"Sisun nostotelin" kehittäjä kuollut

Sivuhuomio

Lukaisin tämänaamuisesta Hesarista hätäisesti muistokirjoituksen, joka kertoi edesmenneestä suomalaisesta raskaan autokaluston kehittäjäsuuruudesta. Nimi ei jäänyt valitettavasti mieleeni eikä lehti ole nyt minulla käsillä.

Kirjoituksessa kerrottiin miehen kehittäneen Vanajan autotehtaiden palveluksessa ollessaan mm. telinnostokonstruktion, jota Sisu on sittemmin tehnyt tunnetuksi ("maailman ainoa telinnostolaite – muut ovat pelkkiä telinkeventimiä").

Vanajan historiasta kertovalla saitilla mainitaan Vanajan esitelleen tuon vekottimen marraskuussa 1960.
http://www.vetku.fi/vanaja/vanajan vuodet.htm

22

6645

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YrjöJurri

      On hyvä, että nuoremmat tuntevat myös suomalaisen kuorma-auton historiaa, muuten joku valopää kertoisi telin kopioidun "kanjalta".
      60-luvun lopun Vanaja oli kaikkien kunnon pölliautojen kantaisä

      http://www.rantanenay.com/1960.HTM

      Aikansa parhaita vehkeitä

      • jurrissa. Paha

        tauti sulla ainakin on. Vanjan aikoihin oppi tekemään ainakin koneremonttia. Joka viikko vähintää kannentiivisteen vaihto. Kaksoisvetopyörästöllä olevan perän kun otti syliinsä niin eipä tarvinnut muuta kuntosalia. Semmonen se Vanaja.


      • burreros
        jurrissa. Paha kirjoitti:

        tauti sulla ainakin on. Vanjan aikoihin oppi tekemään ainakin koneremonttia. Joka viikko vähintää kannentiivisteen vaihto. Kaksoisvetopyörästöllä olevan perän kun otti syliinsä niin eipä tarvinnut muuta kuntosalia. Semmonen se Vanaja.

        Vanaja teki hyviä autoja, jopa Sisua parempia. Tehdas oli vain liian pieni ja Suomi liian pieni maa. Siksi valmistus loppui.


      • Hante
        burreros kirjoitti:

        Vanaja teki hyviä autoja, jopa Sisua parempia. Tehdas oli vain liian pieni ja Suomi liian pieni maa. Siksi valmistus loppui.

        Jos ne oli niin helvetin hyviä, niin ne olisi lyönyt kaikki kilpailijat.

        "liian pieni"...Kaikki autotehtaat on ollut pieniä alussa.
        ''
        Yritä nyt ymmärtää että asiakkaat ei halunnut tällaista autoa ja sillä siisti.


      • Välistä
        Hante kirjoitti:

        Jos ne oli niin helvetin hyviä, niin ne olisi lyönyt kaikki kilpailijat.

        "liian pieni"...Kaikki autotehtaat on ollut pieniä alussa.
        ''
        Yritä nyt ymmärtää että asiakkaat ei halunnut tällaista autoa ja sillä siisti.

        Huomaa että Hante ei ole ollut koskaan esim. tietyömaalla samaan aikaan katsomassa millä autoilla ne tiet 60luvulla tehtiin ja samalla näkee samojen rivien välistä että kyseinen henkilö ei todellakaan ole ajanut autoa missä on nouseva teli ja maansiirto ja tukkiauto käyttöön tehty vaihdelaatikko.Mutta myönnän sen asia että on ihmisiä jotka ei oppinut ajamaan koskaan sykronisoimatonta vaihdelaatikkoa ,mutta onhan maailmassa paljon ihmisiä jotka eivät esimerkiksi koskaan opi lukemaan (Molemmat asiat vaatii hiukan perehtymistä mutta ne kun oppii niin huomaa että eihän se niin vaikeeta ollutkaan)


      • vaan on jotta
        Hante kirjoitti:

        Jos ne oli niin helvetin hyviä, niin ne olisi lyönyt kaikki kilpailijat.

        "liian pieni"...Kaikki autotehtaat on ollut pieniä alussa.
        ''
        Yritä nyt ymmärtää että asiakkaat ei halunnut tällaista autoa ja sillä siisti.

        että toiset oppii lukemaan ja kirjoittaan ja ajaan synkronisoimattomalla ja toiset ei opi muuta kuin lukeen ja kirjoittaan


    • ...

    • silloin muinoin

      kuorman painot hiukkasen eri,mitä tämän päivän
      on!Mutta hyvä keksintö silti,tai rakenne sovellus.

      • vaan nopeasti

        tehtyä volvoonkin kuormalla nostavan telin niin sisu häviäs maan päältä


      • Silloinhan
        vaan nopeasti kirjoitti:

        tehtyä volvoonkin kuormalla nostavan telin niin sisu häviäs maan päältä

        Volvo miestenkin täytyisi myöntää että se Vanajan teli on hyvä,ja se ei tunnetusti Volvo miehen luonteenpiirteelle sovi .Itse niin Sisu ,Vanaja ,kuin Volvo kuorma-autoilla työtä tehneenä myönnän että Sisuun kun sais Volvon moottorin (ei missään nimessä kiilusilmän)niin se ei muuta kaipaa.


      • Näin on
        Silloinhan kirjoitti:

        Volvo miestenkin täytyisi myöntää että se Vanajan teli on hyvä,ja se ei tunnetusti Volvo miehen luonteenpiirteelle sovi .Itse niin Sisu ,Vanaja ,kuin Volvo kuorma-autoilla työtä tehneenä myönnän että Sisuun kun sais Volvon moottorin (ei missään nimessä kiilusilmän)niin se ei muuta kaipaa.

        Niin tai Volvoon Fulleri laatikon ja Vanajan telin.


      • oo mitään
        Silloinhan kirjoitti:

        Volvo miestenkin täytyisi myöntää että se Vanajan teli on hyvä,ja se ei tunnetusti Volvo miehen luonteenpiirteelle sovi .Itse niin Sisu ,Vanaja ,kuin Volvo kuorma-autoilla työtä tehneenä myönnän että Sisuun kun sais Volvon moottorin (ei missään nimessä kiilusilmän)niin se ei muuta kaipaa.

        muuta hyvää kuin nostoteli, muutenhan se on täys työkone, turha sitä on kieltää jos volvolla alkaa kuorman kanssa keventämään niin aikanaan saa olla telipukkia vaihtamassa ja se on aika työläs savotta


      • Nimetön
        Silloinhan kirjoitti:

        Volvo miestenkin täytyisi myöntää että se Vanajan teli on hyvä,ja se ei tunnetusti Volvo miehen luonteenpiirteelle sovi .Itse niin Sisu ,Vanaja ,kuin Volvo kuorma-autoilla työtä tehneenä myönnän että Sisuun kun sais Volvon moottorin (ei missään nimessä kiilusilmän)niin se ei muuta kaipaa.

        mitähän volvon moottoria sisuun suunnittelit??? 12l? sehän on muuten hyvä,mutta ei pysy kiertokanget siellä lokin sisällä! vai legendaarinen 16l? kuka siihen jaksaa öljyä ja nestettä kantaa???


      • öljyn ´kaatamisesta mitään
        Nimetön kirjoitti:

        mitähän volvon moottoria sisuun suunnittelit??? 12l? sehän on muuten hyvä,mutta ei pysy kiertokanget siellä lokin sisällä! vai legendaarinen 16l? kuka siihen jaksaa öljyä ja nestettä kantaa???

        Oma ajokki Volvo FH 12 460 vm.2002 1022600km ajettu. öljyä ei vie tippaakaan ,kone auki EI kertaakaan


      • Sisun nosto teli ole
        oo mitään kirjoitti:

        muuta hyvää kuin nostoteli, muutenhan se on täys työkone, turha sitä on kieltää jos volvolla alkaa kuorman kanssa keventämään niin aikanaan saa olla telipukkia vaihtamassa ja se on aika työläs savotta

        enään se Vanajan kuuluisa teli .Sisuhan pilas sen silloin kun jouduttiin takapään jousipakkoja pidentämään nykyisten kokonais painojen takia .Teli nuosu mekanismi on erilainen ja eikä läheskään niin voimakas kuin oli Vanajissa ja seitkyt luvun Sisuissa.Panjot katkeilee ja "koiran luut"repeilee.


      • kannattaa jättää
        öljyn ´kaatamisesta mitään kirjoitti:

        Oma ajokki Volvo FH 12 460 vm.2002 1022600km ajettu. öljyä ei vie tippaakaan ,kone auki EI kertaakaan

        omaan arvoonsa


      • kyllä
        öljyn ´kaatamisesta mitään kirjoitti:

        Oma ajokki Volvo FH 12 460 vm.2002 1022600km ajettu. öljyä ei vie tippaakaan ,kone auki EI kertaakaan

        moottorit syö öljyä.Kaikki.


      • ole pudottanut
        kyllä kirjoitti:

        moottorit syö öljyä.Kaikki.

        mittatikun ylämerkistä milliäkään vaihdon välillä eli 300000 km huoltoväli


      • paskaa
        ole pudottanut kirjoitti:

        mittatikun ylämerkistä milliäkään vaihdon välillä eli 300000 km huoltoväli

        semmosta öljyä ei oo vielä kehitettykään joka ei kuluis yhtään, silloin öljyb syönti alkaa kun öljyltä loppuu voiteluominaisuudet


      • R500
        öljyn ´kaatamisesta mitään kirjoitti:

        Oma ajokki Volvo FH 12 460 vm.2002 1022600km ajettu. öljyä ei vie tippaakaan ,kone auki EI kertaakaan

        taitaa olla ju niin harva että öljyn määrä alkaa lisääntymään? Samalla taitaa kyllä muuttua vähän turhan "kuivaksi" kun nafta siihen sekaantuu!


      • mutta
        vaan nopeasti kirjoitti:

        tehtyä volvoonkin kuormalla nostavan telin niin sisu häviäs maan päältä

        volvoo ei viä saa oikeella vaihdelaatikolla.


    • Sivuhuomio

      Tuo Hesari on taas kädessäni. Unohtamani nimi on dipl.ins. Veikko Muronen, s. 21.10.1927 Viipurissa ja kuollut 13.01.2006 Helsingissä 78-vuotiaana.

      Työura VTT:llä. A.Ahlströmillä, Vanajalla, Sisulla, Wiimalla ja Volvolla.

      »Muronen kuunteli autojen käyttäjiä ja toteutti heidän toiveensa. Tarvittaessa hän hyppäsi kuormatun yhdistelmän rattiin ja hankki tuntuman ongelmaan.»

      »Hänen ohjauksessaan syntyi jo 1950-luvun lopulla Vanajan teli, ja 1960-luvun alkuvuosina Vanajan puutavara-autoihin asennettiin täysin uudentyyppiset vaihdelaatikot. Vasta kun ruotsalaiset kilpailijat toivat markkinoille ratkaisunsa, Murosen oivallus sai ansaitsemansa huomion. Molempia konstruktioita käytetään yhä Sisu-kuorma-autoissa.»

      Muistokirjoituksen kirjoittajaksi mainitaan Matti Paatela.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      94
      9217
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      56
      4819
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4511
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      53
      2833
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      100
      1546
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1336
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1276
    8. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1232
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      42
      1202
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      169
      1154
    Aihe