1910 rakennettu

Hirsitalo

Ollaan vaimon kanssa hankkimassa ensimmäistä asuntoa itsellemme ja ei varmaan aloiteta helpoimmasta päästä.
On ollut haaveita ja ajatuksia, JOS sellainen sattuisi kävelemään vastaan; eli vanhan ajan hirsitalo...

No, nyt sellainen olisi tuossa saatavilla ja kaikki vaikuttaa hyvältä. Tietysti sitä on ajan saatossa laiteltu ja rakenneltu, mutta paljon on hyvää ja vanhaa säästetty.

Sauna/pesuhuone tehty -98, keittiö samaten. Viimekesänä ulkovuori uusiksi ja lisä eristeeksi 50mm villaa ja tuulensuojalevy. Olohuoneeseen/keittiöön vanha lankkulattia auki ja uusiksi. vanhat purut ja sammalet vaihdettu vilaan.
Lämmityksenä 2 pönttöuunia, vanhan mallin puuhella ja lisäksi suorasähkö.

Vielä pitää miettiä ja harkita, mutta kyllä vaaka kallistuu vanhaa ja hyvään:)

Olisikohan kenellä kokemusta saman tyyppisistä taloista? Olisi mukava kuulla ajatuksia

54

15782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on voitu

      tehdä huonosti tai hyvin huonosti, pitäisi selvittää.

      • Hirsitalo

        Kaikista noista remonttihommista oli valokuvia ja kirvesmies oli ollut hommaa tekemässä.
        Kaikki kyllä tuntui olevan senkin puoleen kunnossa, mutta tietysti tekeväthän ammattimiehetkin virheitä.


      • Ci-Tikka
        Hirsitalo kirjoitti:

        Kaikista noista remonttihommista oli valokuvia ja kirvesmies oli ollut hommaa tekemässä.
        Kaikki kyllä tuntui olevan senkin puoleen kunnossa, mutta tietysti tekeväthän ammattimiehetkin virheitä.

        Pysyisin erossa. Minä luen jo villankin pahaksi rakennusvirheeksi. Muutenkin lisäeristäminen on pyllystä oleva ajatus noihin vanhoihin perinteisiin hirsitaloihin, oli sitten kyseessä vaikka pellavaeriste. Ulkovuorauksen vaihto karmii ajatuksena. Nyt talo on oletettavasti tikkuisella läskimäntypaskalla kuorrutettu ja pahimmassa tapauksessa vääränlaisella maalilla maalattu (ainoa oikea on perinteinen pellavaöljymaali tai punamultamaali joissain tapauksissa). Itse olen kyllä radikaalin linjan hirsitaloperinteen vaalija ja suosin vain alkuperäisen kaltaisia korjaustoimia eli lähinnä tilkitsemistä alkuperäisen kaltaisella eristemateriaalilla. En huolisi missään tapauksessa taloa, jossa olisi käytetty höyrynsulkua muussa kuin poikkeuksena sisälle moduuli- tms irtorakenteena tehdyssä kylppärissä. eli minun mielipiteeni on, että älkää ostako. Mutta jos haluatte helppoutta elämään ja nykystandardia tylsissä puitteissa, ostakaa. Mutta varautukaa tosiaan niihin korjausvirheisiin myös.


      • Ci-Tikka
        Ci-Tikka kirjoitti:

        Pysyisin erossa. Minä luen jo villankin pahaksi rakennusvirheeksi. Muutenkin lisäeristäminen on pyllystä oleva ajatus noihin vanhoihin perinteisiin hirsitaloihin, oli sitten kyseessä vaikka pellavaeriste. Ulkovuorauksen vaihto karmii ajatuksena. Nyt talo on oletettavasti tikkuisella läskimäntypaskalla kuorrutettu ja pahimmassa tapauksessa vääränlaisella maalilla maalattu (ainoa oikea on perinteinen pellavaöljymaali tai punamultamaali joissain tapauksissa). Itse olen kyllä radikaalin linjan hirsitaloperinteen vaalija ja suosin vain alkuperäisen kaltaisia korjaustoimia eli lähinnä tilkitsemistä alkuperäisen kaltaisella eristemateriaalilla. En huolisi missään tapauksessa taloa, jossa olisi käytetty höyrynsulkua muussa kuin poikkeuksena sisälle moduuli- tms irtorakenteena tehdyssä kylppärissä. eli minun mielipiteeni on, että älkää ostako. Mutta jos haluatte helppoutta elämään ja nykystandardia tylsissä puitteissa, ostakaa. Mutta varautukaa tosiaan niihin korjausvirheisiin myös.

        Niin, mulla on kohta 3v kokemusta asumisesta kriteerini täyttävässä talossa: ei lisäeristystä, alkup ulkovuori, ikkunat, ovet, sisäovet, paneloinnit, lattiat, tiukasti alkup. tapaan restauroitu tiilikatto, suurin osa tulisijoista alkup ja yhtä lukuunottamatta kaikki toimivia, vain puulämmitys, ei toistaiseksi juoksevaa vettä eikä kylppäriä (tulevat aikanaan, johdot pintavetoina, suihkukaappi jne), painovoimainen ilmastointi. Asuminen on toki vaativaa, mutta antaa ainakin minulle sitäkin enemmän takaisin. Tällaista mahdollisuutta edes nykyaikana tapaa, kun melkein kaikki talot on pilattu.


      • Hirsitalo
        Ci-Tikka kirjoitti:

        Pysyisin erossa. Minä luen jo villankin pahaksi rakennusvirheeksi. Muutenkin lisäeristäminen on pyllystä oleva ajatus noihin vanhoihin perinteisiin hirsitaloihin, oli sitten kyseessä vaikka pellavaeriste. Ulkovuorauksen vaihto karmii ajatuksena. Nyt talo on oletettavasti tikkuisella läskimäntypaskalla kuorrutettu ja pahimmassa tapauksessa vääränlaisella maalilla maalattu (ainoa oikea on perinteinen pellavaöljymaali tai punamultamaali joissain tapauksissa). Itse olen kyllä radikaalin linjan hirsitaloperinteen vaalija ja suosin vain alkuperäisen kaltaisia korjaustoimia eli lähinnä tilkitsemistä alkuperäisen kaltaisella eristemateriaalilla. En huolisi missään tapauksessa taloa, jossa olisi käytetty höyrynsulkua muussa kuin poikkeuksena sisälle moduuli- tms irtorakenteena tehdyssä kylppärissä. eli minun mielipiteeni on, että älkää ostako. Mutta jos haluatte helppoutta elämään ja nykystandardia tylsissä puitteissa, ostakaa. Mutta varautukaa tosiaan niihin korjausvirheisiin myös.

        No sinulta tuli ainakin suoraa puhetta, plussaa siitä:):)

        Mutta viitsitkö vähän vielä tarkentaa...

        - "Nyt talo on oletettavasti tikkuisella läskimäntypaskalla kuorrutettu ja pahimmassa tapauksessa vääränlaisella maalilla maalattu (ainoa oikea on perinteinen pellavaöljymaali tai punamultamaali joissain tapauksissa)."
        Ei se ainakaan tuntunut/näyttänyt tikkuiselta paskalta ja maalina kavei oli käyttänyt vesiohenteista maalia, merkkiä en kyllä muista

        Vesi sinne taloon juoksee kunnallista verkkoa pitkin ja samaten poistuu.

        Tuosta lisäeristämisestä: siinä oli käytetty puhasllusvillaa, käsittääkseni se on aikas hengittävää (olenko väärässä?), niin ei kai se talon hengittävyyttä pilaa??

        Itse arvostamme tällaista vanhaa rakennusta, mutta kyllä nykyaikaan kuuluu mielestämme myös vähän mukavuuksia:)

        Saa (pitää) kommentoida lisää!


      • Hirsitalo
        Ci-Tikka kirjoitti:

        Pysyisin erossa. Minä luen jo villankin pahaksi rakennusvirheeksi. Muutenkin lisäeristäminen on pyllystä oleva ajatus noihin vanhoihin perinteisiin hirsitaloihin, oli sitten kyseessä vaikka pellavaeriste. Ulkovuorauksen vaihto karmii ajatuksena. Nyt talo on oletettavasti tikkuisella läskimäntypaskalla kuorrutettu ja pahimmassa tapauksessa vääränlaisella maalilla maalattu (ainoa oikea on perinteinen pellavaöljymaali tai punamultamaali joissain tapauksissa). Itse olen kyllä radikaalin linjan hirsitaloperinteen vaalija ja suosin vain alkuperäisen kaltaisia korjaustoimia eli lähinnä tilkitsemistä alkuperäisen kaltaisella eristemateriaalilla. En huolisi missään tapauksessa taloa, jossa olisi käytetty höyrynsulkua muussa kuin poikkeuksena sisälle moduuli- tms irtorakenteena tehdyssä kylppärissä. eli minun mielipiteeni on, että älkää ostako. Mutta jos haluatte helppoutta elämään ja nykystandardia tylsissä puitteissa, ostakaa. Mutta varautukaa tosiaan niihin korjausvirheisiin myös.

        Niin katto vielä unohtu...
        Siihen on josku vaihettu peltikatto, vuoto kohtia ei kyllä näkyny ylhäällä.
        Alle oli jätetty vanha pärekatto, niin se ei ollut tummunut ollenkaan


      • raivaaja
        Hirsitalo kirjoitti:

        No sinulta tuli ainakin suoraa puhetta, plussaa siitä:):)

        Mutta viitsitkö vähän vielä tarkentaa...

