Onkos jo liian myöhäistä aloittaa

moottoripyörä harrastus

Ikää on 26 mutta ongelma on siinä että en ole koskaan ennen ajanut edes mopoa ainoa moottori vehje
mitä on tullut ajettua on auto.Moottoripyörät on aina kiinnostanut mutta jostainhan se pitäis aloittaa ja perus opetus saada skootterillako vaan totuttelemaan kaksi pyöräisiin moottori vehkeisiin vai?

20

4309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotona,

      älä mene sinne liikenteen sekaan törttöileen, olet auttamattomasti liian vanha opettelemaan pyöräilyy, tapat vaan ittes siellä liikenteessä.

      • Pave

        olisit sinä voinut pysyä kotona kommentteinesi, ja ennenkaikkea kaukana tietokoneista...........


    • jiu

      Hanki pieni enduro joka on helppo hallita alstalla kun alustalla.

    • Turo--Inkeri

      ...näitä tuomiopäivän julistajia, joiden mielestä kukaan ei saisi ikinä tehdä mitään. Itse aloitin parikymppisenä, jotain mopotörttöilyjä tosin oli pikkupoikana taustalla.

      Autolla ajo auttaa liikenteessä pärjäämisessä. Prätkän hallinta on ihan asia erikseen, mutta opeteltavissa. Skootterilla et opi kytkimen käyttöä. Uskoisin, että esim. smoto.fi:stä löytyy linkkejä monentasoisiin ajokoulutuksiin.

      • busa

        naapurin ukko osti 50v lahjaksi itselleen hayabusan ja aloitti motoristin taipaleen sillä.ja hyvin on pärjänny oli tosin kokemusta pyöristä kun sen vaarilla oli ollu 60luvulla 350ic.oli jopa kuullu sen käyvän.ei mitään mopoa vaan oikea pyörä heti ei ole pakko ajaa täysiä.


      • Turo--Inkeri
        busa kirjoitti:

        naapurin ukko osti 50v lahjaksi itselleen hayabusan ja aloitti motoristin taipaleen sillä.ja hyvin on pärjänny oli tosin kokemusta pyöristä kun sen vaarilla oli ollu 60luvulla 350ic.oli jopa kuullu sen käyvän.ei mitään mopoa vaan oikea pyörä heti ei ole pakko ajaa täysiä.

        ...pitää yrittää kompensoida? eipä silti, kukin ajakoon aivan millä lystää, muttei 175-heppainen pyörä ole silti todellakaan mikään aloittelijan lelu. "Kunnon pyörä" onneksi voi tarkoittaa muutakin kuin "isoin tykki".


      • sulta
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        ...pitää yrittää kompensoida? eipä silti, kukin ajakoon aivan millä lystää, muttei 175-heppainen pyörä ole silti todellakaan mikään aloittelijan lelu. "Kunnon pyörä" onneksi voi tarkoittaa muutakin kuin "isoin tykki".

        turo,pohja noteeraus.


      • Turo--Inkeri
        sulta kirjoitti:

        turo,pohja noteeraus.

        ...on jotain pielessä, jos kokematon kuljettaja "tarvitsee" 175 hevosvoimaa. On myös aivan paskapuhetta, että "ei ole pakko kääntää sitä kahvaa", kyllä se tilanne kuitenkin tulee missä sitä tekee mieli koittaa ja voi voi, jos ei sitten rahkeet riitäkään pitämään homma hanskassa.

        En halua kuulostaa "harmaahapselta", ja kukin tosiaan valitsee aivan vapaasti, millä ajaa, vaan en silti käsitä mihin aloittelija tarvitsee tuollaista määrää voimaa.


      • busa
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        ...pitää yrittää kompensoida? eipä silti, kukin ajakoon aivan millä lystää, muttei 175-heppainen pyörä ole silti todellakaan mikään aloittelijan lelu. "Kunnon pyörä" onneksi voi tarkoittaa muutakin kuin "isoin tykki".

        jos ostaa jonkun supersportin leluksi,niin pysykää pois liikenteestä.tarkoitin vaan että iso pyörä on mukavampi ajella.mua ei niinkään kiinnosta miesten munan koko ei kait siihen kilovatit vaikuta.


    • Jawa

      Sitten kun jään eläkkeelle,tai ihan vähän aikaisemmin .mopoa toki olen ajanut melkein koko ikäni,viimeiset 25 v jalkavaihteista.

    • pyyjo

      Itse aloitin 49 vuotiaana v 1997 ja jäsenet ovat ehjiä. Ensimmäinen oli 750 CB ja sitten vaihdoin 1000 CBR. Mopoakaan en ollut ajanut sitä ennen. Autolla olen ajanut lähes 2 milj km. Kannattaa käydä kuitenkin mahdollisimman pian jokin turvallisen ajon kurssi. Ei se niin vaikeaa ole, jos asenne oikea!

      • pappatuna

        Aloitin vähän päälle neljäkymppisenä. Ei ole tullut sakkoja eikä kolhuja, yksi parkkipaikkakaato joskus uran alussa. Aika sporttisella kuussatasella aloitin ja sellainen on vieläkin. Mitä olen myöhemmin kokeillut jopa busan teholuokan vehkeitä (kawa zx12R ja 10R) olen hämmästellyt että eipä tunnu nekään karkaavaan ellei käske. Ennakoivan ajon kurssi on kyllä tosi hyvä idea, ja liikenteessä kannattaa ottaa rauhallisesti ja antaa toisille tietä.


      • pappatuna
        pappatuna kirjoitti:

        Aloitin vähän päälle neljäkymppisenä. Ei ole tullut sakkoja eikä kolhuja, yksi parkkipaikkakaato joskus uran alussa. Aika sporttisella kuussatasella aloitin ja sellainen on vieläkin. Mitä olen myöhemmin kokeillut jopa busan teholuokan vehkeitä (kawa zx12R ja 10R) olen hämmästellyt että eipä tunnu nekään karkaavaan ellei käske. Ennakoivan ajon kurssi on kyllä tosi hyvä idea, ja liikenteessä kannattaa ottaa rauhallisesti ja antaa toisille tietä.

        Vielä lisäisin yhden jutun: jo viissatanen kiihtyy nopeammin kuin useimmat autot ja ylittää hetkessä kaikki sallitut nopeudet. Sillä taitava pääsee radallakin kovempaa kuin noviisi hayabusalla. Ja koska kaikki, siis kaikki ovat sitä mieltä, että viissatanen käy pieneksi heti ensimmäisenä kesänä, niin luulisi niitä vuoden ajettuja löytyvän markkinoilta tosi paljon. Siis: jos nyt aloittaisin uudestaan, ostaisin halvahkon tekstiilipuvun, kunnon hanskat ja eritoten kengät, kovan selkäsuojan ja perusmalli umpikypärän, ja sitten pari-kolme vuotta vanhan japsi viissatasen. Useimmat ovat eri mieltä. Itsekin tein toisin :)


      • Kati
        pappatuna kirjoitti:

        Vielä lisäisin yhden jutun: jo viissatanen kiihtyy nopeammin kuin useimmat autot ja ylittää hetkessä kaikki sallitut nopeudet. Sillä taitava pääsee radallakin kovempaa kuin noviisi hayabusalla. Ja koska kaikki, siis kaikki ovat sitä mieltä, että viissatanen käy pieneksi heti ensimmäisenä kesänä, niin luulisi niitä vuoden ajettuja löytyvän markkinoilta tosi paljon. Siis: jos nyt aloittaisin uudestaan, ostaisin halvahkon tekstiilipuvun, kunnon hanskat ja eritoten kengät, kovan selkäsuojan ja perusmalli umpikypärän, ja sitten pari-kolme vuotta vanhan japsi viissatasen. Useimmat ovat eri mieltä. Itsekin tein toisin :)

        Ite aloitin prätkäurani viime kesänä 42-vuotiaana naisena. Ostin heti kättelysä 500-kuutioisen Yamaha customin. Se tuntuu jo eka kesän jälkeen pieneltä ja aion vaihtaa ensi kesän jälkeen 750 tai tonniseen. Kyllä vanhakin oppii ja maltti on valttia!


    • GSX 1300 R

      Ei varmasti ole liian myöhäistä,se on lähinnä itsestä kiinni,miten sen ajamisen mieltää....ehkä joku Diversion,ER5 tai 6,Thundercat ym...toki voi aloittaa vaikka Hayabusalla,onhan siinäkin kahva,josta säädetään..

    • 26v myös

      ...ja viime syksynä ajoin A-kortin. Muutama vuosi sitä tuli lykättyä, kun "ei ole aikaa" tai "ei ole rahaa". Kun sai tekosyyt kumottua ei muuta kuin soitto autokoululle ja ajamaan.

      Oli yllättävän mukavaa touhua tuo pärrällä ajelu. Eniten töitä oli juuri pyörän hallinnan kanssa, ja käsittelykokeen temppujen hanskaaminen, mutta äkkiä senkin oppi. Ensi kesäksi tarttis saada jokin pikku mopedi (600 tai 750) alle, ja katsoa kuinka paljon kiinnostusta riittää.

      Niinkun sanottua ei sillä itseään tapa jollei väännä kahvasta liikaa. Kyllä tuolla M3:llanikin saisin hengen itseltäni jos se siitä olisi kiinni.

      Tietysti 2-pyöräisellä vaaditaan extra-varovaisuutta...

      ps. noin 80% samoilla A-luennoilla käyneistä osui 25v-50v haarukkaan.

    • pyörä alle

      Ei mitään ongelmaa noin nuorella henkilöllä, otat rauhallisesti,äläkä kokeile mitään erikoista..älä aja alussa työmatkaa,vaan rauhalliseen aikaan kaikessa rauhassa.
      Tärkeintä ominaisuus on motoristilla liikennesilmä, jolla "aavistetaan" vaarat, eli kehenkään ei liikenteessä saa luottaa,vaan sinun pitää olla varma toisten liikeistä. Esim. katse kontakti risteyksessä autoilijaan jne. kysele asioista!

      • busa

        jos ostat pikkupyörän joudut ens kesän jälkeen ostaan isomman.ei siinä mitään jos on varaa,itse en vain viitti vinguttaa pikkukoneella.en itsekään kaahaa busallani,ei sakkoja ei kaatumisia sitten mopoaikojen jälkeen.ajoin itse 500 lla kuukauden ja osti 1100ef suzukin jolla ajoin 78000km ja vaihdoin busaan jolla 23000km ilman onnettomuuksia .asenne kysymyshän se on pitkälti.


    • pena

      Jos osaat ajaa polkupyörällä, osaat ajaa myös mopolla, ei se ole sen ihmeellisempää! Itseasiassa moottoripyörällä on helpompaa kuin polkupyörällä!!

    • Itse aloitin CBR 1000F (norsulla) 33-vuotiaana.
      Kyselin asiaa enemmän tuntevilta, että tappaako sillä itsensä
      ja yleisin vastaus oli: onhan sulla jo järki päässä, osta tarpeeksi iso heti suoraan,
      niin ei tarvi heti seuraavana kesänä vaihtaa isompaan.

      Muuta kuin asiantuntevaan liikkeeseen vain etsimään itsellesi pyörää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      64
      2819
    2. Naiselle, rakkaalle!

      Pitäiskö nyt vähän jutella, on se sitten mitä tahansa. Mä oon sun puolella, hiljaisuutes aion rikkoa. Tulen vaikka karmi
      Tunteet
      24
      2236
    3. Antaisitko mies minulle jonkun vinkin

      Että tietäisin, että minun kannattaa uskoa vielä meihin. Nyt just heikko hetki ja usko meinaa loppua. Pelkään, että tila
      Ikävä
      73
      2158
    4. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      141
      1841
    5. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      132
      1464
    6. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      146
      1455
    7. Tästä tiedämme että raamattu ON muutettu

      https://rivalnations.org/censored-bible/ Raamattusi on sensuroitu Raamattu, joka sinulla on kotonasi tai taskussasi, on
      Hindulaisuus
      458
      1219
    8. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      18
      1214
    9. Olet tosi lapsellinen...

      Ja kiva harrastus tämä palstailu sulla. Lisää uskottavuutta ja luotettavuutta paljon. 🙄 Eipä sillä onneksi enää ole väl
      Ikävä
      44
      1035
    10. Outoa toimintaa kaikkinensa

      Jotenkin sairashan se sinäkin olet.
      Ikävä
      29
      1029
    Aihe