Puolivuotiaan koiran kanssa

tottelevuus ongelmia

Minulla on puolivuotias jenkki narttu. (Joka tälläkin hetkellä makaa puoliksi mun sylissä ja katsoo tietokonetta ja pussailee :) )
Koira on todella kiltti ja huomion kipiä. Meillä menee täällä päivät ihan hyvin, mutta ku käytän koiraa takapihalla pissillä ym. ni yleensä heti kun kutsun koira lähtee toiseen suuntaan.
Ja "ei" sanaa se ei ota kuuleviin korviin. Kaikkeni olen yrittänyt mutta nyt muutaman viikon sisällä se on ruvennut karkailemaanki.
Pakko pitää sitä aina narussa, vaikka en haluaisi koska sitten jos se on koko elämänsä narussa ja kun se pääsee irti niin se karkaa paljon herkemmin.
Mitä teen tämän asian kanssa? Alkaa epätoivo iskeä!

10

1103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puolvuotias

Tossa lattialla makailee meillä puoli vuotias tanskandogginarttu ja samaa yrittää joka kerta, kun ulkona ollaan. Eli kun kutsun luokse, niin katsoo, mutta ei ota kuuleviin korviinsa. Aloin tehdä niin, että kutsuin luokse ihan vaan rapsuttaakseni ja taas käskin leikkimään. Nyt tulee kyllä luokse, mutta saattaa kestää aikaa. Tänään sitten alotin oikein harjoittelun eli aina kun tulee kutsusta luokse, niin annan makupalan (nakin palasen) ja loppu vaiheessa ulkoilua jo tuli luokseni ilman kutsuakin ja katsoi makupala pussia.

• ----

Muistathan jos on mahdollisuus että koira ei tottele niin älä kutsu, haistelee jotan kiinnostavaa hajua tms. Käy hakemassa koira.

Tai tee niin kuin minä, vaatii tosin kylähulluutta mutta oma koira kiinnostuu aina kun alan hyppimään ja pomppimaan ja juoksen pois päin. Tai on sitä joskus kieritty maassakin. Ja kun se tulee luokse niin hurjat kehut.

Onneksi nykyään kahden vuoden iässä tuntuu että uhmat ovat toistaiseksi ohi ja luoksetulo ym sujuu...

• johtajuus

Etkö nyt hieman liiottele kun sanot että et halua pitää koira koko sen elämää narussa koska sitten se karkaa herkkemmin kun sen päästää irti.
      Koko elämä...

Koiralla on nyt ehkä pientä uhmaa liittyen tuohon puolenvuoden ikään ja se ei todellakaan miellä sinua johtajaksi jos noin törkeästi on tottelematta sinua.

Lopeta se sen helliminen vähäksi aikaa, äläkä muutenkaan huomio sitä paljon. Kyllä kummasti alkaa koiraa luoksetulo kiinnostamaan kun mamma ei muuten noteeraa. Ja kun se tulee luokse leiki ja riehu sen kanssa.

Etsi netistä artikkeleita johtajuudesta. Ainakin noutaja.com keskustelupalstalla aiheesta keskustellaan paljon ja siellä on hyviä vinkkejä.

Itse en päästäisi koiraa vapaaksi jos se kerta lähtee kutsuttaessa toiseen suuntaan. Siinä voi tulla todellinen vaara tilanne.

Harjoittele luoksetuloa pitkän hihnan, itse ostin halvan pyykkinarun, kanssa. Kun koira on pitkällä, kutsu sitä, jos ei heti lähde niin sitten seuraa pakote eli nykäiset ja hilaat sen vaikka väkisin luoksesi. Ja kun se on luonasi niin anna palkkaa ja leiki. Osoita sille että paras paikka on sinun luonasi.

"ei" sana sitten. Mikä on tuo kaikki mitä olet yrittänyt.

Oletko yrittänyt sitä että pistät jotain kielettyä joka koiraa kiinnostaa maahan ja kävelet ohi hihna tiukalla. KUn koira katsoo ja nykäisee sinne päin sinulta tiukka ei ja muutama nopea askel samantien palkka koiralle hyvästä ohituksesta. Katso ettäs ei ikinä pääse ottamaan mitään. Harjoittelun kanssa se ei sitten iskostuu koiran päähän ja meillä ainakin koira usein palaa luokseni ei sanan jälkeen lopetettuaan kielletyt puuhansa ja hakee palkan.

• johtajuus

Niin ja tosiaan.

Älä vie koiraa sisälle tai kytke sitä joka kerta kun kutsut. vaan kutsu välillä turhaan, palkkaa ja päästä taas leikkimään.

Itse harrastin tätä pennun kanssa jatkuvasti. Monta kertaa lenkillä kun se oli vapaana tai takapihalla pissalla.

Voi olla että koira on oppinut että sinun luokse tuleminen tarkoittaa aina kaiken hauskan = vapaana juoksemisen loppumista. Eli se ei kertakaikkiaan ole yhtään kannattavaa. Joten tee siitä kannattavaa.

• Meillä

Meidän spk-narttu on kohta vuoden ja sisälle tuleminen on onnistunut siinä 8 kk iästä eteenpäin ilman sen kummempia odotteluja, mutta kyllä sekin sinne puolen vuoden tienoille asti oli vaikea sisälle houkuteltava. Itse käytin kikkaa lelut ja namit, eli kun koira tuli sisälle, sai namin tai leikkiä. Ja yhä palkitsen sitä satunnaisesti sisälle tulemisesta.

Kuten joku yllä sanoi, älä kutsu koiraa jos näyttää siltä, että se ei tule kuitenkaan. Jos kutsut ja se ei ole kuulevinaan, komento on "paikka" (ainakin meillä tätä on toteltu erittäin hyvin alulsta asti). Sitten koiran luo, niskasta kiinni ja nuhtelu. Takaisin alkuperäiselle paikalle ja luoksekutsu tietysti palkka kun tulee.

Kohta joku eläinsuojelija taas vouhottaa, mutta kyllä tuo on ihan rotujärjestöltä saatu vinkki, ja toimiva. Riippuu tietysti koirasta.

Ei-sanan, tai minkätahansa käskyn, toistaminen on aina pahasta. Käsky annetaan, koiralle annetaan hetki aikaa totella ja ellei se tottele (edellytys: koira tietää, mitä sen pitäisi tehdä), annetaan pakote (esim. niskasta kiinni). Käsky annetaan uudestaan jne. Periksi ei anneta. Mitä enemmän käskyä hoetaan ilman pakotetta (yleensä desibelit ja verenpaineet kohaa käskyjen määrän mukana..) sitä pikemmin koira oppii, että "siellä se taas huutelee jotain, ei mun tarvi totella ennenkuin se karjuu naama punaisena".

Mutta tuo sisälle tuleminen tuosta varmasti kehittyy ajan kanssa.

• Eläinsuojelijaniuho, mutta en käskisi koiraa paikalleen ja sitten niskasta kiinni. Syy: Entä jos koira oppii, että paikallaolosta tulee rangaistus? Tai lähestyvä ohjaaja aikoo kurittaa? Ennemminkin kokeilisin pitkää ohutta narua, joka on niin vahva, ettei katkea, mutta niin ohut, että koira ei ees huomaa sitä.

Minäkin olen käskenyt koiran paikalleen, kun se ei ole totellut luoksetulokäskyä tai on ollut tilanne, että koira ei ehkä usko sitä. Kun koira on paikallaan, rauhallisesti koiran luo ja mahdollisesti hihnaan, jos koira on pitänyt ottaa kiinni. Muuten sivulle ja uusi luoksetulohrjoitus.

Älä IKINÄ rankaise koiraa, kun se tulee käskystä luokse! Älä ota koiraa hihnaan aina luoksetulon jälkeen. Tai voihan hihnaanotostakin tehdä mieluisen, esim. välillä hihnaanjoutumisesta joku tosi herkku ja/tai kehu. Meillä on muuten koira, joka suorastaan kerjää hihnaan, vaikka ei sitä siitä mun mielestä oo koskaan palkittu muulla, kuin matkan jatkamisella, jos on oltu esim. koirapuistossa.

• kerrikirre
        Neeta kirjoitti:

Eläinsuojelijaniuho, mutta en käskisi koiraa paikalleen ja sitten niskasta kiinni. Syy: Entä jos koira oppii, että paikallaolosta tulee rangaistus? Tai lähestyvä ohjaaja aikoo kurittaa? Ennemminkin kokeilisin pitkää ohutta narua, joka on niin vahva, ettei katkea, mutta niin ohut, että koira ei ees huomaa sitä.

Minäkin olen käskenyt koiran paikalleen, kun se ei ole totellut luoksetulokäskyä tai on ollut tilanne, että koira ei ehkä usko sitä. Kun koira on paikallaan, rauhallisesti koiran luo ja mahdollisesti hihnaan, jos koira on pitänyt ottaa kiinni. Muuten sivulle ja uusi luoksetulohrjoitus.

Älä IKINÄ rankaise koiraa, kun se tulee käskystä luokse! Älä ota koiraa hihnaan aina luoksetulon jälkeen. Tai voihan hihnaanotostakin tehdä mieluisen, esim. välillä hihnaanjoutumisesta joku tosi herkku ja/tai kehu. Meillä on muuten koira, joka suorastaan kerjää hihnaan, vaikka ei sitä siitä mun mielestä oo koskaan palkittu muulla, kuin matkan jatkamisella, jos on oltu esim. koirapuistossa.

muutenkin tuntuu että välillä antaa koiralleepäselviä komentoja, kun koira karkaa sitä huutaa, mutta kun se tulee takaisin nii jos sitten koiraa komentaa nii eihän se tiedä tuleeko komennus siitä kun tuli takaisin vai mistä? tunnen olevan epäonnistunut koirani kanssa ainakun se lähtee omille tutkimus retkilleen. eikä tule kun huudetaan.

• ....

Niin, rotujärjestöstä saatu vinkki.
        Toivottavasti kaikki nyt ymmärtävät että kohtelu mikä toimii ehkä jollain rodulla ei toimi jollain toisella.

Jos minä painelisin herkän tollerini luokse ja ottaisin sitä niskasta kiinni niin meillä kaikki tehty työ luottamuksen saamiseksi menisi hukkaan.

Toiselle koiralleni se on ihan hyvä ja toimiva keino. Tosin luoksetulo ongelmaa ei enään ole.

Joten lukekaa kriittisesti ja harkitsevasti ohjeita

• keksi

meidän koira on aina ollut samanlainen ei ota kuuleviin korviin kun kutsutaan. miehiä tottelee paremmin mutta kun nainen kutsuu niin ei kyllä tule.

• johtajuus

Tuohan on ihan selvä johtajuus ongelma.
        Koira kokee että ihmistä on turha totella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      19
      3707
    2. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      23
      2961
    3. En tullut, koska käytit päätäsi.

Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      2255
    4. Yksi "sometähti" vähemmän

Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      90
      2070
    5. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      19
      1966
    6. Tuliko ikävä

Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      26
      1622
    7. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      40
      1566
    8. Saitko ne viestit

Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      32
      1502
    9. Miten lasketaan?

Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1414
    10. Hyvää Huomenta Rakas Neiti

Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies
      Ikävä
      11
      1384
    Aihe