        - "Nyt talo on oletettavasti tikkuisella läskimäntypaskalla kuorrutettu ja pahimmassa tapauksessa vääränlaisella maalilla maalattu (ainoa oikea on perinteinen pellavaöljymaali tai punamultamaali joissain tapauksissa)."
        Ei se ainakaan tuntunut/näyttänyt tikkuiselta paskalta ja maalina kavei oli käyttänyt vesiohenteista maalia, merkkiä en kyllä muista

        Vesi sinne taloon juoksee kunnallista verkkoa pitkin ja samaten poistuu.

        Tuosta lisäeristämisestä: siinä oli käytetty puhasllusvillaa, käsittääkseni se on aikas hengittävää (olenko väärässä?), niin ei kai se talon hengittävyyttä pilaa??

        Itse arvostamme tällaista vanhaa rakennusta, mutta kyllä nykyaikaan kuuluu mielestämme myös vähän mukavuuksia:)

        Saa (pitää) kommentoida lisää!

        vesiohenteista, eli voi olla lateksia. Morjens!


      • Hirsitalo
        raivaaja kirjoitti:

        vesiohenteista, eli voi olla lateksia. Morjens!

        Mikäs siinä on vikana, lahoo hirret, vai??


      • raivaaja
        Hirsitalo kirjoitti:

        Mikäs siinä on vikana, lahoo hirret, vai??

        lateksi, jos sitä on käytetty, on viimeisin mitä
        ulkovuorilautaan pitää laittaa.
        Ei käynyt myöskään selväksi lisäeristyksestä, onko tuo tehty ulko vai sisäpuolelle?


      • Ci-Tikka
        Hirsitalo kirjoitti:

        No sinulta tuli ainakin suoraa puhetta, plussaa siitä:):)

        Mutta viitsitkö vähän vielä tarkentaa...

        - "Nyt talo on oletettavasti tikkuisella läskimäntypaskalla kuorrutettu ja pahimmassa tapauksessa vääränlaisella maalilla maalattu (ainoa oikea on perinteinen pellavaöljymaali tai punamultamaali joissain tapauksissa)."
        Ei se ainakaan tuntunut/näyttänyt tikkuiselta paskalta ja maalina kavei oli käyttänyt vesiohenteista maalia, merkkiä en kyllä muista

        Vesi sinne taloon juoksee kunnallista verkkoa pitkin ja samaten poistuu.

        Tuosta lisäeristämisestä: siinä oli käytetty puhasllusvillaa, käsittääkseni se on aikas hengittävää (olenko väärässä?), niin ei kai se talon hengittävyyttä pilaa??

        Itse arvostamme tällaista vanhaa rakennusta, mutta kyllä nykyaikaan kuuluu mielestämme myös vähän mukavuuksia:)

        Saa (pitää) kommentoida lisää!

        Kommentoidaan pyynnöstä :) Tikkuinen läskimäntypaska on sitä, mitä monesti laitetaan vanhojen rakennuksien uudeksi ulkovuoraukseksi. Siis sahattua, karkeasti höylättyä ja useimmiten vääränlaisella terällä ajettua ponttilautaa tai melkein sanoisin paneelia. Näkyy vähänkään hirsitaloja tuntevalle jo kauan yleensä. Sitten kun nykyään ei enää saa kuin lannoitetussa metsässä nopeasti kasvanutta harvasyistä "läskipuuta" (siis ylinopeasti kasvanutta), niin laatu on auttamattomasti heikompaa kuin ennen, jolloin ei ainakaan lannoitettu ja puut valikoitiin tarkemmin. No ponttilautaan ei tietenkään sitä tiheäsyisintä silloinkaan valittu.

        Katsokaapas huviksenne vanhoja taloja. Esim. 100 vuotta sitten ulkvuorauspontti oli höylätty sileäksi kuin vauvan perse ja loputkin epätasaisuudet oli kitattu pois näkyvistä. Monessa talossa kuitenkin peruskorjauksen jälkeen ulkovuoraus on uusittu ja se näkyy, vaikka lauta olisikin siinä alkuperäsuunnassa. Kaikkein pahin on, jos vielä ulkovuorauksen pontissa on tehty kikkailuja paneelilla. Tietysti makuasia on, mitä näissä arvostaa. Itse en arvosta taloa, jossa näitä muutoksia on tehty niin paljon kuin alkuperäisenä säilynyttä. Toki tietysti ulkovuoraus on voitu vaihtaa jonkun idiootin lateksivirheen vuoksikin.

        Vesiohenteinen maali on virhe. Jos sitten ei puhuta punamullasta, jossa perusaineena on vesi.

        Puhallusvilla on tietenkin eri planeetalta kuin lasivilla ja se kuuluu ns. luontaisiin ja hengittäviin materiaaleihin. Vaan puhallusvillaa pitää olla oikeassa paikassa seinässä eikä sitä saa olla liian paksulti, muuten kasvaa kosteusvaurioriski kastepisteen (eli veden tiivistymispisteen) ollessa joissain talvisissa oloissa siellä villan sisällä. Puhallusvilla kyllä sietää kosteutta paremmin kuin lasivilla ja kuivuukin käsittääkseni melko anteeksiantavasti, muttei kestä mitä vaan. Täällä varmaan tietävämmät osaavat kertoa, miten hyvä tuollainen 50 mm villaa tuulensuojalevy on. Minä en osaa enkä halua ottaa kantaa, koska tällaista en tekisi itsellekään. Muista myös, että seinärakenne on VAIN JA AINOASTAAN ns. hengittävä, kun se ei sisällä mitään höyrynsulkua eli muovikerrosta. Muista myös, että nykyaikaiset tapetit sisältävät muovia/lasikuitua ja ovat höyrysulkuja. Saattaa olla että talon rakennusvaiheessa viimeiseen asti huolehditaan ne kelmut pois seinistä, mutta sitten tapetoidaan väärin.

        Lattiassa puhallusvilla on ihan jees ja varmaan itsekin laittaisin sen, jos todelllakin jotain syytä minulla olisi, esim. lahovaurion takia avata lattiat. Tuulensulkupaperi alle, puhallusvillaa lattianalus täyteen, ilmansulkupaperi päälle ja ponttilautalattia viimeksi. Huom. ei muovia tännekään mihinkään.

        Tässä taas perinteiden vaalijan mielipiteitä. Lue tämän tiedon kanssa. Kohteenne voi olla täysin riskitön ja toimiva, mutta ei alkuperäinen. Te päätätte mitä teidän perheenne haluaa talolta. Ja kuinka tärkeää teille on talon historia ja henki verrattuna pelkästään asumiseen siinä. Minä olen tottunut niin hyvään näissä perinteisissä ratkaisuissa, etten vaihtaisi pois.


      • Ci-Tikka
        Hirsitalo kirjoitti:

        Niin katto vielä unohtu...
        Siihen on josku vaihettu peltikatto, vuoto kohtia ei kyllä näkyny ylhäällä.
        Alle oli jätetty vanha pärekatto, niin se ei ollut tummunut ollenkaan

        Katto ok, jos konesaumattua. Sen sijaan profiilipeltikatto on syvältä sieltä, minne aurinko ei paista. Toistaalta tässäkin pätee ajatusmalli että parempi profiilikattokin tilapäisenä sateensuojana kuin alkuperäinen kate seulan lailla vuotavana. Profiili kun on näitä maanmainioita huoltovapaita materiaaleja. parinkymmenen vuoden päästä kun muovitus kuoriutuu niin avot, eikun vaihtoon. Konesaumattuun riittää huoltomaalaus n. 20v intervallilla. Plus konesaumattu istuu vanhan rakennuksen ilmeeseen aivan toisella tavalla kuin joku naurettava tiilikattojäljitelmäpelti.


      • Pehku
        Ci-Tikka kirjoitti:

        Kommentoidaan pyynnöstä :) Tikkuinen läskimäntypaska on sitä, mitä monesti laitetaan vanhojen rakennuksien uudeksi ulkovuoraukseksi. Siis sahattua, karkeasti höylättyä ja useimmiten vääränlaisella terällä ajettua ponttilautaa tai melkein sanoisin paneelia. Näkyy vähänkään hirsitaloja tuntevalle jo kauan yleensä. Sitten kun nykyään ei enää saa kuin lannoitetussa metsässä nopeasti kasvanutta harvasyistä "läskipuuta" (siis ylinopeasti kasvanutta), niin laatu on auttamattomasti heikompaa kuin ennen, jolloin ei ainakaan lannoitettu ja puut valikoitiin tarkemmin. No ponttilautaan ei tietenkään sitä tiheäsyisintä silloinkaan valittu.

        Katsokaapas huviksenne vanhoja taloja. Esim. 100 vuotta sitten ulkvuorauspontti oli höylätty sileäksi kuin vauvan perse ja loputkin epätasaisuudet oli kitattu pois näkyvistä. Monessa talossa kuitenkin peruskorjauksen jälkeen ulkovuoraus on uusittu ja se näkyy, vaikka lauta olisikin siinä alkuperäsuunnassa. Kaikkein pahin on, jos vielä ulkovuorauksen pontissa on tehty kikkailuja paneelilla. Tietysti makuasia on, mitä näissä arvostaa. Itse en arvosta taloa, jossa näitä muutoksia on tehty niin paljon kuin alkuperäisenä säilynyttä. Toki tietysti ulkovuoraus on voitu vaihtaa jonkun idiootin lateksivirheen vuoksikin.

