haukkuva saksanpaimenkoira

santtu

kertooka joku konsti koirani haukkumisen lopettamiseksi!olen kokeillut sitruunapantaa,mut ei mitään tehoa,makupaloilla oon kokeillu.koira haukkuu lenkillä kaikki koirat ja repii hihnassa.en saa siihen kontaktia haukkumisen aikana.koira sekoaa ihan täysin!auttakaa!

19

2190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jenna

      Samojen ongelmien kanssa itsekkin painin, nyt ollaan jo menossa parempaan suuntaan. Kiellät, ja sen verran kovasti että menee päähän asti. Ei meilläkään auta makupalat eikä lelut.

      • santtu

        oon kyllä kieltänyt!oon ravistellu,painanu maahan,pitäny kuonosta kiinni,hokenu ei sanaa!oon kokeillu kaikki temput,mielikuvitus ja järki alkaa loppua!!!!


      • viivus
        santtu kirjoitti:

        oon kyllä kieltänyt!oon ravistellu,painanu maahan,pitäny kuonosta kiinni,hokenu ei sanaa!oon kokeillu kaikki temput,mielikuvitus ja järki alkaa loppua!!!!

        Tt ole yksin ongelmasi kanssa.
        Meillä oli sama juttu aikoinaan sakemannin kanssa.
        Se oli semmonen lelu hullu että auttoi kun otti pallon esiin ennenkun koira oli lähellä ja "heitteli" sitä kädessään siten että koira keskittyi vain palloon.
        Kun toinen koira oli mennyt ohi niin heitettiin pallo pellolle "palkaks" ja kehuttiin hirveesti.
        Mutta ilmeisesti tämä ei teidän koiraan toimi, mutta kaikkea kannattaa yrittää.
        Välillä oli meilläkin hermoromahdus lähellä :)
        Tsemppiä!


      • santtu
        viivus kirjoitti:

        Tt ole yksin ongelmasi kanssa.
        Meillä oli sama juttu aikoinaan sakemannin kanssa.
        Se oli semmonen lelu hullu että auttoi kun otti pallon esiin ennenkun koira oli lähellä ja "heitteli" sitä kädessään siten että koira keskittyi vain palloon.
        Kun toinen koira oli mennyt ohi niin heitettiin pallo pellolle "palkaks" ja kehuttiin hirveesti.
        Mutta ilmeisesti tämä ei teidän koiraan toimi, mutta kaikkea kannattaa yrittää.
        Välillä oli meilläkin hermoromahdus lähellä :)
        Tsemppiä!

        mun koira on hulluna sian korviin.täytyy tänään ottaa korva mukaan ulos,jos vaikka sillä saan pidettyä koirani mielenkiinnon.tuntuu hullulta kun sanotaan,että suomenpystykorva on räksöttäjä,mut ei oo kyllä mitään sakemanniin verrattuna!mulla oli ennen pystykorva eikä se haukkunu kun metsällä ja mökillä pihassa joskus!


      • jadetin
        viivus kirjoitti:

        Tt ole yksin ongelmasi kanssa.
        Meillä oli sama juttu aikoinaan sakemannin kanssa.
        Se oli semmonen lelu hullu että auttoi kun otti pallon esiin ennenkun koira oli lähellä ja "heitteli" sitä kädessään siten että koira keskittyi vain palloon.
        Kun toinen koira oli mennyt ohi niin heitettiin pallo pellolle "palkaks" ja kehuttiin hirveesti.
        Mutta ilmeisesti tämä ei teidän koiraan toimi, mutta kaikkea kannattaa yrittää.
        Välillä oli meilläkin hermoromahdus lähellä :)
        Tsemppiä!

        meilläkin tajuttiin vihdoin ja viimein koittaa, nyt ei lenkille lähdetä ilman lelua. Toivottavasti vielä joskus päästään muitten ohitse ilman lelua, mutta nyt on vielä lelu mukana,ja hyvä niin :) Narupallo on paras, sitä voi hyvin heilutella kuonon edessä :)
        eli voin suositella, meilläkin kyllä kaikki mahdollinen koitettiin, sitruunapannasta painimiseen.. :(


      • santtu kirjoitti:

        oon kyllä kieltänyt!oon ravistellu,painanu maahan,pitäny kuonosta kiinni,hokenu ei sanaa!oon kokeillu kaikki temput,mielikuvitus ja järki alkaa loppua!!!!

        Kun hoet koiralle "ei"-sanaa (tai mitä tahansa muutakin sanaa), eli pyydät/käsket sitä tekemään jotain (tässä tapauksessa olemaan tekemättä, eli olemaan hiljaa) ilman pakotetta, koira oppii nopeasti ajattelemaan, että "tuuliko huulia heiluttaa" ja sama meno jatkuu. "Ei" on mun mielestä muutenkin hirveän huono sana ja itse pyrin käyttämään sitä lähinnä kertaluontoisissa kielloissa. Paljon parempi sana on "hiljaa" tai "vaiti" ko. tilanteessa. Koiralle pitäisi keksiä myös jotain muuta tekemistä räkyttämisen ajaksi. Se, mitä se voisi olla on koirasta kiinni. Tuo siankorva-juttukin voi toimia...

        Paljon harjoituksia ohittamisen suhteen ja - jos mahdollista - järjestettyä koulutustoimintaa. Koira oppii kyllä. Huonoista tavoista poisopettaminen on jopa työläämpää kuin hyvien tapojen opettaminen, mutta kärsivällisyydellä ja johdonmukaisuudella saa taatusti tuloksia.

        Ruumiillinen väkivalta ei ole luonnollisestikaan se ensimmäinen keino, mutta ko. tilanteessa voi näpäytys remmistä tms. auttaa. Koiran pitää tajuta, että olet tosissasi.

        Ja vielä yksi vinkki: pidä koira kurissa _ennen kuin_ riehuminen alkaa. Ole siis itse tarkkana, että huomaat vastaantulijat haukkua ennen.

        Tsemppiä!


    • ;;;;;

      Ratkaisevinta on hetket ENNEN räyhäämistä, tai ärsyttävään tilanteeseen joutumista.

      Ota tilanne ja koira hallintaan jo etukäteen!!!
      Jos alkaa haukkumaan, on ns. liian myöhäistä alkaa vaahtoamaan koiran kanssa kilpaa.

      Kaikki komennot ym toiminta tapahtuu jo ennen räyhäämistä, ja sitten vaan varmistat, että koira myös tottelee sen minkä sanot!

      Sinä päätät miten mihinkin tilanteeseen suhtaudutaan, ei koira!

      • santtu

        tosi hyvä neuvo!koira seuraa mua ja tottelee siihen saakka kunnes vastaan tuleva koira on kohdalla.sit se hyökkää ja alkaa rähistä.sanoit,että turha siinä kohtaa on enää mitään tehdä.just..miten sanot koiralle etukäteen,että et sitten hauku kun toi koira on meidän vierellä?


      • ;;;;;
        santtu kirjoitti:

        tosi hyvä neuvo!koira seuraa mua ja tottelee siihen saakka kunnes vastaan tuleva koira on kohdalla.sit se hyökkää ja alkaa rähistä.sanoit,että turha siinä kohtaa on enää mitään tehdä.just..miten sanot koiralle etukäteen,että et sitten hauku kun toi koira on meidän vierellä?

