Mitä tulisi

odottaa pennulta?

Ongelmani on tämä: ollaan poikaystävän kanssa harkittu pennun hankkimista. Ongelma on vain rodun valitsemisessa. Minulla on ollut ennen kääpiökoiria, eli siis koulutus on ollut vähän niin ja näin, ei välttämättä edes tarpeellista perus istu ja tänne-käskyjen lisäksi. Tykkään pienroduista muutenkin, ovat hellyyttäviä.

Mutta mutta.. Mies hinkuisi saksanpaimenkoiraa. Minusta se on uljas rotu, mutta naapureiden kolmea koiraa seuraamalla olen saanut kuvan että hemmetin kova koulutus niille pitää vetää, ja jääräpäisiä ovat. Vaatii omistajalta malttia ja pitkäjänteisyyttä kouluttaa.

En tunne itseäni lainkaan pitkäjänteiseksi, saatikka valmiiksi lenkkeilyttämään isoa koiraa. Mies lenkkeilee päivittäin, erittäin urheilullinen, mutta eihän kotiin voi ottaa koiraa jonka ainoastaan toinen hallitsee!

Miten vaikea pikkukoiriin tottuneen naisen on kouluttaa saksanpaimenkoiraa? Vai pitääkö tästä vääntää kotona sota, mies ei missään tapauksessa halua pikkukoiraa, eikä kuulemma keskikokoinenkaan käy...Ja itse pelkään etten hallitse isoa. Mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon saksanpaimenkoiraa harkittaessa?

9

1211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asenne kohdallaan

      eli luultavasti pärjäisit sen ison koiran kanssa ja pystyt kouluttamaan sen. Ja mitä niihin pitkiin lenkkeihin tulee niin ne vissiin on sitten isännän tehtävä

      • alkup.

        Mulla on vaan se pelko et mitäs jos kyllästyn/en jaksa/viitsi kouluttaa pentua, mitäs sitten kun ollaan kusessa ison koiran kanssa... Ollaan kiinnytty ja sit pitäskin antaa mun mahdollisen lusmuilun takia pentu pois. Koirakin on siinä sitten onneton jos sille ollaan suotta vihaisia, kyllähän se varmasti tekisi mitä isäntä/emäntä pyytää jos tietäisi mitä halutaan...


      • magia11
        alkup. kirjoitti:

        Mulla on vaan se pelko et mitäs jos kyllästyn/en jaksa/viitsi kouluttaa pentua, mitäs sitten kun ollaan kusessa ison koiran kanssa... Ollaan kiinnytty ja sit pitäskin antaa mun mahdollisen lusmuilun takia pentu pois. Koirakin on siinä sitten onneton jos sille ollaan suotta vihaisia, kyllähän se varmasti tekisi mitä isäntä/emäntä pyytää jos tietäisi mitä halutaan...

        mun mielestä tossa tilanteessa se on keskusteltava asia niin että tulevan koiran kanssa käydään tokossa eikä siitä tingitä ja että molemmilla on vastuu siitä että koira tulee koulutettua. Mielestäni jos on pienikin epäilys moisesta niin ei kannata silloin koiraa ottaa. Itse en voi omasta kokemuksesta puhua kun itselläni on rotuna collie jonka olen kouluttanut ihan kotikonstein ja koska on luonteeltaan miellytämisenhaluinen ei ollut lainkaan vaikeaa.


    • Uros saku

      Jos saksanpaimenkoira niin tässä kompromissina voisi olla narttu. Olisi vähän pehmeempi luonteeltaan. Minulla uroksesta neljän vuoden kokemus ja voin sanoa että vaatii tiukan kurin, periksi ei saa antaa on todellinen luupää. Entisenä noutajan omistajana meinas loppuu usko. Mutta kyllä se nyt on tosi tottelevainen ja tietää paikkansa laumassa.

    • lellu1960

      Saksanpaimenkoira on maineeltaan varmaan sellainen koira,joka ensi alkuun hätkähdyttää pikkukoiriin tottunutta,mutta turhaan.Minusta mietit ihan oikeita asioita,esimerkiksi jaksatko olla mukana kouluttamassa koiraa.JOs mies harrastaa lenkkeilyä,voi lenkittämisen jättää huoletta hänelle.Koulutuksen kanssa on toisin,koiran täytyy totella molempia ja sisäistää se,että on arvoasteikossa ihmisten alapuolella,molempien täytyy johdonmukaisesti pitää kiinni samoista säännöistä ja vaatimuksista.Kotikoiralle riittää minimissään normaali tottelevaisuus ja tapakasvatus,kirjallisuutta on ja koirakouluun voi mennä,ei ole ylitsepääsemätön juttu!Saksanpaimenkoiran lainen koira tarvitsee sitten myös mielekästä puuhaa lisäksi,ehkä miehesi innostuu harrastamaan sen kanssa jotain,ehkä itsekin?Näissä harrastuksissa ei välttämättä tarvitse olla molempien omistajien mukana.Kun pentua hankitte kannattaa kasvattaja valita huolella,ehkä teidän tapauksessanne kannattaa valita joku näyttelypainotteinen kennel,ei siis käyttökoira ja pyytää kasvattajaa valitsemaan teille sopivan luonteinen pentu,ei siis dominoivaa,ei pentueen päällepäsmäriä,ei kovin taistelutahtoista jne.( Nyt saan ,monet sakemanniharrastajat niskaani,mutta mielestäni jokainen saa valita rodun itse ja tässäkin rodussa on tarjolla monenlaiseen makuun koiria )Narttua minäkin suosittelen,se on yleensä hiukan helpompi.Saksanpaimenkoirahan on erittäin miellyttämishaluinen,kun sille on komentosuhteet selviksi tehty.
      Vanhempien terveyteen ja sitä kautta pentueen oletettavaan terveyteen kannattaa tietysti ihan ensiksi kiinnittää huomiota.Koiranet jalostustietokannasta näkee lonkka ja kyynärindeksit,mutta muu on sitten kasvattajan luotettavuuden varassa.

      • No minusta toi ainakii hyvin opastettu. Meil otettii reilu vuos sit saksanpaimenkoira. Ja emäntä sitä tahto. Mie sanoin et sen täytyy sit olla narttu, koska uroksen kaa tulis varmasti ongelmii. Ja kasvattaja ollut suurena apuna koiran valinnassa ja koulutuksessakin. Ja hyvin on toimeen tultu. Tosin en ole mikään saksanpaimenkoira harrastaja.


    • Fjuneral

      millaisessa talossa asutte? ehdotan, sine ja miehesi vähän opiskelisitet koiran kouluttamista.. kun ei siitä muuten tule mitään. kyllä sä sen hallitset, ei iso koira ole pientä paljoakaan pahempi.. kun sen kouluttaa oikein, on kiltti eikä vedä jne.

      • koostuu

        3 huoneesta ja keittiöstä. Asutaan paritalossa, eli oma pieni takapihakin olisi.

        Kiitos kaikille kommenteista! Hain kirjastosta koirankoulutusoppaita ja tulostin netistä saksanpaimenkoiran rotumääritelmän. Luetutin myös miehellä nämä kommentit ja jäimme nyt yhdessä harkitsemaan, parempi miettiä asia kunnolla läpi kuin hankkia hätiköiden pentu! Halutaan olla molemmat yhtä innoissaan siitä kun jossain vaiheessa saadaan kantaa pieni vaavi sit kotiin.. :D


      • Fjuneral
        koostuu kirjoitti:

        3 huoneesta ja keittiöstä. Asutaan paritalossa, eli oma pieni takapihakin olisi.

        Kiitos kaikille kommenteista! Hain kirjastosta koirankoulutusoppaita ja tulostin netistä saksanpaimenkoiran rotumääritelmän. Luetutin myös miehellä nämä kommentit ja jäimme nyt yhdessä harkitsemaan, parempi miettiä asia kunnolla läpi kuin hankkia hätiköiden pentu! Halutaan olla molemmat yhtä innoissaan siitä kun jossain vaiheessa saadaan kantaa pieni vaavi sit kotiin.. :D

        ok.. hyvä kun teillä on takapiha... kiva kun olet alkanut opiskella koirasta.. todella hyvä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Savonlinnassa machete hyökkäys!

      Myös kirvestä käytetty lyömäaseena......näin se Savonlinnakin rikastui...
      Maailman menoa
      191
      4055
    2. Mikä siinä sun kaivatussasi on niin

      erityistä muihin verrattuna? 🙋‍♂️
      Ikävä
      194
      2891
    3. Suoraan Sinulle

      En usko välttämättä mihinkään sielunkumppanuuteen tai muuhun maagiseen voimaan, mutta sinussa olen silti nähnyt jotain,
      Ikävä
      58
      1756
    4. Kuvaile omaa ulkonäköäsi

      Niin kaivattusi voi bongata sinut täältä.
      Ikävä
      119
      1736
    5. Pakettiauton kuljettaja tappoi

      Kuljettajan nimi joka tappoi 2 ihmistä.
      Leppävirta
      13
      1568
    6. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      70
      1440
    7. Apokryfikirjat: mitä "kielletyt kirjat" kätkevät sisäänsä?

      Itämaiset palstat eivät ole Raamatun tai kristinuskon asialla, mutta koska meitä häiritään täällä, meidän on puhuttava a
      Hindulaisuus
      423
      1367
    8. Mikä on sinun ja rakkaasi ikäero?

      Kirjoita, jos rakkaasi on nuorempi/vanhempi 🥰
      Ikävä
      94
      1339
    9. Niin siinä kävi

      Mä ihastuin suhun. Kukapa ei? Olisi pitänyt kuunnella sisäistä naisen vaistoa, etten takuulla ollut ainut. Kuulin sattum
      Ikävä
      63
      1320
    10. Mies minkälaisista naisista yleensä

      Tykkäät? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
      Ikävä
      75
      1257
    Aihe