        Vesiohenteinen maali on virhe. Jos sitten ei puhuta punamullasta, jossa perusaineena on vesi.

        Puhallusvilla on tietenkin eri planeetalta kuin lasivilla ja se kuuluu ns. luontaisiin ja hengittäviin materiaaleihin. Vaan puhallusvillaa pitää olla oikeassa paikassa seinässä eikä sitä saa olla liian paksulti, muuten kasvaa kosteusvaurioriski kastepisteen (eli veden tiivistymispisteen) ollessa joissain talvisissa oloissa siellä villan sisällä. Puhallusvilla kyllä sietää kosteutta paremmin kuin lasivilla ja kuivuukin käsittääkseni melko anteeksiantavasti, muttei kestä mitä vaan. Täällä varmaan tietävämmät osaavat kertoa, miten hyvä tuollainen 50 mm villaa tuulensuojalevy on. Minä en osaa enkä halua ottaa kantaa, koska tällaista en tekisi itsellekään. Muista myös, että seinärakenne on VAIN JA AINOASTAAN ns. hengittävä, kun se ei sisällä mitään höyrynsulkua eli muovikerrosta. Muista myös, että nykyaikaiset tapetit sisältävät muovia/lasikuitua ja ovat höyrysulkuja. Saattaa olla että talon rakennusvaiheessa viimeiseen asti huolehditaan ne kelmut pois seinistä, mutta sitten tapetoidaan väärin.

        Lattiassa puhallusvilla on ihan jees ja varmaan itsekin laittaisin sen, jos todelllakin jotain syytä minulla olisi, esim. lahovaurion takia avata lattiat. Tuulensulkupaperi alle, puhallusvillaa lattianalus täyteen, ilmansulkupaperi päälle ja ponttilautalattia viimeksi. Huom. ei muovia tännekään mihinkään.

        Tässä taas perinteiden vaalijan mielipiteitä. Lue tämän tiedon kanssa. Kohteenne voi olla täysin riskitön ja toimiva, mutta ei alkuperäinen. Te päätätte mitä teidän perheenne haluaa talolta. Ja kuinka tärkeää teille on talon historia ja henki verrattuna pelkästään asumiseen siinä. Minä olen tottunut niin hyvään näissä perinteisissä ratkaisuissa, etten vaihtaisi pois.

        Puhallusvilla voi olla myös mineraalivillaa, tarkoittanet puhallettavaa selluvillaa? Pelkkä puhallusvilla-käsite liian laaja.

        Ulkoverhousasiassa olet oikeassa, mullakin vanha 100v. ulkoverhous harsittiin vain kasaan, ja puuaines oli hienosahattua tai höylättyä, valikoitua ja hienosahattu oli vielä 5 vuotta katoksessa kuivanutta. Työtuntimäärä oli suuri, mutta materiaalikustannukset olemattomat talon seinäpinta-aloihin nähden. Hyvää puuta saa, kun osaa pyytää tai valita itse, itse suosin pieniä joustavia toimijoita alalla.

        Virheluulo on myös, ettei maali höylätyssä pysy. Meillä pellavaöljymaalattu talo, jossa 50% höyläpintaa, ja maali pysyy oivasti. Mitään karhennushiomisia en ole tehnyt, vaan maalasin seinät vuoden jälkeen asennuksesta, ei mitään homesuojia siksi aikaa. Sinistystä oli kosteimmissa paikoissa, hometta ei missään. Maali ohuena ja kolmeen kertaan, vanhalle pinnalle kahteen kertaan.


      • Hirsitalo
        raivaaja kirjoitti:

        lateksi, jos sitä on käytetty, on viimeisin mitä
        ulkovuorilautaan pitää laittaa.
        Ei käynyt myöskään selväksi lisäeristyksestä, onko tuo tehty ulko vai sisäpuolelle?

        Kyllähän tekstistä se kävi esille: ulkopuolellehan se on tehty:)


      • Anonyymi
        Ci-Tikka kirjoitti:

        Kommentoidaan pyynnöstä :) Tikkuinen läskimäntypaska on sitä, mitä monesti laitetaan vanhojen rakennuksien uudeksi ulkovuoraukseksi. Siis sahattua, karkeasti höylättyä ja useimmiten vääränlaisella terällä ajettua ponttilautaa tai melkein sanoisin paneelia. Näkyy vähänkään hirsitaloja tuntevalle jo kauan yleensä. Sitten kun nykyään ei enää saa kuin lannoitetussa metsässä nopeasti kasvanutta harvasyistä "läskipuuta" (siis ylinopeasti kasvanutta), niin laatu on auttamattomasti heikompaa kuin ennen, jolloin ei ainakaan lannoitettu ja puut valikoitiin tarkemmin. No ponttilautaan ei tietenkään sitä tiheäsyisintä silloinkaan valittu.

        Katsokaapas huviksenne vanhoja taloja. Esim. 100 vuotta sitten ulkvuorauspontti oli höylätty sileäksi kuin vauvan perse ja loputkin epätasaisuudet oli kitattu pois näkyvistä. Monessa talossa kuitenkin peruskorjauksen jälkeen ulkovuoraus on uusittu ja se näkyy, vaikka lauta olisikin siinä alkuperäsuunnassa. Kaikkein pahin on, jos vielä ulkovuorauksen pontissa on tehty kikkailuja paneelilla. Tietysti makuasia on, mitä näissä arvostaa. Itse en arvosta taloa, jossa näitä muutoksia on tehty niin paljon kuin alkuperäisenä säilynyttä. Toki tietysti ulkovuoraus on voitu vaihtaa jonkun idiootin lateksivirheen vuoksikin.

        Vesiohenteinen maali on virhe. Jos sitten ei puhuta punamullasta, jossa perusaineena on vesi.

        Puhallusvilla on tietenkin eri planeetalta kuin lasivilla ja se kuuluu ns. luontaisiin ja hengittäviin materiaaleihin. Vaan puhallusvillaa pitää olla oikeassa paikassa seinässä eikä sitä saa olla liian paksulti, muuten kasvaa kosteusvaurioriski kastepisteen (eli veden tiivistymispisteen) ollessa joissain talvisissa oloissa siellä villan sisällä. Puhallusvilla kyllä sietää kosteutta paremmin kuin lasivilla ja kuivuukin käsittääkseni melko anteeksiantavasti, muttei kestä mitä vaan. Täällä varmaan tietävämmät osaavat kertoa, miten hyvä tuollainen 50 mm villaa tuulensuojalevy on. Minä en osaa enkä halua ottaa kantaa, koska tällaista en tekisi itsellekään. Muista myös, että seinärakenne on VAIN JA AINOASTAAN ns. hengittävä, kun se ei sisällä mitään höyrynsulkua eli muovikerrosta. Muista myös, että nykyaikaiset tapetit sisältävät muovia/lasikuitua ja ovat höyrysulkuja. Saattaa olla että talon rakennusvaiheessa viimeiseen asti huolehditaan ne kelmut pois seinistä, mutta sitten tapetoidaan väärin.

        Lattiassa puhallusvilla on ihan jees ja varmaan itsekin laittaisin sen, jos todelllakin jotain syytä minulla olisi, esim. lahovaurion takia avata lattiat. Tuulensulkupaperi alle, puhallusvillaa lattianalus täyteen, ilmansulkupaperi päälle ja ponttilautalattia viimeksi. Huom. ei muovia tännekään mihinkään.

        Tässä taas perinteiden vaalijan mielipiteitä. Lue tämän tiedon kanssa. Kohteenne voi olla täysin riskitön ja toimiva, mutta ei alkuperäinen. Te päätätte mitä teidän perheenne haluaa talolta. Ja kuinka tärkeää teille on talon historia ja henki verrattuna pelkästään asumiseen siinä. Minä olen tottunut niin hyvään näissä perinteisissä ratkaisuissa, etten vaihtaisi pois.

        Semmosta,että nykyiset puutavarat hapantuu ynm,mitä vain,nopeakasvuista kun ovat..Eri asia jos muuta..
        Nykyhampurilaissukupolvi,liikkumattomana,.sama,sorry .


    • Tommi

      Hei!
      Itsellä samanlainen projekti, tossa eristämisestä jo olenkin kysellyt palstalla. Voisitko kertoa miten kylpyhuone on teillä tehty? Ja jos mahdollista niin vaikka mailailla kuvia.
      Olisi apua kun näkisi miten muualla ratkaistu :)
      [email protected]

      • Hirsitalo

        Valokuvia en valitettavasti voi laittaa, kun ei nyt vielä ole. Kunhan saadaan päätettyä ostetaanko vai ei.

        Kylppäri/sauna on tehty lisäsiipeen, joka on rakennettu vuonna X. Molemmat on pieniä, mutta ihan toimivia (kokemus varmaan sit näyttää tarkemmin). Saunassa hetivalmis kiuas, paneli seinät, kaakelit lattioissa ja suihkun/vessan puolella lattia lämmitys. Tämä kompleksi remontoitu 1998.

        Ai nii, ja olivat he tehneet yhden lisähuoneen yläkertaan...

        Olisikos teillä näyttää kuvia talostanne??


    • Talon ostanut

      Kannattaa testata myös niitä tulisijoja käytännössä ettei maksa toimimattomasta turhaan.

