Voisin itse sanoa, että sekäettä. Mutta kuitenkin painotun enemmän perinnöllisyyden puolelle. Ujous on synnynnäistä, joillakin ihmisillä on perintönä vahvempi temperamentti.
Toisaalta voiko olla tapauksia, että lapsella on oikeasti rohkea ja vapautunut luonne mutta hänet on sitten tavallaan pakotettu kasvatuksen tuloksena hillitympään käyttäytymiseen? perheessä saattaa olla estoinen ja on joutunut usein elämään jatkuvassa häpentunteessa. Tästä sitten seuraa lapselle huono itsetunto ja arkuus.
Ujous - kasvatuksen tuloksena vai perinnöllistä?
9
1533
Vastaukset
- tuosta alemmasta
kuvauksestasi, kamalaa kun tuntuu että ei osaa vieläkään olla oma sosiaalinen itsensä vaikka tietää että kuoren alla on tosi puhelias tyyppi, nää menneisyyden kahleet ainakin pidättelee vieläkin mua vaikka olen liiallisesta ujoudesta jo päässyt....syytän kasvatustani, aivan ehdottomasti
- ..mun...
...mielestä "synnynnäinen" ujous pitäisi tunnistaa lapsessa jo heti pienenä, ja hyväksyä hänet sellaisena kuin hän on. Sanoa että hän on hieno ja rakastettava ihminen vaikka ei olekaan yhtä aktiivinen kuin naapurin pikku-Maija. Mutta siitä ei myöskään saisi tehdä mitään suurta numeroa, sillä silloin lapsi tuntee itsensä poikkeavaksi.
Miksei herkkyyttä arvosteta? Mun mielestä se on yksi kauniimpia luonteenpiirteitä.
Minä ainakin olen saanut pienestä pitäen kuulla antavani itsestäni tyhmän kuvan ja että pitäisi olla reipas (olisiko ollut parempi jos olisin ollut päällepäsmärinä ja ajanut omia etujani kyynärpäätaktiikalla?).
Minä olen uskoakseni synnynnäiseltä temperamentiltani rauhallinen, mutta huonoa itsetuntoa minulla ei varmasti synnynnäisesti ollut. Joten se on kai tullut ajan kanssa. - vhip vhip
Itselläni kasvatuksen tulosta. Lapsena en ollut ujo, en ollenkaan. Olin villi ja varomaton ja sekin varmasti osasyynä. Altis kyseenalaisellekin palautteelle:) Mutta kasvatus on se ensimmäinen musertajani.
- joo
Sekäettä, kyllä. Kerronpa nyt mistä oma ujouteni on peräisin.
Perinnöllisyydestä sen verran että äitini on ujo, hiljainen ja epäsosiaalinen. Melkein syytän häntä siitä kun olen perinyt kaikki huonot puoleni häneltä. Olisivat tehneet edes toisen lapsen niin en olisi ollut niin yksinäinen ja olisi jotain elämää tullut taloon, eikä olisi tarvinnut elää niin hiljaisessa ja liian rauhallisessa ympäristössä.
Ja minut on todellakin kasvatettu käyttäytymään hillitysti ja sulkeutuneesti. Perheessäni ei keskustella mistään henkilökohtaisemmasta. Kaikki on niin vaivautunutta ja hävettävää. Fyysinenkin puoli on jäänyt vähälle, en esim.ole nähnyt vanhempieni ikinä edes pienesti halaavan koskaan. Eihän se minua haittaa, ällöttäisihän minua jo tuollainenkin kun tälläiseen olen pienestä pitäen tottunut. Luulisin että tästä johtuu myös se etten osaa seurustelusuhteessa koskettaa, en osaa puhua tunteistani, olen sulkeutunut?
Perusluonteeni on hieman ujo, että ei kaikkea voi kasvatuksenkaan piikkiin laittaa.
Mutta kun näihin lisää vielä koulukiusaamisen ja myöhemmin syrjinnän ja arvostelun niin siinä on jo aika ujo ihminen koossa. - osa-aikaujo
Opittu ainakin täällä. Lapsena olin villi tai tavallinen innostuva lapsi. Monien asioiden vuoksi murrosiässä tulin ujoksi ja hiljaiseksi. Kun ei ollut edes sosiaalinen ja puhelias ei tarvinnut pettyä. Toisaalta olen oma itseni kotona tai kaverien kanssa, en yhtään ujo. Mutta joissakin epävarmoissa tilanteissa ujous iskee automaattisesti päälle.
En ajattele eikä itseäni ujona, mutta reagoin aina ujosti epävarmuuteen tai pelkoon. Aikuisena senkin oppii peittämään, mutta lopputulos ei kuitenkaan ole se oikea minä. - kristalli
olen hirveän ujo. ainakin murrosiästä lähtien olen ollut. lapsena en ehkä niinkään ollut ujo.. äitini on todella ujo ja sulkeutunut. isäni taas hirveä puhumaan ja kovaääninen. olenkin miettinyt että ehkä sittenkin oikeasti olen enemmän isääni tullut, mutta äidiltä olen oppinut että pitää olla hillitysti ja hiljaa. kun muistan miten hän aina paheksui isäni kovaäänistä käytöstä... pitkään kuitenkin pidin itseäni ujona, ja ajattelin että olen perinyt sen äidiltä. ehkä kuitenkin olenkin perinyt isältäni sosiaalisuuden ja puheliaisuuden, mutta äiti on kasvattanut että sellaiset ominaisuudet on huonoja. olipas sekava selitys...:)
- yhteen
Ihmisiä sanotaan usein ujoiksi, jos he eivät puhu mitään, mutta kaikki heistä eivät ole ujoja. Osa voi olla puhumatta, koska ei keksi mitään sanomista eli on huono mielikuvitus, ei tiedä puheaiheesta mitään, on hiljaisuutta rakastava ihminen tai ei uskalla sanoa mitään, koska pelkää muiden sanovan jotain vastaan tms. Osa voi olla hvyiä kuuntelijoita, he haluavat kuunnella, mitä toiset sanovat ja ovat siksi hiljaa. Kyseessä voi olla opittu malli, kun on ollut sellaisten ihmisten seurassa, jotka aina hoitavat puhumisen.
Ujouteen ei muuten liity suoraan huono itsetunto. Itsetuntoonhan kuuluu, että tuntee itsensä, osaa antaa arvoa toisille ja pitää itsestään. Nämä kaikki voivat täyttyä ujon kohdalla.
On tutkittu asiaa ja suomalaisista lapsista 1/3 on ujoja perinnöllisyyden vuoksi ja se on heidän persoonansa. Sellaista lasta tulisi rohkaista ja kannustaa kehumalla.- ...olisipa..
...joku kertonut tuon viimeisen väitteen vanhemmillenikin.
- ssupa
Väittäisin, että kyse on käytännössä pelkästään kasvatuksesta ja ympäristöstä. Uskon myös, että ihminen voi opetella ujosta niin sosiaaliseksi kuin haluaa, mikäli oikeasti tavoittelee sitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11566Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras911468Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221041Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva194916- 123822
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2777Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks42741Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29730- 7704
- 60683