Pakkasta!

peltza

Kuluneen viikon aikana on ollut pakkasta melko miehekkäästi kautta Suomenmaan. Laittakaas raportteja kuinka on digit toimineet pakkasessa? Vai onko kukaan uskaltautunut kameran kanssa ulos...
Tein kumpanakin viikonloppuna pienen kuvausretken, tänään pakkasta 30. F70 toimi vielä ihan moitteettomasti, kuvaaja jäätyi nopeammin, mut se onkin filmipeli.

11

2696

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HooKoo

kuin kuvaaja.

Onneksi kuvaamista riittää sisätiloissakin, jottei tarvitse kuin satunnaisia kuvaushommeleita ulkona suorittaa.

Aikoinaan kuvailin d-järkällä 29 asteen pakkasilla eikä mitään propleemaa, nykyiselläkin kosteus tuottaa suuremmat tuskat kuin kylmyys.

• Alex

Moi !

Olen ulkoiluttanut kameraa päivittäin pari tuntia. Ongelmana ei ole kameran, vaan akkujen hyytyminen.

Pidänkin akut hanskassa (siis sisäpuolella) kaiken aikaa kune en kuvaa mitään.

--

• Joo

Kun joku luontokuvaaja sanoi pitävänsä kameraa ensin muovipussissa ulkona jotta se jäähtyy ulkoilman lämpötilaan..

Ja sitten kun lopettaa kuvaamisen niin taaas muovipussiin ja sisälle, kun kamera on lämmennyt niin muovipussi pois.

Tämä kaikki kameran lämmönvaihteluista aiheutuvan huurtumisen estämiseksi ja huurehan muuttuu sulaessaan vedeksi ..tai ainakin osa siitä..Itsellä ainakin on rillit huurassa kun tulee sisälle pakkasesta.

Kameran mekaaninen toiminta ja kestävyys on sitten eri juttu.

Tämä juttu oli joskus Tekniikanmaailmassa 70 luvulla..

• Pakkasesta

On ollut aina.

Olen onnistunut jäädyttämään mekaanisenkin kameran 15 asteen pakkasessa.

Katselin teleen läpi kahta lunta kaivavaa metsäkaurista.
      Siinä kun tuijotin muutaman minuutin nenä kiinni takakannessa kamera kostui.
      kun sitten sopivan hetken tullen painoin laukaisijaa meni kamera hillittömälle.
      Vain virran katkaisu pysäytti sarjan.

Käsin viritettäessä kamera laukesi heti.

Kotona sitten selvisi, että sulkimen virekynsi oli jäätynyt jumiin, eikä pystynyt pitämään suljinta vireessa.
      Kun kamera suli se toimi normaalisti.

Toisen kerran, toisella kameralla jäätyi peili yläasentoon.

Kuivalla pakkasella kamerat yleensä toimii hyvin, mutta kun niitä joutuu käsittelemään paljain käsin tai hieman hönkii niihin niin jääpuikoiksi menevät.
      Digiä en toistaiseksi ole juuri uskaltanut ulkoiluttaa pakkasella.
      Siitä en siis tiedä vielä.

• Heh :) Eli tuon G2:sen kanssa oon ollut päivittäin ulkoilemassa ja ei mitään ongelmaa ole ollut.Akku vähän pitemmällä ulkoilulla tahtoo hyytyä,mutta ei muuten mittään.Kuvaajan sormet sen sijaan tönkistyy kohtuullisen hyvällä vauhdilla.Pakkanen ei sinänsä mitään haittaa,mutta toi pienikin tuulenvire tekee inhaa paljaalle iholle..Ja rukkaset kädessä on kovin hankalaa painella nappuloita.Hyvin toimii ja jahka nyt saan sen järkkärin ostettua (en oo vieläkään päättänyt,jotta kumpiko ois sitten se hyvempi...vaiko kenties kuitenkin toi Nikon..) uskallan viedä kyllä sen ulos kanssa.Sittenpähän kyntensä näyttää..sylettäähän se tietenkii,jos saan ekalla pakkaskuvaus "keikalla" kameran sippaamaan ja joutuu huoltofirmaa ruokkimaan omasta pussista..Mut "mitä enemmän olen empinyt,sitä vähemmän olen lempinyt.." noin sanoovat yhessä piisissä..samaa periaatetta oon noudatellut vähän muissakin asioissa..Noh,se siitä..
        Eli hyvin männöö ja kuvia tuleepi..jos vaan kuvaajassa ois tota talviominaisuutta enämpi :))
        Nyt on vielä vähän huurettanut noita puita näillä seuduin,niin tulee kivempia kuvia :) Kunnon kuura kun oiskii ollut,tai tykkylunta..harmillisesti vaan ehätti ennen pakkasia ravistella tuulella ja sulatella pois puista.