      Meillä oli asiat kunnossa vaikka edellinen asukas ei ollut viiteen vuoteen pitänyt yläkerran pesissä tulta.

      Kavereilla puolestaan oli yksi pystyuuni ihan umpitukossa, vaikka "piti olla ihan kunnossa".


      Oma nenä on myös hyvä perusmittari taloon ja paikkoihin tutustuessa. Raikas ilma kertoo kuivasta talosta ja tunkkainen ja paksu taas jotain muuta.

      • Hirsitalo

        Nämä itseänikin askarruttivat, mutta olen tässä käynyt heillä jo neljänä päivänä, niin joka päivä siellä pönttöuuneissa on tulet ollu. Samaten hellassa.
        Elikkäs toimivia tuntuisivat olevan. Tosin niin mies sanoi itsekkin että eihän nämä pönttuunit ikuisia ole, eli ei voi ennustaa kuin kauan ne kestää (onko kellään kokemusta??). Kyllä niitä aikojen saatossa on varmaan muutama kerta lämmitetty.
        Läömmintähän ne ei varaa kovin hyvin, eli 12:sta tunnista oli puhe.

        Omaan nenään jos vain luotan, niin ilma on kyllä raikasta:)


      • Anonyymi

        Hyvänenäisiä,peppuisia,pari mukaan..


      • Anonyymi
        Hirsitalo kirjoitti:

        Nämä itseänikin askarruttivat, mutta olen tässä käynyt heillä jo neljänä päivänä, niin joka päivä siellä pönttöuuneissa on tulet ollu. Samaten hellassa.
        Elikkäs toimivia tuntuisivat olevan. Tosin niin mies sanoi itsekkin että eihän nämä pönttuunit ikuisia ole, eli ei voi ennustaa kuin kauan ne kestää (onko kellään kokemusta??). Kyllä niitä aikojen saatossa on varmaan muutama kerta lämmitetty.
        Läömmintähän ne ei varaa kovin hyvin, eli 12:sta tunnista oli puhe.

        Omaan nenään jos vain luotan, niin ilma on kyllä raikasta:)

        Muuri,ja sen juuri ylhäällä,tarkastakaa tarkkaan.


    • hyväkin hankinta

      Kritiikkiä tuossa yllä jo tulikin, joten annetaan nyt jotain positiivistakin...

      Voi olla, että remontit on tehty ihan ok, ja tuo puhallusvilla on oikea eristemateriaali, jos jotain ylipäätään laitetaan. En usko, että asiansa osaava kirvesmies laittaa raamisahattua mäntypaneelia ulkopintaan. Kyllä jokaisessa rakennusoppaassa lukee, että hienosahattu kuusi on se oikea ulkovuorausmateriaali.

      Lateksi ei tietenkään 'kuulu' vanhaan taloon, mutta jos sitä on laitettu ulkopintaan, ei sekään ole katastrofi, jos ulkovuorauksen alta löytyy asiallinen tuuletusrako, minkä myös kirvesmehet osannevat laittaa. Toivottavasti lisäeristys on hirren ulkopuolella, koska sinne se kuuluu ja on hirrelle parempi.

      Kannattaa kuitenkin aina vanhaa ostaessa varautua siihen että yllätyksiä tulee, eikä pidä joutua paniikkiin, vaikka kosteusvaurioita yms saisi joskus korjaillakin. Niitä syntyy oikeastaan aina sellaiseen taloon mihin tuodaan johdolla vettä. Pienet ja joskus vähän isommatkin remontit kuuluvat asiaan. Tärkeää on, että perustukset ovat kunnossa ja jos talossa on rossipohja, pitää tuuletuksen toimia ryömintätilassa eli talon alla. Lisäksi kannattaa katsella alin hirsikerta, jos sitä jostain saa näkyville, ja varmistua, että se ei ole liian lähellä maata. 40 cm on minimi sokkelikorkeus. Muuten alinmpien hirsien lahoriski on liian suuri.

      Ottakaa joku sellainen mukaan arvioimaan taloa, jolla on kokemusta vanhoista hirsitaloista. Mikään rakennusinssin tms tutkinto ei tässä auta, vaan nimenomaan kokemus samantyyppisistä kohteista.

      • Hirsitalo

        "Tärkeää on, että perustukset ovat kunnossa ja jos talossa on rossipohja, pitää tuuletuksen toimia ryömintätilassa eli talon alla. Lisäksi kannattaa katsella alin hirsikerta, jos sitä jostain saa näkyville, ja varmistua, että se ei ole liian lähellä maata. 40 cm on minimi sokkelikorkeus. Muuten alinmpien hirsien lahoriski on liian suuri."

        Perustuksista: "kaveri" oli ulkovuoriremontin yhteydessä "vaihtanut" kivijalkaa n. puolelta matkalta taloa. Oli epäillyt että yksi nurkka on ruvennut painumaan,mutta epäilys oli osoittautunut turhaksi.
        Mutta kuitenkin oli poistanut vanhaa kivestä tehtyä kivijalkaa ja valanut anturan ja päälle harkot päälle huopa niin kuin kuuluu ja sitten tuleekin jo yllättäen hirsi. Työ näyttää ainakin siistiltä...:)
        Alimmat hirret oli ollut hyviä ja ehyitä (oli valokuvia). Yksi hirsi on joskus rakennukseen vaihdettu, se oli muita huomattavasti vaaleampi.
        Talon alla on betoni laattaa, eli se on sinne joskus vuonna X valettu. Eli eihän tämä perinteinen rossipohja ole...Se kieltämättä tuntuu ovelalta.


      • Pehku
        Hirsitalo kirjoitti:

        "Tärkeää on, että perustukset ovat kunnossa ja jos talossa on rossipohja, pitää tuuletuksen toimia ryömintätilassa eli talon alla. Lisäksi kannattaa katsella alin hirsikerta, jos sitä jostain saa näkyville, ja varmistua, että se ei ole liian lähellä maata. 40 cm on minimi sokkelikorkeus. Muuten alinmpien hirsien lahoriski on liian suuri."

        Perustuksista: "kaveri" oli ulkovuoriremontin yhteydessä "vaihtanut" kivijalkaa n. puolelta matkalta taloa. Oli epäillyt että yksi nurkka on ruvennut painumaan,mutta epäilys oli osoittautunut turhaksi.
        Mutta kuitenkin oli poistanut vanhaa kivestä tehtyä kivijalkaa ja valanut anturan ja päälle harkot päälle huopa niin kuin kuuluu ja sitten tuleekin jo yllättäen hirsi. Työ näyttää ainakin siistiltä...:)
        Alimmat hirret oli ollut hyviä ja ehyitä (oli valokuvia). Yksi hirsi on joskus rakennukseen vaihdettu, se oli muita huomattavasti vaaleampi.
        Talon alla on betoni laattaa, eli se on sinne joskus vuonna X valettu. Eli eihän tämä perinteinen rossipohja ole...Se kieltämättä tuntuu ovelalta.

        Jos perustus muutettu rossipohjasta laataksi, antaisin kohteen olla. Muutenkin korjaukset tuntuvat melko massiivisilta, ei suinkaan hienovaraisilta ja vanhaa säästäviltä. Laatta voi toimia, mutta yhtä hyvin se voi nostaa lattiasienen taloon.

        Itse etsin aikanaan mahdollisimman koskematonta kohdetta, ja vaimolta meinasi jo usko loppua, kun hylkäsin kaikki järestään. Lopulta noin 3-4 vuoden etsimisen jälkeen löytyi nykyinen projektimme, joka hyvin originaalikunnossa, eikä ole tullut yllätyksiä (siis ikäviä) vastaan...


      • Anonyymi
        Hirsitalo kirjoitti:

        "Tärkeää on, että perustukset ovat kunnossa ja jos talossa on rossipohja, pitää tuuletuksen toimia ryömintätilassa eli talon alla. Lisäksi kannattaa katsella alin hirsikerta, jos sitä jostain saa näkyville, ja varmistua, että se ei ole liian lähellä maata. 40 cm on minimi sokkelikorkeus. Muuten alinmpien hirsien lahoriski on liian suuri."

        Perustuksista: "kaveri" oli ulkovuoriremontin yhteydessä "vaihtanut" kivijalkaa n. puolelta matkalta taloa. Oli epäillyt että yksi nurkka on ruvennut painumaan,mutta epäilys oli osoittautunut turhaksi.
        Mutta kuitenkin oli poistanut vanhaa kivestä tehtyä kivijalkaa ja valanut anturan ja päälle harkot päälle huopa niin kuin kuuluu ja sitten tuleekin jo yllättäen hirsi. Työ näyttää ainakin siistiltä...:)
        Alimmat hirret oli ollut hyviä ja ehyitä (oli valokuvia). Yksi hirsi on joskus rakennukseen vaihdettu, se oli muita huomattavasti vaaleampi.
        Talon alla on betoni laattaa, eli se on sinne joskus vuonna X valettu. Eli eihän tämä perinteinen rossipohja ole...Se kieltämättä tuntuu ovelalta.

        Maalaisjärki plus 10cm,Sokkeli.


    • Hirsitalo

      Paljonkahan tällaisen talon "normaali" hinta muuten on????
      Eli jos unohdetaan sijainti maapallolla ja tontti.
      Talo on:
      - noin 1910 rakennettu
      2-3 h keittiö, n. 80 m2
      sahkösauna (hetivalmiskiuas)
      lämmitys: sähkö- sekä puulämmitys
      2 kpl puu-uuneja hella
      kunnallinen verkko, vesi- ja viemäröinti
      Terasseina vanhan ajan "vistit"
      Ja remontteja oli tehty nuo mitä aikaisemmin luettelin

      Noin. arvioita kiitos:):)

      • tommi

        hankkimani 200m2 lautaverhoillun hirsirakennuksen pyynti oli 39500.
        ei tule eikä mene vesi. sähkö on.
        12500m2 tontilla
        uudehko jalassauna pihalla.
        sisältä kunnossa ja rakenteet kattoa lukuunottamatta ok.


      • Wagner
        tommi kirjoitti:

        hankkimani 200m2 lautaverhoillun hirsirakennuksen pyynti oli 39500.
        ei tule eikä mene vesi. sähkö on.
        12500m2 tontilla
        uudehko jalassauna pihalla.
        sisältä kunnossa ja rakenteet kattoa lukuunottamatta ok.

        1900 valmistunut hirsitalo, johon rakennettu myöhemmin lisäsiipi. Ulkoa lautaverhottu, vesi tulee ja menee toistaiseksi vain kantamalla ja vaimon kanssa päätettiin, että kylppäri muut kosteat tilat tehdään alkuperäisen hirsirungon ulkopuolelle. 40 km Helsinkiin, tontti 1000 m2, kokonaispinta-ala noin 120 m2, josta osa rakentamatonta ullakkotilaa. Peltikatto 80-luvulta, lähdekaivo, kivi/hirsinavetta riihi, renkitupa, puucee ja 9 m2 kivinen maakellari, pihassa suurimman koivun tyvihalkaisija yli metrin. Puolet pihasta on kalliota ja puutarhaa näyttää rakennetun noin 100 vuotta, omenapuita, marjapensaita kuusikko, mäki täynnä vanhaa vaahteraa. Bussipysäkille 30 m. Erittäin puhtaaseen järveen matka linnuntietä noin 200 m. Kulmatontti taajaman keskuksessa, tontille 3 liittymää, kunnallistenkiikka rajalla.

        Lämmitys 2 pönttöuunia puuhella sähköpatterit puolison kuumat aallot, toistaiseksi sähköä ei ole tarvinnut paljoakaan käyttää. Eristevahvuutta lisätty selluvillalla, ikkunat käyty läpi ja tiivistetty. Sisäeriste 2 x 22 mm huokoista puukuitulevyä, lattia mahdollisesti tehty vanhan lautalattian päälle lisäeristäen.

        Kulttuurihistoriallisesti arvokas siten, että talossa vietti kesiään Marimekon perustaja Armi Ratia, o.s Airaksinen, jonka vanhoja kirjeitä ja kauniita kirjailuita kaupan yhteydessä saadussa ryijy- , tyyny-, raanu- ja tekstiili- irtaimistossa.

        Kalliolla olevan navetan ympäristössä vaikuttaisi olevan rautakautinen kalmisto, toistaiseksi löytynyt palanutta luuta kivikehistä, palasiin katkennut miekka ja hyvin vanhoja saviastioita ja niiden palasia sekä yhdestä kivestä nakerrettu, kai kuollutta haahkaa esittävä kivipatsas ja sen löytöpaikalta myös palamatta jäänyt laineinen rautakoru ja joitakin sinertäviä lasihelmiä.

        Hinta 40.000 € irtaimistoineen, 100-vuotiaine talonpoikaiskalusteineen ja pitsiverhoineen leimat. Saman verran menee vielä mukavuuksilla viimeistelyyn ja uuden saunarakennuksen tekoon.


      • mutten maksaisi itse siitä

        Reippaasti alle 100 000€. Mutta en itse maksaisi, koska tuo valu voi olla pommi ja muutenkin taloon tehdyt korjaukset eivät kuulosta minun makuni mukaiselta.


      • Vain
        Wagner kirjoitti:

        1900 valmistunut hirsitalo, johon rakennettu myöhemmin lisäsiipi. Ulkoa lautaverhottu, vesi tulee ja menee toistaiseksi vain kantamalla ja vaimon kanssa päätettiin, että kylppäri muut kosteat tilat tehdään alkuperäisen hirsirungon ulkopuolelle. 40 km Helsinkiin, tontti 1000 m2, kokonaispinta-ala noin 120 m2, josta osa rakentamatonta ullakkotilaa. Peltikatto 80-luvulta, lähdekaivo, kivi/hirsinavetta riihi, renkitupa, puucee ja 9 m2 kivinen maakellari, pihassa suurimman koivun tyvihalkaisija yli metrin. Puolet pihasta on kalliota ja puutarhaa näyttää rakennetun noin 100 vuotta, omenapuita, marjapensaita kuusikko, mäki täynnä vanhaa vaahteraa. Bussipysäkille 30 m. Erittäin puhtaaseen järveen matka linnuntietä noin 200 m. Kulmatontti taajaman keskuksessa, tontille 3 liittymää, kunnallistenkiikka rajalla.

        Lämmitys 2 pönttöuunia puuhella sähköpatterit puolison kuumat aallot, toistaiseksi sähköä ei ole tarvinnut paljoakaan käyttää. Eristevahvuutta lisätty selluvillalla, ikkunat käyty läpi ja tiivistetty. Sisäeriste 2 x 22 mm huokoista puukuitulevyä, lattia mahdollisesti tehty vanhan lautalattian päälle lisäeristäen.

        Kulttuurihistoriallisesti arvokas siten, että talossa vietti kesiään Marimekon perustaja Armi Ratia, o.s Airaksinen, jonka vanhoja kirjeitä ja kauniita kirjailuita kaupan yhteydessä saadussa ryijy- , tyyny-, raanu- ja tekstiili- irtaimistossa.

        Kalliolla olevan navetan ympäristössä vaikuttaisi olevan rautakautinen kalmisto, toistaiseksi löytynyt palanutta luuta kivikehistä, palasiin katkennut miekka ja hyvin vanhoja saviastioita ja niiden palasia sekä yhdestä kivestä nakerrettu, kai kuollutta haahkaa esittävä kivipatsas ja sen löytöpaikalta myös palamatta jäänyt laineinen rautakoru ja joitakin sinertäviä lasihelmiä.

        Hinta 40.000 € irtaimistoineen, 100-vuotiaine talonpoikaiskalusteineen ja pitsiverhoineen leimat. Saman verran menee vielä mukavuuksilla viimeistelyyn ja uuden saunarakennuksen tekoon.

        Hinta kuulostaa paremmalta kuin hyvältä, jos olet talon ostanut 10 v:n sisällä. Itselleni ja perheelleni haetaan samanhenkistä ja hinnat ovat väh. kaksinkertaisia (siis pyyntihinnat). Kuulostaa hyvältä. Onnittelut!


      • Hirsitalo
        mutten maksaisi itse siitä kirjoitti:

        Reippaasti alle 100 000€. Mutta en itse maksaisi, koska tuo valu voi olla pommi ja muutenkin taloon tehdyt korjaukset eivät kuulosta minun makuni mukaiselta.

        Kerroppa tarkemmin valusta, kuinka se voi olla pommi?????????
        -kiitos-


      • ...mitä?
        Wagner kirjoitti:

        1900 valmistunut hirsitalo, johon rakennettu myöhemmin lisäsiipi. Ulkoa lautaverhottu, vesi tulee ja menee toistaiseksi vain kantamalla ja vaimon kanssa päätettiin, että kylppäri muut kosteat tilat tehdään alkuperäisen hirsirungon ulkopuolelle. 40 km Helsinkiin, tontti 1000 m2, kokonaispinta-ala noin 120 m2, josta osa rakentamatonta ullakkotilaa. Peltikatto 80-luvulta, lähdekaivo, kivi/hirsinavetta riihi, renkitupa, puucee ja 9 m2 kivinen maakellari, pihassa suurimman koivun tyvihalkaisija yli metrin. Puolet pihasta on kalliota ja puutarhaa näyttää rakennetun noin 100 vuotta, omenapuita, marjapensaita kuusikko, mäki täynnä vanhaa vaahteraa. Bussipysäkille 30 m. Erittäin puhtaaseen järveen matka linnuntietä noin 200 m. Kulmatontti taajaman keskuksessa, tontille 3 liittymää, kunnallistenkiikka rajalla.

        Lämmitys 2 pönttöuunia puuhella sähköpatterit puolison kuumat aallot, toistaiseksi sähköä ei ole tarvinnut paljoakaan käyttää. Eristevahvuutta lisätty selluvillalla, ikkunat käyty läpi ja tiivistetty. Sisäeriste 2 x 22 mm huokoista puukuitulevyä, lattia mahdollisesti tehty vanhan lautalattian päälle lisäeristäen.

        Kulttuurihistoriallisesti arvokas siten, että talossa vietti kesiään Marimekon perustaja Armi Ratia, o.s Airaksinen, jonka vanhoja kirjeitä ja kauniita kirjailuita kaupan yhteydessä saadussa ryijy- , tyyny-, raanu- ja tekstiili- irtaimistossa.

        Kalliolla olevan navetan ympäristössä vaikuttaisi olevan rautakautinen kalmisto, toistaiseksi löytynyt palanutta luuta kivikehistä, palasiin katkennut miekka ja hyvin vanhoja saviastioita ja niiden palasia sekä yhdestä kivestä nakerrettu, kai kuollutta haahkaa esittävä kivipatsas ja sen löytöpaikalta myös palamatta jäänyt laineinen rautakoru ja joitakin sinertäviä lasihelmiä.

