Miten arki siellä sujuu?
Tuleeko teille suomalaisia lehtiä?
Oletteko kiinnostuneita kotimaan tapahtumista?
Antaako alhainen kulutaso riittävästi vastiketta?
Onko teistä kivaa asua Espanjassa?
21
8084
Vastaukset
- Asukki+muija
1. Sujuu kuten missä muualla tahansa.
Ainoana erona, että meillä kaikki palvelut erittäin lähellä. Ei tosin ole maakysymys!
2. Sunnuntain hesari.
3. Kyllä.
4. Kustannustasossa ei ole hirveää eroa jos kulutus ei painotu juomisen puolelle. Tosin mahdollisuus pieniin menoihin on. Vihannekset, hedelmät ja muu mahdollinen markkinoilta kerran viikossa. Kalat satamasta ilmaiseksi tai sopuhintaan jne.
Asunnon hoitovastike, 78m2, noin 35E/kk sisältäen vartioinnin ja talokohtaisen kunnossapidon. Kunnallisvero noin puolet siitä.
Säästöä myös siitä, että sijainnista johtuen emme tarviste mitään kulkuvälinettä mutta sekään ei johdu maasta vaan sijainnista.
Eläkeläisten ilmainen terveydenhuolto ja reseptilääkkeet säästävät myös hieman.
Ei Espanjassa Suomeen verrattuna eläkkeellä rikastu mutta tulee hieman paremmin toimeen mukavammassa ilmastossa.- ostajakandidaatti
Millainen hintataso tällä hetkellä Espanjan asunnoilla (esim. Fuengirolan kaksio) on? Ovatko hinnat nousussa?
- Asukki+muija
ostajakandidaatti kirjoitti:
Millainen hintataso tällä hetkellä Espanjan asunnoilla (esim. Fuengirolan kaksio) on? Ovatko hinnat nousussa?
Hintahaitari hyvin lavea mutta taso on hurja.
Hankimme omamme 20 vuotta sitten.
Nykyhinnoilla emme voisi edes harkita.
Hinnat ovat ennenkin sahanneet. Tuskin ne nykyisestään paljoakaan nousevat? En tiedä.
20 vuotta sitten maksoimme 3h k kh parveke, 78m2, keskikaupungilla, rannassa ( vesirajaan matkaa kävelykadun yli n 20m ), noin 18000 E.
Tietysti täytyy laskea inflatio ja sijoitukselle vaihtoehtoisen kohteen antama korko.
Tosin vuokratulomme olivat melko mukavat niin kauan kuin vuokrasimme.
- Auli-auli
Olen joka talvi Espanjassa muutaman viikon.
Voin käydä parikin kertaa talven aikana.
Mutta kolme viikkoa kerrallaan on pisin aika minkä viihdyn.
Tulee olo että on pakko päästä pois.- Asukki+muija
Minulta on kysytty tuota viihtymisasiaa.
Elämme siellä aivan tavallista, arkista elämää päivittäisine rutiineineen.
Sijainnista johtuen kaikki on lähellä ja keskelle elämää pääsee kun laskeutuu hissillä alas ja avaa oven.
Kysyjien on ollut vaikea hahmottaa eroa omassa asumisen ja tilapäisen, lyhytaikaisen vuokrakämpän välillä.
Nykyään kun emme vuokraa niin tiedämme mennessämme, että huusholli on siinä kunnossa kuin jätimme sen.
Se on aivan normaali kerrostalokolmio kalusteineen, varusteineen, henkilökohtaisine tavaroineen kuten Suomessakin.
Olemme olleet 1 - 3 viikon matkoilla muuallakin. Yleensä huoneistohotelleissa.
Olo on oleellisesti erilaista kuin omassa.
Lähikauppojen ihmiset ovat tuttuja, samo9in muutama talon asukas.
emme edes ole hakeutuneet paikalliseen suomalaisklubiin.
Viihdymme hyvin.
Nyt, perhesyistä, kilkuttelen tätä Suomessa.
Käymme välillä Atlantin risteilyllä ja sen jälkeen Espanjaan. Suomeen viimeistään ennen juhannusta.
Viihtyminen lienee parisuhde- ja mentaliteettikysymys! Asukki+muija kirjoitti:
Minulta on kysytty tuota viihtymisasiaa.
Elämme siellä aivan tavallista, arkista elämää päivittäisine rutiineineen.
Sijainnista johtuen kaikki on lähellä ja keskelle elämää pääsee kun laskeutuu hissillä alas ja avaa oven.
Kysyjien on ollut vaikea hahmottaa eroa omassa asumisen ja tilapäisen, lyhytaikaisen vuokrakämpän välillä.
Nykyään kun emme vuokraa niin tiedämme mennessämme, että huusholli on siinä kunnossa kuin jätimme sen.
Se on aivan normaali kerrostalokolmio kalusteineen, varusteineen, henkilökohtaisine tavaroineen kuten Suomessakin.
Olemme olleet 1 - 3 viikon matkoilla muuallakin. Yleensä huoneistohotelleissa.
Olo on oleellisesti erilaista kuin omassa.
Lähikauppojen ihmiset ovat tuttuja, samo9in muutama talon asukas.
emme edes ole hakeutuneet paikalliseen suomalaisklubiin.
Viihdymme hyvin.
Nyt, perhesyistä, kilkuttelen tätä Suomessa.
Käymme välillä Atlantin risteilyllä ja sen jälkeen Espanjaan. Suomeen viimeistään ennen juhannusta.
Viihtyminen lienee parisuhde- ja mentaliteettikysymys!Hän on kokenut Espanjassa asuja ja hän harrastaa siellä golfia. Oli sitä mieltä, että ilman tätä harrastusta hän ei kyllä siellä viihtyisi. Muitakin pienempiä harrasteita toki on.
Ja hän on huomannut, että monille tulee ongelmia juuri siitä, että yrittää mennä sinne vain olemaan.
Hän suuntaa aamiaisen jälkeen n.klo 10 päivittäin kentälle, pelaa kierroksen, suihkun jälkeen uudet vaatteet ja sitten alkaa toinen osa päivästä,olo on hyvä ja rentoutunut.
Juuri noin viettäisin itsekin varmaan siellä aikani, jos sinne joskus pääsen. Toivottavasti vain hinnat eivät ehdi nousta saavuttamattomiin.- Asukki+muija
satu kirjoitti:
Hän on kokenut Espanjassa asuja ja hän harrastaa siellä golfia. Oli sitä mieltä, että ilman tätä harrastusta hän ei kyllä siellä viihtyisi. Muitakin pienempiä harrasteita toki on.
Ja hän on huomannut, että monille tulee ongelmia juuri siitä, että yrittää mennä sinne vain olemaan.
Hän suuntaa aamiaisen jälkeen n.klo 10 päivittäin kentälle, pelaa kierroksen, suihkun jälkeen uudet vaatteet ja sitten alkaa toinen osa päivästä,olo on hyvä ja rentoutunut.
Juuri noin viettäisin itsekin varmaan siellä aikani, jos sinne joskus pääsen. Toivottavasti vain hinnat eivät ehdi nousta saavuttamattomiin.Onhan meillä suomessakin harrastuksia.
Espanjassa päivärutiiniini kuuluu mahdolliset ruokaostokset, ei joka päivä. ruuan laitto, vaimo tiskaa. Niin, aamulenkin heitän kalasataman kautta, huutokauppa, sardiinit, miekkakalan pää harvemmin (ilmaisia).
Lenkkeilemme, harrastamme lähimatkailua, joskus pitemmälle.
Kuntosali 3 - 5krt/viikko. Asunnon kunnossapitoa ( valm. 1960 ).
Viihdymme myös kaupungilla. Kuten mainitsin, emme asu missään reservaatiossa vaan keskustassa.
Harkitsin golfia mutta en viitsinyt enää ryhtyä opettelemaan. Sitä paitsi, lähimmälle kentälle on matkaa 7 - 8 kilometriä.
En tiedä, aika kuluu kuin siivillä! Välillä haluaisi saada enemmänkin aikaan mutta kun ei ole pakko.
Oleminen ei ole aiheuttanut ongelmia.
Minäkin olen pannut merkille, että ne jotka hautautuvat reservaatioihin (kaupungin ulkopuolen urbanisaatioihin) muumioituvat ja osa alkoholisoituu. Sääli.
Arki on kuin arki missä muualla tahansa. Asuntoa kunnostaen ja liikkuen. Omistamme huoneiston, joka on ostettu "halpaan aikaan" 1989.
Nyt hinnat on pilvissä, koska Englannin punnalla on hyvä vaihtoarvo euroon nähden ja laki siellä on muuttunut "suosiolliseksi" ulkomaan sijoituksille. 5 vuodessa englantilaiset ovat valloittaneet maan. Tosin paikallisten elintaso on myös noussut heidän vuokseen ja siitä seuraa että ravintoloiden hintataso on myös noussut.
Lounaan täältä saa arkisin n 8 eurolla, mutta esim aurinkorannikon kiinalaisravintolat voivat myydä puoleen hintaankin. Ruoka on halpaa, kunhan ostaa ajan hedelmiä ja vihanneksia, eikä esim mansikoita tammikuussa. Kala on kaupassa "ylellisyysveron" alainen, koska se on myös vientituote.
Suomalaisia lehtiä ei tule, koska netistä näkee päivittäiset tapahtumat koti-Suomessa. Satelliitin kautta kuulemme YLEn ulkomaanlähetyksen, mutta useimmin kuuntelemme paikallisradiota ja katselemme TVE:tä.
Kielen niukastakin osaamisesta on oma ilonsa. Viimeksi tänään olin tulkkina apteekissa yhdelle englantilaisnaiselle, joka kehui asuneensa täällä 4 vuotta. Ei osannut muuta kuin hyvää päivää/näkemiin espanjaksi. Harva englantilainen osaa. Meidän kylällä (20 000 asukasta)on vain 3 suomalisasuntoa meidän lisäksi. Yksi suomalaisista lukee espanjaa suht sujuvasti, mutta ei puhu sanaakaan ;-)
Olemme yleensä puoli vuotta Espanjassa ja 1/2 Suomessa. Viikossa ajelee rauhallista tahtia nuo välit.
Kulutasossa ei oikeastaan ole eroa muuten kuin talven lämmityskustannukset. Täällä tosin on talvet kylmenneet viimeisen 10 vuoden aikana. Nyt olohuone tarvitsee lämmittimen, vaikka asumme maan "kuumimmassa kulmassa".
Suomi ei edes näy TVE:n sääkartassa. Pohjois-Eurooppa alkaa ranskasta ja loppuu Tanskaan.- suomessa?
onko kukaan kysynyt tuota? Viihtyminen ei riipu maasta vaan omasta itsestään!!! viihdyn mainiosti! suomeen yhteydessä, mutta suomi telkkari on ihan turha! Sieltä ei tule mitään katsottavaa ja ne uutisetkin voi katsoa netistä. Opetelkaa kieltä niin ei tarvitse turvautua suomeen tässä maassa....saatte paljon enemmän!
- Jenni
on myös puolen vuoden asumisen hyviä puolia? Mutta nehän eivät kai valtion virkamiehen eläkkeitä koske?
Ilmaiset reseptilääkkeet ja terveydenhoito tulevat kai kyseeseen vain silloin, jos asuu puoli vuotta? - Asukki+muija
Jenni kirjoitti:
on myös puolen vuoden asumisen hyviä puolia? Mutta nehän eivät kai valtion virkamiehen eläkkeitä koske?
Ilmaiset reseptilääkkeet ja terveydenhoito tulevat kai kyseeseen vain silloin, jos asuu puoli vuotta?Reseptilääkkeet ja terveydenhuolto kuuluvat kaikille EU-kansalaisille oleskelun kestosta riippumatta!
Vaikka viikon matkalla. - susanna
Asukki+muija kirjoitti:
Reseptilääkkeet ja terveydenhuolto kuuluvat kaikille EU-kansalaisille oleskelun kestosta riippumatta!
Vaikka viikon matkalla.Tarkoitatko, että viikon lomallani Espanja kustantaisi reseptilääkkeeni? Ymmärrän varmaankin väärin...
- titityyyyyyy
susanna kirjoitti:
Tarkoitatko, että viikon lomallani Espanja kustantaisi reseptilääkkeeni? Ymmärrän varmaankin väärin...
Espanja ei kustanna minkään vieraan maan kansalaisen lääkkeitä tai terveydenhoitoa.
Esim. Suomelta Espanja perii sopimusten mukaan kulut takaisin. - susanna
titityyyyyyy kirjoitti:
Espanja ei kustanna minkään vieraan maan kansalaisen lääkkeitä tai terveydenhoitoa.
Esim. Suomelta Espanja perii sopimusten mukaan kulut takaisin.varmistin... :)) Titityyyyyy! - :))
- Asukki+muija
titityyyyyyy kirjoitti:
Esim. Suomelta Espanja perii sopimusten mukaan kulut takaisin.Minua kiinnostaa ainoastaan se, ettei minun tarvitse työttömyyseläkeläisenä käyttää rahaa missään vaiheessa.
Se, että KELA maksaa Espanjalle, ei enää kuulu minulle.
Olen käyttänyt hyödykseni yli 2 vuotta = koko eläkeaikani.
Oletkos sinä edes kokeillut? - Asukki+muija
susanna kirjoitti:
Tarkoitatko, että viikon lomallani Espanja kustantaisi reseptilääkkeeni? Ymmärrän varmaankin väärin...
jonkin muotoisella eläkkeellä.
Sinulla on KELAn EU-kortti, ja ensimmäisellä kerralla KELAn espanjankielinen todistus eläköitymisestäsi, niin näillä eväillä saat espanjalaisesta terveyskeskuksesta kortin joka oikeuttaa maksuttomaan hoitoon ja maksuttomiin reseptilääkkeisiin puoleksi vuodeksi. Ainakin meidän kylällämme!
Lääkkeitä kirjoittavat kuukaudeksi kerrallaan.
