Olen menossa piakkoin laparoskopiaan ensisijaisesti kystien poiston vuoksi, jotta lapsettomuushoitoja päästäisiin jatkamaan. Lääkäri tuntui kuitenkin leikkauslähetteeseen lisäämään endometrioosi epäilyn. Nyt kysyisinkin kokeneemmilta kuinka hoitoja teillä on jatkettu laparoskopian jälkeen? Yritetäänkö inseminaatioita vielä vai siirrytäänkö "rankempiin" muotoihin heti? Ja kuinka nopeasti hoitoja on voinut jatkaa? Entä olette tulleet raskaaksi? Endon kanssa?
Kiitos!
laparoskopia / endometrioosi
16
14005
Vastaukset
- Skeptinen
Minulle laparoskopia määrättiin ensijaisesti outojen alavatsakipujen vuoksi. Endometrioosia löytyi kaksi pientä pesäkettä, jotka poltettiin samassa toimenpiteessä pois.
Käsittääkseni endometrioosin poiston jälkeen on 20%:n mahdollisuus tulla spontaanisti raskaaksi puolen vuoden kuluessa. Minä en tullut. Puolen vuoden kuluttua lääkäri ehdotti meille suoraan IVF:ää. Emme kuitenkaan silloin siihen lähteneet.
Tästä kaikesta on nyt kulunut noin 7 vuotta. Ainoatakaan raskautta ei näinä vuosina ole ollut yrityksestä huolimatta. Nyt olemme taas hakeutuneet hoitoon, eikä IVF:kään tunnu enää yhtä pelottavalta vaihtoehdolta kuin silloin. Toistaiseksi meille on tehty kaksi inseminaatiota. - Nipsu74
Heippa!
Minulle tehtiin laparoskopia viime vuoden elokuussa endoepäilyn takia. Leikkauksessa poistettiin oikeasta munasarjasta endoa. Lapsettomuutta takana nyt 2,5 vuotta ja olemme menossa IVF hoitoihin. Vaihtoehtona oli myös inseminaatio, mutta lääkäri oli sitä mieltä että koska minulla on endo, kannattaa siirtyä suoraan "rankempaan" hoitoon. Näin meillä, en tiedä kuinka yleistä tämä on...
Tsemppia laparoskopiaan/ hoitoihin.- Skeptinen
Tällä tuoreemmalla hoitokierroksella lääkäri sanoi minulle, että kun endoa on ollut niin hoitona on yleensä suoraan IVF. Me kuitenkin itse halusimme kokeilla inseminaatioita kun ovat niin helppoja ja halpoja IVF:ään verrattuna.
- endoepäilty
Hakeuduin itse 7,5 vuotta sitten gynelle epämäärääisten oireiden vuoksi (kivut, ruskea tiputteluvuoto yms.) Lääkäri epäili endoa ja sanoi, että kunhan alat perhettä suunnitella, kannattaa mennä tutkimuksiin jos puoleen vuoteen ei lasta ala kuulumaan. Kolmen vuoden kuluttua tästä käynnistä aloimme suunnitella perheenlisäystä - ja eihän sitä lasta alkanut kuulua. Niinpä lompsin Väestöliittoon ja kyselin (muiden tutkimusten ohessa) että kannattaisiko sinne laparoskopiaankin mennä. Hän ei kovin ruennut suositelemaan sitä, koska pystyin hyvin elämään kipujeni kanssa. Niinpä mulle tehtiin 3 inseminaatiota, tuloksetta. Lekuri väitti, että näillä hoidoilla aloitetaan, vaikka oiskin endoepäily. Itse sitä jäin vähän ihmettelemään, kuten myös sitä, ettei minua ohjattu laparoskopiaan!
Meni pari vuotta, ennen kuin olimme valmiita rankempiin hoitoihin; nyt yksi ivf ja yksi isci takana - ei tuloksia. Mulla ongelmana, että munasoluja tulee vain 2-4 kpl raskaillakin lääkeannoksilla (voikohan tämä oire johtua jotenkin endosta?)Nyt kokeillaan eri lääkitystä huhtikuulla; clomifenia ja gonal-F pistoksia rinnakkain (onko jollain kokemusta tällaisesta?). Lääkäri oli sitä mieltä, että jos munasoluja saadaan hyvin, tehdään taas icsi, mutta jos tulee vain muutama kuten yleensä, tehdään INSEMINAATIO! Tuntuu kyllä että pahasti mennään takapakkia, jos palataan inssihoitoon tässä vaiheessa. Mulla on ainakin se käsitys, ettei inssi kovin hyvin tehoa endo-potilaisiin! Pitäisköhän joka tapauksessa vaatia isci-hoito, vaikka munasoluja saataisiin kuinka vähän!?!? Endoanihan ei ole koskaan diagnosoitu, mutta oireet kyllä vahvasti siihen viittaisivat! Sitä myös mietin, että kannattaisiko kuitenkin varata aika myös laparoskopiaan, vaikka lääkäri sitä ei jostain syystä aiemmin suositellutkaan!?!vaatisin kyllä minä,kun näin maallikkona tilanteenne luin...Mikä ihme oli lääkärin perustelu suunnitelmiinsa?Kaikkea hyvää teille!!!:)
- endoepäilty
mansku1 kirjoitti:
vaatisin kyllä minä,kun näin maallikkona tilanteenne luin...Mikä ihme oli lääkärin perustelu suunnitelmiinsa?Kaikkea hyvää teille!!!:)
Kahden raskaamman hoidon jälkeen yksi lääkäri oli sitä mieltä, ettei enää hänen mielestään kannata jatkaa hoitoja ollenkaan (Olen kunnallisella puolella)! Menin toiselle lääkärille ja hän sitten ehdotti tätä em. hoitoa. Toisaalta olin iloinen, että hoitoja suostuttiin jatkamaan, mutta toisaalta aivan häkeltynyt siitä inssi-ajatuksesta, etten siinä tilanteessa osannut oikein sanoa tai vaatia mitään... Lekuri vain väitti, että todennäköisyys inssillä on ihan yhtä suuri! Sitä en kyllä minun tapauksessani voi millään uskoa!
Jaksuja kaikille hoitoihin! :) - tellu
Itselläni lapsettomuutta 7 vuotta takana päin ja minulla on teinitytöstä asti ollut kivuliaat kuukautiset. Niitä ruettiin ensin tutkimaan ja endoepäily tuli...perhettä ruettiin silloin samaan aikaan suunnittelemaan mieheni kanssa ja minulla aloitettiin koko hoito rumba laparoskopiasta. Pari pesäkettä saatiin poltettua ja toinen munanjohdin avattua. Sitten sponttaania yritystä puoli vuotta. Ei tulosta. Sitten ruettin vasta hormonihoitoja tekemään clomifeneista aloiteltiin ja nyt ollaan edetty jo toiseen ivf:ään joka toi toivotun tuloksen eli raskaana 16 viikolla....=)
Ihmettelen kovasti ettei sinulla ole hoidettu endoepäilyä pois,koska on monesti lapsettomuuden syy,samalla saisivat munanjohtimet auki jos siellä tukkoisuutta. Mutta jaksamista hoitoihin! - Skeptinen
tellu kirjoitti:
Itselläni lapsettomuutta 7 vuotta takana päin ja minulla on teinitytöstä asti ollut kivuliaat kuukautiset. Niitä ruettiin ensin tutkimaan ja endoepäily tuli...perhettä ruettiin silloin samaan aikaan suunnittelemaan mieheni kanssa ja minulla aloitettiin koko hoito rumba laparoskopiasta. Pari pesäkettä saatiin poltettua ja toinen munanjohdin avattua. Sitten sponttaania yritystä puoli vuotta. Ei tulosta. Sitten ruettin vasta hormonihoitoja tekemään clomifeneista aloiteltiin ja nyt ollaan edetty jo toiseen ivf:ään joka toi toivotun tuloksen eli raskaana 16 viikolla....=)
Ihmettelen kovasti ettei sinulla ole hoidettu endoepäilyä pois,koska on monesti lapsettomuuden syy,samalla saisivat munanjohtimet auki jos siellä tukkoisuutta. Mutta jaksamista hoitoihin!Todella mukava kuulla että endosta huolimatta hoidot tuottivat teillä tulosta ja vielä pitkän lapsettomuuden jälkeen. Itse olen suhtautunut valtavan skeptisesti hoitojen onnistumiseen omalla kohdalla, mutta jos teilläkin onnistui, niin ehkä se mahdollista meilläkin...
- tellu
Skeptinen kirjoitti:
Todella mukava kuulla että endosta huolimatta hoidot tuottivat teillä tulosta ja vielä pitkän lapsettomuuden jälkeen. Itse olen suhtautunut valtavan skeptisesti hoitojen onnistumiseen omalla kohdalla, mutta jos teilläkin onnistui, niin ehkä se mahdollista meilläkin...
joo hoidot ovat vihdoin ja viimein auttaneet. Mutta on toki että mulla ei ollut mitenkään paha endo että niitähän on tosi erilaisia muotoja... Mutta kun eihän mulla siihen ne ongelmat loppuneet, todettiin sitten vielä ennen aikaiset vaihdevuodet eli fsh-hormoni koholla ja toinen munasarja oli ruennut sanomaan jo pelia poikki kokonaan. Siitä olen tyytyväinen että minulla löydettiin syy mikä vaivaa kun on monia pareja joilla ei syytä löydetä miksi ei tule raskaaksi. että osattiin rueta hoitamaan oikealla tavalla. Kyllä täytyy sanoa että on se toivo mulla monesti tän 7 vuoden aikana menetettynä ollut ettei tästä tule yhtään mitään, mutta sitkeesti vaan olen hoidosta toiseen mennyt ja niin sitten se sieltä tuli kun en yhtään odottanut onnistumista olin jo varautunut taas pahimpaan niin sit mulle sanotaan että nyt tärppäsi ja nyt rv 16 menossa....että kyllä se aurinko vihdoin löysi mun risukkoon vaikka on kiertänyt vuosia sen ohitse..=)
Mutta sulle paljon tsemppiä ja jaksamista hoitoihin ja toivotaan että säkinpääset pian plussaamaan...=) - Skeptinen
tellu kirjoitti:
joo hoidot ovat vihdoin ja viimein auttaneet. Mutta on toki että mulla ei ollut mitenkään paha endo että niitähän on tosi erilaisia muotoja... Mutta kun eihän mulla siihen ne ongelmat loppuneet, todettiin sitten vielä ennen aikaiset vaihdevuodet eli fsh-hormoni koholla ja toinen munasarja oli ruennut sanomaan jo pelia poikki kokonaan. Siitä olen tyytyväinen että minulla löydettiin syy mikä vaivaa kun on monia pareja joilla ei syytä löydetä miksi ei tule raskaaksi. että osattiin rueta hoitamaan oikealla tavalla. Kyllä täytyy sanoa että on se toivo mulla monesti tän 7 vuoden aikana menetettynä ollut ettei tästä tule yhtään mitään, mutta sitkeesti vaan olen hoidosta toiseen mennyt ja niin sitten se sieltä tuli kun en yhtään odottanut onnistumista olin jo varautunut taas pahimpaan niin sit mulle sanotaan että nyt tärppäsi ja nyt rv 16 menossa....että kyllä se aurinko vihdoin löysi mun risukkoon vaikka on kiertänyt vuosia sen ohitse..=)
Mutta sulle paljon tsemppiä ja jaksamista hoitoihin ja toivotaan että säkinpääset pian plussaamaan...=)Virallisesti minun lapsettomuuteni syy kai on "selittämätön", sillä minunkin endolöydökset olivat niin vähäiset, ettei niillä (virallisesti) pitäisi olla vaikutusta lapsensaantiin. Mutta niin vaan on täälläkin seitsemän vuotta vierähtänyt ehkäisyttä ja ilman raskautta.
Olimme ajatelleet vielä kerran kokeilla inseminaatiota, jos tämä viimeisin (loppuviikosta selviää) ei tuota tulosta. Sitten pitäisi kyllä uskaltautua siihen IVF:ään (hui). - tellu
Skeptinen kirjoitti:
Virallisesti minun lapsettomuuteni syy kai on "selittämätön", sillä minunkin endolöydökset olivat niin vähäiset, ettei niillä (virallisesti) pitäisi olla vaikutusta lapsensaantiin. Mutta niin vaan on täälläkin seitsemän vuotta vierähtänyt ehkäisyttä ja ilman raskautta.
Olimme ajatelleet vielä kerran kokeilla inseminaatiota, jos tämä viimeisin (loppuviikosta selviää) ei tuota tulosta. Sitten pitäisi kyllä uskaltautua siihen IVF:ään (hui).eikun vaan rohkeesti ivf:ään ei se niin kamalaa ole. Ja nykyisin on lyhyen kaavan mukaankin saatavilla hoitoa ettei tarvitse nenäsumutetta käyttää, kuulema molemmissa hoidoissa onnistumis prosentti samalainen. Tsemppiä ja yritä jaksaa vaikka ei se helppoo ole henkisesti eikä fyysisesti!!!!
- Skeptinen
tellu kirjoitti:
eikun vaan rohkeesti ivf:ään ei se niin kamalaa ole. Ja nykyisin on lyhyen kaavan mukaankin saatavilla hoitoa ettei tarvitse nenäsumutetta käyttää, kuulema molemmissa hoidoissa onnistumis prosentti samalainen. Tsemppiä ja yritä jaksaa vaikka ei se helppoo ole henkisesti eikä fyysisesti!!!!
Minulla on jo reseptit valmiina IVF:ää varten. Saamme aloittaa sen kun siltä tuntuu (suomeksi: kun on saatu kasaan se tarvittava 2000 euroa).
Minulle lääkäri suosittelee sumutteellista versiota, sumute kuulemma hillitsee endoa riehaantumasta hoidon aikana. - endopotilas
NUo sinun hoidot tuntuu rahastamiselta. Jos olet endopotilas vaadi suoraan ivf-hoitoa. ja voit yrittää lahjoitetulla munasolulla jos omia ei tule tarpeeksi. ja vaihda ihmeessä jo lääkäriä. Minulla erittäin huonot kokemukset Väestöliiton hoidosta. Mene yksityiselle lapsettomuusklinikalle
- endopotilas
Endo tuhoaa munasarjoja joten munasolujen vähäisyys todennäköisesti johtuu endosta. Itsellänikin tuli vain 2 munasolua joissa ei ollut mitään elämää ja tosi isot hormoonimäärät jouduin pistämään
- elke
Ehdottomasti pitäisi mielestäni vaatia laparoskopia, jos kerran endoa epäillään. Siinähän samalla voidaan yrittää hoitaa se poiskin mikä yleensä nostaa mahdollisuuksia tulla raskaaksi. Tosin aina endolle ei voi tehdä mitään laparoskopiassakaan. Itselläni nimittäin todettiin laparoskopiassa juuri sellainen muoto, jota ei voinut polttaa pois. Leikanneen lääkärin mukaan se oli kuitenkin sellainen, jonka ei pitäisi pahemmin vaikuttaa raskaaksi tuloon.
Käsittääkseni laparoskopia tehdään yleensä aina ensimmäisten tutkimusten joukossa, jos endoa epäillään. Ihmettelen, ettei tätä olla tarkistettu ja diagnosoitu jo alkuvaiheessa. - endoepäilty
elke kirjoitti:
Ehdottomasti pitäisi mielestäni vaatia laparoskopia, jos kerran endoa epäillään. Siinähän samalla voidaan yrittää hoitaa se poiskin mikä yleensä nostaa mahdollisuuksia tulla raskaaksi. Tosin aina endolle ei voi tehdä mitään laparoskopiassakaan. Itselläni nimittäin todettiin laparoskopiassa juuri sellainen muoto, jota ei voinut polttaa pois. Leikanneen lääkärin mukaan se oli kuitenkin sellainen, jonka ei pitäisi pahemmin vaikuttaa raskaaksi tuloon.
Käsittääkseni laparoskopia tehdään yleensä aina ensimmäisten tutkimusten joukossa, jos endoa epäillään. Ihmettelen, ettei tätä olla tarkistettu ja diagnosoitu jo alkuvaiheessa.Kiitos kaikille mielipiteistä sekä tsempeistä! Ja sylin täydeltä onnitteluja Tellulle raskauden johdosta pitkän hoitorumban jälkeen!!! ;)
Endopotilas: Minulla oli myös epäilys, että munasolujen määrän vähäisyys saattaa johtua endosta! Eipä taida siihen ongelmaan laparoskopiakaan auttaa?? Pelkkää rahastusta nämä minun hoidot tuskin kuitenkaan ovat, olen nimittäin nyt kunnallisella puolella ("halvat ja helpot" hoidot kävin kyllä aiemmin Väestöliitossa). Kunnallisen puolen ongelma vain on se, että SUURIN PIIRTEIN JOKAISELLA KÄYNNILLÄ ON ERI LÄÄKÄRI JA AIKAA VAIN 10 MIN./ KERTA! Siinä ajassa kun tutkitaan ja tehdään hoitosuunnitelmat, niin tietäähän sen mitä siitä tulee... Ehkä todellakin pitäisi mennä yksityiselle!!
Mulla on siis seuraava hoitoaika varattu huhtikuun alkuun. Yritän vaatia sitä ICSIä!! Olemme ajatelleet, että tähän saavat hoidot loppua; jos tulosta ei tule (lääkärin mukaan mahdollisuudet ovat näillä muniksilla kehnot), harkitsemme adoptiota. Todennäköisesti emme lähde luovutetuilla soluilla koettamaan (vaikka eihän sitäkään koskaan tiedä?).
Jos viimeinen hoito ei tuota tulosta, taidan vaatia aikaa sinne laparoskopiaan! (Käsittääkseni sinne on n. puolen vuoden jonot?) Laparoskopian jälkeen voisimme sitten yritellä luomuna ja odotella ihmettä...!!! (Taitaa meillä mennä vähän nurinkurisessa järjestyksessä nämä hoidot...)
Onnea ja jaksamista hoitoihin kaikille endopotilaille - ja muillekin!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645110Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362319- 2562303
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti662277Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191494Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191428Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai49998- 89986
- 66917
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12909