• Olen ottanut periaatteeksi, että kuvaan kesäkaudella digijärjestelmäkameralla ja talvikaudella digipokkarilla. En uskalla altistaa arvokasta digijärjestelmäkameraa pakkasen vaikutuksille, vaikka uskon, että oikein toimimalla pakkasesta ei olisi juurikaan haittaa kameralle.

Oikeastaan digipokkarilla kuvaaminen talvella on miellyttävää, koska kamera kulkee mukavasti povitaskussa ja kuvausreissun jälkeen kamera on nopea sujauttaa minigrip-pussiin ennen sisätiloihin menoa. Minulla on minigrip-pussissa kaksi silikageelipussia, jotka imevät mahdollisen kosteuden.

Yleisesti ottaen digipokkarin toiminnassa ei ole ollut mitään ongelmia pakkasella. Tosin kameran zoom-moottori alkaa pitää outoa ääntä, kun olen kuvaillut pakkasessa jonkun aikaa ja kamera on pikkuhiljaa jäähtynyt. Mitään toimintahäiriöitä en olen kuitenkaan huomannut kamerassani. Sisätiloihin menon jälkeen pidän kameraa minigrip-pussissa vähintään tunnin ennen kuin otan kameran esille pussista.

• Onska

Moitteetta toimi Pentax*istD Sigman 15-30 lasilla yhdellä akkusarjalla, eipä muuten tullut mieleenkään että vara-akut olisi voinut olla tarpeen. Tosin kuvausretki kesti vain muutaman tunnin, parhaimman valon ajan.

• 20D

Ulkoilutin 20D kameraani kovilla pakkasilla (vain -25 astetta). Jossain välissä akku hyytyi kokonaan. Pidin vara-akkua rukkasten sisällä ja sillä kerkesi ottamaan kymmenkunta kuvaa ennenkuin hyytyi uudestaan ja piti vaihtaa toiseen. Kynsikkäät oli hyödylliset rukkasten sisällä. Kun tulin sisälle, en laittanut virtaa kameraan ennen kuin oli lämmennyt huoneenlämpöiseksi. Akkuja yritin ladata kotiin tultuani, mutta ne olivatkin vironneet täysiksi.

• Tommi

Kuten tuossa jo pari kaveria kertoikin niin varmasti kameralle terveellistä on kääräistä se tiiviisti muovipussiin kylmässä/ulkona ja vasta sitten tuoda sisälle. Näin kosteus ei pääse kondensoitumaan kameraan vaan jää pussin pinnalle. Kamera sitten vasta pussista pois kun on lämmennyt.

Jos en väärin muista niin näin neuvottiin myös Sonyn digivideokameran ohjekirjassa. Eipä ole itse tullut monasti käytettyä kikkaa laiskuuden vuoksi. Otetaanpa nyt koiranulkoiluttajista mallia ja sujauttakaamme muovipussukat taskuun ulos lähtiessä=)

• Antti

Huurtumisen estoon olen käyttänyt kourallista silikageeliä muovipussissa.
        Ne on niitä pikku pallukoita ja murusia joita tulee usein elektroonisten vimpaimien mukana pikku pusseissa. Omani ostin kauan sitten laboratoriotarvike kaupasta. Kuivina ovat tumman sinisiä ja muuttuvat läpikuultaviksi kun ovat imeneet kosteutta. Näitä käytän myös jos/kun veneillään, kun veneet on aina kosteita paikkoja ja huurua tulee varsinkin yön aikana. Pallukoita valmiiksi muutamaan muovipussiin ja pysyvät kuivina, kunnes kamera laitetaan pussiin kuivumaan.

• jonttu

ostin tossa tammikuussa ekan järkkärin ja sen jälkeen on tullut aika paljon ulkona tepasteltua sen kanssa.. kun oli reilut 20 astetta pakkasta niin kameran akku kesti sen reilu 30min, minä tosin jäädyin sitä ennen. Ainakaan vielä ei oo toiminnoissa ilmennyt mitään ongelmaa vaikka olisikin ollut kovalla pakkasella ulkona kuvaamassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      106
      5467
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3653
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3235
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      451
      2544
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      261
      1600
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      88
      1335
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1309
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1253
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1248
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      147
      1180
    Aihe