, että mieheni oli työpaikalla. Vähän säätämistä se on, kun kyseessä on puolikkaita päiviä, mutta sekin on hoitunut.
      Työnantaja joustaa minun suhteen ja minä joustan työnantajan suhteen ilman, että perhe kärsii. Tämä on asennekysymys. Ei työnantaja ole lähtökohtaisesti riistäjä. Se maksaa meille palkan, kun viitsimme tehdä työmme. Samoin tein sen työn voi tehdä hyvinkin.

      • höpöhöpö33354

        "Välillä olemme tehneet niinkin, että vaihdamme kesken päivän - toinen on kotona aamun ja lounasaikaan tehdään vaihto (sairaslomatodistuksen saa, kun ymmärtää pyytää, niin että siinä on molempien vanhempien nimi)"

        No ei kyllä tasan saa ainakaan täällä, itse menen vielä aamuyöstä töihin, en ehtinyt ihan siihen mennessä kotiin kun miehen olisi pitänyt lähteä, mutta lääkäri ilmoitti heti, ettei molempien nimellä voi lappua kirjoittaa. Että se siitä. Tai kerro ihmeessä missä te käytte lääkärillä, tuntuu olevan vähän joustavampi kaveri siellä...


    • mk

      Älä hai sitä lapsen sairauden takia vaan ihan suoraan itselle koska yksi henkilö sai hirveät moitteet kun oli lapsen takia pois töistä ja otti siitä onkeensa ja haki iana itselleen suoraa saikkua kun lapsi oli sairas niin loppui ruikutus. Itse olin yhden päivän pois töistä lapsen sairauden takia kun lapsen äiti oli jo sen 3 pn ollut niin kyllä katsottiin aika nihkeästi vaikka kanssa joustin ja teit työt aikatailussa ja siitä herneen nenään ottaneena vähensin niin ylityöjoustoja kun se on työnantajallekkin vaikeeta.

    • Työ-Isi

      Täytyy sanoa että ihmisillä on kyllä hyvin monenlaisia työnantajia. Itselläni on onneksi todella joustava työnantaja vaikka olenkin ihan pienessä firmassa töissä. Jos lapsi on sairas, ilmoitan vain että olen päivän poissa. Ei vaadita todistuksia tai soitella puolison työpaikalle. Olen toki aina puhelimen tavoitettavissa ja tarvittaessa teen kotikoneelta jonkun ihan akuutin jutun. Harvemmin kuitenkin sitäkään tarvitaan. Ja vastaavasti joustan sitten myös työnantajankin hyväksi ihan yhtä auliisti ja teen kiireiset työt ilman "kellokorttiin tuijottamista".
      Kyllä se lähtee ihan työnantajan ja työntekijän välisestä luottamuksesta. Joidenkin työnantajien on vain vaikeaa kuvitella että työntekijät eivät heti lusmuilisi jos silmä välttää. Mutta kyttäämisellä ei saa iloisia ja sitoutuneita työntekijöitä vaan sillä että luotaa ja antaa vapauksia.

    • inhottavaa

      Vaikka mies ois ollut työtönkin, niin oishan voinut olla vaikka jossain reissussa juuri silloin kun lapsi sairastuu, taikka vaikka itse jostain vakavammasta syystä estynyt hoitamaan lasta. Höh, ymmärrän kyllä reaktiosi, kyllä muakin kismittäis tollanen käytös esimieheltä :/

    • hohhohhohoo

      tässä luin näitä kommentteja ni on se kumma juttu ku toisten vanhempien kielenkäyttöön puututaan V......!!!! eiköhän se ole kaikkien vanhempien asia miten puhutaan prkl!!!!!Eli menkää penaaliin ketkä puuttuu toisten lapsen kasvatukseen!!!!!!

    • tietenkin epäillään

      Tottakai mietitään koska olet ollut vähän väliä pois siitä saakka kun lapsesi syntyi. Lapsi tekee jotkut vammaisiksi tai työrajoitteiseksi. Ennen naiset kävivät heinäpellolta synnyttämässä ja palasivat töihin parin tunnin päästä. Nyt pitää tehdä huohotusharjoituksia kuukausikaupalla ennen synnytystä ja sen jälkeen eletään symbioottisessa suhteessa lapsen kanssa kunnes sen 21v. Sairasta

    • Myös hoitovastuinen

      Mitä se työtön isä tekee, jos ei voi hoitaa kipeää lasta? Onko sekin kipeä - erilailla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2325
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1950
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      174
      1750
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1745
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1651
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1619
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1524
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe