”riippuvuus”

Olemmeko kännyriippuvaisia?
Joillakin nuorilla näyttää kuin kännykkä kasvaisi korvassa.

Kuis kauan pystyt olemaan ilman kännykkää?

Kentät vähissä. – Siirryt uuteen paikkaan kenttien löytymisen toivossa.
Akku loppu. – Ei kun kiinni laturiin, mutta voi ei, laturi unohtui kotiin, no naapurilla onneksi on, ainakin se tavallinen.
Putosi kahvikuppiin. - Pyykkinarulle kuivumaan.
Kopsahti lattialle, sim kortti hylätty. – Sisukset auki ja kortti paikoilleen.
Pakkasessa hyttyy – muutettava lämpimämpään

Olet juuri riisunut talvivaatteet ja asettunut mukavasti löhöilemään.
Kauanko ottaa aikaa kun puet päällesi ja lähdet laahustamaan lähimpään liikkeeseen?

Toisaalta on niin ihanan hiljainen rauha ilman pärinöitä.

Mutta kauhua hiipii mieleen siitä, jos joku ”elintärkeä, maailmani mullistava” puhelu saattaisi tulla juuri tuon mietiskelyn ja eristyksessä olemisen hetkenä.

Ehkä saan ilmoituksen lottovoitosta? – Jaa mutta enhän edes lottoa.
Ehkä unelmieni prinssi soittaa saapumisestaan? - Mutta, eihän häntä ole todellisuudessa olemassa.
Joskos lapset soittavat? - Ollaanhan puhuttu vasta aamulla ja Skypetkin on keksitty.

Pohdiskeltuani asioita hyvin tarkkaan puolelta ja toiselta, pujottaudun ulkovaatteisiini ja lähden kiltisti laahustamaan lähimpään liikkeeseen.

31

2327

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämän kapineen tarpeellisuuden.
      Miten sitä on ennen tultu toimeen, sattui kai silloinkin ,ikäviä, iloisia odottamattomia tapahtumia.

Nyt puhutaan miten hyvä olla metsässä, vesillä ja vaikka sen sulhasen kiinni saamisessa.
      Miten sitä ennen????

No itse olen kyllä riippuvainen tästä vempeleestä, saunan pukuhuoneessakin mukana,löylyyn en uskalla viedä.

Totuuden nimissä hyvä keklsintö,,,,

• mirjamarja

Vielä en ole oppinut.
      Meillä oli sellainen iso musta NMT 90-luvulla kesämökillä. Opimme siihen, että se oli kuten lankapuhelin ainakin, samassa paikassa pöydällä. Kun siirryttiin näihin modernimpiin versioihin, jäi tämä tapa edelleen. Känny on aina samassa paikassa pöydän kulmalla, usein vielä kiinni monta päivää.
      Nyt ihmiset ovat kokonan luopuneet lankapuhelimista ja siirtyneet kännykän käyttäjiksi. On edullisempaa soitella samanlaisiin aparaatteihin, joten nyt soittajat ovat närkästyneitä, kun pitää soittaa meille vanhaan lankapuhelimeen.
      On pakko opetella avaamaan känny.
      Miten vanha tällaisia kaikkia kommervenkkejä oikein jaksaa hallita!!

• osaathan tietokoneenkin käyttää, ei sen kummepaa,ei kun kännykkän hankintaan;-))

• On "känny"Hän on 80v.

Soittelee ja Hänelle soitetaan paljon.Tykkää siitä.
        Viestejä ei ole opetellut,eikä halua oppiakaan.

Mutta junissa on kiva seurata,kun jollakin soi
        mikä säpinä alkaa;))

En tulisi toimeen ilman.Olen luopunut lankapuhelimesta jo ajat sitten.

• mirjamarja
        SkillaN kirjoitti:

osaathan tietokoneenkin käyttää, ei sen kummepaa,ei kun kännykkän hankintaan;-))

Tuntuu vain siltä, että en opi olemaan niin tavoitettavissa joka hetki. Jotenkin en tunne oleani niin tärkeä, että minut pitää saada kiinni kaupungiltakin.
        Tosin on niin, että puhelinkopit on esim. Helsingistä miltei kadonneet. Jos tulee äkillistä asiaa jonnekin, on känny ainoa tapa ottaa yhteys. Se on kyllä totta. Pitäisi siis muistaa ottaa kapistus mukaan kassin pohjalle.

Känny kuitenkin kököttää pöydän kulmalla. Tänään olen sen muistanut avata, kun olen lukenut näitä asiaa käsitteleviä mielipiteitä, mutta kyllä ihmiset yleensä soittavat minulle lankapuhelimeen.
        Motkottavat kyllä, että kun sun kännys on taas kiinni.

• saara.dma
        mirjamarja kirjoitti:

Tuntuu vain siltä, että en opi olemaan niin tavoitettavissa joka hetki. Jotenkin en tunne oleani niin tärkeä, että minut pitää saada kiinni kaupungiltakin.
        Tosin on niin, että puhelinkopit on esim. Helsingistä miltei kadonneet. Jos tulee äkillistä asiaa jonnekin, on känny ainoa tapa ottaa yhteys. Se on kyllä totta. Pitäisi siis muistaa ottaa kapistus mukaan kassin pohjalle.

Känny kuitenkin kököttää pöydän kulmalla. Tänään olen sen muistanut avata, kun olen lukenut näitä asiaa käsitteleviä mielipiteitä, mutta kyllä ihmiset yleensä soittavat minulle lankapuhelimeen.
        Motkottavat kyllä, että kun sun kännys on taas kiinni.

Kännykkä on hyvä palvelija, jos käyttää kaikkia sen suomia ominaisuuksia hyväkseen.

Se on kalenteri, muistikirja, kamera, salattu kukkaro, johon voi kirjoittaa varmuuden vuoksi kaikki tunnusluvut, laskukone, herätyskello, taskulamppu ym. Sitten sillä voi myös soittaa ja lähettää viestejä.

Se tietää ja muistaa kuka soitti ja milloin, se on oma puhelinluettelo.

Mirjamarja, sinulla on paljon kivaa opeteltavaa, kun tutustut, mihin kaikkeen kännykkäsi pystyy.

Ei se sen jälkeen jouda olemaan suljettuna. Ystäväsikin, joilla on kännykkä, soittavat sinulle paljon edullisemmin kännykkään kuin lankapuhelimeen.

Ainoa vaiva on se, että vaikka sille on oma paikkansa kotona, niin se saattaa olla jossakin taskussa ta muussa huoneessa ja silloin pitää siihen soittaa toisella kännykällä, jolloin soittoääni ilmaisee piilopaikan.

Lataus tietysti saattaa myös joskus olla vaivalloista. Matkalle tietysti otetaan laturi mukaan.

• Katleija
        muori67 kirjoitti:

On "känny"Hän on 80v.

Soittelee ja Hänelle soitetaan paljon.Tykkää siitä.
        Viestejä ei ole opetellut,eikä halua oppiakaan.

Mutta junissa on kiva seurata,kun jollakin soi
        mikä säpinä alkaa;))

En tulisi toimeen ilman.Olen luopunut lankapuhelimesta jo ajat sitten.

Minulla on lankap. sekä känny. Lankaliittymässä on puhepaketti, joka on kiinteähintainen 13 euroa/kk, kun soittaa oman puh.yhtiön alueelle. Sen ulkopuoleiset puhelut aikaveloituksella. Känny aina mukana = turvallisuus ja tarpeellinen yht.pito. Kännyn lasku yleensä alle 5 euroa/kk. Kyllä puheluhinnat ovat mielestäni edulliset.

• Katleija kirjoitti:

Minulla on lankap. sekä känny. Lankaliittymässä on puhepaketti, joka on kiinteähintainen 13 euroa/kk, kun soittaa oman puh.yhtiön alueelle. Sen ulkopuoleiset puhelut aikaveloituksella. Känny aina mukana = turvallisuus ja tarpeellinen yht.pito. Kännyn lasku yleensä alle 5 euroa/kk. Kyllä puheluhinnat ovat mielestäni edulliset.

Miten ihmeessä selviät noin pienillä laskuilla.
        Minulla on pienin ollut 17 euroa ja suurin 117,00 euroa kk.
        Keskimääräinen laskuni 38-44 euroa, en mielestäni soita paljon???
        Lankakiittymästä jo perusmaksu oli noin 17,00 euroa, luovuin jo ajat sitten.

Johtuuko siitä, kun täällä "kaukana" ollaan,sehän kaikkiin hintoihin tuppaa vaikuttamaan,,,,

Onhan puhelin turvaväline kaikesta huolimatta,hyvin tärkeä minullekin.

• SkillaN kirjoitti:

Johtuuko siitä, kun täällä "kaukana" ollaan,sehän kaikkiin hintoihin tuppaa vaikuttamaan,,,,

Se on sitä ns. ”syrjäseutulisää”, mikä palkoista kai poistettiin, mutta hintoihin aina lisätään.

Itsekin luovuin lankasellaisesta vuosia sitten, mutta vieläkin sisälle tullessa katson puhelin pöydälle, olisko joku yrittänyt soittaa, vaikka kuinka vakuutan itselleni, ettei sellainen ole enää mahdollista.

Kai se on joku totuttu refleksi?

• Katleija
        SkillaN kirjoitti:

Lankaliittymän perusmaksu on 8,24 eur./kk ja puhelut ilman rajoitusta 5 eur./kk.
        Siis lankaliittymästä soitan asiointi- ja seurustelusoitot (pulinat).
        Kännykkää käytän tarpeen mukaan, yleensä lyhyihin asiointeihin ja tiedotuksiin (tekstiviestit). Kännyni kuukausimaksu on 0,66 eur. ja puhelut 0,69 eur./min.

• aupA
        SkillaN kirjoitti:

Maksut vaihtelevat puhumishalukkuuden mukaan ja päivät ovat erilaisia. Paketteja kannattaa katsella.
        Puhun n. 500 min/kk eli keskimäärin 17 min/pvä ja lisäksi lähetän 100 tekstiviestiä. Ylimenevältä osalta tulee lisämaksua vain kohtuudella. Selviän 20 euron veloituksella/kk.
        On jonkunlainen DNA Ilona-pkt kuuluvuuden takaamiseksi.
        Kulkipa kesäisin missä rotkossa tai kallionkielekkeen takana polveilevassa maastossa aina kuuluu. Edellisen operaattorin aikana oli kuuluvuutta vain verannalla istuen. Enää ei tarvitse tuulessa istuskella.

• Katleija
        Katleija kirjoitti:

Lankaliittymän perusmaksu on 8,24 eur./kk ja puhelut ilman rajoitusta 5 eur./kk.
        Siis lankaliittymästä soitan asiointi- ja seurustelusoitot (pulinat).
        Kännykkää käytän tarpeen mukaan, yleensä lyhyihin asiointeihin ja tiedotuksiin (tekstiviestit). Kännyni kuukausimaksu on 0,66 eur. ja puhelut 0,69 eur./min.

Dementia vaivaa. Tietenkin känny kk.maksu 0,066e. ja puhelu ja tekstiviesti 0,069e.

• ennen

Vähän samaan tapaan kuin se mainos.
      Mitähän käytettiin ennen kun ei ollut flooraa.

• Klara*

Minä hankin ensimmäisen kännykkäni vasta 5-6 vuotta sitten. Silloin tuntui olevan muotia pitää soittoäänenä Mozartin 40:ttä sinfoniaa.
      Pari kertaa tapahtui tavaratalossa, että jonkun kännykkä alkoi luikuttaa tuota sävelmää ja jo oli kohta 10-15 ihmistä kaivamassa kännykkäänsä esille. Se oli huvittavaa.

Minullakin se oli alkuun, mutta vaihdoin sen nopeasti toiseen.

• Heti ensimmäisenä päivänä testataan voiko alokas olla ilman kännykkää 15 min ;-)

Kyllä minäkin jätän usein kännykän kotiin, kun lähden kävelylle. Näkeehän siitä kuka on soittanut. Kalenterin herätystoiminta on todella käyttökelpoinen, kun muisti ei ole yhtä aktiivinen kuin kaikenmaailman harrastaminen ;-)

Montakohan vuotta menee siihen, että kännykkä on "tavallisempi TV" kuin se laatikko kotinurkassa.

Kännykän alkuaikoina kännykkään puhujat usein pysähtyivät ja kääntyivät seinään päin puhuessaan. Nyt kailotetaan kaikki omat asiat 50 m säteellä kuultavaksi. Ennen kylähulluiksi sanottiin niitä, jotka höpisivät kulkiessaan, nyt sen höpötyksen nimi on handsfree..

• sillä virta on aina lopussa, ja pöytäpuhelin käytössä, joten en aina edes muista tuon kapulan olemassaoloa.

Nyt kun se olisi ollut tarpeen olla kuuloetäisyydellä, se perjantainakin unohtui autoon koko päiväksi ja itse en ollut pöytäpuhelimella tavoitettavissa, joten silloin harmitti. Monta tärkeää puhelua jäi vastaamatta.

Tarpeellinenko, ehkä joka kymmenettä yhteydenottoa varten, ja kun toisen pöytäpuhelimen saan asennettua, nekin tarpeet vähenevät.

Ei ole kiva olla koko ajan tavoitettavissa, oma rauha se pitää olla puhelimeltakin.
      En halua olla puhelimen orja, kun muutoin olen vapaa menenmään ja tulemaan.

• määritellä

Ei saisi antaa kännykän numeroa liian monelle,jos ei halua sitten vastata,sillä numeronkin saa salaiseksi,mikäli haluaa.
        Omaa syytään on jos siihen sitten soitellaan,
        minä en soita kuin kerran ja jos siihen ei vastata niin jääköön siihen sitten.
        Ja jos kännykän soidessa lukee että tuntematon numero soittaa niin en vastaa.Sillä se ei ole mikään tärkeä puhelu silloin.

• Helena04 ejk.

Kännykästä riippuvainen olen vain kesäisin mökkeillessä. Ensimmäinen hanke oli iso seinälle sijoitettu, joka tuuttasi ulkoseinän kovaäänisestä laivan saapumisäänellä, niin että naapurisaaressakin tyynillä ilmoilla ihmeteltiin, kuinka usein meillä paatteja visiteerasikaan.

Kun sitten pienempään siirryin, tuli sen kohtaloksi lopulta olla katiskan kanssa järvessä kaloja pyytämässä eli katiskaa heittäessäni lähti kädestä kännykkäkin.

Tämä viimeisin aikansa eläneenä rupeaa nyt niskottelemaan, akku tyhjenee aivan vähäisestäkin käytöstä. Olisi kunnostuksen aika. Tai sitten pitäisi hankkia uusi, ehkä modernimpikin, mutta joka tapauksessa sellainen, jossa on selkeät kirjaimet, että pystyy ilman silmälaseja käyttämään.

Niin kauan kuin lankapuhelin on käytössä, en katso olevani riippuvainen kännykästä. Ei se ole aina edes mukananikaan. Kuitenkin monipuolisten palvelujensa takia mietityttää kieltämättä, miksi ylipäätään enää pidänkään lankapuhelinta. Onko se vain vanha, turvallinen tapa. Säästäisin kuukausimaksuissakin...

• Känny katiskan kanssa järvessä!
        Jospa niistä kaloistakin on hauskaa vähän puhuskella ja tekstailla!

Akku, kas siinäpä ongelma. Miksi se tyhjenee niin nopeesti parissa päivässä?

Jos olen viikon retkellä erämaassa tai vaikka tunturissa hiihtämässä ja heitän kupperskeikan enkä pääse lumihangesta ylös, kömpelö kun jo olen.

Miten sitten apua hälytän kun akku loppui viimeisenä päivänä?

Sitten nuo uudet keksinnöt, jotka mainosta kameraa, tv:tä, uutisia, sähköpostia, nettiä ym. samassa kapulassa. Miten niiden akut kestää?

Ei silti, en noita uusia hienouksia osaisi käyttääkään, kun ihan vaan tavallista peruspuhelinta.
        Niin suuria näyttöjä en ole vielä nähnytkään, että ilman rillejä selviäisin.

Suunnittelijoilla töitä piisaa.

• beataBarbara kirjoitti:

Känny katiskan kanssa järvessä!

Jos olen viikon retkellä erämaassa tai vaikka tunturissa hiihtämässä ja heitän kupperskeikan enkä pääse lumihangesta ylös, kömpelö kun jo olen.

Sitten nuo uudet keksinnöt, jotka mainosta kameraa, tv:tä, uutisia, sähköpostia, nettiä ym. samassa kapulassa. Miten niiden akut kestää?

Ei silti, en noita uusia hienouksia osaisi käyttääkään, kun ihan vaan tavallista peruspuhelinta.

Nyt on kestänyt akku.
        Vaihdoin pari vuotta sitten kännyni Nokian sellaiseen halpaan mallin jossa on litium akku,kait se nimi noin oli.

On hyvin kestänyt,mökilläkin,kun ei hirveän pitkiä
        juttuja puhu.
        Kannataa liikkeessä kysellä.

• Anu.1
        beataBarbara kirjoitti:

Onhan niitä keksitty kaulassa pidettäviäkin, hihna vain ja sellainen kännykänpussukka siinä, se sitten roikkumaan takin alle,eikä päällepäin.

Siellä se pysyy turvallisesti eikä kierry kaulaan,ja akkukin kestää siellä lämpimässä kauemmin, kun se on vaatteitten alla.

Minä en ainakaan pelaakkaan niitä pelejä mitä niihin on laitettu, einkä paljon selailekkaan,kun soitan niin otan suoraan sen numeron mitä tarvitsen ja joskus on hyvä käyttää huollossakin että liika rasitteet tyhjennetään.

• Katleija
        beataBarbara kirjoitti:

Minun ekakännyni oli pojan vanha Nokia. Sain ladata sitä aika tiuhaan. Kun ostin uuden Nokian, sen halvimman mallin siinä lataus riittää paljon pidempään. Toimiiko vanha akku huonommin, siltä tuntuu.

• Katleija
        Katleija kirjoitti:

Minun ekakännyni oli pojan vanha Nokia. Sain ladata sitä aika tiuhaan. Kun ostin uuden Nokian, sen halvimman mallin siinä lataus riittää paljon pidempään. Toimiiko vanha akku huonommin, siltä tuntuu.

Olisi kannattanut lukea ensin tuo muorin kirjoitus. Tuli toistoa.

• Katleija kirjoitti:

Vanhoissa akuissa oli n.s. kemiallinen muisti. Jos akkua ruvettiin lataamaan se oltua vasta osittain purkautuneena, akku muisti tämän ja lopetti sähkön antamisen hyvi aikaisin.

Vanhat akut olisi pitänyt aina purkaa tyhjiksi ennen uutta latausta, näin koko akun varauskapasiteetti olisi ollut aina käytettävissä.

• Muistui mieleen vanha juttu puhelinkäyttäytymisen opetuksesta.

On aina tervehdittävä, esiteltävä itsensä, kuka, mistä, miksi.

Rehukaupasta voi tulla seuraavanlaista tekstiä puutarhurille:

” Se on täältä lantasäkistä hyvää huomenta.” jne.

• Taas tuli vatsajumppaa hihiiiii

Minulla on tuttuja jotka vastaa mitä sattuu;vaikka Romppasen romu ja Ristalli,he näkee kyllä kuka soittaa.

;DDDD

• muori67 kirjoitti:

Taas tuli vatsajumppaa hihiiiii

Minulla on tuttuja jotka vastaa mitä sattuu;vaikka Romppasen romu ja Ristalli,he näkee kyllä kuka soittaa.

;DDDD

Jollakin on tapana vastata:

” Hyvää päivää, olette suorassa lähetyksessä.”

• Entäs jos ei olisi tietokonettakaan, eikä telkkaria.

Ennen kun ei ollut edes radiota, niin lapsiperheet olivat isoja, nautinto sekin.

Aina jotain kaipaa, mitä uutta. Nyt tuo skype kai on uusin villitys no, se on ainakin halpaa.

• Mikäs se oli se huvitus, joka oli köyhällekin ilmainen?

No se, kun pistää sängyssä jalan peiton alta ulos kylmään,
        Sitten on niin mukavaa vetää se takaisin lämpimään.

• Pääsky64
        beataBarbara kirjoitti:

Mikäs se oli se huvitus, joka oli köyhällekin ilmainen?

No se, kun pistää sängyssä jalan peiton alta ulos kylmään,
        Sitten on niin mukavaa vetää se takaisin lämpimään.

tuli ensimmäisen kuun kännykkälasku 1000 mk.Perään runo miten se pakottaa soittamaan,kun on rakastunut ja komppaniassa harmajaa.
        Tyttöystävällä 2500mk.käännykkä lasku ja katkaistu kaikki linjat.
        Ottanut aina uuden liittymän kun entinen katkaistiin.
        Näillä nuorilla se nokia rikastui.

Minä luulen että tietokone on tehnyt vähän riippivaiseksi minut.
        Muutkin riippivuuteni tiedostan.

• Pääsky64 kirjoitti:

tuli ensimmäisen kuun kännykkälasku 1000 mk.Perään runo miten se pakottaa soittamaan,kun on rakastunut ja komppaniassa harmajaa.
        Tyttöystävällä 2500mk.käännykkä lasku ja katkaistu kaikki linjat.
        Ottanut aina uuden liittymän kun entinen katkaistiin.
        Näillä nuorilla se nokia rikastui.

Minä luulen että tietokone on tehnyt vähän riippivaiseksi minut.
        Muutkin riippivuuteni tiedostan.

TV:n katsojaa kutsutaan sohvaperunaksi, mikäs vihannes on tämä pienemmän ruudun tuijottaja? Sormet jumppaa, mutta niskat jäykistyy.

Kun kalliin laajakaista maksun maksaa, niin eihän sitä kannata olla ajelematta
        kaistoja pitkin tai poikin

Nettiriippuvainenko? Ei

Todettakoon sen erään potilaan sanonnan mukaan, kun lääkäri huolestuneena kyseli tottumisesta unilääkkeisiin.:

Olen 20 vuotta käyttänyt unilääkettä, enkä vieläkään siihen ole tottunut.

Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      133
      7313
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      4430
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      55
      3473
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      507
      3192
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      297
      2134
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1783
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1731
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1583
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1495
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1436
    Aihe