Kävi

köpelösti

Kaveri yritti päivittää XP:tä, ei onnistunut Windows Update, ei Automaattiset.
F-Secure vielä sotkee systeemejä..putsailtu jo ties mitä pois koneesta.
Yritin ohjeistaa, meni soitteluksi, kun ei onnistunut SP2:n asennus. Selvisi soitoilla,
että koneessa on piraattiversio.
Kaveri ostoksille kyselemään uutukaista Home-versiota, 95 €. Olivat sanoneet siellä datafirmassa,
ettei onnistu itseasennus, pitäisi viedä muka kone sinne, tarvitaan "kaikenlaisia työkaluja"
ja työn hinnaksi tulisi 150 €?

Mitä ne työkalut ovat, ja onko tuo hinta kohtuullinen?
Mitä tarvitaan itse asentamiseen, jos sitä kokeillaan? Millaisia työkaluja?
Onnistuuko aloittelijalta?

31

3232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmaan

      onnistuu kotikonstein. Myyjä yrittää vaan saada kynittyy rahat. Ei muutako kopiot tärkeistä tiedostoist ja formatoimaa. Sit uutta kehii.

      • köpelösti

        Mistä helppoja ohjeita?
        Alkaen miten formatoidaan..joudun neuvomaan näkemättä edes konetta.


      • neuvoja

      • oieeeeeeee
        köpelösti kirjoitti:

        Mistä helppoja ohjeita?
        Alkaen miten formatoidaan..joudun neuvomaan näkemättä edes konetta.

        Jos tietonne ovat tuolla tasolla, ette tule saamaan siitä ikinä toimivaa konetta. Formatoinnin ja asennuksen lisäksi kun pitää vielä asentaa ajurit yms.

        Kyllä homma kannattaa antaa jollekin osaavalle, jos ei ihan firmalle niin paikalle on saatava ainakin tyyppi joka edes tietää mitä tekee.


      • ounaskoski
        oieeeeeeee kirjoitti:

        Jos tietonne ovat tuolla tasolla, ette tule saamaan siitä ikinä toimivaa konetta. Formatoinnin ja asennuksen lisäksi kun pitää vielä asentaa ajurit yms.

        Kyllä homma kannattaa antaa jollekin osaavalle, jos ei ihan firmalle niin paikalle on saatava ainakin tyyppi joka edes tietää mitä tekee.

        Jos se piraatti muuten toimii, niin maksa siitä virallisesta versiosta mitä pyytävät. Sitten vaan soitto mikkikselle ja product key -vaihto mikkiksen ohjeilla. Ei sitä tarvi asennella, eikä ajureita hakea. Mitkään jutut ei häviä.


      • köpelösti
        oieeeeeeee kirjoitti:

        Jos tietonne ovat tuolla tasolla, ette tule saamaan siitä ikinä toimivaa konetta. Formatoinnin ja asennuksen lisäksi kun pitää vielä asentaa ajurit yms.

        Kyllä homma kannattaa antaa jollekin osaavalle, jos ei ihan firmalle niin paikalle on saatava ainakin tyyppi joka edes tietää mitä tekee.

        tuolla tasolla..?
        En pääse itse koneen viereen, toisella puolella maata. Kaksi vähemmän viisasta nuppia yhteen, saattaisi onnistuakin?

        Näytönohjaimen ajurit? Mitä muuta? Ei mitään buuttikorppuja?
        Löysin vanhoista keskusteluista tietoa, että XP tunnistaa jopa yhteysasetukset, ja kaikki kuulosti nii-in helpolle.

        Ja tuo linkki.

        Tuolle firmalle ei varmasti mene asennustyö..utelen nimen ylös..

        Ongelmana onkin löytää se yksi tyyppi :)


      • köpelösti
        ounaskoski kirjoitti:

        Jos se piraatti muuten toimii, niin maksa siitä virallisesta versiosta mitä pyytävät. Sitten vaan soitto mikkikselle ja product key -vaihto mikkiksen ohjeilla. Ei sitä tarvi asennella, eikä ajureita hakea. Mitkään jutut ei häviä.

        koneessa on ruotsinkielinen XP Pro, ja uusi on suomenkielinen XP Home....loput örkit saisivat hävitä samalla..


      • Sekoseko
        köpelösti kirjoitti:

        tuolla tasolla..?
        En pääse itse koneen viereen, toisella puolella maata. Kaksi vähemmän viisasta nuppia yhteen, saattaisi onnistuakin?

        Näytönohjaimen ajurit? Mitä muuta? Ei mitään buuttikorppuja?
        Löysin vanhoista keskusteluista tietoa, että XP tunnistaa jopa yhteysasetukset, ja kaikki kuulosti nii-in helpolle.

        Ja tuo linkki.

        Tuolle firmalle ei varmasti mene asennustyö..utelen nimen ylös..

        Ongelmana onkin löytää se yksi tyyppi :)

        Kyllä XP:n asennus onnistuu jopa marttaliiton jäseneltäkin jos plug and play toimii. Käyttäjä ei edes tiedä mitä ajurit tarkoittavat. Jos ei pelaa, homma menee plug ang pray-tasolle.


      • vähän joutuu kyllä
        köpelösti kirjoitti:

        tuolla tasolla..?
        En pääse itse koneen viereen, toisella puolella maata. Kaksi vähemmän viisasta nuppia yhteen, saattaisi onnistuakin?

        Näytönohjaimen ajurit? Mitä muuta? Ei mitään buuttikorppuja?
        Löysin vanhoista keskusteluista tietoa, että XP tunnistaa jopa yhteysasetukset, ja kaikki kuulosti nii-in helpolle.

        Ja tuo linkki.

        Tuolle firmalle ei varmasti mene asennustyö..utelen nimen ylös..

        Ongelmana onkin löytää se yksi tyyppi :)

        Tekemään mutta ei se niin kauheeta ole.


      • köpelösti
        Sekoseko kirjoitti:

        Kyllä XP:n asennus onnistuu jopa marttaliiton jäseneltäkin jos plug and play toimii. Käyttäjä ei edes tiedä mitä ajurit tarkoittavat. Jos ei pelaa, homma menee plug ang pray-tasolle.

        mutta miten selitän niiden asennuksen käyttäjälle? Ei ole kyse martasta vaan miehestä..ihan turha viisastella.
        Tosin, ei ole käyttänyt tietokoneita kauan..


      • martta vai mies
        köpelösti kirjoitti:

        mutta miten selitän niiden asennuksen käyttäjälle? Ei ole kyse martasta vaan miehestä..ihan turha viisastella.
        Tosin, ei ole käyttänyt tietokoneita kauan..

        jos ei ymmärrä niin ei ymmärrä.
        - martta


      • köpelösti
        martta vai mies kirjoitti:

        jos ei ymmärrä niin ei ymmärrä.
        - martta

        hauskaa nähdä sinut tuon koneen ääressä näyttämässä, miten homma sujuu ammattitaitoisesti..
        Haluja käyttäjällä on kuitenkin opetteluun.


      • - martta
        köpelösti kirjoitti:

        hauskaa nähdä sinut tuon koneen ääressä näyttämässä, miten homma sujuu ammattitaitoisesti..
        Haluja käyttäjällä on kuitenkin opetteluun.

        ei kun mä tarkotan että oli nainen tai mies, yhtä tumpeloita on alussa. Mutta kyllä sitä oppii, olen mäkin oppinut jotain vaikka martta olenkin.


    • Heh hee

      Työkaluja laillinen cd-käyttis koneeseen ja virrat poikki ja päälle virtakytkimestä. Siinä se alku on.

      Siten painetaan jotain näppäintä.
      Windoosan asennus näkyy

      Hetken päästä musta taulu jossa vilkuu kursori.

      enter
      f8
      esc
      p
      enter
      s
      enter
      alustetaan täydellinen ntfs

      Sitten kun kone buutaa niin taas tulee txt että paina jotain näpäintä niin ei paineta

      • heh hee

        sinne täytyy saada virustorjunta ensin että ei pöpöt hypi heti koneelle. Sitten vielä palomuuri.
        Myös asennuksen aloituksessa ei saa olla johto seinässä.

        Sitten kun nuo on niin ääni ajuri, näytön ajuri ja
        lisälaiteiten ajurit.


      • no meni

        Bitti avaruuteen.


      • köpelösti
        heh hee kirjoitti:

        sinne täytyy saada virustorjunta ensin että ei pöpöt hypi heti koneelle. Sitten vielä palomuuri.
        Myös asennuksen aloituksessa ei saa olla johto seinässä.

        Sitten kun nuo on niin ääni ajuri, näytön ajuri ja
        lisälaiteiten ajurit.

        niin, osaamattoman tuntuista asiakasta yritettiin k***ttaa.
        Tietokoneliikkeessä. Kuinkahan usein tuollaista tapahtuu..

        Suomenkielinen F-Secure odottaa levykkeellä. Vaihtoehtona onpolttaa levylle valmiiksi ilmaiset netistä. Se onnistuu neuvoen, on ehkä helpompi?

        Nuo ajurit..


      • köpelösti

        ..tuleekohan sen kanssa ongelmia, onko välttämätön?

        Näytönohjaimen ja äänikortin ajurit, tulostin saa odottaa vaikka joulupukkia..

        Kiitos kaikille tähänastisesta!

        Kerään oleellisen näistä ja laitan viestiä eteenpäin, ja odottelen mielenkiinnolla vastausta =o)


      • heh hee
        köpelösti kirjoitti:

        ..tuleekohan sen kanssa ongelmia, onko välttämätön?

        Näytönohjaimen ja äänikortin ajurit, tulostin saa odottaa vaikka joulupukkia..

        Kiitos kaikille tähänastisesta!

        Kerään oleellisen näistä ja laitan viestiä eteenpäin, ja odottelen mielenkiinnolla vastausta =o)

        Mä pistin tuohon

        Että mitä tekee ja siten noita kirjaimia enter tökkimisiä niin tuolla pääsee todella pitkälle ja jos on vielä suomenkielinen käyttis kyllä se neuvoo.

        Ja tuo kannattaa tehdä mitä laitoin.


      • köpelösti
        heh hee kirjoitti:

        Mä pistin tuohon

        Että mitä tekee ja siten noita kirjaimia enter tökkimisiä niin tuolla pääsee todella pitkälle ja jos on vielä suomenkielinen käyttis kyllä se neuvoo.

        Ja tuo kannattaa tehdä mitä laitoin.

        kerätään rohkeutta ja kokeillaan :)


      • heh hee kirjoitti:

        Mä pistin tuohon

        Että mitä tekee ja siten noita kirjaimia enter tökkimisiä niin tuolla pääsee todella pitkälle ja jos on vielä suomenkielinen käyttis kyllä se neuvoo.

        Ja tuo kannattaa tehdä mitä laitoin.

        onnistuu aloittelevaltakin,asentuu suoraan cd:tä, alkuun tulee kysymyksiä minne haluat asentaa ja jos haluat formatoita niin sekin onnistuu asennuslevykkeen ohjeilla . Kun kysyy poistetaanko osio niin poista ja sen jälkeen luot uuden c:llä kannattaa olla ainakin 10 Gt ja sitten loput voi laitaa muille osioille D,E jne.Valtaosa ajureista on silä levykkeellä, saa varmaan jo toimivan kokoonpanon ja sitte voi kysellä lisää...Onnea


      • köpelösti
        sadenies kirjoitti:

        onnistuu aloittelevaltakin,asentuu suoraan cd:tä, alkuun tulee kysymyksiä minne haluat asentaa ja jos haluat formatoita niin sekin onnistuu asennuslevykkeen ohjeilla . Kun kysyy poistetaanko osio niin poista ja sen jälkeen luot uuden c:llä kannattaa olla ainakin 10 Gt ja sitten loput voi laitaa muille osioille D,E jne.Valtaosa ajureista on silä levykkeellä, saa varmaan jo toimivan kokoonpanon ja sitte voi kysellä lisää...Onnea

        jäin miettimään, miten selittää..C- ja D-osio riittää.
        Pitää opettaa käyttämään myös sitä D:tä..

        XP-Home levyke, sillä jo ajureita? Se helpottaisi..

        Kiitos, myös ohjeesta. Onnea tarvitaan..


      • heh hee
        sadenies kirjoitti:

        onnistuu aloittelevaltakin,asentuu suoraan cd:tä, alkuun tulee kysymyksiä minne haluat asentaa ja jos haluat formatoita niin sekin onnistuu asennuslevykkeen ohjeilla . Kun kysyy poistetaanko osio niin poista ja sen jälkeen luot uuden c:llä kannattaa olla ainakin 10 Gt ja sitten loput voi laitaa muille osioille D,E jne.Valtaosa ajureista on silä levykkeellä, saa varmaan jo toimivan kokoonpanon ja sitte voi kysellä lisää...Onnea

        annoin pääsee pitkälle se on varmaa.
        Sillä tein tossa illan ja yön aikana puhtaan asennuksen ja oon monta kertaa sen tehnyt.
        Sen takia pitää vielä aktivoinissa soitella maikkelille että käyttis toimii sen 30 päivänkin jälkeen.

        ja tuossa koneessa pitää se piraati poistaa koneelta.


      • heh hee
        köpelösti kirjoitti:

        niin, osaamattoman tuntuista asiakasta yritettiin k***ttaa.
        Tietokoneliikkeessä. Kuinkahan usein tuollaista tapahtuu..

        Suomenkielinen F-Secure odottaa levykkeellä. Vaihtoehtona onpolttaa levylle valmiiksi ilmaiset netistä. Se onnistuu neuvoen, on ehkä helpompi?

        Nuo ajurit..

        ne mä joudun erikseen asentamaan koneelle.
        Suport cd:ltä mitkä tuli koneen mukana.

        Eli ääni- näyttö- tulostin oma cd- jne..

        Onhan siinä xp homessa niitä ajureita jos jotain muuta tarvii niin ne voi jälkeen päinhakea.


    • c=3

      Kun nyt joka tapauksessa asennushommiin joudutte, niin asentakaa Linux. Aloittelijoille helpompi ja turvallisempi kuin Wintoy. Ja ilmainen.

      http://tapsa.terae.net/linux/

      • köpelösti

        ehdotin jo, vihjaisin myös Macista...
        Ei tuon imurointi onnistu käyttäjältä, eikä asentaminen. Ei tosin minultakaan.

        Eli Windowsissa pysytään, toistaiseksi :)


      • windows-
        köpelösti kirjoitti:

        ehdotin jo, vihjaisin myös Macista...
        Ei tuon imurointi onnistu käyttäjältä, eikä asentaminen. Ei tosin minultakaan.

        Eli Windowsissa pysytään, toistaiseksi :)

        koneelle. Se on kans monopolifirma. Omat koneet, omat ohjelmat.


      • köpelösti
        windows- kirjoitti:

        koneelle. Se on kans monopolifirma. Omat koneet, omat ohjelmat.

        sen tiedän...mutta tuo käyttäjä ei ollut tietoinen asiasta.
        Nyt on..


      • ChainX

        Olen ollut aina ja olen yhä sitä mieltä, että linux ei ole (vielä) aloittelijan käyttöjärjestelmä. On erittäin harvinaista, että kaikki uuden koneen laitteet toimisivat suoraan ja ilman minkäänlaista virittelyä. Ajureiden metsästäminen, muokkaaminen ja kerneliin lataaminen siten, että saisi jonkin toimimattoman laitteen (esim tulostimen, verkkokortin, äänikortin jne...) toimimaan vaatii käyttäjältä hyvää käyttöjärjestelmä- ja laitetuntemusta. Erittäin harvan ostetun laitteen mukana tulee ajurit tai asennusohjeet linux käyttöjärjestelmälle.

        Linux käyttöjärjestelmä sopii pari vuotta vanhan tai vanhemman koneen omistajalle ja henkilölle joka ei hirveästi pelaamisesta välitä ja käyttää konettaan enimmäkseen tiedostonkäsittelyyn (esim elokuvat, musiikki, tekstit).

        Jos kuitenkin päätät siirtyä linux maailmaan. Suositeltavin aloittelijan linux-julkaisu on tällä hetkellä on ubuntu. Mitään takeita siitä kuitenkaan ei ole, että saisit ubuntullakaan kaikkia laitteita heti toimimaan.

        Jos vaatii koneeltaan helppokäyttöisyyttä/ylläpidettävyyttä ja hyvää laitetukea on parempi tyytyä windows xp:n.


      • köpelösti
        ChainX kirjoitti:

        Olen ollut aina ja olen yhä sitä mieltä, että linux ei ole (vielä) aloittelijan käyttöjärjestelmä. On erittäin harvinaista, että kaikki uuden koneen laitteet toimisivat suoraan ja ilman minkäänlaista virittelyä. Ajureiden metsästäminen, muokkaaminen ja kerneliin lataaminen siten, että saisi jonkin toimimattoman laitteen (esim tulostimen, verkkokortin, äänikortin jne...) toimimaan vaatii käyttäjältä hyvää käyttöjärjestelmä- ja laitetuntemusta. Erittäin harvan ostetun laitteen mukana tulee ajurit tai asennusohjeet linux käyttöjärjestelmälle.

        Linux käyttöjärjestelmä sopii pari vuotta vanhan tai vanhemman koneen omistajalle ja henkilölle joka ei hirveästi pelaamisesta välitä ja käyttää konettaan enimmäkseen tiedostonkäsittelyyn (esim elokuvat, musiikki, tekstit).

        Jos kuitenkin päätät siirtyä linux maailmaan. Suositeltavin aloittelijan linux-julkaisu on tällä hetkellä on ubuntu. Mitään takeita siitä kuitenkaan ei ole, että saisit ubuntullakaan kaikkia laitteita heti toimimaan.

        Jos vaatii koneeltaan helppokäyttöisyyttä/ylläpidettävyyttä ja hyvää laitetukea on parempi tyytyä windows xp:n.

        tuosta Linux-osuudesta. Pitäisi löytää joku asentamaan kaikki kuntoon.

        Mutta tuo "vaatii koneeltaan helppokäyttöisyyttä/ylläpidettävyyttä ja hyvää laitetukea on parempi tyytyä windows xp:n"...minä lupauduin olemaan helppokäyttöinen ylläpitäjä, ja kohta nähdään käynkö laitetuen apuriksi ollenkaan ;)


    • joku vain

      Windows update sivusto käyttää käyttöjärjestelmän aitouden tunnistamiseen "Windows Genuine Advantage" lisäosaa, joka integroituu explorer selaimeen. Jos windows update sivulla WGA tunnistaa, että käytössä on piraatti niin päivityksiä ei voi ladata.

      WGA:n voi halutessaan tosin myös poistaa käytöstä melko yksinkertaisella toimenpiteellä: Internet Explorer auki -> työkalut -> lisäosien hallinta -> "näytä" valikosta "internet exploreriin ladatut lisäosat" -> valitset "windows genuine advantage" -> alhaalta "poista käytöstä" -> OK.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      135
      1208
    2. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      781
    3. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    4. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      570
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

      Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      23
      512
    6. Ajatteletko ollenkaan minua

      Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      29
      496
    7. Viimeinen lankafest

      Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      14
      462
    8. Sama ransetti taas!

      Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      14
      451
    9. Hän on tosi

      hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      20
      436
    10. Haluan sinut, kuuletko minua.

      Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      18
      435
    Aihe