        Niinpä niin...
        Saatto kuulostaa helpommalta kuin onkaan!
        Annatko 'hiljaa' ja 'seuraa' komennon jo etukäteen sille?
        Tarkotin, että sinä reagoit sillon kun se alkaa tuijottaa toista koiraa tai nostaa karvat tai alkaa vetää tai mitä ikinä tekeekin alkaessaan reagoida, se reagointi pysäytetään siinä vaiheessa jo. Sillon heti puutut siihen.
        Eli sen hyökkäys ja räyhäys valmistelut keskeytetään!!!
        Sillon koira ei pääse toteuttamaan totuttua käytöstään.
        Kun yleensäkin koira näkee toisen koiran, se alkaa valmistautua kohtaamiseen jo sillon, sen adrenaliini taso nousee koko ajan ja koira kiihdyttää itseään. Ja sitten tilanne ja kiihtyminen laukeaa räyhäämisenä!
        Tarkotus siis olisi saada kiihtymis taso laskemaan ennenkun se pääsee nousemaan yli sietorajan, koska sillon koira purkautuu räyhäämällä!!!
        Kokeile käytännössä vaikka sellasta, että kun koira tulee vastaan ja omasi alkaa reagoida ja valmistautua, komenna se istumaan ja siinä hiljaa komento.
        Ja se pylly pitää pysyä siellä maassa!!
        Istuva koira harvemmin haukkuu (tosin niitäkin on!), tai sitten pistä koira väistämään eli käännyt koiraa kohti ja pidät silleen että joutuu peruuttamaan sinun edessä. Hihna suht lyhyellä. Jos koira yrittää mennä sivusta ohi, mene aina eteen. Ja vaikka sitten istu komento..
        Tai sitten yksinkertaisesti menet sivummalle koiran kanssa, annat toisen koiran mennä ohi kauempaa.
        Tai pyöri vaikka ympyrää koiran kanssa ja komenna seuraamaan...
        Toisin sanoen, tee mitä vain kunhan se on hallinnassa ja tottelee sinua!
        Eikä pääse toteuttamaan omaa rituaaliaan!
        Ja ennen kaikkea muista AINA itse olla koiran ja ärsykkeen välissä. Koira ei saa selvitellä välejään muiden kanssa.
        Sinä oot ensimmäinen tilanteessa ja kerrot miten toimitte!
        No.. selventikö tämä yhtään :)?


      • saku
        santtu kirjoitti:

        tosi hyvä neuvo!koira seuraa mua ja tottelee siihen saakka kunnes vastaan tuleva koira on kohdalla.sit se hyökkää ja alkaa rähistä.sanoit,että turha siinä kohtaa on enää mitään tehdä.just..miten sanot koiralle etukäteen,että et sitten hauku kun toi koira on meidän vierellä?

        nopeammin,eli osaat lukea tilanteita ja ennen kaikkea koiraasi.Sinun ei pidä odottaa tilannetta,vaan olla koko ajan tietoinen ympäristöstä ja lukea koiran huomiosta,milloin lähellä on "ärsyke".Se vaati sinun panostasi ja asiaan paneutumista.kannattais varmaan mennä koulutuskentälle,tätä asiaa ei ihan netti sivuilla opeteta,jos omistajan koulutus/opetus tiedot ja taidot ei riitä.Ota selvää paikkakuntasi SPL:n alaosastosta ja koulutus ajoista ja paikoista.


      • saku kirjoitti:

        nopeammin,eli osaat lukea tilanteita ja ennen kaikkea koiraasi.Sinun ei pidä odottaa tilannetta,vaan olla koko ajan tietoinen ympäristöstä ja lukea koiran huomiosta,milloin lähellä on "ärsyke".Se vaati sinun panostasi ja asiaan paneutumista.kannattais varmaan mennä koulutuskentälle,tätä asiaa ei ihan netti sivuilla opeteta,jos omistajan koulutus/opetus tiedot ja taidot ei riitä.Ota selvää paikkakuntasi SPL:n alaosastosta ja koulutus ajoista ja paikoista.

