Kaksi kovalevyä- miten päin?

Nimetön

Koneeni temppuilee yhä - nyt vaihdan kovalevyjen järjestystä.
Eli aiemmin win98se koneessa oli iso uusi ja kiiltävä 160gb kovalevy masterina sisältäen käyttiksen ja samassa johdossa sen kanssa slavena vanha 40gb kovalevy, dvd-asema oli yksinään IDE2:ssa. Järjestelmällisesti silloin kun kiintolevyä käytettiin paljon (varsinkin kun kaappasin videota) suuri osa tiedostoja ja hakemistoja korruptoitui ja vaihtoi nimeään.

Nyt vaihdoin kaiken niin päin, että pieni kovalevy saa palvella käyttislevynä IDE1:n masterina yksikseen ja isompi on liitetty slaveksi DVD-aseman kanssa
IDE2:seen. Tarkoituksena on eliminoida käyttöjärjestelmän kärsiminen kun sen kansioita korruptoituu ja samalla parantaa ison kiintolevyn nopeutta. (Korruptoitumista on tapahtunut toistaiseksi vain isolla kovalevyllä.)

Onko mielestänne oikein / paremmin näin? Vai olisiko pitänyt antaa ison hd:n olla IDE1:ssä itsekseen masterina ja laittaa pieni kovalevy IDE2:seen DVD:n kanssa? Menin jo itsekin sekaisin...

6

1113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • härski

      käyttis nopeimmalle levylle eli luulisin että tuo 160 on nopeampi koska on uusin ? Kovot kannattaa laittaa tosiaan eri ide piuhaan koska muuten toimivat hitaimman mukaan. Eli 160 yksin ja windows siihen ja muut toiseen ide piuhaan.

      • Pette-ri

        Kun tähän liittyy vielä sekin aspekti että tietoja korruptoituu vain tuolta 160gt levyltä, mikä tarkoittaa sitä että olen asentanut windowsin parin viime kuukauden aikana uudestaan noin viisi kertaa, ja scandiskin naputtelu vie aina ikuisuuden...
        Nyt ainakin käyttis on turvassa, ja jos ison kiintolevyn korruptoituminen jatkuu niin vien sen sitten huoltoon...
        Että lienen olevani sitten oikeilla jäljillä.
        Mutta onko isompi (ja nopeampi) kiintolevy nyt yhtä hidas kuin DVD-asema?


    • olet saanut W98SE näkemään 160GB ja edes jotenkin toimimaan yli 64GB kovolla. No näemmä ongelmiakin on piisannut.

      Vaihda käyttistä jos tarvitsen isoja kovoja.

    • ydin on FAT32

      nimittäin saada w98 toimimaan
      160 gigan levyllä on vaatinut jo sellaisen
      kikkakutosen että yleensä ihme että on
      millään lailla toiminut.

      Vaihda ihmeessä vähintään w2000 tai mieluummin
      XP jotta saat levyjärjestelmäksi NTFS:n.

      • Pette-ri

        Tieto ilmeisesti tuottaa tuskaa.
        Edellisen koneeni emolevy sanoi poks (itsekseen keskellä yötä) joten ostin uuden raadon, jossa vain emolevy, kotelo, virtalähde ja kiintolevy muisti. Loput asensin itse. Niin että kun en tiennyt ongelmasta sitä ei sinällään siis ollut olemassakaan. Ihmettelinkin, kun jossakin kerrottiin ettei edes Win2000 näe isoja kovalevyjä... Taitaa olla XP siis edessä, kunhan saan ensin tuota kiintolevyä tyhjemmäksi.


      • Pette-ri
        Pette-ri kirjoitti:

        Tieto ilmeisesti tuottaa tuskaa.
        Edellisen koneeni emolevy sanoi poks (itsekseen keskellä yötä) joten ostin uuden raadon, jossa vain emolevy, kotelo, virtalähde ja kiintolevy muisti. Loput asensin itse. Niin että kun en tiennyt ongelmasta sitä ei sinällään siis ollut olemassakaan. Ihmettelinkin, kun jossakin kerrottiin ettei edes Win2000 näe isoja kovalevyjä... Taitaa olla XP siis edessä, kunhan saan ensin tuota kiintolevyä tyhjemmäksi.

        Yritin valmistaa dvdn jutusta joka oli sillä isolla asemalla, mutta kesken se jäi kummallakin kerralla... Joskus se on kyllä onnistunutkin.
        Täytynee ottaa satasen laina XP:tä varten. Josko se tuo ratkaisun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1449
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1208
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1034
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe