Pelkäätkö lintuflunssaa?

Rokotteet saadaan kunhan virus tunnetaan, eli kuukausien päästä ensimmäisistä tartunnoista. Espanjankuume (lintuinfluenssa) tappoi reippaan määrän ihmisiä sodan jälkeen. Väitettiin, että ihmiset olivat sodan heikentämiä, mutta silloin kuoli pulskia maalaisiakin ympäri Eurooppaa.

Nykyinen tautimuotohan ei tartu kuin elävästä suurlinnusta ihmiseen ja tapaukset ovat olleet sellaisia, että kanat on asuneet kotona sisällä.

Ei mene aikaakaan, kunhan lintuflunssa ja tavallinen "ihmisflunssa" ovat yhtä aikaa jossakin ihmisessä ja silloin voi syntyä se mutantti, joka leviää ihmisestä ihmiseen.

Muutatko elintapojasi jotenkin nykytiedolla?

58

2647

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pistää ainakin miettimääm,jos lähtee jonnekin etelään.
      Täällä koto suomessa en ainakaa vielä osaa pelätä.

Tuo tavallinen "lunssakin"on pysynyt kotikonstein poissa.koputan puuta ))))

• mummeliini2

Turkkkilaiset matkustavat paljon Saksaan ja jos
        kantautuu sinne, se on jo todella vaarassa levitä koko Eurooppaaan.

Niin ja suomalaiset tekevät lomamatkoja Turkkiin keväällä, joten sitenkin se voi rantautua tänne kotonurkille.

Kannattaako alkaa pelätä etukäteen, se on jo toinen asia. Mielestäni ei pidä rasittaa iteään turhilla huolilla. Luojan kädessähän on, mistä päin se kuolo tulee.

• pelkään

Nyt pitäisi viimeistään estää ihmisiä matkustamasta sinne, missä tätä tautia on. (nyt Turkkiin). Eikä sieltä pitäisi laskea ihmisiä tänne ollenkaan. Suomalaiset, jotka siellä nyt ovat, täytyy laittaa karanteeniin, ennenkuin pääsevät ihmisten ilmoille täällä Suomessa. Nyt asiaa vielä vähätellään, mutta turha sitten on itkeä kun tauti on päässyt valloilleen. Minä en millään usko, että viranomaiset ovat rehellisiä, varmaan kuolleiden joukossa on myös sellaisia, jotka ovat lintuflunssan saaneet toiselta ihmiseltä eikä suinkaan linnusta. Asiaa vain peitellään, ettei syntyisi hysteriaa. Suomessa kaikki turkkilaiset karanteeniin! Belgiassa ei onneksi ollutkaan lintuflunssaa! (vielä)

• soilike

Mun laisellani mummolla ei oo niin kauheesti väliä, mutta kaikki itselle ja läheisilleni mahdolliset kärsimykset pelottavat.

Katsoin TV:sta ohjelman, jossa oli animoitu mitä tapahtuu, jos pandemia lähtee liikkeelle.
      X viikkoa ja se on jo siellä ja siellä maassa, X viikkoa ja rajat suljetaan, x viikkoa ja ihmisiä pyydetään pysymään sisällä.
      Olen miettinyt mikä ensin loppuu .
      Kuivaa ruokaa ja juomavettä on mahdollista varata 2-4 viikoksi.
      Shampoota ja hammastahnaa ei juurikaan tarvita, jos vesihuolto häiriityy.
      Pihan perällä olisi pakko käydä., jos vessat ei enää toimisi
      Makuupussi voisi helpottaa , jos lämmitys ei jostain syystä pelaisi
      Oloni olisi epämukavaa, jos dödö ja perusvoide loppuisi.
      Terveydelleni välttämättömästä lääkityksestä voisi tulla ongelma.
      Kriisitilanteissa tapahtuvaan väkivaltaan ja ryöstelyyn ei tällainen mummo voisi mitenkään varautua, vaikka onkin luvallinen haulikko komerossa.
      Huh, huh, Parempi, ett pandemia korjais ekaks.

• Katleija

Täytyyhän luonnolla olla keinoja liikakansoituksen säätelyyn. Viruksissa on tämä toivo. (kalastaja Linkolaa mukaellen)

• Iili

Oli ensimmäisen maailmansodan jälkeen.

Minä en jaksa olla huolissani lintinfluenssasta. Jos se tulee, niin se sitten tulee muuttolintujen mukana.

Lapsena minua aina varoitettiin siitä, että lintuihin ei saa koskea, koska niissä on niin paljon "taudinsiemeniä". Jos koskee, niin heti täytyy pestä kädet. Sama varoitus koski myös lintujen sulkia, joita saattoi löytää jostakin.

Ei se tainnut niin huono ohje ollakaan. Se luki sisäänsä myös kanat. Myöhemmin havaittiin, että kaikissa suomalaisissa kanoissa on salmonella. Nykyisin tilanne on paljon parempi.

• Pääsky64

kanaa ennenkään.Veljeni sanoi aina että ne on tautisie.Mitä lienevät eteläisten ja muslimien ruokia.
        Sillä oli niihin inho ja se on jäänyt minunkin mieleen,en syö kun nälänhädässä.
        Meille tuli ensimmäiset kanat ollessani kymmenen paikkeilla.
        Ne käveli kun prinssessat niitä varten tehtyjä rappusia pitkin navetan seinällä korkealla olevaan reikään.Pitääkö minun nähdä vielä kanojen lähtökin täältä.
        En pelkää infulenssaa,jos on tarkoitus että ihmisiä kuolee sille ei mitään voi.

• uzma-m

lintuihin ei saanut koskea.
        En pelkaa mitaan kulkutauteja,maailman tilanne on taas jannittymassa,Iran ei anna periksi,tulee pakoitteita,nousee oljyn hnta,Israel voi yksin hyokata Iraniin ja siita seuraa sota.USA tekee virheita koko ajan nyt pommitti Pakistanin puolelle ja siita ollaan taalla kiukkuisia.
        Ei taudit meita niinkaan tapa vaan sodat ja luonnon mullistukset,emmeka me voi niille mitaan.

• Iili
        uzma-m kirjoitti:

lintuihin ei saanut koskea.
        En pelkaa mitaan kulkutauteja,maailman tilanne on taas jannittymassa,Iran ei anna periksi,tulee pakoitteita,nousee oljyn hnta,Israel voi yksin hyokata Iraniin ja siita seuraa sota.USA tekee virheita koko ajan nyt pommitti Pakistanin puolelle ja siita ollaan taalla kiukkuisia.
        Ei taudit meita niinkaan tapa vaan sodat ja luonnon mullistukset,emmeka me voi niille mitaan.

Sinähän asut kummankin maan välissä, Iranin ja Irakin. Varmaan on paljon muuta mietittävää kuin lintuinfluenssa, kun maanjäristyksen uhritkin on vielä hoidettavana. - Ei sitä täällä kaukana tule ajatelleeksi, että muualla maailmassa on sota läheisempi uhka kuin jokin tauti.

• Iili
        Iili kirjoitti:

Sinähän asut kummankin maan välissä, Iranin ja Irakin. Varmaan on paljon muuta mietittävää kuin lintuinfluenssa, kun maanjäristyksen uhritkin on vielä hoidettavana. - Ei sitä täällä kaukana tule ajatelleeksi, että muualla maailmassa on sota läheisempi uhka kuin jokin tauti.

Sinun naapurimaasihan ovat Iran ja Intia.

• Iili
        Pääsky64 kirjoitti:

kanaa ennenkään.Veljeni sanoi aina että ne on tautisie.Mitä lienevät eteläisten ja muslimien ruokia.
        Sillä oli niihin inho ja se on jäänyt minunkin mieleen,en syö kun nälänhädässä.
        Meille tuli ensimmäiset kanat ollessani kymmenen paikkeilla.
        Ne käveli kun prinssessat niitä varten tehtyjä rappusia pitkin navetan seinällä korkealla olevaan reikään.Pitääkö minun nähdä vielä kanojen lähtökin täältä.
        En pelkää infulenssaa,jos on tarkoitus että ihmisiä kuolee sille ei mitään voi.

Vaikka kanoissa ei enää nykyisin ole salmonellaa juuri ollenkaan, niin siltikin pitää varmuuden vuoksi aina heti pestä kädet, kun on käsitellyt raakaa kananlihaa. Kaipa se koskee kaikkea raakaa lihaa?

Meillä oli aikoinaan naapuri, jolla oli 200 kanaa. He söivät vain munia, ei kanan lihaa. Kun kanala sitten hävitettiin, niin elukat vain haudattiin, ei käytetty ruoaksi. Kuitenkin se oli vielä sitä köyhää sodanjälkeistä aikaa, jolloin olisi voinut vaikka myydä kanoja ruoaksi.

• Katleija
        Iili kirjoitti:

Vaikka kanoissa ei enää nykyisin ole salmonellaa juuri ollenkaan, niin siltikin pitää varmuuden vuoksi aina heti pestä kädet, kun on käsitellyt raakaa kananlihaa. Kaipa se koskee kaikkea raakaa lihaa?

Meillä oli aikoinaan naapuri, jolla oli 200 kanaa. He söivät vain munia, ei kanan lihaa. Kun kanala sitten hävitettiin, niin elukat vain haudattiin, ei käytetty ruoaksi. Kuitenkin se oli vielä sitä köyhää sodanjälkeistä aikaa, jolloin olisi voinut vaikka myydä kanoja ruoaksi.

Kanan liha on paljon paremman makuista kuin broilerin. Vaati kyllä pitemmän kypsymisajan.

• Pääsky64
        Katleija kirjoitti:

Kanan liha on paljon paremman makuista kuin broilerin. Vaati kyllä pitemmän kypsymisajan.

kun meillä.Meillä haettiin munat vesilinnun pesästsä tai uutusta keväisin.

Minulle teki kananmunat tempun.Tätini kehotti syömään joka päiva raan kanan munan.
        Tiesi kun itse oli aina oottmassa lasta.Olin hoitamassa häntä oli taas joku lapsista tulossa.
        Siellä oli ruokana pääasiassa pienet ahvenet joita sai ruotia puoli päivää ennenkuin nälkä lähti.Oli raskas työ.
        Kananmunasta sai kaikkia vitamiineja.Isäntä haki katiskosta ahvenia kotona kävästessään saarnamatkojen lomassa.paikkakunnan suositun saarnaaja.
        Lapsi kasvoi niin suureksi että kätilö vain päätään pyöritteli.Minä alle 50 kg ja penska painoi 4,7kg.
        Kananmunassa on A vitamiinia paljon eikä suositella odottaville äideille.

• Iili
        Pääsky64 kirjoitti:

kun meillä.Meillä haettiin munat vesilinnun pesästsä tai uutusta keväisin.

Minulle teki kananmunat tempun.Tätini kehotti syömään joka päiva raan kanan munan.
        Tiesi kun itse oli aina oottmassa lasta.Olin hoitamassa häntä oli taas joku lapsista tulossa.
        Siellä oli ruokana pääasiassa pienet ahvenet joita sai ruotia puoli päivää ennenkuin nälkä lähti.Oli raskas työ.
        Kananmunasta sai kaikkia vitamiineja.Isäntä haki katiskosta ahvenia kotona kävästessään saarnamatkojen lomassa.paikkakunnan suositun saarnaaja.
        Lapsi kasvoi niin suureksi että kätilö vain päätään pyöritteli.Minä alle 50 kg ja penska painoi 4,7kg.
        Kananmunassa on A vitamiinia paljon eikä suositella odottaville äideille.

Mutta ilmeisesti sen lapsen syntymisestä on jo aikaa. Silloin ei varmaan ollut vielä liikaa A-vitamiinia. Nykyisin se tulee rehusta. En nyt muista, onko juuri se, jolla keltuaiset "värjätään" keltaisemmiksi. Keinotekoisesti se kuitenkin tehdään. Ennen vanhaan keltuaiset olivat paljon vaaleampia, kun kanat söivät vain luonnollista rehua, apetta ja jyviä.

PS: Mikä on uuttu? Olen kuullut sen vain sukunimenä?

• isoäiti**
        Iili kirjoitti:

Mutta ilmeisesti sen lapsen syntymisestä on jo aikaa. Silloin ei varmaan ollut vielä liikaa A-vitamiinia. Nykyisin se tulee rehusta. En nyt muista, onko juuri se, jolla keltuaiset "värjätään" keltaisemmiksi. Keinotekoisesti se kuitenkin tehdään. Ennen vanhaan keltuaiset olivat paljon vaaleampia, kun kanat söivät vain luonnollista rehua, apetta ja jyviä.

Pesäpönttö on uuttu.
        Saaristossa ja rannikolla on telkille laitettu
        uuttuja. Saattaa olla, että niitä on muillakin
        linnuilla.

Uutut sijoitetaan kohtalaisen alas puuhun ja
        varustetaan isolla oviaukolla, että lintu
        voi lentää suoraan reiästä sisään.
        Uuttu ei tarvitse *istuinpenkkiä* vai miksi
        sitä tikkua kutsutaan, mikä on esim. kottaraisen pöntössä,
        millä lintu istu laulelemassa.

• Pääsky64
        Iili kirjoitti:

tuttu,vaikka sillä ei ole muuta yhteistä uutun kanssa kun "puumuna".
        Oikeat uutut olivat puussa rannoilla vesilinnuille tehty.
        Telkät pääasiassa munivat.Otetaan aina munitut munat pois,jättää yhdenkin.
        Tai tekee aluksi puumunan,lintu alkaa munia.

Meidän rannassa on hongasta tehty uuttu.Aina siinä on pesä.En syö niitä munia.Pitäisi kyllä alkaa syömään niitä kun on tullut niin paljon vesilintuja.
        Ennen oli taloilla omat uutut ja alueet joilta ne pyysi.Munat säilöttiin suolaamalla säilyivät ptkälle kesään.

• Iili
        Pääsky64 kirjoitti:

Meidän rannassa on hongasta tehty uuttu.Aina siinä on pesä.En syö niitä munia.Pitäisi kyllä alkaa syömään niitä kun on tullut niin paljon vesilintuja.
        Ennen oli taloilla omat uutut ja alueet joilta ne pyysi.Munat säilöttiin suolaamalla säilyivät ptkälle kesään.

Siinä kerrotaan, että munat säilötään "vesilasiin". Vesilasi on jonkinlaista hyytelöä, joka sitten säilyttää munat. En tiedä, onko sellaista enää olemassakaan.

Miten se suolaamalla säilöminen sitten tapahtui?

Olen kyllä kuullut, että suolaa käytettiin desinfiointiaineena, mutta munien suolaaminen on minulle tuntematon asia.

Sorry nyt vain, jos vaivaan kaikenlaisilla kysymyksillä. Sinulla näyttää olevan sellaista tietoa, joka on muille (tai ainkin minulle) aivan uutta.

Nyt kun te kaksi kerroitte, mikä uuttu on, niin muistan sen. Sitä vain en tiennyt, että munia kerättiin syötäväksi.

• Iili kirjoitti:

Siinä kerrotaan, että munat säilötään "vesilasiin". Vesilasi on jonkinlaista hyytelöä, joka sitten säilyttää munat. En tiedä, onko sellaista enää olemassakaan.

Olen kyllä kuullut, että suolaa käytettiin desinfiointiaineena, mutta munien suolaaminen on minulle tuntematon asia.

Sorry nyt vain, jos vaivaan kaikenlaisilla kysymyksillä. Sinulla näyttää olevan sellaista tietoa, joka on muille (tai ainkin minulle) aivan uutta.

Nyt kun te kaksi kerroitte, mikä uuttu on, niin muistan sen. Sitä vain en tiennyt, että munia kerättiin syötäväksi.

Vielä sitä on. Apteekista pitää pyytää natriumsilikaattia.

Tein joskus naapurin tupakoiville koltiaisille kiusaa. Sivelin natriumsilikaattia savukkeen päälle ja annoin kuivua. Sitten vaihdoin tilaisuuden tullen tupakat heidän askiinsa. Savuke ei pala, koska tupakkipaperi ei syty ;-)

• Iili
        vaarivaari kirjoitti:

Vielä sitä on. Apteekista pitää pyytää natriumsilikaattia.

Tein joskus naapurin tupakoiville koltiaisille kiusaa. Sivelin natriumsilikaattia savukkeen päälle ja annoin kuivua. Sitten vaihdoin tilaisuuden tullen tupakat heidän askiinsa. Savuke ei pala, koska tupakkipaperi ei syty ;-)

Natriumsilikaattia. OK.

• Pääsky64 kirjoitti:

Lapsuuden kodissani oli kanoja sotien jälkeen. Kanalassa oli puumuna: olin unohtanut sen. Sen todellakin sanottiin "narraavan" kanoja munimaan. Auttoikohan se?

• Iili
        Frederiikka kirjoitti:

Lapsuuden kodissani oli kanoja sotien jälkeen. Kanalassa oli puumuna: olin unohtanut sen. Sen todellakin sanottiin "narraavan" kanoja munimaan. Auttoikohan se?

Minun eräällä naapurillani oli kanan "pesässä" vanhanaikainen posliininen sähkökatkaisijan sisusta. Se oli about munan kokoinen. Kun sellaisia kerran käytettiin, niin kai niissä jotakin taikaa oli.

Opiskeluaikana minua kauhistutti psykologian kirjassa lokkien hautomistutkimus. Pesään pantiin kirkkaan punainen muna. Lokin vietti on hautoa munaa, mutta se pelkää punaista väriä. Lintuparka oli tulla hulluksi, kun toisaalta sen olisi ollut pakko hautoa munaa ja toisaalta se pelkäsi niin, ettei uskaltanut tehdä sitä.

No, on tästä kokeesta ainakin se hyöty, että kesämökin laiturille kannattaa panna punainen ämpäri, niin lokit pysyvät poissa eivätkä likaa laituria.

• Pääsky64
        Iili kirjoitti:

mutta munia säilövät kokonaan suolan peitossa.Ne saattaa olla suolaisia.
        Jyvälaarissa jyvien sisällä myös säilövät.Ei ne varmaan olleet kovin hyviä enää kauan.
        Ovat kanan munatkin aika kauan kaupassa ja jääkaapissa.

Ennen kanojakin on ollut elämää.Paremman makuisia lintujen munat.

Kuikalla on melkein kymmenen sentin läpimittainen muna,vihreän harmajan kirjava.

Ei se haittaa jos kysyy.
        Hyvä tietää tuo lokkijuttu,meillä oli vahingossa keppi laiturilla.
        Lokki luuli käärmeeksi.viimekesänä ei tulleet laiturille.
        Jos vielä saa kerätä linnun munia niin ensi keväänä teen lättytaikinan niistä.Tulkaa maistamaan.
        Kohta saamme joutsenista paistia niitäkin alkaa olla liikaa.

• Pääsky64 kirjoitti:

Jyvälaarissa jyvien sisällä myös säilövät.Ei ne varmaan olleet kovin hyviä enää kauan.

Kuikalla on melkein kymmenen sentin läpimittainen muna,vihreän harmajan kirjava.

Ei se haittaa jos kysyy.
        Jos vielä saa kerätä linnun munia niin ensi keväänä teen lättytaikinan niistä.Tulkaa maistamaan.

Etkö pelkää "kettutyttöjä" nehän päästävät minkitkin pedoiksi metsään - kun ovat niin "söpöjä"

• Frederiikka kirjoitti:

jota myös pesämunaksi sanottiin oli kanoille psykologinen houkute. Pesimisvietissään eivät kuulemma pesi samaan pesään, jos munat on viety. Että saatiin kaikki oikeat pois, jätettiin "aito posliinimuna" pesään, jolloin pesää ei oltu tyhjennetty.

• Pääsky64
        Pääsky64 kirjoitti:

Ei se haittaa jos kysyy.

joutsenpaistia ellei tietämättään.Meillä omakotialueella oli naapuri jonka kotona syöty koko ajan sitä.
        Uskallan sanoa koska hän kuoli.Ei kettutytötkään jokapaikkaan kerkiä.Alkaa olla pesimis paikoista semmonen pula.
        Ja ne ovat vihasia lintuja jos pesä on lähellä.
        Kauniina minäkin pidän niitä niitten laulu on ihanaa.
        Paljon niissä on lihaakin.

• kun on vähänlaisesti
        vaarivaari kirjoitti:

jota myös pesämunaksi sanottiin oli kanoille psykologinen houkute. Pesimisvietissään eivät kuulemma pesi samaan pesään, jos munat on viety. Että saatiin kaikki oikeat pois, jätettiin "aito posliinimuna" pesään, jolloin pesää ei oltu tyhjennetty.

sellaisia kun puumunia.

• Katleija
        Frederiikka kirjoitti:

Utelias kun olin lapsenakin, niin pitihän se nähdä miten se kana sen munan munii. Pesän takaseinässähän on reikä, josta munat sai kerätä. Siitä oli hyvä tirkistellä. Kova pinnistäminen sillä kanallakin oli ja sitten kun se muna pullahti, se kääntyi sitä katsomaan ja senjälkeen se meni muille kanoille ilmoittamaan tuloksestaan. Kä, kä, kä, kä,krää-ä-ä!
        Meni tämä vähän sivuun lintuinfluenssasta.

• Iili kirjoitti:

että kauppojen pakaste- ja lihatiskialtaat ovat vain täynnä broileria. Onko rehellistä kanaakin vielä myynnissä?

Lapsuudestani muistan maukkaan kanaviilokin. Tosin söin sitä aina nieleskellen, kun muistin ruokkimani kanat tepastelemassa ja kotkottamassa pihamaalla.

• Katleija
        Frederiikka kirjoitti:

että kauppojen pakaste- ja lihatiskialtaat ovat vain täynnä broileria. Onko rehellistä kanaakin vielä myynnissä?

Lapsuudestani muistan maukkaan kanaviilokin. Tosin söin sitä aina nieleskellen, kun muistin ruokkimani kanat tepastelemassa ja kotkottamassa pihamaalla.

Kokonaisten pakastettujen broilereiden seurana ainakin isoissa marketeissa on näitä pakastekanojakin. Minä valmistan sen äitini tapaan seuraavasti: sulatan, nyljen ja paloittelen. Sitten ruskistan jkv. kananpaloja ja haudutan niitä kannen alla (esikypsytän). Sitten teen ruskean kastikkeen, johon laitan kananpalat kypsymään ja heitän muutaman maustepippurin sekaan. Koska kana on sitkeänlaista, vaatii se aika pitkän kypsymisajan. Pata sopii parhaiten tähän kypsennykseen. Kun lihat ovat kypsyneet, lorautan hieman kevyt kermaa ja hyppysellisen curryä. Maukasta on.

• Katleija kirjoitti:

Kokonaisten pakastettujen broilereiden seurana ainakin isoissa marketeissa on näitä pakastekanojakin. Minä valmistan sen äitini tapaan seuraavasti: sulatan, nyljen ja paloittelen. Sitten ruskistan jkv. kananpaloja ja haudutan niitä kannen alla (esikypsytän). Sitten teen ruskean kastikkeen, johon laitan kananpalat kypsymään ja heitän muutaman maustepippurin sekaan. Koska kana on sitkeänlaista, vaatii se aika pitkän kypsymisajan. Pata sopii parhaiten tähän kypsennykseen. Kun lihat ovat kypsyneet, lorautan hieman kevyt kermaa ja hyppysellisen curryä. Maukasta on.

En todellakaan ole nähnyt täällä pakastealtaissa kanoja. Kalkkunoita kyllä. Kiitos tiedosta ja reseptistä myös!

Nyt eksytään kyllä tosi kauas lintuinfluenssasta, mutta kysyn kuitenkin. Reseptistäsi muistui mieleeni Hirvipaisti. Sain sellaisen joululahjaksi metsästäjä-tuttavaltani. En osaa tehdä sille yhtikäs mitään. Löytyisikö vinkkejä sen valmistamiseen?

• vaari
        Frederiikka kirjoitti:

En todellakaan ole nähnyt täällä pakastealtaissa kanoja. Kalkkunoita kyllä. Kiitos tiedosta ja reseptistä myös!

Nyt eksytään kyllä tosi kauas lintuinfluenssasta, mutta kysyn kuitenkin. Reseptistäsi muistui mieleeni Hirvipaisti. Sain sellaisen joululahjaksi metsästäjä-tuttavaltani. En osaa tehdä sille yhtikäs mitään. Löytyisikö vinkkejä sen valmistamiseen?

Muutama osuma suoraan keittokirjaan:
        http://www.google.fi/search?hl=fi&q=hirvipaisti&meta=

Ja vain hirvestä, joka ei aivastele ;-)

• Ainakin laulujoutsen
        Pääsky64 kirjoitti:

joutsenpaistia ellei tietämättään.Meillä omakotialueella oli naapuri jonka kotona syöty koko ajan sitä.
        Uskallan sanoa koska hän kuoli.Ei kettutytötkään jokapaikkaan kerkiä.Alkaa olla pesimis paikoista semmonen pula.
        Ja ne ovat vihasia lintuja jos pesä on lähellä.
        Kauniina minäkin pidän niitä niitten laulu on ihanaa.
        Paljon niissä on lihaakin.

Älä nyt ihmeessä joutsenia ammu. Joudut kiinni ja maksamaan valtiolle hirveät rahat.
        Jouhten on raahootettu.

• Akojir2005
        Iili kirjoitti:

Minä kasvoin malla ja kanat munivat omiksi tarpeiksi, mutta kyllä ne kananmunien keltuaiset olivat ainakin kesällä keltaisempia kuin nyt. Ne elivät vapaina ja söivät vihreää ruohoa ja "vesiheinää" yms. suoraan luonnosta. Sellaisia makuelämyksiä ei kananmunissa ole enää paitsi luomu kanojen munissta.

• Kiitokset Iilille tarkennuksesta. Olin karsinut edellisen lauseen pois, jossa ajankohta määritettiin :-)

Tällä hetkellä taitaa Euroopassa olla turha hysteria. Tuberkuloosiin ja malariaan kuolee miljoonia ihmisiä vuodessa! Tuhkarokon uhreja yli 1000 YHDESSÄ PÄIVÄSSÄ!

Kyllähän jonkun taudin pitää harventaa "kehittyneessä maailmassakin", että maailman tasapaino pysyisi. Kuten Katleija (Linkola) ja Pääsky64 asian totesivat.

Pitäisikö kieltää matkustaminen Venäjälle (tuberkuloosi) Afrikkaan (malaria) Etelä-Aasiaan (tuhkarokko)ettei Suomeen/Eurooppaan tulisi noita tauteja? Tuntuu hätävarjelun liioittelulta.

• Viime vuosisadalla ( 1900-luku ) oli kolme influenssapandemiaa: espanjantauti, aasialainen ja hongkongilainen. Seuraava pandemia on odotettavissa, mutta ajankohtaa ei pystytä ennustamaan. Lintuinfluenssassa on vaaranmerkit. Siksi siitä puhutaan. Hysteriasta ei mielestäni ole kysymys, vaan realiteeteista.

Suomikin on varautunut pandemiaan WHO:n ohjeiden mukaisesti. Muutama päivä sitten oli uutisissa maininta, että taas on saatavilla Tamiflu-nimistä lääkettä lintuinfluenssaa vastaan. Sitä on valtion varmuusvarastossa riittävä määrä maamme tarpeisiin.

Hysteriaan ei mielestäni ole aihetta. Terve ajattelu ja niiden suhteuttaminen omaan elämän piiriimme on kyllä paikallaan. Mutta varmaa on, että pandemia tulee joskus. Koska? Sen näyttää aika.

• Iili

...että vaaraan varaudutaan, mutta kun katsoo tilastoja, niin lintuinfluenssaan on sairastunut suunnilleen yhtä paljon ihmisiä kuin Sarsiin, jota ei enää edes muisteta.

En minä pelkäisi matkustaa Turkkiin.

Pahoja tauteja on maailma täynnä. Meilläkin on riesana sairaalabakteerit, kuten monessa muussakin maassa. Ihmisten vastustuskyky bakteereihin on vähentynyt ylettömän antibioottien käytön vuoksi. On kehittynyt kantoja, jotka ovat resistenttejä jo kaikiin antibiotteihin. - Opiskeluaikana olin työssä mielisairaalassa. Siellä oli potilas, joka mätäni elävältä. Häneen ei tehonnut enää mikään lääke. Kuitenkin se häntä mädättävä bakteeri on äärimmäisen yleinen, sitä on joka paikassa. (Staphylococus Aureus.) Häneen oli vain kaikkien hoitojen takia pesiytynyt niin vastustuskykyinen muoto, jota ei enää kyetty hoitamaan. - Ilmeisesti kaikkia hänen antibiottikuurejaan ei ollut jatkettu riittävän pitkään.

Kilpajuoksu tautien kanssa on yhtä vaikeaa kuin sotien ja tahallisen tappamisen ehkäisy.

• vaari
        Frederiikka kirjoitti:

Viime vuosisadalla ( 1900-luku ) oli kolme influenssapandemiaa: espanjantauti, aasialainen ja hongkongilainen. Seuraava pandemia on odotettavissa, mutta ajankohtaa ei pystytä ennustamaan. Lintuinfluenssassa on vaaranmerkit. Siksi siitä puhutaan. Hysteriasta ei mielestäni ole kysymys, vaan realiteeteista.

Suomikin on varautunut pandemiaan WHO:n ohjeiden mukaisesti. Muutama päivä sitten oli uutisissa maininta, että taas on saatavilla Tamiflu-nimistä lääkettä lintuinfluenssaa vastaan. Sitä on valtion varmuusvarastossa riittävä määrä maamme tarpeisiin.

Hysteriaan ei mielestäni ole aihetta. Terve ajattelu ja niiden suhteuttaminen omaan elämän piiriimme on kyllä paikallaan. Mutta varmaa on, että pandemia tulee joskus. Koska? Sen näyttää aika.

Tuo Tamiflu on virustyyppisten tautien "ehkäisyväline". Lintuflunssaa vastaan pitää lukemani mukaan ottaa reippaasti korotettu annos verrattuna muihin flunssiin, ettei virukset lisäänny ihmissolukossa. Aliannostettuna läpi pääsee vastustukykyinen kanta, joka ei sen koommin Tamiflu'sta välitä :-(

• Kuollaanhan kuitenkin ja oman ymmärrykseni mukaan 100%:sen varmasti. Meidän ikäluokkamme hiukan varhennettu lähtö ei paljoa haittaa, ellei peräti hyödytä.

Espanjantauti taisi tappaa suomalaisia n. 30 000.
      Miten tauti silloisissa oloissa tokeni kun elettiin paljon alkeellisemmissa oloissa?

Nyt ollaan rikastuttamassa suuria lääketehtaita rokotteen myynneillä.

Nykyisen valistuksen ja hygienian oloissa ei tauti varmaan menestyisi.

Ihminen on peukaloinnillaan saanut pahaakin aikaan. Bakteerit ovat rokottunet niin, ettei parhaatkaan antibiootit tehoa. Sairaalabakterihan on syntynyt antibioottihoitojen seurauksena (alilääkityksen ymmärtääkseni).

Erilaiset luonnonkatastrofit ja sairaudet iskevät ihmisiä yhä rajummin.

Jotenkin ihailen sitä Luonnonvoimaa, Jumalaisuutta, jolla ihmiselle näytetään hänen pienuutensa. Kärsimykset ovat tietysti pahasta mutta pyörremyrskyt, tsunamit ja muut luonnonkatastrofit ovat ihmisen itsensä aiheuttamia.

• uzma-m

noin on,metsaa on hakattu holtittomasti ja sen seurauksena maanvyorymia niinkuin tapahtui taalla jaristyksissa ja suuret sateet aiheuttaa tulvia ja vyorymia ympari maailmaa,ripulutaudit tappaa lapsia,Aids,malaria ja TB on taas nostanut paataan.
        Vastapainoksi tulee kuivuuksia,vedesta tulee olemaan kauhia pula.
        Sataa,vuoristossa on lumimyrsky ja ihmisia kuolee keuhkokuumeeseen,nain on joten ei tuo lintu infulensa paljon hatkahdyta,ei sille taalla mahda mitaan.

• Katleija

Tänään TV1: Prisma: Mikrobien sota.

• Onko käsissä kohtalomme?

Afrikassa syntynyt infektiotautiopin professori Heikki Peltola uskoo, - että yksi syy Suomen selviämiseen talvisodasta olivat täisaunat. Taistelujen aikana venäläisissä joukoissa oli runsaasti täiden aiheuttamaa pilkkukuumetta, mutta suomalaiset välttyivät tältä tuhoisalta taudilta lähes kokonaan. -

Auttaako Tamiflun lintuinfluenssaan, lievittääkö ehkä oireita?
      Lääke on varattu vain tärkeille ihmisille!
      Entäs ”vähemmän” tärkeä ihminen?

Lintuinfluenssan riskiryhmiä määritellään, priorisoidaan.
      Kroonisia tauteja sairastavat, joiden perustauti vaikeutuu, yleiskunto laskee ja saavat vakavia jälkitauteja.
      Terveydenhuollon avainryhmät ovat lääkehoidossa etusijalla.
      Täytyyhän ne hoitajat pystyssä pitää mahdollisimman kauan.

Hyvä yleiskunto ja käsien pesu.

Paras kun ei ala pelätä lintuinfluenssaa.

Jos se on tulee niin se tulee, se on sitten kohtaloni.
      Johonkinhan sitä kuolee kuitenkin.

Pääasia että se tapahtuisi nopeasti, eikä hitaasti kiduttamalla.

Jos niin kun itse saisi kainosti toivomuksen esittää?

• Tyynentyttö

Linnusta lintuunhan se leviää ja ihmiseen siitä jos näitä sairaita tai kuolleita lintuja koskettelee paljain käsin.Raakaa kananmunaa ei kehoiteta nauttimaan.Se oli isällekin aikoinaan joka-aamuinen terveyspommi:2 raakaa kananmunaa ja sokeria vatkataan lasissa ja juodaan.Mitenkähän nyt käy vapaana olevien kanojen ja tuovatko muuttolinnut taudin tullessaan jo tänä keväänä.Näitä pohdiskelen.

• vaari

Oikein "terveellinen" tuli kun munan joukkoon laittoi hunajaa, appelsiinimehua ja tilkan konjakkia.

• Uutisissa veikkailevat pandemiaa melko todennäköiseksi.

Meilläkin syöty broitsua naudan- ja sianlihan asemesta. Pitääköhän lähteä proteiinipillerien ostoon jos ei sitten sitäkään lihaa voi käyttää, tai yrittää siirtyä soijaan, mikä ei kyllä oikein ole vielä maistunut.

Onkohan kellään kokemusta maukkaasta soijaruoasta?

• Iili
        TiaLiinu kirjoitti:

Uutisissa veikkailevat pandemiaa melko todennäköiseksi.

Meilläkin syöty broitsua naudan- ja sianlihan asemesta. Pitääköhän lähteä proteiinipillerien ostoon jos ei sitten sitäkään lihaa voi käyttää, tai yrittää siirtyä soijaan, mikä ei kyllä oikein ole vielä maistunut.

...soijaruoasta. Sen on kertakaikkiaan pahaa. Tofu ei maistu miltään, kuivatut soijasuikaleet näyttävät ranskalaisilta perunoilta, mutta ovat kaikkea muuta kuin hyviä. Tofu sinänsä on jo luotaantyöntävän näköistä.

Tofua ja niitä suikaleita voi kyllä marinoida, ja ne imevät sisäänsä maun marinointiliemestä, niitä voi paistaa ja keittää, mutta en ole ikinä saanut maittavaa soijaruokaa.

Mahtaisiko näiltä sivuilta löytyä joku, joka olisi taitava soijaruoan valmistaja? Voiko soijaruoan saada maittavaksi?

• TiaLiinu kirjoitti:

Uutisissa veikkailevat pandemiaa melko todennäköiseksi.

Ainoa herkullinen soijaruoka on Espanjasta valmiina "jugurttipurkissa" myytävä makea vaniljanmakuinen jälkiruoka. Kaikki lihaa jäljittelevät ruokayritelmät on enemmän tai vähemmän mausteittensa makuisia. Ai niin - soijakastike on joskus hyvää esim ranskanperunoiden kanssa, mutt senkin valmistusprosessi saattaa sisältää "salaisia" tapahtumia, niinkuin pari vuotta sitten, kun kiinasta tulleen kastike-erän todettiin sisältävän keratiinia - ihmisen hiusvalkuaista!

• Pääsky64
        vaarivaari kirjoitti:

Ainoa herkullinen soijaruoka on Espanjasta valmiina "jugurttipurkissa" myytävä makea vaniljanmakuinen jälkiruoka. Kaikki lihaa jäljittelevät ruokayritelmät on enemmän tai vähemmän mausteittensa makuisia. Ai niin - soijakastike on joskus hyvää esim ranskanperunoiden kanssa, mutt senkin valmistusprosessi saattaa sisältää "salaisia" tapahtumia, niinkuin pari vuotta sitten, kun kiinasta tulleen kastike-erän todettiin sisältävän keratiinia - ihmisen hiusvalkuaista!

enkä tiedä makua.Ei tartte aina uutta ruokaa onneksi keksiä. Syöpi samoja vanhoja mitkä maistuu hyvältä nälässä.
        Saisi vanhana syödä valmista ruokaa,hyvät salaatit ja kalaruoat.Ne olisi vielä ammatti ihmisen tekemiä.
        Käpylän Hesevassa käymme joskus syömässä ja siellä on monipuolinen ja hyvä ruoka.
        Vielä syödään viihtyisässä ympäristössä.
        Siinä ei paljon tienaa jos itse tekee,ellei huvikseen.

• Roope63
        Pääsky64 kirjoitti:

enkä tiedä makua.Ei tartte aina uutta ruokaa onneksi keksiä. Syöpi samoja vanhoja mitkä maistuu hyvältä nälässä.
        Saisi vanhana syödä valmista ruokaa,hyvät salaatit ja kalaruoat.Ne olisi vielä ammatti ihmisen tekemiä.
        Käpylän Hesevassa käymme joskus syömässä ja siellä on monipuolinen ja hyvä ruoka.
        Vielä syödään viihtyisässä ympäristössä.
        Siinä ei paljon tienaa jos itse tekee,ellei huvikseen.

soijarouhe on ihan hyvää monessa jukurttiin sekoitettuna tai jauhelihaan kun tekee lihapullia
        varsinkin hirvenjauhelihasta että kyllä soija maistuu siinäkin muodossa :))

• Pääsky64
        Roope63 kirjoitti:

soijarouhe on ihan hyvää monessa jukurttiin sekoitettuna tai jauhelihaan kun tekee lihapullia

eikö sellainen laihutuskuurikin ole että soija rouheita.
        Kuulemma ei tule vaihevuosiakaan kun syöpi soijaa,kymmenen vuotta nuoremmille sopii.
        Pakkasessa pitää syyä rasvaa.

• ii-li
        Roope63 kirjoitti:

Olen vain kokeillut sitä tofua ja niitä kuivattuja suikaleita. Voin hyvin kuvitella, että lihaan tai muuhun sekoitettuna soija voi olla hyvääkin, mutta pelkästä soijasta tehty "kaikki" on ollut pahaa.

• salome44

lintuinfluenssaa. Voisin sitten pelätä myös keuhkokuumetta, tulipaloa, sotaa, avaruusalusten putoamista just päälleni, luonnon myllerryksiä myös Suomessa, autokolaria ym.ym. Pelättävien lista on loputon. Kuolema on varma, tapaa emme aina voi valita.

• kaikki tulee ja tapahtuu,mikä on tullakseen.
        En kyllä tietentahtoen sellaissiin paikkoihin mene, missä vaara on suuri,koska silloin toisin taudin myös tänne meidän lintukotoomme.

Rokotuksiakaan en tähän päivään ole ottanut milloinkaan,jospa selviäisin ilman niitä lopunkin elämäni.

• mullekkiko.

Miksi pitäs pelätä? Eihän meistä kukaan tiijä mihin ja miten kuolee. Kolari on nähtävästi yleisempi kuolin tapa tai jokin sydän juttu. Ei sitä voi varoa. Tulee jos tulee ja se sitte siinä:)

• Typykkä

Mitäs meistä vanhoista kahjuista on väliä.Lasten ja nuorten puolesta toivoo ettei mitään mustansurman kaltaista pandemiaa tulisi.Onkohan se myös vähän yleisestä hygieniasta kiinni.Pestään vaan kädet puhtaaksi kotiin tullessa.Viimeinen lääke on sauna viina ja terva.

• Typykkä kirjoitti:

Mitäs meistä vanhoista kahjuista on väliä.Lasten ja nuorten puolesta toivoo ettei mitään mustansurman kaltaista pandemiaa tulisi.Onkohan se myös vähän yleisestä hygieniasta kiinni.Pestään vaan kädet puhtaaksi kotiin tullessa.Viimeinen lääke on sauna viina ja terva.

Tuo sanonta on kieroutunut vuosien saatossa. Alkuperäinen kuulemani mukaan on:
        Jollei viina ja tervasauna auta, tauti on kuolemaksi.

Siispä ensimmäisiin lintuflunssan oireisiin saunaan ja löylyveteen tervaa tai "tervankusta", Jota taidetaan nykyään myydä löylyhajusteena.
        Sitten kuuma toti ja vällyjen alle!

Eiköhän siinä idän kuumeet tokene ;-)

• Pääsky64
        vaarivaari kirjoitti:

Tuo sanonta on kieroutunut vuosien saatossa. Alkuperäinen kuulemani mukaan on:
        Jollei viina ja tervasauna auta, tauti on kuolemaksi.

Siispä ensimmäisiin lintuflunssan oireisiin saunaan ja löylyveteen tervaa tai "tervankusta", Jota taidetaan nykyään myydä löylyhajusteena.
        Sitten kuuma toti ja vällyjen alle!

Eiköhän siinä idän kuumeet tokene ;-)

savusaunassa vähän aikaa sitten.Isäntä sinkku minun senioritanssi pari halusi lämmittää sen meille.Oli kaukana korvessa aina siellä erakkona asuneet.
        Sinkku kun oli ei savua oltu pesty pois.Kaikki mihin koskit nokea,arvaa oliko takapuolet mustat saunasta tullessa.
        Jäänyt vielä sihkua,kurkkua alkoi karvastella ja vesi valua silmistä.
        Hyvät kesällä tehdyt vastat.Olisi muuten hyvä mutta se katku haittasi että oli kiire pois.Sellaisessa saunassa meidät ennen tehtiin ja kaikki taudit pitäisi kuolla.
        Montakin lasta siinä saunassa syntynyt.harvoin enää löytää vanhaa säilynuttä savusaunaa.

• Akojir2005

Mikspä se infulenssa pelkäämällä tulisi. Se tulee jos on tullakseen. Niin se tuli aikoinaan espanjan kuume, polio, keuhkotauti, aids, ebola ym. ym...
      Kun yhteen löydetään rokote niin toinen on jo tulossa. Jos niitä sairauksia alkaisi pelkäämään niin ei tässä maailmassa muuta kerkeis tekemäänkään.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7860
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2029
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1970
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1585
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1050
    7. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      955
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe