Lukaisin tämänaamuisesta Hesarista hätäisesti muistokirjoituksen, joka kertoi edesmenneestä suomalaisesta raskaan autokaluston kehittäjäsuuruudesta. Nimi ei jäänyt valitettavasti mieleeni eikä lehti ole nyt minulla käsillä.
Kirjoituksessa kerrottiin miehen kehittäneen Vanajan autotehtaiden palveluksessa ollessaan mm. telinnostokonstruktion, jota Sisu on sittemmin tehnyt tunnetuksi ("maailman ainoa telinnostolaite – muut ovat pelkkiä telinkeventimiä").
Vanajan historiasta kertovalla saitilla mainitaan Vanajan esitelleen tuon vekottimen marraskuussa 1960.
http://www.vetku.fi/vanaja/vanajan vuodet.htm
"Sisun nostotelin" kehittäjä kuollut
22
6645
Vastaukset
- YrjöJurri
On hyvä, että nuoremmat tuntevat myös suomalaisen kuorma-auton historiaa, muuten joku valopää kertoisi telin kopioidun "kanjalta".
60-luvun lopun Vanaja oli kaikkien kunnon pölliautojen kantaisä
http://www.rantanenay.com/1960.HTM
Aikansa parhaita vehkeitä- jurrissa. Paha
tauti sulla ainakin on. Vanjan aikoihin oppi tekemään ainakin koneremonttia. Joka viikko vähintää kannentiivisteen vaihto. Kaksoisvetopyörästöllä olevan perän kun otti syliinsä niin eipä tarvinnut muuta kuntosalia. Semmonen se Vanaja.
- burreros
jurrissa. Paha kirjoitti:
tauti sulla ainakin on. Vanjan aikoihin oppi tekemään ainakin koneremonttia. Joka viikko vähintää kannentiivisteen vaihto. Kaksoisvetopyörästöllä olevan perän kun otti syliinsä niin eipä tarvinnut muuta kuntosalia. Semmonen se Vanaja.
Vanaja teki hyviä autoja, jopa Sisua parempia. Tehdas oli vain liian pieni ja Suomi liian pieni maa. Siksi valmistus loppui.
- Hante
burreros kirjoitti:
Vanaja teki hyviä autoja, jopa Sisua parempia. Tehdas oli vain liian pieni ja Suomi liian pieni maa. Siksi valmistus loppui.
Jos ne oli niin helvetin hyviä, niin ne olisi lyönyt kaikki kilpailijat.
"liian pieni"...Kaikki autotehtaat on ollut pieniä alussa.
''
Yritä nyt ymmärtää että asiakkaat ei halunnut tällaista autoa ja sillä siisti. - Välistä
Hante kirjoitti:
Jos ne oli niin helvetin hyviä, niin ne olisi lyönyt kaikki kilpailijat.
"liian pieni"...Kaikki autotehtaat on ollut pieniä alussa.
''
Yritä nyt ymmärtää että asiakkaat ei halunnut tällaista autoa ja sillä siisti.Huomaa että Hante ei ole ollut koskaan esim. tietyömaalla samaan aikaan katsomassa millä autoilla ne tiet 60luvulla tehtiin ja samalla näkee samojen rivien välistä että kyseinen henkilö ei todellakaan ole ajanut autoa missä on nouseva teli ja maansiirto ja tukkiauto käyttöön tehty vaihdelaatikko.Mutta myönnän sen asia että on ihmisiä jotka ei oppinut ajamaan koskaan sykronisoimatonta vaihdelaatikkoa ,mutta onhan maailmassa paljon ihmisiä jotka eivät esimerkiksi koskaan opi lukemaan (Molemmat asiat vaatii hiukan perehtymistä mutta ne kun oppii niin huomaa että eihän se niin vaikeeta ollutkaan)
- vaan on jotta
Hante kirjoitti:
Jos ne oli niin helvetin hyviä, niin ne olisi lyönyt kaikki kilpailijat.
"liian pieni"...Kaikki autotehtaat on ollut pieniä alussa.
''
Yritä nyt ymmärtää että asiakkaat ei halunnut tällaista autoa ja sillä siisti.että toiset oppii lukemaan ja kirjoittaan ja ajaan synkronisoimattomalla ja toiset ei opi muuta kuin lukeen ja kirjoittaan
...
- silloin muinoin
kuorman painot hiukkasen eri,mitä tämän päivän
on!Mutta hyvä keksintö silti,tai rakenne sovellus.- vaan nopeasti
tehtyä volvoonkin kuormalla nostavan telin niin sisu häviäs maan päältä
- Silloinhan
vaan nopeasti kirjoitti:
tehtyä volvoonkin kuormalla nostavan telin niin sisu häviäs maan päältä
Volvo miestenkin täytyisi myöntää että se Vanajan teli on hyvä,ja se ei tunnetusti Volvo miehen luonteenpiirteelle sovi .Itse niin Sisu ,Vanaja ,kuin Volvo kuorma-autoilla työtä tehneenä myönnän että Sisuun kun sais Volvon moottorin (ei missään nimessä kiilusilmän)niin se ei muuta kaipaa.
- Näin on
Silloinhan kirjoitti:
Volvo miestenkin täytyisi myöntää että se Vanajan teli on hyvä,ja se ei tunnetusti Volvo miehen luonteenpiirteelle sovi .Itse niin Sisu ,Vanaja ,kuin Volvo kuorma-autoilla työtä tehneenä myönnän että Sisuun kun sais Volvon moottorin (ei missään nimessä kiilusilmän)niin se ei muuta kaipaa.
Niin tai Volvoon Fulleri laatikon ja Vanajan telin.
- oo mitään
Silloinhan kirjoitti:
Volvo miestenkin täytyisi myöntää että se Vanajan teli on hyvä,ja se ei tunnetusti Volvo miehen luonteenpiirteelle sovi .Itse niin Sisu ,Vanaja ,kuin Volvo kuorma-autoilla työtä tehneenä myönnän että Sisuun kun sais Volvon moottorin (ei missään nimessä kiilusilmän)niin se ei muuta kaipaa.
muuta hyvää kuin nostoteli, muutenhan se on täys työkone, turha sitä on kieltää jos volvolla alkaa kuorman kanssa keventämään niin aikanaan saa olla telipukkia vaihtamassa ja se on aika työläs savotta
- Nimetön
Silloinhan kirjoitti:
Volvo miestenkin täytyisi myöntää että se Vanajan teli on hyvä,ja se ei tunnetusti Volvo miehen luonteenpiirteelle sovi .Itse niin Sisu ,Vanaja ,kuin Volvo kuorma-autoilla työtä tehneenä myönnän että Sisuun kun sais Volvon moottorin (ei missään nimessä kiilusilmän)niin se ei muuta kaipaa.
mitähän volvon moottoria sisuun suunnittelit??? 12l? sehän on muuten hyvä,mutta ei pysy kiertokanget siellä lokin sisällä! vai legendaarinen 16l? kuka siihen jaksaa öljyä ja nestettä kantaa???
- öljyn ´kaatamisesta mitään
Nimetön kirjoitti:
mitähän volvon moottoria sisuun suunnittelit??? 12l? sehän on muuten hyvä,mutta ei pysy kiertokanget siellä lokin sisällä! vai legendaarinen 16l? kuka siihen jaksaa öljyä ja nestettä kantaa???
Oma ajokki Volvo FH 12 460 vm.2002 1022600km ajettu. öljyä ei vie tippaakaan ,kone auki EI kertaakaan
- Sisun nosto teli ole
oo mitään kirjoitti:
muuta hyvää kuin nostoteli, muutenhan se on täys työkone, turha sitä on kieltää jos volvolla alkaa kuorman kanssa keventämään niin aikanaan saa olla telipukkia vaihtamassa ja se on aika työläs savotta
enään se Vanajan kuuluisa teli .Sisuhan pilas sen silloin kun jouduttiin takapään jousipakkoja pidentämään nykyisten kokonais painojen takia .Teli nuosu mekanismi on erilainen ja eikä läheskään niin voimakas kuin oli Vanajissa ja seitkyt luvun Sisuissa.Panjot katkeilee ja "koiran luut"repeilee.
- kannattaa jättää
öljyn ´kaatamisesta mitään kirjoitti:
Oma ajokki Volvo FH 12 460 vm.2002 1022600km ajettu. öljyä ei vie tippaakaan ,kone auki EI kertaakaan
omaan arvoonsa
- kyllä
öljyn ´kaatamisesta mitään kirjoitti:
Oma ajokki Volvo FH 12 460 vm.2002 1022600km ajettu. öljyä ei vie tippaakaan ,kone auki EI kertaakaan
moottorit syö öljyä.Kaikki.
- ole pudottanut
kyllä kirjoitti:
moottorit syö öljyä.Kaikki.
mittatikun ylämerkistä milliäkään vaihdon välillä eli 300000 km huoltoväli
- paskaa
ole pudottanut kirjoitti:
mittatikun ylämerkistä milliäkään vaihdon välillä eli 300000 km huoltoväli
semmosta öljyä ei oo vielä kehitettykään joka ei kuluis yhtään, silloin öljyb syönti alkaa kun öljyltä loppuu voiteluominaisuudet
- R500
öljyn ´kaatamisesta mitään kirjoitti:
Oma ajokki Volvo FH 12 460 vm.2002 1022600km ajettu. öljyä ei vie tippaakaan ,kone auki EI kertaakaan
taitaa olla ju niin harva että öljyn määrä alkaa lisääntymään? Samalla taitaa kyllä muuttua vähän turhan "kuivaksi" kun nafta siihen sekaantuu!
- mutta
vaan nopeasti kirjoitti:
tehtyä volvoonkin kuormalla nostavan telin niin sisu häviäs maan päältä
volvoo ei viä saa oikeella vaihdelaatikolla.
- Sivuhuomio
Tuo Hesari on taas kädessäni. Unohtamani nimi on dipl.ins. Veikko Muronen, s. 21.10.1927 Viipurissa ja kuollut 13.01.2006 Helsingissä 78-vuotiaana.
Työura VTT:llä. A.Ahlströmillä, Vanajalla, Sisulla, Wiimalla ja Volvolla.
»Muronen kuunteli autojen käyttäjiä ja toteutti heidän toiveensa. Tarvittaessa hän hyppäsi kuormatun yhdistelmän rattiin ja hankki tuntuman ongelmaan.»
»Hänen ohjauksessaan syntyi jo 1950-luvun lopulla Vanajan teli, ja 1960-luvun alkuvuosina Vanajan puutavara-autoihin asennettiin täysin uudentyyppiset vaihdelaatikot. Vasta kun ruotsalaiset kilpailijat toivat markkinoille ratkaisunsa, Murosen oivallus sai ansaitsemansa huomion. Molempia konstruktioita käytetään yhä Sisu-kuorma-autoissa.»
Muistokirjoituksen kirjoittajaksi mainitaan Matti Paatela.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai949217Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki564819Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.414511Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?
Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit532833Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.1001546- 401336
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441276Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?641232Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota421202Kannattaa toimia yleisesti ottaen
Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo1691154