Hyvän puhuminen

Tyynentyttö

Ottipa silmääni tässä yhtenä päivänä teksti jossa kerrottiin kuinka eräällä työpaikalla oli sovittu ettei puhuta poissaolevista pahaa vaan hyvää.Se kolahti.Yritän tästälähtien puhua lähimmäisestäni hyviä asioita ja jättää pahat kertomatta.Kun vielä ajatukseni saan mukaan sopimukseen mukaan katsotaan miten elämä muuttuu.

45

3217

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sopivasti muistunut

ajatelma:
      "Kun puhut pahaa lähimmäisestäsi, hän kuuntelee salaa sinussa itsessäsi"

• Tyynentyttö

Jokin paha meissä saa sen aikaan.Usein kai kateus ja katkeruus.

• luultavasti huomaat, että menetät osan suosiostasi ellet enää halua yhtyä toisista pahaa puhuvien kuoroon. Luulen kuitenkin, että itsekunnioituksen ja toisten ihmisten luottamuksen lisääntyminen korvaa menetyksen.

Työelämässä ja luottamustehtävissä olen ainakin itse kokenut arvokkaaksi sen, että joissain tilanteissa olen molempien ryhmien luottamusta nauttiessani voinut toimia sovittelevana tekijänä heidän välillään. Joskus ihmiset ilmiselvästi harmistuvat, kun haluaa muistuttaa heitä pahojen puheiden kohteena olevan henkilön positiivisemmista ominaisuuksista. Kaikkea ei voi koskaan saada, mutta itsensä kanssa on tultava elämänsä loppuun asti toimeen. ;)

• Auli-auli

Oman kokemukseni mukaan ei juuri lähimmäisistä puhuta hyvää työpaikalla.
        Olen nuorempana myös itse osallistunut vaikka sisimmäsäni olikin eri mieltä,lauman mielipide on ollut niin tärkeä, pelkää jäävänsä ulkopuolelle.
        Harvoin tapaa poikkeuksia.
        Jos siihen sekaan yrittää sanoa jotain positiivista puheena olevasta ihmisestä saa vihaisia katseita ja pidetään kummajaisena.
        Miksi meidän on niin vaikeaa myöntää että joku on viisaampi tai parempi kun me itse.
        Ei kai se meiltä ole pois.
        Olen nyt vanhempana tahallani maininnut puheena olevan ihmisen hyvistä puolista, kyllä kaikista hyvääkin löytyy.
        Nuorempana on niin mustavalkoinen.

• Tyynentyttö

Mikäs meitä paremmin yhdistää kuin yhteinen vihollinen.Totta on että kaikki eivät tykkää kun joku muka asettuu toisten yläpuolelle eikä yhdy kuoroon.En ole enää työelämässä ja ajattelin ihan omassa elämässäni yrittää olla puhumatta kaunaisesti selän takana.Nipistän vaikka itseäni.

• Suu kiinni ellei voi puhua ...
        Auli-auli kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan ei juuri lähimmäisistä puhuta hyvää työpaikalla.
        Olen nuorempana myös itse osallistunut vaikka sisimmäsäni olikin eri mieltä,lauman mielipide on ollut niin tärkeä, pelkää jäävänsä ulkopuolelle.
        Harvoin tapaa poikkeuksia.
        Jos siihen sekaan yrittää sanoa jotain positiivista puheena olevasta ihmisestä saa vihaisia katseita ja pidetään kummajaisena.
        Miksi meidän on niin vaikeaa myöntää että joku on viisaampi tai parempi kun me itse.
        Ei kai se meiltä ole pois.
        Olen nyt vanhempana tahallani maininnut puheena olevan ihmisen hyvistä puolista, kyllä kaikista hyvääkin löytyy.
        Nuorempana on niin mustavalkoinen.

Ompa teillä kauheita työpaikkoja, kun puhutaan pahaa. Itselläni on sattunut erinomaisia työkavereita. Emme puhu pahaa toisistamme vaan yritämme kääntää asiat aina parhain päin. Silloin ei ole koskaan mitään katumista, kun ei päästä suustaan pahoja sanoja.

• Pääsky64
        Suu kiinni ellei voi puhua ... kirjoitti:

Ompa teillä kauheita työpaikkoja, kun puhutaan pahaa. Itselläni on sattunut erinomaisia työkavereita. Emme puhu pahaa toisistamme vaan yritämme kääntää asiat aina parhain päin. Silloin ei ole koskaan mitään katumista, kun ei päästä suustaan pahoja sanoja.

varsinkin etteivät he puhuisi pahaa toisista.Työpaikat ovat yksiä juorun pesiä.
        Varsinkin naisvaltaiset.
        Yleensä se heikoimmassa asemmassa on helpoin aihe.
        Tottunut jo asennoitumaan ilkeyksiin ei edes reakoi toisten puheisiin.
        Minulla olisi karmea runo ja vielä lasten päiväkodin ilmapiiristä,
        sihisevin hampain,tosianasa katselee ,
        "he kylmin kyljin puistelevat uniin",,,muutamia lainauksia runosta.

• Iili
        Pääsky64 kirjoitti:

varsinkin etteivät he puhuisi pahaa toisista.Työpaikat ovat yksiä juorun pesiä.
        Varsinkin naisvaltaiset.
        Yleensä se heikoimmassa asemmassa on helpoin aihe.
        Tottunut jo asennoitumaan ilkeyksiin ei edes reakoi toisten puheisiin.
        Minulla olisi karmea runo ja vielä lasten päiväkodin ilmapiiristä,
        sihisevin hampain,tosianasa katselee ,
        "he kylmin kyljin puistelevat uniin",,,muutamia lainauksia runosta.

Olen ollut työpaikassa, jossa oli pelkkiä miehiä. Ja se vasta juorujen pesä oli! Sellaista silmänpalvontaa en ole nähnyt missään muualla. Voi tietysti olla, että se oli poikkeus, mutta siellä oli suorastaan ahdistavaa olla. Onneksi se oli vain opiskeluaikainen kesätyöpaikka.

Parasta on, että työpaikalla on miehiä ja naisia suhteessa yhtä paljon. Ja eri ikäryhmiä tasaisesti. Minun kokemukseni mukaan sellaiset ovat sopuisimpia.

• Pääsky64
        Iili kirjoitti:

Olen ollut työpaikassa, jossa oli pelkkiä miehiä. Ja se vasta juorujen pesä oli! Sellaista silmänpalvontaa en ole nähnyt missään muualla. Voi tietysti olla, että se oli poikkeus, mutta siellä oli suorastaan ahdistavaa olla. Onneksi se oli vain opiskeluaikainen kesätyöpaikka.

Parasta on, että työpaikalla on miehiä ja naisia suhteessa yhtä paljon. Ja eri ikäryhmiä tasaisesti. Minun kokemukseni mukaan sellaiset ovat sopuisimpia.

työpaikkaa kun olin työllistettynä eri paikoissa,kun muuttojen vuoksi jouduin jättämään aina työn.
        Kaupungin tuuraajana varsinkin menin aina minne aamulla sanottiin.
        Viikonloppuisin oli neljäkin isoa oulun kaupungin kiinteistöä joissa olin tuuraajana. Mies ja poika ne kävi katsomassa jos tuli hälytys oli sovittu niin.
        Kajaanin tullin kummituskoulu oli minulle kaikista vaikein pelkäsin siellä niin.Ulkona oli ryyppymiehet ja sisällä pelotti kummitukset.

Siellä ei ollut ihmissuhde ongelmia paitsi joskus menin väliin kun erityiskoulun oppilaat kiusasi pinimpiä.Kerran juoksin harjan kanssa hätistämään pois pienen pojan päällä kaikki makasi.
        Vasemmistolaiset olivat solidaarisempia,ystävällisesti ottivat vastaan.Seurakunnassa oil kireät välit,väliajat työntekijät haukkuivat virkailijoita selän takana tietenkin.

• reetta

Kävin vierailulla 40 palstalla jossa Peräkammarin poika kirjoittaa niin hauskan jutun että nauramisesta ei tahdo loppua tulla.
      Poiketkaapa vilkaisemassa.

• Tyynentyttö

Kävin lukaisemassa.Onko tämä peräkammarinpoika kirjoitellut juttujaan aikaisemmin.Huumorikin voi olla hyväntahtoista.

• Typykkä

Tämä vie ajatukset yleensä ihmisessä olevaan pahaan ja hyvään.Sieltähän teot ja ajatukset kumpuavat.Mutta itse kuitenkin olemme vastuussa teoistamme siis myös puheistamme.En tiedä kuinka ajatukset saa katkeamaan.Kaunaisuus ,kateus ja katkeruus eivät auta ketään.

• Iili

Olen tehtäväni vuoksi joutunut osallistumaan pahan puhumisesta suuttuneen henkilön ja puhujien välisiin suhteisiin. Valittaja piti asiaa työpaikkakiusaamisensa.

Haastattelin kumpaakin osapuolta kuullakseni heidän näkemyksensä.

Yhteenvetona havaitsin, että on syytä niin sysissä kuin sepissäkin. Kaikki oli saanut alkunsa siitä, että valittaja oli saanut sellaisen lomaedun, joka muiden mielestä oli epäoikeudenmukainen.

Valittaja oli ymmärtänyt, että se kerran tapahtunut ylimääräinen lomaetu on pysyvä. Muut olivat eri mieltä. Ja siitä kaikki oli lähtöisin.

Minun piti sitten jatkaa haastattelujani, ja otin esimiehet käsittelyyn. Lopputulos oli se, että esimiesten mielestä se ylimääräinen lomaetu oli kertaluontoinen. Kun kerroin asiasta valittajalle, niin hän suuttui ja lähti koko firmasta huolimatta siitä, että pahanpuhujat lupasivat lopettaa puheensa ja olivat valmiita tekemään sovinnon.

Tämä on ainoa kerta, kun olen törmännyt tällaiseen. Taidan olla aika onnekas, sillä työpaikkani ilmapiiri oli hyvä ja sopuisa lukuunottamatta tätä yhtä kertaa.

• Iili

Tarkoitan edellä sitä työpaikkaa jossa olen ollut hyvin pitkään. En tarkoita kaikkia työpaikkojani. Kyllä joissakin on ollut niin huono ilmapiiri ja niin paljon panettelua, että ihan ihmetyttää. Erityisesti on ikävää, kun uusi työntekijä aivopestään jotakuta vastaan. - Silloin pitää vain ottaa järki käteen ja itse tehdä omat ratakisunsa.

On hyvä pysytellä pahan puhumisen ulkopuolella. Eivät ihmiset siitä suutu jos sanoo, että eihän se panettelun kohde ole mikään huono/paha ihminen.

• tapani

Moni meistä ihmisistä arvostaa liian vähän - itseään.
      Kun ei arvosta itseään tarpeeksi, ei ole varaa arvostaa kanssaihmistä.

Panettelijalta ja pahantahtoisia puhuvalta voi hyvällä syyllä kysyä: Miten huono sinä oikein olet, kun et edes itse pysty arvostamaan itseäsi? Tuollahan paljastat juuri oman huonoutesi.

• Jokainen meistä on tehnyt virheitä, isompia ja pienempiä. Monesti olisi mahdollisuus kiemurrella vastuusta ns. puhumalla sitä muunnettua totuutta, pahaa, eli antamalla ymmärtää vaikkei suoraan sanottaisikaan.

Silti tapa ottaa reilusti sapiskat omista mokistaan, antaa itsellekin jotain suurta. :)

Jos on nähnyt kanssaihmisen kasvot hetkellä, jolloin tämä on odottanut joutuvansa syyttömänä puolustautumaan ja yllättynyt positiivisesti, ei niitä ilmeitä unohda. Ei unohda myöskään 'syytön'.

• Miksi pitäisi poissa olevasta puhua pahaa. Miksi yleensäkään etsitään toisesta niitä pahojapuolia. Niitä kyllä on meissä kaikissa ihan varmasti, ei me mitää pulmusia olla. Mutta puhutaan jostakin muusta, etsitää niitä hyviä puolia ystävistämme. Niitäkin löytyy varmasti ja niistä on paljon ihanampaa jutellakin.

Vaikka, että "Hei tunneko sen ihanan naisen, jolla on niin nätit hymykuopat poskilla". Kaikkihan hänet muistaa, jos on kerrankin nähnyt.

• ...ettei yhtään hassummalta.
        Yllättävä huomaavaisuus on kuitenkin namukkainta. Kiittelystäkään ei pitäsi tehdä pelkkää maneeria.

• Missä

nykyisin kasvaa vieleä rehellisiä miehiä?

• TiaLiinu kirjoitti:

...ettei yhtään hassummalta.
        Yllättävä huomaavaisuus on kuitenkin namukkainta. Kiittelystäkään ei pitäsi tehdä pelkkää maneeria.

Hellä halaus tavatess on ihan paikallaan.
        Olin syksyllä levillä erään porukan kanssa ja matkanvetäjä jakoi jokaiselle sydämen muotoiset lupa kortit joilla sai luvan halata, kun sitä näytti. eikä aina tarvinnut näyttää korttiakaan.

• Missä kirjoitti:

nykyisin kasvaa vieleä rehellisiä miehiä?

Onhan meitä joka oksalla. Kaikki vaan eivät huomaa meitä.

Ehkä se johtuu siitä, että olen Pohjalais- Hämämäläinen. Olen syntynyt Pohjanmaalla ja nyt asustelen täällä hitaassa hämeessä. en siis ole se hämeen hitain.

• Pääsky64
        ylikypsa kirjoitti:

Ehkä se johtuu siitä, että olen Pohjalais- Hämämäläinen. Olen syntynyt Pohjanmaalla ja nyt asustelen täällä hitaassa hämeessä. en siis ole se hämeen hitain.

ei tarvitse enempiä selityksiä.Sinun lämmin halauksesi oli monelle retken kohokohta vasrmaan.

• ylikypsa kirjoitti:

Hellä halaus tavatess on ihan paikallaan.
        Olin syksyllä levillä erään porukan kanssa ja matkanvetäjä jakoi jokaiselle sydämen muotoiset lupa kortit joilla sai luvan halata, kun sitä näytti. eikä aina tarvinnut näyttää korttiakaan.

...eräässä työyhteisössäni pomo täytti pyöreitä vuosia ja alaiset keksivät lahjoittaa hänelle kaulassa kannettavan kyltin, "saa halata". Teksti niin pienellä että pakko oli lähempää ensin tihrustella ja sitten tietenkin halata. :)

• rehellisesti
        ylikypsa kirjoitti:

ja avoimesti.

Saat siitä pluspisteitä. Kunnioitan rehtiyttä!

• Kokenut
        rehellisesti kirjoitti:

ja avoimesti.

kuukautta aikaa, kun eräs provosoivista, tai ainakin suorasukaisista puheistaan tunnettu nikki söhäisi kokeilumielessä muurahaispesää ja lähti heti kertomansa mukaan viikonloppulomalle, pois tietsikan läheltä.
        Hänen oli tarkoituksensa kotiin palattuaan katsoa minkä reaktion provosoiva ja karkea kirjoituksensa oli aiheuttanut.
        Kuulemani mukaan henkilö hämmästyi kun koko ketju oli poistettu.
        Henkilö ei siis osallistunut vähääkään keskusteluun tuon "herjan heiton" jälkeen, mutta takana oli puhuttu, parjattu oikein täydeltä laidalta, käyttäen todella alatyylisiä ilmaisuja.
        Mistäköhän kiven kolosta ne "takana puhujat" olivat ryömineet, kun tässäkin ketjussa on vaan hyviä, rehtejä ihmisiä?:D

• Pääsky64
        Kokenut kirjoitti:

kuukautta aikaa, kun eräs provosoivista, tai ainakin suorasukaisista puheistaan tunnettu nikki söhäisi kokeilumielessä muurahaispesää ja lähti heti kertomansa mukaan viikonloppulomalle, pois tietsikan läheltä.
        Hänen oli tarkoituksensa kotiin palattuaan katsoa minkä reaktion provosoiva ja karkea kirjoituksensa oli aiheuttanut.
        Kuulemani mukaan henkilö hämmästyi kun koko ketju oli poistettu.
        Henkilö ei siis osallistunut vähääkään keskusteluun tuon "herjan heiton" jälkeen, mutta takana oli puhuttu, parjattu oikein täydeltä laidalta, käyttäen todella alatyylisiä ilmaisuja.
        Mistäköhän kiven kolosta ne "takana puhujat" olivat ryömineet, kun tässäkin ketjussa on vaan hyviä, rehtejä ihmisiä?:D

ei se mitään.Minä olen kansa siihen sohaisuun syyllistynyt kun tekee mieli kiusata välillä,unohtaa että jollain voi tulla paha mieli.tietenkin nimimerkillä.

Turhaan kuvitella että me hetkessä tultaisi ihan pulmusen puhtaiksi on ainakin yritetty.

Ja ainahan Bilman ohjaa oikealle tielle.
        Niin ja eihän kaikki kirjoittajat ole tässä.Jospa ne on niitä joka ei kerro.

• merimona1
        Pääsky64 kirjoitti:

ei se mitään.Minä olen kansa siihen sohaisuun syyllistynyt kun tekee mieli kiusata välillä,unohtaa että jollain voi tulla paha mieli.tietenkin nimimerkillä.

Turhaan kuvitella että me hetkessä tultaisi ihan pulmusen puhtaiksi on ainakin yritetty.

Ja ainahan Bilman ohjaa oikealle tielle.
        Niin ja eihän kaikki kirjoittajat ole tässä.Jospa ne on niitä joka ei kerro.

ehdin tietsikkani avata ja katsoa mitä palstoilla puhutaan.
        Pressan vaalit ovat päivän puheenaihe - tietenkin.
        Muistanko väärin, tai käsitinkö väärin, mutta sinä taisit sanoa jossain aikaisemmin, että kotiseudullasi kontrolloidaan ketä kukakin äänestää!!!!!:(
        Uskon, että se on ollut mahdollista maaseudulla, missä vaalitoimitsijat yhteisestä sopimuksesta kontrolloivat kuntansa äänestyskäyttäytymistä.
        Aikoinaan kuulemani mukaan voivat "vaalivirkailijat" maalaispitäjissä laittaa vasemmistolaisiksi epäilemänsä henkilön äänestyslippuun leiman vaikkapa aivan oikeaan kulmaan ja näin tietää, että henkilö onkin punikki, tai koomuslainen, eikä paikkakunnan normistoon kuuluva keskustalainen(ent, maal. liit.)

• Pääsky64
        merimona1 kirjoitti:

Muistanko väärin, tai käsitinkö väärin, mutta sinä taisit sanoa jossain aikaisemmin, että kotiseudullasi kontrolloidaan ketä kukakin äänestää!!!!!:(
        Uskon, että se on ollut mahdollista maaseudulla, missä vaalitoimitsijat yhteisestä sopimuksesta kontrolloivat kuntansa äänestyskäyttäytymistä.
        Aikoinaan kuulemani mukaan voivat "vaalivirkailijat" maalaispitäjissä laittaa vasemmistolaisiksi epäilemänsä henkilön äänestyslippuun leiman vaikkapa aivan oikeaan kulmaan ja näin tietää, että henkilö onkin punikki, tai koomuslainen, eikä paikkakunnan normistoon kuuluva keskustalainen(ent, maal. liit.)

kirjoitan koska on yksitoikkoista vain katsoa.
        Meilläkin on kaupunkilaistuttu että uskaltaa ostaa E myymälästä.Ennen ei saanut käydä E,myymälässä.Tunsi petturiksi itsensä.

Tai ei auvo suutansa eri leirissä,tiesivät jos piirissä vääriä ääniä kenen se oli.
        Nyt on karjanhoito luppunut ja isännät kirkolla osakkeissa,eivät tiedä mitä lapsetkin äänestää.

Nyt tuo Saulin keikari pääsi jatkoon että sama minulle kumpi pääsee pressaksi.

• Roope63
        Pääsky64 kirjoitti:

Meilläkin on kaupunkilaistuttu että uskaltaa ostaa E myymälästä.Ennen ei saanut käydä E,myymälässä.Tunsi petturiksi itsensä.

Tai ei auvo suutansa eri leirissä,tiesivät jos piirissä vääriä ääniä kenen se oli.
        Nyt on karjanhoito luppunut ja isännät kirkolla osakkeissa,eivät tiedä mitä lapsetkin äänestää.

nyt ystäväin kirvestä kaivoon heitä, sillä nyt punnitaankin kumpainen on todellisuudessa parempi.

• Pääsky64 kirjoitti:

Onhan se Saulikin, ainakin omasta mielestään työvän ehdokas. Näkis vaan.

• merimona1 kirjoitti:

Lapsuuspaikkakuntani vaaleissa oli normaalia, että vaalilippua vilautettiin varsinkin äärivasemmiston vaalivirkailijalle, ettei vaan leimattu petturiksi!

• juustojuu
        rehellisesti kirjoitti:

ja avoimesti.

Mistähän tulee tämä pohjalaisten rehti maine? Olen joutunut tekemisiin useampien epärehtien pohojalaisten kanssa. Ei mitenkään rikollisten mutta muuten valkoisia valheita suustaan päästävien. Ehkä niitten puhetyyli on niin jyrähtelevä että kuulija ei voi muuta kuin uskoa. Puhun siis joistakin pohojalaisista henkilöistä enkä koko heimosta.

• Pääsky64
        ylikypsa kirjoitti:

Onhan se Saulikin, ainakin omasta mielestään työvän ehdokas. Näkis vaan.

loppua koko vaaleihin.Kirjoittelemisen aiheet ovat vähäiset.Tietenkin niillä on jotka murteita harrastaa.
        Minä en jaksa lukea murretta.

Viimeksi kirjotin vastausta ja se hävisi samantien enkä löydä enää koko paikkaa.
        Olen alkanut kirjiotella omia juttuja alkaa vähentyä palsta juttelu.
        Tänään on pakkasta 23.astetta,olin uimassa.Uin sen 500m.Alkaa jo jaksamaan saa nostaa metrejä.

Odotan koska meille tulee Matti elokuva.

Kumman valitsisi nuista porvarin vain työväen edustajan.Kumpi pitäisi nuo porot ja hirvet pois maantieltä ja tappaisi suet ja karhut vähemmäksi.Siinä minun puolue.

• merimona1
        Pääsky64 kirjoitti:

loppua koko vaaleihin.Kirjoittelemisen aiheet ovat vähäiset.Tietenkin niillä on jotka murteita harrastaa.

Viimeksi kirjotin vastausta ja se hävisi samantien enkä löydä enää koko paikkaa.
        Tänään on pakkasta 23.astetta,olin uimassa.Uin sen 500m.Alkaa jo jaksamaan saa nostaa metrejä.

Kumman valitsisi nuista porvarin vain työväen edustajan.Kumpi pitäisi nuo porot ja hirvet pois maantieltä ja tappaisi suet ja karhut vähemmäksi.Siinä minun puolue.

eivät ole tärkeät, verrattuna eduskuntavaaleihin.
        Kukaan presidentiksi valituista ei nykyaikana hoida sisäpöliittisia asioita, eikä järjestä kansalaisilleen esm teitä korpeen ja vastaavia etuja. Kekkonen voi tehdä melkein mitä tahtoi, ja tekikin.Hän nimitti pääministeriksikin kenet halusi. Käytäntö oli aika lailla nykyisestä poikkeava.Se oli sitä aikaa, jolloin presidentti hoiteli melkein suvereenisti, sekä sisä, että ulkopolitiikan, eikä kyllä kovin huonosti hoitanutkaan.
        "Niin muuttuu maailma, eskoseni."
        Me olemme EU:n jäsenmaa ja luulen, ettei petoeläinkantaakaan pystytä noiden direktiivien puitteissa vähentämään Suomessa, vaikka jo eteäisimmän Suomenkin itärajan tuntumassa elävät ihmiset kertovat susien kurkistelevan ulkokuistin ikkunasta sisään.
        Sillekään ei presidentti voi mitään, oli hän oikealta, tai vasemmalta laidalta.
        Ei voi muuten eduskunta ja hallituskaan, koska kuulumme EU.hun, missä asiat päätetään, missä laaditaan lakeja ja valvotaan niiden noudattamista.

• Roope63
        Pääsky64 kirjoitti:

ystävän kumpikaan niistä ehdokkaista ei susia ja karhuja tapa vähemmäksi kyllä ne vain patiinit jalassa käveleet parkettilattialla.
        Kyllähän sitä tiettyä jämäkkyyttä pitäisi saada tähän meidän EU valtiohon kun on ihan lepsuiluksi mennyt koko homma kohtahan ne muuten tekee tästä eurooppalaisten metsästysalueen ja tulevat haisteleen raittiimpaa ilmaa ;))

• Pääsky64
        Roope63 kirjoitti:

ystävän kumpikaan niistä ehdokkaista ei susia ja karhuja tapa vähemmäksi kyllä ne vain patiinit jalassa käveleet parkettilattialla.
        Kyllähän sitä tiettyä jämäkkyyttä pitäisi saada tähän meidän EU valtiohon kun on ihan lepsuiluksi mennyt koko homma kohtahan ne muuten tekee tästä eurooppalaisten metsästysalueen ja tulevat haisteleen raittiimpaa ilmaa ;))

hyvästä ja kauniista puheista.Ystäväni muiustutti juuri että pysytäänhän oikealla linjalla.
        Säälittää tuo hääriminen ihmisten kimpussa kuin kärpäset.
        Me pysytään vain tällä hyvän puhumisen linjalla.

• Reetta

Ketju on todella mielenkiintoinen ja opiksi-ojennukseksi otettavia tapauksia.

Kun nyt tuolla 70 palstalla kielletään vaaleista puhuminen, niin jos sattuu aikanne käymään pitkäksi tuloksia odotellessa, ehdottaisin avatkaa blogi:"elämää ratin takana" uskoisin ette pety, on siellä niin hauskoja juttuja huumorilla maustettuna. Sellaista on elämä!

• Tyynentyttö

Taitaa tietynlainen pahansuopuus kuulua osaksi kulttuuriamme.Kaipa sitä löytyy muualtakin maailmalta.Onko kokemuksia muualla olleet.Jotkut kertovat että jo Ruotsissa on helponpi hengittää kuin täällä.
        Täytyisi aina muistaa ettei ihminen ole täydellinen ja on olemassa pieni sana anteeksi.

• Kulttuuri

Myönteisten asioiden toteaminen kolmannelle osapuolelle aikeuttaa kielteisiä reaktioita.
      Kateutta.
      Kuuden vuoden kokemukseni perusteella varmin tapa, varsinkin Savossa, laukaista työpaikalla kanteluvyöry.
      Niin mutta silloinkin se sanoi sitä ja jätti tekemättä tota jne.
      Vastenmielinen ilmiö mutta halutessa käytettävissä 'totuuksien' selvittämiseen.

Ei kuulu kulttuuriimme!
      Hyvä uutinen ei ole mikään uutinen.

• Vaatiikin melkoista kanttia ottaa 'takanapäin' se myönteinen kanta. Silloinhan jää itse täysin ilman arvostusta, edes kohteen. :)

• Pääsky64

yhdestä työkavarista on niin tylsä kaveri kun ei puhu pahaa,ei sen kansa jaksa puhua.

Yksi työpaikka missä oli harmooninen ja tasavertaineen kohtelu keskenää.Tahkokankaan kehitysvamma hoito osastolla.

Ihmisten, hoidokkien avuttomuus ja vähäiset voimavarat hoitajilla.Kaikkien piti tehdä tehokkaasti yhteityötä että jaksoi ja ehti.
        En voinut syödä siellä hajun vuoksi sekin heikotti ja kun poika sanoo koko illan että tulethan aamilla takaisin,eikä ollut aamituurissa,sanoa en tule ja potilaitten kohtaaminen vammoineen.
        Siellä oli jotain herkkää jos jollain jäi aikaa näppäillä kitarasta säveltä,
        kaulakkain sitä ihanuutta kuunneltiin.

Yöhoitajan kansa käveltiin peräkanaa ja kurkattiin peiton alle ollaanko siellä paikalla.Vaihdettiin vaipat.
        Kenelläkään ei haluttanut riidellä eikä puhua pahaa kun sai terveenä lähteä kotiin.

• On muuten maailman ohutnahkaisin ihminen. Vääntää lievästi pahantahtoista vitsiä muista, mutta jos joku maksaa potut pottuina, ei vihan määrässä ole puutostautia... Onneksi olen tosikko ;-)

• susanna

Puran tässä ongelmaa. Samassa rappukäytävässä asuu lähes ikäiseni yksinäinen nainen, joka vuosien mittaan silloin tällöin on kääntynyt puoleeni milloin minkäkinlaisen pikku-ongelmansa kanssa. Viime aikoina hän on valitellut, että häntä vakoillaan ja häneltä on yhä useimmin ruvennut häviämään erilaisia vähemmän arvokkaita tavaroita, syyttää naapureitaan kiusanteosta.

Vakuutteluni turvallisista lukoistamme eivät enää riitä. Harvoin uskaltaa enää kauppaankaan mennä. Hän kertoi luottavansa vain minuun.
      Olen pyytänyt kääntymään poliisin puoleen, hienovaraisesti ehdotin terveyskeskuslääkärille menoa. Hänellä on yksi tytär, joka ei näy äidistään pitävän huolta. Soittaisin hänelle, kun tietäisin nykyisen nimensä. Tytär oli puhelinkeskustelussa ehdottanut myös vain poliisille tiedottamista.

Puhuinko nyt pahaa vai hyvää? En tiedä, mutta tunnoissani olen, mitä tehdä hänen auttamisekseen.
      Kaiketi tämäkin tarina kuuluisi terveys-palstalle...

• juustojuu

lähimmäisestä välittäminen ei voi olla paha asia. me tällä palstalla ei tunnetä kyseistä henkilöä joten hänestä puhuminen ei voi loukata häntä. tuskinpa tämä naapurikaan pahuuttaan tuntee että häneltä viedään tavaroita ym. tällaisia henkilöitä tapaa usein. oma isänikin oli vanhoilla päivillään kalkkeutunut ja tunsi erilaisia harhakuvia.

• ElämänTarkoitus

Kuksankovertaja sanoi metsästä platessaan: löysinpä hyvän pahan?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      208
      4623
    2. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      188
      2596
    3. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      67
      1522
    4. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      96
      1210
    5. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      107
      1130
    6. VOI TÄTÄ ILON

JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      125
      1129
    7. Kohta katson sun kuvaasi

ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      9
      1082
    8. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      71
      1071
    9. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      132
      1030
    10. Bim bom ovikello soi!!

Mitä tekisit jos kaivattusi ilmestyisi ovesi taakse?
      Ikävä
      109
      989
    Aihe