Jokaisen oma asia sitten on miten toimii!
Voiko tämän ymmärtää väärin????
Yli kaksi vuotta = työttömyyseläkeaikani olen käyttänyt tätä mahdollisuutta.
Missään vaiheessa ei tarvitse käsitellä rahaa. - susanna
Asukki+muija kirjoitti:
jonkin muotoisella eläkkeellä.
Sinulla on KELAn EU-kortti, ja ensimmäisellä kerralla KELAn espanjankielinen todistus eläköitymisestäsi, niin näillä eväillä saat espanjalaisesta terveyskeskuksesta kortin joka oikeuttaa maksuttomaan hoitoon ja maksuttomiin reseptilääkkeisiin puoleksi vuodeksi. Ainakin meidän kylällämme!
Lääkkeitä kirjoittavat kuukaudeksi kerrallaan.
Jokaisen oma asia sitten on miten toimii!
Voiko tämän ymmärtää väärin????
Yli kaksi vuotta = työttömyyseläkeaikani olen käyttänyt tätä mahdollisuutta.
Missään vaiheessa ei tarvitse käsitellä rahaa.Ihan normaalilla työeläkkeellä olen. Matkustellessani minulla on jatkuva vakuutus. Kun satun sairastumaan, ei rahaa tarvitse käyttää, he rahastavat vakuutusyhtiötäni, joka vuorostaan rahastaa osaltaan Kelaa.
Jatkuvien reseptilääkkeiden, esim. verenpainelääkkeiden ym. hankinta tässä lähti kiinnostamaan ja epäillyttämään. Kelahan niistä maksaa vain osan, että jos Espanjassa ne saisi täysin ilmaiseksi. Tiedonhaussa tässä. - titityyyyyyyy
Asukki+muija kirjoitti:
Minua kiinnostaa ainoastaan se, ettei minun tarvitse työttömyyseläkeläisenä käyttää rahaa missään vaiheessa.
Se, että KELA maksaa Espanjalle, ei enää kuulu minulle.
Olen käyttänyt hyödykseni yli 2 vuotta = koko eläkeaikani.
Oletkos sinä edes kokeillut?Olen kyllä kokeillut, usemmankin kerran.
En puhu suulla suuremmalla. susanna kirjoitti:
Näyttää terveyskeskukset toimivan hieman eri tavoin. Meidän kylällä riittää, kun jonottaa ensin lääkärille uusimaan reseptejä (ajanvaraus). Täällä on oma lääkärinsä vieraille "desplazados", joka koskee myös espanjalaisturisteja. Lääkäri kirjoittaa reseptin kuukauden lääkkeille ja jos sinulla on se eläkeläistodistus (mieluummin valokopiokin) ja E111 kortti (kopiokin) onnistunee tuo ilman 6 kk korttiakin.
Toistaiseksi ei tiettävästi valtion ja kunnan työläisille ole veroetuutta "recidensia"sta, mutta lakimuutos on vireillä. Jos nyt viranhaltija EVP ottaa tuon pysyväisasujastatuksen, joutuu Suomessa ko0vennetulle verotukselle.- Asukki+muija
susanna kirjoitti:
Ihan normaalilla työeläkkeellä olen. Matkustellessani minulla on jatkuva vakuutus. Kun satun sairastumaan, ei rahaa tarvitse käyttää, he rahastavat vakuutusyhtiötäni, joka vuorostaan rahastaa osaltaan Kelaa.
Jatkuvien reseptilääkkeiden, esim. verenpainelääkkeiden ym. hankinta tässä lähti kiinnostamaan ja epäillyttämään. Kelahan niistä maksaa vain osan, että jos Espanjassa ne saisi täysin ilmaiseksi. Tiedonhaussa tässä.Asukki ottaa verenpaine-, eturauhas- ja kolestrolilääkkeet.
Muija ottaa vatsansuojan, beetasalpaajan ja solumyrkyt.
Itse säästän vuodessa KELAn omavastuuosuuden verran. Muija hieman vähemmän koska joku lääke kuuluu kokonaan korvattaviin.
Omaa matkavakuutustani olen joutunut käyttämään Irlannissa ja Italiassa. Molemmissa oli kyseessä virtsatietulehdus.
- susanna
Tässähän saa tuutin täydeltä mielenkiintoista tietoa Espanjassa ja yleensä etelänmailla asumisesta. Niinhän se lienee, että mitä viihtymiseen tulee, se on suurimmaksi osaksi vain omasta itsestään - ja kaverista - kiinni.
4 - 5 kuukautta siellä, haaveena vain ja mieluimmin vielä tietenkin omassaan/samassa paikassa asuen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell2084623- 1882596
- 671522
Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?961210Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1071130- 1251129
Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa91082- 711071
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a1321030- 109989