väärinkäsityksiä

ystävällinen

mikä ihme seropien omistajia oikein vaivaa. monesti olen tullut oman koirani kanssa vastaan, ihastellut toisen koiraa ja erehtynyt sitten kysymään mitä rotua se on. ihmiset ottavat nokkiinsa ja tuhahtavat että tää on sekarotuinen. enhän minä nyt sitä tarkota, että sekarotuset olis jotenki vähempiarvosia. olkaa ylpeitä koiristanne!

jää vaan itselle inhottava tunne tommosista. vaikka itselläni onkin puhdasrotuinen, en todellakaan tarkoita halventaa. koirat on ihania ja suloisia oli ne millasista suvuista tahansa.

16

1552

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viivus

Itse kerron ylpeydellä että on seropi koska moni on haaveillut samanlaista, mutta aika vaikeeta taitaa olla kun on niin monta rotua.
      Itse pidän myös sekä rotukoirista että seropeista.
      Edellinen oli mäyräkoira, nyt seropi ja seuraava taitaa olla se kauan haaveiltu tanskandogi :)

• Tersi

itse kun olen tuolla hauhau.comissa katsonut niitä koirien kuvia niin välillä tulee sellanen "wau, minkä rotuinen toi on??" -elämys ja sitte se onkin sekarotuinen. Eli pieni pettymys kun tietää että semmoisia koiria on tasan se yksi kuvassa oleva. Mielenkiintoinen rotuhistoria sinulla, mäyräkoirasta tanskandoggiin??

• viivus
        Tersi kirjoitti:

itse kun olen tuolla hauhau.comissa katsonut niitä koirien kuvia niin välillä tulee sellanen "wau, minkä rotuinen toi on??" -elämys ja sitte se onkin sekarotuinen. Eli pieni pettymys kun tietää että semmoisia koiria on tasan se yksi kuvassa oleva. Mielenkiintoinen rotuhistoria sinulla, mäyräkoirasta tanskandoggiin??

Mäyräkoira siks kun naapurin mäykkyä hoidin pienenä, ja sillä teetettiin pennut kun olin hoitanut 3vuotta.
        Oli jotenkin itsestään selvää että yksi tulee meille.
        Tanskandogi on varmaan ollut jokaisen pikkutytön unelmana jossain vaiheessa elämää, se unelma vaan ei millään tunnu lähtevän.
        Mutta etenen tässä asteittain:
        mäyräkoira - n.keskikokoiseksi kasvava seropi - tanskandogi :)

• Seropi53

Itselläni on seropi, ja kyllä sitä on tullut törmättyä vähän sellaisiin nirppanokkaisiinkin rodunkyselijöihin. Koirani on Bortsu 85%/Labbis 15%. Tosiaan muutama ystävällisen tuntuinen rodunkyselijä on heti nyrpistänyt nenäänsä, kun olen sanonut ihan ystävällisesti, että:"Seropihan tämä". Ikävät kokemukset "koira-rasisteista" voi tehdä seropin omistajan hieman varautuneeksi. Itseäni onneksi vain hieman huvittaa eräitten ilmeen muutos, ja siksi sanonkin mielelläni ihan niinkuin asia on.

• joo

Aiheen vierestä. Miten voi olla 85/15? 87.5/12.5 lienee oikea.

• Seropi53
        joo kirjoitti:

Aiheen vierestä. Miten voi olla 85/15? 87.5/12.5 lienee oikea.

Tarkkaan ottaen olet ihan oikeassa. Tapaan puhuessa vain pyöristää sen tuohon 85/15. On nimittäin helpompi sanoa. Kokeile itse, niin huomaat:-)

• joo
        Seropi53 kirjoitti:

Tarkkaan ottaen olet ihan oikeassa. Tapaan puhuessa vain pyöristää sen tuohon 85/15. On nimittäin helpompi sanoa. Kokeile itse, niin huomaat:-)

Minkäs näköinen teidän koira on? Näkyykö labbista ulkonäössä? Kuvia?

• Seropi53

• Pirketta

• toinen ystävällinen

saman asian. Olemme usein keskustelleet ystäviemme kanssa seropiomistajien ei kaikkien, olevan itse niitä kaikkein suurempia rasisteja. Asiat halutaan nähdä mustavalkoisina ja rotukoirien omistajat nirppanokkina. Vastaukset ovat sitten kyselyihin ikäviä. Tottakai sitten sellaista mielen pahoittajaa vältetään kun seuraavan kerran törmätään. Vaikka rotukoira ja seropi olisivat kavereita ja haluaisivat leikkiä keskenään on vain käveltävä ohi tai väistettävä.

• minä

.. kysytään aina puhdasrotuisesta että mitä kaikkia rotuja siinä on! se on huvittavaa..!

Ja oma seropi on sitten varmaan jotenkin ylpeämmän näköinen kun sitä luullaan taas puhtaaksi. :) sekin on lähinnä huvittavaa..!
      ja olen kyllä ylpeä kummastakin koirasta!

• Meiän koiria luullaan millon erilaisiksi collien ja/tai saksanpaimenen sekoituksiksi. Heh. nykyään ihmiset tietävät koirani rodun paremmin, ollut ilmeisesti sen verta medioisssa, tai, usein tuntuu, että ihmisten "siskon serkun tädin kaverilla" on samanrotuinen.

Ja kesällä näin yhen kauniin lyhytkarvaisen luppakorvaisen brindlekoiran, jolla oli vähän valkoista rinnassa, muistaakseni. Koira olisi hyvin käynyt jonkin harvinaisen uuden täysin tuntemattoman rodun edustajasta, niin elegantti ja "rotukoiramainen" se oli.

• Cindy85

Minä taas kysyin koirapuistossa Howavartin nähdessäni, että mitäs rotuja siinä on. Omistaja sanoi minulle loukkaantuneen ja vihaisen kuuloisena, että se on muotovalio Howavart tai jotain sinne päin:D. Tuli vähä tyhmä olo itellä. Yleensä tuon homman jälkeen kysynkin, että onko minkä rotuinen koira. (Vaikka tietäisin 90% varmuudella, että jokin seropi se on.) Itselläni on Labradori-Karhukoira miksaus:).

• rakki

Meillä on kaksi risteytystä ja kaksi puhdasrotuista koiraa. Huvittavaa on, että puhdasrotuisia naapurit luulevat sekarotuisiksi ja risteytyksiä puhtaiksi (ne on aika jalon näköisiä).
      Itsellenikin on vähän hankalaa alkaa selittämään vieraille henkilöille rotuja, yleensä sanon vain toisen niistä roduista, ei ne kumminkaan ymmärrä!
      Tosiasiassa aika harva tutuistakaan tietää meidän koirien historiaa, ei sillä olekaan väliä, en minä sitä rotua tai risteytystä pidä tärkeänä, vaan sitä millainen koira tosiasiassa on.

• *ninni*

Miulla oli aikoinaan kultsin ja engl.setterin sekotus Remu. Se oli vaaleen toffeen ruskee ja jaloissa, mahassa ja päässä oli valkosta. Nenä oli punanen. Moni kuka ei meitä tuntenu, luuli, et Remu on värivikanen/rakennevikanen kultsi! :D Ainakin miun päivää se aina piristi, ja hymyssä suin nauroin, et ei se kuitenkaan rotukoira oo. Nyt miulla on seropi 1w uros Jami, siinä on mm. sakee, kultsii, howaa, pystii, karhukoiraa jne... Jamin ollessa vaava kaikki luuli sitä pystiksi. Olihan se aika saman näkönen. Jamin ollessa n. 8kk luulivat sitä värivikaseksi sakeksi. Mustaa kuonossa ja isot korvat. Vieläkin ihmiset ihastelee, et ompa nätti ...(joku rotu)... ja saan aina korjata, että ei kuitenkaan. Mutta miusta siinä ei oo mitään pahaa, et ihminen erehtyy luulemaan rotukoiraksi, niihän mieki teen!!! Kukaan ei oo täydellinen. :D

• hauskaa!

Mulla taas oli aikanaan kultsin ja labbiksen coctail, ja lenkillä moni kultsin omistaja tuli ihailemaan koiraani ja kyselemään näyttelymenestyksestä! Omasta mielestänikin se oli kyllä kaunein "kultsi" minkä olen nähnyt! Nyt hihnan päässä on perhoskoiran, kääpiöpystykorvan ja kääpiövillakoiran coctaili! Ihana ilmestys!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      16
      3361
    2. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      20
      2006
    3. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1851
    4. En tullut, koska käytit päätäsi.

Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      1825
    5. Yksi "sometähti" vähemmän

Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      82
      1768
    6. Tuliko ikävä

Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      26
      1572
    7. Saitko ne viestit

Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      29
      1420
    8. Miten lasketaan?

Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1384
    9. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      36
      1357
    10. Hyvää Huomenta Rakas Neiti

Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies
      Ikävä
      11
      1314
    Aihe