        Meil samaa ongelmaa. Tosin riippuu kovasti päivästä ja nyt juoksujen aikaan ollu ärhäkämpi. Mut itse täytyy olla tilanteen edellä. Me kun havaitaan koira niin sillon otan hihnan lyhyelle ettei pääse vetämään ja komennan hiljaa vaikka ei ois sanonnu koira viel mitää ja hitaasti mennään eteenpäin ja tarkkailen kokoajan koiraa. Heti kun merkkiäkää et alkas räyhään niin komennan ei tai hiljaa ja jos ei tehoo niin sit kovimmis tapauksissa ottannu huulesta kii et sattuu. Niskasta ottaminen tai maahan painaminen ei oo auttannu. Meil niin kovaluontonen koira et saa niskasta nostaa ilmaan niin ei sano mitään.


      • santtu
        saku kirjoitti:

        nopeammin,eli osaat lukea tilanteita ja ennen kaikkea koiraasi.Sinun ei pidä odottaa tilannetta,vaan olla koko ajan tietoinen ympäristöstä ja lukea koiran huomiosta,milloin lähellä on "ärsyke".Se vaati sinun panostasi ja asiaan paneutumista.kannattais varmaan mennä koulutuskentälle,tätä asiaa ei ihan netti sivuilla opeteta,jos omistajan koulutus/opetus tiedot ja taidot ei riitä.Ota selvää paikkakuntasi SPL:n alaosastosta ja koulutus ajoista ja paikoista.

        kentällä ollaan kyllä käyty ja koirani osaa toimia niin kuin kuuluu.ei kentällä räyhää.siellä on hauskaa!


      • saku
        silimat kirjoitti:

        Meil samaa ongelmaa. Tosin riippuu kovasti päivästä ja nyt juoksujen aikaan ollu ärhäkämpi. Mut itse täytyy olla tilanteen edellä. Me kun havaitaan koira niin sillon otan hihnan lyhyelle ettei pääse vetämään ja komennan hiljaa vaikka ei ois sanonnu koira viel mitää ja hitaasti mennään eteenpäin ja tarkkailen kokoajan koiraa. Heti kun merkkiäkää et alkas räyhään niin komennan ei tai hiljaa ja jos ei tehoo niin sit kovimmis tapauksissa ottannu huulesta kii et sattuu. Niskasta ottaminen tai maahan painaminen ei oo auttannu. Meil niin kovaluontonen koira et saa niskasta nostaa ilmaan niin ei sano mitään.

        on saanut varman vinkin,että lähistöllä on jotain mihin pitää reakoida,olet kiristänyt talutinta.Talutin on muutakin kuin lakisääteinen väline,se on napanuora ja viestintä väline koiran ja ohjaajan välillä.

        Sinun on saatava koirasi huomio itseesi ja tehtävä itsestäsi mielenkiintoisempi kuin se lähistöllä lymyilevä ärsyke.Tapoja kiinnostuksen herättämiseksi on monia ja ilman näkemättä on antaa neuvoja.Vältä kuitenkin taluttimella morssettamista ja mene kentälle hakemaan apua ja neuvoja,se kannattaa aina.


      • saku
        santtu kirjoitti:

        kentällä ollaan kyllä käyty ja koirani osaa toimia niin kuin kuuluu.ei kentällä räyhää.siellä on hauskaa!

        koska harjoitusten tarkoitus on saada koira tekemään virheitä,jotka oijotaan oikeeseen suuntaan.Järjestäkää sen porukan kanssa tilanne sellainen missä koirasi reakoi ei toivomallasi tavalla,jotta kouluttaja voi antaa neuvoja juuri sinulle sinun koirastasi.Onnistuneesta suorituksesta palkitaan,epäonnistunut uusitaan ja uusitaan ja uusitaan,kunnes asia on ohjaajan hallinnassa hänen toivomallaan tavalla suoritettuna.

        Ja tottakai kentällä pitää olla kivaa,siellähän koulutetaan:)!


      • sinulla
        santtu kirjoitti:

        kentällä ollaan kyllä käyty ja koirani osaa toimia niin kuin kuuluu.ei kentällä räyhää.siellä on hauskaa!

        aikaisempaa kokemusta saksanpaimenkoirista?
        Suomenpystykorva ja saksanpaimenkoira poikkeavat muutenkin kuin ulkomuodolta toisistaan.
        Onko koira ollut sinulla pennusta asti, ettei ole huonoja kokemuksia muista koirista?


    • ira*****

      meillä kans samanlainen ongelma :(
      koira ei hauku mutta jokaista vastaantulijaa pitäisi tervehtiä...
      kaikkea kokeiltu paitsi luin joltai sivulta et joku on käyttänyt koirallensa liinaa (kierretään jotenkin koiran lantiolle?).
      meillä kans akka sellanen et hyvä et autoja väistää...pikkanen ego ;)

      • Eihän vain ole käynyt niin, että koira on joskus, edes kerran, saanut päättää ketä tervehditään? Esim. kiskonut ja päässyt toisen koiran luokse. Pomon, ihmisen, taluttajan tehtävä on päättää, miten missäkin tilanteessa toimitaan, ei koiran.


      • Avun saanut

        Meillä oli johtajuusongelma, jossa "oireena" just tuollainen räyhääminen ja hihnassa kiskominen. Luin juttuja täältä www.koiraneuvola.fi. Kannattaa kurkata.

        Nyt ollaan käyty Pertin koulutuksessa ja homma alkaa toimia oikein.Tällä hetkellä käytetään kolinapurkkia lenkeillä, TOIMII ja hyvin!

        Tsemppiä!


      • Avun saanut
        Avun saanut kirjoitti:

        Meillä oli johtajuusongelma, jossa "oireena" just tuollainen räyhääminen ja hihnassa kiskominen. Luin juttuja täältä www.koiraneuvola.fi. Kannattaa kurkata.

        Nyt ollaan käyty Pertin koulutuksessa ja homma alkaa toimia oikein.Tällä hetkellä käytetään kolinapurkkia lenkeillä, TOIMII ja hyvin!

        Tsemppiä!

        Eli jäi sanomatta, että kokeilin itsekkin kaikki mahdolliset keinot.. Kiellot, lelut, herkut,maahan painamiset, huomioimattomuus, kuonopanta yms. Mikään ei toiminut ja lopulta mulla menikin hermot.

        Nyt tosiaan neljäs viikko Pertin koulutuksessa ja koira alkaa taas toimia niin kuin pitää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Savonlinnassa machete hyökkäys!

      Myös kirvestä käytetty lyömäaseena......näin se Savonlinnakin rikastui...
      Maailman menoa
      191
      4005
    2. Mikä siinä sun kaivatussasi on niin

      erityistä muihin verrattuna? 🙋‍♂️
      Ikävä
      194
      2861
    3. Suoraan Sinulle

      En usko välttämättä mihinkään sielunkumppanuuteen tai muuhun maagiseen voimaan, mutta sinussa olen silti nähnyt jotain,
      Ikävä
      58
      1736
    4. Kuvaile omaa ulkonäköäsi

      Niin kaivattusi voi bongata sinut täältä.
      Ikävä
      118
      1710
    5. Pakettiauton kuljettaja tappoi

      Kuljettajan nimi joka tappoi 2 ihmistä.
      Leppävirta
      13
      1508
    6. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      69
      1374
    7. Apokryfikirjat: mitä "kielletyt kirjat" kätkevät sisäänsä?

      Itämaiset palstat eivät ole Raamatun tai kristinuskon asialla, mutta koska meitä häiritään täällä, meidän on puhuttava a
      Hindulaisuus
      423
      1357
    8. Mikä on sinun ja rakkaasi ikäero?

      Kirjoita, jos rakkaasi on nuorempi/vanhempi 🥰
      Ikävä
      94
      1299
    9. Niin siinä kävi

      Mä ihastuin suhun. Kukapa ei? Olisi pitänyt kuunnella sisäistä naisen vaistoa, etten takuulla ollut ainut. Kuulin sattum
      Ikävä
      61
      1283
    10. Mies minkälaisista naisista yleensä

      Tykkäät? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
      Ikävä
      75
      1216
    Aihe