        Hinta 40.000 € irtaimistoineen, 100-vuotiaine talonpoikaiskalusteineen ja pitsiverhoineen leimat. Saman verran menee vielä mukavuuksilla viimeistelyyn ja uuden saunarakennuksen tekoon.

        Ei noin halvalla tuommoista kohdetta myy tänää idioottikaa..


      • Wagner
        Vain kirjoitti:

        Hinta kuulostaa paremmalta kuin hyvältä, jos olet talon ostanut 10 v:n sisällä. Itselleni ja perheelleni haetaan samanhenkistä ja hinnat ovat väh. kaksinkertaisia (siis pyyntihinnat). Kuulostaa hyvältä. Onnittelut!

        Kauppa tehtiin kesäkuussa 2005.


      • siksi
        Hirsitalo kirjoitti:

        Kerroppa tarkemmin valusta, kuinka se voi olla pommi?????????
        -kiitos-

        Riippuen kuinka se on tehty, mutta veikkaan ettei siinä ole lattialämmitystä. Jos ei ole, on viiainta asentaa eli se kuivaa vähän laattaa, johon voi luultavasti nousta kosteutta.

        Katso esim. Panu Kailan Talotohtori-kirjasta, niin jätät koko talon ostamatta. tai huomioi hinnassa.


      • Wagner
        Wagner kirjoitti:

        1900 valmistunut hirsitalo, johon rakennettu myöhemmin lisäsiipi. Ulkoa lautaverhottu, vesi tulee ja menee toistaiseksi vain kantamalla ja vaimon kanssa päätettiin, että kylppäri muut kosteat tilat tehdään alkuperäisen hirsirungon ulkopuolelle. 40 km Helsinkiin, tontti 1000 m2, kokonaispinta-ala noin 120 m2, josta osa rakentamatonta ullakkotilaa. Peltikatto 80-luvulta, lähdekaivo, kivi/hirsinavetta riihi, renkitupa, puucee ja 9 m2 kivinen maakellari, pihassa suurimman koivun tyvihalkaisija yli metrin. Puolet pihasta on kalliota ja puutarhaa näyttää rakennetun noin 100 vuotta, omenapuita, marjapensaita kuusikko, mäki täynnä vanhaa vaahteraa. Bussipysäkille 30 m. Erittäin puhtaaseen järveen matka linnuntietä noin 200 m. Kulmatontti taajaman keskuksessa, tontille 3 liittymää, kunnallistenkiikka rajalla.

        Lämmitys 2 pönttöuunia puuhella sähköpatterit puolison kuumat aallot, toistaiseksi sähköä ei ole tarvinnut paljoakaan käyttää. Eristevahvuutta lisätty selluvillalla, ikkunat käyty läpi ja tiivistetty. Sisäeriste 2 x 22 mm huokoista puukuitulevyä, lattia mahdollisesti tehty vanhan lautalattian päälle lisäeristäen.

        Kulttuurihistoriallisesti arvokas siten, että talossa vietti kesiään Marimekon perustaja Armi Ratia, o.s Airaksinen, jonka vanhoja kirjeitä ja kauniita kirjailuita kaupan yhteydessä saadussa ryijy- , tyyny-, raanu- ja tekstiili- irtaimistossa.

        Kalliolla olevan navetan ympäristössä vaikuttaisi olevan rautakautinen kalmisto, toistaiseksi löytynyt palanutta luuta kivikehistä, palasiin katkennut miekka ja hyvin vanhoja saviastioita ja niiden palasia sekä yhdestä kivestä nakerrettu, kai kuollutta haahkaa esittävä kivipatsas ja sen löytöpaikalta myös palamatta jäänyt laineinen rautakoru ja joitakin sinertäviä lasihelmiä.

        Hinta 40.000 € irtaimistoineen, 100-vuotiaine talonpoikaiskalusteineen ja pitsiverhoineen leimat. Saman verran menee vielä mukavuuksilla viimeistelyyn ja uuden saunarakennuksen tekoon.

        GPS:n mukaan Helsingin keskustaan on 34 km eikä 40 mikä täten oikaistakoon.
        :8)


      • Hirsitalo
        siksi kirjoitti:

        Riippuen kuinka se on tehty, mutta veikkaan ettei siinä ole lattialämmitystä. Jos ei ole, on viiainta asentaa eli se kuivaa vähän laattaa, johon voi luultavasti nousta kosteutta.

        Katso esim. Panu Kailan Talotohtori-kirjasta, niin jätät koko talon ostamatta. tai huomioi hinnassa.

        Siistä???
        Tuo valulaatta on siis ollut siellä talon alla jo vuodesta X, eli tämä "kavei" ei ole sitä sinne valanut.
        Hän oli vaan korjaillut sokkelia/anturaa...

        Eli: jos siitä valusta olisi nouseva kosteutta,homesientä tai muuta moskaa, niin olisihan jo vanhan lattia eristeen pitänyt kaiken järjen mukaan pitänyt olla mössönä, eikö??

        Ja, -aivan- ei ole lattia lämmitystä lankkulattian alla, vaan sinne oli päräytetty puhallusvillat.


      • Pehku
        Hirsitalo kirjoitti:

        Siistä???
        Tuo valulaatta on siis ollut siellä talon alla jo vuodesta X, eli tämä "kavei" ei ole sitä sinne valanut.
        Hän oli vaan korjaillut sokkelia/anturaa...

        Eli: jos siitä valusta olisi nouseva kosteutta,homesientä tai muuta moskaa, niin olisihan jo vanhan lattia eristeen pitänyt kaiken järjen mukaan pitänyt olla mössönä, eikö??

        Ja, -aivan- ei ole lattia lämmitystä lankkulattian alla, vaan sinne oli päräytetty puhallusvillat.

        Onko rakenne siis seuraava:
        -betonilaatta
        -koolaus
        -puhallusvilla
        -lattialankut?

        Jos on, niin kaivele eristeitä eri kohdista, seinän vieriltä ym., ja katso mitä eristeille laattaa vasten kuuluu. Ennen muinoin tällainen laattarakenne piettin kosteuseristykseksi, ja joskus siellä pohjalla voi olla melkoista muhjua, jos maaperän kosteus noussut laatan läpi eristeisiin piestä huolimatta. Jos hyvin kuiva rakennuspaikka tai salaojitus aina ollut kunnossa, voi rakenne olla ihan kunnossa, sellaisen talon olen kerran meinannut ostaa hieman riskaabelista alapohjarakenteesta huolimatta. Näissäkin todennäköisesti jälkikäteen tehdyissä rakenteissa riskinä usein vanha sokkelin ja uudemman laatan liittymiskohdat ja alimmat hirret laatan reunoilla.


      • Anonyymi
        tommi kirjoitti:

        hankkimani 200m2 lautaverhoillun hirsirakennuksen pyynti oli 39500.
        ei tule eikä mene vesi. sähkö on.
        12500m2 tontilla
        uudehko jalassauna pihalla.
        sisältä kunnossa ja rakenteet kattoa lukuunottamatta ok.

        Yläpohjaan kirkkaus,haistella.
        Alapohjaan sama,.jos mustaa näkyy,.moro. Muut voi ratkoa,usein,jos ilma kulkuun,vesi johtuu pois,..Siis ROOTCAUSE poistuu,ok.


      • Anonyymi
        Wagner kirjoitti:

        1900 valmistunut hirsitalo, johon rakennettu myöhemmin lisäsiipi. Ulkoa lautaverhottu, vesi tulee ja menee toistaiseksi vain kantamalla ja vaimon kanssa päätettiin, että kylppäri muut kosteat tilat tehdään alkuperäisen hirsirungon ulkopuolelle. 40 km Helsinkiin, tontti 1000 m2, kokonaispinta-ala noin 120 m2, josta osa rakentamatonta ullakkotilaa. Peltikatto 80-luvulta, lähdekaivo, kivi/hirsinavetta riihi, renkitupa, puucee ja 9 m2 kivinen maakellari, pihassa suurimman koivun tyvihalkaisija yli metrin. Puolet pihasta on kalliota ja puutarhaa näyttää rakennetun noin 100 vuotta, omenapuita, marjapensaita kuusikko, mäki täynnä vanhaa vaahteraa. Bussipysäkille 30 m. Erittäin puhtaaseen järveen matka linnuntietä noin 200 m. Kulmatontti taajaman keskuksessa, tontille 3 liittymää, kunnallistenkiikka rajalla.

        Lämmitys 2 pönttöuunia puuhella sähköpatterit puolison kuumat aallot, toistaiseksi sähköä ei ole tarvinnut paljoakaan käyttää. Eristevahvuutta lisätty selluvillalla, ikkunat käyty läpi ja tiivistetty. Sisäeriste 2 x 22 mm huokoista puukuitulevyä, lattia mahdollisesti tehty vanhan lautalattian päälle lisäeristäen.

        Kulttuurihistoriallisesti arvokas siten, että talossa vietti kesiään Marimekon perustaja Armi Ratia, o.s Airaksinen, jonka vanhoja kirjeitä ja kauniita kirjailuita kaupan yhteydessä saadussa ryijy- , tyyny-, raanu- ja tekstiili- irtaimistossa.

        Kalliolla olevan navetan ympäristössä vaikuttaisi olevan rautakautinen kalmisto, toistaiseksi löytynyt palanutta luuta kivikehistä, palasiin katkennut miekka ja hyvin vanhoja saviastioita ja niiden palasia sekä yhdestä kivestä nakerrettu, kai kuollutta haahkaa esittävä kivipatsas ja sen löytöpaikalta myös palamatta jäänyt laineinen rautakoru ja joitakin sinertäviä lasihelmiä.

        Hinta 40.000 € irtaimistoineen, 100-vuotiaine talonpoikaiskalusteineen ja pitsiverhoineen leimat. Saman verran menee vielä mukavuuksilla viimeistelyyn ja uuden saunarakennuksen tekoon.

        Okooo.


      • Anonyymi
        Hirsitalo kirjoitti:

        Kerroppa tarkemmin valusta, kuinka se voi olla pommi?????????
        -kiitos-

        Valu.Mikäli orgaanista,esim hirttää vasten,ilman kapillsaariestoa,tai pientä ilmarakoa,märännyttää hiljalleen.,etenkin alapohjissa.
        Kantavuus,.mikäli vain hetekan osat raudoituksena,.ja onko ollut,tuleeko painoa,mitä alla...just


      • Anonyymi
        Hirsitalo kirjoitti:

        Siistä???
        Tuo valulaatta on siis ollut siellä talon alla jo vuodesta X, eli tämä "kavei" ei ole sitä sinne valanut.
        Hän oli vaan korjaillut sokkelia/anturaa...

        Eli: jos siitä valusta olisi nouseva kosteutta,homesientä tai muuta moskaa, niin olisihan jo vanhan lattia eristeen pitänyt kaiken järjen mukaan pitänyt olla mössönä, eikö??

        Ja, -aivan- ei ole lattia lämmitystä lankkulattian alla, vaan sinne oli päräytetty puhallusvillat.

        Katsottava ja haistettava...


    • vanhaa hyvin pilattu

      Luultavasti talo on hyvin pilattu.

    • epäillä

      vanhan ajan hirsitalo...
      Eipä taida olla kuvailujesi perustellä.
      Kaikkea muuta.

      • Wagner

        Vanhat hirsitalot rakennettiin ajan perustiedon mukaisesti ja niinpä kaikki asumiseen liittyvät vesitoiminnat rakennettiin varsinaisen asuinrakennuksen ulkopuolelle (sauna, wc, pyykinpesutilat, navetta, riihi, j.n.e).

        Mulla on sellainen (vm 1900) ja uudistan sitä arvokkaasti, silä yli satavuotiaaseen taloon tullaan käymään, vaan ei olemaan.

        Missään tapauksessa en korausrakentamiseen perehtyneenä tule tekemään sitä virhettä, että muuttaisin rakenteiden alkuperäisluonnetta varsinkin kun vanhin rakennus on muoveitta säilynyt kallion päällä 1700-luvulta lähtien.

        Jos nämä vanhat rakennukset ns. höyrysulutettaisiin, ei niitä enää kohta olisi ilman jatkuvaa lämmitystä ja D2-mukaista vaihtoilman lämpöönottokojeistoa.

        Edullisempaa on toimia vanhan ja toimivan taloin ehdoin.


      • Hirsitalo

        ...Olet kyllä oikeassa:)
        Sanotaanko vanhanajan hirsitalo, nykyajan mukavuuksilla. Saattaisi osua lähemmäksi.
        Meille vaan passaa sellainen.
        Eli: saunat suihkut uutta,kunallistekniikka,sähköpatterit uunien apuna, vesi juoksee muutenkin kuin vaimon kantamana...Nykyaikainen keittiö


    • Hirsitalo

      Apua taasen!!! -kiitos-
      Nyt tämän "kaverin=myyjän" kanssa ollaan teettämässä taloon kuntotarkastusta, eli kosteusmittaukset ja talon muu kunto.

      Mitähän kaikkea tähän pitäisi kuulua ja mikä on tämän kuntotarkastajan vastuu mahdollisten ongelmien myöhemmin löytyessä?
      Mitkä paikat pitää katsoa eritysen tarkasti?
      Itse olen tässä luonnollisesti mukana, mitä minä siltä kyselen ja utelen??
      -Kuinka kauan yleensä kestää saada tulokset tämmöisestä tarkastuksesta??

      Hinta on kuulemma 400eskoa...

      • vanhan aidon ystävä

        vastuu on tuntematon käsite. Eli eivät vastaa yhtään mistään.

        Minä olen kyllä vähän jäävi vastaamaan muuten, kun en ks. torppaa ostaisi. Olen vanhojen talojen ystävä ja asun itse 40-luvun hirsitalossa ja korjaan perheelleemme 1890-luvun taloa kodiksi. Mutta en haluaisi kyseisin muutoksin varsutettua tönöä selvien riskien takia plus että saisin maksaa remontista, jota en halua.

        Itse ostaisin pilaamattoman hirsitalon, joita onneksi löytyy vielä. Siis pilaamaton on mun mielestä on lisäeristämätön, ei valettua laattaa, ei sisäsaunaa, kylppäri tehty huolella, rossipohja. Tälläisen talon kunnon pystyy itsekin aika helposti tarkastamaan. Koska alapohjan näkee, alimmat hirret pystyy tökkimään ja kunnon tarkastamaan, piipunjuuret ja katon kunnon ja vuotokohdat näkee jne.


      • Hirsistä myös..
        vanhan aidon ystävä kirjoitti:

        vastuu on tuntematon käsite. Eli eivät vastaa yhtään mistään.

        Minä olen kyllä vähän jäävi vastaamaan muuten, kun en ks. torppaa ostaisi. Olen vanhojen talojen ystävä ja asun itse 40-luvun hirsitalossa ja korjaan perheelleemme 1890-luvun taloa kodiksi. Mutta en haluaisi kyseisin muutoksin varsutettua tönöä selvien riskien takia plus että saisin maksaa remontista, jota en halua.

        Itse ostaisin pilaamattoman hirsitalon, joita onneksi löytyy vielä. Siis pilaamaton on mun mielestä on lisäeristämätön, ei valettua laattaa, ei sisäsaunaa, kylppäri tehty huolella, rossipohja. Tälläisen talon kunnon pystyy itsekin aika helposti tarkastamaan. Koska alapohjan näkee, alimmat hirret pystyy tökkimään ja kunnon tarkastamaan, piipunjuuret ja katon kunnon ja vuotokohdat näkee jne.

        Kysäisenpä minäkin mielipiteitä kun näyttää ammattitaitoa riittävän. Eli meilläkin kiikarissa vanha hirsitalo 80km Helsingistä. Talo on rossipohjalla, mutta tuuletus ei ole ollut riittävää ja salaojitusta ei ole ollut ja näinollen löydöksenä olikin, että alimmat 2-3 hirttä ovat muhevaisia ainakin osassa taloa. Eli kannattaako tällaista kohdetta edes ostaa? Hp. 98000€. Ja kuinka kalliiksi tullainen remppa mahdollisesti voi tulla. Lattialankut pitäisi olla sellaisessa kunnossa, että ne voi putsauksen jälkeen asentaa takaisin. Ja kuinka mahdoton urakka tuollaisten hirsien vaihtaminen on? Luonnollisesti samalla hoidettaisiin salaojitukset ja tuuletukset kuntoon. Alakerran pinta-ala on n. 60m2. Ja talo on muuten rakennettu jostain puretusta toisesta hirsitalosta 1930. Taloon on tehty pieni kylppäri ymmärtääkseni ihan huolella. Saunaa ei ole eli se olisi vielä lisäkustannus esim. pieni jalassauna tms. Mielipiteitä, kiitos!


      • on riittävän
        Hirsistä myös.. kirjoitti:

        Kysäisenpä minäkin mielipiteitä kun näyttää ammattitaitoa riittävän. Eli meilläkin kiikarissa vanha hirsitalo 80km Helsingistä. Talo on rossipohjalla, mutta tuuletus ei ole ollut riittävää ja salaojitusta ei ole ollut ja näinollen löydöksenä olikin, että alimmat 2-3 hirttä ovat muhevaisia ainakin osassa taloa. Eli kannattaako tällaista kohdetta edes ostaa? Hp. 98000€. Ja kuinka kalliiksi tullainen remppa mahdollisesti voi tulla. Lattialankut pitäisi olla sellaisessa kunnossa, että ne voi putsauksen jälkeen asentaa takaisin. Ja kuinka mahdoton urakka tuollaisten hirsien vaihtaminen on? Luonnollisesti samalla hoidettaisiin salaojitukset ja tuuletukset kuntoon. Alakerran pinta-ala on n. 60m2. Ja talo on muuten rakennettu jostain puretusta toisesta hirsitalosta 1930. Taloon on tehty pieni kylppäri ymmärtääkseni ihan huolella. Saunaa ei ole eli se olisi vielä lisäkustannus esim. pieni jalassauna tms. Mielipiteitä, kiitos!

        arvokas hintaan nähden, niin miksei tuohon voisi ryhtyä. Mutta talon arvohan ei varmaankaan ole lähelläkään tuota hintaa!


      • Kallis on
        Hirsistä myös.. kirjoitti:

        Kysäisenpä minäkin mielipiteitä kun näyttää ammattitaitoa riittävän. Eli meilläkin kiikarissa vanha hirsitalo 80km Helsingistä. Talo on rossipohjalla, mutta tuuletus ei ole ollut riittävää ja salaojitusta ei ole ollut ja näinollen löydöksenä olikin, että alimmat 2-3 hirttä ovat muhevaisia ainakin osassa taloa. Eli kannattaako tällaista kohdetta edes ostaa? Hp. 98000€. Ja kuinka kalliiksi tullainen remppa mahdollisesti voi tulla. Lattialankut pitäisi olla sellaisessa kunnossa, että ne voi putsauksen jälkeen asentaa takaisin. Ja kuinka mahdoton urakka tuollaisten hirsien vaihtaminen on? Luonnollisesti samalla hoidettaisiin salaojitukset ja tuuletukset kuntoon. Alakerran pinta-ala on n. 60m2. Ja talo on muuten rakennettu jostain puretusta toisesta hirsitalosta 1930. Taloon on tehty pieni kylppäri ymmärtääkseni ihan huolella. Saunaa ei ole eli se olisi vielä lisäkustannus esim. pieni jalassauna tms. Mielipiteitä, kiitos!

        ennen ostan kolpakon
        sillä kolpakko on mallasjuomaa,
        mallasjuomaa tuulantei.


      • Pehku
        Hirsistä myös.. kirjoitti:

        Kysäisenpä minäkin mielipiteitä kun näyttää ammattitaitoa riittävän. Eli meilläkin kiikarissa vanha hirsitalo 80km Helsingistä. Talo on rossipohjalla, mutta tuuletus ei ole ollut riittävää ja salaojitusta ei ole ollut ja näinollen löydöksenä olikin, että alimmat 2-3 hirttä ovat muhevaisia ainakin osassa taloa. Eli kannattaako tällaista kohdetta edes ostaa? Hp. 98000€. Ja kuinka kalliiksi tullainen remppa mahdollisesti voi tulla. Lattialankut pitäisi olla sellaisessa kunnossa, että ne voi putsauksen jälkeen asentaa takaisin. Ja kuinka mahdoton urakka tuollaisten hirsien vaihtaminen on? Luonnollisesti samalla hoidettaisiin salaojitukset ja tuuletukset kuntoon. Alakerran pinta-ala on n. 60m2. Ja talo on muuten rakennettu jostain puretusta toisesta hirsitalosta 1930. Taloon on tehty pieni kylppäri ymmärtääkseni ihan huolella. Saunaa ei ole eli se olisi vielä lisäkustannus esim. pieni jalassauna tms. Mielipiteitä, kiitos!

        Kuullostaa kuntoon ja kokoonsa nähden todella hintavalta. Kengitys ei kauhean monimutkaista hommaa, kun kokeneet vaihtajat, mutta hinnakasta helpostikin. Riippuu tontista, kuten jo mainittu. Jos järven rannalla, lähellä suurempia keskuksia ym. niin kannattaa verrata alueen vastaavien pelkkien tonttien hintaan. Itse ostin 100 v. vanhan talo, yli 250m2, lähes alkuperäinen suojeltu rakennus yli 1 ha:n tontilla 200km Hki:stä, järvelle 500m, ei oma tontti järveen saakka, talossa ei kengittämistä, hieman hirsitöitä oli osan ikkunoiden alla. Hinta oli pelkkä käytännöllisesti katsoen pelkkä tontin hinta haja-asutusalueella, alle 20 te muutama vuosi sitten. Itse maksaisin tuosta tontin hinnan, eipähän jäisi luu käteen, jos osoittautuisi purkukuntoiseksi.


      • Hirsistä myös..
        Pehku kirjoitti:

        Kuullostaa kuntoon ja kokoonsa nähden todella hintavalta. Kengitys ei kauhean monimutkaista hommaa, kun kokeneet vaihtajat, mutta hinnakasta helpostikin. Riippuu tontista, kuten jo mainittu. Jos järven rannalla, lähellä suurempia keskuksia ym. niin kannattaa verrata alueen vastaavien pelkkien tonttien hintaan. Itse ostin 100 v. vanhan talo, yli 250m2, lähes alkuperäinen suojeltu rakennus yli 1 ha:n tontilla 200km Hki:stä, järvelle 500m, ei oma tontti järveen saakka, talossa ei kengittämistä, hieman hirsitöitä oli osan ikkunoiden alla. Hinta oli pelkkä käytännöllisesti katsoen pelkkä tontin hinta haja-asutusalueella, alle 20 te muutama vuosi sitten. Itse maksaisin tuosta tontin hinnan, eipähän jäisi luu käteen, jos osoittautuisi purkukuntoiseksi.

        Tontti on kyllä hyvällä paikalla. Se on käytännöllisesti katsoen ihan keskustassa, 7000 asukkaan kunnassa. Lähin kauppa 200m, koulut ym. 1 1/2km ym. Se tässä houkuttaakin koska 4 lapsen takia ei haluta ihan metsään mennä.. Ehkä me siitä sitten jotain tarjoillaan. Talossa on kuitenkin neliöitä ihan kivasti kun on 7h k ja yläkerta varsinkin oli oikeastaan pieniä pintatöitä vaille asumiskunnossa. Ja kiitos kommenteista!


      • Pulizer
        Hirsistä myös.. kirjoitti:

        Tontti on kyllä hyvällä paikalla. Se on käytännöllisesti katsoen ihan keskustassa, 7000 asukkaan kunnassa. Lähin kauppa 200m, koulut ym. 1 1/2km ym. Se tässä houkuttaakin koska 4 lapsen takia ei haluta ihan metsään mennä.. Ehkä me siitä sitten jotain tarjoillaan. Talossa on kuitenkin neliöitä ihan kivasti kun on 7h k ja yläkerta varsinkin oli oikeastaan pieniä pintatöitä vaille asumiskunnossa. Ja kiitos kommenteista!

        Tarkista nyt lastesi tulevan mielipahan ehkäisemiseksi vaivihaka se, monenko pirtin katon päällä on haikarankarkoitin eli tv-antenni.

        Jos sellaista ei ole, tuppaa tuo lasten lukumäärä ja vanhempien henkinen ahdistus kasvamaan sille asteelle, että talostasi on vaikeaa luopua rehelliesti naapurukset ilmoittaen.

        Käyskentele ostopaikalla ja kuuntela sydäntaäsi: se on siinä, myös epvarmuustilanteissa.


      • Ihguu
        Hirsistä myös.. kirjoitti:

        Kysäisenpä minäkin mielipiteitä kun näyttää ammattitaitoa riittävän. Eli meilläkin kiikarissa vanha hirsitalo 80km Helsingistä. Talo on rossipohjalla, mutta tuuletus ei ole ollut riittävää ja salaojitusta ei ole ollut ja näinollen löydöksenä olikin, että alimmat 2-3 hirttä ovat muhevaisia ainakin osassa taloa. Eli kannattaako tällaista kohdetta edes ostaa? Hp. 98000€. Ja kuinka kalliiksi tullainen remppa mahdollisesti voi tulla. Lattialankut pitäisi olla sellaisessa kunnossa, että ne voi putsauksen jälkeen asentaa takaisin. Ja kuinka mahdoton urakka tuollaisten hirsien vaihtaminen on? Luonnollisesti samalla hoidettaisiin salaojitukset ja tuuletukset kuntoon. Alakerran pinta-ala on n. 60m2. Ja talo on muuten rakennettu jostain puretusta toisesta hirsitalosta 1930. Taloon on tehty pieni kylppäri ymmärtääkseni ihan huolella. Saunaa ei ole eli se olisi vielä lisäkustannus esim. pieni jalassauna tms. Mielipiteitä, kiitos!

        Moikka! Tuohon talon hintaan ja remonttijuttuihin en osaa naisihmisenä kauheasti kommentoida, mutta mietin vaan, että onko tuossa alakerran 60m2 tilassa tosiaan 7h k, vai jäikö sulta joku numero laittamatta tuohon tilakohtaan??

        Tosin mietin sitä, että voisiko talon hinta-arvion arvioittaa ihan ammattilaisella?

        Tsemppiä sulle taloprojektiin! :)


      • Hirsistä myös..
        Ihguu kirjoitti:

        Moikka! Tuohon talon hintaan ja remonttijuttuihin en osaa naisihmisenä kauheasti kommentoida, mutta mietin vaan, että onko tuossa alakerran 60m2 tilassa tosiaan 7h k, vai jäikö sulta joku numero laittamatta tuohon tilakohtaan??

        Tosin mietin sitä, että voisiko talon hinta-arvion arvioittaa ihan ammattilaisella?

        Tsemppiä sulle taloprojektiin! :)

        ...oli alakerrassa tuo 60. Siinä oli siis keittiö, olohuone, pikku makkari ja yks vähän isompi. Ja yläkerrassa oli neljä isoa makkaria. myynti-ilmotukseen oli laitettu jostain kumman syystä vaan noi alakerran neliöt. Mutta me annettiin kyseisestä talosta realistinen tarjous ja myyjälle se oli liian vähän. Joten se siitä.. Mutta nyt käytiin eilen kattoon vanhaa paloasemaa, josta on tehty paritalo ja siitä on toinen puoli myytävänä. Se on kyllä 9km päässä palveluista, mutta naapurustossa on kaikille lapsille kavereita ja talo oli aivan ihana ja hyvässä kunnossa oleva kivitalo. Ja pihassa seisoo vielä kolmen huoneen kunnostettavissa oleva hirsinen mummonmökki.. Oli aika kiva...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5424
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1937
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe