Kaalinlehti -mainos

soilike

Silloin, kun perheessä oli vielä pieniä lapsia, heillä oli usein kipeitä nilkkoja ja ranteita, joita sitten puhaltelin terveeksi.
Jos se ei auttanut, murskasin vähän kaalinlehden pintaa ja käärin sen kipeän paikan ympärille, vaikkapa ideal siteellä.
Kas kummaa , aamulla ei heitä enää koskenutkaan.

Kun tuossa voitelin jomottavaa muhkurapolveani kipugeelillä, juolahti mieleen kokeilla tätä ikivanhaa keinoa.

Oli kaalinlehti ja idealside, eikä kovin vaivalloista laittaa yöksi.
Viime aamuyönä en sitten herännytkään polvenjomotukseen, eikä tunnu vieläkään
Taidanpa laittaa uudelleen ensiyöksi.

Vogelin 50 luvulla julkaistussa, Luonto paras lääkitsijä-kirjassa, hän suosittelee kaalinlehtikäärettä hyvin monenlaiseen vaivaan, mm. niskakipuihin, kurkkukipuun, maksan turpoamiseen.
On ihmeellistä , miten monet kansan perimätietona saamat hoitokeinot, kiinnostavat tavattomasti nykyajan tiedemiehiä ja myös lääketehtaita

28

4226

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Outo lintu

Kaalinlehti on vanha hyvä hoitokeino. Itse en ole tarvinnut vielä. Sopii kokeilla ainakin sellaisen, jolla on paljon lääkkeitä.

• voi myöskin

valmistaa muitakin kaaliruokia varsinkin lääketieteellisen käytön jälkeen on meinaan hyvät mausteet jos esim sitä käytetään alapään kipujen parantamiseksi varsinkin naisten sairauksiin.

• hyvän porskeiton

maustettuna käytetyillä paloitetuilla tampooneilla.

• Tyynentyttö

Muistelen että äiti laittoi kipeään polveensa tällaisen kääreen.Laitetaanpa korvan taakse.

• Hintriika

Anteeksi, Tyynentyttö, viestisi on ihan asiallinen. Minä vain luin sen kuin piru Raamattua... rupesin miettimään, että kaali varmaan auttaa korvasärkyyn, kun panee kaalinlehden korvan taakse.

Äitini kertoili aina näistä hänen lapsuuskodissaan käytetyistä rohdoista, mutta minä pölkkypää en paljonkaan muista enää niistä jutuista. Olen kuitenkin varma, ettei se ollut pelkkää uskomusta. On valitettavaa, että se tietämys on katoavaa kansanperinnettä.

• Tyynentyttö
        Hintriika kirjoitti:

Anteeksi, Tyynentyttö, viestisi on ihan asiallinen. Minä vain luin sen kuin piru Raamattua... rupesin miettimään, että kaali varmaan auttaa korvasärkyyn, kun panee kaalinlehden korvan taakse.

Äitini kertoili aina näistä hänen lapsuuskodissaan käytetyistä rohdoista, mutta minä pölkkypää en paljonkaan muista enää niistä jutuista. Olen kuitenkin varma, ettei se ollut pelkkää uskomusta. On valitettavaa, että se tietämys on katoavaa kansanperinnettä.

Hyvä.Sait minutkin nauramaan.Mikäs ettei korvan taaksekin.

• Nimetön

Äiti kertoi,miten lapsuudessa parannettiin hammastautia lämpimällä lehmän sonnalla.
      Sonta käärittiin kankaaseen ja laitettiin poskelle.(kaurapuuro oli liian arvokasta tuhlata)
      Myös saappaaseen pantiin sontaa ja se paransi jotain jalkavaivoja.

• nikito43

Vaikka tarina kuulostaa uskomattomalta, niin vaikuttava aine voi olla lämpö, jota lanta tuottaa. Meilläkin käytettiin hevosen lantaa kurkkupenkkiin sen suuremman palamis ominaisuuksien vuoksi. Piti vain laittaa tarpeeksi syvälle, ettei juuret pala.
        Onkohan tämä mainostamista????

• Tyynentyttö

Sairastuin lapsena usein angiinaan.Kuumeeseen isä teki rohdon:kahviin viinaa,kanferia ja särkypulveria.Muistatteko sellaista paperiin käärittyä jauhetta?Tukkoseen nenään hengitettiin tärpättihöyryä.Nyt voisi ihmetellä miten vielä on elossa ja suht koht järkikin luistaa.

• soilike

Pieni vaivannäkö,mutta ei enää kolotusta.
      Minun polveeni toimii, kumma juttu
      En ihan itsekkään uskonut, kun luulin , että sillä on sama vaikutus kuin puhaltamisella pipiin paikkaan.
      Eihän se ota, jos ei annakaan.

• Piharatamon lehdillä on myös kipuja poistava vaikutus tahnahauteena

• vaarivaari kirjoitti:

Piharatamon lehdillä on myös kipuja poistava vaikutus tahnahauteena

lehtiä äitini käytti myös kääreinä,hänellä oli reumaiset ja pahkuraiset polvet.
        Illalla ratamon lehtiä ja kelmu tai joku side päälle.
        aamulla polvi oli sulanut.
        Kestäisköhän tuo ratamo tahna pakastamisen,olisiko
        siitä sitten apua.

• Hintriika
        muori67 kirjoitti:

lehtiä äitini käytti myös kääreinä,hänellä oli reumaiset ja pahkuraiset polvet.
        Illalla ratamon lehtiä ja kelmu tai joku side päälle.
        aamulla polvi oli sulanut.
        Kestäisköhän tuo ratamo tahna pakastamisen,olisiko
        siitä sitten apua.

Penskana, kun polvet kesääaikaan olivat usein ruhjeilla milloin mistäkin syystä, ei muuta laastaria tarvittu kuin ratamonlehtiä. Sellaisen kun laittoi puhdistetun nirhaman päälle, niin kohta oli uusi hieno nahka uudestaan ruhjottavaksi!

• Mummi

Minä en ollut mokomasta konstista ikinä kuullutkaan.

Tyttäreni sai vastikään vauvan ja hämmästelin kovasti, kun nuoret äidit ihan yleisesti käyttävät kaalinlehtiä rintatulehduksen hoitoon ja ehkäisyyn, "vuorauksena" rintaliiveissään.

• Toinen Mummi

Tällainen tapa? Minunkin poikani perheeseen on syntynyt vauva,voisin suositella miniälleni, jos tietäisin vähän tarkemmin.

• vanhankansankasvatti

mulla oikea jalka ihan turvoksissa könyämisestä . Yöksi nyt lopultakin kaalilehtikääre. Mä muskaan paksummat osat monitoimikoneessa. Levitän vahakakaalle sänkyyn elmukelmua muutamat rivit (tarveaineet viereen ) lehdet elmun päälle ja murskaa niille .Jalka päälle ja paketoimaan. Jalkaan vielä väljä sukka.
      Hyvät yöunet teidossa.

http://www.yrttitarha.fi/tietopankki/konstit/index.html

• Alli allium

• ???!!

kuusi vuottako tätä vastausta mietit ?

• kokemuksia jakoon
        ???!! kirjoitti:

kuusi vuottako tätä vastausta mietit ?

kuusi vuotta... olen minäkin naureskellut vedetsilmissä tuolla "kaalinlehti korvantaakse" oivalluksella!!

Silloin myös ihmettelin Skillanin Kahvipirttiä, koska sellainen oli aika lähellä kotiani, siis Kahvipirtti!!!

Mutta huomaa yksi tärkeä asia! Ei mitään riitaa silloin ja nyt sinä tulit kyseenalaistamaan näitä vanhoja konsteja!! Sinulekko on kaikki tiedossa?? Ai niin, mutta sinähän googlaat, jos polvi on turvoksissa, vai menetkö terkkariin äksyilemään?

Minäpä hoidin viimekesänä aika ison tulehtuneen vamman juuri ratamonlehdillä, enkä mennyt terveyskeskukseen äksyilemään. Oppini sain veljeltäni, jolta oli palanut koko jalkaterä, kun kuuma nuotiokahvipannu kaatui jalan päälle. Onneksi oli kesä ja ratamonlehtiä. Päihittää mennentullen apteekin rasvalaastarit, kuten kaalinlehtikin.

Tottakai täällä nyt hyökkää porukka valistamaan, että googlatkaa, mutta jos sattuukin olemaan jossain erämaamökillä....j.n.e.

• bessie*
        kokemuksia jakoon kirjoitti:

kuusi vuotta... olen minäkin naureskellut vedetsilmissä tuolla "kaalinlehti korvantaakse" oivalluksella!!

Silloin myös ihmettelin Skillanin Kahvipirttiä, koska sellainen oli aika lähellä kotiani, siis Kahvipirtti!!!

Mutta huomaa yksi tärkeä asia! Ei mitään riitaa silloin ja nyt sinä tulit kyseenalaistamaan näitä vanhoja konsteja!! Sinulekko on kaikki tiedossa?? Ai niin, mutta sinähän googlaat, jos polvi on turvoksissa, vai menetkö terkkariin äksyilemään?

Minäpä hoidin viimekesänä aika ison tulehtuneen vamman juuri ratamonlehdillä, enkä mennyt terveyskeskukseen äksyilemään. Oppini sain veljeltäni, jolta oli palanut koko jalkaterä, kun kuuma nuotiokahvipannu kaatui jalan päälle. Onneksi oli kesä ja ratamonlehtiä. Päihittää mennentullen apteekin rasvalaastarit, kuten kaalinlehtikin.

Tottakai täällä nyt hyökkää porukka valistamaan, että googlatkaa, mutta jos sattuukin olemaan jossain erämaamökillä....j.n.e.

?

Ratamonlehti saattaa olla paikallaan, jos ei mitään muuta ole.
        Varmaankin, jos jossain pihapiirissä kaatuu nuotiokahvipannu jalan päälle, voi löytää ratamonlehtiä, mutta korvesta ei. Pihapiiristä (talosta) ilmeisesti löytyy kyllä nopeammin vähän toimivampiakin tuotteita, voisin kuvitella. Jonkinlaiset ensiapu- ja sidontavälineet lienevät jokaisella kotona, autossa, mökillä, veneessä ja repussa, miksi turvautua vähemmän hygieniseen vaihtoehtoon?

Kokonaan palanut jalkaterä vaatii joka tapauksessa lääkärin luona käymisen. Monesti on syytä ottaa myös tetanuspiikki. Harva kai lähtee terveyskeskukseen äksyilemään, hoitoa ja apuahan sieltä mennään hakemaan?

Helpompi on tosiaan pitää erämaamökillä steriiliä ensiapupakkausta mukana kuin kaalia ja ratamonlehtiä. Ja vastuutonta olisi olla pitämättä.

• ?????????????

Terveyskeskukseen äksyilemään.

Miksi ihmeessä?? Omituista jo ajatuksenakin.

• kokemuksia jakoon
        bessie* kirjoitti:

?

Ratamonlehti saattaa olla paikallaan, jos ei mitään muuta ole.
        Varmaankin, jos jossain pihapiirissä kaatuu nuotiokahvipannu jalan päälle, voi löytää ratamonlehtiä, mutta korvesta ei. Pihapiiristä (talosta) ilmeisesti löytyy kyllä nopeammin vähän toimivampiakin tuotteita, voisin kuvitella. Jonkinlaiset ensiapu- ja sidontavälineet lienevät jokaisella kotona, autossa, mökillä, veneessä ja repussa, miksi turvautua vähemmän hygieniseen vaihtoehtoon?

Kokonaan palanut jalkaterä vaatii joka tapauksessa lääkärin luona käymisen. Monesti on syytä ottaa myös tetanuspiikki. Harva kai lähtee terveyskeskukseen äksyilemään, hoitoa ja apuahan sieltä mennään hakemaan?

Helpompi on tosiaan pitää erämaamökillä steriiliä ensiapupakkausta mukana kuin kaalia ja ratamonlehtiä. Ja vastuutonta olisi olla pitämättä.

bessie* pidän yleensä kirjoituksistasi, mutta......

Otetaampas eaysisti (iisisti), koska nyt on "pannu" kaatunut pahemman kerran.

Nuo terkkari äksyilyt tuli vain mieleeni aikaisemmista kirjoituksista täällä, jotka oli mielestäni yhtä utopisia, kuin kaali- tai ratamonlehti teille. Minun terkkari toimii hyvin, jopa kiitettävästi ja minulla onkin kävelymatkakin vain vartin, mutta lääkärin kanssa voi puhua kerranviikossa ja hän soittaa takaisin sovittaessa.

Se, miksi hoidin itse viimekesänä tuon "vammani", oli ehkä kyseenalaista yritteliäisyyttä, että kyllä sitä ennenkin pärjättiin ja toisaalta heinäkuun mahdottomuus päästä muuta, kuin ensiapuun ja ei se mielestäni ollut sen arvoinen vamma, koska tiesin, että itsekkin voin sen hoidella.

"Kokonaan palanut jalkaterä" hoitui kotikonstein, samoin, kuin kirveellä lyöty ukkovarvas, jonka isä vain sitoi "sotilas ammattitaidolla", mutta isä oli jo kuollut, kun veljeni hoiteli jalkansa.

Tiedän kyllä mitä ensiapu-pakkaus sisältää, mutta kuinka hoitaisit palovamman? Sitoisitko harson vai teipin vammaan???

Auttaisiko asiaa, että ei ollut mikään "korpimökki", vaan asuttu tila, josta oli matkaa sinne "terkkariin" 50 km ja on edelleenkin viellä tänäpäivänäkin. Tosin nykyisin varustaudumme hieman paremmin, kuin silloin 60-luvulla.

Kauhunhetket kyllä koin siellä v-68, kun isosisko paiskasi oven kiini pikkusiskon edestä ja siskolta katkesi pikkusormi oven saranapuolelle. Kotona ei yhtään autoa, mutta onneksi oli jo silloin juuri saatu puhelin.

Jotenkin tulee mieleeni nämä viidakko-ohjelmat, tai mitä niitä onkaan, joita olen joskus vilkaissut. Kun ei sitä maailmanloppua tullutkaan, niin voisimmehan kuvitella, että laitettaisiin tämä porukka autiolle saarelle!!!!

Ruoan hankkiminen taitaisi tuoda suurimman ongelman.

• ähäkuttia sano
        ????????????? kirjoitti:

Terveyskeskukseen äksyilemään.

Miksi ihmeessä?? Omituista jo ajatuksenakin.

ja poistoon

• bessie*

bessie* pidän yleensä kirjoituksistasi, mutta......

Otetaampas eaysisti (iisisti), koska nyt on "pannu" kaatunut pahemman kerran.

Nuo terkkari äksyilyt tuli vain mieleeni aikaisemmista kirjoituksista täällä, jotka oli mielestäni yhtä utopisia, kuin kaali- tai ratamonlehti teille. Minun terkkari toimii hyvin, jopa kiitettävästi ja minulla onkin kävelymatkakin vain vartin, mutta lääkärin kanssa voi puhua kerranviikossa ja hän soittaa takaisin sovittaessa.

Se, miksi hoidin itse viimekesänä tuon "vammani", oli ehkä kyseenalaista yritteliäisyyttä, että kyllä sitä ennenkin pärjättiin ja toisaalta heinäkuun mahdottomuus päästä muuta, kuin ensiapuun ja ei se mielestäni ollut sen arvoinen vamma, koska tiesin, että itsekkin voin sen hoidella.

"Kokonaan palanut jalkaterä" hoitui kotikonstein, samoin, kuin kirveellä lyöty ukkovarvas, jonka isä vain sitoi "sotilas ammattitaidolla", mutta isä oli jo kuollut, kun veljeni hoiteli jalkansa.

Tiedän kyllä mitä ensiapu-pakkaus sisältää, mutta kuinka hoitaisit palovamman? Sitoisitko harson vai teipin vammaan???

Auttaisiko asiaa, että ei ollut mikään "korpimökki", vaan asuttu tila, josta oli matkaa sinne "terkkariin" 50 km ja on edelleenkin viellä tänäpäivänäkin. Tosin nykyisin varustaudumme hieman paremmin, kuin silloin 60-luvulla.

Kauhunhetket kyllä koin siellä v-68, kun isosisko paiskasi oven kiini pikkusiskon edestä ja siskolta katkesi pikkusormi oven saranapuolelle. Kotona ei yhtään autoa, mutta onneksi oli jo silloin juuri saatu puhelin.

Jotenkin tulee mieleeni nämä viidakko-ohjelmat, tai mitä niitä onkaan, joita olen joskus vilkaissut. Kun ei sitä maailmanloppua tullutkaan, niin voisimmehan kuvitella, että laitettaisiin tämä porukka autiolle saarelle!!!!

Ruoan hankkiminen taitaisi tuoda suurimman ongelman.

Miksi sinulla nyt "pannu kaatui pahemman kerran"? Siksikö, että minulle ratamon tai kaalinlehti on se viimeisin vaihtoehto, jos edes vaihtoehto ollenkaan?

Tapaan toimia tilanteen ja olosuhteiden mukaan, ja mielestäni olen aika hyvä arvioimaan tilanteita. Johtuen mm. perustiedoista ja taidoista ja siitä että kun yleensäkin otan iisisti, toimintakykyni säilyy myös silloin kun on tilanne päällä.

Palovamman hoitamisen aloittaisin välittömästi palaneen kohdan jäähdyttämisellä. Keinot tilanteen ja materiaalit tarpeen mukaan, eli saattaa se harsokin tulla kysymykseen.

Olen minäkin keitellyt neulaa ja lankaa ja niillä kursinut reiteni yläosassa olevan ammottavan kiinni, kun en siitä mihinkään päässyt. Toista kertaa ei sellaista minulle satu, opin kerrasta. (Tönäisin vauhdissa räväkällä lantion/lonkan liikkeellä keittiökalusteen leikkuulautatason paikoilleen, kun se oli jäänyt hieman ulos. Siellä sattuikin olemaan terävä veitsi tai puukkohan se taisi olla, ja juuri niin päin, että meni syvälle reiteeni).

En nyt ehkä juuri saareen haluaisi, mutta jossain Suomen korvessa kuvittelisin ainakin kesällä ja syksyllä jonkin aikaa pärjääväni, ja ajatus on aina vähän kiehtonutkin.

• oletko se apina?
        ähäkuttia sano kirjoitti:

ja poistoon

ähäkuttia sano

Mahdatko itse olla 60 ja kulkea vapaasti?? En todellakaan ymmärrä kannanottoasi tähän keskusteluun.

• kokemuksia jakoon
        bessie* kirjoitti:

Miksi sinulla nyt "pannu kaatui pahemman kerran"? Siksikö, että minulle ratamon tai kaalinlehti on se viimeisin vaihtoehto, jos edes vaihtoehto ollenkaan?

Tapaan toimia tilanteen ja olosuhteiden mukaan, ja mielestäni olen aika hyvä arvioimaan tilanteita. Johtuen mm. perustiedoista ja taidoista ja siitä että kun yleensäkin otan iisisti, toimintakykyni säilyy myös silloin kun on tilanne päällä.

Palovamman hoitamisen aloittaisin välittömästi palaneen kohdan jäähdyttämisellä. Keinot tilanteen ja materiaalit tarpeen mukaan, eli saattaa se harsokin tulla kysymykseen.

Olen minäkin keitellyt neulaa ja lankaa ja niillä kursinut reiteni yläosassa olevan ammottavan kiinni, kun en siitä mihinkään päässyt. Toista kertaa ei sellaista minulle satu, opin kerrasta. (Tönäisin vauhdissa räväkällä lantion/lonkan liikkeellä keittiökalusteen leikkuulautatason paikoilleen, kun se oli jäänyt hieman ulos. Siellä sattuikin olemaan terävä veitsi tai puukkohan se taisi olla, ja juuri niin päin, että meni syvälle reiteeni).

En nyt ehkä juuri saareen haluaisi, mutta jossain Suomen korvessa kuvittelisin ainakin kesällä ja syksyllä jonkin aikaa pärjääväni, ja ajatus on aina vähän kiehtonutkin.

bessie*

Tönäisin minäkin mökillä siivotessani sohvaa jalkaterällä, kun ei meinannut muuten siirtyä! Siinähän sitten klinkkasin, kunnes pääsin oman kunnan alueelle. Murtunuthan se oli, joten kipsillä sitten klinkkasin seuraavat 8-vko.

Minä olen noita "erätaitojani" kokeillut ja jotenkin se kiehtoo minua edelleen.

Elinhän lapsuuteni tiettömän taipaleen takana. Ei ollut tietä, puhelinta ja sähköä, kunnes joskus 60-luvulla tuli tie ja mukavuudet. Kyllä siellä vanhemmilla piti olla muutakin, kuin kaali- ja ratamonlehdet apuna.

Itse rakastan tuota omillaan toimeen tulevaa asennetta ja kokeilua, kuinka Luonto parantaa.

No, kokemani autokolarin jälkiseurauksia ei olisi voinut Luonto parantaa, mutta onneksi ambulanssi tulikin Leppävaaraan nopeasti.

• Anonyymi

Totta, kaalinlehti toimii... itselläni iso mustelma rinnassa kaatumisen johdosta... kaalinlehti rintaliivin sisään toimii poistaa turvotusta ja kipua..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      130
      7162
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      14
      2519
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      263
      1204
    4. Sokea "ystävälle"

Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1009
    5. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      161
      937
    6. En ymmärrä käytöstäsi

Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      890
    7. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      69
      879
    8. Kiitoksia kaikille epäasiallisesta sisällöstä liputtaneille

Se ylimielisyys ja epäasiallisen julkaisun jakaminen ei sitten kantanut.
      Tuusniemi
      79
      764
    9. Kirkonkylän puliveivarit

Hieman pistää silmään nuo puliukot ja akat kirkonkylän penkeillä ja S-marketin kulmilla. Tarttis varmaan tehdä asialle j
      Karstula
      13
      723
    10. Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa

Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com
      Puolanka
      18
      711
    Aihe