Oma tarinani: vaikea refluksi voi olla ilman närästystäkin!

ismes

Vain 75 %:lla refluksitaudista kärsivillä esiintyy närästystä. Ilmeisesti osalla peruslääkäreistä ei tämä ole tiedossa, sillä oma refluksini jäi vuosikausiksi hoitamatta, koska minulla ei ollut polttavaa tunnetta ruokatorvessa. Mahansisältö kyllä huljui ylös alas pitkin ruokatorvea aina ruokailun jälkeen ja sen kyllä tunsi, mutta koska varsinaisia kipuja ei ollut juuri koskaan, kuvittelin sen olevan jokseenkin normaalia.

Puhumista vaikeuttava jatkuva rykimistarve, puristava tunne kurkussa, karvas maku suussa, pahanhajuinen hengitys ja omituiset ongelmat lauluäänen kanssa (kyse ei ollut väärästä laulutekniikastakaan) laitettiin milloin sieni-infektion, milloin astmalääkkeistä johtuvan ärsytyksen piikkiin; eräskin lääkäri totesi tylysti: "valittavanasi on astma tai ääniongelmat, ei kurkkuoireillesi mitään voi".

Kävi niinkin huvittavasti, että löysin ratkaisun avaimet omatoimisesti netistä. Googletin "constant throat-clearing" ja johan alkoi tulla infoa. Oireeni olivat selvästi refluksin aiheuttamia. Hakeuduin vatsatähystykseen, ph-vuorokausimittaukseen ja lääkehoitoakin kokeiltiin. Happosalpaajista oli kuitenkin vain osittain apua. Minulla oli väljä mahanportti ja palleatyrä, ja happosalpaajathan eivät niille mitään mahda (refluksia kun voi olla myös muunlaista kuin hapanta). Lisäksi jatkuva happosalpaajien käyttö altistaa mahakatarrille, jollainen minulla oli aiemmin lievänä todettu.

Torstaina olin sitten fundoplikaatioleikkauksessa, jossa korjattiin palleatyrä ja kiristettiin mahanporttia.

Tarinan opetuksena voisi olla kenties, että lääkärien diagnooseihin tai ammattitaitoon ei todellakaan kannata sokeasti luottaa vain siksi, että kyseessä on lääkäri. Kannattaa etsiä tietoa myös omatoimisesti ja uskaltaa tarvittaessa kyseenalaistaa ammattilaisen arvio, sekä vaatia oikeanlaista hoitoa. Ihmisiähän ne lääkäritkin ovat, ja kun potilaita ravaa vastaanotolla päivittäin kymmeniä, ei aina voi olettaa, että jokaiseen ongelmaan jaksettaisiin syventyä riittävästi.

28

30295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • himpsukka

minkälainen se leikkaus oli??? olen itse menossa refluksi leikkaukseen. portti on vähän löysä.
      vähän pelottaa se leikkaus..!!!!!

• että semmosta

viimeinkin todettu ja sitä enne eräs lääkäri sano että minulla on krooninen keuhkoputken tulehdus vaikka en polta ja keuhkot kuvattu,toinen lääkäri sano että ei johdu keuhkoista,kolmas epäili luulotautia ja että mulla on paha mieli,neljäs sano että harmittaako kun et olekkaan koiralle allerginen kun kävin allergiatestissä,viides lääkäri sano ei sulla oikeastaan ole kun lievä refluksi ja varmaan johtuu muusta?Mutta nyt pitäs mennä kuudennelle lääkärille,taidan kuitenkin olla menemättä!

• ismes

Leikkaus oli siis fundoplikaatio, jossa mahalaukun yläosa (fundus) kierrettiin ruokatorven alaosan ympärille (tehtiin siis 360-asteinen "mansetti"). Lisäksi korjattiin palleatyrä, joka pahensi refluksia, mutta joka sinällään ei ole ihmiselle vaarallinen.

Kannattaa googlettaa "fundoplikaatio", niin löytyy heti lisäinfoa. Jos englanti taittuu niin "fundoplication"-hakusanalla löytyy vielä enemmän linkkejä.

Leikkaukseen ei mielestäni pidä missään nimessä mennä, ennen kuin on huolellisesti ottanut selvää leikkauksen mahdollisista hyödyistä ja komplikaatioista! Joillekin leikkauksesta toipuville on esimerkiksi ollut yllätys, että ensimmäiset neljä viikkoa ollaan liemi-/sosedieetillä ja nieleminen voi joillekin olla hankalaa pidempäänkin. Toisin sanoen, parantuminen vie aikaa. Useampia viikkoja kestävä parantumisjakso on kuitenkin pieni hinta siitä, että refluksi saadaan hoidettua.

Kenen tahansa operoitavaksi ei kannata mennä, koska leikkaus vaatii kirurgilta kokemusta. Kirurgilla pitäisi olla takanaan useampi kymmenen vastaavaa leikkausta, koska kokemattomissa käsissä voidaan homma sössiä herkemmin.

Muista kysyä kirurgilta kaikki, mikä vain mieltä painaa! Leikkaukseen kun ei pidä suin päin mennä; kyse on kuitenkin sisuskalujen uusiksi laittamisesta.

Oma paranemiseni etenee päivä päivältä. Turvotuksen takia on vielä mahdoton sanoa leikkauksen lopullisesta tuloksesta, mutta tällä hetkellä tuntuu, ettei tein aivan oikean päätöksen leikkauksen suhteen.

Kaiken tämän manaamisen jälkeen on kuitenkin syytä muistaa, että 90 % on erittäin tyytyväisiä leikkaukseen vielä viiden vuoden päästäkin. Tuskin fundoplikaatioita muuten niin paljon nykyään tehtäisiinkään...

• ismes
        että semmosta kirjoitti:

viimeinkin todettu ja sitä enne eräs lääkäri sano että minulla on krooninen keuhkoputken tulehdus vaikka en polta ja keuhkot kuvattu,toinen lääkäri sano että ei johdu keuhkoista,kolmas epäili luulotautia ja että mulla on paha mieli,neljäs sano että harmittaako kun et olekkaan koiralle allerginen kun kävin allergiatestissä,viides lääkäri sano ei sulla oikeastaan ole kun lievä refluksi ja varmaan johtuu muusta?Mutta nyt pitäs mennä kuudennelle lääkärille,taidan kuitenkin olla menemättä!

"Mutta nyt pitäs mennä kuudennelle lääkärille,taidan kuitenkin olla menemättä!"

No mene sille lääkärille, joka sitä refluksiakin osasi epäillä ja laittoi sinut tutkimuksiin. Tehtiinkö sulle mahatähystys ja/tai vuorokausi-ph-mittaus? Kirjoituksesi perusteella kuulostaa siltä, että sinullakin on ns. epätyypillisiä refluksioireita, koska refluksidiagnoosi tuli näin myöhään.

Jos sulla tulee hapot nieluun asti, niin sen saa parhaiten selvitettyä juuri ph-mittauksella, jossa toinen ph-anturi menee mahaan ja toinen jää ruokatorven yläosaan. Siitä sitten näkee, kuinka usein ja mihin vuorokauden aikaan refluksia esiintyy ja nousevatko hapot ylös asti.

• että semmosta...
        ismes kirjoitti:

Leikkaus oli siis fundoplikaatio, jossa mahalaukun yläosa (fundus) kierrettiin ruokatorven alaosan ympärille (tehtiin siis 360-asteinen "mansetti"). Lisäksi korjattiin palleatyrä, joka pahensi refluksia, mutta joka sinällään ei ole ihmiselle vaarallinen.

Kannattaa googlettaa "fundoplikaatio", niin löytyy heti lisäinfoa. Jos englanti taittuu niin "fundoplication"-hakusanalla löytyy vielä enemmän linkkejä.

Leikkaukseen ei mielestäni pidä missään nimessä mennä, ennen kuin on huolellisesti ottanut selvää leikkauksen mahdollisista hyödyistä ja komplikaatioista! Joillekin leikkauksesta toipuville on esimerkiksi ollut yllätys, että ensimmäiset neljä viikkoa ollaan liemi-/sosedieetillä ja nieleminen voi joillekin olla hankalaa pidempäänkin. Toisin sanoen, parantuminen vie aikaa. Useampia viikkoja kestävä parantumisjakso on kuitenkin pieni hinta siitä, että refluksi saadaan hoidettua.

Kenen tahansa operoitavaksi ei kannata mennä, koska leikkaus vaatii kirurgilta kokemusta. Kirurgilla pitäisi olla takanaan useampi kymmenen vastaavaa leikkausta, koska kokemattomissa käsissä voidaan homma sössiä herkemmin.

Muista kysyä kirurgilta kaikki, mikä vain mieltä painaa! Leikkaukseen kun ei pidä suin päin mennä; kyse on kuitenkin sisuskalujen uusiksi laittamisesta.

Oma paranemiseni etenee päivä päivältä. Turvotuksen takia on vielä mahdoton sanoa leikkauksen lopullisesta tuloksesta, mutta tällä hetkellä tuntuu, ettei tein aivan oikean päätöksen leikkauksen suhteen.

Kaiken tämän manaamisen jälkeen on kuitenkin syytä muistaa, että 90 % on erittäin tyytyväisiä leikkaukseen vielä viiden vuoden päästäkin. Tuskin fundoplikaatioita muuten niin paljon nykyään tehtäisiinkään...

mulle tehty se 24 tunnnin haponhyökkäystesti ja siitä se ilmeni että on refluksia.Lääkärillä kävin ja myös erikoilääkärillä koska kurkkuni on jatkuvasti kun tulehtunut.Hän sano että harvon minun tapauksessa tehdään leikkausta ja haponsalpaajalääke vaikka loppuelämäksi!Tsemppiä!

• ismes
        että semmosta... kirjoitti:

mulle tehty se 24 tunnnin haponhyökkäystesti ja siitä se ilmeni että on refluksia.Lääkärillä kävin ja myös erikoilääkärillä koska kurkkuni on jatkuvasti kun tulehtunut.Hän sano että harvon minun tapauksessa tehdään leikkausta ja haponsalpaajalääke vaikka loppuelämäksi!Tsemppiä!

Leikkauksia tehdään kurkkuvaivoja aiheuttavan refluksin takia vähemmän ehkä siksi, että sen tehoavuudesta "epätyypillisiin" refluksioireisiin on vielä kovin vähän tieteellistä näyttöä - uskomatonta kyllä. Kaiken järjen mukaan onnistunut leikkaus kuitenkin auttaa myös tähän epätavalliseen refluksiin, koska happoa ei pääse vatsalaukusta nousemaan (olettaen että nieluvaivat ovat todella johtuneet refluksista, mikä ei tietenkään ole aina itsestäänselvyys). Leikkaus ei kuitenkaan takaa, että lääkkeistä pääsisi kokonaan eroon.

Olen itse kolmekymppinen, enkä missään nimessä tykännyt ajatuksesta, että söisin happosalpaajia lopun elämääni. Vatsahapot kun eivät ole vatsasssa turhan päiten, vaan ruuansulatuksen vuoksi, ja nieluoireissa haponsalpauksen pitäisi olla sataprosenttinen, koska kurkku reagoi refluksiin paljon herkemmin kuin ruokatorvi.

Mitä tapahtuisi vuosikymmenien päästä? Siitä ei ole mitään takeita: nämä lääkkeet ovat olleet vielä niin vähän aikaa käytössä, että pitkäaikaisvaikutuksia voidaan vain arvailla (esim. mahdollinen syöpäriski). Joillakin happosalpaajat ovat aiheuttaneet pitkäaikaiskäytössä gastriittia ja muita vaivoja, esim. ruuansulatusongelmia. Lisäksi, nämä lääkkeet maksavat törkeän paljon, eivätkä ainakaan minun tapauksessani auttaneet kuin todella suurina annoksina, eivätkä aina silloinkaan.

On ihan oikein, ettei leikkausta mainosteta jonkinlaisena patenttiratkaisuna refluksiin. Onhan se iso operaatio ja komplikaatioriskit ovat aina olemassa. Omalta osaltani olin täysin valmis sen riskin ottamaan enkä ole vielä katunut.

Toivottavasti vaivaasi löytyy helpotus - tavalla tai toisella. :)

• että semmosta...
        ismes kirjoitti:

Leikkauksia tehdään kurkkuvaivoja aiheuttavan refluksin takia vähemmän ehkä siksi, että sen tehoavuudesta "epätyypillisiin" refluksioireisiin on vielä kovin vähän tieteellistä näyttöä - uskomatonta kyllä. Kaiken järjen mukaan onnistunut leikkaus kuitenkin auttaa myös tähän epätavalliseen refluksiin, koska happoa ei pääse vatsalaukusta nousemaan (olettaen että nieluvaivat ovat todella johtuneet refluksista, mikä ei tietenkään ole aina itsestäänselvyys). Leikkaus ei kuitenkaan takaa, että lääkkeistä pääsisi kokonaan eroon.

Olen itse kolmekymppinen, enkä missään nimessä tykännyt ajatuksesta, että söisin happosalpaajia lopun elämääni. Vatsahapot kun eivät ole vatsasssa turhan päiten, vaan ruuansulatuksen vuoksi, ja nieluoireissa haponsalpauksen pitäisi olla sataprosenttinen, koska kurkku reagoi refluksiin paljon herkemmin kuin ruokatorvi.

Mitä tapahtuisi vuosikymmenien päästä? Siitä ei ole mitään takeita: nämä lääkkeet ovat olleet vielä niin vähän aikaa käytössä, että pitkäaikaisvaikutuksia voidaan vain arvailla (esim. mahdollinen syöpäriski). Joillakin happosalpaajat ovat aiheuttaneet pitkäaikaiskäytössä gastriittia ja muita vaivoja, esim. ruuansulatusongelmia. Lisäksi, nämä lääkkeet maksavat törkeän paljon, eivätkä ainakaan minun tapauksessani auttaneet kuin todella suurina annoksina, eivätkä aina silloinkaan.

On ihan oikein, ettei leikkausta mainosteta jonkinlaisena patenttiratkaisuna refluksiin. Onhan se iso operaatio ja komplikaatioriskit ovat aina olemassa. Omalta osaltani olin täysin valmis sen riskin ottamaan enkä ole vielä katunut.

Toivottavasti vaivaasi löytyy helpotus - tavalla tai toisella. :)

kyllä hankala tauti sillä rajottaa elämääni paljon juuri tuon kurkun ärsytyksen takia ja en voi mennä mihinkään esm.leffaan koska häiritsen muita ja aina joku tarjoaa pastillia mutta nehän ei sovi ollenkaan.Haponsalpaajat on todella törkeän hintasia ja miitenkin itse en niistä juurikaan apua saanut.Mutta on hyvä keskustella täällä ja muiden kokemukset rohkaisee varmaan muuhun ratkasuun minunkin kohdalla jos ei vaiva ala helpottamaan.Eli leikkaus kanssa kiinnostaa sillä olen lukenu jostain että refluksitauti on paljon hankalampi kun sydänsairaus sillä tämä todella piinaa ja ei ole vielä kunnon lääkkeitä.Mutta jos tämä helpottus jotenkin vielä vaikka vuosia mulla ollut ja ei ainakaan vielä ole paremmaksi muuttunu.

• ismes
        että semmosta... kirjoitti:

kyllä hankala tauti sillä rajottaa elämääni paljon juuri tuon kurkun ärsytyksen takia ja en voi mennä mihinkään esm.leffaan koska häiritsen muita ja aina joku tarjoaa pastillia mutta nehän ei sovi ollenkaan.Haponsalpaajat on todella törkeän hintasia ja miitenkin itse en niistä juurikaan apua saanut.Mutta on hyvä keskustella täällä ja muiden kokemukset rohkaisee varmaan muuhun ratkasuun minunkin kohdalla jos ei vaiva ala helpottamaan.Eli leikkaus kanssa kiinnostaa sillä olen lukenu jostain että refluksitauti on paljon hankalampi kun sydänsairaus sillä tämä todella piinaa ja ei ole vielä kunnon lääkkeitä.Mutta jos tämä helpottus jotenkin vielä vaikka vuosia mulla ollut ja ei ainakaan vielä ole paremmaksi muuttunu.

Tässä englanninkielentaitoisille mielenkiintoinen linkki yhteen tieteelliseen tutkimukseen, jonka mukaan 86 % ruokatorven ulkopuolisista refluksioireista kärsivistä oli saanut apua leikkauksesta (Nissenin fundoplikaatio) siinä määrin, että oireet ja lääkkeidentarve olivat hävinneet lähes kokonaan. Valitettavasti leikkauksen vaikutusta tähän "epätyypilliseen" refluksiin on kuitenkin tutkittu toistaiseksi hyvin vähän, mutta lupaavalta näyttää. Leikkauksen lopputuloshan on paljolti riippuvainen myös leikkaavan kirurgin kokemuksesta, mikä on myös joissakin tutkimuksissa todettu.

http://www.sodbrennen-welt.de/science/2002/2002_12368611.htm

• eteenpäin?

Minulla on ollut refluksiin liittyviä oireita jo 13-vuotiaasta saakka, nyt olen 30-vuotias. Minun on jatkuvasti "selvitettävä" kurkkuani, ryvittävä tai muuten kakisteltava. Tätä esiintyy erityisesti ruokailun jälkeen. Lisäksi olen kärsinyt saman ajan myös pahanhajuisesta hengityksestä. Minulla on myös voimakkaita yskäkohtauksia.
      Vatsalaukkuni tähystettiin kaksi vuotta sitten. Tuloksena oli lievä tulehdus eli gastriitti. Siihen en saanut mitään hoitoa. Nyt kun ruoka on tuntunut todellakin seilaavan kurkussa, olen käyttänyt kuukauden kuurin Somacia. Joskus aikaisemmin hoitona oli joku toinen reseptilääke samaan vaivaan, sitä käytin puolitoista kuukautta. Kummastakaan ei ole ollut apua pahanhajuiseen hengitykseen tai rykimiseen, ruoan seilaamisen tunteeseen kylläkin.
      Kuinka sinä sait nuo tutkimukset? Löydettiinkö tuo löystynyt vatsaportti tähystyksessä? Minulle ei tähystystuloksissa ainakaan mainittu, että sellainen vaiva olisi. Eikä palleatyrästäkään ollut mainintaa.
      Tosin pH-mittausta ei ole tehty. Mietin vain, pitäisikö vielä hakeutua jollekin yksityislääkärille, jotta pH-mittaus tehtäisiin? Toisaalta olen ravannut lääkärissä maha- ja suolisvaivojen kanssa jo niin paljon, että ei enää hirveästi huvita.. Voisiko nämä minun oireeni kuitenkin selittyä samalla vaivalla kuin sinunkin?

• ismes

Tapauksesi kuulostaa lähes täsmälleen samalta kuin minulla, ikääsi myöten. :)

Minulla itse asiassa todettiin jo vauvaikäisenä refluksi, mutta jostain kumman syystä en sitten enää syönytkään lääkkeitä tarhaiän jälkeen. Ilmeisesti koska ei ollut närästystä, ongelma "unohtui" (???). Nyt ainakin viimeisten viiden vuoden aikana tuo rykiminen on vain pahentunut. On uskomatonta kuinka tietämättömiä peruslääkärit voivat tästä asiasta olla!

Tutkimuksiin olisin tuskin koskaan päässyt, ellen olisi osannut niitä vaatia. Toisin sanoen, esitin itse, että kyseessä on refluksi ja vetosin löytämiini nettilähteisiin. Jos ruoka "seilaa" kurkussasi (kuten minulla teki, ilman varsinaista närästystä), on mahanportissa väkisinkin jotain häikkää.

Väljyyden pitäisi kai näkyä tähystyksessä (tyrä ei aina välttämättä?), mutta kahden anturin ph-vuorokausimittauksella sen pitäisi ainakin selvitä. Eli sellainen sinulle kannattaisi mielestäni ehdottomasti tehdä. Toinen anturi on siis mahanportin lähellä ja toinen ylempänä nielussa. Pienikin refluktointi voi aiheuttaa oireita nielussa - Koufmanin tutkimuksen mukaan jopa vain kolme refluktointia viikossa nieluun voi jo aiheuttaa vahinkoa! Minullekin lääkäri sanoi ph-mittauksen jälkeen, että "ei tämä vielä huolestuttavan rajoissa ole". Kuitenkin oli selvästi nähtävissä, että hapot virtasivat ruokatorven yläosaan nelisenkymmentäkertaa vuorokaudessa...

On tutkittu, että vain 60 % saisi apua 2 x päivässä otettavasta happosalpaajalääkkeestä (esim. Somac, Nexium). Lisäksi lääkitystä pitäiisi jatkaa mahdollisesti jopa puoli vuotta suurella annoksella. Minulla 2 x 40 mg Nexium ei ainakaan auttanut. Ja tässä aletaan tulla myös rahalliseen puoleen, nämä lääkeet _maksavat_.

Itse olin hyvin skeptinen lääkkeiden suhteen. Vatsahapot pitäisi estää sataprosenttisesti, ja mitä se tekee ruuansulatukselle ja mahalaukulle vuosikausien tähtäimellä? Tässä ollaan kuitenkin vielä nuoria ja elämää edessä. Nämä uuden sukupolven lääkkeet ovat olleet markkinoilla vasta kymmenisen vuotta, joten miten on esim. syöpäriskin laita? Sitä ei tiedetä.

• että semmosta

lopulta oli se josta selvisi refluksi mutta myös lievä.Vaiva on kyllä ihan samanlaista,kovia yskänpuuskia ja jatkuva rykimisen tarve.Mutta Locekkia söin vuosia ja en saanu apua en myöskään Somacista.Nyt otan vain illalla Rennietä ja yritän päivän selvitä mutta mielettömiä väsymyskohtauksia ja hengenahdistusta myös syönnin jälkeen.Nuorena minulla oli myös kun pitkään autossa istuin ihmeellisiä kovia rintakipukohtauksia mutta silloin ei tutkittu sitä.Lääkäri sano että iän mukana tämä vaan pahenee koska paikat löystyy!

• että semmosta
        että semmosta kirjoitti:

lopulta oli se josta selvisi refluksi mutta myös lievä.Vaiva on kyllä ihan samanlaista,kovia yskänpuuskia ja jatkuva rykimisen tarve.Mutta Locekkia söin vuosia ja en saanu apua en myöskään Somacista.Nyt otan vain illalla Rennietä ja yritän päivän selvitä mutta mielettömiä väsymyskohtauksia ja hengenahdistusta myös syönnin jälkeen.Nuorena minulla oli myös kun pitkään autossa istuin ihmeellisiä kovia rintakipukohtauksia mutta silloin ei tutkittu sitä.Lääkäri sano että iän mukana tämä vaan pahenee koska paikat löystyy!

ja todellakin tästä vaivasta en ole päässyt,pahimmat oireet alko 40-senä.Tämä voi olla perityvää,äidilläni sama ja hänen äidillä oli myös ihan samanlaista elämä kun mulla nyt.Silloin ei tiedetty edes että vois johtua vatsasta mutta mummollani oli Samarinia aina yöpöydällä ja varsinkin kun hän lypsi lehmät sen jälkeen alko yskimään.Eli isku kumarassa!Myös autossa istuessa mummoni yski eli varmaan sama vaiva ja hänelle oli lääkäri määränny astmatupakoita joita oli -60 luvulla mutta nekään ei auttanu.

Eli varmaan on perinnöllistä ja äitini yskii myös ihan samalla lailla kun minä ja hänellä on palleatyrä mutta hapansalpaajia vaan määrätty.

Nytkin mulla polttaa kurkkua mutta mitä tässä voi tehdä muuta kun kärsiä!Voimia!

• ismes
        että semmosta kirjoitti:

ja todellakin tästä vaivasta en ole päässyt,pahimmat oireet alko 40-senä.Tämä voi olla perityvää,äidilläni sama ja hänen äidillä oli myös ihan samanlaista elämä kun mulla nyt.Silloin ei tiedetty edes että vois johtua vatsasta mutta mummollani oli Samarinia aina yöpöydällä ja varsinkin kun hän lypsi lehmät sen jälkeen alko yskimään.Eli isku kumarassa!Myös autossa istuessa mummoni yski eli varmaan sama vaiva ja hänelle oli lääkäri määränny astmatupakoita joita oli -60 luvulla mutta nekään ei auttanu.

Eli varmaan on perinnöllistä ja äitini yskii myös ihan samalla lailla kun minä ja hänellä on palleatyrä mutta hapansalpaajia vaan määrätty.

Nytkin mulla polttaa kurkkua mutta mitä tässä voi tehdä muuta kun kärsiä!Voimia!

"Nytkin mulla polttaa kurkkua mutta mitä tässä voi tehdä muuta kun kärsiä!"

Nimenomaan ei ole välttämättä pakko kärsiä, sen vuoksi minäkin leikkaukseen halusin. Enkä nyt halua saarnata, että leikkaus olisi aina oikea ratkaisu, koska siinä on riskinsä. Kuitenkin suurin osa saa siitä selkeää apua ja heidän elämänlaatunsa paranee. Olettaen tietenkin, että vaiva on alun perin johtunut refluksista ja leikkaus menee hyvin.

Voimia vaan kaikille vaivasta kärsiville minunkin puolestani. Nähtäväksi jää, auttoiko leikkaus minua lopulta vai ei.

• ismes
        että semmosta kirjoitti:

"ph-mittaus lopulta oli se josta selvisi refluksi mutta myös lievä.Vaiva on kyllä ihan samanlaista,kovia yskänpuuskia ja jatkuva rykimisen tarve."

Refluksi voi olla mittauksen mukaan "lievä" (kuten minullekin sanottiin), mutta refluksin aiheuttamiin nieluvaivoihin erikoistunut tutkija J.A. Koufman havaitsi eräässä tutkimuksessaan, että kolmekin refluktointia viikossa ylös nieluun asti voi saada jo vahinkoa aikaan!

On siis hyvin kyseenalaista lääkärin väittää refluksia lieväksi, jos potilaan subjektiiviset oireet sanovat jotain täysin muuta. LPR (eli nieluoireita aiheuttava, "epätyypillinen" laryngofaryngeaalinen refluksi) on muutenkin oireistoltaan hyvin moninainen ja epäselvä, ja ainakin peruslääkäreiden keskuudessa ilmeisen tuntematon tauti. Kuitenkin sinulla on todettu refluksointia nielussa asti... joten oirekuvauksesi perusteella tuntuu kyllä oudolta kutsua refluksitautiasi lieväksi.

Tiedän hyvin, kuinka RASITTAVAA jatkuva rykiminen voi olla niin fyysisesti kuin psyykkisestikin.

• kurkku07
        ismes kirjoitti:

"ph-mittaus lopulta oli se josta selvisi refluksi mutta myös lievä.Vaiva on kyllä ihan samanlaista,kovia yskänpuuskia ja jatkuva rykimisen tarve."

Refluksi voi olla mittauksen mukaan "lievä" (kuten minullekin sanottiin), mutta refluksin aiheuttamiin nieluvaivoihin erikoistunut tutkija J.A. Koufman havaitsi eräässä tutkimuksessaan, että kolmekin refluktointia viikossa ylös nieluun asti voi saada jo vahinkoa aikaan!

On siis hyvin kyseenalaista lääkärin väittää refluksia lieväksi, jos potilaan subjektiiviset oireet sanovat jotain täysin muuta. LPR (eli nieluoireita aiheuttava, "epätyypillinen" laryngofaryngeaalinen refluksi) on muutenkin oireistoltaan hyvin moninainen ja epäselvä, ja ainakin peruslääkäreiden keskuudessa ilmeisen tuntematon tauti. Kuitenkin sinulla on todettu refluksointia nielussa asti... joten oirekuvauksesi perusteella tuntuu kyllä oudolta kutsua refluksitautiasi lieväksi.

Tiedän hyvin, kuinka RASITTAVAA jatkuva rykiminen voi olla niin fyysisesti kuin psyykkisestikin.

Suomessa edes erityislääkärit eivät todellakaan
        tunnu tietävän LPR:stä paljoakaan.
        Eli jos haluaa enemmän tietoa asiasta,
        englanninkielisistä sivustoista löytyy
        melko paljon tutkimuksia.

Yleisesti ottaen sivuilla mainitaan ilman muuta refluksin alalajit: perinteisempi närästysrefluksi (GERD) ja hiljainen refluksi (LPR, laryngofaryngeaalinen). Niiden sekamuotojakin voi esiintyä.

LPR-tutkimukset suorittaa nenä-, korva ja kurkkulääkäri. Ensisijaisia tutkimuksia ovat
        äänihuulten/kurkun alueen tähystys, ruokatorven varjoainekuvaus ( pillillä nestettä eri makuuasennoissa = Bernsteinin testi), Ph-mittaus.
        Tämän lisäksi voidaan tehdä mahatähystys (joka voidaan suorittaa yksityisellä puolella myös nukutuksessa). (Alku)lääkityksen tulisi kestää
        puolisen vuotta kaksinkertaisena päiväannoksena
        (varsinaisen annoksen määrä epäselvä - 2 x 20mg vai 2 x 40mg esim. Nexium??).

Onko kellään tietoa onko etelä-Suomessa ketään
        asiasta enemmän tietävää lääkäriä?

• kirsi

Kirjoitin tuossa muutama viesti sitten oman tarinani, olen se kolmekymppinen, jolla on samoja oireita kuin sinullakin ismes on ollut.

ilmeisesti nuo pH-mittaukset tehdään julkisella sektorilla? kuinka kauan sinulla meni, että pääsit mittaukseen? olen yrittänyt kysellä yksityisiltä, mutta missään ei tehdä mittausta. julkiselle puolelle pääsyä taas joutuu odottamaan puoli vuotta tai enemmänkin, niin minulle on käynyt muiden tutkimusten kanssa. entä kuinka pian tutkimustulosten valmistumisen jälkeen pääsit leikkaukseen?

• ismes

Minä pääsin sekä tähystykseen että ph-mittaukseen muutaman päivän odotusajalla, koska oppilasterveydenhuolto hankki ne ostopalveluna yksityiseltä. Sekä tähystys että ph-mittaus tehtiin täällä Tampereella Koskiklinikalla. Toki ensin piti odottaa muutama viikko tähystystuloksia, jonka jälkeen tähystyksen tehnyt lääkäri suositteli sitä ph-mittausta.

Valitettavasti jonotusajat julkiselle puolelle ovat paljon pidemmät. Ph-mittauksen jälkeen meni muistaakseni kolme tai neljä kuukautta, että pääsin edes kirurgin konsultaatioon julkiselle puolelle. Ja vasta sen jälkeen laitettiin leikkausjonoon, jossa olin sitten nelisen kuukautta. Hoitotakuun vuoksi jonotusajoilla on ainakin periaatteessa katto, eli puoli vuotta pitäisi olla maksimi per hoito. Sinullakin oirekuvauksesi perusteella olisi kyllä syytä tutkia vaivaasi tarkemmin. Olen huomannut että tutkimuksiin ei aina pääse, jos ei osaa vaatia. Nämä toimenpiteet kun maksavat. Valitettavasti näin. :/

• piinaa

Moikka!
      Onko leikkaus auttanut sulla vaivoihin? Mulla tehty leikkaus yli vuosi sitten ja nielussa edelleen jatkuva palantunne ja kipu. Onko jollain kokemuksia?

• sama tilanne

Moikka!
        Mulla on ama tilanne. leikkaus tehtiin miltei kaksi vuotta sitten. Välillä nielu on siedettävässä kunnossa (todella kovalla ruokavaliolla) ja välillä tosi karmee tunne nielussa. Sen olen ainakin huomannut, että pitkäkseen ei sa mennä kun ehkä vasta 4 tunnin kuluttua vaikka olis syöny vähän puuroa. Sillon kun tilanne on parempi niin 2 tuntiakin voi riittää. ootko löytäny mitään selviytymiskeinoja? Musta tuntuu, että lääkärit ei oikeen usko ton vaivan olemassaoloon enää leikkauksen jäkeen. Millasen vastanoton olet saanut lekureilta?

• Nimetön
        sama tilanne kirjoitti:

Moikka!
        Mulla on ama tilanne. leikkaus tehtiin miltei kaksi vuotta sitten. Välillä nielu on siedettävässä kunnossa (todella kovalla ruokavaliolla) ja välillä tosi karmee tunne nielussa. Sen olen ainakin huomannut, että pitkäkseen ei sa mennä kun ehkä vasta 4 tunnin kuluttua vaikka olis syöny vähän puuroa. Sillon kun tilanne on parempi niin 2 tuntiakin voi riittää. ootko löytäny mitään selviytymiskeinoja? Musta tuntuu, että lääkärit ei oikeen usko ton vaivan olemassaoloon enää leikkauksen jäkeen. Millasen vastanoton olet saanut lekureilta?

2004 marraskuussa leikattu ja oireet erilaiset kuin ennen leikkausta , mutta paljon paskemmat kuin ennen leikkausta,,, mm noi palantunnekurkussa, vatsakatarri kipeä vähän väliä,
        nukkumisesta ei tule mitään kuin muutamana yönä viikossa(tulee sellaisia "kramppeja" ylävatsaan jolloin ponkasee istumaan pulssin ollessa yli 100) toistuu koko yön ajan vaakatasossa aina kun nukahtaa.
        hengenahdistuksia illalla levossa jopa pystyasennossa.

Olen rampannut ainakin 11 eri lekurilla ja luulotautiseksi pääsääntöisesti leimattu kun kerran minut leikkasi HUS:sin kirurgian ylilääkäri ja toinenkin "huippusuper" kirurgi puoliksi.. ei tuommoiset voi erehtyä..eihän?

nyt kärsinyt työttömyydestä (ex yrittäjä ja mielenterveyshoitaja) kun vatsan toiminta on mitä sattuu varsinkin aamulla ja ns normaaliin aikaan 8 ei minusta ole töihin kun istun pöntöllä useaan otteeseen kipuineni tippasilmässä. ja näin minulla ollut leikkauksen jälkeen nyt 3v ja ennen sitä taistelin ruokatorventulehduksen ja refluksitaudin oireiden kanssa(joiden kansaa opin elämään)-95 asti.

Joten ne joita kehoitetaan menemään palletyräleikkaukseen , niin todellakin kehoitan harkitsemaan ainakin 11 kertaa! Sillä tämä tän hetkinen elämä on ihan sanalla sanoen PERSEESTÄ.

• MaukkaPerusjätkä79
        Nimetön kirjoitti:

2004 marraskuussa leikattu ja oireet erilaiset kuin ennen leikkausta , mutta paljon paskemmat kuin ennen leikkausta,,, mm noi palantunnekurkussa, vatsakatarri kipeä vähän väliä,
        nukkumisesta ei tule mitään kuin muutamana yönä viikossa(tulee sellaisia "kramppeja" ylävatsaan jolloin ponkasee istumaan pulssin ollessa yli 100) toistuu koko yön ajan vaakatasossa aina kun nukahtaa.
        hengenahdistuksia illalla levossa jopa pystyasennossa.

Olen rampannut ainakin 11 eri lekurilla ja luulotautiseksi pääsääntöisesti leimattu kun kerran minut leikkasi HUS:sin kirurgian ylilääkäri ja toinenkin "huippusuper" kirurgi puoliksi.. ei tuommoiset voi erehtyä..eihän?

nyt kärsinyt työttömyydestä (ex yrittäjä ja mielenterveyshoitaja) kun vatsan toiminta on mitä sattuu varsinkin aamulla ja ns normaaliin aikaan 8 ei minusta ole töihin kun istun pöntöllä useaan otteeseen kipuineni tippasilmässä. ja näin minulla ollut leikkauksen jälkeen nyt 3v ja ennen sitä taistelin ruokatorventulehduksen ja refluksitaudin oireiden kanssa(joiden kansaa opin elämään)-95 asti.

Joten ne joita kehoitetaan menemään palletyräleikkaukseen , niin todellakin kehoitan harkitsemaan ainakin 11 kertaa! Sillä tämä tän hetkinen elämä on ihan sanalla sanoen PERSEESTÄ.

Onko kellään kurkunpäässä sellaista muljautuksen tunnetta?? Itsellä sellaisia tulee aina välillä, kun joutuu hyppimään tai ponnistelemaan...Ja joskus muuten vaan. Lääkärit ei osaa sanoa mitään, puhuvat rytmihäiriöstä. Mutta itse sen liitän jotenki refluksitautiin.... Jos jollain samoja tuntemuksia/tietoa. Pliis kirjoitakaa!!

• kurkku07
        sama tilanne kirjoitti:

Moikka!

minkälaista ruokavaliota noudatat?
        mitä aineita olet jättänyt kokonaan
        pois?

• monia
        kurkku07 kirjoitti:

minkälaista ruokavaliota noudatat?
        mitä aineita olet jättänyt kokonaan
        pois?

Moikka!
        Olen jättänyt kaikkia niitä, joiden pitäisi olla refluksia pahentavia ( esim. suklaan, kahvin, teen, alkoholit, mausteet, sitrushedelmät...). Tuntuu että mulle sopis parhaiten ruurot ja vaalea leipä. Onko ohjeita?

• lähes koko ajan
        MaukkaPerusjätkä79 kirjoitti:

Onko kellään kurkunpäässä sellaista muljautuksen tunnetta?? Itsellä sellaisia tulee aina välillä, kun joutuu hyppimään tai ponnistelemaan...Ja joskus muuten vaan. Lääkärit ei osaa sanoa mitään, puhuvat rytmihäiriöstä. Mutta itse sen liitän jotenki refluksitautiin.... Jos jollain samoja tuntemuksia/tietoa. Pliis kirjoitakaa!!

Moi!
        Mulla on kurkkutuntemuksia koko ajan. Varsinkin liikkuessa ja kyl mulla on ainakin refluksitautina hoidettu. Missä tutkimuksissa olet jo käynyt?

• kurkku07
        MaukkaPerusjätkä79 kirjoitti:

Mulla refluksimuutosta & punoitusta
        kurkunpään alueella jo pitkään. Lääkityksellä ja ruokavaliolla yritetään hoitaa - nyt 7 kk
        takana ja oireet helpottaneet vähäsen.
        Nyt tuntuu olevan taas vähän
        aktiivisempi kipuilu päällä:-( - johtuneeko
        heinäkuun leväperäisemmästä syömisestä, lihasrasituksesta alueella vai lisääntyneestä tulehduksesta vai jostain muusta.

Nielemishäiriöitä oli kauan vasemmalla puolella
        - nielemisen alkuvaiheessa "lumpsaus" ikäänkuin
        joku lihas ei olisi päässyt toimimaan kunnolla.
        Tämä siis tyhjänä nieltäessä (kaulan ultra ja ruokatorven varjoainekuvaus ok).

Nykyään joskus kurkun takana olevat pitkät lihakset "muljahtelee" nimenomaan vasemmalta puolelta. Sen pystyy myös käsin tuntemaan.

Koska sulla on todettu refluksi?
        MKitä lääkettä käytät?

• kurkku 07
        monia kirjoitti:

Moikka!
        Olen jättänyt kaikkia niitä, joiden pitäisi olla refluksia pahentavia ( esim. suklaan, kahvin, teen, alkoholit, mausteet, sitrushedelmät...). Tuntuu että mulle sopis parhaiten ruurot ja vaalea leipä. Onko ohjeita?

Kurkun kunnon perusteella (punoitusta limakalvomuutosta )todettu
        "hiljaista refluksia" (laryngofaryngeaalinen
        eli LPR) mutta en osaa nimetä
        valitettavasti mitään tiettyä ruoka-ainetta,
        joka sitä aiheuttaa. Kunnon logiikkaa
        en ole vielä (vasta 7 kk) keksinyt.Mitään perinteistä ala-närästystä, jolla voisi
        ruokia karsia/lisätä ruokavalioon, ei esiinny.

Senpä takia olen karsinut listojen mukaiset ruoat pois (englanninkielisiltä närästysyhdistysten nettisivuilta on löytynyt eniten tietoa). Lukaisin
        myös P. Heinosen uusimman kirjan, jossa hyvä
        lajittelu "kielletyille" aineille (lihastoimintaa rentouttavat/limakalvoja ärsyttävät/ kaasunmuodostajat/happoalisäävät)

Muistako yhtään mistä olet saanut tietoa
        refluksiin liittyen? Tiedätkö muita
        palstoja joissa asiaa käsitellään?

• raskastyö raskaat hapot

15 vuotta kärsin refluktaudista ja nyt leikataan palleatyrä arvatkaa oonko iloinen että sattu semoinen tohtori joka sano että kyllä nyt leikataa ja laitetaan mies kuntoo. 15 vuotta oli tohtorinkin mielestä suhteettoman pitkä aika kärsiä moista poltetta ja kouristelua. Kiitos TAYS

• Anonyymi

Tulitko kuntoon? Siitä on jo 15 vuotta, jos tulit kuntoon niin onko vielä hyvä olo?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      318
      7464
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2156
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1827
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1372
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1241
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1220
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1151
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe